SPEISLIS m t. «KW», - S11ELM1B j ROEIDE MEUBELEN KERT nos: OP 6-jarige Hit, fijne Vleescliwen en PAARDENMARKT Gas- BB PetrolBBBunotoreo Specialiteit in GEGARANDEERD NIKKEL. IftruiBi ifi r 1 II i fi lie Jaarlijksche Verloting; Schoenen en Laarzen, J. VAN DONGEN JR. ASSURANTIËN. EFFECTEN EN COUPONS. PUIKSLAMP. Groote voorraad Stalen BI ken, U, T en L- I Concurreerende Prijzen. Boter- en Kaas- hermumeters Melkwegers naar Soxhlet. - Cremometers, Butyrometers, Esits poie ïBrteiienlieid LÜXE-HOMOÜDELIJKE ARTIKELEN. l! M f t w m I I'M De nieuwe partij keeff, als wij, haar kiesvereenigingenze krijgt vóór de groote verkiezingen haar Deputatenver- gi'dering, al wordt over dat woord nog niet g -reptze heelt een program van beginselen, dat even als 't onze niet anders is, dan een afbakening der gren zen, binnen weltc elk lid zich kan bewegenaanstonds, al wordt er nog niet over gesproken, verschijnt d6 Toe lichting op dat Program. En vóór do stembus opengaat, zal ook con verlanglijstje moeten worden opgemaaktook een verkiezingsprogram. Men mag daartegen fanfares geblazen hebber, en allerlei bezwaren geopperd hebben, maar de Christelijk-Ristoriachen kunnen bij de verkiezingen den boer niet op ionder verkiezingsprogram, al Wéten we allen, dat aan zoo'.n verlang lijst cnstige gebreken kleven. Het Ne- detlamlsche volk breekt hoe langs zoo meer met de oud-liberale en conserva tieve tradiiiën, die een candidaat noemden en vooropsehoven, zonder dat men wist, wio hij eigenlijk was en wat hij wilde voorstaan. Eisc'i des tijds is, dat er een verlang lijstje zij; 't misbruik heft 'i gebruik niet op. Em leider heeft de Partij ook, jure seo, d. w. z. reebtens ia 't en zal 't zijn 't eminente hoofd der vrij-antirevolutio- naire Jhr. Lohman al mag bij niet feitelijk „leider" genoemd wordeD, de uitnemende bekwaamheden en andere eigenschappen stempelen hem van heden af als de ziel van de nieuwe partij. Wat dus de uiterlijke organisatie be- treft, en wat de partijtactiek aangaat, zal da nieuwe partij in 't zelfde schuitje moeten op zee gaan, als wij van '78 af hebben gedaan. En of we ons nu hartelijk verblijden? Zeer zeker, eendracht maakt macht, is in onze dagen voor alles wat zich „ge- loovig" noemt, ehch des tjjds, tegenover degenen, die een propaganda voeren, welko 't Cristendom ondermijnt en de fundamenten gezag en vrijheid trachten om te wroeten. Hoemeer eenheid, des te meer kracht. Mits de eenheid niet een gevolg is geworden van 'tweg doezelen van kleuren, die aan 't vaandel een eigenaardige, een zelfstandige plaats geven onder de vele, die worden opgestoken. Moge de nieu.ve partij groeien en bloeien onder de schoone leuze, die elke geloovige aanvaardt: Met God voor ze delijkheid en recht, voor gezag en vrijheid, onder Oranje, tot heil van 't Vaderland, ERRATUM. In onze driester „Een procesverbaal te Meliseant" is eea fout ingeslopen. Er stond in de le kolom, dat de Heer S. den Burgemeester toevoegde Burgemeester, 't is al drie uur gesla gen, en dan heeft ieder 't recht om hier te komen. dit moet zijn Burgemeester, 't is al drie uur gesla gen en dan heeft immers ieder het recht om hier te komen Door den zetter werd het door ons gecursiveerde woord overgeslagen. VERSLAG Antwoorden of mededeelingen Vragen Antwoorden en mededeelingen. Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. Advertèntien. Te 'koop een goed loopende (Merrie) mak in 't tuig, zonder gebreken, met of zonder tuig en kar bij J. de VOS Cz. Oude Tonge. en handel in Dagelijks verkrijgbaar «'crsde kwali teit Varkensvleesch, en allerhande Worstsoorten, als Rookznlt, fijne Gel- dersche worst en prima Muisjes Rookvleesch. Aanbevelend A«Ir. |»K VOGEL Jz. Her mis te DIRKSLAK» A. JAM SEN, MIDDELHARNIS. Het kesle adres voor alle soor en zoowel verschillende soorten Heeren- en Dames-Chtoornleeren SCHOENEN en LAARZEN als ZEE- EN WATER LAARZEN. aangeboden voor eerste hypotheek 4 a 41/i °/0 rente per jaar, op huizen en land. Met tusschenpersonen wordt niet onder handeld. Br. fr. No. 21 bureau dezer Courant. worden verstrekt zon der Levensverzeke ring onder strenge ge- 7' 1 heimhouding en gemak kelijke conditiën op één borg, ie. en 2e. hypotheken, vruchtgebruiken enz. Admini stratiekantoor „MEROURIUS" Open Rijs- tuin 31, Rotterdam. Kant®oruren 93 dageiijksch. van zeer eenvoudige doch zeer solicoe constructie, zoomede Zuiggasmotoren, (beslist de goedkoopste bedendaagsche bedrijfskrach:) levert onder de ruimste garantie voor constructie en bedrijfskosten Schietbaanlaan 24 Rotterdam GEGALVANISEERDE GEGOLFDE PLATEN. ImlssBY §IRRÏS grasmaainsaehines, zijn in Elakkee met succes geleverd tot groote tevredenheid der koop; rs. De MASSEY HARRTS werkt dit jaar met verbeterde trekstang (onbreek baar), en een tweede verstelbaar zwadbord, waardoor men het zwad naar eigen verkie zing kan regelen. De MASSEY HARRTS snijdt evengoed het gras van afhangende slootkanten, als van oploopende dijken en snijdt zeer kort, terwijl het zwaarste zwad er gced afgaat en het mes onder molshoopen doorloopt zonder stoppen. De MASSEY HARRIS wordt geleverd op proet, voor de goede werking wordt ingestaan en nemen anders de machine terug, Firma Wed. J. C. MaSSUE ZOON, (e Goes. Vertege nwoordigd door E5. SCiliEEIPESSS te Oude Tttstg® voor Over- flakkee en Goedereede, bij wien prijscouranten en inlichtingen te bekomen zijn, hAlaxh CEb tk a fumes. Zeer sterke constructie, ontroom.t zeer scherp, is uiterst gemakkelijk om schoon te maken, doordat den trommel werkt zomler schoteltjes, die veel onderhoud eischen. Het BESTE ADRES voor in glazen cylinder vanaf f ©.4-5. Pekel- Gblooi* eri Long-wegers iê.iSSO tsET'ttiHen TêiEsi tiO fBETEHS, BRILLEK en PIKCEKEZ iu alle soor en en prijzen van af 50 cent. K I P 8 T R A T 34.KIPSTRAAT 34. ROTTERDAM, 're*elooil 2S45 interc. Speciaal E alage en adres van ^||df*SB en 8*ag»iercil IiiBUl- g»esïkêïgïgB«*3s, üi.»iBïj]M»aisS»4»eidJe. Lroen en Versiering Kamerdra 50, 9,93, 10 5( Kamerdra 93,- merd raaiorj eds voorhanden, zoc 'ldoozen met lósrafen in dive wNfe vinding phrollen f 4,1© mie Phonogi taf f ©,6© ihones de best ines, eboniete plat irachtvolle machines iete platen ik. Guitaarc :n in soliditeit, lubhelsnarig) 6 ace, ï,50, 8,5©, 1© i toon vanaf f 5, :en speelgoed,) van jretelder, Tyroler, 30© soorten van itt's (geen Bazaa df tot /■«©,- I'M 90 soorten vai voor bovenstaande worden. li vertrouw* iet in ruil ge ten koopt en ge cht. Telef. In nl op Maan ?loord 's morgens amiddags 