B IJ V O E S
HAAS-EN
L
Vrijdag 13 Maart 19|3. No. 9C
r
De Sociaal-Demokratische idee.
f)e eed aan de organisatie staat
ons hooger'
Loonen bij de Hollandsche Spoor
wegmaatschappij.
d. Seinhuiswachters een weekloon loo-
pende van f 10,50 tot f 14,
*„5* Aan de vruchten kent men den
loom.
Christen-Democratie
eu
Sociaal Democratie.
Uil <le Pers.
Buitenland.
Plaatselijk lienws.
van H .vjooorjtw^pp.rsoneel,) maar daar zal
in 't vrije Nederland ook vrijheid moeten
wezen voor den niel-staker.
En die vrijheid is er niet. Die niet met
de stakers mee doet, die zoogenaamd
«onderkruipt» of die wil blijven werken,
wordt gemolesteerd, „thuis gebracht» en
kan klappen krijgen als de politiemacht
het niet belet.
Is dat v rilheid
Elink heel flink van de Regeering, dat
zij de vrijheid voor allen handhaven wil.
De Socialisten en Anarchisten, Herodes
en Pilatus zijn nu vrienden Gorter, vol
bloed socialist, bestreed vroeger overal
Doniela Nieuwenhuis, maar nu, hoor hem
de anarchisieH verheerlijken in de ver
gadering in 't Paleis voor Volksvlijt:
liet past dan ook thans mot een enkel woord
de inunnen te gedenken, die voor 25 5 30 jaar
de roode vnan in Nederland hebben geplant. In
de corste plaats moet dan Doraela ieuwenhuis
worden genoemd. (Daverend applaus). Men zul
spreker niet van vleierij kunnen verdenken
steedB bestrijdt bij de anarchisten, maar tcijver-
geten thans alles en vereeniyen ons allen tegen 't
kapitalisme. (Applaus).
Juist, Socialist en Anarchist in deze
dagen één.
Meer nog: ue Anarchist overvleugelt den
Socialist't wettig gezag wordt ondermijnd.
Zoover gaat de Socialist anders niet.
Een Socialist wil slechts verplaatsing van
gezag, zooals Gorter dit uitdrukte in
- deze woorden
Toen (bij de slaking) was een oogeublik
de sociaaal-demokratische idee bewaar
heid
de arbeiders meester van de machine
de vakorganisatie regelaar van 't be
drijf
de nietsdoener (werkgever enz. Red.)
met den hoed in de hand de werklieden
om hun toestemming verzoekend. (Dave
rend applaus).
Zou oen Christen-Werkman met zulke
omverwerpers van 't wettig gezag, met
zulke revolutieslokers thans mee kunnen
gaun Met hen saam zijn iu ééne vak
organisatie In geen geval.
Door het Comité van Verdediging,
bestaande uit vier christelijke vereenigin-
gen, was in Amsterdam eeue vergadering
belegd om te bespreken de Algemeene
Werksteking. Een der debaters,destaking
prijzend, liet zich volgens 'c Verslag in
„Het Volk" aldus o. m. uit.
Ja, de huidige beweging gaat tegen het gezag
Het is te kinderachtig om ie deze van coutraot-
breuk te sprekon, de eed aan onze organisatie
staat ons hooger (bravo'a en appluus.)
Ab, zoo
De solidariteit verliest hiermee allen
glans en schittering.
Men is niet solidair om lotsverbete
ring maar om V gezag te vernietigen.
De stakets zullen hun macht eens open
baren tegenover die dor Spoorwegmaat
schappij. Zij zullen de Directie en
Overheid de wetten voorlezen, en
deze zal naar hun pijpen dansen. Echt
anarchistisch
Het contract brekenwat maalden
zij er om 1 Als hun haan maar kon
koning kraaien.
Getrouw aan hun leiders tot aan den
bedelzak Getrouw aan bun organisatie,
al werden ze ontrouw aau hun patroon!
Getrouw aan hun leidersal zonk de
Maatschappij wegAl leed de Maat
schappij in baar handel en stoomvaart,
in baar geheele beweging duizenden
scha De eed aan bun organisatie ge
trouw, ai wordt 't gezag met voeten
getreden ja, om te vertrappen, is men
getrouw aan zijn voormannen
Breek den eed Verscheur't contract!
