Vrijdag 6 Mei 1904. Negentiende Jaarg. No. 968. voor de' SfluidlKollanilsclie en Zeeuwidie Eilanden. TWEE BLADEN. Antirevolutionair Orgaan JN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. SOMMEE, SB SJ Mi Alle stukken voos* «te üedaetie bestemd, AdvertesiSi'ën ess verdere Administratie fraaie© toe te zenden aan den Uitgever. Dit nummer beslaat uit EERSTE RLAD. De groote parel. Meer en ineer blijkt het, dat de Sociaal democraten voor dit en het volgend jaar slechts één doel voor oogen houden, en dat isden val te zoeken van het huidige Ministerie. Nu zii bang zijn, dat de liberalen hen niet volgen voor dat doel, kee- ren zij dat blaadje om, en loopen zij de liberalen na. Het Sociaal-democratisch partij bestuur schreef hieromtrent. „De politieke omstandigheden maken het ons ten plicht bij herstemming met alle kracht den candidaat der (libe rale) oppositiepartijen te steunen." In districten waar de candidaten van link3 in herstemming kunnen komen, zullen de Sociaal-democraten beginnen met voor alle zetels geest verwanten te stellen. Maar in dis tricten, waar die kans niet bestaat, zullen zij terstond in alle stilte den liberaal steunen, om aan de christe lijke candidaten zooveel te meer ai- breuk te doen. De liberalen zijn daar goed mode, zoude men zeggen. Maar wat hun aangaat, behoeft men die hulp waar lijk niet te misgunnen. Eene op deze wijze behaalde over winning zou hen terstond na de verkiezingen in de grootste verlegen heid brengen. Immers thans vóór de verkiezin gen stei'en de socialisten geen be dingen, en eischen niets voor hunne hulptroepen. Maar zoodra is de stem bus niet gesloten, of zij komen met hun eisch om betaling. De liberalen moeten al zeer on- noozel zijn als zij dat niet inzien. Voldoen zij aan dien eisch niet, dan is l et eene overwinning van één dag. En 't inwilligen van der socialisten verlangens staat met zelfmoord van het eigen partijverband gelijk. Het is du3 eene hachelijke keuze. Bij de christelijke part^en is wor- telverband. Tusschen deze is er als vanzelf veel samenwerking mogelijk. Maar de partijen links kunnen dat niet nabootsen. Bij hen bestaat juist het verschil enkel in hetgeen men boven den grond op de werktafel ziet liggen. Bereiken dus de sociaal-democra ten met huu vermomming en schijn bare volgzaamheid hun doel, dan ligt alles in de war wat de zaken aangaat, en het volk kan dan lang wachten op sociale wetten. Maar het gehate christelijk bewind is dan opgeruimd. Dht is de groote parel, waarvoor de socialisten al hun ne politieke eer te grabbel werpen Is het niet deerniswaardig Snelvaarkanomnest Onder de onzinnige klachten over het tegenwoordig Ministerie behoort ook zijn voorgestelde aankoop van snelvuurkanonnen. Thans, nadat men met deze „griet" geruimen tijd geschermd heeft, be gint men op dit punt weer tot be zinning te komen. Althans bet anar chistisch Volksdagblad schreef nu een paar weken geleden, dat het leger wel terdege geld moet kosten, zoolang niet internationaal de be wapening aan kant gezet wordt, en dat het rijden op het anti-militaris tisch stokpaardje slechts het gevaar zou vergrooten, dat Duitschland of eenig ander land „het beetje vrij heid ons zou kunnen ontnemen, dat wij in den loop der eeuwen hebben veroverd." Uit oorzaak der partijzucht, haast schreven wij, partijicoede, zijn de geesten vaak zoo onthutst, dat het geheel vanzelf sprekende nog moet verdedigd worden. Zelfs een kind kan begrijpen, dat zoolang de nationaliteit nog op prjs gesteld wordt, er wapenen voor den krijg aanwezig moeten zijn, en dat het soort wapenen afhankel jk