5,u is op Woen is 't morgens 3,- amiddags 3,- jn de Tramhaven. DE Dl larmoede en zei aiuu waardig.' attesten over de >r mijne zwakke jguinose haren g üosschen mogen |vermoeid en zo: eld hare huishot fcijn geweken, j, onder den zegei [tend, E. W. B pert, ROT ier 10 ets. per des (150 kilo) n, Electrische si «rijzen, bij M POLL en Jhr, jij Kou. bes't ongeveer f IS OOO,— VERZ ivaalbaar -Pz., te S I >j !fii 1 k\ I" I S ,j a ■Mf \i V ft..' ft Red. Tui©- en LaiuIiKKiw. PROEFVELDEN V. Te Goedereede werd nog een tweede cultuur- proef genomen met aardappelen. Op het proef veld van den heer M. Lodder aldaar verbouwde men vier soorten. Het warenWolkammersDe licaat, Juli en Blauwputjes. De bemestingstoestand van den bodem kan blijken uit het volgende„in 1900 werden op dit land erwten verbouwdin 1901 is tarwe geteeld. In de laatste jaren is dit land alleen met kunst mest bemest; na de erwten en eveneens na de tarwe zijn wikken gezaaid, die als groenbemesting zijn onder gebracht. Na de tarwe kreeg bet bovendien per H.A. 435 K.G. patentkali, 1060 K.G. slakkenmeel en 640 K.G. kalk." De vroege soort, „Juli" werd 13 Maart gepoot, de andere variëteiten 28 Maart. De rijen afstand werd 54 c.M. genomen. In de rijen zette men de poter» 60 c.M. uitelkaar. Half Mei kwamen jWolkammers, Delicaat en Blauwputjes vrij regelmatig boven. Juli verscheen eerst in de maand Juni en dan niet heel regel matig. Er bleven er zelfs zooveel weg, dat later in de rijen suikerbieten tusscben gelegd werden. Tocli was de opbrengst van de variëteit Juli nog al redelijk, want ze zijn later snel gaan groeien en ze hebben in 't geheel niet geleden van de ziekte. Intusschen wordt in 't Verslag terecht opgemerkt, dat eene vergelijking tusscben „Juli" en de andere variëteiten niet wel mogelijk is. Immers, Juli is een vroege aardappel en de an dere zijn dat niet. Omtrent den smaak teekent de proefnemer aan: Wolkammer, smaak goed Delicaat idemJuli uitstekend en Blauwputjes minder goed. Het onderstaande lijstje geeft een overzicht van de opbrengsten in H.L. per H.A. Groote Poters Kriel Wolkammer 304 27 50 Delicaat 240 19 25 Juli 242 43 43 Blauwputjes 196 22 43 Van de op ons eiland genomen proeven we bedoelen de door Rijk en Provincie gesubsidi eerde proefvelden rest ons nog de Afstands- proef met suikerbieten van den heer P. van Schou wen te Oude Tonge. Dezen keer was een gescheur de tweejarige weide bet proefveld. Er werden weer negen verschillende standen genomen. Hoewel de bieten regelmatig voor den dag kwamen bleef toch de stand niet zoo gelijk. Pereeelen 1, 4 en 7 waren wat geel van blad 3, 6 en 9 schenen heel den zomer wat groener dan de overige. 10 Nov. werd geoogst. De bieten wa ren niet mooi van vorm. De opbrengst was niet groot. Het suikergehalte liep niet veel uitelkaar. Toch was 'top de pereeelen met de nauwste stan den 't hoogst (17, 17 en 16,7 pCt.) Maar op die met de wijdste standen bedroeg het toch ook 16,7 16,7 en 16,8. Het perceel met den stand 35 bij 35 gaf bieten met bet laagste gehalte 16,2. Uit deze enkele cijfers blijkt al voldoende, dat het suikergehalte zeer hoog was. Het gehalte contract was dan ook op alle pereeelen te ver kiezen boven bet tel-quelcontract. Perceel 9 met een