Noem't papierrommelmaar zweer, dat
ge meehelpt uw werkgever te nekken,
zijn inkomsten te verminderen, zjjn ge
zag te fnuiken. Dan zijt ge der man
In de N. R. C. van Donderdag 5 Maart
lazen we den volgenden loonstaat, die we
in zijn geheel o vei nemen om den lezers
een kijkje te geven op hetgeen door de
stakers .wordt verdient.
Bij deze opgave dient in aanmerking t» worden
genomen, dat de loonen geregeld zijn naar de
plaatselijke toestanden.
Op het platte land, waar de levensstandaard
belangrijk lager Is dan in groot» steden, zijn de
loonen bij gevolg het laagste.
WEG EN WERKEN.
tt. Ploegbazén een weekloon, varieerend voor
de verschillende lijnen, voor wat het minimum
betreft, van f 9,10 tot f 14,en voor wat het
maximum loon betreft, van f 11,90 tot f 15,40.
l>. Arbeid e rs en Wachters een weekloon,
varieerende als boven voor het minimum, van
f 7,tot ,f 10,50 en voor het maximum van
f 9,40 tot f 11,90.
c. Brugwachters een weekloo* van f 10,15
tot f 12,25 met uitzondering van enkele groote
bruggen, die een maximum-loon van f 15,40
kunnen bereiken.
e. Brugknechts een weekloon loopende van
f 8 75 tot f 10,50.
f Timmerlieden op de hoofdspoorwegen, een
weekloon loopende van f 10,50 tot f 15,40 en
op de ocaalspoorwegen van f 7,tot f 10,50.
g. Wachteressen een weekloen, afhankelijk
van het aantal treinen dat de wachtpost pas
seert en verschillende, van f 2,45 tot f 3,85.
Het grootste gedeelte van het personeel woont
in woningen der Maatschappij en betaalt daar
voor een weekhuur, afhankelijk van het loon
(pl. m. 12 pCt.) Het onderhoud dezer woningen
wordt door de Maatschappij en op hare kosten
verricht.
Buitendien hebben zij kosteloos in gebruik van
de Maatschappij eeue oppervlakte van 6 aren
teelgrond met uitzondering van het personeel
op enkelegroote stations dienstdoende, voor wie
in de nabijheid dier stations geene bruikbare
gronden beschikbaar zijn.
TRACTIE EN MATERIËEL.
De inkomsten van de maehinisten bestaan uit
vaste loonen en premiën voor bespaarde brand
stoffen en smeer-materialen en uit kilometer-
gelden.
De loonen van de machinisten vari-
eeren van f 14,tot f 21,per week.
Van de leerlingem-machinist van f 11,20
tot f 13,30 en van de leerlingen-machinist voor
lichten dienst, jonge lieden, f 5,60 tot f 9,10 per
week.
De premiën voor bespaarde kolen, smeermate-
rialen en afgelegde kilometers bedragen voor
machinisten, die geregeld treindienst verrichten,
f 20,tot f 43,per maand.
Machinisten die uitsluitend rangeerdienst ver
richten genieten per dag 1 0.50 en per nacht f0,80
toelage boven hun tractement.
De leerlingen-machinist ontvangen een
premie, overeenkomende met 25 pCt. van de
door den machinist verdiende premiën, bij wien
zij geregeld dienst doen.
De voornaamste bij dezen dien9t werkzame be
ambten, behalve die voor de werkplaatsen, zijn-
Nac htstokers.
Het loon van dezen varieert naar de plaatsen
waar zij werkzaam zijn en bedraagt in minimum
f 9,80 tot f 12,60 en in maximum f 11,20 tot
f 14,per week.
Ketelwasschers. Loon in minimum f9,10
tot f 11,90 en in maximum f 10,50 tot 13,30
per week.
Loco motief poetsers. Loon in minimum f7,70
tot f 10,50 en in maximum f 9.10 tot f 11.90
per week.
Rijtuigpoetsers. Loon in minimum f7,70tot
f 10,50 en in maximum f 9.10 tot f 11,90 per
week.
Kol en drage rs. Loon in minimum f 7,70 tot
f 10,50 en in maximum f 9,10 tot f 11,90 per
week.
Treinsmeden. Loon in minimum f 9,80 tot
f 12,60 en in maximum f 11,20 tot f 14,per
week.
Lam enisten. Loon in minimum f 8,40 tot
f 112) n in maximum f 9.80 tot f 12,60 per
week.
VERVOL EN HANDELSZAKEN.
Ladingmeesters. Het loon van dezen varieert
in minimum van f .9,80 tot f 11.90 en in
maximum van f 14.tot f 18,90 per week.
