i' Adv 1 !S| I It Kapitaal Hlilïri Ds. C. Sr |p de Grootslra K J. HH T. VI.4SI l( begin van ons ministerie steeds afkeuring laten hooi en, en voortdurend gebreken aan wijzen, Het lijkt wel, dat hij er pleizier in heeft. In zijn blad schreef hij gedurig dat het niets uitvoerde. Luister nu even wat hij op bldz. 482 der Handelingen zegtIn de laatste weken vliegen ons de wetsont werpen om de ooren als strooibiljetten van de Rotatie-pers. De Rotatie-pers is eene der nieuwste groote drukpersen. Eene groote Nieuwe Rotterdammer drukt ze in enkele seconden af, een strooibiljet dus nog veel vlugger, ik denk wel van 64 tegen één Rotterdammer, dat wordt dus duizenden in enkele urenDe Kamerleden zullen wel gedacht hebben, dat de groote sneeuwbui nu eindelijk gekomen was. Kunnen we Staalman wel onder de medestanders re kenen? De eerste minister moest positie nemen tegen Staalman. Zijn optreden in de Tweede Kamer geeft recht en reden om te betwijfelen, dat er wel veel menschen zijn die hem als medestander erkennen. Nu is het niet meer noodig, dat we een werkzaam, een aetief ministerie hebben, we moeten nu vragen of er niet op eene ver keerde manier gewerkt wordt. Anders zou meer worden verknoeid dan worden ge wonnen. Of ons ministerie werkt in de goede richting, behoort tot de vraag wat doet on$ ministerie. Het kan niet doen wat het wil. Er zijn menschen die den ken dat alles in één slag veranderd wordt. Is onze Koningin alleen Koningin over an tirevolutionairen Neen, ook over de an dere onderdanen. De overheid regeert bij de gratie Gods over al hare onderdanen. Onze regeering mag niet regeeren alleen over onze partij. Wij hebben gezegd dat de neutrale school onbillijk is. Het minis terie mag er niet op uit zijn om ons in ons geweten te 'dwingen ot geweld aan te doen. Kappeyne zeidé in '78 of '74 dat de minderheid maar onderdrukt moest worden. Dat is schande, men mag de minderheid niet onderdrukken. We mogen niet zeggen nu zijn wij meerderheid, nu zullen we wel eens laten zien enz. Vergeldt geen kwaad met kwaad, maar wij willen het kwade met het goede overwinnen. Ons Christelijk Ministerie moet rekenen met degeen, die onchristelijk zijn. Wij mogen niet doen zoo als Staalman zei: „Kom, wees niet zoo schroomvallig (zoo drukte hij het uit) tast nu eens tot over de ellebogen in de Staats kas voor uwe scholen". Het Ministerie mag niet alleen voor onze partij, neen het is geroepen en verplicht voor de gansclie bur gerij werkzaam te zijn in dien zin dat elk vrij zij. Heeft het Ministerie zich gehouden aan de eerste troonrede? Niet dat er te weinig op stond, maar te veel, zooals Drucker zei, een veelomvattende taak. Ja, eene troonrede met zooveel toezegging en zooveel belangrijke zaken, dat ging niet, dat zal wel zóó bedoeld zijnin de viei jaar afgewerkt. In vier jaar? zeiden ze, en ze schudden bedenkelijk het hoofd. Dacht de liberale partij toen niet dat ze niet meer het denkend deel der natie is, maar dat ze het geweest is Ja, zeiden ze, dat hij mooi preeken kan, dat geloof ik wel, maar wat zal er van komen om wetten te maken Hij heeft veel in kranten geschreven, maar dat is veel gauwer klaar dan eene wet Daar zult ge eens wat van beleven, zoo 15, 20 toezeggingen in 't jaar, dat kan niet, dat zult ge eens zienHij heeft toch niet geteekend even als onze soldaten en ma riniers voor 12 jaar in plaats van voor vier. 1905 is er haast, dacht ik, ik moet eens gaan kijken hoe het er mee staat. Wat er in de eerste troonrede wordt .toe gezegd en in de volgende sluitingsrede en troonrede. Hoe ziet het er nu uit? Ruim 20 onderwerpen zijn op 't oogenblik afge handeld, of in behandeling ,drie zijn er, waaraan ze nog niet werkzaam zijn, of welke in gevorderden staat van voorberei ding zijn. In twee en een half jaar van de 23 al 20: ik heb nog wel moed, dat die twee a drie in de nog overigen tijd wel afgehandeld zullen worden. Indien er onder de hoorders mochten twijfelen aan de waar heid, zal ik het wagen de stukken voor te lezen en een beetje vervelend- te zijn, ik heb ze hier voor me ljggenOns Ministerie doet dat, wat elk is verplicht te doen, het houdf zijne beloften. Het handelt als eerlijk man en doet wat het beloofd heeft, Als partij hebben we eischen. We eischen chris telijke politiek, van een christelijk Ministerie. Wat beteekent dit? Omdat een tekst of geloof in Christus door een of ander uit gesproken wordt? Wanneer ik hoor dat in de Kamer uit Gods Woord gesproken wordt ben ik telkens dankbaar dat niemand zich meer behoeft te schamen voor zijn geloof. Vroeger werden heel andere noten gekraakt. Ik denk aan den Christen-Staatsman Keu- chenius. Men schold hem en vroeg of hij lijdende was aan godsdienstwaanzin. Als ik daaraan denk, dan is het: God heeft groote dingen gedaan, dies zijn wij verblijd. Het is een loon, dat we hooren spreken in de Kamer over Gods Woord. Wat is christelijke politiek. Vaccinatie afgeschaft? Handen vol geld nemen evenals Staalman? Zoudt ge dan tevreden zijn Weineen 25 jaar is er gewerkt aan ons politiek program, zouden we ons nu in den hoek laten dringen? Neen, maar dan vaccinatie en Zondagswet Christus is gezalfd tot Koning over alles, over handel en landbouw. Zeer zeker, ook verlangen we de Zondagswet. Maar wilt ge nu zeggen, nu mag geen sterveling meer iets doen Telegraaf, booten, sporen alles stil, dat zoudt ge toch niet willen Let er op. dat ge geen ander gaat krenken, ge moogt niemand dwingen om de Chris telijke feestdagen te houden. Ge moet dank baar zijn als ge niet wordt belemmerd en in het openbaar leven geweerd. Niet eischen dat een ander gedwongen wordt. Gij zijt zoo vrij den Zondag te houden zooals God wil. Zou het Christelijk zijn den Jood te dwingen om den Zondag te houden? In welk opzicht staat een ongeloovige anders dan een Jood? Die den Christus Gods ver loochenen mogen wij niet dwingen den Zondag te houden. Onze kinderen moeten toch onderwijs hebben, hebben we nu be zwaar tegen de vaccinatie, dan mogen we niet gedwongen worden. Zijn er voorstan ders van het openbaar onderwijs, die ook zulks verlangen, welnu, dan moeten zij maar eens vragen of zij ook dat voordeeltje voor hun school mogen heblien. Vragen we wat is Christelijke politiek, dan- behoeven we daarvan geen vaag denkbeeld te geven. Er is nu ruim 25 jaar naar gezocht en staat nu aangegeven in ons bekend program van beginselen. We moeten komen tot toepas sing van het Christelijk beginsel op het Staatkundig leven. Finale oplossing van het onderWijs-vraagstuk, dit is het eerste punt en dat heeft ons Ministerie ook aan vaard. Vraagt ge waarom doet Minister Kuyper dit nu nog niet? Hij behoeft het toch niet meer te bestudeeren Ge moet niet vergeten, dat de Katholieke partij daar geen belang bij heeft en Minister Kuyper kan toch niet zeggenik en Lobman vin den het goed, de Roomschen hebben er niets mee te maken. Men kan dus niet zeggen, dat dit zonder vorm in eeu wet zou kunnen worden omgezet. Een artikel in do Grondwet zegt: het openbaar onderwijs is eene voortdurende zorg der Regeering Er wordt dus in de Grondwet onderscheid gemaakt tusschen openbaar en bijzonder lager onderwijs. Vol- komene gelijkstelling gaat niet, eenvoudig omdat de Grondwet het niet toelaat in dien vorm. De Minister is begonnen enkele pun ten gelijk te