is van de uitvindingen en de toepassing daarvan in andere landen. En toch hebben de sociaal-demo craten een paar jaar in de volks vergaderingen daartegen geroepen, alsof er niets van aan ware, ja alsof het koopen van nieuwe verdedigens- middelen pure weelde ware. Maar dat tegenspreken van het tastbaar duidelijke en dat klagen over het onvermijdelijke hoort men tegen woordig bj eiken belangrjken re- gceringsmaatregel. Vooral ook bij de ontworpen tarief wet, drankwet, en arbeidswet. Men stelt zich aan alsof zulke wetten waren in te voeren zonder dat iemand er last of kosten van had. Men vergt wat onmogellk is.' Men is onredelijk* En onredelijke lieden zijn niet te bevredigen. liet eenige, dat in zulk een toe stand te doen is, zit hierin, dat de lijders aan opwinding met geduld en zachtmoedigheid behandeld wor den, dat de beter doordenkenden hun best doen om de tegensprekers weer tot bezinning te brengen. Het strekt Prof. B. J. Kouwer te Utrecht tot eer, dat hij zijn ambt genoot Prof. Hector Treub, vroeger te Leiden, thans te Amsterdam, in het openbaar bestrijdt, wat betreft het steunen van het Nieuw-Malthu sianisme. In de Stadsdrukkerij te Kampen werd de desbetreffende bochure ter perse gelegd Prof. Kouwer zegt daarin, dat Prof. Treub in zijn schijnbaar be koorlijken ruiker een giftplant aan het publiek gaf, al is het dan ook onbewust, omdat hij het vergift voor een ongevaarlijk geneesmiddel houdt. „Maar juist dat gevaarlijke", zoo vervolgt Prof. K., ,3kan ik niet erkennen. Zijn gemis aan deferentie voor de ongeboren vrucht, zijn on bewezen en niet te bewijzen bewe ring, dat het Neo-Malthusianisme van medisch standpunt onschadelijk is, zijn gemis aan inzicht in de wel licht verstrekkende gevolgen van zijn woorden, maken zijn boek in mijn oog een gevaarlijk werk". Hetgeen de Utrechtsche hoogleer aar hier schreef is in christelijke kringen algemeen bekend. Daar toch keurt men de lichamelijke middelen ook uit een zedelijk oogpunt en ver werpt de „geneesmiddelen" die het zieleleven bezoedelen. Doch dat een Staatsprofessor zijn collega hierop wijst, is minder alledaags, en zal zeker wel eenigen indruk maken. Dit geval toont ook ai weer aan hoe noodig het is, dat er ook chris telijke medische professoren in func tie komen, en dat ook de Vrije Universiteit eene medische faculteit krijgt. Op het standpunt des ongeloofs toch zwijgt men over de zedelijke factoren in de hygiene en de ge neesmethoden en maakt men van de medische adviezen louter eene re kensom, en vordert blinde gehoor zaamheid. De christelijke medicus echter zal ten alle tijde de persoonlijke vrijheid en moreele verantwoordelijkheid van de door hem met raad en hulp be deelde menschen eerbiedigen. Bij de behandeling der wet op het hooger onderwijs is van libera listische zijde nogal nadruk gelegd op het nut van het samenbrengen der faculteiten onder een dak, omdat daardoor meer aanraking van de be oefenaars der wetenschap wordt ver kregen. Maar het is vooral op christelijk standpunt, dat dit onderling verkeer voordeel geeft. Want als b.v. een geneeskundig professor alleen op het lichamelijke let, dan geeft hij geen behoefte aan omgang met de be oefenaars der rechten en der god geleerdheid. De volksovertuiging omgezet Drankwet. FEUILLETON. M isdadège woelingen. io) Th. K. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika by vooruitbetaling f 3,50 per jaar. 4fzomlerlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: Advertentiën ï0 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per rogel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote ietters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat Advert mtiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Mi èf A'en- HS alhm&mm#*.