M m id! ?nsü m Vrijdag 29 Januari 1904. Achttiende Jaarg. No. 954. Orgaan Antire vo lu tionair voor «le SSuidhollandscbe en SBeeuwscbe Eilanden. I li I sw Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika by vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. T. BOEKHOVEN. Ad verten tien 10 cent per regel en 3/2 maal. Reelataes 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing, BïJYOEGSfcL. Aiet le veel berekening*. De Heilige Schrift en de sterke drank. Hei ontwerp Arbeidswet. II. Men begint v'l zoutte proeven. Diige. Tonge. 'H ■uikt hebt d e k iD- is. Dui- owel voor arborgt 'ningen. tgg| ,ofdPÜö> H van Apotlie- .Haglijders ge- Ta a g k r a m p, t e s p ij s v e r- ttesfen 75 et. k bij DIJKE- e 1 h a r n i s bij d bij L. W. AIJER. RKSLAND. mlsche <uranten. 'tentiën Ibehoeften. DIG >ëstie- en tns bels. retlen OORNBOS, P'iSisïSêse van T1DD0 ma Viersen 25 per 1000 'elde flacons e van Prof. [armens. eux p. fl. f 1.50 o-l „„1,30 n n n 1,10 gene van f 1,— en f 0,95 iajes van ,f 1,— en f 0,95 iset'e. Persico, 90, 80 70 en •Liefde, Kersen 2 f 1,30. No. io. 1 p. fl. f 1,50 fo. 2 soh. ,1,40 n afle hoe- lurreerende 7. orden prrj- r fi£ Sa. IN HOC SIGNO VINCES Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. uitgever: S© Jf MJELSDiJH Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat Advert ^ntiën worden ingewacht tot Donderaagmorgen 10 uur. AS Ie sluhken voor de ttedaclie bestemd, idvertentiën esi verdere Administratie franco ioe le xenden aan «len llt^ever. Bij dit nummer behoort een Gelegen iieicfisargu-i inenten. Al naar dat het in hun kraam te pas komt, pleiten sommige »liberalen«, nu eens voor de vrijheid van den ambtenaar en dan weder voor de wenschelijkheid, dat de ambtenaar zich gebonden zal rekenen. Wanneer de sociaal-democratisch of radicaal gezinde ambtenaren in het publiek ageeren tegen het christelijk regeeringsbeleid, dan moet daarvoor ruimte gelaten. «Immers heeft de ambtenaar zijne burgerrechten niet verkocht, en hij is geen slaaf.Maar als er tegenwoordig lieden van chris- telijken huize en christelijke principes in staatsbetrekkingen worden gezet, dan zouden die zich muisstil moeten houden, op straffe van in verdenking gebracht te worden wegens gemis aan zelfbeheersching In dien geest redeneerde ook de Middelburgsche Crt. van 13 dezer. Zij betitelt het openbaar mededeelen van de eigen godsdienstige en andere mee ningen als daarmee «te koop loopen«, als een «op den voorgrond plaatsen van de dogmatiek bij de uiloefening van het ambt.« En na aldus eerst het ijveren voor overtuigingen tot in den berispelijken vorm verlaagd te hebben, zwaait zij er den staf tegen, en zegt dat de ambteparen die stiller leven «hun plicht het best begrijpen«, en dat «plichtsgevoelen «plichtsbe- toon« toch zeker in de eerste plaats behooren tot het »karakter«, dat van den ambtenaar, vooral van den ma gistraat mag verlangd worden. Zoo vallen de tegenstanders met hun bestrijding gedurig in uitersten. Welke ambtenaar, welke magistraat is nu toch zóó dwaas, dat hij zijne dogmatische overtuiging bij zijn ambts werk «op den voorgrond« stelt Maar als hij dat niet doet, en alleen in betamelijken vorm zijne vrijheid ge bruikt, waarom is dit dan niet ver- eenigbaar met de getrouwe waarne ming van het ambt? Wij ontkennen niet. dat er in de liberale kringen naast warme strijders voor de eigen opvattingen ook een aantal