B IJ V O E S HAAS-EN L Vrijdag 13 Maart 19|3. No. 9C r De Sociaal-Demokratische idee. f)e eed aan de organisatie staat ons hooger' Loonen bij de Hollandsche Spoor wegmaatschappij. d. Seinhuiswachters een weekloon loo- pende van f 10,50 tot f 14, *„5* Aan de vruchten kent men den loom. Christen-Democratie eu Sociaal Democratie. Uil <le Pers. Buitenland. Plaatselijk lienws. van H .vjooorjtw^pp.rsoneel,) maar daar zal in 't vrije Nederland ook vrijheid moeten wezen voor den niel-staker. En die vrijheid is er niet. Die niet met de stakers mee doet, die zoogenaamd «onderkruipt» of die wil blijven werken, wordt gemolesteerd, „thuis gebracht» en kan klappen krijgen als de politiemacht het niet belet. Is dat v rilheid Elink heel flink van de Regeering, dat zij de vrijheid voor allen handhaven wil. De Socialisten en Anarchisten, Herodes en Pilatus zijn nu vrienden Gorter, vol bloed socialist, bestreed vroeger overal Doniela Nieuwenhuis, maar nu, hoor hem de anarchisieH verheerlijken in de ver gadering in 't Paleis voor Volksvlijt: liet past dan ook thans mot een enkel woord de inunnen te gedenken, die voor 25 5 30 jaar de roode vnan in Nederland hebben geplant. In de corste plaats moet dan Doraela ieuwenhuis worden genoemd. (Daverend applaus). Men zul spreker niet van vleierij kunnen verdenken steedB bestrijdt bij de anarchisten, maar tcijver- geten thans alles en vereeniyen ons allen tegen 't kapitalisme. (Applaus). Juist, Socialist en Anarchist in deze dagen één. Meer nog: ue Anarchist overvleugelt den Socialist't wettig gezag wordt ondermijnd. Zoover gaat de Socialist anders niet. Een Socialist wil slechts verplaatsing van gezag, zooals Gorter dit uitdrukte in - deze woorden Toen (bij de slaking) was een oogeublik de sociaaal-demokratische idee bewaar heid de arbeiders meester van de machine de vakorganisatie regelaar van 't be drijf de nietsdoener (werkgever enz. Red.) met den hoed in de hand de werklieden om hun toestemming verzoekend. (Dave rend applaus). Zou oen Christen-Werkman met zulke omverwerpers van 't wettig gezag, met zulke revolutieslokers thans mee kunnen gaun Met hen saam zijn iu ééne vak organisatie In geen geval. Door het Comité van Verdediging, bestaande uit vier christelijke vereenigin- gen, was in Amsterdam eeue vergadering belegd om te bespreken de Algemeene Werksteking. Een der debaters,destaking prijzend, liet zich volgens 'c Verslag in „Het Volk" aldus o. m. uit. Ja, de huidige beweging gaat tegen het gezag Het is te kinderachtig om ie deze van coutraot- breuk te sprekon, de eed aan onze organisatie staat ons hooger (bravo'a en appluus.) Ab, zoo De solidariteit verliest hiermee allen glans en schittering. Men is niet solidair om lotsverbete ring maar om V gezag te vernietigen. De stakets zullen hun macht eens open baren tegenover die dor Spoorwegmaat schappij. Zij zullen de Directie en Overheid de wetten voorlezen, en deze zal naar hun pijpen dansen. Echt anarchistisch Het contract brekenwat maalden zij er om 1 Als hun haan maar kon koning kraaien. Getrouw aan hun leiders tot aan den bedelzak Getrouw aan bun organisatie, al werden ze ontrouw aau hun patroon! Getrouw aan hun leidersal zonk de Maatschappij wegAl leed de Maat schappij in baar handel en stoomvaart, in baar geheele beweging duizenden scha De eed aan bun organisatie ge trouw, ai wordt 't gezag met voeten getreden ja, om te vertrappen, is men getrouw aan zijn voormannen Breek den eed Verscheur't contract! Noem't papierrommelmaar zweer, dat ge meehelpt uw werkgever te nekken, zijn inkomsten te verminderen, zjjn