Ho ofd bestel Ier s. Loon in minimum van
f 11,20 tot f 1190 en in maximum van f 12,60
tot f 14,70 per weck.
Bestellers. Loon in minimum van f 7,70 tot
f 10,50 en in maximum van f 9,10 tot f 12,60
per week.
V o or 1 ieden-Rangeerders. Loon in mini
mum van t 10,50 tot f 14,en in maximum
van f 11,90 tot f 15,40 per week.
Rangeerders. Loon in minimum van f 9,80
tot f 10,50 en in maximum van f 11,20 tot
f f 14,per week.
Sein wachters. Loon in minimum van f9,10
tot f 14,en in maximum van f 12,60 tot
f 17,50 per week.
Schaalknechts. Loon in minimum van f7,70
tot f 10,50 eu in maximum van f 9,10 tot
f 11,90 per week.
Portiers- Loon in minimum van f 8,40 tot
f 10,50 en in maximum van f 9,80 tot fll,90
per week.
Blokwachters. Loon in minimum van f 9,10
tot f 10,50 en in maximum van f 10.50 tot
f 14,— per week.
Wi sselwachters. Loon in minimum vun f8,40
tot f 10,50 en in maximum va* f 9,80 tot f 14,-
per week.
Overweg-wisse 1 wachters. Loon in mini
mum van i 7,tot f 10,50 en in maximum
van f 8,40 tot f 12,60 der week.
Arbeider-wisselwachters. Loon in mini
mum f 6,30 tot f 9,80 en in mayimum van
7,70 tot f 11,20 per week.
Yoormanarbeiders. Loon in minimum
van f 9,10 tot f 10,50 en in maximum van
f 11.20 tot f 14.70 per week.
Arbeiders. Loon in minimum van f6.30tot
f 10,50 en in maximum van f 8.40 tot f 11,90
per week.
Overwegwachters. Loon in minimum van
f 6,30 tot f 10,50 en in maximum van f 7,70
tot f 11,90 per week.
Hoofd-conducteurs. Loon in minimum
van f 12,60 tot maximum f 16.10 per week plus
urengeld, dat bedraagt voor goederentreinen
plm. f 0,63 iper dag en voor personentreinen
plm. f 0,43 per dag.
C onducteurs. Loon in minimum van f 10.50
en in maximum f 12,25 per week plus uren-
geld, dat bedraagt plm. f 0,34 per dag.
Assistenten voor de contróie. Loon
in minimum van f 9.80 en in maximum van
f 13,30 per week.
Remmers. Loon in minimum van f 7,70 tot
f 9.10 en in maximum f 10,50 per week, plus
urengeld dat plm. f 0,28 per dag bedraagt.
De verhooging totdat het vastgestelde maximum
dagloon is bereikt, bedraagt voor de lading-
meesters, hoofdconducteurs en assis
tenten voor den buitendienst 10cents
per dag, en voor de overige beambten 5 cents per
dag en per jaar.
Het grootste gedeelte van het personeel ontvangt
uniform-kleeding van de Maatschappij, zonder
dat daarvoor eenige inhouding op het traktement
wordt toegepast, terwijl voor het geval grond
nabij de stations beschikbaar is, 6 aren teelgrond
gratis worden afgestaan.
Algemeene bepalingen.
Het personeel moet van zijn salaris 2 pet. betalen
en als bijdrage tot het Ondersteuningsfonds, waar
voor wordt uitgekeerd
a. bij ziekte, gedurende 3 maanden half dag
geld, aanvangende op den 3en dag der ziekte
deze termijn wordt, zoo noodig, gewoonlijk 2a3
maal verlengd. Ook wordt genees- en heelkundige
hulp, beneven» medicijnen verleend, alsmede zoo
noodig, versterkende middelen :als vleesch, eieren,
melk, wijn enz.;
b. bij overlijden, uitkeering van een jaar salaris,
met een minimum van f 500;
c. bij bevalling aan alle gehuwde beambten
eene uitkeering van f 10, met uitzondering van
hen, die of f 1,55 of meer per dag verdienen of
1,10 of meer per dag verdienen en niet meer dan
2 kinderen ten laste hebben
d. onderkleeding bij de winterperiode aan som
mig personeel.
