iSMOS" N, Vrijdag 7 November 1902. Zeventiende Jaard. No. 890. Orgaan Antirevolutionair wmm® ile Zuidliolliindiclif en 58eeiiwscii© üilaiMteii. WEIDE. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. kken, ren, 1.800.000,— 64 903.877. 14.162.800 73.71. liPAM russel Tape- eubelstotten, Linoleums. Werkmand Deze Courant verschijnt eiken "Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert'utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Bij dit nummer behoort een BfiJWOEGSEfii. IJdele theorie. Een goede theorie steunt de prak tijk. Maar zij moet dan overeenkomen met de werkelijkheid. Regelen stellen voor de politieke gedragslijn, en punten van overeen komst en verschil aanwijzen, waar door voor- en tegenstanders zichzelf en anderen kunnen onderkennen, wie zou het wraken Maar dan moeten die kenteekenen ook de feite lijke politiek betreflen en verband houden met aanhangige of waarschijn lijk ol mogelijk in le dienen wetten. Dit nu is niet het geval, wanneer men, gelijk dezer dagen een radicaal blaadje den voorslag deed, slechts wil saambrengen allen die „democra tisch" zijn, of allen die „vooruit" willen, en daartegenover allen die „behouden" willen. Want dat zijn slechts vage termen, ledige klanken, zonder effect voor de daadwerkelijke bemoeiing met de inrichting der wetten. De meest behoudzieke naturen willen toch nog wel eens een keer vooruit. En de moedigste vooruitstrevers hechten ook terdege aan het behoud van veel, dat hun lief is. Zonder een wer&program, aange vende wat men nu eigenlijk ten aanzien dor arbeiders, de scholen, de belastingen enz. wil, komt men er dus niet. Vooral niet onder de liberalen of radicalen, omdat deze den grond der onveranderlijke beginselen missen en slechts casueelen band der omstandig heden kennen. Nu zijn de lieden, die éénzelfde soort belastingen willen, het vaak geheel oneens in de beschouwing der arbeidersbelastingeu en omgekeerd. Men zou haast kunnen zeggen zooveel politieke vraagstukken, zoo veel partij-indeelingen onder de libe rale n. En daarom zal hereeniging en nieuwe partijformeering voor hen altijd zeer bezwarend blijven. landidaten-gebrek. De voorname benoeming van den oud-Minister Cort van der Linden tot lid van den raad van State heeft bij vernieuwing weer de aandacht gevestigd op een der moeilijkheden waarmede het tegenwoordig Kabinet te tobben heeft. Waarom zou het in een College, waarin slechts een antirevolutionair zit naast tien of elf liberalen en diie roomschen niet een volbloed antirevolutionaii hebben willen be noemen. Wat zou er billijker en recht vaardiger geweest zijn dan dat Maar ge moet eerst maar mannen beschikbaar hebben die der zaken kundig zijn en genoeg ervaring en autoriteit bezitten om hen te durven aanbevelen. Dat gebrek aan antirevolutionairen is nu eenmaal het gevolg van de langdurige verdrukking, waaronder de partij leed. Gelegenheid tot opleiding in broe deren kring en gelegenheid tot prac- tische bekwaming, hadden de chris telijke jongelieden weinig. Zij moes ten of in de kringen van het ma terialisme verzeilen of geïsoleerd blij ven. Dat hierin een ernstige wenk ligt voor hen die nu nog kans zien, zij het met dubbele inspanning om zich op de hoogte te stellen voor betrekkingen van beteekenis, spreekt van zelf. Maar voor het oogenblik neemt dat de moeite voor de bewinds lieden niet weg. Men rekene dus hiermede bij het beoordeelen van sommige benoemingen en houde in het oog, dat waar de mannen van talent doch van andere kleur onge zocht vooraan staan, de onpartijdig heid wel gebiedt om hen voor te dragen. Christendom en Socialisme. i n hoeverre is collectief bezit in strijd met het Christendom? En hij antwoordde: 1 4-* 4* REENEN. .868. l» KAPITAAL.. .delijk ingaande lijfrente >or f 100.