:ar, raat. ndsm [AN I 3 iat 126, Trij(lag 5 Juni 1903. Antirevo tion Achttiende Jaarg. No. 920. 1 l Orgaan IN HOC SIGN O VINCES w&&r de Knidhollanilselie en Zeeuwsclie Eilanden. I WEIDE. i *DAM. bijvoegsel. FEUILLETON. isle, Cheviot ESSE V: i-Fenenga. uitgever: Christelijke vakorga nisatie. ►reide keiue uum f 7,-, 9,—, ikkcn en Ha- war, eordt door Collectie je afleve- »nr., 5SE. adelimtrk rerkr jjg- van Eeitêrt». L. ran Gary. torbar. Caitelain. ran Ooetaabrugge J. Spee ÜB id voor Logies. ial ingericht. Munt vlugge, nette M"8 >gstaat 120. SOMMELSDIJK, an eteeld van znivere, jrten, onder mijn elezen. in sinds 1890 altijd uitaten verkregen. Va Kilo f 1. ,2 Kilo f 0.377a. 's 5-jarige Weiden Klaverzaad geven e opbrengsten. f Dffi.eh.uis. Westzijde en. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Ameriia by voornitbetaling 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. T. BOEKHOVEN. Advertentiëu 10 cent per regel en 3/2 Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Reclames 20 per regel. V, maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat. Advert mtiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 nur. Aiie voor tie stediselie Ofslemd, AtlveraegMfiëea ew vertiere Adinifliistfratle trs&sseo t&e ie zeaBtlegs «sasa tleei Ultg'ever. Bij dit nummer behoort een Zoo ooit, dan is het thans de tijd om de arbeiders op christelijken grondslag te organiseeren. Een begin vnn die organisatie is er reeds lang. Patrimonium deed veel. De Chr. Nationale Werkmans bord en de R. C. Bond insgelijks. Maar deze arbeid moet zich toch in veel breederen kring uitbreiden. Nu de jongste staking zoo glashel der heelt getoond tot welke rampen de leiders der niet christelijke arbei dersverenigingen het volk brengen, is het de rechte tijd om tot hare leden te gaan en te zeggen waagt u in die donkerheid niet langer, trekt u terug uit dat gevaarlijk gezelschap, en helpt den invloed vergrooten van hen dieook de arbeids voorwaarden zooveel mogelijk willen verbeteren, doch alleen langs veilige wegen. Hierbij moet weerstand overwon nen worden. De aan de christelijke levensbe schouwing ontwende werklieden heb ben van nature niet veel op met het christelijk schild, waarvan zij ook reeds zoovele afzichtelijke caricatuur- teekeningen onder de oogen kregen. Daar komt dan bij, dat de niet-chris- telyke vereenigingen vaak een goed gevulde kas bezitten en een beduidend ziekengeld, eenig pensioen op den ouden dag of een toelage aan de weduwen kunnen uitkeeren. Nu moet aan die onkundige en door bijkomstige voordeelen mede- gelokte arbeiders duidelijk gemaakt worden, wat eigenlijk het karakter is van eene goede arbeidersvereni ging. En ook voor vele christelijk gezinde arbeiders is die toelichting noodjg, WaDt maar al te velen denken dat, als zij hun kerkelijke en burger lijke plichten maar vervullen, dat zij dan geen afzonderlijke organisatie noodig hebben voor hun dagelijksch beroep dat zij zich öt met eene arbei dersorganisatie garrsch niet hebben in te laten, öf dat zij zich wel bij de zoogenaamde neutrale vakvereni gingen kunnen voegen, omdat die vakzaken niet direkt wat te maken hebben met hun godsdienst. Waarlijk, zij die zoo praten, zijn het goede spoor bijster. Zoowel onder hen als onder de meer onverschilligen moet de rechte kennis worden aange kweekt. In de werkliedenorganisatie ligt niet slechts geen kwaad,maar zij is ook noodig. De trek tot vereeniging, tot samen werking is zoo oud als de wereld, en waar gelijkheid van belang is, komt zij zonder veel moeite tot stand. Maar nu heeft overal het natuurlijke leven een goede regeling van noode, en deze zal anders zijn op het christelijk en anders op het niet-christelijk standpunt. De arbeiders vormen een eigen levenskring, die te onderscheiden is van andere levensklingen alsde Staat, de kerk, het huisgezin, de school enz Maar tevens werken bij een mensch in eiken kring, waarin bij optreedt, dezelfde hoofdbegrippen aangaande het leven door. Waar dus de arbeiders samenkomen om voor hun stand of hun vak de belangen te regelen, zijn