ge zag te fnuiken. Dan zijt ge der man In de N. R. C. van Donderdag 5 Maart lazen we den volgenden loonstaat, die we in zijn geheel o vei nemen om den lezers een kijkje te geven op hetgeen door de stakers .wordt verdient. Bij deze opgave dient in aanmerking t» worden genomen, dat de loonen geregeld zijn naar de plaatselijke toestanden. Op het platte land, waar de levensstandaard belangrijk lager Is dan in groot» steden, zijn de loonen bij gevolg het laagste. WEG EN WERKEN. tt. Ploegbazén een weekloon, varieerend voor de verschillende lijnen, voor wat het minimum betreft, van f 9,10 tot f 14,en voor wat het maximum loon betreft, van f 11,90 tot f 15,40. l>. Arbeid e rs en Wachters een weekloon, varieerende als boven voor het minimum, van f 7,tot ,f 10,50 en voor het maximum van f 9,40 tot f 11,90. c. Brugwachters een weekloo* van f 10,15 tot f 12,25 met uitzondering van enkele groote bruggen, die een maximum-loon van f 15,40 kunnen bereiken. e. Brugknechts een weekloon loopende van f 8 75 tot f 10,50. f Timmerlieden op de hoofdspoorwegen, een weekloon loopende van f 10,50 tot f 15,40 en op de ocaalspoorwegen van f 7,tot f 10,50. g. Wachteressen een weekloen, afhankelijk van het aantal treinen dat de wachtpost pas seert en verschillende, van f 2,45 tot f 3,85. Het grootste gedeelte van het personeel woont in woningen der Maatschappij en betaalt daar voor een weekhuur, afhankelijk van het loon (pl. m. 12 pCt.) Het onderhoud dezer woningen wordt door de Maatschappij en op hare kosten verricht. Buitendien hebben zij kosteloos in gebruik van de Maatschappij eeue oppervlakte van 6 aren teelgrond met uitzondering van het personeel op enkelegroote stations dienstdoende, voor wie in de nabijheid dier stations geene bruikbare gronden beschikbaar zijn. TRACTIE EN MATERIËEL. De inkomsten van de maehinisten bestaan uit vaste loonen en premiën voor bespaarde brand stoffen en smeer-materialen en uit kilometer- gelden. De loonen van de machinisten vari- eeren van f 14,tot f 21,per week. Van de leerlingem-machinist van f 11,20 tot f 13,30 en van de leerlingen-machinist voor lichten dienst, jonge lieden, f 5,60 tot f 9,10 per week. De premiën voor bespaarde kolen, smeermate- rialen en afgelegde kilometers bedragen voor machinisten, die geregeld treindienst verrichten, f 20,tot f 43,per maand. Machinisten die uitsluitend rangeerdienst ver richten genieten per dag 1 0.50 en per nacht f0,80 toelage boven hun tractement. De leerlingen-machinist ontvangen een premie, overeenkomende met 25 pCt. van de door den machinist verdiende premiën, bij wien zij geregeld dienst doen. De voornaamste bij dezen dien9t werkzame be ambten, behalve die voor de werkplaatsen, zijn- Nac htstokers. Het loon van dezen varieert naar de plaatsen waar zij werkzaam zijn en bedraagt in minimum f 9,80 tot f 12,60 en in maximum f 11,20 tot f 14,per week. Ketelwasschers. Loon in minimum f9,10 tot f 11,90 en in maximum f 10,50 tot 13,30 per week. Loco motief poetsers. Loon in minimum f7,70 tot f 10,50 en in maximum f 9.10 tot f 11.90 per week. Rijtuigpoetsers. Loon in minimum f7,70tot f 10,50 en in maximum f 9.10 tot f 11,90 per week. Kol en drage rs. Loon in minimum f 7,70 tot f 10,50 en in maximum f 9,10 tot f 11,90 per week. Treinsmeden. Loon in minimum f 9,80 tot f 12,60 en in maximum f 11,20 tot f 14,per week. Lam enisten. Loon in minimum f 8,40 tot f 112) n in maximum f 9.80 tot f 12,60 per week. VERVOL EN HANDELSZAKEN. Ladingmeesters. Het loon van dezen varieert in minimum van f .9,80 tot f 11.90 en in maximum van f 14.tot f 18,90 per