maken, zooals de pensioenen van openbare onderwijzers. Pensioenen voor weduwen en weezen, Eene poging dus in den geest van het Unie-rapport tot gelijk stelling van openbaar en Christelijk onder wijs. De verplichte verzekering aan inva liden en ouden van dagen wacht op de door Minister Harte van Tecklenburg be loofde verhooging van tarieven, die weldra verwacht worden. Dan volgt nog verplichte verzekering der zeevissclierij en de wet op de Kamers van Arbeid. Dan hebben we nog de strijd tegen de wet op den leerplicht. Als men daarover begint, zeggen de liberalenhoe durft ge daar nog mee voor den dag komen, dan zijn ze zoo stom als vissclien, en als ze nog wat zeggen, dan zeggen ze: over die leerplicht zou ik nu maar zwijgen, daar hebt ge in 1901 zoo mee gewerkt. Nu kun nen wij zeggen: licht dat wij ook wat hebben, gij hadt dat tikkertje met dat dure brood. Maar de leerplichtwet is nog niet veranderd, is dat nu een Christelijk Minis terie betamende Heeft hij zelf niet in een krant gezegd, dat ons heilig recht met voeten wordt getreden, dat een christen ouder er zich niet bij mag neerleggen. Verleden jaar zei hij zoo laconiekHet gaat goed zoo. De liberalen zeidenweet ge wat dat beteekent Hij had gedacht van twee, drie, vier, hoogstens vijf honderd kinderen meer op school door de leerplicht, maar nu waren het er 5000, dat had hij niet kunnen denken. Ik moet eerlijk zeggen, koe kan men Dr. Kuyper voor zoo onnoo- zel houden Denk er wel om, zei Dr. Kuy per vroeger, die wet kunt ge zoo maar niet op zij zetten. Als de Minister wat zeggen wil met een lachend gezicht, dan doet hij het, nu wilde hij eens met een ernstig gezicht zeggen het gaat goed zoo. Komt waar ge wilt, als ge in den zomer vacantie hebt, van Groningen tot Staats- Vlaanderen, vraag aan ieder mensch van iedere partij (geen openbaar onderwijzer) Wat denkt ge wel van de leerplichtwet, vindt ge dat geen aardig ding En ieder mensch op het platte'land zal meen ik, zeggenik moet er niets van hebben. Och, dat wist Dr. Kuyper ook wel, want die krijgt veel meer inlichtingen dan ik. Het gaat goed. beteekent het zal wel terecht komen. Goeman Borgesius gaf blijk dat hij zijne leerplichtwet voor verbetering vatbaar achtte. Heel vriendelijk kwam hij op zeke ren dag tot Minister Kuyper. Hij had een kind en een recht geaard vader heeft zijn kind lief. Een verstandig vader wil zijn kind beter makên als er wat aan mankeert. Hij had het zien werken. Schoolopzieners bezorgde het pakken vol paperassen. Om de kinderen op school te krijgen moeten de onderwijzers er uit door de drukke ad ministratie. Ik moet zien dacht hij, dat ik mijn jongen van dat gebrek afhelp. Het kind had een gebrek, een leelijk water hoofd. Dat was de administratieve omslag. De heer Borgesius ging nu veel vriende lijker dan we van hem gewoon waren naai den tegenwoordigen dokter op het Binnen hof. Als ge dat doen wilt zei hij, kunt gij op mijn steun rekenen. Het is te begrijpen dat een vader dit voor zijn kind over heeft Wat zei Kuyper Ja mijnheer, een poosje geleden zei iemadd ge moet niet zoo peu teren aan onze organieke wetten, dat ver staat ge niet, ge zult de boel verknoeien. En nu komt U vragen om die papieren rommel en dat administratieve er af te he men Ik ben er wel een beetje huiverig van. Hij wijst den vader dus niet heele- maal af. Maar vraagt ge of die wet zoo blijven mag is er geen goede wet van te maken voor antirevolutionairen We wil len toch niet als christen dat een vader vrijheid heeft om zijne kinderen te ver- waarloozen Zoudt ge vinden dat dit in een Christelijk land mocht In het Bur gerlijk Wetboek staat immers dat de vader verplicht