mummie-achtige ambtenaren zijn. Doch deze laatsten bevorderen dan toch door hun zwijgen op de openbare markt ook het voortwerken van den heerschenden stroom. Gaan nu de bestuurszaken in liberale rich ting, dan is dat zwijgen alzoo eene bedekte en indirecte medewerking met het liberalisme* Derhalve is het zeggen, dat de in hun stilheid wegschuilende ambte naren om hun neutraliteit lof verdie nen, onwaar, dewijl zij vóóruit kunnen weten aan welke partij hun zwijgend meegaan voordeel geeft. Maar er komt ook bij, dat de christelijk overtuigden, alle laksheid verfoeiend, en beseffende, dat het menschdom organisch geschapen is, en door onderling getuigen zijne be stemming bereikt, het evenzeer als een plicht beschouwen om mee de ware levensopvatting te hei pen ver- breiden, als dat zij andere christelijke deugden, als trouw, ijver, onpartij digheid, enz. laten inrtuenceeren bij hunne ambtsvervuiling. Deze plichten schijnen in het oog der liberalen met elkaar te strijden. Doch niet alzoo voor het hart van den christelijken belijder; want deze strijdt in het geloofdat wil zeggen niet voor eigen eer of partij eer, of met willekeurige wapenen, maar met overgegevenheid, ziende op een al- machtigen Gebieder, en beoogende Zijne heerschappij. De liberalen willen bij gelegenheid den geheelen mensch in den ambtenaar laten opgaan. Dit komt, doordat zij de verschillende levensfunctiën niet helder uiteen houden. Gods woord doet dat uèl, maar het licht van dat Woord verwerpen zij. En om nu prac- tische moeielijkheden te ontwijken, stellen zij dan liefst maar de eene of andere functie op non-activiteit. Doch daarmede zijn natuur en waarheid, recht en billijkheid niet gediend. Curieus is verder nog een andere bewering van de Middelburgsche, De Minister heeft er nl. op gewezen, dat voor Zuid Holland onder vorige Ka binetten bijna uitsluitend liberale Burgemeester zijn aangesteld, niet tegenstaande vele gemeenten «onver zettelijk partij kiezen voor het chris telijk Regeeringsbeleid En nu wil de Middelburgsche dit laatste dankgeweten hebben aan de »neuira!iteit« der bur gemeesters, notarissen, onderwijzers, enz. Deze heeren waren wel zoogoed orn zóódanig zich te gedragen, dat het stand houden bij de christelijke banier den gemeentenaren mogelijk bleef! Neen, zij hebben het platte land «niet liberaal gemaakt«, die goede, beste liberale titularissenEn nog voortreffelijker waren de liberale Mi nisters, dat zij zulke menschen benoem den. Op die manier kan men altijd lof inoogsten, als het liberalisme ingang- vindt, van wege het goede, dat daardoor is verkregen (evenzeer als ook de Fran- sche revolutie van de 18e eeuw veel goeds ten gevolge had)en als de pogingen om het land te liberalisee- ren alstuiten op andere sterkere in vloeden, dan wegens het niet met geweld optreden. Zóó kan men ook b. v. de Leidsche universiteit als de beste roemen, omdat immers mannen als Dr. Kuyper en Prov. Bavinck daar gestudeerd heb ben, en de Leidsche professoren dit toelieten Maar uit al zulke zig-zag-redenee- ringen kan men proeven, hoe de libe rale partij zich tegenwoordig in de engte bevindt, en hoe het haar ont breekt aan het rechte wapentuig. Mogen velen in die partij, door de treffende feiten onzer dagen ontnuch terd, terugkeeren van de doolpaden der ongetuchtigde »rede« en de waar heid en vrijheid bekennen, die er liggen in eene echte, christelijke po