week. Ho ofd bestel Ier s. Loon in minimum van f 11,20 tot f 1190 en in maximum van f 12,60 tot f 14,70 per weck. Bestellers. Loon in minimum van f 7,70 tot f 10,50 en in maximum van f 9,10 tot f 12,60 per week. V o or 1 ieden-Rangeerders. Loon in mini mum van t 10,50 tot f 14,en in maximum van f 11,90 tot f 15,40 per week. Rangeerders. Loon in minimum van f 9,80 tot f 10,50 en in maximum van f 11,20 tot f f 14,per week. Sein wachters. Loon in minimum van f9,10 tot f 14,en in maximum van f 12,60 tot f 17,50 per week. Schaalknechts. Loon in minimum van f7,70 tot f 10,50 eu in maximum van f 9,10 tot f 11,90 per week. Portiers- Loon in minimum van f 8,40 tot f 10,50 en in maximum van f 9,80 tot fll,90 per week. Blokwachters. Loon in minimum van f 9,10 tot f 10,50 en in maximum van f 10.50 tot f 14,— per week. Wi sselwachters. Loon in minimum vun f8,40 tot f 10,50 en in maximum va* f 9,80 tot f 14,- per week. Overweg-wisse 1 wachters. Loon in mini mum van i 7,tot f 10,50 en in maximum van f 8,40 tot f 12,60 der week. Arbeider-wisselwachters. Loon in mini mum f 6,30 tot f 9,80 en in mayimum van 7,70 tot f 11,20 per week. Yoormanarbeiders. Loon in minimum van f 9,10 tot f 10,50 en in maximum van f 11.20 tot f 14.70 per week. Arbeiders. Loon in minimum van f6.30tot f 10,50 en in maximum van f 8.40 tot f 11,90 per week. Overwegwachters. Loon in minimum van f 6,30 tot f 10,50 en in maximum van f 7,70 tot f 11,90 per week. Hoofd-conducteurs. Loon in minimum van f 12,60 tot maximum f 16.10 per week plus urengeld, dat bedraagt voor goederentreinen plm. f 0,63 iper dag en voor personentreinen plm. f 0,43 per dag. C onducteurs. Loon in minimum van f 10.50 en in maximum f 12,25 per week plus uren- geld, dat bedraagt plm. f 0,34 per dag. Assistenten voor de contróie. Loon in minimum van f 9.80 en in maximum van f 13,30 per week. Remmers. Loon in minimum van f 7,70 tot f 9.10 en in maximum f 10,50 per week, plus urengeld dat plm. f 0,28 per dag bedraagt. De verhooging totdat het vastgestelde maximum dagloon is bereikt, bedraagt voor de lading- meesters, hoofdconducteurs en assis tenten voor den buitendienst 10cents per dag, en voor de overige beambten 5 cents per dag en per jaar. Het grootste gedeelte van het personeel ontvangt uniform-kleeding van de Maatschappij, zonder dat daarvoor eenige inhouding op het traktement wordt toegepast, terwijl voor het geval grond nabij de stations beschikbaar is, 6 aren teelgrond gratis worden afgestaan. Algemeene bepalingen. Het personeel moet van zijn salaris 2 pet. betalen en als bijdrage tot het Ondersteuningsfonds, waar voor wordt uitgekeerd a. bij ziekte, gedurende 3 maanden half dag geld, aanvangende op den 3en dag der ziekte deze termijn wordt, zoo noodig, gewoonlijk 2a3 maal verlengd. Ook wordt genees- en heelkundige hulp, beneven» medicijnen verleend, alsmede zoo noodig, versterkende middelen :als vleesch, eieren, melk, wijn enz.; b. bij overlijden, uitkeering van een jaar salaris, met een minimum van f 500; c. bij bevalling aan alle gehuwde beambten eene uitkeering van f 10, met uitzondering van hen, die of f 1,55 of meer per dag verdienen of 1,10 of meer per dag verdienen en niet meer dan 2 kinderen ten laste hebben d. onderkleeding bij de winterperiode aan som mig personeel. De nagelaten betrekkingen van het personeel dat tevens lid is van het Pensioenfonds, zooals o. a. conducteurs, machinisten, ontvangt bij over lijden eene uitkeering van een half jaar salaris, met een maximum van f 1000, voor 't geval de weduwe of kinderen in de termen vallen voor pensioen. Is