Vrijdag 31 October 1902, Zeventiende Jaarg. No. 889. Antirevolutionair w V' Orgaan voor de Ziiidliollaiidscfie en Zcenwsche Eilaitden. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. Deze Courant verschijnt eiken "Vrijdag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per poet 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert ^utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Bij dit nummer behoort een Uitvluchten. Een van de eerste uitvluchten, die de liberalen te baat nemen om hun standpunt tegenover de antirevolu tionairen te verdedigen is dat de Bijbel geen wegwijzer is voor de Staatszaken. Ook Mr. Pierson, de oud-Minis ter verklaarde onlangs in eene kie zersvergadering, dat hij om die reden zich niet met de antirevolutionairen kon vereenigen, aan eerbied voor den Bijbel ontbrak het hem niet, o neen Aileen maar, hij kon met dat hooggeëerde boek in de politiek niet verder komen en dan toch daarmede te schermen het zou misbruik van het heilige zijn. Met gelijk recht of liever met even weinig grond zou iemand kun nen volhouden, dat de Bijbel ook niet de inrichting eener huishouding of van eene school beschrijft ot van eene fabriek of van een werkcontract en dat dus ook al die stukken van het leven met den godsdienst niets te maken hebben. En dit wordt dan ook gedurig beweerd. Doch waar komen nu die uitvluch ten vandaan Eenvoudig hiervan, dat men niet proeft en tast wat er in de H. Schrift ligt besloten. Dat zoovelen voor hunne levenstaak geen licht en geen steun in den Bijbel vinden, ligt waarlijk niet aan den Bijbel, maar wel aan de zoekers. Waren deze wat meer gewend aan Gods Woord, zij zouden gewis an- deis spreken en verstaan, dat de Bijbel, ofschoon niet stelselmatig en afzonderlek de verschillende levens verhoudingen besprekende, toch over alles wat het menschelijk leven aan gaat, een helder licht verspreidt. Daar om kan er nog wel groot verschil zijn over de toepassing der ware beginselen, doch dat is heel wat anders dan dat men in diepe duisternis rondtastend, geen gemeenschappelijke grondslagen meer in acht neemt. Zij, die den godsdienst naast de staatszaken willen plaatsen en zijne kracht er niet in zoeken te laten door werken stellen zich practisch buiten het christendom. Over hun persoon lijken staat oordeelen wij niet. Maar aan den schijn kunnen zij niet ont komen, dat zij het ware christendom niet kennen. Het Speelwetfe. Aan al de drukte, die er in de bladen en ook in de Tweede Kamer gemaakt is over het voorstel der Re geering om op het verbod van nacht arbeid voor vrouwen eene uitzon dering te maken voor de haring- rookerijen, kan men zien eenerzijds, hoe oppervlakkig de groote massa over de voorvallen van den dag oordeelt, ja hoeveel napraterij er voortdurend plaats heeft, en ander zijds hoe er met gierigheid op ge aasd wordt om den Minister van Bincenlandsche Zaken op eenige fout te betrappen. Bij ditzelfde speetwetje is echter ook uitgekomen de tegenstelling tus- schen het theoretisch eenzijdig dt ij ven van de liberalen en de practi- sche opvatting van den man, die ge durende eene lange reeks van jaren onder het volk geleefd heeft. Want eene wet, die aan vrouwen den nachtarbeid verbiedt, is uitne mend. Maar uitzonderingen moeten toch daarop toegelaten. Reeds de ziekenverpleging noodzaakt daartoe. Ook is het bekend, hoe weinig zorg er voor de vrouwelijke nachtrust getoond wordt, wanneer het wereld- scbe pret betreit. Maar dat nu 640 vrouwen over het land voor enkele weken in het jaar, onder beperken de voorwaarden 2 uren 's nachts in de haringrookerijen zijn, tot zoolang de mannen zeker werk niet kunnen verrichten, dat aan een deel du- aangevoerde haring moet gebeuren om het voor bederf te bewaren, neen, dat was