— gestort kap. derdom. 45 50 55 60 65 70 Bedrag. f 6,68 7,40 8,28 9,47 11,18 13,09 dere premie. lakkee melsdijk. uwblad, waarvan de j en getal van minsten! zullen worden verspit bracht abonné wordtj bepaald bedrag die kunnen bewijzen icu te zijn komen in[ I ave welke gemeen! [wende meu zich sfl Leiter-Nypels, n te hand [©trokken benevens dit noj enaar, 4W SOMMEMjSMHJH. A38e sUakfeen voor de Medaetle bestemd, Adverteatlën en verdere Administratie franco toe te eenden aan den Uitgever. De heer Mr. S. J. Visser trad 29 October jl. op te Amsterdam met een rede: «'Christendom en Socialisme», en beweerde, dat beide samen gingen oi sa men konden gaan. Volgens het verslag in »Het Volk» van 30 Oct. vroeg hij: Zeker, God hoeft den eigendom gewild, maar een bepaalden vorm heeft God niet iDgesteid. De geschiedenis bewijst, dat er verschillende vormen van eigendom waren; en niemand die kennis genomen heeft van da historie zal durven beweren, dat de tegenwoordige vorm de eindvorm is en eeuwig zal blijven. Evenals de begrippen van vrijheid enz. zioh in den loop der tijden hebben gewijzigd, zoo zal ook de eigendomsvorm met de omstandig heden vetanderen. Spreker staat in die bosohouwing niet alleen. De tegenwoordige minister van Justitie Mr. Loeff sohreef in zijn dissertatie „Publiek- en Privaatreeht" dat de eigendomsvorm zioh steeds zoo zal on moet wijzigen als het algemeen be lang het noodzakelijk zal maken. Deze dissertatie is indeitijd door den toenmaligen professor aan de Vrije Universiteit den heer de Savornin Lohman, revolutionair werk genoemd. Eon bewijs er voor hoe de eigendomsvormen zich wijzigen is art. 2 van ons burgerlijk wet boek, dat de slavernij verbiedt. Men zou slavernij nu onzedelijk en onbestaan baar achten, maar toch zal de omzetting van den grond van particulier in colleotiof bezit slechts kinderspel zijn bij de eoonomische om wenteling, die het gevolg was van de afschaffing der slavernij. De tweede vraag was: Gaat de Staats bemoeiing, die de Socialisten willen te ver? En zijn antwoord was: Het tweede argument der huidige ohristenen tegen het socialisme is de uitbreiding der staats bemoeiing. Bij elke uitbreiding der taak van den staat hoort men van ohristelijko zijde dezelfde dreigend waarschuwende stemmen, maar is men eenmaal aan de goede en nuttige werking der siaatsexploitatie gewend, dar» zou men. niet tot afsohaffiug wi:len overgaan en doet alsof er niets gebeurd is. In 1883 schreef Lohman fn „de Nederlander", dat men de spaarbankon en het pakjesv ervoer toch zou laten in handen van partieulieren, eu wio is er nu die de postspaarbank on de post- pakketdienst zou willen afsohaffen? Als het werkelijk een beginsel is, dan is men niet bij zonder beginselvast. Voor Spr. is staatsbemoeiing niet in strijd met eenig ohristeljjk beginsel. Bovendion is het zeer goed denkbaar, dat door de ontwikkeling van het sooiaal-eoonomisoh leven de staat een stoeds gvooter terrein van bemoeiing zal krijgen. Het derde argument door de Christenen tegen de Socialisten gebruikt is: Het dorde argument is, dat in de socialistische maatsohappij alles gelijk zou zijn on dat God de huidigo ongelijkheid wil. Maar het is volstrekt niet bewezen, dat God de huidigo ongelijkheid wil. De toevallige, physieke