is voor de opvoeding van zijn kinderen Vraagt ge wat hebben we te gen dat ding Niet dat kwaadwilligen maar dat goedwillige ouders in hunne overtuiging gekrenkt worden. Wanneer ik het in het belang van mijn kind acht dat het gedurende drie dagen de school niet bezoekt moet dan de Staat dit uitmaken Laat dit over aan ouders die goedwillig zijn. Ik denk dat Kuyper dat liberale kunst werk wel zoo zal verpeuteren dat het eene fatsoenlijke antirevolutionaire wet wordt. Het optreden van ons ministerie tijdens de misdadige woeling wekte de jaloerschheid van Borgesius op. Denkt ge, vroeg hij, dat wij het ook niet zouden gedaan hebben Ik heb vroeger ook wel een kanonneer boot naar Dordt gestuurd i Ons minisrerie heeft het echter nog beter gedaan Nog een punt zal ik behandelen, de be noemingen. Niemand behoeft dus meer te vertellen, dat ons ministerie te lui is, het doet er te veel aan, zeggen ze nu weer en het is zoo verbazend partijdig. Men ziet Christelijke menschen dan hier dan daar benoemd, er wordt naar geene bekwaam heid gezien. De minister vertelde leukjes, dat er vroeger wel wat te veel naar be kwaamheid gezien werd, zoodat onze par tij niet in aanmerking kwam. Die Christe lijke menschen konden ze niet gebruiken och, ze waren toch zoo dom Wij wisten wel beter en hebben het eens met eenige jongelui geprobeerd, Het gevolg was dat het bestuur van de Rijksverzekeringbank (allen liberalen mannen) zeiden, dat.zehoogst tevreden waren over den lust en ijver, waarmede de antirevolutionaire jongelui daar werkten. Wat deed Borgesius nu Eerst werd hij rood en toen wit en toen snelde hij naar den voorzitter Neen, nooit zoo partijdig als nu, maar tegenwoordig het is schandelijk. Troelstra zeide: 60 pro cent is antirevolutionair aan de Rijksver zekeringsbank. Het is een antirevolutio naire kazerne. Een paar dagen later zei hijneen het is nog veel erger, er is wel 90 percent antirevolutionair. Had hij maar gezegd, dat er 120 procent antirev. was dan hadden de menschen het al dadelijk geweten dat hij stond te liegen en had Minister Kuyper geene moeite behoeven te doen om het te onderzoeken. Na het on derzoek bleek, dat het vertelde van Troelstra onzinnig en dwaas was. Kuyper was zoo welwillend deze keer nog eens de moeite te nemen het te onderzoeken, hij zal wel zoo wijs zijn eene volgende keer geeen notitie van hein te nemen. Want antirevo lutionairen en roomschen samen waren nog minder in getal en verdienste dan de liberalen bovendien waren ook nog socia listen aangesteld. Dan over de benoeming van notarrissen en burgemeesters. Vroeger werden ook wel burgemeesters benoemd, die bepaald geen professor waren. De hoorders hier aanwe zig', weten wei, dat er onder het liberale ministerie weieens een burgemeester is be noemd, die mislukt was aan do academie, die geen advocaat of officier kon worden. Die op een plattelandsdorpje een jaar op een secretarie waren, die f 1000 in een jaar .verteerden bij hun kostbaas, dan een examentje deden en ze waren burgemees ter. Vroeger mankeerde er ook wel wat aan de bekwaamheid, al zeiden ze zelf dat ze veel wijzer waren dan wij. över die partijdige benoemingen zal Kuyper ook wel zeggen„Het gaat goed zoo en dan zal hij het meeiienZuid-Holland heeft 1200,000 inwoners. De grootste helft in de Provinciale-Staten is antirevolutionair. Ze ker hebben nu toch de helft van de inwo ners wel recht op een antirevolutionaire burgemeester. 