zij nooit „neutraal," maar toonen zij al spoedig bunne christelijke of on christelijke neigingen. Do christelijke arbeiders kunnen dus niet anders dan zich op een eigen grondslag organiseeren, en bij het licht van Gods Woord overleggen, hoe zij het best vooruit kunnen komen, en hoe zij tot nut van de geheele maatschappij hebben werkzaam te zijn. Zij moeten weten, wat zij willen, en daarom moeten zij ook voorlichting zoeken van geoefende denkers, die de hoofdlijnen uitstippelenEen tweede sociaal congres zou dan ook zeer wen- schelijic zijn, en er wordt sterk over gedacht om dit na eenigen tijd te houden. Doch ook zonder congres is er op vele punten wel goede leiding te krijgen. riet komt er maar op aan, dat men het groote belang inziet van eene christelijke organisatie tegenover de onbeteugelde bewegingen, die de on- geloovigen N voor lotsverbeteringen aanrichten, en dat men de twijfelaars in deze tot de christelijke orde zoekt te brengen. üiet co2ise(|iiC2it. Het //liberale// Vaderland geeft in zake het vrije hooger onderwijs veel toe. Alleen maar het moet aan het Rijk geen geld kosten. Die redeneering past zij toe, zoo wel op de hoogeschobn als op de gymnasia. Dit is nu wel niet te verwonderen, want als de geldelijke steun voor die inrichtingen door den beugel gaat, dan is, evenals in 1889 bij de eersle subsidie van de lagere school, de rechtsgelijkheid in beginsel erkend. En dan komt het later met de toepassing van dat beginsel gemakkelijk verder. Maar al is dus die tegenstand te verklaren, hij is in geenen deele te r chtvaardigen. Zie, het Vaderland erkent zelf, dat de wetenschap op den grondslag der openbaring er even goed mag wezen als de wetenschap, die enkel op den grondslag der rede wordt gebouwd omdat ook, de laatsgenoemde alleen stand kan houden door het geloof aan de juistheid der menschelijke logica. Zoomin die logica als de open baring is voor anderen te bewijzen. Maar als de redactie van meerge noemd blad dit vooropstelt, waarom durft zij dan de gevolgtrekking niet aan Waarom noemt zij clan de bijzon dere universiteiten voor ons land //wetenschappelijke onderonsjes,// met een «enge ompaling Dezelfde on gunstige beschouwing had men vroe ger eveneens van de lagere school. De kinderen werden daar maar volge stopt met Bijbelteksten, zeide men en voor het zoonoodige maatschappe lijke onderricht bleef geen tijdde leerlingen der christelijke school wer den dus achterlijke menschen van jongs af. Hoe is echter dat oordeel veran derd Daar moet gij de liberale school opzieners maar eens over hooren, en de officieële school verslagen over nazien En terwijl de chr. scholen in eere toenemen, blijken de openbare allengs onveiliger te worden onderden invloed der socialistische dogma's. Welnu, zoo kan het ook gaan met de vrije hoogescholen, als van christe lijke zijde de arbeid maar voortgezet wordt. Trouwens, voor wie zien toil, is het reeds nu uit tal van profes sorale uitlatingen aan de overheids- hoogescholen duidelijk waarneembaar, tot welke zorgwekkende resultaten de daar heerschende losbandigheid leidt. Inderdaad, daar is de dampkring besmet en bezwangerd met allerge vaarlijkste stoffen. Daar wordt b.v. de misdaad als ziekte aangeduid, en alzoo het kwaad vergoelijkt. Alleen zeggen de antichristelijke leiders der z/vrije wetenschap/' het wat voorzichtiger dan de lagere onderwijzers. Daarom schij nen zij minder gevaarlijk. H* Vereeniging tot herstel van Landbouwbedrijf - in Zuid-Afrika. Engeland heeft gezegevierd, maar daarmee is het Hollandsche ras niet uit geroeid. Integendeel was de vrede te Vereeniging gesloten geen eindpunt van 't volksbestaan, slechts een keerpunt. De historische, natuurlijke ontwikkeling van net Boerenvolk, door den oorlog onder broken, is in nieuwe bedding geleid en de strijd tusschen 't Hollandsche en 't Britscbe element is op ander terrein overgebracht en voortgezet. Geen strijd met blanke zwaarden, maar een econo mische machtsontwikkelingeen her stellen van landbouw en bedrijf, een zich wapenen met kennis en wetenschap, een zich aanpassen