en geestelijke ongelijk heid is door God gewild en reeds bij de geboorte aanwezig. De eoonomisohe ongelijkheid hangt eohter slechts af in welke klasse men is geboren, de beroepskeuze enz. In deze maatsohappij gaat zelfs de door God gewilde ongelijkheid in verstand en kraoht, ver loren in de eoonomisohe ongelijkheid, en deze is niet de door God gewilde ongelijkheid. Komen we dus met ons verstand in opstand tegen de eoonomisohe ongelijkheid, dan staan wij niet op tegen God. In een sooialistisohe maatsohappij eohter blijft de natuurlijke ongelijkheid bestaan, maar het verschil dat outstaat door do mate van welstand van de klasse, waarin men wordt geboren zal verdwijnen. De pogingen der sooiale hervormers om de levenskansen gelijk te maken, behoeven dus door de Christenen niet to worden bestreden. Het Christendom schrijft geen bepaalde maat- sohappijvorm voor, dit zou ook niet mogelijk zijn, want onmogelijk is te bepalen, welke natuur krachten er zullen worden gevonden, die een revolutie kunnen brengeo in de productiewijze. Do socialisten hebben bovendien de geschiede nis in hun voordeel en al kunnen zij hun maat schappij niet precies omsohrijven, een utopie is het geenszins. Voel meer is het utopie te beweren, dat deze maatschappij onveranderd zal blijven voortbe staan want de geschiedenis geeit hen ongelijk. Hoe komt het dan dat de Christenen vijandig zijn aan het socialisme? Allereerst doordat in de ohristenen zit een oon servatieven geest. Een nieuwe idee vindt bij hen veel moeilijker en later ingang dan bij do sooia- listen. We wenscben zeer kort onze gedachten daar naast te plaatsen. En dan beweren wij, dat God wel een bepaalden vorm van eigendom gewild heeft. Wij zijn het eens met Conclusie III van ons Sociaal-Congres in Nov. '91 te Am sterdam gehouden, waar over //De Opvat ting van goed en arbeid» gehandeld wordt, en de bedoelde conclusie luidt: «De Hei lige Schrif t kent en aanvaardt het eigen domsrecht in den vorm, van privaatbezit." Want wel weten we, dat vóór de patri archen het collectief bezit heerschte van grond en bodem, waarop allen hun kudden weidden, maar de vruchten, die elk van dat collectief bezit trok, waren nar r even redigheid van de grootte van zijn privaat bezit. Nergens vinden we, dat de kudden die er op graasden, gemeenschappelijk eigendom waren en de vruchten genoot schappelijk werden verdeeld. Ieder had zijn eigen vee. En ook onder de patriarchen komen we steeds in aanraking met men- schen, die hun eigen grond verkoopen en den gekochten eigendom eerbiedigen. Voor en na de partriarchale maatschappij vin den wij den privaten eigendom geëerbie digd en gehandhaafdDe geheele Israelie- tische wetgeving op grond en arbeidsmid delen berust op 't privaat bezit, ja, zelfs zoo sterk, dat zelfs het hegeerenverbo den en gestraft werd. Op den Sinai nad de Heere gezegd, eu van dien dag af dag- teekent de geopenbaarde theocratie in de geopenbaarde goddelijke wetgevingGij zult niet begeeren uuis naasten huis, noch zijn vrouw of dienstknecht of dienstmaagd noch zijn os, noch zijn ezelnoch iets dat utvs naasten is. Als hier nu niet H privaat bezit voor altijd bevestigd en gesanctioneerd is, dan begrijpen we van dat wetsartikel niets, en ontvangen we gaarne als niet-theoloog nadere opheldeiing en verbetering. En ook in de Nieuw-Testamentische bedoeling vinden we het privaat bezit gehandhaafd, zoo duidelijk en klaar, dat het voor geen wederlegging vatbaar is. 