'Ma..a.,a..a...r wat is het feit In plaats van 600,000 hebben er maar 40,000 een antirevolutionaire burgemeester. Waar we het recht hebben op meer dan de helft hebben maar 1/30, zegge het een dertigste' deel van de bevolking een antire volutionaire burgemeester. Die schreeuwt, voordat hij geslagen wordt behoeft zooveel medelijden niet. Laten de liberalen de eerste tien jaren nog maar niet klagen over die schrikkelijke partijdige benoemingen. We zullen hopen, dat ons ministerie de eerste tien jaren niets benoemd dan alléén anti revolutionaire burgemeesters, daar hebben we recht op, dan komen we eerst op de plaats, waar we Wezen moeten. Werkt hard, houdt trouw aan hetgeen werd be loofd. Houdt trouw de wacht en houdt trouw aan de eere Gods ook in het staat kundig leven. De Voorzitter geeft daarna het woord aan den heer Jb. VAN OVERSTEEG. Onderwerp Saamwerking Spreker zegt dat zijn voorganger zooeven zeide dat een spreker alles mag zijn behalve vervelend. Ik zou echter gewenscht hebben, dat hij niet zoo welsprekend was geweest en zoo aangenaam om te hooren. Ik zie er eerlijk tegen op om nu nog eens te spreken. Maar het is eenmaal aangenomen, ik zal het doen op gevaar af dat dikwijls het zelfde zal worden gezegd. Ik wensch te spreken over de saamwerking die in 1901 heeft plaats gehad. Is het waar, dat de Christelijke partijen hebben saamgewerkt en is het waar, dat we moesten saamwer- ken? Verzet tegen een gemeenschappelijken vijand is ten allen tijde geoorloofd. De Saamwerking was plichtmatig. Die saam werking mag echter niet alleen gaan om eenig persoonlijk voordeel. Nu is het wel geoorloofd, als we op de strijd uitgaan dat we met buit thuiskomen. Maar wees voor zichtig, want als ge alléén op buit uit gaat zijt ge een roover. Nu is het de vraag zijt ge in 1901 op buit uitgegaan. Wilt ge dan de saamwerking opruimen vraagt ge. Neen, het is dringend noodig, dat men daar aan het oor geleend heeft. Maar zegt ge, ik voel toch wel een klein beetje voor den buit. Wees dan voorzichtig en bid God dat ge met de* krezers met meer ernst en kracht strijd voor de eere Gods. Want dat wordt hoe langer hoe meer noodig dat we ons afvragen of het toen zoo was en of hot nog altijd zoo blijft. Ons christelijk beginsel is aangetast en wordt aangetast door libe rale beginselen. Dat we onszelven mogen onderzoeken en weten dat het plichtmatig is dat de Christelijke partijen saamwerken. Het Christelijk beginsel kwam in gedrang. Niet de belangen maar het beginsel drijft ons. Do ingevoerde staatkunde ging lijn recht in tegen de ordonnantiën Gods. Het was daarom plicht dat de Christolijke par tijen op politiek terrein naar buiten kwamen, en het opnamen voor de ordonnantiën Gods. Dat het in 1897 verloren is, is de schuld geweest van de Christelijke partijen, Denk in 1905 dus aan do saamwerking die we in 1397 misten. Want als we niet ontrekken met dit gemeenschappelijk beginsel, wij zullen weer worden gedrukt. Men zegt, da{ de leerplichtwet in 1901 zooveel heeft mee gewerkt. Wees gewaarschuwd, trekt niet in de eerste plaats op tegen die wet, maar voor Gods eere op het terrein van het poli tieke leven, voor de ordonnantiën Gods op het terrein van het politieke leven. Omdat het ge loof wordt aangetast moeten allen die dit gemeen hebben samenwerken, en daarin en daarin alleen is samenwerking gerecht vaardigd. In de tweede plaats evil ik er op wijzen, hoe saamwerking kan gebeuren. Het kan gebeuren, dat de leiders der partijendepunten uitstippelen en dan is er eene coalitie voor er gestemd is. Dit is in 1901 niet gebeurd. Toen kwamen de kiesvereenigingen onder ling overeen als jullie die eandiclaat steunen dan zullen wij deze steunen. Alles werd als 't ware in de smeltkroes gegooid en nu is dit er uit voortgekomen. Het was eene groote daad, dat hij die opdracht van de Koningin aanvaardde. Zou een