IANK v®or ile SISuidliollandsclie e» Zeeuwielir Eilanileiie 108" ijk. ÏEN, Vrijdag 6 November 1003. Achttiende Jaarg. No. 942. Orgaan Antirevolutionair TWEE BUDEN, I IN HOC SIGN O VINCES •f- LPWAAL 7,40 M7 a 11,18 18,09. 'dijk. ïenkas- >8, enz., één ge- zaal," lam, AS. M. rders uit wisselt cou- coers. (b) DOORN. Ivondbrillen. jaarzen, iphie, PLAAT, Middelhaehis. weersgesteldheid vioers. ommelsdijk" ot Nut van n. A.Cz. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: T. BOEKHOVEN. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsr aim te di# zij beslaat Advert mtiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Itedactle Destemd, Advertentfesi eis verdere Administratie franco toe te senden aan den Uitg'ever. Dit nummer bestaat uit EERSTE BLAD. Eén grondslagmeer- ilere in een sagen. Treffend is de overeenkomst tut- sehen de twee hoofdartikelen, die op eonzeifden dag, '22 Oct. jl. in Stan daard en Nederlander verschenen, naar aanleiding' van de dezer dagen gebleken verdeeldheid van gevoelen onder de antirevolutionairen en ebr.-historischen bij het aanroeren der eedsquaestie. Deze quaestie kwam even ter spra ke bij het Kamerdebat over de wij ziging der gemeentewet, op 14 en 15 October en men ging er wel niet diep op in, maar men zeide er toch zooveel van, dat de verdeeld heid van inzichten door de partijen der linkerzijde werd opgemerkt. En natuurlijk verblijden deze zich steeds in zulk een geval, en gaan dan zeg gen, dat dus de christelijke grond slag al weinig meer geett dan hun grondslag van het natuurlijk ver stand zonder meer. Welk een conclusie Met gelijk recht zou men kun nen beweren dat, aangezien er vaak geweldige scheuren, zelfs in het dik ste ijs komen, al dat vertrouwen op de beraainbaarheid van het ijs ijdel is, en dat men even goed in het diepe water kan stappen. Zelfs de slechtheid der rotsen ligt bij zulk eene schijnlogika geoordeeld, omdat ook die aan splijting en af brokkeling onderhevig zijn, en niet steeds eu overal tegen ongelukken beveiligen. - Zij zien nl. het onderscheid over het hoofd tusschen de volmaaktheid die God gaf in Zijne Openbaring, en de beperktheid en gebrekkigheid, die de menschen vertoonen in het aanwenden van die Openbaring. Maar boe dwaas zou het nu zijn om ter oorzake van datonmiskenbaargebrek, in het toepassen van het volkomene, te gaan zeggen dan wil ik met dat volkomene ook geen doen bebben, dan wijs ik alle beroep op dat vol maakte at. Zoo kunnen alleen zij spreken, die nooit van naderbij met dat volmaakte in aanraking kwamen die dus de kracht en de heerlijkheid er niet van kennen. Deze lieden scheren alle verschil len over één kam, en zien niet, dat de christelijke verschillen in het licht der goddelijke Openbaring van een geheel ander karakter zijn dan de verschillen tusschen hen, die bui ten dat licht wandelen. De christelijke verschillen toch sluiten zich aan bij het tundam en- teel geloot in de onfeilbaarheid der gegeven kenbron ais „zoodanig" ter- wyi zij, die niets heckters dan „de rede" kennen, met hunne Pilatu3 vraag, „wat is waarheid?'', als in de lucht rondzweven. Daarom verstaan de christelijke en de niet-christelijke denkers el kaar op dit punt nooit, en zeer van pas en snijdend-waar merkt dan ook de Nederlander aan, dat wij, die Gods Woord tot onze basis hebben, ons de vreugde der wereldsche partijen over onze verdeeldheid niet bijzon der behoeven aan te trekken, want dat die partijen evenzeer den spot drijven met onze éénheid (die zij dan als slaaEchheid uitleggen) als met de gebleken verdeeldheid. Ook maakt dit blad nog deze pi kante opmerking, dat het in de wet boeken en de partijprograms