in het oog van som mige druktemakers zoo erg, dat het wel scheen, alsof de Minister in plaats van goed te doen, nieuwe so ciale ellende er bij ging verwekken. En de Minister deed niets anders dan een wettelijken stempel geven aan eene uitzondering, die door den drang van onvermijdelijke omstan digheden van het begin af der uit voering van de arbeidswet toch be stond bij wijze van wetsontduiking en dus tot schade van het gezag der wet. In de Eerste Kamer heeft de Mi nister dat nog eens opnieuw in het helderst licht gesteld. In treffend een voudige taal, getuigende van de meest nauwkeurige zaakkennis, toonde hij aan, dat er voorloopig geen andere goede uitweg was voor de haringioo- kers en dat er geene aanleiding is voor andere takken van bedrijf om zich op deze uitzondering te beroepen. He sneltrein. 1 Duizenden bij duizenden verheu gen zich in den lande, dat sedert verleden najaar onze politieke trein aangevoerd wordt door een man van zoo zeldzaam veel energie en stan d- vastigheid, dat men in elk land der wereld trotsch zoude zijn op zijn bezit. Maar toch gaat het eenigen heet- gebakerden niet gauw genoeg. Daarom hebben zij een sneltrein op de rails gebracht. De heeren Staalman en E. de Vries zullen daarvoor het vuur opstoken. Voor bezinning onderweg, voor het in- en uitlaten van reizigers zal er bij dien trein weinig sprake kunnen zijn, natuurlijk. Den machinisten staat maar één doel voor oogen, en dat is snel, zeer snel, de eindstati ons te bereiken. Zelfs rp gebreken in de wegen zal weinig gelet wordendat zou de reis slechts vertragenmaar daardoor is het gevaar van ontsporing dan ook lang niet gering. Een van de eerste stations, waar de heeren op aanvlogen was dat van de finale oplossing der lagere-school- quaestie. 't Was verschrikkelijk, zoo schreven zij, dat die oplossing voor het loopende jaar nog niet op de werklijst staat. Dat kon wel moeie- lijk anders dan eene prijsgeving van beginselen zijn, of minstens een in dommeling. jPordienst was dus noodig. En de heeren Staalman en de Vries maakten een leven als een oordeel, en in vliegende vaart zag men hen aanstoomen op de begeerde nieuwe sohoolwet. De bedoeling moge goed zijn, wij kunnen nochtans niet sympathisee- ren met deze nieuwe beweging. Voortvarendheid is zeker aanbeve lenswaardig, maar onze Premier mist die waarlijk niet. Doch tevens moet gezorgd worden, dat de belangen van het geheele volk zóó onmiskenbaar behartigd worden, dat het in 1905 nog in veel grootere meerderheid dan in 1901 zijne sympathie betuigt voor ene christelijke regeering. Is er een klassenstrijd De Sociaal-Democraten winnen veld. i Adrertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal- Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. BMVOECSEL. Conservatief. Ja, zeker! wie iets goeds te conser- veeren of te bewaren heeft, handelt on verstandig met 't weg te werpen. Conservatief zijn is eene uitnemende deugd, als men tracht te houden, wat edel en schoon en nuttig is. Conservatief zijn is prijzenswaardig, waar 't er opaan komt te handhaven de rechten en privilegiën, die men van Gods wege heett ontvangen, te handhaven de orde en de vrijheid in Staat en Maat schappij, zonder we ke een Volk ten on der gaat. Maar wie slechte volkstoestanden wil handhaven, voor volksnooden geen oog heeft, voor volksbehoeften het oor sluitwie zich verzet tegen billijke eischen van arbeider en pachter en al huns gelijkenwie scheldt en smaalt op vakorganisaties, ze verweDseht en ver acht wie de werkstaking een werk des duivels noemt en de actie der arbeiders om betere levenspositie uit Beëlzebul, den overste der duivelen, zulk een man is een Conservatiefdie de teeke nen der tijden niet kent, denfgeest des tijds niet begrijpt, of wel