«- me bestreden. Bij de behandeling van 't Drankwets ontwerp komt 't steeds voor (en 't deed ons goed, dat uit alle partijen zulk een toon opging), dat vooral de nadruk gelegd wordt op 't omzetten der volksovertuiging méér dan een scherpe wet, zoo wordt betoogd, zal 't inwerken op de volkscouscientie de natie beinvloeden en 't drankgebruik tem peren. Volkomen terecht. Daarom schreef Dr. Kuyper, en dat bijna verouderde woord schijnt levend ge worden in veler harten daarom schreef deze in Maranatha blz. 19, zij 't daar met 't oog op 't Overheidsgezag De Religie moet in eerewant ge lijk 't nu gaal, bezwijkt het gezag; verlaagt men den standaard van ons menschel ijk leven, en drijft men de minder bedeelden tot wanhoop. O'een gezag en geen gouvernement kan stand houdentenzij t zijn steun vindt in de consciëntie. Die gedachte is onomstootelijk waar. Wetten; scherpe, strenge wetten baten niets, tenzij ze steun vinden in de volks- conscientie. En daarom rust op allen de plicht om in de allereerste plaats door allerlei onthouding van drank of groote matigheid een persoonlijk voorbeeld te geven aan degenen, die op 't punt van Drankgebruik zeer zwak zijn. Het moet door onophoudelijke propa ganda (en lof zij den velen Bestrijders- bonden en Genootschappen den volke in geprent worden, wat vreeselijk Monster de Drankduivel is. Doch dan is meiier m; nut. NT ia" alleen een persoonlijke onthoudingniet alleen een propaganda met woord en bro chure met foto en lichtbeeld maar ook een krachtig streven naar sociale verbete ringen naar gezonde woningen, behoor lijk voedsel en niet te afmattend werk. De wet streng, dat eischen we. Maar dit sluit nimmer uitneen, dat sluit ter barer handhaving noodzakelijk in 1. de Religie in eere. 2. de volksconscientie wakker geschud. 3. 't menschwaaraig bestaan op hooger peil gebracht. 4. 't familieleven niet al te enghartig opgesloten. 5. 't sociale saamleven tot nobeler ont wikkeling opgevoerd. Vooral voor stedelingen met die be- VII. OUDERLIEFDE. (Slot.) Het duurde niet lang of met onderling goedvinden zouden de nog resteerende onroerende goederen worden gedeeld, opdat ieder van deze eerst zoo gelukkige echte lieden hunnen weg zou gaan. Hendriks stelde voor dat Marie de grootste tafel waaraan zij gewoon was te werken zou nemen, en hij de kleine. Zij stelde zich te vredeu met eenige bij elkander staande stoelen, hij met de andere. Ieder zou een kandelaar hebben. Spiegels en schilderijen waren er niet. De linnenkast open, zeide Hendriks. Goed zeide Marie, maar er is niet veel meer in. ^Zooveel te gauwer is 't gedeeld her nam Hendriks, geef mij mijn goed maar, neem jij 't jouwe. Stuk voor stuk wordt alles geïnspecteerd. De zondagsche broekvestde jas was uit logeeren zeide Hendriks ofschoou Marie daarvan niets wist. Hierover zou zeker weer een onaange naam complimentje zijn gemaakt, en Hen driks ongetwijfeld zich er met een grap wel doorgeslagen hebben, doch beider oog viel tegelijk op een zwart pakje, dat Hen driks uit de kast op tafel leide. Marie wist wat het bevatte, begon luid keels te huilen, en Hendriks kon zich niet voorstellen wat daarvan de oorzaak mocht zijn. Zeker begreep hij heel goed dat dit uur een ernstig uur was, en ook in zijn hart ging meer om dan hij wel zeide, vooral als hij aan het verleden dacht, maar' die tranenvloed zijner vrouw scheen verklaard te moeten worden uit dat zwarte pakje, hetwelk haar onverwachts