De nagelaten betrekkingen van het personeel
dat tevens lid is van het Pensioenfonds, zooals
o. a. conducteurs, machinisten, ontvangt bij over
lijden eene uitkeering van een half jaar salaris,
met een maximum van f 1000, voor 't geval de
weduwe of kinderen in de termen vallen voor
pensioen. Is dit niet het geval, dan geldt de
bepaling sub b. Omdat de couducteurs, machinisten
en leerling-machinisten tevens lid zijn van het
Pensioenfonds, waarvoor een bijdrage van 2 pet.
wordt gevorderd, is hunne bijdrage tot het Onder
steuningsfonds slechts 1 pet.
Aan het personeel wordt 10 maal 's jaars en
aan hunne vrouwen en kinderen tezamen ook
10 maal 's jaars vrij vervoer verleend, terwijl zij
bij verlof van 3 dagen of langer, in het genot
worden gesteld vaa verlofkaarten,geldig voor alle
lijnen der Maatschappij, waaropzij met hun gezin
naar alle plaatsen, aan d« lijnen der Maatschappij
gelegen, gratis kunnen reizen, op alle dagen
zoolang hun verlof duurt.
Ook wordt gratis dienstvrij vervoer verleend
voor levensmiddelen, verhuisgoed enz.
Ten slotte wordt aan het personeel, dat wegens
leeftijd of invaliditeit eervol wordt ontslagen en
geen lid is van het Pensioenfonds, een wektlijksche
onderstand toegekend, waarvan de hoegrootheid
wordt berekend volgens de grondslagen van het
Pensioenfonds, zijnde afhankelijk van het aantal
dienstjaren en het in de laatste drie jaren ver
diende loon en bedraagt in minimum en in
maximum 2/3 gedeelte van dit loon waarvoor
eohterdoorhetpersoneelnietswordt
gestort.
We lazen dezer dagen het volgende
teekenend en kernachtig stukje, dat aan
onze lezers ter overweging ernstig wordt
aanbevolen
Eenzelfde bron geeft niet zoet en bitter water.
Een oude Bijbelsche maatstaf, die ter beoor
deling van personen en beginselen ook in on
zen tijd telkens weer dient aangelegd 1
Als daar een volksredenaar zoo roerend zijn
liefde voor de lagere klassen, voor de maat
schappelijk misdeelden, voor de ongelukkige
proletariërs betuigt, is men licht geneigd een
edel man in hem te zien; een leider, die
vertrouwen verdient.
Maar let nu op of die zelfde man, die het
»ge zult uw naaste liefhebben als u zeiven»
zoo innig schijnt te betrachten, ook de an
dere geboden Gods zoo hoog vereert.
Zoo niet, dan is hij geen liefhebber Gods en
van zijn naasten, maar van zichzelf.
Want eenzelide bron geeft niet zoet en bit
ter water beide.
De heer Van der Goes, de wetenschap
pelijke, de professor onder de sociaal dem.
voelde zich natuurlijk gedrongen, in deze veel
bewogen dagen ook eens voor het volk op te
treden.
Daar zag hij een groote schare voor zich.
»Met innerlijke ontferming werd hij
bewogen».
Hij voelde ook zijne groote verantwoordelijk
heid voor den invloed van zijn woord op die
massa
Neen, die voelde hij n i e t.
Hij gaf er niet om, of er al of niet opvoe
dende kracht van zijn woord zou uitgaan-
Om populair te zijn, ontzag hij zich zelf n et
in een tot staken ophitsenden volzin een vloek
te bezigen.
Toen had hij, schreven de kranten, gewel
dig succes.
't Aal 't waar zijn.
Maar toen de heer van der Goes huiswaarts
gekeerd en alleen was, heeft hij zich toen
niet over zichzelf geschaamd?
Ons dunkt, een man van ontwikkeling, die
zijne consciëntie nog niet met een brandijzer
heeft toegeschioeid moet na zulk een »succes»
oogenblikken hebben van vreeselijke zelfbe
schuldiging.
In elk geval staat het voor ons vas*, dat de
Molksliefde van iemand, die zoo speelt met4de
zedelijke vorming der massa niets te beteekenen
heeft.
We houden ons aan het beeld van den bron:
Het bittere water is bitter.
Het zoete water slechts schijnbaar zoet.
De bron deugt niet.
De heer v. Leeuwarden, een staker sprak
Het kou de stakers niet meer verdommen
waarom 'tgiug; en de heer Van der Goes
zeidt, dat de drukkers 't verdommen moes
ten om nog langer anti-stakings-couranten
te drukken.