dit niet het geval, dan geldt de bepaling sub b. Omdat de couducteurs, machinisten en leerling-machinisten tevens lid zijn van het Pensioenfonds, waarvoor een bijdrage van 2 pet. wordt gevorderd, is hunne bijdrage tot het Onder steuningsfonds slechts 1 pet. Aan het personeel wordt 10 maal 's jaars en aan hunne vrouwen en kinderen tezamen ook 10 maal 's jaars vrij vervoer verleend, terwijl zij bij verlof van 3 dagen of langer, in het genot worden gesteld vaa verlofkaarten,geldig voor alle lijnen der Maatschappij, waaropzij met hun gezin naar alle plaatsen, aan d« lijnen der Maatschappij gelegen, gratis kunnen reizen, op alle dagen zoolang hun verlof duurt. Ook wordt gratis dienstvrij vervoer verleend voor levensmiddelen, verhuisgoed enz. Ten slotte wordt aan het personeel, dat wegens leeftijd of invaliditeit eervol wordt ontslagen en geen lid is van het Pensioenfonds, een wektlijksche onderstand toegekend, waarvan de hoegrootheid wordt berekend volgens de grondslagen van het Pensioenfonds, zijnde afhankelijk van het aantal dienstjaren en het in de laatste drie jaren ver diende loon en bedraagt in minimum en in maximum 2/3 gedeelte van dit loon waarvoor eohterdoorhetpersoneelnietswordt gestort. We lazen dezer dagen het volgende teekenend en kernachtig stukje, dat aan onze lezers ter overweging ernstig wordt aanbevolen Eenzelfde bron geeft niet zoet en bitter water. Een oude Bijbelsche maatstaf, die ter beoor deling van personen en beginselen ook in on zen tijd telkens weer dient aangelegd 1 Als daar een volksredenaar zoo roerend zijn liefde voor de lagere klassen, voor de maat schappelijk misdeelden, voor de ongelukkige proletariërs betuigt, is men licht geneigd een edel man in hem te zien; een leider, die vertrouwen verdient. Maar let nu op of die zelfde man, die het »ge zult uw naaste liefhebben als u zeiven» zoo innig schijnt te betrachten, ook de an dere geboden Gods zoo hoog vereert. Zoo niet, dan is hij geen liefhebber Gods en van zijn naasten, maar van zichzelf. Want eenzelide bron geeft niet zoet en bit ter water beide. De heer Van der Goes, de wetenschap pelijke, de professor onder de sociaal dem. voelde zich natuurlijk gedrongen, in deze veel bewogen dagen ook eens voor het volk op te treden. Daar zag hij een groote schare voor zich. »Met innerlijke ontferming werd hij bewogen». Hij voelde ook zijne groote verantwoordelijk heid voor den invloed van zijn woord op die massa Neen, die voelde hij n i e t. Hij gaf er niet om, of er al of niet opvoe dende kracht van zijn woord zou uitgaan- Om populair te zijn, ontzag hij zich zelf n et in een tot staken ophitsenden volzin een vloek te bezigen. Toen had hij, schreven de kranten, gewel dig succes. 't Aal 't waar zijn. Maar toen de heer van der Goes huiswaarts gekeerd en alleen was, heeft hij zich toen niet over zichzelf geschaamd? Ons dunkt, een man van ontwikkeling, die zijne consciëntie nog niet met een brandijzer heeft toegeschioeid moet na zulk een »succes» oogenblikken hebben van vreeselijke zelfbe schuldiging. In elk geval staat het voor ons vas*, dat de Molksliefde van iemand, die zoo speelt met4de zedelijke vorming der massa niets te beteekenen heeft. We houden ons aan het beeld van den bron: Het bittere water is bitter. Het zoete water slechts schijnbaar zoet. De bron deugt niet. De heer v. Leeuwarden, een staker sprak Het kou de stakers niet meer verdommen waarom 'tgiug; en de heer Van der Goes zeidt, dat de drukkers 't verdommen moes ten om nog langer anti-stakings-couranten te drukken. Zóó vloeit de bron Zóó openbaart zich de