litiek. Omzichtigheid in de politiek is goed zeer noodig zelfsmaar zij mag niet te ver gaanwant dan wordt zij on doeltreffend en loopt uit op beginsel verzaking. Deze gedachte wordt opgewekt door de Maasbode, die zegtIn de Kamer is reeds gewaarschuwd, dat men wel voortgang mag maken met de nieuwe Drankwet, omdat zij anders behandeld wordt onder den invloed der verkiezin gen van 1905, en dit schadelijk kan worden niet slechts voor de wet maar voor liet aanblijven der Regee ring. En daarom houd, ook bij tijdige behandeling niet te streng vast aan eene wet, die niet sympathiek is voor de meerderheid van het kiezers corps. Laat de christelijke regeerings- richting zwaarder wegen dan de tegen woordige vorm van het Drankwet- ontwerp. Zulk een raad moge goed gemeend zijn, hij doet toch vragen, of hij niet van te overdreven angstvalligheid en berekening getuigt. Er helpt niet aan, wie den boom wil, moet ook de vruchten willen. Een christelijk Kabinet zonder cordaat- christelijke wetsontwerpen tot beteu geling van volkszonden zou de inspan ning van den stembusstrijd minder loonen. Eene zwakke houding der Regeering zou dus ook weer aan de andere zijde kwaad doen. Het zou de tappers wellicht niet winnen, en ande ren, die de drankbestrijding broodnoo- dig achten, doen verflauwen in ijver. Niet dat aan alle onderdeelen letter lijk moet vastgehouden worden. Dat zal ook wel niet gebeuren. Maar het drank werend kaïakter moet er toch ten volle inblijven. De nieuwe wet moet ernstige bestrijding van het drank misbruik practisch doorzetten. Dit zal een der schoonste lauweren van het christelijk Kabinet zijn, ook al zou het zelf er bij neervallen. Maar zoo'n vaart zal het ook wel niet ioopen met de oppositie. (Slot). Voorziet de Ileere in 't gebrek aan wijn op de bruiloft te Kana, geen //ster keu drank" bereidt hij aan de gasten. Bovendien mag 't vooral onze aandacht niet ontgaan, dat Jezus aan 't kruis een maal beslist de bedwelming van met opzet «sterk» ge maakten drank geweigerd heeft, maar eer Hij stierf de lafenis van zuren azijn-wijn heett aangenomen. Wij lezen hiervan bij drie Evangelisten. Matth. '27:33, 34: «gaven zij Ilem te drinken edik met gal gemengd, en als Hij dien gesmaakt had, wilde Hij dien niet drinken. Mare. 15 23 «en zij gaven Hem gemirreden wijn te drinken, maar hij nam dien niet. En waarom nain Jezus dien edik met gal of gemirreden wiju niet, terwijl Hij later wei nam edik zonder gal en zonder myrrhe Matth. 27 48 en terstond een van hen toeloopende, nam een spons en die met edik gevuld hebbende^ stak ze op een rietstok en gaf hem te drinken. Joh. 19 28 en v.v. «Daar stond dan een vat vol ediks, en zij vulden een spons met edik en omleiden ze met hyzop en brachten ze aan zijnen mond. Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij Het is volbracht Waarom wilae de Heiland geen edik met gal Bij de Joden was 't in lateren tijd tot een heerschende gewoonte geworden, dat men hun, die ter terechtstelling wegge voerd werden, een drank van bedwelmende en verdoovende werking gaf. De rabbijnen meenden daarin een gebruik uit vroine zachtheid te zien, dat zij zelf op een plaats der H. S. wilden gronden nlSpr. 