man die zooveel jaren heeft gewerkt, die ons allen de politiek als 't ware mot de paplepel heeft ingegoten, zou die man, waar hij stond voor zulk een zaak bedankt hebben indien hij niet waarlijk overtuigd was dat alleen op die wijze de belangen van het volk kon den worden behartigd. Indien ge het hem gevraagd had of hij niet liever op de Kei zersgracht 164 de Heraut en de Standaard was blijven schrijven en zich aan de studie van de Theologie wijden, zou hij wel vol mondig ja geantwoord hebben. Voor Slie- dreclit nam hij zijne verkiezing aan omdat de kiesrechtkwestie aan de orde zou komen. Dat hij zich de opdracht heeft laten welge vallen is eene daad geweest, waarvoor de kiezers hem hartelijk dankbaar moeten zijn. Daarom meen ik dat de kiezers onvoorwaar delijk hun vertrouwen moeten schenken aan de regeering. Een geloof, dat gezien wordt is geen geloof meer, wij behoeven inderdaad geen vertrouwen meer voor dit ministerie te vragen. Eene andere vraag is er nog. Men spreekt over grondwetsherziening. Dit kan niet gerekend worden in het belang van het land. Hier en daar wordt gesproken over uitbreiding van het stemrecht. Om hiertoe te komen is grondwetsherziening noodig en dit is in den tegenwoordigen toestand niet mogelijk, daar men bij grondwetsherziening eene groote meerderheid van stemmen noodig heeft die op het oogenblik door geene der partijen in de verste verte over te beschik ken valt. Over de staking sprekende, zegt spreker, dat Troelstra bij kris en bij kras heeft, staan beweren, de heeren konden het gelooven of niet maar er bestaat niet de minste gedachte om te staken, wij dreigen niet, maar wilien U alleen waarschuwen dat ge niet zoo moet optreden tegen de arbeiders. Ze hadden zooveel geld en konden volop uit Engeland krijgen en toen Zaandam kwam om f 30,waren ze er niet Algemeen kies recht willen ze, de socialisten. Op welke ouderdom 18, 17 jaar Ieder die belasting betaald, heeft recht over de bestede penningen mee te beschikken. Zoodoendetrokkkenzede conclusie, dat alle arbeiders konden stemmen. Want voor elk schepje suiker, dat je in je thee doet, betaal je belasting. Dat is een uit komst voor die kleine meid van mij die zoo graag een schepje suiker in de thee lustZeg zei ik tegen mijn vrouw, een zuigeling krijgt immers ook suiker in zijn melkflesch Ge ziet hoe vaag dit algemeen stemrecht is. Ze zeggen jullie werken saam voor je Christelijk beginsel, nu is het ook geoorloofd, dat wij werken voor dat ceginsel. Maar is het wel een beginsel Neen het is eene meening. Zooveel menschen als er over spreken, zoo veel meeningen hoort men. Zoolang er nog niet is eene meening van eenige beteekenis is het ongeoorloofd mee te werken aan eene grondwetsherziening, in plaats van in het belang, zou het zijn in het nadeel van het land. Door de saamwerking verkregen we een Coalitie-kabinet. Men heeft gevraagd naar het speciaal Christelijke in dit Kabinet. Ik zou haast zeggen het speciaal Christelijke in dit Kabinet is dat het zoo'n massa Kamerleden noopt tot het gebruik van Bijbelteksten. Eens zei men, verknoei toch met Uw bijbelteksten ons Staatsrecht niet. Het is bekend hoe Nolting sprak over vrede op aarde waar hij eerst had moeten zeggen Eere zij God in de hoogste hemelen. Men weet hoe Prof. Van der Vlugt sprak over: „Gods verborgen omvang vinden," en er niet aan dacht dat liet in de Kamer niet gaat om Gods verborgen omgang maar om Gods wil. Om zich voor schade en naberouw te behoeden is het niet over bodig, dat men de zaken kent waarover men praat. Christelijk zijn is onafhankelijk zijn. Doe wat uwe hand vindt orii te doen. Spreker bespreekt daarna de