rijenafstand van 40 c.M. en een wijdte van 25 c.M. tusscben de bieten won bet in elk op zicht. De opbrengst was 31,600 K.G. per H A. met een gehalte van 16,8. M. van het verhandelde in de vergadering der Vereeniging „Landbouwonderwijs" te Soimiielsdijk, op 26 Mei jl. Heden werd in het hotel Speé de gewone jaar vergadering gehouden van de Vereeniging „Land bouwonderwijs" onder voorzitterschap van den beer C. J. H. van den Broek te Middelharnis. De voorzitter opent de slecht bezochte verga- der ing met een kort en hartelijk welkomstwoord, waarna ten le de notulen en ten 2e het verslag wordt gelezen en goedgekeurd. Vervolgens wordi. de rekening overgelegd welke, hoewel vooraf door de heeren A. van der Sluijs Dz. en A. W. Keijzer beiden te Dirlcsland, was nagezien en goedgekeurd, ten overvloede door de heeren M. Kooman Lz. te Sonimelsdijken M. Kooman Hz. te Dirksland werd gecontroleerd en eveneens accoord bevonden. Ook de begrooting werd ge wijzigd en goedgekeurd. Met het nazien der vol gende rekening belast de voorzitter de heeren L. van Beek te Melissant en D. Breesnee te Nieuwe Tonge, terwijl met algemeene stemmen tot lid van het bestuur herkozen wordt de heer A. J. de GraalT te Sommelsdijk. De voorzitter wenscht den heer de Graaff in een hartelijke toespraak geluk met zijne herbenoeming, terwijl de vergadering met toejuiching des voorzitters rede besluit. Daarna benoemd de voorzitter tot leden eener commissie die het Huishoudelijk Reglement zul len nazien en bij gebleken behoefte, wijzigingen zullen voorstellen, de heeren Mr. Mij s en A. J. van Hemert te Sommelsdijk, benevens het bestuurslid C. van der Velde te Herkingen. Nadat alzoo deze werkzaamheden waren geëindigd, richtte de voor- zitrer zich tot een,15 a 16 jongens die de cursussen te Dirksland en den Bommel beëindigd, hadden afgeloopen. ZEd. spr ik den wensch uit dat zij op den nu geëindigden cursus zouden geleerd hebben dat zij nog veel. zeer veel, kunnen en moeten leeren, en moeten weten dat men nooit volleerd is, ten dien einde raadde spreker de jongelui voeling te blijven houdsn met deze vereeniging in wier bibliotheek een schat van boeken en wiens consulent een schat van kennis uit zijn practijk en door studie steeds ter beschikking heeft, voor hun die raad behoeven en steun ver langen om in hun bedrijf uit te munten. Daarna reikte de voorzitter aan de jongens elk een ge tuigschrift waarvan 2 uitmuntend, 7 zeer goed, 7 voldoende en 1 (uit Ouddorp) afwezig was. De toespraak des voorzitters oogstte bijval van de vergadering en succes van de zijde der leerlin gen, die zich allen lieten inschrijven als leden der vereeniging. Ten slotte vroeg den heer A. (W?) Keijzer van Herkingen of het niet gewenscht was het ge meentebestuur van Herkingen nog eens aan te schrijven om subsidie voor deze vereeniging. Spreker begrijpt het zich niet dat dit gemeen tebestuur wel subsidie verleend voor ambachts- onderwijs dat in Herkingen als schier overal vrijwel overbodig is, en de eenige Gemeente is die geen toelage verleend aan onderwijs voor een vak waar het heele eiland, ook H. van be staat. Spreker raadde te onderzoeken op welke wijze die menschen van de ambachtschool dat hadden aangelegd en dat dan nii te