juist te doen is om de scherpe belijning van menscheiijke regeling, plannen en in zichten, en daar aizoo die scherpe formuleering eene verdienste is doch dat de volheid der goddelijke waarheid hoog boven dat menschelijk werk vei heven is, en hare lijnen zoo maar niet voor iederen oningewijde te kijk ligt. Eerst bij een dieper gemeen schappelijk inleven in de eeuwige waarheid kan ook de eenheid in de uitlegging der H. Schrift volgen. En het andore hootdorgaan ves tigt er de aandacht op, dat al zijn twee geneesheeren verdeeld in de ontleding der ziekteverschijnselen,het oordeel over de op zeker oogenblik toe te passen geneeswijze, zij des niettemin een gemeenschappelijken grondslag van werken hebben in bun eensgeziudheid omtrent de gesteld heid van den zieke en de natuur lijke werking van zekere genees middelen. Zoo blijft dan de tweerlei grond slag van politieke redeneering, de onoverbrugbare klove tusschen de christelijke en. de met-christelijke partijen bestaan, en is die klove nooit betrekkelijk klein te maken door de verschillen der christelijk- des kundigen. Ook op staatkundig terrein mogen nooit de doktersgeschillen tot scbild (lienen voor de kwakzalverij. eens «Ie werksta- kingen. Wij hebben reeds meermalen ge zegd, dat de werkstaking op zichzelf en in het algemeen niet is te ver- oordeelen als eene kwade of onrecht matige daad. Bedoeld is natuurlijk de staking na afloop van den termijn van het contract, of de staking ten gevolge van de schending der gestelde voor waarden van de zijde van den pa troon. Zulk eene s aking kan zelfs zeer goed, zeer nuttig zijr. De socialist noemt de werkstaking ween noodzakelijk goed//. Dat deugt in 't geheel niet. Want die staking wijst op een strijd, op hooggaande disharmonie, op een verbreking van de gewensclUe samenwerking tus schen ,de deelnemers in éénzelfde bedrijf. Het is dus een middel, dat eerst mag toegepast worden, als andere, zachtere middelen tevergeefs zijn beproefd. In zooverre is het dus eerder een noodzakelijk kwaad. Niet zoo, dat de staking in zich zelf zondig ismaar in dezen zin, dat.vhet moeten aanwenden van zulk een forsch strijdmiddel de aanwijzing is van een kwaden, betreurenswaar- digen toestand. Het is een noodzakelijk kwaad in den zin van een niet te ontwijken rampspoed. Om deze reden zullen dan ook christelijke werklieden nooit zoo grif tot het staken overgaan als onchris telijke. En daarom is het ook zoo noouig, dat de persoonlijke vrijheid der arbeiders beschermd wordt, opdat ieder in zijn eigen geweten kunne beslissen ot hij voor zich aan eene door andere arbeiders uitgeroepen staking mag mededoen. IIet hand haven van die persoonlijke vrijheid doet wel eenigszms afbreuk aan de kracht der '/organisatie// van de arbeiders tegenover den patroon, maar zij is tegelijk eene remedie tegen werkstakingen, die voortkomen uit booze hartstochten en die slechts het doordrijven van eigen wil en zin tegen den patroon bedoelen. Het is dus zeer billijk. Samenwerking van belanghebbenden mag nooit het per soonlijk oordeel der deelgenooten op heffen, want dat is geen menschwaar- dige samenwerking meer. En aan de zijde der patroons is het evenzoo. Ook deze moeten, als het er op aankomt, ieder voor zich beslissen. Misbruik van vrijliehi. Een inderdaad leelijk zaakje is, naar men zegt, bij de Rijksverzeke ringsbank voor de ongevallen in het licht gekomen. De heer de Ridder, directeur der machinefabriek te Delftshaven, heeft een werkman ontslagen, omdat deze met een gekneusden vinger zich tot. de Rijksverzekeringsbank wendde om ondersteuning. Wel, wat kon dat dien patroon hinderen, zal men