vrucht. Uit welken wortel? (Slot.) Na de rede van den heer Vegtel was er gelegenheid tot debat, waarvan gebruik gemaakt werd door den bekenden S. D, woordvoerder Loopuyt van Amsterdam. Deze wraakte het dat de heer Vegtel uitspraken van zijn medestanders had aange haald. De heer Vegtel was z.i. met objectief te werk gegaanvolgens hem had deze moeten aantoonen, dat de ontwikkeling der maatschappij een andere richting uitgaat dan de sociaal-democraten meenen, in. a. w. dat de sociaal-democratie niet berust op reëele feiten. Al erkent debater volkomen/ dat voor de christelijke arbeiders in de rijen der sociaal-democratie geen plaats is, op den duur zullen dezen zich evenzeer moeten afscheiden van de bourgeoisie en een christelijke sociaal-democratie vormen, als gevolg van den maatschappelijken ont wikkelingsgang. De kern van de kwestie is zullen de arbeiders front maken tegen het kapitalisme De wijze, waarop dit geschiedt, doet er minder toe. De sociaal-democraten nu maken in christelijke kringen geen propa ganda om arbeiders te winnen, maar alleen om hun bewustzijn te xverhelderen.c Wil men alle resultaten der otigeloovige wetenschap afwijzen, dan moet men ook die der natuurwetenschap afwijzen, zei spr. En spr. kent geen boertje, dat zal weigeren in een elektrische tram plaats te nemen, op grond, dat dit voertuig een resultaat is van de methode van onderzoek der ongeloovige wetenschap. Het sociaiisme kan men slechts bestrijden op de wijze zeoals dit geschiedt door prof Treub, prof. Pierson, prof. d'Aulnis de Bourouill, e. a. die de wetenschappelijkheid der methode bestrijden. Voorts was spr. van oordeel,' dat de inleider niet had begrepen het geweldig onderscheid tusschen het pantheisme van Spinoza en het botte atheisme, zooals dit reeds lang voor Büchner door Thomas Hob- hes was verkondigd. Ook de godsdienst is, volgens spr. slechts een vorm van filosofie. Wat nu de ordinantiën Gods betreft, meent spr., dat door de geloovigen als zoodanig worden beschouwd die verouder de toestanden, die zich in de kapitalisti sche samenleving hebben gekristalliseerd. Zoo is bv. het loonstelsel een christelijke ordinantie, «mdat zonder loonproletariaat geen kapitalistische uitbuiting mogelijk is. Ontdaan van alle omhulsels, houdt spr. bij alle antirevolutionairen niets over dan de gewone burgerlijke samenlevinghet kapitalisme is de goddelijke ordonnantie. Trouwens, aan het industrialisme en mam- monisme hebben de geloovigen evengoed meegedaan als de ongeloovigen. Christe lijk economen zijn er reeds zeer velen ge weest die echter niet vermochten, de oude feodale vormen te doen herleven. Alles stuitte af op het kapitalisme, een nood zakelijken vorm der samenleving, waaruit zich echter even noodzakelijk een andere moet ontwikkelen. Wat de laatste drie stellii merkte spr. op, dat de politie! wingen van dr, Kuyper omti mengaaü nu eens met deze, dj die partij, geen houvast gev( beschouwing omtrent de maat: elk geval was spr. overtuigd, t dr. Kuyper gelukt is, op zoo o. a. inzake de Evolutieleer, he aan de wetenschap en de ft passen, er wel eens een Calvin alist zal opstaan, die hetzelfd te doen met 't Calvinisme ten de sociaal democratische leer. Overigens staat spr. tegenovi vinistische economie vrij scept Aan 't socialisme is kenmt wil doen, wat christendom niet nen doen de samenleven grof het beginsel der solidariteit. I concreten zin kan de socialistis beschouwingen alleen de opvol; 't christendom. Eindelijk stelt de heer Looj positieve vraagals men do demokraat te worden, d. w. z, economisch stelsel te aanvaardt