kent en wel begrijpt, maar veel liever Gods water op Godsakker laat loopen, dan dat hij een voet verzetten zal, om den stroom in goede bedding te leiden ot wel kent en wel begrijpt, maar zich steeds en overal tegen die beweging van sociale verbe tering met hand en tand verzet. Verzet uit eigenbelang Want Zijn begeerzucbtzal beteugeld worden! De uitgaven worden meer, de rente minder De geest des ontfermens moet meer openbaar worden 1 De Kaïnsgeest van 't „Ben ik mijns broeders hoeder" moet uitgebannen worden! Er moet toenadering komen Broeder schap Toenadering eischt der Tijden Nood. Bloederschap eisoht Gods Woord. Tegen u, Conservatieve Tegenstander die ziende niet ziet, en hoorende niet hoort, tegen u binden wij den strijd aan Tegen u, die de oorzaak zult worden van Revolutie en Oproer. Die niet luis teren wil naar de klachten des Hemels, die door Salomo spreekt „Daarna wendde ik mij, en zag aan al de onderdrukkingen, die onder de zon gesohieden en ziet er waren de tranen der verdrukten, en dergenen, die geen trooster hadden, en aan de zijde hunner verdrukkers was macht." Tegen u binden wij den "strijd aan, ook om Uws zelfs wil, want zoo zegt de Heere „Er is een kwaad, dat krankheid aanbrengt' hetwelk ik zag onder de zon rijkdom van zijne bezitters, bewaard tot hun eigen kwaad." Gij zijt gevaarlijk voor de rust des Lands 1 Gevaarlijk voor de handha ving van Orde en Vrijheid Minstens even gevaarlijk als de Socia list 1 Tegen U en tegen hem ga onze strijd Wat is de klassenstrijd? We willen Mr. Troelstra zelf laten spreken Op bladz. 23 van zijn ^brochure „Wat willen de Sociaal-Democraten", schrijft hij onder den titelKlassenstrijd „En zoo (d. w. z. na de behandeling van de onderwerpenprivaat bezit en maatschappelijke voortbrenging. Red.) zijn we dan te middenin den strijd der klasse van bezitters en niet bezitters. Want een groot deel der arbeiders en kleine burgers heelt den algemeenen hongersnood niet willen afwachten, alvorens den eiseh te doen hooren, dat de klasse der bezitters afstand zal doen van hare machtsmiddelen. Een sterke stroo ming is ontstaan over de geheele wereld tegen het bestaande maatschappelijke stelsel. De Sociaal-democratische partij is het, die de onterfden der wereld heeft toegeroepen, zich te vereenigen in den strijd tegen de bezitters en hun aanhang. Om de onteigening der bezitters is het in laatste instantie te doen. Wordt die op dit oogenblik nog niet geëischt, dan is het, omdat wij weten, nog niet sterk ge noeg te zijn. Strijden wij op dit oogenblik nog alleen in de vakvereenigingen om hooger loon en korter werktijd, en met onze politieke partij om al gemeen kiesrecht, arbeidswetgeving en dergelijke, het is, omdat de proletariërs nog niet voldoen de onze ideeën hebben begrepen, onze rijon nog niet gevuld zijn, onze legermacht nog niet tot een ouverwinbie maoht is aangezwollen." Zooals de lezer ziet, is de klassenstrijd dusde strijd tusschen Kapitalist en Proletariër. Doel-, de onteigening der Bezitters, of: Opheffing van 't Loonstelsel, en produc tiemiddelen als grond en fabrieken aan de Gemeenschap, met Rijk en Gemeente als werkgevers, en „rijk" en „arm" als werklieden in s Rijksdienst, ot in dienst der Gemeenschap. Alles voor alleD, en allen voor eikander. Middelen: Vak- en Politieke organi satie met Alg. Kiesrecht, Arbeidswetge ving, Werkstaking, Boycot. Eerste eischenHooger loon en korter dag. Gevolgen: Verarming der Rijken en Verrijking der Armen. Of m. a. w.op heffing van het standsverschil. Of nog anders gezegdArbeiderspolitiek in plaats van Kapitalisten-politiek, en gelijkheid van allen in maatschappelijk opzicht. Wij zullen over dien klassenstrijd niet verder spreken, want wij ontken nen zulk een strijd. Het is niet