Vrijdag 8 April 1003.
Achttiende Jaarg. No. 911.
voor de ®uidii®!Iandsefie eis Zecnwwhe Eilanden.
Orgaan
IN HOC SIGN O VINCES
T. BOEKHOVEN.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
uitgbveb:
-MIe voor ale Weda<die toeslemd, Advertentie® en verdere Administratie franco toe te zenden aasa de» Uilgever.
KKttSTE ÜLAD.
flilasse-justitie.
Een van de middelen waarmede
sedert lang de kleine luiden worden
opgezet tegen de wettige overheid,
is het spreken van de klassen -jus
titie» in de hedendaagsche maat
schappij.//
Gelijk de revolutionair gezinden
meenen, dat de uitvoerende macht
berust en berusten moet op den wil
der volksmeerderheid, zoo willen zij
ook. de rechterlijke macht laten rus
ten op het goedvinden der volks
meerderheid,
Van een honger gezag, een voor-
vverpelijk onveranderlijk recht weet
men niet. üe maatschappelijke stroo
ming geeft aan wat strafbaar is, of
wat ongestraft moet blijven, zoo
denken de revolutionairen.
Het gevolg van deze losse opvat
ting der rechtsbedeeling is natuur
lijk, dat de mannen, die heden op het
schild geheven en verheerlijkt worden,
morgen, als zij iets gedaan hebben
dat het volk mishaagt, worden af
gestraft, en tot martelaars gemaakt.
En gelijk de waard is, zoo ver
trouwt hij zijne gasten. Op dezelfde
manier als de revolutionaire volks
menners het recht opvatten, denken
zij, dat de tegenwoordige rechters het
ook doen, namelijk afgaande op ze
kere indrukken en standsgewaarwor
dingen.
Van voorzichtig nadenken over
vonnissen, die men ter sprake brengt,
is dan ook geen zier te ontdekken.
Men vergelijkt maar oppervlakkig,
zonder kennis van allerlei bij-om
standigheden (als b.v. het bekende
verleden der misdadigers, het al of
niet vroeger veroordeeld geweest zijn,
enz.) de vonnissen en meent dan
recht te hebben tot de gevoL trek
king, dat er met verschillende maten
gemeten wordt.
Nu willen wij volstrekt niet zeg
gen, dat onze rechtspleging gansch
onverbeterlijk, is, of dat de rechters
nooit dwalen in hun oordeel. Trou
wens, in de vonnis-vernietiging, die
zoo vaak bij het instellen van hooger
beroep plaats heeft, ligt de belijdenis
van de feilbaarheid der rechtspraak
reeds opgesloten. Ook is reeds lang
van antirevolutionaire zijde goedkoo-
pere en snellere rechtspraak in bur
gerlijke geschillen gevraagd.
Maar dit is natuurlijk heel wat
anders dan de beschuldiging, dat de
rechters bij het beschouwen der
misdaden door het belang van hun
maatschappelijken stand beheerscht
worden, en dat zij om die reden
onevenredig vonnissen.
Tegen zulk eene lichtvaardige be
tichting moet geprotesteerd worden
door allen, die prijs stellen op de
handhaving van het overheidsgezag.
„We keuze"
Een zeer ernstig tijdwoord, naar
aanleiding van de beroeping van de
beroeringen in de arbeidswereld,
heeft Dr. J. Th. de Visser een paar
weken geleden tor perse gelegd. De
prijs per ex. is slechts f 0,10 en bij
getalen daalt die prijs tot resp. 8,
7, 6 en 5 cent.
Het betoog rust op Jezus vraag
tot de twaalve Wilt gijlieden ook
niet weggaan" (Joh. 6 66 en 67)
liet kost den Heiland veel om die
vraag te doen, maar voor de uit
zuivering moet zij geschieden, want
met eene besliste keurbende staat
Hij steiker dan met een weifelende
massa.
Ook thans is het aantal arbeiders,
die met een ernstig „ik kan niet
anders!" wmgêr^p rap eed-of
contractbreuk schuldig te maken, ge
ring. Maar zij die tot dusver op
het goede pad gebleven zijn, heb
ben zichzelven te onderzoekenwant
een loyale tegenstander doet aan
de zaak van recht en waarheid niet
half zooveel kwaad als de zondags
christenen, die als het er op aan
komt, geen weerstand kunnen bieden
aan de zondige verleiding tot op
stand. Beslistheid is dus noodig.