loof kan verliezen, wat beteek heele geloof. De heer Vegtel repliceerer teerde, door het betoog var Loopuit slechts op enkele puntf geraakt had. Tegenover het objectief geweest te zijn, mei dit in hooge mate te zijn ge' voortdurend het oordeel aan tf zijn tegenstanders. Spr. constateerde, dat de he op de door hem aangehaalde gi niets heeft afgedongen en dat gen dus onaangevochten zijn g< Het wetenschappelijk vaste achtte spr., op grond van dit als zou het kleinlandbouwbedi groot-bedrijf worden opgeslurpt betwisting vatbaar Overigens is 't z. i. onweten de geestelijke krachten, in de ix werkzaam, te willen verklaren d sing van een methode van ond alleen voor het oaderzoek vat zaken dienen kan. De vergelijk) Staathuishoudkunde met een tram gaat daarom niet op. Het pantheïsme wordt door den breede uitgelegd als een ge van de antirevolutionairen even v ten hebben als van 't atheïsme tot het Pantheïsme beteekent Christendom voortdurenden afva Waar in 't buitenland ge pc christelijke economie te vormen te meer te betreuren, dat dit niet is geschied. Elk Calvinist huldigt de gezo. tieleer, die dr. Kuyper aan 't zou hebben aangepast, maar nii lutieleer van Darwinhet Darw: in strijd met de Openbaring d doet afstammen van den aap. De heer Vegtel wijst nog o. van zelf spreekt, dat zij, die d baarheid van het tegenwoordig i pelijk stelsel prediken, belang een verslechtering van die ma opdat de komst der nieuwe verf en op de gestelde vraag antwoc de wedervraag, of men zijn zoc waarschuwen tegen het onnoodi van een calé, omdat zijn prin genoeg moeten zijn, hem tegei schap te bewaren. Spr. acht de sociaal-demokra vaar voor den Christen-arbeider hem zijn geloof tracht te onti bewijst mets tegen den godsdtei zwakheid tan alle menschen. V; wij verplicht zijn de arbeiders te vaar der sociaal-demokratie te wa; Al zou het waar zijn wat de he betoogde, dat nl. dé godsdiei oogenblik steeds aan aanhange dan beteekende dit nog niets, wi en '93 werd hetzelfde waargt toch heeft het Christendom wede gere beteekenis herwonnen. D niet waar. De vermeerdering df lijke scholen wijst het uitDe 1 godsdienst wint steeds aan invlc »Ja, bij de bourgeoisie*, zo< peerde de heer Loopuyt. Deze interruptie bewijst alwee ciaal-demokratie en Christendo eenigbaar zijn, ging spreker veri En deze godsdienst doet ons het gezag en het recht, zauen zo zelfs een soc.-detnokratische toek schappij in een anarchie zulleu Is eenmaal die anarchie dal opnieuw de uitnemendheid var blijken, als eenig middel om in lutionairen chaos de orde te he Na deze woorden van den ht verkreeg de heer Loopuyt op woord. Hij ontkende dat de sociaal- j aanhang zou kunnen winnen f gunstige maatschappelijke toesti wijl hij ook ontkende, dat de s; zou berusten op een geestelijke Don godsdienst achtte de hee niet hooger dan een politiebepa! Voor de tweed r maal rep toonde de heer Vegtel metmeei beelden aan, dat bij maatschapp rotting de sociaal democratie s kan varen. Nog even wees sprei dat de meeste staathuishoudkunc lingen feitelijk slechts juridische I1HOORENDE BI) INH0CSIGN0WSÏ;: HET EIGENLIJKE DOEL. Als men leest wat sommige zoogenaamde vooruitstrevende liberale bladen schrijven over de staking en de in verband daarmede voorgestelde wetsontwerpen, moet men zich de oogen uitwrijven. Speelt politieke bereking of grenzenlooze naieviteit sommige redacties parten Is heuscli bet eenige doel van de stakings manier herstel van gegronde grieven Och, kom Die stakensmanie is een booze demon. Wat hij beoogt? No. 9 van de in Amsterdam verschijnende Vliegende Blaadjes zegt het open hartig Het slot luidt aldus //Daarom arbeiders, geen half werk, geen regeling van den loondienst, maar afschaffing van loonstelsel, geen oude voogden wegge worpen om er nieuwe voor in de plaats te nemen, maar weg met alle voogdijschap Geen God en geen meesterdal zij en blijve de leuze, en deze kan alleen in vervulling treden door de Algemeene Werstaking.