misschien-zeggen. Maar deze vork zit zoo in den steel, dat de ongevallenwet van 1901 de werkbazen vrij laat om zich voor hunne arbeiders bij het Rijk öf bij particuliere maatschappijen te ver zekeren, en nu schijnen deze maat schappijen de te betalen premie af hankelijk te stellen van het aantal ongevallen, dat wordt aangegeven, zoodat er aan het beperken der aangiften voordeel voor de werkge vers kan verbonden zijn. Dit neemt echter niet weg, dat het uitoefenen van dwang, hetzij direct of indirect, op den werkman die een grooter of kleiner ongeval kreeg, eene verkorting is van zijn wettelijk recht. Nu eenmaal de ongevallenwet er Wat is nu de les, uit dit voorval dat op zichzelf ook wel een on geval, maar dan een hoos ongeval mag heeten te trekken Immers zij is déze, dat hoe minder de vrijheid op waardige of althans op duidbare wijze gebruikt wordt, des te scherper het gezag moet optreden en des te dwingender het karakter der wet zal worden. Voor vrijheid, voor de ontwikkeling van het particuliere verzekerings plan streed de antirevolutionaire partij destijds met moed en volharding en zij wil dat blijven doen. Maar dan moet er van particuliere zijde ook medewerking zijn. Anders kan zij op dezen weg niet avanceeren. II Wil de regeering de 7000 vergun ningen boven 't maximum broodeloos maken Neen. Ze past toe de uitster vingsmethode. Zij ligt volgens de opvat ting van velen in de lijn van de wet, krenkt niernands rechtsgevoel en voor komt impolulariteit van de wet, welke ten deze beteekenen zou onverschil ligheid, zoo niet tegenwerking. Zoo wordt voor den wetgever de mogelijk heid geopend om met steun, althans zonder tegenwerking van 't publiek op doeltreffende wijze den strijd aan te binden tegen wetsontduiking en met kans van slagen 't publiek tot actie op te wekken. (Mem. v. T.) Daarom stelt zij voor, dat bij den dood van een vergunninghouder of zijne weduwe geen nieuwe vergun ning wordt verleend, voordat het maxi mum weer tot gewoon peil is ge daald. Natuurlijk gaat dat uitsterven langzamer dan H afmakenmaar 't is meer redelijk en voor de maatschappij minder gevaarlijk. Sterft de man, dan mag de weduwe tot 1 Mei 1910 de vergunning be houden, opdat zij niet aanstonds broo deloos zij. Welke zijn nu de voornaamste be palingen De geheele drankverkoop wordt wet tig geregeld. Zoowel die van gedistil leerd, als van [gegisten en alcohol vrij en drank. Voor den eersten moet men »vergunning<( aanvragenvoor de andere verkoopen »verlof«. Vergun ningsrecht wordt betaald 't verlof ontvangt men kosteloos. De clandestine of geheime verkoop wordt voorts zeer uitvoerig behandeld en de maatregelen tot wering ervan in de artt. 15 en v. v. Vervolgens wordt behandeld de localiteit, waar van in art. 15 k gezegd wordt, dat inzicht van den openbaren weg af niet door luiken, gordijnen, matglas, gekleurd glas, of op eenige wijze mag belemmerd worden. Personen beneden 16 jaar, zegt art. 15 t, mogen in die localiteit geen dienst doen tijdens er »geschonken« wordt. Geen drank mag verkocht worden van 's nachts elf tot 's morgens zeven uurZondags niet tot 's middags twee uur. In elke localiteit moet opgehangen worden de wet zelve en buiten bij de deur de woorden Vergunning» of »verlof«en indien ze slijters zijn »Verkoop beneden 2 en boven 10 L. niet geoorloofd. Verkoopt men alcoholvrije dranken, dan schrijft men bij 't.woord verlof nog uitsluitend voor alcoholvrijen drank. Eigenaardig is art, 5 d., waarin gesproken wordt van aanvragen door een vereeniging, welke beoogt verkoop van sterken drank in 't klein met uitsluiting van bejag van eigen winst. Zoodanige vereeniging eischt konink lijke