doen. De oorzaak waarom de heer K. zich over die zaak interesseerde bleek later. Het bestuur van Landbouwonderwijs weigerd haar consulent aan de Herkingsche Landhouwvereeniging, zoolang de Gemeen te Herkii gen geen subsidie verleend, en zoo bleek ook hier weer eigenbelang de drijf veer om iets goeds tot stand te brengen. Want dat de Herkingnaars hun zin zullen krijgen dur ven wij natuurlijk niet voorspellen, maar dat hun zaak goed staat is zeker. Vooral toen de heer Keijzer aan 'tslot van het debat om drie reden het onthouden van den consulent betreurde en wel le. de groote belangstelling waarvan als ge volg ten 2e. toename van leden voor deze ver eeniging en ten slotte dat ongeveer de helft der leden van de laudbouwvereeiiigiiig te H. ingeze tenen zijn van Dirksland en Melissant die op die wijze de dupe zijn der besluiten van den gemeen-/ teraad van Herkingen. De Voorzitter gaf den heer Keijzer de verzeke ring dat de zaak nader zou worden in overwe ging genomen en sloot met dank aan de belang stellende leden de vergadering. [Uit hoofde onze gewone verslaggever deze ver gadering niet kon bijwonen |werd ons door een der bezoekers een en ander mondeling medege deeld, naar aanleiding waarvan we dit verslag kregen, terwijl we onze zegsman voor zijn bereid willigheid hierbij dank zeggen, en voor eventu- eele fouten natuurlijk niet kunnen instaan. Red.] Vraag Smalt. Vragen en Antwoorden worden kosteloos geplaatst. zijn met hetzelfde nummer gemerkt als de vragen waarop ze betrekking hebben. 512. Zijn boterbloemen in de wei erg schadelijk 513. Wat dunkt u van het nut van mollen in den moestuin F 514. Is reukgras een voerzaam groenvoer F 508. Wat conifeeren zijn? Dat zijn die gewassen, die geen gewone bladeren dragen, doch naalden heb- ben. Den en spar behooren er toe. En dan een zeer groot getal heesters. Ook de Araucaria incelsa in 't vorig no. bedoeld is een conifeer. 509 Roodbloeiënd vlas heet met de latpnsche naam Linum grandiflorunT rubrum en de latijnsche naam van gewoon vlas is Linum usitatissinum. Daaruit kan dus opgemaakt worden, dat beide planten be hooren tot de Lineën of vlasachtigen. 510. Gouden regen vergiftig JaDe peulen en de zaden in hooge mate. Voorzichtig daarmee dus. 511 Magnezia in de landbouwgewassen? Daarover lazen we heel onlangs in de Veldpost een aardig artikel. We hopen4er a. s. week iets ovor te zeg- gep. SntliscBie PenkrasscBi. IX. We moeten helaas beginnen met treurig nieuws. Gisteren 16 Maart overleed plotseling aan een hartverlamming, een onzer stokers, Jozef Montnor. Hij was gehuwd en maakte reeds zijn 18de reis bij de Maatschappij, nadat hij, 'n geboren West- Indiër, de Koninklijke Marine met pensioen ver laten had. Het treffende van dit zoo onverwachte sterfge val maakte op passagiers en equipage een diepen indruk. Het lijk, gedekt door de Hollandsche driekleur, is van nacht nog met de sloep naar wal gebracht, aan het Hospitaal te Port-Saïd overgegeven en zal heden ter aarde worden besteld.] Hij ruste in vrede V Om 10 uur 's avonds werd eindelijk de vuur toren met 't electrische draailicht zichtbaar en om half twaalf zagen wij de eerste lichtjes van Port-Saïd aan den horizon. Door het oplaten van een vuurpijl werd om een loods