De middenpartijen vallen weg
in twee kampen verdeelt zich de
massavoor en tegen het wettig,
dooi God besteld gezag.
Feitelijk zijn de mensehen wel
altijd bij eene dezer twee partijen
voor of tegen Christus, te rangschik
ken, want er zijn slechts twee wegen
en geen derde, en Goethe's woord
gaat nog altijd door, t. whet
eigenlijke, eenige en diepste thema
der wereld- en menschengeschiedenis,
waarvan al het overige afhankelijk
is, blijft het conflot tusscben geloof
en ongeloof. Maar als er geen crisis
is, als de nood niet dringt, komt
dit zoo niet uit, en zijn vrienden
en vijanden van het Kruis vaak ge
mengd. Alleen de godsdienst
bindt de maatschappij waarlijk samen,
doch zij, die den godsdienst ver
zaken, werken bewust of onbewust
mede tot ontbinding en verval van het
sociale leven, ook al bewaren zij luid
keels het tegendeel. De sociale quaestie
is niet enkel eene broodquaestie, veel
meer eene zedelijke en godsdiensti
ge, doch dit treedt eerst helder in
het licht als de mensch voor de
keuze tusschen stoffelijk en zedelijk
goed wordt geplaatst.
Z'edaar een paar hoofdtrekken
uit de rede, om tot lezen op te wekken.
ilraaierü f
Het is toch meer dan erg, zooals
in onzen tijd de politieke sprake
verward wordt.
Als een nieuw staaltje daarvan
kau dienen, dat de „Middelburgsche
Crt." het „Standaard"-stukje waarin
het ingediende vaccinewetje doel
matig wordt gekeurd met het oog
op de gevoelens der roomschen, een
aardig draaistukje noemt.
De antirevolutionairen zouden,
dit weet meD, sedert vele jaren, al
len vaccinedwang willen afschaffen
en zulirs niet, omdat zij allen tegen
de inenting zijn maar wel, omdat
zij weten, dat een deel der landsbur-
gers zich onder den dwang bezwaard
gevoelen, hetzij om gezondsheidsre-
denen, hetzij om godsdienstige over
wegingen, hetzij wegens de slechte
uitvoering van het werk der inen
ting.
De roomsch-katholieken zijn ech
ter meest van meening', dat er schier
alleen godsdienstige gemoedsbezwa
ren achter den afkeer van den vac
cinedwang zitten, en dat die bezwa
ren wijken moeten voor het oordeel
van de meerderheid der geneeskun
digen over het iiat aèr
willen dus liefst ook op de open
bare scholen, die in Noord-Brabant
en Limburg vaak de bijzondere
roomsche ssholen vervangen, het
vaccinatie-bevel gehaudhaafd zien,
en gaan dus voor zoover met het
liberale inzicht mede-
Wat ter wereld kon nu onder
deze omstandigheden de minister vaa
Binnenl. Zaken anders doen dan
le. het werk der inenting aan re
gelen onderwerpen, die waarborg
govf>n voor bet gebruik van goede
pokstof en 2e alleen aan de be
zwaarde ouders voor de bijzondere
school ontheffing van den dwang te
verleenen
Toch spreekt de „Middelb. Crt."
hier van een „aardig draaistukje"
als „de Standaard" met den minister
zegtHet bereikbare is voorgesteld.
Maar lieve redactie, als dat stukje
„aardig" is dan kan het niet tege
lijk draaierig zijn, want draaien in
de politiek is nooit „aardig", daar
voor is het staatsbelang te ernstig.
Op deze manier worden nu tijd
en kracht gebruikt om aan hetre-
geeringsgezag afbreuk te doen in
plaats, dat men eens zoekt naar de
belastingsmiddelen om aan onze
oude en invalide arbeiders pensioen
te kunnen verstrekken,
.l'oolj goed.
Het karakter van de critiek op de
wetsvoorstellen en maatregelen door
sommige liberale bladen uiigeoefend
is meer boosaardig dan logisch.
