voor de Kuidholland§clie en %eenw§clie Eilanden TWEE BLADEN. Vrijdag If Februari 1904. Achttien Orgaan Antirevolutionair IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. Tweede Blad. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Alle bukken wow tie Medaefle besfemö, Ailvertenlleis eir§ verdere Administratie franco toe te aendea aan den Uitgever. Zij die zich nu abonnee- ren ontvan gen de nog in deze maand verschijnende nummers gratis. Strafbedreiging tegen de revolutie. Propaganda-blaadjes Arrogant. flJclil vaardig oordeelen. Nog eensTheorie en Beweging. Christelijk en natuurlijk leven. De hegemonie in t Oosten. Tuin- en Landbouw. UITGEVER: EL2Ï> iJ M Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. 1 Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing, i Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dia zij beslaat i Advert ntiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Dit nummer bestaat uit Dat er groote ruimte wordt toege meten aan de vrijheid der uiting van gedachten in woord en schrift en beeld, is naar het hart van alle echte libe ralen en derhalve ook naar den zin en het bedoelen der antirevolutionai ren. Wel zijn de laatstgenoemden vaak wegens hun godsdienst door deszelfs tegenstanders tegenover de ontwikkel den geplaatst; maar zij zochten juist onder den invloed van het hoogere helderder licht, dat zij genoten, eene veel rijkere ontwikkeling, en schroom den dies niet de verkondiging en toetsing van andere meeningen, hoe nieuw en ongewoon ook. Toch zijn er grenzen, en moeten de bevoegde machten dit ook nu en dan metterdaad aan de schuldigen foonen. Immers alle gezag gaat uit van bepaalde begrippen, en die begrippen zijn in de wet met woorden omschre ven Bij gevolg kan het zeggen der revo lutionair gezinden, dat zij onder die woorden vlak het tegenovergestelde verstaan als de wetgever, hen niet altijd redden want dan zou eenvoudig alle gezag voor den grond liggen. In de Staten-Generaal zijn derede- naars geheel vrij in hunne uitlatingen omtrent het in behandeling zijnde onderwerp. Maar als zij straattaai gaan bezigen, dan klopt de Voorzitter hen af. De man, die ondanks de waarschu wing der politie, in een winkel te Dordt de bekende goddelooze plaat tegen de «stakingswetten« uitgestald hield, is nu eindelijk tot 10 gulden boete of vijf dagen gevangenisstraf veroordeeld, omdat hij te ver ging. En zoo ook dunkt het ons volkomen gerechtvaardigd, dat de officier van justitie te Alkmaar ontneming der rechtspersoonlijkheid heeft geëischt van den bond der Marinematrozen, omdat er in zijn orgaan, i>het Anker is opgeruid lot weigering van den bij de wet geëischten dienst, niettegen staande zijn statuten (op grond van welke hij erkend is,) vaststelden, dat alleen met «gepaste en wettige midde len» de behartiging van het marine personeel zoude nagestreefd worden. Natuurlijk staat er in ohet Ankera niet met twee regelsgij matrozen, als men u oproept om met gewéld van wapenen de burgerrust te helpen herstellen, moet dit weigeren. Maar door meerderen omhaal van ■woorden staat hetzelfde voor ieder die lezen kan, er nog veel klaarder. In het nr. van 31 Jan. 1903 wordt nl. geklaagddat allen, die tot de mili taire macht behooren, dus ook de mariniers, geroepen kunnen worden om hun burger-strijdmakkers te «weerstaan in hun streven naar lots verbetering, om de «onderkruipers de hand boven het hoofd te houden«, en om «genoegen te doen aan de werkgevers, die ook hen, mariniers, later zullen uitmergelen. Geklaagd, dat zij niet onzijdig kunnen blijven. En in overweging gegeven, wat zij te doen hebben in kritieke oogenblikken, als zij staan tusschen het militair bevel èn de arme, tot beneden de slavernij verdrukte sociale medestrijders met hunne gezinnen. Waar nu de wet op de bonden en vereenigingen, van 1855, trouw aan de statuten vordert als voorwaarde voor liet behoud der erkenning in rechten, is het toch wel