Vrijdag 10 Juni 1904. voor tic KuSdiiollanilsche en Zeeuwsche Ëilanden. TWEE BLADER. Antirevolutionair Negentiende Jaarg. No. 973. Orgaan IN HOC SIGN O VINCES FEUILLETON. een dag vroeger. üït&evek: T. BOEKHOVEN. Alle stuklcesi voor «3e Bedacfie bestemd, Advertentiën eis verdere Administratie franco toe te Kenden aan den Uitgever. EERSTE ltl.il>. Aanstaande week verschijnt ons blad Heeren Correspondenten gelieve hiervan goede nota te nemen. „Hechts of links?" Zóó luidt de titel van eeue popu lair geschreven brochure van den heer H. de Wilde, waarin deze aan de kiezers nog eens duidelijk voor oogen stelt, waar het in deze dagen om gaat. De drukkerij „Vada" te Wagenin- gen stak, als naar gewoonte, dit opstel in een behagelijk gewaad. Eenmaal begonnen te lezen legt men het boekje niet uit de handen alvo rens het geheel gevolgd te hebben. Voor slechts enkele stuivers kan men zich het genot dezer lectuur ei schaffen. Hoofdgedachte in het betoog van den heer de Wilde is, dat al wordt het ook duizendmaal anders voor gesteld, het practi8ch geloof in de souvereiniteit Gods de scheidslijn tusschen rechts en links aangeeft. Er wordt allerminst ontkend, dat er ook links een aantal kerkgangers zijn, die zich niet schamen hun geloof in God te belijdenmaar helaas, deze lieden zijn niet consequentzij plaatsen den Godsdienst naast hun politiek leven, en passen hem niet in het leven toe. Toch kan men met niets minder toe dan hiermee dat men, ook als staatsburger of als medewerkende aan de politieke be langen, zich een dader des Woords betoont. De liberalen hadden en hebben steeds den mond vol over de volks eenheid. Maar aangezien nu het eene doel der natie Christus erkent als de bezitter van „alle macht in hemel en op aarde' en Zijn Woord eerbiedigt als eeuwig geldend richt snoer, en een ander deel onzes volks daar geen besef van heeft en daar geen neiging toe gevoelt, kan er ook geene nationale eenheid bestaan in den zin van aansturen op éénzelfde ideaal, tenzij dan dat de christelijke partijen hunne diepste overtuiging zouden verloochenen, of dat de onge- loovigen van hunne dwaling bekeerd worden, Van pas is dan ook de aanhaling des schrijvers uit eene van Dr. Kuy- per's redenen bij de Begrootings- debatten van 1903 „De eenheid moet men niet zoeken in uniformi teit. Zeker, in het lage korenveld is groote eenheid door de eenvor migheid van het gewas. Maar er is eene hoogero eenheid, de eenheid, de harmonie van het bloemperk, waarin de deskundige tuinier de uitkomst ziet verwezenlijken van wat hij met zijn zaaien had bedoeld." liet lieESentl vilaii. In de tegenwoordige verkiezings dagen glijdt de liberale party al weer een heel eind omlaag. Er zijn onder die partij zeer zeker nog eene menigte nobele menschen, wier beter „ik" meespreekt als er maar geene stembus in het gezicht is. Maar bij eene gelegenheid als nu weer de Provinciale verkiezingen, biyken zij niet bestand tegen de zuiging van den partystroom. Menigmaal hebben de liberalen, hetzij uit dwaling, hetzij uit afgunst, gewaagd van het „monsterverbond" tusschen protestanten en katholieken. Maar zij zeiven komen nu eerst eens recht in een monsterachtig partygezelschap. Niet wat de begin selen ondergronds aangaat, maar wel wat het vertoon boven den grond betreft. Bi id voor degenen die u geweld aandoen. Ziehier een staaltje De kundigste liberalen trekken er dezer dagen op uit omhet christelijk Nederland te helpen ont doen van zijne christelijke regeering. Toen nu voor dit doel ook Prof. van der •Vlugt te Leiderdorp optrad, verklaarde een uit Hilversum over gekomen socialist, dat zijne partij besloten had Prov. van der Vlugt te stemmen als candidaat voor de Prov. Staten omdat het chr. minis terie „de arbeiders had gekneveld met de stakingswetten." „Maar ook ik heb toch voor die wetten gestemd," antwoordde Prof. v. d. Vlugt, „en ik zou datzelfde, als het voorkwam, nogmaals doen." Het natuurlijk bescheid van dm socialist zou nu geweest zijn o zoo, mijnheer zijt gij het hierin eens met het chr. ministerie, dan is het voor ons ook hetzelfde, oi gij dan wel een candidaat der chr. partijen ge kozen wordt. Doch neen, het bleef er bij, de socialisten zouden toch Prof. v. d. Vlugt kiezen boven een antirevolu tionair. Hoe is dit te verklaren Immers alleen zóó, dat de socia listen wel inzien, dat er bij mannen van het gehalte van Prof. v. d. V. nog kans is, dat zij hunne oppositie teden de wenscheu en werken der socialisten laten varen, maar dat dit van de christelijke partijen niet kan verwacht worden. Maar met dat al staat het dan toch monsterachtig, dat als twee personen of partijen zich beiden voor eenzelfde