't Is waar van productiemiddelen lezen we in de Heilige Schrift niets, maar zoo'n opmerking is te dwaas om er antwoord op te geven. De inrichting der maatschappij wordt niet voorgeschreven, maar wel de beginselen in elke soort van maatschappij waarnaar deze moet ingericht worden. En naar ons inzicht is het beginsel van elke maatschappij geen ander dan Begeert uws naasten goed niet» of in Socialistischen vorm gezegd onteigent de bezitters niet En voor de bezitters Begeert hei bloed eu de tranen uwer werklieden niet». Maar daarom juist wonschen wij zulk eene inrichting der Maatschappij, dat dit begeeren niet aangemoedigd wordt; zoo'n inrichting, dat ieder, zoover hij als mensch optreedt, tevreden kan zijn over hetgeen hem uit de vruchten van het maatschap pelijk saamleven gewordt. En dit is juist de kanker aan onze maatschappij, dat men reden heeft ontevredente zijn, waar j rijk dom tiert en armoe kwijnt. Om niet ts begeeren, moet men tevre den kunnen zijn. Daarom willen wijniet onteigening der bezitters, maar wat op den Sinaï ook bevolen isbetere verdeeling der vruchten van 't kapitaal. Wij kunnen dit punt thans niet verder uitwerken. W at de Staatsmacht en de Staatsinvloed betreft! Wij belijden, dat er drieërlei terrein op aarde is: dat der Maatschappij, dat der Overheid en dat der Kerk. En nu keuren we elke onnoodige in menging van den een in het terrein van den ander absoluut afmaar natuurlijk de Maatschappij is een zondige organisatie, waarin de Overheid, als dragende 't zwaard, tot heil der goeden eu straf der kwaden, optreedt om de ordeningen Godsin en voor die Maatschappij te handhaven, opdat in die Maatschappij ieders rechten kunnen worden geëerbiedigd, de vrijheden gemain teneerd, de orde bestendigd en alle wet telijk onrecht tegengegaan. De Kerk is een eigen organisatie, die haar licht werpen moet op Overheid en Maatschappij enz. Zij blijft buiten be spreking. Wat de Maatschappij dus zelf kan uitvoeren, moet ze zelve doen! En de Stant of de Overheid heeft toe te zien, hoe de Maatschappij zich van haar taak kwijt. En blijkt het, dat deze machteloos staat om orde in den chaosj te brengen, dan trede de Overheid op. Het socialisme daarentegen wischt de grenzen van Maatschappelijk en Overheids- terrein uit, en wil alles wat maar eenigs- zins kan, brengen onder den invloed en de macht van den Alvermogenden Staat. Wij daarentegen, willen het Overheids- terreiu inkrimpen, mits maar het Maat schappelijk leven zich zelve door steeds hechtere organisatie der kringen verheffe, maar en dit is een natuurlijk gevolg, hoe activer de Maatschappij is, hoe meer de kringen van huisgezin, school, arbeid, han del, nijverheid, lanbbouw, veeteelt, en wat afzonderlijke terreinen er in die Maat schappij nog meer zijn, hoe activer deze //takken» optreden, des te meer heeft de Overheid te sanetioneeren en in de wet vast te leggen, en des te minder heeft ze zelf te regelen; des te meer toezicht krijgt ze, eu dies heeft ze ook te meer te waken voor allerlei wetsontduiking en overtreding. En daarom hebben we er in 't minst geen bezwaar in, dat alle Rijkspostspaar banken enz. zoo spoedig mogelijk verdwij nen, om over te gaan in handen van par ticulieren. Eveuzoo met posterijen en tele graaf en telefoon enz. Alleen is de vraag gewettigd: Zouden juist de maatschappelijke kringen geen groote nadeelen ondervinden, als de Over heid haar posterijen b. v. overgaf aan particulieren. En als dat zoo is, als 't waar is, dat een //postvereeniging» niet zoo vlug en üink en sekuur voor het brieven- en pakketten- en