daghelder, dat bedoelde matrozenbond zijn recht heeft verbeurd. Opruien tot plichtsverzaking kan nooit een «wettig en gepast« middel zijn. En daarom is het wel zeer noodig, dat het zwaard der overheid, tot ontnuchtering zich laat gelden bij zulk eene ordeverstorende actie. Met nadruk vestigen wij de aan dacht op de »propaganda-blaadjes,« die vanwege den Bond van antirevo lutionaire propaganda-clubs sedert een paar weken worden uitgegeven. Uit den aard der zaak bedoelen zij in bondigen, helderen, snel bevatte lijken stijl de hoofdbegrippen der hedendaagsche politiek toe te lichten en ook aan te toonen waar het om gaat in den socialen strijd. Kiesvereenigingen en propaganda- gezelschappen moeten hiermede hun voordeel doen. Een honderdtal ex. kost slechts f2,509 ex. f 8,enz. Adres »Vada« te Wageningen. Dé heer P. Brouwer scheef No. 1 over «het gezag en de partijen der revolutie«. Het zet uiteen, hoe het daadwerkelijk erkennen van den al- machtigen Schepper des hemels en der aarde een geheel anderen kijk geelt op het gezag der aardsche re geering het zet óók uiteen hoe de verschillende revolutionaire partijen door haar loochening van de majes teit Gods den eerbied voor liet gezag verzwakt hebben, en wat daar nog verder van te wachten is. Het 2e No. geschreven door den heer Ds. C. W. J. van Lummel gaat over «den klassenstrijd en het chris tendom. Het maakt duidelijk, dat de velerlei tegenstellingen in het men- schelijk leven en de uiteenloopende belangen der menschen geenblijven- den strijd tusschen bepaalde klassen .of standen behoeft te verwekken, en dat er evenzeer gemeenschap als ver schil van belangen is tusschen hen, die van den kant der socialisten als onverzoenlijk tegenover elkaar wor den gesteld. Of, met andere woorden, dit tweede blaadje schetst de sociale leer des Bijbels tegenover de leer van Marx het Evangelie der verzoening tegen over den haat van het zondige men- schenharthet aansturen op vrede door rechtsherstel tegenover het ver plaatsen van onrecht en het willen genezen doror vernietigen. Stuitend aanmatigend is het Week blad van het Bechta in zijn bewering, dat de rechtspraak in gevaar zal ko men als op voet van gelijkheid ook die rechters benoembaar zijn, welke aan eene bijzondere universiteit pro moveerden. Waarom, zal men vragen. Aan de openbare universiteit be staat wrijving van gedachten, uitwis seling van meeningen, zegt de redac tie, daar wordt geleerd ook te waar- deeren hetgeen van de eigen overtui ging afwijkt, daan leert men onbevan gen oordeelen, daar leert men door dringen in hetgeen de maatschappij beweegt, daar krijgt men naar alle kanten een ruimen blik. Welk eene belachelijke pretentie. Zijn de boeken dan niet uit te wisse len De redactie is er zich ook blijk baar in 't minst niet van bewust, dat eene zekere »bevangenheid« van een mensch reeds terstond bij zijne ge boorte begint. Ook wordt hier ontkend, dat de studenten aan de vrije universiteit de maatschappelijke verschijnselen ge noeg onderzoeken. Maar wat is dat anders dan het uitbannen van het christelijke onderzoek bij het licht des Bijbels Het is toch juist dat licht, hetwelk in staat stelt met dit onder zoek veel sneller te vorderen dan met eene wijsbegeerte, zonder eenig fun dament. Maar juist die vaste basis verwerpt het Weekblad van het reek fHet acht de «voorkoming van twijlel een na deel voor den toekomstigen magi straat.» Wel zoo! Wij dachten, dat het juist noodig was voor een rechter, dat hij bij zijne rechtspraak steeds van vaste beginselen, vaste grondsovertuigingen uitging, en dat hij anders allicht piet de overtreders en misdadigers als op de baren der zee ging meewiegelen. Men wil echter wat zeggen van li beralistische zijde. Men is zelf op on- geloovig standpunt hekrompen, ex clusief, en gunt denchristelijken rechts geleerden geen gelijkheid van positie. Bij het te wachten Kamerdebat zal de zaak nog wel eens nader toege licht worden