arbeidswet, wat we willen op het terrein van de school en de drankwet. Hij pleit voor hat parti culier initiatief. De particuliere actie vindt haar hechtsten grond in de ontwikkeling van het sociale leven en daarom is het juist onze roeping om saam te werken. We moeten niet saamvloeien maar ook op het terrein van de sociale beweging saamwer ken om te weten wat we op het terrein van het sociale leven doen moeten. Eerst dan zullen we tot krachtige politieke ont wikkeling komen als we op het sociale loven saamwerken. De slapheid van de burgerij was oorzaak dat de Staat zich met de Kerk ging bemoeien, zoo ook op het onderwijs gebied. Totdat God ons ver waardigde zelve de handen aan den ploeg te slaan. Spreker wijst er voorts op dat er op 't oogenblik geene de minste ver standhouding bestaat tusschen patroon en arbeider. Dit duurt net zoo lang totdat het moet komen en dan zorgt de Staat weer voor een wet. Het sterkste bewijs voor een zwak volk is dat de regeering alles doet. Wij hebben te doen wat onze hand vindt om te doen. Laten wij waar ons nu ruimte gegeven wordt ook op het terrein van het sociale leven krachtig saam werken opdat bereikt wordt wat Kuyper's eerste woord was om ons vastheid te geven in ons program „Souvereinitcu in eigen kring." De souvereiniteit is verlaagd maar kan Weer worden verkregen niet alleen door naar de stembus te gaan, maar we willen de overwinning bij de stembus voortzetten en allen ijveren voor souverei niteit in eigen kring. Van de gelegenneid tot debat werd geen gebruik gemaakt, De Voorzitter achtte den partijdag uit nemend geslaagd. Het is een goede heer lijke dag voor ons geweest. Veel hebben wij geleerd en in vele zaken is onze kennis dieper geworteld en uitgebreid. Dat het gesprokene door Gods zegen achtervolgd worde. Wij danken den sprekers voor de vele goede zaken die zij voor ons gespro ken hebben, en hopen, dat ze nog op vele plaatsen van ons eiland zullen spreken. Dit jaar is een gewichtig jaar. Ons wacht een geduchte strijd voor de Provinciale Sta ten. Zij toch hebben in handen de verkie zing voor de Eerste Kamer der Staten-Gene- raai. Het is eene politieke verkiezing, omdat zij de Eerste Kamer kiezen. Laten de be sturen der Kiesvereenigingen er op bedacht zijn dat ze alle eerlijke en goede middelen gebruiken, om ons doel te bereiken. Nogmaals toehoorders, dank voor Uwe groote aandacht, en sprekers dank voor het gesprokene. De Partijdag wordt gesloten met het zingen van Psalm 89: 7 en dankgebed door Ds. Van Lummel. SPIaaftsegyit ftieuws, Somtnclsdijk.* Naar wij uit ver trouwbare bron vernemen, bestaat het plan om hier een zuivelfabriek op te richten, Beginnende op kleine schaal zal men trachten indien mogelijk, langzamer hand uit te breiden. Ten bate van «Oranje Nassau- oord« gaven de heeren Onderofficieren van het regiment Grenadiers en Jagers in het Hotel Speeopjl. Dinsdagavond voor een goed bezette zaal een uitvoe ring, die bij de aanwezigen goed in den smaak viel. De verschillende voor drachten werden niet onverdienstelijk uitgevoerd en er heerschte degeheelen avond een gezellige geest. Tegen Jacob Sch. is wegens dief stal van groenten uit het hofland van M. van der Boom procesverbaal opge maakt. Dijkgraaf en Gezworens der pol ders Oudeland, Everdina en St. Chris- toffel onder Sommelsdijk brengen ter kennis dat de lijsten van stemgerech tigde ingelanden gedurende 14 dagen voor belanghebbenden ter inzage lig gen op den Doele aldaar. Om bij de Zeemilitie te dienen, heeft zich 1 loteling dezer gemeente aangemeld, nl Krijn Hendrik Schip pers. Middeliinrnis. Op het inschrijvings register der Nationale militie lichting 