geseind, die dsn ook weldra aan boord ver scheen en nu recht op de breeden haveningang, tusscben de roode en groene boeien, aanstuurde. Om 10 minuten over 12 stoomen we de pieren binnen, zien aan stuurboord het standbeeld van Ferdinand De Lesseps en ook het Engelsche tran sportschip No. 5, druk bezig met kolen laden. Aan bakboord passeeren we de „Merapi" der Rotterdamsche Lloyd, waar alles reeds in diepe rust schijnt. Nu zijn we dan in Afrika, het zwarte wereld deel en zullen we weldra de eerste oosterlingen ontmoeten. Ik waarschuw u echter nu reeds vooruit, dat die kennismaking alles behalve aangenaam zal wezen. Ook wij moeten hier kolen laden, een afschu welijk vuile geschiedenis en zullen daarom straks naar den wal gaan. Al dadelijk zien wij bij het binnenstoomen op de kade, aan stuurboord, verschillende Arabieren in hun vuile doch schilderachtige kleedij. Zij maken zich gereed om ons reizigers eens flink te gaan plukken. De boot licht om half één eindelijk stil en een meter of tien van den wal af. Onmiddelijk zijn er de noodige bootjes met zwaite menschen aan stuurboord om ons, straks als de Egyptische dokter er permissie toe geeft, naar den Afrikaanschen grond te brengen. Weinig geld meenemen, wordtnu het wachtwoord wat men bij zich steekt, gaat ook op. We moeten over vier uur weer aan boord zijn en ik besluit daarom mij niet meer dan tien gul den te laten afzetten. De roeiers vragen reeds een franc per passagier en weldra zijn de meeste dames en heeren aan wal. Slechts enkele caié 's en winkels zijn nog ge opend en nadat we met een vroolijk clupje de donkere eenzame straten hebben doorkruist, strij ken we in zoo 'n inrichting aan de kade neer. Een tiental kooplui, trachten nu alle mogelijke en onmogelijke zaken aan ons kwijt te raken en sommige^ van die boeventronies spreken werkelijk een aardig mondje Hollandsch. Men kan trouwens bij die lui al heel veel talen spreken, voor en aleer zij 't antwoord schuldig zullen blijven. Onze algemeene indruk vau Port-Saïd was al weêr net zoo als vroeger, diep treurig. De mee3te woningen zijn van hout, onaanzien lijk en vuil. De straten zien er ellendig uit, smal, stoffig en ongeplaveid. liet volk bestaat uit een mengelmoesje van Ara bieren, Egypteaaren, Negers en Turken en leeft g woon weg van afzetterij. Eindelijk zijn we blij, als het vijf uur wordt en we dus naar boord terug kunnen. Neen, dan heilig ons Indië en onze Inlanders We stappen dus weêr in een bootje en roeien voor de laatste franc naar ons schip. De „Koning Willem II" is in een dichte wolk van kolengruis gehuld. Een paar honderd Arabieren zijn nog aan het kolen laden en doen]dat werkje in een sukkeldraf, al door schreeuwende„Halézoo hu 1" ,t Is een leven als een oordeel en bij het schijn sel der flambouwen op de kolenschuiten lijkt't wel ot een bataljon duivels aan het werk is. Als wij dan eindelijk weêr goed en wel aan boord zijn, schrikken we van het zwarte stof, dat overal doordringt. Met een bepaald armoedig gevoel gaan we wat slapen. Om 8 uur worden we wakker van hetdekspoelen. Er wordt met de brandslangen gewerkt om schoon schip te maken. Nu 't mag dan ook wel We zijn weêr onder stoom en haasten ons daarom met ons toilet, om toch vooral