schrijft, dat de maatschappij in twee legerkampen is gedeeld, die van bezitters, en met-bezitters, die in strijd met elkander zij o. Het is wel waar, dat er bezitters en niet-bezitters zijn, net zoo goed, als dat er mannen en vrouwen zijn; maar zoo min er een strijd is tusschen mans en vrouwen, is er ovenmin een strijd tusschen rijken en armen. Het is wel waar, dat rijken en armen niet altijd even broederlijk met elkaar omgaan, maar het is met mans en vrou wen ook niet altijd rozengeur. Het is niet waar, dat patroons en knechts, dat boeren en arbeiders, pach ters en grondeigenaars, heeren en kl erken waar, wat Mr. Troelstra chefs en ambtenaren, in een woord „be zitters" in strijdlevenmet„niet-bezitters". Wij kennen op Plakkeetal van „meer deren" die in de beste verstandhouding leven met hun „minderen"; tal van boeren, die 't beste bedoelen met hun arbeiders; tal van patroons, die hun knechts 't hoogste loon gunnen on't ook graag geven, als 't er maar even door kan. Wij kennen door heel Nederland edele patroons en edele arbeiders, die 't goede voor elkander zoeken en welke patroons graag alles in 't werk stellen om hun ondergeschikten een menschwaardig be staan te verschaffen, een bestaan over eenkomstig hun - stand van arbeider ot ambtenaar enz. Zekor, er zijn slechte, onverschillige, hardvochtige meerderen, even goed als er slechte, onverschillige en luie werk lieden zijn. Zeker, er kan hier of daar tusschen meerderen eD minderen een belangenkwes tie opduiken. Het loon kan te laag zijn, het werk te zwaar, de dag te langmaar dat zijn kwesties, die in de huisgezinnen ook voorkomen en onder velerlei vorm in eene zondige wereld tot den einde toe zullen blijven voorkomen. Yolmaakt zal het ook in den Socialistischen Staat niet zijn. Ook daar zulleD allerlei kwesties van onheusche behandeling, onbillijke boeten en inhouding van soldij voorkomen; ook daar zal men klachten hooren van te zwaar werk voor den één, en te licht voor den ander. Be dwang der wet kan in den Socialistischen Staat veel met geweld en dreigement tot stand brengen en in stand houden, maar ook daar zul len kwesties van allerlei aard opduiken. Wij ontkennen den Klassenstrijd. En dit betreuren wij, dat hij door de Sociaal-Demokraten wordt aangekweekt en op de spits gedreven. De Sociaal-Dem. prediken dien strijd als een geloofsartikel uit hun economi- schen Bijbel. ,t Is er hun willens en wetens, met opzet om te doen om de Standen tegen elkaar in 't harnas te jagen. De Rijke moet naar onder 1 Ze willen verbetering der arbeiderstoe standen, en dat is uitnemend, maar door alle standsverschil ten eenenmale weg te doezelen. En zoo'n aankweeking van strijd heeft tegenwoordig onze Maatschappij heusch niet noodig. De standen moeten niet tegen elkaar opgezet wordenmaar er moet een streven zijn om de afstan den, de tegenstellingen weg te nemen. Er moet saamwerking komen tusschen Kapitaal en Arbeid, tusschen Kapitalist en Proletariër, saamwerking door allenvan Overheid en Kerk en Organisaties van den Arbeid om de klassenverschillen niet weg te nemen, maar in te krimpen, Niet de Standen weg Wel de huidige, te groote afstanden 1 Daarom niet socialistisch maar chris- telijk-Democratisch De verkiezing in Gouda zag het stem- mencijfer op de Soc-Demoer. van 213 in Juni 1901 rijzen tot 492 j.l. Donderdag. In Amsterdam klom het van 900 tot 2000. Overal wint deze partij veld. Ze verdienen 't ook. Al was 't maar alleen voor d'er moeite en inspanning. Niet dat we met al dat gezwets en dien eigen lof en dat geschetter ook maar iets op hebben, in Amsterdam hebben de onzen het heel wat kalmer aan gepakt zonder die lawaaimakerijj en wij hebben succes gehad, maar Se Soei-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1