De Vaderlandsche historie wijst aan, dat er in ons volk sedert eeuwen iets gezeten heeft van zich bijzonder druk te willen maken met bijzaken en be trekkelijke kleinigheden ook in zeer critieke tijdsgewrichten En dat schijnt er nog lang niet uit te zijn; getuige de vele woorden die er gewisseld zijn over het al of niet mogen bijwonen vau een hofbal door christelijke ministers. Welke Excelenties daaraan nu on langs een of meermalen deelnamen weten wij heusch niet, en onderzoeken wij niet. In elk geval dit durven wij wel verzekeren zal de Premier er geen werkzaam aandeel in genomen hebben. Maar zelfs al ware dit zoo, dan zijn de politieke partijgenooten derregee- ring«jiog lang niet geroepen om daar de vierschaar over te spannen. Zij missen daarvoor bovendien de noodige gegevens. Aanleiding, vorm van deel neming, verband van omstandigheden, inwendige beweegredenen enz. zijn hun onbekend. Ook het zeggen, dat de h.li. Groen en Elout of "andere groote mannen uit vroegeren tijd hetzelfde niet zouden gedaan hebben in gelijke omstandig heden, is uit de lucht gegrepen. Het tegen-voorbeeld van Marnix spreekt ook afdoende. Evenmin als bv. de Nederlander die ook tegen zulk een noodige drukte protesteert willen wij het pleit opnemen voor soortgelijke feestelijk heden als de hofbals. Maar wel willen wij zeggen, dat het ons meermalen is apgevallen, dat de meer oppervlakkige christenen zich het meest met eens anders doen bemoeien, en dat de zulken, die het leven dieper toonen op te vatten, en zelve in niets te beris pen zijn, veel voorzichtiger, en met veel meer teederheid over anderen spreken. Dat de tegenpartijen groeien in die uitmeting van particuliere voorvallen in het leven onzer ministers, is ver klaarbaar want zoo geraken de hoofd zaken op den achtergrond. Maar wie den ernst onzes tijds beseffen, moeten zulk eene beuzelarij van zich afweren. Ook over Dr. Kuyper's reis naar België zijn geheel onnoodig stofwolken opgejaagd. We merkten kortgeleden op, dat de lieer Troelstra eene nieuwe theorie had op den voorgrond geschoven, 11,1. dat niet de oude theorie leidstar moest zijn voor 't partijleven, bij de propaganda, maar de feiten. En 'we achtten dit voor de Socialisten een gevaarlijken weg; om dat, laat men de theorie wegschuilen, achter de wolken van feiten en maatschappe lijke leiensopenbariugen, men geen vast lichtpunt meer heeft, dat al 't polititiek optreden, zijn tactiek en propaganda belicht dat men dan een gewoon burgelijke partij wordt, die hervormend optreedt, zonder tegen andere partijen, zooals nu, vierkant front te maken. Dat onze conclusie juist is, wordt in 't Volk van 13 Eebr. door een Soc. schrij ver, die ook op froelstra's woorden ciptie maakte, duidelijk gezegd. 11 ij schiijft: I11 verband met't bovenstaande moet m.i. ook Troelstra's stelling gedeeltelijk teruggewezen worden, dat als de theorie werd vernietigd, de feiten, die zij ver klaren wil, even goed blijven bestaan en de beweging met baar oorzaak niet vernietigd zou worden. En dan vervolgt de opponent Ztker, een beweging zal er blijven. De vraag is maarwat voor een be weging Niet meer de sociaal demo cratische beweging van thans. Een socialistische beweging zou nog wel overblijven, maar onzeker en weifelend van karakter, zonder scherpe grenzen ten opzichte van andere partijen en tegen wetenschappelijke critiek niet voldoende bestand. Ja, zoo is 't. Zoodra een partij haar hypothesen, haar grondstellingen, baar grondgedachten, haar axioma's, waaruit ze de levensbeweging van Staat en Maatschappij de openbaring van hun rechtswezen put en verklaart, los laat, dan ^loopt zij gevaar te verworden en geënt wordt ze op een anderen stam, wiens levenselement niet was en is in de aarde, waarin de oude theorieën welig opbloeiden. Wil dat nu zeggen, dat een partij haar program nooit moet herzien. In geen ge val. Een partij is een organisme, geen mechanismeen omdat 't een organisme