spoedig een en ander te kunnen zien. Het Kanaal van Suez is slechts een smal vaar water, 60 tot 100 meter breed en doorsnijdt de landengte, die Azië met Afrika verbindt. Een leuk denkbeeld is 't, dat men juist op de grens van twee werelddeelen beweegt, dat men aan stuurboord Afrika, aan bakboord Azië ziet liggen. Het kanaal is 162 kilometer lang de zijden loopen zacht hellend als een strand opwaarts en laten in het midden een doorvaartgeul ter breedte van 22 meter met 8 meter diepte. Twee schepen mogen niet tegelijk passeeren. Een van beide moet naar rechtsuitwijken en stil liggen, tot dat het andere voorbij is. Wie nu uitwijken moet wordt bepaald door het kanaal- reglement en hangt af van de meerdere of min dere nabijheid van een der schepen van een station, dat men nadert. Beide oevers bestaan uit zandige heuvels, aan stuurboord nu en dan afgewisseld door eenige witte huisjes, met een soort van palmboomen omringd, die de stations vormen. Het kanaal ziet er eenigzins onafgewerkt uit, gewend als wij, Hollanders, zijn aan nette, goed onderhouden waterwerken. De tocht gaat zeer langzaam en wij kunnen duidelijk de rustpunten aan den dorren zandoever opnemen. Het zijn bovenbedoelde stations met witte wo ningen van opzichters en wachters, omringd door frissehe groene tuintjes en bloeiende hoornen, terwijl seinpalen met manden of andere seinmid- delen er 't middelpunt van vormen. De bewoners zijn meestal Europeanen met Afrikaansch dienst personeel. Meer landwaarts in, zien we in de zanderige woestijn, nu en dan een oase met een twintigtal armoedige leeinhutten, een donkere bevolking en de noodige kameelen. Spoedig komen er jongens en mannen opdagen die steeds in looppas het schip bijhouden onder het schreeuwen van „Tabacco-! Holland sch Tabac- co Nu worden met kwistige hand door de man schappen van het detachement, pakjes rook- en pruimtabak over boord geworpen en dan springen de gespierde inboorlingen te water, zwemmen met vooruitgeslagen armen naar de tabak, haasten zich den oever weer te bereiken, halen het schip in en het spelletje begint opnieuw. Op die wijze worden we aan de beide oevers telkens door een tiental zwarte broeders meer dan een uur gevolgd, tot groot vermaak natuurlijk van passagiers en militairen. Aan stuurboord zien we ook de telegraafpalen en andere teekenen van leven. Nn en dan passeert ons een spoortrein en wuiven de Europeesche en Arabische passagiers elkander toe. Daar het kanaal van Suez den weg naar Indië en andere Aziatische (Handen zeer verkort heeft, men denke slechts aan de reizen van weleer om de Kaap de Goede Hoop, zullen wellicht velen er wel belang in stellen, om in korte trekken, de geschiedenis van het Kanaal te leerer kennen. Reeds in de grijze oudheid, onder Ramses den Groote en onder de Ptolomeëers was men er in Egypte op bedacht geweest, de Roode Zee met den Nijl te verbinden en zoo een weg van genoemde zee naar de Middellandsche in't leven te roepen. Er zijn werkelijk in die dagen kanalen met dat doel tot stand gekomen, doch door verwaarloozing zijn ze verdwenen en sedert de 8ste eeuw werden ze niet meer gebruikt. Napoleon, de groote soldaat, vatte gedurende zijn verblijf in Egypte weer het plan op, en de ing 'nieur