Zóó vloeit de bron
Zóó openbaart zich de vrucht.
Uit welken wortel?
(Slot.)
Na de rede van den heer Vegtel was
er gelegenheid tot debat, waarvan gebruik
gemaakt werd door den bekenden S. D,
woordvoerder Loopuyt van Amsterdam.
Deze wraakte het dat de heer Vegtel
uitspraken van zijn medestanders had aange
haald. De heer Vegtel was z.i. met objectief
te werk gegaanvolgens hem had deze
moeten aantoonen, dat de ontwikkeling der
maatschappij een andere richting uitgaat
dan de sociaal-democraten meenen, in. a.
w. dat de sociaal-democratie niet berust op
reëele feiten. Al erkent debater volkomen/
dat voor de christelijke arbeiders in de
rijen der sociaal-democratie geen plaats is,
op den duur zullen dezen zich evenzeer
moeten afscheiden van de bourgeoisie en
een christelijke sociaal-democratie vormen,
als gevolg van den maatschappelijken ont
wikkelingsgang. De kern van de kwestie is
zullen de arbeiders front maken tegen het
kapitalisme De wijze, waarop dit geschiedt,
doet er minder toe. De sociaal-democraten
nu maken in christelijke kringen geen propa
ganda om arbeiders te winnen, maar alleen
om hun bewustzijn te xverhelderen.c
Wil men alle resultaten der otigeloovige
wetenschap afwijzen, dan moet men ook die
der natuurwetenschap afwijzen, zei spr. En
spr. kent geen boertje, dat zal weigeren in
een elektrische tram plaats te nemen, op
grond, dat dit voertuig een resultaat is van
de methode van onderzoek der ongeloovige
wetenschap.
Het sociaiisme kan men slechts bestrijden
op de wijze zeoals dit geschiedt door prof
Treub, prof. Pierson, prof. d'Aulnis de
Bourouill, e. a. die de wetenschappelijkheid
der methode bestrijden.
Voorts was spr. van oordeel,' dat de
inleider niet had begrepen het geweldig
onderscheid tusschen het pantheisme van
Spinoza en het botte atheisme, zooals dit
reeds lang voor Büchner door Thomas Hob-
hes was verkondigd. Ook de godsdienst is,
volgens spr. slechts een vorm van filosofie.
Wat nu de ordinantiën Gods betreft,
meent spr., dat door de geloovigen als
zoodanig worden beschouwd die verouder
de toestanden, die zich in de kapitalisti
sche samenleving hebben gekristalliseerd.
Zoo is bv. het loonstelsel een christelijke
ordinantie, «mdat zonder loonproletariaat
geen kapitalistische uitbuiting mogelijk is.
Ontdaan van alle omhulsels, houdt spr.
bij alle antirevolutionairen niets over dan
de gewone burgerlijke samenlevinghet
kapitalisme is de goddelijke ordonnantie.
Trouwens, aan het industrialisme en mam-
monisme hebben de geloovigen evengoed
meegedaan als de ongeloovigen. Christe
lijk economen zijn er reeds zeer velen ge
weest die echter niet vermochten, de oude
feodale vormen te doen herleven. Alles
stuitte af op het kapitalisme, een nood
zakelijken vorm der samenleving, waaruit
zich echter even noodzakelijk een andere
moet ontwikkelen.
Wat de laatste drie stellii
merkte spr. op, dat de politie!
wingen van dr, Kuyper omti
mengaaü nu eens met deze, dj
die partij, geen houvast gev(
beschouwing omtrent de maat:
elk geval was spr. overtuigd, t
dr. Kuyper gelukt is, op zoo
o. a. inzake de Evolutieleer, he
aan de wetenschap en de ft
passen, er wel eens een Calvin
alist zal opstaan, die hetzelfd
te doen met 't Calvinisme ten
de sociaal democratische leer.
Overigens staat spr. tegenovi
vinistische economie vrij scept
Aan 't socialisme is kenmt
wil doen, wat christendom niet
nen doen de samenleven grof
het beginsel der solidariteit. I
concreten zin kan de socialistis
beschouwingen alleen de opvol;
't christendom.
Eindelijk stelt de heer Looj
positieve vraagals men do
demokraat te worden, d. w. z,
economisch stelsel te aanvaardt
loof kan verliezen, wat beteek
heele geloof.
De heer Vegtel repliceerer
teerde, door het betoog var
Loopuit slechts op enkele puntf
geraakt had. Tegenover het
objectief geweest te zijn, mei
dit in hooge mate te zijn ge'
voortdurend het oordeel aan tf
zijn tegenstanders.