1905 zijn 37 personen ingeschreven. De door Dijkgraaf en Gezwo rens van den polder het Oudeland van Middelharnis opgemaakte lijst van Stemgerechtigde Ingelanden dier pol der ligt voor ingelanden van 28 Fe bruari tot 11 Maart a s. ten kantore van den Secretaris dier polder ter in zage. Door Heeren Gedeputeerde Sta ten van Zuid-Holland worden de in woners der provincie, die elders in 's R ,ks directe belastingen zijn aan geslagen uitgenoodigd om daarvan vóór '15 Maart a. s. te doen blijken door overlegging van het ai nslag bil jet of van een uittreksel uit de ko hieren der Rijks directe belastin gen ten einde daarop kunne worden: gelet bij bet opmaken der lijst van: de hoogst aangeslagenen, verkiesbaar tot afgevaardigden ter Eeste Kamer van do Staten Generaal. Bij ile te 's Gravenhage gehou den aanbesteding van het onderhoud der havenwerken voor deze gemeen te in .904, is aannemer geworden H de Kluiver te Sliedrecht voor f 12078. Tegen A. L. is alhier proces=- verbaal opgemaakt wegens openbare dronkenschap. Woensdagmiddag had de vrouw van J d. V. het ongeluk terwijl zij op een stoel stond en eenig werk ver richte, dat die kantelde, daaraf te val len en zich zoodanig te ,bezeeren, dat geneeskundige hulp moest worden in geroepen. - Stadaau 't Haringvliet. De Burg. maakt bekend dat het kohier der grondbelasting dienstjaar 1904 aan den betrokken ontvanger is ter hand gesteld en ieder daarop voorkomend belasting schuldige verplicht is, zijnen: aanslag volgens de wet te voldoen.. Het Bestuur van den Polder Oude: Stad maakt bekend, dat op de Polders kamer eene lijst van stemgerechtigde Ingelanden vanaf 28 Januari geduren de 14 dagen voor de belanghebbenden ter inzage ligt. De rekening der gemeentedienst 1903 is van H. H. Gedep. Staten goedgekeurd terugontvangen. Zij sluit met een batig saldo van ruim 11OG gulden. üoitftensplaat. In eene openbare vergadering belegd door de ifdeeling «Ooltgensplaat der Chr. Werkliedein vereen. Patrimonium,trad Maandag avond jl. op Ds. Goote van Uud- Beijerland met het onderwerp «Geen: klassenstrijd maar samenwerking.® In een glasheldere en schoone rede werd! Tegen Maat AI met gezin wt kan omgaan. AdresJ. Oude Tonge. lUiuiimlu Onfeilbaar te vatten veroorzat Eeu flacon centalleen TEEPE te M, ZAA1JER, te A Hebt gij wel zenuwpijnen of hebt ge wel eer vonden van alle nergens baat bij teleurstelling ki slechts te gebru van Apotheker Door dit midd naam onsterfelijk meer helpt, brenj Het is als smeet Verkrijgbaar 1 DOORNBOS d. SMAN, Sch J. W. G. LEE Rotterdam, en nieuwland 22, It Prijs p. llacon f 1 Stationstr. 46. Verschaft geld Effecten, Erfei Bezorgt Crediett één of twee sol gunstige Conditi theek op landerij woning cf stuk gr< willen maken. P onder soliden bo< (minstens.) Voor een solid nog een p ar aar winsten te behale Amcrikaansobe p: antwoord insluifet Ggelijks van 4 t Han roog Vet spek, il.erookfe Ham me erste kwaliteit Bi Adr. Sfefe traatdijk, llge.sproken bij ge lag van het aieu |erk te Middelharn llaar. |MMErsDlJK. (naast de uitsj. Hr. K plaskauijün litnvee f 1per fltSl'isi tegen zt 85 cent per d; en kiespijn 15 len eksteroog-en jliüslor Pl« In. fiurces v H Landbouvvi Ambachl |)e Nieuwe IJzerwir IN, Jonkerfransstra; I liet meest gesorte |ste- adres voor: ppen. Kippengaas i i 7, 1.20 M. n, 1,5 |eelheid flinke korti |p. M. en p. rol. tl. Heindraad per pn en Mestvorken. Losse rieken zoi hans-, Stukadoors- |>pen. Straat Bascult ooger. Te koop liemen en 4 meta" li. Telefn. 3765. hand- en voetbet fcn. Ie Machine-o Ve/kriïgb ohs. van 13 Tonge, Voorstra ti V

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1904 | | pagina 4