Lejiére werd met onderzoekingen be last, die door het spoedig terugtrekken deFran- schen uit Egypte op niets uitliepen. In 1831 was de bekende jeugdige barou Ferdi nand de Lesseps als leerling-consul in Alexandrië gekomen. Hij legde zich dadelijk op het vraag stuk toe en kwam in 1838 in kennis met den Engelschen zeeofficier Waghorn, die, evenals hij met geestdrift bezield werd voor de groote zaak, het verkrijgen van een geregelde verbinding tus scben Europa en Indië. De Lesseps zag later zijn rusteloos zwoegen be loond. Waghorn echter stierf in 1850 te Londen als een onbekend burger. In 1854 werd door de Lesseps, gesteund dooi de Fransche Regeering, een volledig uitgewerkt plan van doorgraving aan den vorst Said-Pacha aangeboden, 't Duurde nog tot April 1858 eer 't geld bij elkaar was en de eerste spade, op last van de Kanaal-Maatschappij, in den grond ge stoken werd. Vijf en twintig duizend Fellah,s en 't noodige Europeesche personeel waren midden in de dorre heete woestijn aan den arbeid en dagelijks waren 1600 kameelen noodig, alleen om in de behoefte van drinkwater te voorziendit laatste kostte aan de Maatschappij jaarlijks niet minder dan ongeveer l1/» millioen gulden Tal van bezwaren, tal van tegenwerkingen, die groote mannen steeds ondervinden, moest de Les seps het hoofd bieden, doch 16 November 1869 werd het Kanaal met plechtigheid en schitterende feestelijkheden, voor den wereldhandel geopend. In 1869 waren reeds 460 millioen francs verbruikt, terwijl nog jaarlijks tonnen gouds noodig zijn voor onderhoud enz. Natuurlijk is het tolgeld dan ook zeer hoog en zoo moet b. v. de „Kouing Willem II" 35000 francs betalen, alleen voor dat ééne tochtje door het kanaal. Lt. Clockeneb Brodsson b.d. 17 Maart 1903. a/b S. S. Koning Willem II. Straatdijk, Dirksland. en van Paarden Landbouwgereedschappen enz. enz. De COMMISSIE voor do Paardenmarkt to Dirksland maakt bel'end: le. Dat aldaar op ESonderdag A .SuilS a. S. de Jaarlijksche vrije Paardormurkt zal gehouden worden 2e. Dat op denzelfden dag ecne verloting zal plaats hebben van paarden, op die markt aan te koopen, landbouwgereedschappen enz. 3e. Dat loten a contant tegen ƒ1.p r stuk, 11 voor 10.of 55 voor ƒ48,75, uitsluitend verkrijgbaar zijn bij den Voorzitter dor Com missie. Namens de Commissie voornoemd C. BOTH, Voorzitter. J. ROOIJ, Secretaris. Dirksland, 1 April 1903. KOL/DUIST A A Li EM STRIPPED, DRAAGBAAR SPOOR 70 c.M. EN KIPWAGONS, te koop en te huur. H E. OV1NG Jr. Kantoor G elderschebade 3133 (Plan G.) Stapelplaatsen Binnenhaven O.Z. (Feijenoord.) ROTTERDAM. Geasphalteerde gegoten Ijzeren buizen Complete ijzeren Overkappingen. TEGEN JOS ÜAZELZbT, - Opticien, - KOTTER Da M. flj Lamstesg 2 a mm. hoek Kaasmarkt. HA1ÏG- L.USTKE- 8YAA1M1IMS- FARJTASIJ5- FiAMO- Ml'UK- EX O IS VEE ÜOKTEERIMU LAMPEN ZIET ETAL/VfiESÜ! STEEDS HET NIEUWSTE!!! ZIET ETALAGE. i. 22WS KA-U.?* - -i «0,50, den notenblad cl&i 92, - Ho 8,— 12 fl. 15,- DIJKEMA DOO: iuurt de flacon 10 da 1 dat is goedkooper gsmiddel. lippenmarki te ZIEIS' '0 op 60 jarige leeftijd ji orerlijden. f 23,50 26,— 29,10 33— 38,- 47,10 aatste jaren ÏO bij den Ajent toc Bi&ndverekering t

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1903 | | pagina 2