Spr. constateerde, dat de he
op de door hem aangehaalde gi
niets heeft afgedongen en dat
gen dus onaangevochten zijn g<
Het wetenschappelijk vaste
achtte spr., op grond van dit
als zou het kleinlandbouwbedi
groot-bedrijf worden opgeslurpt
betwisting vatbaar
Overigens is 't z. i. onweten
de geestelijke krachten, in de ix
werkzaam, te willen verklaren d
sing van een methode van ond
alleen voor het oaderzoek vat
zaken dienen kan. De vergelijk)
Staathuishoudkunde met een
tram gaat daarom niet op.
Het pantheïsme wordt door
den breede uitgelegd als een ge
van de antirevolutionairen even v
ten hebben als van 't atheïsme
tot het Pantheïsme beteekent
Christendom voortdurenden afva
Waar in 't buitenland ge pc
christelijke economie te vormen
te meer te betreuren, dat dit
niet is geschied.
Elk Calvinist huldigt de gezo.
tieleer, die dr. Kuyper aan 't
zou hebben aangepast, maar nii
lutieleer van Darwinhet Darw:
in strijd met de Openbaring d
doet afstammen van den aap.
De heer Vegtel wijst nog o.
van zelf spreekt, dat zij, die d
baarheid van het tegenwoordig i
pelijk stelsel prediken, belang
een verslechtering van die ma
opdat de komst der nieuwe verf
en op de gestelde vraag antwoc
de wedervraag, of men zijn zoc
waarschuwen tegen het onnoodi
van een calé, omdat zijn prin
genoeg moeten zijn, hem tegei
schap te bewaren.
Spr. acht de sociaal-demokra
vaar voor den Christen-arbeider
hem zijn geloof tracht te onti
bewijst mets tegen den godsdtei
zwakheid tan alle menschen. V;
wij verplicht zijn de arbeiders te
vaar der sociaal-demokratie te wa;
Al zou het waar zijn wat de he
betoogde, dat nl. dé godsdiei
oogenblik steeds aan aanhange
dan beteekende dit nog niets, wi
en '93 werd hetzelfde waargt
toch heeft het Christendom wede
gere beteekenis herwonnen. D
niet waar. De vermeerdering df
lijke scholen wijst het uitDe 1
godsdienst wint steeds aan invlc
»Ja, bij de bourgeoisie*, zo<
peerde de heer Loopuyt.
Deze interruptie bewijst alwee
ciaal-demokratie en Christendo
eenigbaar zijn, ging spreker veri
En deze godsdienst doet ons
het gezag en het recht, zauen zo
zelfs een soc.-detnokratische toek
schappij in een anarchie zulleu
Is eenmaal die anarchie dal
opnieuw de uitnemendheid var
blijken, als eenig middel om in
lutionairen chaos de orde te he
Na deze woorden van den ht
verkreeg de heer Loopuyt op
woord.
Hij ontkende dat de sociaal- j
aanhang zou kunnen winnen f
gunstige maatschappelijke toesti
wijl hij ook ontkende, dat de s;
zou berusten op een geestelijke
Don godsdienst achtte de hee
niet hooger dan een politiebepa!
Voor de tweed r maal rep
toonde de heer Vegtel metmeei
beelden aan, dat bij maatschapp
rotting de sociaal democratie s
kan varen. Nog even wees sprei
dat de meeste staathuishoudkunc
lingen feitelijk slechts juridische
I1HOORENDE BI)
INH0CSIGN0WSÏ;:
HET EIGENLIJKE DOEL.
Als men leest wat sommige zoogenaamde
vooruitstrevende liberale bladen
schrijven over de staking en de in verband
daarmede voorgestelde wetsontwerpen, moet
men zich de oogen uitwrijven.
Speelt politieke bereking of grenzenlooze
naieviteit sommige redacties parten
Is heuscli bet eenige doel van de stakings
manier herstel van gegronde grieven
Och, kom
Die stakensmanie is een booze demon.
Wat hij beoogt?