Volgde de minister-president alleen
zijne eigene inzichten en die der
antirev. partij, dan zou men natuur
lijk gereed staan met het brandmerk
van i/drijverij v, «eigenzinnigheid//,
«partijdwangv en dergelijke liefelijke
benamingen meer.
En nu hij dat niet doet, maar
gematigd, overeenkomstig 's lands
toestanden te werk gaat, en niettemin
de antirev. beginselen in het staats
beleid doet uitkomen, nu vindt men
de regeering weer te saai en te klein.
Het Handelsblad gewaagde dezer
dagen van een groothandelaar, die
zich nu tot den kleinhandel ging
vernederen, daarbij doelende op den
ontwerper van het vaccinewetje, en
noemde dit wetje zelfs een vodje.
Hoe venijnig toch. Verbeeld u,
een wetsvoorstel, dat de ouders van
een duizendtal kinderen kan ontheffen
van een zeer ernstig bezwaar, bij het
opvoeden der kinderen zou een vodje
zijn
Alsof het een kleinigheid ware dat
zulke bezwaarde ouders staan tusschen
de keuze om of uitgesloten te zijn
van het gebruik der scholen, öf het
kroost te onderwerpen aan eene ge
vaarlijk geachte kunstbewerking.
Zulke uitdrukkingen geven een
kijkje op den gedachtenbodem, waar
uit zij voortkomen. De liberalen zijn
zóó gewend aan het negeeren van ge
wetensbezwaren en het aantasten,
van de vrijheid van andersdenkenden,
dat zij eene wet, die de eigen geest
verwanten ontheft en tevens de in
lichten van andere partijen zooveel
mogeiijkeeltig1- slechts voor
onbeduidend aanzien,
Maar liet is ook blijkbaar om
oppositie te doen, en dan zegt de een
dit en de ander wat anders.
Hetgeen het Handelsblad een
v vodje« noemt, wordt door de Nieuwe
Arnhemsche Crt. «een aanslag op de
volksgezondheid// geheeten, niet zoo
«onschuldig// ali het wetje er uit
ziet, het begin van eene «krachtige
agitatie.»
De regeering zal echter in deze zaak
haar plicht kennen, en betrachten.
Antirevo lu
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
toOMMElLSSBffJf H.
Advertentiëu 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaat
Advert utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 nur.
Dit nummer bestaat uit Twee Bladen.
Christelijke vakorganisatie.
Volgens «Het Volk» moet Douwes, aller-
wege bekend wegens zijn kloek optreden
tegen de Socialisten en Anarchisten, gezegd
hebben: IVel zal de ontplooiing der christelijke
vakorganisaties door de wetten worden te
gengehoudenmaar toch moeten wij waar
het noodzakelijk is, de Regeering steunen
«Het Volk« trekt daar de conclusie uit,
dat de chistenarbeiders.
a. zich hebben laten ronselen als hulp
troepen voor de mannen met twee namen.
b. het vuile werk doen om in verga
deringen en in de Kamer den arbeider
een stuk recht te ontnemen
c. precies optreden als de national
scouts deden in den Boerenkrijg, als over-
loopers en onderkruipers.
En dat dit willoos volgen van dr.
Kuypers politiek, Patrimonium's pas op
komende zelfstandige geest naar beneden
zal drukken, en dat dit verbond in 't
vervolg als sieraad mag bengelen aan de
horlogeketting der christenaristocraten. We
willen opmerken
1dat vele onzer mannen al ceel te lang
gebengeld hebben aan den horlogeketting
der Sociaal- Democraten, die hen geheel zou
den hebben gebruikt als speelgoed. De
Sociaal Democraten de balde onzen de
kegelsdie slag op slag in de vakorgani
satie werden omoergekegeld,
2. dat de strijd onzer dagen niet gaat
om de vakorganisatie, al zijn ze er zeer
dichtbij bij betrokken, maar om de Fon
damenten van den Staat't Recht Gods,
't recht der Overheid, 't recht van 't
geheele volk.
3. dat de strijd niet gaat legen de vak
organisaties, maar tegen de gebleken wit
wassen vaD zoo'n vereeniging, tegen
O O O
naar overmacht en hare onbezonnen aan
slagen op Maatschappij en Staat, op vrijheid
van patroon en niet-staker.
4. dat een vakorganisatie gebonden is
aan recht en wet.