onder de oogen kwam. Met bevende handen opende hij het, maar ook toen was het alsof hij zijn be wustzijn zou verliezen. Eerst staarde zijn oog op een portret dat in een papier ge wikkeld zich daarbij bevond. Maar dan Een kinderjurkje De kleertjes van de kleine lieve Louize, Zijn kracht was verlamd, zijn lippen beefden, zijn leden sidderden en zwijgend zag hij beurtelings op de kinderkleertjes en op zijn vrouw. Ook Marie had moeite zich staande te houden en leunende met een hand op de tafel zette zij zich op een stoel neer, steeds starende op een punt, den inhoud van het zwarte pakje. »Marie dat moet ik hebben, sprak Hen driks met krachtige stem-r, wijzende op de uitgepakte voorwerpen. »Wie zou het nader toekomen dan mij vroeg Marie. >Ik wil het hebben zeg ik je«, bulderde hij. Neem alles, hernam Marie, maar laat mij dit kleedje. Immers ik heb er meer recht op dan jij. 't Is mijn eigen werk 't Was haar laatste jurkje Ook Hendriks, anders zoo krachtig naar het scheen, barste in tranen los. »Och het stond haar toch zoo lief« riep hij weenend uit. »Toe, zeide Marie op smeekende toon, laat mij het behouden, en je kunt al het overige meenemen, wat je maar verkiest >Wat zoudt ge daaraan hebben »'sNachts als je sliep opende ik dat pakje, en dan was het of ze bij me was Och toe Hendriks, neem het mij niet af Ik bid er om Reeds had Hendriks het pakje losgela ten en was evenals zijn vrouw bij de tafel gaan zitten. En Marie zat te weenen met het hoofd in hare handen steeds voorover gebogen, klagende »Mijn arme kleineLouize, waarom ben je zoo vroeg heengegaan Sedert dien lijd is alles veranderd en nu is het te laat Te laatriep Hendriks opstaande. Te laat P En waarom te laat En daar ons kind ons als 't ware toespreekt en ons verbiedt haar aandenken te ontheiligen daar hare ziel zich aan de onzen vast hecht, om ons toe te roepen Vader, moe der hebt elkander liet, zooals ik u liefhad Waarom zon het dan te laat zijn, om mij vergiffenis te schenken Je zwijgt?.... Welnu, jaag me dan weg want vrijwillig ga ik nu niet meer. Ik weet niet wat er met me gebeurd, maar 't is alsof ik het lieve -stemmetje van onze Louize mij hoor toeroepen: Vader, moe der heeft u nog altoos lief Toen richte Marie zich op, nam zijn bevende handen in de hare en zeide op meewarenden toon: »Maar heb je dat dan niet gezien.... heb je dat dan niet begre pen Hendriks O, Marie Mijn goede Marie Vergiffenis. De man was gewonnen, de liefde had gezegepraald, door het aandenken van hun kind. Spoedig werden vrouw Verhagen en haar man in kennis gesteld met deze tref fende gebeurtenis, die bijna gelijktijdig plaats had met het politietransport van den door Hendriks zoo gevierden staker Hel derman. Reeds denzelfden middag ging Hen driks vergezeld door Verhagen naar de fabriek? Moest hij eerst nog eenige scheld woorden, zoo niet bedreigingen van de drie overige stakers vernemen, en het wantrou wen van zijn onmiddelijke chefs en mede werklieden trotseerenspoedig bleek de ijzeren wilskracht van Hendriks waarmede hij deze zwarigheden doorworstelde. Binnen weinige weken had Marie weer een nette woning betrokken, en met de hulp van Verhagen keerde het verdwenen huisraad ook weer terug. En Hendriks met zijn vrouw zegenden door een leven in liefde en vrede de nagedachtenis van hun kind. Hoe later ook het zaad van ontevreden heid werd gestrooid, en door stakers het werk werd bedreigd. Hendriks bleef ge trouw en maakte als bekwaam werkman door ijverige en getrouwe plichtsbetrach ting promotie. R.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1904 | | pagina 1