// Voor wie nu in sociaal-politieken zin geen //deksel op zijn aangezicht// Leeft, is dezeom schrijving vun het. eigenlijke doel dan toch zeker duidelijk genoeg! In naam der vrijheid tracht men naar b a n- deloosheid. En daarentegen zou de Overheid geene wettelijke maatregelen mogen ja moeten ne men? Groot is de verantwoordelijkheid dergenen, die haar daarin uit politieke berekening zouden willen tegenwerken. Dat Kamer en Pers haar ernstige roeping in dezen goed verstaan! Aan rechtmatige grieven zooveel mogelijk tegemoet komen, maar voor den geest uit de diepte geen duimbreed wijken Hier geldtSta pal DUBBEL GEVAARLIJK. li Zegt de profeet dit van zichzelf of van iemand anders Deze Bijbelwoorden kwamen ons onwille keurig in de gedachten, toen we in het laat ste nummer van den //Christen ^-Demo craat" in een revolutionair artikeljte over de uitwerking der staking o. m. het volgende lazen //Laten de Christelijke arbeiders toch wakker zijn en zich niet laten vangen door de zondige heerschzucht, ook wanneer die zich hult in een vroom kleed//. Waarlijk, we konden, een en ander wetende, bovenstaande vraag niet voor ons houden. Ergerlijk is zulk geschrijf, dat ten doel heeft het vertrouwen der Christenwerklieden in hun leiders te ondermijnen. Ook het vol gende uit datzelfde artikeltje is meer dan schandelijk //Laten de arbeiders toonen, dat zij geen heidensche koelies zijn, die als trekdieren worden gebruikt, maar vrije burgers van het Christelijk Nederland, mannen naar den beelde Gods geschapen en met wettelijke burgerrechten vrij en onverveerd, zich van hun rechten van hun plichten, maar ook van hun macht, bewust.// Het is voorwaar geen wonder dat de so cialist Hermans op een volksvergadering te Rotterdan een heel artikel uit den //Christen- Democraat// voorlas en de schrijver er van een broeder in den strijd noemde. Weten de redacteurs wel, dat hun blad zoo, als teerkost voor socialisten en anarchis ten, wordt opgediend en met graagte ver orberd Huiveren ze hierbij niet We waarschuwen onze Neder la ndsehe ar beiders nogmaals tegen de lezing van den n Christen-Democraat Als de duivel zich hult in het gewaad van een engel des lichts, is hij d u b b e 1 gevaarlijk. (Qeill. Volksbl.) De nieuwe Engelsche marine-begrooting blijkt nog over de 400 millioen te stijgen. Tien jaren geleden beliep ze 210 millioen! Een ver meerdering dus mat 100 pCt. in zeg een dozijn jaren. Het prioiese oijfer is thans 35,806,841 pond sterling, met in een jaar tijds een ver hoogde uitgave van 3,202,000 pond sterling, alleen bestemd voor het bouwen, repareeren en onderhoudea van scheepen. Het ontwerp omvat den bouw van drie nieuwe slagsohepen 4 oerste klasse kruisers, drie ge- panserde kruisers, 4 adviesjaohten, 15 torpedo booten en tien onderzeesobe vaartuigen. Men heeft het getal aan offloieren en bemanning gebraoht op 127,100: wat een vermeerdering aantoont van 4600. Natuurlijk weer een prikkel voor anderen natiën om ook nog meer aan haar marine ten koste te leggen. Waar zal dat nog oens op uit loopen Do Tarksche ministerraad heeft weer ver schillende besluiten voorgesteld, rakende de hervormingen in Maoedonie, die nog sleohts de bekrachtiging door ,den Sultan