13 9: Geeft sterken drank dengenen, die verloren gaan. Aan wie ging tot de doodstraf gaven zij drank, en een korrel wierook in den beker wijns, opdat hun verstand verward zou worden. De Ro- meinsche soldaat voerde een wijn met zich, die van geiinge kwaliteit was echter dikwijls door bijmenging van kruiden in zijn werking versterkt werd. Deze geringe wijn werd edik-azijn-wijn, ook web azijn (edik) genoemd. Marcus noemt de bij menging Myrrhe. Het Joodsche Sanhedrin verordende tot dit doel een korrel wierook op één beker wijn. De algemeenste drank was de wijn als azijn, dé sterkste verdoo vende bijmenging: alsem of bitterkruid. Jezus wees den bedwelmenden drank be slist af en wel met bewustzijn. De Ro meinen noemden dergeiijken drank diepe slaap, bedwelming, sopor. Niet wees de li e-re af de latere ver kwikking met den zuiveren azijnwijn. Een andere verklaringDe edik, dien men Hem vs. 29 aanbiedt, is niet de zelfde drank, dien hij eenige uren te voren had afgeslagen. De drank, waarvan bij den aanvang der kruisiging sprake is, was een wijn met myrrhe gemengd of edik met gal, bitter van smaak en had een verdoovende kracht. De bedwelming, wi-lke deze drank bij den lijder deed ont staan, maakte de eerste smarten minder hevig. Jezus bad dien geweigerd, omdat bij de kalmte en de volledige klaarheid des geesles bewaren wilde ten einde toe. De drank, welke hem nu aangeboden wordt, is niets anders dan azijn, dien men voor de kruiselingen gereed maakte, zooals uit de spons en den hysopstengel blijkt. De eerste maal wt»s 't drank bij»- zonder aangezet met myrrhe en biiterkruid de tweede maal of enkel azijn of zuur achtige soldaten svyn met geene of zeer geringe bedwelmende kracht. Ten slotte. Als we nu al de gegevens der 11. Schrift over sterken drank samen vatten, die ons tot heden onder de oogen zijn gekomen, kunnen we 't volgende vaststellen. 1. Sterke dranken met een zoo groot kunstmatig opgevoerd gehalte als de sterke, gedistilleerde dranken van onzen tijd, kent de II.--Schrift niet. 2. De sjekar is geweest een zoete drank. 3. Van (lezen drank spreekt de Bijbel nimmer aanbevelend. 4. Het verboogen der bedwelmende kracht door vermenging wordt ten strengste berispt. 5. Van niet één Bybelheilige, noch in 't O. T., noch in 't N. T., wordt ons 't gebruiken van «sterken drank» bericht. 6. Ook van Jezus wordt nimmer ver haald, dat Hem zelfs ten laste gelegd werd, dat Hij «sterken drank» dronk. Ten einde een overzicht te geven van de onderwerpen, die eene regeling in 't ontwerp hebben gevonden, worden deze hier zoo beknopt mogelijk in gedeeld in acht rubrieken Je. In 't ontwerp zijn voorschriften opgenomen, ontleend aan de bestaande Arbeidswet. Veelal hebben die voorschrif ten wijziging ondergaan, tietzij naar vorm, hetzij naar inhoud. 2e. De .hoofdinhoud van de Veiligheids wet is, mede niet ongev ijzig 1, overge nomen. 3e. Naast deze twee groepen van voor schriften zijn de algemeene maatregelen van bestuur, uitgevaardigd krachtens de hierboven genoemde wetten, herzien en voor zooveel noodig aangevuld, in 't ont werp opgenomen, voor zoover zij daarvoor vatbaar waren. 4e, Door 't, overnemen van den hoofd inhoud der Veiligheidswet komen in 't ontwerp voorschriften voor, die mannen, werkzaam in fabrieken en werkplaatsen, beveiligen. Daarnaast' zijn intusscheu rege len gesteld met betrekking tot den arhieds duur van mannen, die in fabrie ken of werkplaatsen met abnormaal scha- gevaar werkzaam zijn. 5e. Voorschriften zijn in 't ontwerp opgemnnen ter beveiliging van hen, die werkzaam zijn bij 't laden of 't lossen van schepen. 