soort maatregelen verkla ren, alsdan een derde tot één van de twee zegtu verkies ik, omdat de ander er voor is. En zoo komt dan die verkorene meer en meer op de helling, die afvoert van den vasten bodem der beginselen. AStijd siog- maas* tegen- sporrelen. Wie weten wil wat er tegen de wet op het hooger onderwijs, zoolang de Eerste Kamer daarover niet be slist heeft, nog verzonnen wordt, heeft slechts de N. Rott. Crt. te lezen. Daarin staat terstond alles overgenomen, wat hierop betrekking heelt. Nu kortelings maakte zij weer melding van een adres van het Hoofdbestuur van het Nut („van 't Algemeen") en van een dito van 166 oud-leerlingen van de openbare universiteiten, in de provincie Gro ningen. Die adressanten tappen allen uit hetzelfde vaatje. Zij komen allen op voor de hoogheid en de eere der wetenschap. Och, waar moet het heen, jammeren de Nutsmannen, als er straks openbare ambten zullen bekleed worden door ongegaraudeerde titularissen, en als het peil van het hooger onderwijs gaat dalen Ja, waar moet het heen, zoo zuchten de Groningsche liberalen hun achterna als de gebondenheid aan kerkelijke dogma's in eere komt, en als de bronnen voor het gemeenschappelijk geestesleven ook nog zonder veel staatscontröle genoten kunnen wor den ja, waar moet het heen, als de menschen gaan denken, dat oplei ding voor de ambten hoofdzaak is en dat het dienen van de wetenschap er minder op aan komt Men moet toch maar durven. De leden der Eerste Kamer, die de kaart van het land kunnen en weten welk een aantal gegradueerden zonder wetenschappelijke eer er ronddwarrelen op onze Vaderland- sche erve, zullen terstond de holheid van zulke phrasen wel proeven en tevens proeven, dat slechts partij en heerschzuchü de adressanten tot zulk eene aanstellerij kan vervoeren. Een vreemdeling zulke adressen lezende, zoude denken, dat de regee ring plan heeft om de openbare hoogescholen te sluiten. En er ge beurt, als de wet er door gaat, niets dan dat aan die hoogescholen een weinigje concurrentie wordt aange daan. Hoe zwak moet men de officieële Staatswetenschap achten te zijn, om zich voor dat weinigje concurrentie zoo bevreesd te maken. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. BSisSlBIJ Si Advertentiën 10 cent per regel en 3I2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent p9i plaatsing, Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Dit nummer bestaat uit De Administratie. Ongeveer in het midden der vorige eeuw leefde te Napels, de eerwaarde monnik van de orde der Franciscanen pater Ludovico, die bovenstaand voorschrift des Heilands tot in de uiterste consequentie in praktijk zocht te brengen. Menigmaal heeft de vrome maü, die vele vrienden, maar ook zijne vijanden had letterlijk betracht wat zijn Meester hem gebood »Zoo iemand u op den rechter wang slaat, keer hem ook den linker toe. Sommigen noemden dat dwaasheid maar de man beijverde zich om te toonen dat hij juist zijne vijanden lief had, aangezien dit meer zelfverloochening eischte dan de betooning van liefde tot zijn vrienden. .Heeft de uitkomst vaak zijne vrome ver wachtingen beschaamdbeantwoordde som mige beweldadigde vijanden de daden zij ner liefde met nog meerdere vijandschap, zijn vromen ijver voor het welzijn zijner vijanden is niet altijd ongezegend gebleven en heeft zelfs vijanden tot vrienden van hem en zijn grooten Meester gemaakt. Koning Ferdinand te Napels werd veel moeite veroorzaakt door sommige oproe rige onderdanen. Zekere Danieli was onder de laatsten niet de minste. Als prediker der bloedroode revolutie en aanhitsing tot koningsmoord werd hij gegrepen, gevangen gezet en veroordeeld. Ot ook pater Ludovico toen reeds ten zijnen gunste bij den koning heeft aange klopt is niet bekendalleen weten we dat de vorst zijn straf veranderde in levens lange verbanning. Eenige jaren later deed die monnik een zendingsreis naar Afrika, en ontmoete daar den verbannen muiter die nog altijd dezefde was gebleven. Hij had nog niets van zijn haat tegen den koning en de geestelijken verloren. Zoodra hij den pater zag en herkende liep hij op hem toe, en gat hem een sma delijke slag in het aangezicht. »Geef dat aan je koning riep hij en vlood. De monnik zeide niets, maar verdroeg dien maad geduldig, het overgevende aan Dien, Die rechtvaardig oordeelt. Eenige maanden later keerde zijn eer De Candidatuur De Vries. De lieer de Vries is Christen-democraat, volgens zijn beweren! Zijn candidatuur is ons dan in dat geval principieel minder vijandig dan die der liberale candidaten. Nochtans vijandig De heer ds Vries erkent God in 't Staatsrecht, want anders is hij geen Chris ten En hij wil 