en ingroeien in nieu were denkbeelden der Europeesche toe standen en door die economische ont wikkeling, gepaard aan helderder in zicht ia de eischen van 't politieke en 't sociale leven, zal de tijd weer aan breken, dat de Engelschman in bange vrees de Boereumacht ziet aanrollen als een bergstroom, alle verspeiringen weg- gierend, die hem zouden verhinderen dalafwaarts voort te bruisen, zal de tijd weer aanbrekeD, dat twee machtige vol ken van denzelfden Germaanscben stam zich de hegemonie zullen betwisten, wat niet anders eindigen kan dan in een voikomen overwinning van 't Trans- vaalsche Volk, machtig en rijk aan in- wendiqe kracht. Maar eerst moet dat Volk weer eco nomisch gesteund en geholpen worden. De fondamenten voor 't machtige ge bouw, voor den krachtigen, onverwin- lijken Transvaalschen Staat moeten nu met spoed gelegd worden. Vandaar de inroeping van hulp om lid of donateur te worden der boven genoemde Vereeniging. Hot minimum van contributie is 1 gld voor vereenigingen 5 gld of men kan donateur worden en dan betaalt men minstens 100 gld. Voor ieder bedrag van 5 gld, dat door een lid der Vereenig. als contributie is bijgedragen, wordt hem een genummerd schuldbewijs aan toonder verstrekt, dat recht geeft op de terugbetaling daarvan uit de baten der Vereeniging, ten tijde van hare likwidatie. 't Zijn dus slechts leeningen, die men sluitalleen dan pas is er sprake van gitten, als men minder dan 5 gld. heeft betaald na de 5 jaar, wanneer de Ver eenig. beginnen zal om te likwideeren. Wie dus na 4 jaar bedankt, betaald hebbende 1 gld, per jaar, krijgt dat rom- metje niet terug't vervalt aan de Vereeniging. Dat geleende geld wordt weer aan de Boeren uitgeleend. De Vereeniging berust dus op een plaatsing van aandeelen, die niet kleiner zijn dan 1 gld. cn zonder rente. Dringend noodigen we alle belang stellenden uit hun steun te verleenen voor deze edele zaak. De Boerenzaak is onze zaak. In hun aderen stroomt hetzelfde hartebloed. Wij zijn, met ben, loten van één stam minnende de vrijheid en liefhebbende 't recht. Men kan zich opgeven bij den Heer H. G. Pu Crocq, Leidschegracht 11, Amsterdam. Ei en ommelet. „Als ge een ommelet wilt hebben slaat de eiertjes dan stuk," aldus is ge zegd. We erkennen, dat een ommelet uitnemend smaakt, en waar is 't ook, dat er heel wat eieren moeten gebroken worden, eer 't gebakje in orde is. Maar Dcmela Nieuwenhuis bedoelt het anders. Hij beweert, dat de ommelet is't ideaal der anarchisten dat de eieren zijnde werklieden en dat dus om dat ideaal te kunnen grijpen, eerst honderden slacht offers moeten vallen. 't Is waargeen vrede wordt uitge roepen, vóór er stroomen bloeds zijn ver goten maar voor welk ideaal is de oor log verklaard F Was de oorlog de prijs i> e i» at a if at. 22) Hoofdstuk VI. MISKENDE TROUW. De vijanden diezieli als zoodanig niet deden kennen, meenden daarvan partij te moeten trekken. Ze vonden het wel wat te vrij van de gewone bezoekers, om op deze wijze mis bruik van des kantoorloopers goedheid te maken. Ieder kon toch wel begrijpen, dat zoo'n geregeld bezoek vertraging veroorzaakte in den gewonen gang van zaken der huis houding. Nu, Branderhorst zeil bad daarover ook al gedacht. Zijn vrienden waren bent welkom, maar voor Cornelia kwant bet er opaan. //Ons dunkt// zoo redeneerden weer anderen, //als hij niet te trolsch was, zou hij zich wel eens in onze keet laten zien. Hij moet niet nteenen, dat hij daarvoor te groot is.