No. 9 van de in Amsterdam verschijnende
Vliegende Blaadjes zegt het open
hartig Het slot luidt aldus
//Daarom arbeiders, geen half werk, geen
regeling van den loondienst, maar afschaffing
van loonstelsel, geen oude voogden wegge
worpen om er nieuwe voor in de plaats te
nemen, maar weg met alle voogdijschap Geen
God en geen meesterdal zij en blijve de
leuze, en deze kan alleen in vervulling treden
door de Algemeene Werstaking.//
Voor wie nu in sociaal-politieken zin geen
//deksel op zijn aangezicht// Leeft, is dezeom
schrijving vun het. eigenlijke doel dan
toch zeker duidelijk genoeg!
In naam der vrijheid tracht men naar b a n-
deloosheid.
En daarentegen zou de Overheid geene
wettelijke maatregelen mogen ja moeten ne
men?
Groot is de verantwoordelijkheid dergenen,
die haar daarin uit politieke berekening
zouden willen tegenwerken.
Dat Kamer en Pers haar ernstige roeping
in dezen goed verstaan!
Aan rechtmatige grieven zooveel mogelijk
tegemoet komen, maar voor den geest uit de
diepte geen duimbreed wijken
Hier geldtSta pal
DUBBEL GEVAARLIJK.
li Zegt de profeet dit van zichzelf of van
iemand anders
Deze Bijbelwoorden kwamen ons onwille
keurig in de gedachten, toen we in het laat
ste nummer van den //Christen ^-Demo
craat" in een revolutionair artikeljte over de
uitwerking der staking o. m. het volgende
lazen
//Laten de Christelijke arbeiders toch
wakker zijn en zich niet laten vangen door
de zondige heerschzucht, ook wanneer die
zich hult in een vroom kleed//.
Waarlijk, we konden, een en ander wetende,
bovenstaande vraag niet voor ons houden.
Ergerlijk is zulk geschrijf, dat ten doel
heeft het vertrouwen der Christenwerklieden
in hun leiders te ondermijnen. Ook het vol
gende uit datzelfde artikeltje is meer dan
schandelijk
//Laten de arbeiders toonen, dat zij geen
heidensche koelies zijn, die als trekdieren
worden gebruikt, maar vrije burgers van het
Christelijk Nederland, mannen naar den beelde
Gods geschapen en met wettelijke burgerrechten
vrij en onverveerd, zich van hun rechten
van hun plichten, maar ook van hun macht,
bewust.//
Het is voorwaar geen wonder dat de so
cialist Hermans op een volksvergadering te
Rotterdan een heel artikel uit den //Christen-
Democraat// voorlas en de schrijver er van
een broeder in den strijd noemde.
Weten de redacteurs wel, dat hun blad
zoo, als teerkost voor socialisten en anarchis
ten, wordt opgediend en met graagte ver
orberd
Huiveren ze hierbij niet
We waarschuwen onze Neder la ndsehe ar
beiders nogmaals tegen de lezing van den
n Christen-Democraat
Als de duivel zich hult in het gewaad van
een engel des lichts, is hij d u b b e 1 gevaarlijk.
(Qeill. Volksbl.)
De nieuwe Engelsche marine-begrooting
blijkt nog over de 400 millioen te stijgen. Tien
jaren geleden beliep ze 210 millioen! Een ver
meerdering dus mat 100 pCt. in zeg een dozijn
jaren. Het prioiese oijfer is thans 35,806,841
pond sterling, met in een jaar tijds een ver
hoogde uitgave van 3,202,000 pond sterling,
alleen bestemd voor het bouwen, repareeren en
onderhoudea van scheepen.
Het ontwerp omvat den bouw van drie nieuwe
slagsohepen 4 oerste klasse kruisers, drie ge-
panserde kruisers, 4 adviesjaohten, 15 torpedo
booten en tien onderzeesobe vaartuigen.
Men heeft het getal aan offloieren en bemanning
gebraoht op 127,100: wat een vermeerdering
aantoont van 4600.
Natuurlijk weer een prikkel voor anderen natiën
om ook nog meer aan haar marine ten koste
te leggen. Waar zal dat nog oens op uit loopen
Do Tarksche ministerraad heeft weer ver
schillende besluiten voorgesteld, rakende de
hervormingen in Maoedonie, die nog sleohts de
bekrachtiging door ,den Sultan behoeven, alles
voor den vorm
Volgens een telegram uit Sofia, is Sarafof,
de populaire Macedonisohe leider, die vaak met
luoces gestreden heeft tegen de Turksohe troe
pen in Maoedonie gevangen genomen.
Hij wordt beschuldigd geweren van de
Bulgaarsobe oadettenschool gestolen te hebben.