't geheele volksleven met den geest des ontfsrmens doortrokken heb ben, want anders is hij geen democraat maar een Socialist. Een Socialist wil alleen de werkmans- klasse steunen, en afbreken wat hooger staat, opdat er gelijkheid kome van rangen en standen. Een Christen-democraat komt op voor alle rangen en standen, maar in de eerste plaats voor degenen, die '/geen helper hebbennaar Salomo's woord. De candidatuur vau den heer de Vries staat ons dus principieel veel naderbij dan die der heeren Liberalen als 't waar is, dat hij een Christen-democraat is! Maar nochtans staan we tegenover hem Wij bezitten in onze eigen Candidaten Roodzant cn Vegtel de eigenschappen, die 't tegenwoordig politieke en sociale leven eischt. Wij zien niet in, dat de heer de Vries meer christelijk is dan onze Candidate» ook is voor ons 't bewijs nog niet geleverd, dat de heeren Hoodzant en Vegtel minder democratisch zijn dan de heer de Vries. Dit alleen heeft de lieer de Vries voor Hij is een candidaat, die veel beloven kan, maar de gelegenheid om te doenwat hij belooft aan de kiezers, is er nog niet ge weest. En beloven is zeer gemakkelijk "Afbreken" en "beloven" zijn twee goedkoop? dingen maar //ophouwen" en "daden verrichten, die met de beloften kloppen", dat is heel wat anders. De vraag is deze Waarin zijn de heeren Roodzant en Vegtel als Provinciale Statenleden tekort geschoten Waarin Zijn ze niet, ot is dat hun fout, aan hangers van 't Ministerie Kuyper? Maar wat wil de heer de Vries dan Een libe- waarde naar het vaderland terug, en ver zocht audiëntie bij den koning, ten einde ook Z. M. zijne ervaringen van zijn zen dingsreis mede te deelen. De koning verzekerde hem opnieuw zijne hooge belangstelling in het werk der zending en was blijkbaar zeer tevreden over de opoffering en toewijding die zijn vriend, de pater daarvoor steeds betoonde. Dit gaf de eenvoudige vrome monnik te meerdere vrijmoedigheid zijn vorst een ver zoek te doen, waarop deze heelemaal niet voorbereid was. Hij vertelde namelijk dat hij op zijn reis ook Danieli had ontmoet voor wien hij beleefd doch dringend om genade vroeg. De koning scheen daartoe in het geheel niet gezind, want herhaaldelijk kwamen er oog minder gunstige rapporten over hem in. Hij ging nog steeds voort met zijne revolutionaire gevoelens zooveel mogelijk te verspreiden, en trachte soms met andere ballingen oproerig saam te spannen. Pater Ludovico hield bescheidenlijk aan, zonder echter goed te kunnen verklaren waarom hij juist de gratie voor Danieli verlangde. Het eenige argument wat hij aanvoerde was, dat deze man hem een grooten dienst hg,d bewezen. Het aanhouden van den invloedrijken pater overwon. De Koning gaf toe ivie zal zeggen wat er in de ziel van den ver bannen staatsmisdadiger zal omgegaan zijn, toen hem bij kabinets schrijven werd mee gedeeld, dat hem op verzoek van den eer waarden pater Ludovico kwijtschelding ver leend werd van zijn verdere straf en hij eenige weken later den vaderlandschen bo dem betrad, waarvan hij voor zijn gan- sche leven verbannen was. Een zucht van verlichtiug ging er op uit de borst van den begenadigden. Blijk baar verkeerde hij onder den indruk van de groote weldaad hem bewezen, en zocht in allerijl gelegenheid om beiden zijn vorst en den pater te gaan danken voor deze onverdiende goedheid. Onder een vloed van tranen viel hij zijn vorst te voet, en beleed hem ootmoedig de beleêdiging hem aangedaan. Plechtig beloofde hij voortaan als een getrouw onderdaan zich aan het wettig gezag te willen onderwerpen. Ook koning Ferdinand scheen diep be wogen, en kon zijn tranen niet bedwingen. »Ga heen Dauielk, sprak de vorst, »en houd u verzekerd dal u alles vergeven is.« Nu haastte zich Danieli naar pater Lu dovico. Zij ontmoetten elkander in de stad. De begenadigde bleef voor hem staan en viel toen op zijn kniëen. Weenend vroeg hij, ten aanhooren van vele omstanders vergiffenis voor den smadelijken kaakslag hem toegebracht. De vrome man greep den diep bedroef den bij de hand, richtte hem op, en fluis terde hem in het oor ^Gij moet daarover niet meer spreken. Het is u reeds lang vergeven. Bid God.« En nu het slot. Tusschen Pater Ludovico koning Fer dinand en Danieli was van toen af een onverbreekbare vriendschapsband. Danieli werd een rustig burger. Zijn leven had een blijvende gunstige verandering ondergaan. Aan vriend en ken nis betuigde hij nog jaren daarna zijn leed wezen en diep berouw over zijne misdaad, en stierf als een ootmoedig bidder. De kolen vuurs der liefde op zijn hoofd gehoopt, hadden weldadig gewerkt. Th, K.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1904 | | pagina 1