is, leeft zeen versteent ze niet; daarom ligt 't op haar weg bij veranderde tijds omstandigheden, niet haar grondbegin selen, maar de toepassing dier beginselen op 't werkelijke leven, te wijzigen te wijzigen zoo, dat die toepassingovereen komstig den gewijzigden volkstoestand, een vorm. ontvangt, die aan den eiscli der altijd beleden beginselen, volkomen vol doet. Maar natuurlijk, "t moet daarmee ook al weer niet gaan, als 't in LSI5 dsn kooper overkwam, die in. den Haag bij een uitgever kwam om de Consti tutie van 1798. '/Ik handel niet in con stituties/-, was 't antwoord. Zoo moeten de beginselprograms ook niet versjacherd worden. Dan komt er onvastheid, die den dood werkt. Onze tegenstanders hebben nog al eens de vraag op de lippen wat is er nu toch christelijks in dit Ministerie en zijn wetten. Uit die vraag spreekt onbekendheid met onze beginselenspreekt 't besef, dat zij 't Christendom als iets aparts beschouwen als een soort stofgoud op de vleugelen van den politieken vlinder neergelegd als een satijnen kleed, dat 't dorre lichaam van wetsartikelen en bepalingen dekt. Zij beschouwen 't christendom als een beginsel, dat boven 't natuurlijk leven, naast 't natuurlijk» leven, leeft. 't Is niet zoo. 't Christelijk leven staat noch bonen, noch naast 't natuurlijk leven. Maar helaas! Ine is 't fijne goud ver donkerd. Sinds den val van Adam is 't rad onzer geboorte van zijn Goddelijken spil losge- glipten nu, ja, daarom is thans 't Christelijk leven 't natuurlijk leven niet meer't is nu menigmaal een ander leven uit gansch verkeerde bron ontspringend. En dit is nu de werking van de Overheid, dat 't natuurlijk leven weer zooveel mo gelijk hersteld woide in de gaafheid en zuiverheid, die 't oorspronkelijk had. Christelijk en natuurlijk leven moeten weer, als tweelingstroomen, wat ze nu zijn, in een vloeien tot één heldere rivier, die de bedding des levens verdiept. De eene kolussus tegenover de andere. Rusland uitwiens historieblaan de eeuwen haar sprake laten uitgaanvol massieve krachtlangzaam als 't ijs der toendra's bre kend bij de koestering den hoogere Wes- tersche cultelog loerend, als de beren van den Oeral, over 't Westelijk Europa met wier, 't vrede zoekt voor allen, eti onder wiens toelating 't een vrij volk als de Pinnen tyraniseert, als waren ze voor Siberies mijnwerken geboren. Partriarchaal, conservatief, in merg en been, duldt 't geen vrijheid dan de /-Russische/- die van slavernij slechts in den naam verschilt. Daartegenover Japanbadend in wes» terschen glanswesiersche maniereu en zedeD, westerscbe industrie, machinevvezen, e koopmanschap inlevend in westerscbe gedachten en naar nestersche practijk zoekend vooruitgang van Yolk en Vader land slim als de Chinees, Ijverig als de Amerikaan, heeft 't in weinig jaren ge leerd intensieve macht te oefenen in 't Oosten. Omringd door twee zulke volken van willen en kunnen werd 'taangespoord tot uitbreiding van zijn liandelsfeer door westerscbe concurrentie geprikkeld tot on metelijk industrieëel krachtsbetoon en vei - plichte uitzetting der grenzen. Het Oosten nadert het Westen. Het Gele Ras 't Blanke, 't Heidendom dringt naar de plaats van 't Christendom. Wie zal in 't Oosten triumfeeren WAT ZEGT GE DAARVAN? In een der laatste nummers van 't nFriesche Weekblad» komen een aantal cijfers voor, welke betrekking hebben op de melkopbrengst van een viertal beslagen vee. Ik kan den lust niet bedwingen daarvan eenige over te nemen. Van de 21 koe en uit den veestapel van den heer D. J. de Jong te Idaard waren er 7 in 1900 geboren. De melkopbrengsten van dit zevental bedroeg: 2258 KG. 2816,50 KG. 3109 KG.; 3923 KG. 53623 KG.4526,50 KG. en 4969 25 KG. De meening, dat met een groote opbrengst een laag gehalte hand aan hand gaat werd door de desbetreffende onderzoekingen gelo genstraft. De melk van de koe, die de groot»

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1904 | | pagina 1