geldvervoer kan zorgen als de Overheid, dan is het juist weer door het zelfde principe van bescherming, dat de Overheid verplicht is op te treden. Door zelf de regeling te aanvaarden, steunt ze allerlei ontluikend initiatief, dat op vertrouwen berust, als handel en nijverheid. Staatsbemoeiing is niet in strijd met eenig christelijk beginsel, zegt de heer Vis ser; en dat stemmen we toe; maar uit breiding van die bemoeiing kan zeer on christelijk zijn, adres: de prostitutie ver ordeningen in de groote steden en de Leerplichtwet. Over het laatste punt»de ongelijkheid» kunnen we kort zijn. Er is allerlei ongelijkheid in de natuur. Ongelijkheid in de planten- eu dieren wereld, in de organische en anorganische stoffen. Er is een ongelijkheid in lichaams bouw, in karakter, in gaven eu talenten maar er is ook ongelijkheid in geboorte en stand. De een wordt als koningsspruit geboren, en de ander als bedelaarskind. Dat is een economische ongelijkheid, die ontstaat door de Souverniteit Gods, door dewelke God als de groote Schepper van alle wezens den een een plaats geeft op het satijnen bed, eu den ander op den harden stroozak. Wil dit nu zeggen dat iemand, die arbeiderskind is geboren, als arbeider moet sterven. Dat hij in dien stand moet blijven tot in 't Armhuis, waarna hij ren tenier mag worden op kosten der lief dadigheid 't Zou dwaasheid zijn, dit te beweren God heeft juist gaven van verstand en hart gegeven om ze te gebruiken, ook om zich sociaal naar de hoogte te werken. Dit is de kwestie Ieder werke zich //om hoog», maar de belijdenis zij op de lippen Ik was een proietarierszoon, maar door Gods genade ben ik i ot liooger kring geroepen. Men streve steeds naar beter positie, lot nuttigmaken van zijD arbeid doch betwiste niet de waarheid //Rijken en Armen ontmoeten elkander, de Heere heeft ze allen gemaakt,» En dit is weer een slechte plek in onze maatschappij, dat er soms, professoren achter den ploeg moeten loopen, terwijl //boeren» op de katheders plaats nemen, of m. a. w: dat arme kerels met veel gezond verstand en helder hoofd door hun armoe, hun gemis aan fondsen enz, gedoemd zijn tot hnn dood toe in de kluiten te wroeten, in plaats dat zij door hulp van particulieren, van Gemeente of Rijk in staat gesteld kun nen worden voor Volk en Vaderland een hoogst nuttigen en vruchtbaren werkkring te erlangen. Dat men economisch ongelijk geboren wordt is een bestel des Heeren. Dat men het blijven moet bij gemis van talenten is evenzoo een bestel van deu Schepper. Maar dat men bij bezit van gaven van geesten hart, economisch ellendig blijft, eu in onze maatschappij die natuurlijke onge- Ijjkheid zoo bitter, zoo scherp afsteekt bij de economische ongelijkheid, ja daarin ver loren gaat, ligt 'em niet in G.ods bestuur, maar wel in zijn toelating. God laat dat onrecht toe, maar Hij heeft dat zelf aldus niet geregeld. Dat is de zonde der maatschappij, die zich hierin wreekt, dat er verbittering ont staat tusschen klasse en klassedat vaak de aristocratie van 't geld vervloekt wordt door die des verstands: en die des //ver stands» soms beschimping ervaart van die der organisatie der »krachten van vuist en arm.» Nochtansde Socialisten ontkennen de Souvereiniteit Gods over de geboorteI De Souvereiniteit Gods over al 't geschapene, om daarmee te doen, wat Hij begeert. Wij erkennen die, en streven ernaar, ook op grond van Zijn ordinantie, naar: Excelsior! En mislukken onze proefnemingen, faalt f

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1