6e. In 't ontwerp komen bepalingen voor ter bescherming van personen, die in dienst zijn van sommige openbare middelen van vervoer. Het personeel, werk zaam bij spoor- of tramwegen, waarvoor reeds voorschrilten bestaan omtrent dienst en rusttijden, valt builen 't ontwerp, terwijl dit zich bepaalt tot 't vervoer met rijtuigen en wagens, die geregeld langs een bepaalden weg de personen vervoeren, die zich daartoe aanmelden. 7e. Tweeërlei is voorts in 't ontwerp bepaald ten aanzien van personeel, het welk in winkels werkzaam is. In de eerste plaats wordt voorgeschreven, dat aan 't bedienend personeel gelegenheid om te zitten, moet worden verschaft. Daarnaast zijn voorschriften opgenomen mei betrek king tot den weijïtijd van jongens, meis jes en vrouwen, die in een winkel werk zaam zijn. Eindelijk is de mogelijkheid geopend, dat ook teil aanzien van man nen bepalingen van soortgelijke strekking kunnen worden vastgesteld. 8e. Zijn bepalingen opgenomen ter eerste invoering van een leerlingenstelsel. Over dit stelsel in een volgend artikel. Wat voor Christelijks is er toch aan dit Ministerie, leest ge slag op slag in voorloopige verslagen van wetsontwerpen, in de pers enz. Natuurlijk zou een echt liberaal hart blij moeten zijn, dat »'t zout» van 't Christendom in de wetten des lands, dus op politiek terrein, zoo weinig mogelijk geproefd wordt. Nochtans, men begint 't nu te proe ven, en de schrik slaat den heeren om 't lijf. Althans de heer van Raalte (vrijz. Dem.) sprak in de Nufszaal te Rotterdam 't volgende De vrijzinnige gedachte in ons land begint gevaar te Ioopen en wij beginnen in te zien, dat 't tijd is de Christelijke propaganda te keer te gaan. Systematisch bovendien wordt de vrijzinnige gedachte hier te lande on- deimijnd door de regeeriiigsvoor- stelsen zelve èn door de wijze, waarop zij worden ingeleid, toegelicht en ver dedigd.» 't Zout begint dus te werken't zit den heeren al leelijk in de maag. 't Gaat goed zoo. Nog vier jaar als deze en de vrijzinnige idee is een fata morgana, als 't modernisme in de Kerk; een schaduw. Tuin- eis liasiclbotaw. DE PRIJS DER SUIKERBIETEN. Misschien hebben vele landbouwers, die daar toch stellig in de eerste plaats belang in stellen, nog geen kennis genomen van 't feit, dat sommige peenagenten al trachten te con- tracteeren. Volgens een bericht, dat we in verschillende bladen aantroffen, werden, vooral in Zeeland, pogingen aangewend in dien geest, io g. per iooo K'.G. werd er geboden, doch de meer derheid der bietentelers scheen nog geen zin te hebben, zich nu al te verbinden. ZORGT VOOR BEST ZAAIZAAD. Uit het laatst verschenen no. van 't Ned. Landb. Weekblad knippen we de volgende offi- cieele mededeeling. Ze betreft de te houden keuring van zaaigranen. »Te Amsterdam op Maandag 8 Februari 1904 in 't Hotel Krasnapolsky. Te Rotterdam op Maandag 15 Februari 1904 in het Poolsche Koffiehuis. Voor iedere keuring worden 15 prijzen, ieder ad 5 g. ter beschikking van de Commissie van beoordeeling gesteld. Gevraagd worden Verschillende soorten erwten, boonen, haver, chevalier- en zomergerst, lijnzaad enkarwijzaad. De inzending moet geschieden op den dag der keuring des morgens vóór 10 uur. Zij die hunne monsters wenschen vermeld te zien op de lijst van inzendingen (catalogus), moeten des Woensdags te voren aan den secre- .t V

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1904 | | pagina 1