goedkeuring, ('t Zoogenaamde Gothenlmrger stelsel.) Over Local Op tion, 't recht der meerderjarige man nelijke en vrouwelijke personen in een gemeente, om te stemmen over beperking van den drank verkoop wordt niet gerept. De Regeering noemt 't eeq novum, iets nieuws, waarvan wij in dit geval echter zeer gediend zijn. Zooals de wet daar ligt wordt ze allerwege geprezen. Voor sommigen gaat ze nog niet vergenoeg, doch voor de meeste raa- tighe.'ffsmarmen en geheelonthouders is ze een keurig stuk genoemd. Allerwege rijst actie voor en tegen dit wetsontwerp. Tal van herbergiers enz. manen elkaar en roepen tot aaneen sluiting,r om deze wet te doen vallen of te verzachten. Doch onzes bedunkens zal alle werk te vergeefs aan. De Regeering durft den «drank duivelaan Het Liberalisme heeft gepoogd het volk te ontwikkelen en te beschaven. En 't mag niet ontkend, dat het geen geld en moeite gespaard heeft om dat doel te bereiken. Hoe het aan dat geld kwam, en of dat niet op minder kost bare wijze kon worden besteed, blijve hien buiten bespreking Maar niet te ontkennen is, dat 't met 't geld zij't ook van andersdenkenden, gebouwd heeft Universiteiten, Middelbare en Lagere Scholenen dat ons Volk daar van de gezegende vruchten heelt ge plukt. Uns volk is een ontwikkeld volk vergeleken bij sommige andere landen, waar domheid en onkunde welig tieren. Uitgaande van het goede beginsel, dat de ontwikkeling der Rede noodzakelijk is voor den bloei en de welvaart eener Natie eisch is voor een meer gelukkig en moedig, van krachts besef gesterkt leven, heeft 't als Partij der Rede er geheel naar gestreefd om die rede, 't menschelijk denken, 't intellect, den geest te verrijken. Ook door zijn Pers, zijn Schouw burgen, Volkszalen, Volksbibliotheken eiiz. enz. werkte het op zijn wijs en naar zijn inzicht mede tot ontwikke ling en beschaving. En toch, ieder spreekt 't uit, ieder klaagt er over de uitkomsten beschamen de verwachting. Nu eens leest ge een artikel over onze brutale schooljeugd dan weer inge zonden stukken in de hoofdbladen over het baldadig en ongehoord optreden van knapen, opgeschoten jongens en meisjes in de hoofdstraten onzer groote steden en die klachten zijn gegrond.; de gevangenissen zitten vol en aan stonds in 1904 zullen er eenige Tucht scholen gebouwd worden te Breda, Nijmegen, Haarlem, Groningen en Zeist; 't aantal vonnissen, die op uit voering wachten voor groot en klein is legio, 't aantal diefstallen neemt hand over hand toe en wat moord en doodslag betreft, is men huiverig om een courant in handen te nemen, »A1 weer een moord,wordt de typische uitdrukking der huisgenooten. 1 jïNBN. )0.000,— >3.877.— 62.800— g*and« ljjfrrate gestort kap. Bedrag. f «,«8 8,28 reinla. fs zeer billijk DOORNBOS, e Pfllnlae l) van TIDDO firma Viersen 1.15 per 1000 tegelde flacon. Röle van Profs Harmens. ren- en Brillen- aeljn. lij het Gr. Kerkpl rEKDAH. |tS vanaf f4, adres voor pschriit van HH. i Brillen electriseh /pen scheermessen NIS. oor alle soorten ten Heeren- en HOENEN en EN WATER- ement n op tegen S°/ö g- en terngbeta- iandag, Dinsdag, g van 912, be- ran 67 uur, ten irier-Boekhouder Middelh amis. ëOMMmSj SMMJH Standaard en Nederlander beijve ren zich dan ook om te wijzen op de groote denktout, die de tegen standers ten aanzien van die Chris telijke geschillen begaan. is, staat het oordeel of een ongeval ernstig genoeg is om steun vanwege de Rijksbank te verleenen, niet aan eénig' werkgever, maar aan de des kundigen, die het Rijk aanstelt. Herziening der Drankwet, Ben ik mijns broeders hoeder. II. f.4 s

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1903 | | pagina 1