// Neen, dat was Branderhorst ook niet. Dat zij verreMaar ter wille zijner positie was hij verplicht een bescheiden afstand in acht te nemen. Het duurde echter niet lang of de gewone bezoekers kwamen met het vriendelijk aan zoek het üordje eens te verhangen. Het was Zondagmorgen voor kerktijd dat eenigen hem vroegen, voor dezen dag van den gewonen regel af te wijken en hij bij hun na kerktijd op de koffie zou komen. Branderhorst aarzelde, maar hij gevoelde dat zijne aarzeling geen goeden indruk ver wekte. Gelukkig wist hij zich eindelijk voor ditmaal goed te kunnen verantwoorden. Zijn vrouw had er nu eenmaal op gerekend. Maar dan den volgenden Zondag klonken verschillende stemmen en zonder zijn antwoord af te wachten stond het voor alles vrijwel vast. Vrouw Branderhorst vond dat er wel iets tegen was, maar ze begreep dat eene weige ring van haar man de gemoederen in span ning zou gebracht hebben. Beiden hoopten op wettige verhinderingmaar tevergeefs. Reeds bij het uitgaan der kerk werd Branderhorst door eenige kectbewoners op gewacht en gezamenlijk sfapte men op het stroodorp aan. Ais er eeu burgemeester feestelijk wordt ingehaald, is er in die gemeen'e niet meer gejuich dan in de keet, toen Branderhorst daar binnen kwam. Men kwam allen naar hem toe, drukte hem de hand, heette hem hartelijk welkom, en noemde hem een man dien men respecteeren moest omdat hij het zoover heelt weten te brengen in de Maat schappij en toch niet laag neerziet op men schen die minder waren dan hij. Het ging er recht gezellig' naar toe. Het gezelschap in de keet was natuurlijk grooter dan flat gewoonlijk in de kantoorlooperswo ning kwam. Hier gevoelde men zich veel vrijer. Het was in de woning van Branderhorst niet zoo ruim. Bovendien had men zich daar meer in acht te nemen. Kortom, men was hier beter op zijn plaats. De groote koffieketel ging rond. De fijne kopjes van vrouw Branderhorst voorzien van oortjes wel wat klein voor de grove polder- werkersvingers stonden hier niet als daar ge regeld op een theeblad. Ieder was voorzien van een groote ronde kom, waaruit de dam pende koffie wel zoo goed zich liet verorberen, terwijl de gesprekken steeds levendig bleven En na de koffie kwam de flesch. Glaasjes hield men er niet op na. Een glaasje zonder voet was voldoende voor allen. Branderhorst bedankte. Dat kon num nd begrijpen. Kom, eentje? Ge zijt toch onder oude kameraden! Branderhorst was zwak. Hij stemde toe en dronk. De gesprekken bleven levendig. Alles uit het verledene werd doorloopen. Ook het in de keet afgespeelde drama De tijd snelde voort zonder dat men het wist. Het was ook zoo gezellig. Weer kwam de flesch. //Nog ceii Piet// Men had hem reeds volgeschonken. //Ik zal er geen gebruik van maken//. //Wat? Kom het is nu reeds volgeschonken. We hebben allen reeds een beurt gehad//. Of het door den drank was, dat de ge sprekken levendiger werden? Men kwam maar niet uitgepraat. Reeds was Branderhorst opgestaan om te vertrekken. Herhaalde malen. Het duurde voort. Steeds had men stof. Te interessant om lieen le gaanEn toen men ten derde male met de flesch kwam en Branderhorst ook toen, al was het gereed staande om te vertrekken zich liet overhalen waren sommige keetbewoners reeds zoo op gewonden dat zij zich niet bedwongen. Men zong en sprong om Branderhorst heen, en dansende verliet nten de keet om hem thuis le brengen. Ofschoon Branderhorst door het ongewoon gebruik van sterken drank abnormaal was, wist hij toch goed wat er plaats had. Hij ge neerde zich met bet gezelschap, waarin hij zich bevond en zou gaarne alleen zijn weg vervolgd hebbenmaar aan ontkomen viel niet te denken. Hoe zou hij zich thans voor zijn Cornelia kunnen verantwoorden Nauwelijks echter had men eenige straten doorkruist of sommigen hunner kregen twist waardoor eene verwarring ontstond. Daarvan gebruik makende zocht hij te ontkomen en spoedde zich naar zijne woning. Deze twist onder de polderwerkers was weer van dien aard, dat er politic-zaken uit voortkwamen, en deze waren op hunne beurt weer oorzaak dat de patroons met de zaak in kennis werden gesteld, en ook de naam van Branderhorst in verband daarmede werd genoemd. De aannemers moesten natuurlijk deze handelwijze in Branderhorst ten zeerste af keuren en toen de laster zijn naam nog meer trachtte te bezoedelen, werd het vertrouwen in zijn persoon wel wat verzwakt. Men wist namelijk den heeren te beduiden, dat Bran derhorst zich meer le builen ging aan het gebruik van sterken drank. Hij moet zelfs meermalen de herberg bezoeken. Men had er hem menigmaal zien uitkomen. Wordt vervolgd. i ffl

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1903 | | pagina 1