5. dat van de vakorganisatie geen dwang
mag uitgaan om toe te treden, wijl anders
daardoor weer zou terugkeeren het hate
lijke van 't Gildewezeu, waarmee in 1798
gelukkig voor goed is afgerekend.
6. dat, als er van pressie sprake is,
die opgelegd mag worden door den Staat
als hoogsten beslisser, maar niet door den
een op den ander.
7. dat ieder in ons vrije Nederland zelf
moet weten wat zijn belang is, en vrij
heid moet hebben, daarnaar zelf te han
delen, zooals 1t hem goeddunkt.
8. dat de ontwikkeling der vakorgani
satie wel langzamer zal gaan, maar dege
lijkerminder kunstmatig, meer natuurlijk
minder onredelijk; meer rekenend houdend
met omstandigheden en personen en toe
standen.
9. dat de chr. vakorganisaties het slacht
offer zouden geworden zijn van de poli-
tiek-drijverij in de organisaties.
10. en dat ze hulde verdienen voor
hun steun aan de Regeering, en voor hun
arbeid om orde en rust te handhaven in
den Staat.
Hoe zit dat
We lazen ia 't Volk keer op keer
gevallen van inaubordinantie, van onge-
Lra -"-nheid der miliciens van weige-
hoorzaau ^nm. van 8lecht voeda°e,
ring dor diensten - ,!a
slechte liggiag, tochtige loKaiCn. f-E^an
dere onbehoorlijkheden altemaal gevol
gen en oorzaken, die toch zeker wol
met elkander in verband zullen staan.
We weten zeerwel, dat buitengewone
omstandigheden ook buitengewone maat
regelen eiscben, maar dat zijn daar
om nog niet onbehoorlijke maatregelen.
De opgeroepen lichtingen hebben in
de allereerste plaats recht, niet om
maar weggestopt te worden in een school
lokaal, dat te klein is, of te slapen op
vochtig stroo en gedeeltelijk gevoed
maar zij hebben in de eerste plaats
recht op behoorlijke looaliteit, eten, drin
ken en slaapgelegenheden.
Daar moeten autoriteiten voor zorgen I
We lezen ook, of 't waar is kunnen
W6j niet beoordeelen, dat er soms aller
dwaast door de superieuren wordt ge
sproken tegenover klachten en op- en
aanmerkingen.
Maar laten heeren officieren enz. de
klachten onderzoeken en de toestanden
verbeterendat is heel wat beter, dan
door hoogen toon en met „ik wou, dat
je dit" en „ik zal je dat" aanleiding te
geven tot rechtmatige verbittering.
Nu gelooven we wel, dat er kwaad
zaad gestrooid ia en wordt onder de mi
liciens door socialistische argitatoren,
maar dat moest juist een beweegreden
zijn om voor de miliciens in elk opzicht
goed ta zorgen, om daardoor allen wrevel
te onderdrukken, en alle ontevredenheid
te voorkomen. Laat de Regeering vooral
zorgen, dat de lichtingen in geen geval
te klagen hebben, noch over levensonder
houd, nocbj over officieren, die in ernstige
dagen hun roeping niet verstaan.
Haringspeten en de vrouw.
Bij Koninklijk Basluit van 18 Maart
is de uitvoering geregeld van het zoo
vaak besproken Speetwetje. Nachtarbeid
der vrouw is voor 't haringspeten toe
gestaan voor de volgende plaatsen Hui
zen, Monnikendam, Ransdorp, Bunscho
ten, 't Bilde, Harlingen, Kampen en Stad-
Vollcnhoven, onder zeer verschillende
voorwaarden, gedurende de wintermaan
den niet later dan tot 12 uur 's nachts;
on van 15 Maart tot 1 Juni niet later
dan tot 2 uur 's nachts. Voor dezelfde
vrouw mag van die bevoegdheid gebruik
gemaakt worden 5 malen te Kampen, nl.
van 15 Febr. tot 15 Maarttot 25 malen
te Huizen, nl. van 15 Maart tot 1 Juni;
evenzoo te Vollenhoven. Met den nacht
arbeid mag de arbeidsduur per etmaal
niet meer dan 8 uur bedragen, verdeeld
in ten minste twee werktijden.
Bij dat speten bij nacht moet de be
stuurder der inrichting zeil tegenwoordig