Een vreeselijk misdrijf heeft in een der laatste
naohten te Kaapstad plaats gehad. Onbekend
gebleven personen zjjn binnengedrongen op het
kerkhof, dat aan de Hollandsohe familie Van
Breda toebehoort.
Zij hebben alle graven geopend, waarin zich
de ljjkeu van vorsoheidene geslachten bevonden
daarna stalen zij alle kostbaarheden, die zioh
aan de vingers bevonden, en ten slotte wierpen
zij de beenderen in allo riohtingen weg.
Soiuiuelsdijk. Bij het gehouden examen
der Riji Normaallessen slaagd
de isteflasse Mej. D. Hoek.
miliciens, welke ve
te DorifcVit bij de militie zi
zijn als[olgt geplaatstJoha
Nieuwtj£)k° lichting 1902,
dert óiVogel. Laurus van
i der Sluis bij het
op Zoom[Pieter
reg. inf. te Bred:
ld, °Beije den Bas
'ulder bij het 4e r
en Wiliem van de
ent grenadiers eu j
wel tot nadere op
.rdsteden teruggekdl
>r stemgerechtigde ii
Judeland» en //EveJ
dier polders herben
Schouwen.
nieuwe lichtbron
el gekomen die a
en iu goedkoopte v
■licht.
it moet door het
oor middel vau ko
Jacob
te Berg.
bij liet
Hartens
van de
Den Hi
het regi
zijn cv;
hunne
I
polders
gezwore
Jan va»
- 1
den lm
lichtbro
nl. Kei
Dit
koolgaa
worden,'
De |iedkoopte blijkt he
volgende
vergelijking.
Eleclrisoilicht van 16 kaarsen
Acetylee licht 60
Gasgloei! «cht 50
Petroleiiülicht 30
Keithgal jioeil. 100
Midd lharnis. Maanda
hoopt de Zondagsschool
Ds. v. ummel te Delft, m
onderwep: Het tegenwoor
Aanvanj halfzeven. Entree
vrij.
Ékgraat en Gezwo
polder I et Oudeland van
maken I ekend, dat de rel
1902 ei de begrootingen
het Olieland en het Vooi
gedureu e 14 dagen van
ten kaj tore van den Secr
zage via Ingelanden zijn
Q Zeemiliciens C. v
wendijk en A. C. Jonge
den tijd van vijf weken it
dienst bgeroepen tegen 2
'I Dordrecht zijn in
Militie iit deze gemeente
persone Pieter van Str:
Gelder ïz., Johannis va
Roelan Smit bij de Zee
Koudiji r, Pieter van de
nus V tter bij het Reg
diers ei Jagers te 's Grav(
dert Jaïob van Eek bij h<
Infanteijie te Breda en
Nieuweadijk bij het 3e R<
terie te Bergen op Zoom.
ïej. T. Schoonejong
hier ^ionachtig, thans
slaagde deze week voor
de nut ge handwerken te
Di Vischsloep „Vertr
per Cs. van den Hoek, w
groote mrU8t verkeerde, i
gen in behouden toestam
binneniekomeD. Haar lang
veroonlakt door hulp te
den Stiombeuger „Stella
hnis bihoorende te Vlaar
in een ontreddenden toes
getrofffi-
Vas 't Dinsdagmorg
te vrelgde toen de blij
dorp gi ig »de sloep is bo
wel te IJmuiden binnen
ók menig Christ
ére dankte, voor
p weer bewezen,
de van ouds bekt
nen en weezeD, b$
waar i
den H
ons do
Ook
van ar
nieuwi g ook zijne dai
de wefcen van het Prov
hun Iop ruime mate lt
melk «e beschuit, en c
met vleesch. Ook ieder,
men, welke gezi
deeld «érd, ontving van d
een kbokend bewijs zijne
Wij/, mogen en kunne
nalater dien Edelen w
lijk on jen hartelijken da
betuig' bT met den wensch
ZEd. iPge achtervolgen.
§tn
aan 't Ilariugvl
schen i te schrijvennaar
grint v n de kaai naar de
moeter daartoe hun billjel
op Za'irdag 14 dezer.
De miliciens lichtii
gedeeli als volgt: F.
v. Ree te 's Grav
j)n plaats van wij lei;
lid dei grintweg-commissl
c Vi Iflens.
Bommel. Tot
de ohiugs alhier gecoi
liedenvlpig^g >J>at^im
kozen 'ft heeren P. Hui
J- VaD T J
L. Boo1 enJ* vau den J
it. Annaland, W.