behoeven, alles voor den vorm Volgens een telegram uit Sofia, is Sarafof, de populaire Macedonisohe leider, die vaak met luoces gestreden heeft tegen de Turksohe troe pen in Maoedonie gevangen genomen. Hij wordt beschuldigd geweren van de Bulgaarsobe oadettenschool gestolen te hebben. Een vreeselijk misdrijf heeft in een der laatste naohten te Kaapstad plaats gehad. Onbekend gebleven personen zjjn binnengedrongen op het kerkhof, dat aan de Hollandsohe familie Van Breda toebehoort. Zij hebben alle graven geopend, waarin zich de ljjkeu van vorsoheidene geslachten bevonden daarna stalen zij alle kostbaarheden, die zioh aan de vingers bevonden, en ten slotte wierpen zij de beenderen in allo riohtingen weg. Soiuiuelsdijk. Bij het gehouden examen der Riji Normaallessen slaagd de isteflasse Mej. D. Hoek. miliciens, welke ve te DorifcVit bij de militie zi zijn als[olgt geplaatstJoha Nieuwtj£)k° lichting 1902, dert óiVogel. Laurus van i der Sluis bij het op Zoom[Pieter reg. inf. te Bred: ld, °Beije den Bas 'ulder bij het 4e r en Wiliem van de ent grenadiers eu j wel tot nadere op .rdsteden teruggekdl >r stemgerechtigde ii Judeland» en //EveJ dier polders herben Schouwen. nieuwe lichtbron el gekomen die a en iu goedkoopte v ■licht. it moet door het oor middel vau ko Jacob te Berg. bij liet Hartens van de Den Hi het regi zijn cv; hunne I polders gezwore Jan va» - 1 den lm lichtbro nl. Kei Dit koolgaa worden,' De |iedkoopte blijkt he volgende vergelijking. Eleclrisoilicht van 16 kaarsen Acetylee licht 60 Gasgloei! «cht 50 Petroleiiülicht 30 Keithgal jioeil. 100 Midd lharnis. Maanda hoopt de Zondagsschool Ds. v. ummel te Delft, m onderwep: Het tegenwoor Aanvanj halfzeven. Entree vrij. Ékgraat en Gezwo polder I et Oudeland van maken I ekend, dat de rel 1902 ei de begrootingen het Olieland en het Vooi gedureu e 14 dagen van ten kaj tore van den Secr zage via Ingelanden zijn Q Zeemiliciens C. v wendijk en A. C. Jonge den tijd van vijf weken it dienst bgeroepen tegen 2 'I Dordrecht zijn in Militie iit deze gemeente persone Pieter van Str: Gelder ïz., Johannis va Roelan Smit bij de Zee Koudiji r, Pieter van de nus V tter bij het Reg diers ei Jagers te 's Grav( dert Jaïob van Eek bij h< Infanteijie te Breda en Nieuweadijk bij het 3e R< terie te Bergen op Zoom. ïej. T. Schoonejong hier ^ionachtig, thans slaagde deze week voor de nut ge handwerken te Di Vischsloep „Vertr per Cs. van den Hoek, w groote mrU8t verkeerde, i gen in behouden toestam binneniekomeD. Haar lang veroonlakt door hulp te den Stiombeuger „Stella hnis bihoorende te Vlaar in een ontreddenden toes getrofffi- Vas 't Dinsdagmorg te vrelgde toen de blij dorp gi ig »de sloep is bo wel te IJmuiden binnen ók menig Christ ére dankte, voor p weer bewezen, de van ouds bekt nen en weezeD, b$ waar i den H ons do Ook van ar nieuwi g ook zijne dai de wefcen van het Prov hun Iop ruime mate lt melk «e beschuit, en c met vleesch. Ook ieder, men, welke gezi deeld «érd, ontving van d een kbokend bewijs zijne Wij/, mogen en kunne nalater dien Edelen w lijk on jen hartelijken da betuig' bT met den wensch ZEd. iPge achtervolgen. §tn aan 't Ilariugvl schen i te schrijvennaar grint v n de kaai naar de moeter daartoe hun billjel op Za'irdag 14 dezer. De miliciens lichtii gedeeli als volgt: F. v. Ree te 's Grav j)n plaats van wij lei; lid dei grintweg-commissl c Vi Iflens. Bommel. Tot de ohiugs alhier gecoi liedenvlpig^g >J>at^im kozen 'ft heeren P. Hui J- VaD T J L. Boo1 enJ* vau den J it. Annaland, W.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1903 | | pagina 4