Vrijdag 10 October 1902 Zeventiende Jaarg. No. 886. Antirevolutionair '//r Orgaan voor de Znidliollaiidsche en Keeumche Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. uitgever: Alle stukken voor de Ë&edactfe bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Bij dit nummer behoort een BIJVOEGSEL. „In alles gehoorzaam''. Het kan niet uitblijven, of in een tijdperk zooals wy beleven, nu de arbeidersstand tot meer ontwik keling komt en bezig is wat naar boven te werken, ontstaat ook de vraag in hoeverre op dit streven Gods zegen te wachten isen deze houdt weer verband met de vraag naar den zin van Gods gebod, om trent de verhouding tusschen patroons en arbeiders. Hierbij dient scherp onderscheiden te worden tusschen de beginselen van die verhouding, welke de Bijbel dui delijk aangeeft en den vorm en om vang van die verhouding welke in den loop der tijden verwisselen. Er dient onderscheiden tusschen een rechtmatig streven naar voor uitgang en het tornen aan het ge zag der patroons, Is een arbeider een „dienstknecht" Op deze vraag komt het aan om te weten of de Bijbelteksten, die de strekking hebben om heeren en knechten op hun plaats te zetten, ook voor de werkgevers en arbeiders gelden. Neen, geen dienstknecht, zegt de volgroeide revolutionair, de sociaal democraat, geen dienstbare maar al leen een contractantiemand die volgens dat contract zelfstandig het aangenomen werk doet, verder met geen „praatjes" van dien patroon te maken heelt en evenzeer dien patroon mag controleeren als de patroon hem. Ja wèl dienstknecht en geheel dienstknecht zeggen de dwingzieke naturen, die eigenlijk leed dragen over het afschaffen der slavernij, omdat deze den arbeider geheel in de dienstbetrekking liet opgaan. Tusschen deze beide klippen dient nu de juiste koers gezocht. En dan lijdt het voor geen redelijk mensch twijfel, dat als de eene burger den anderen tegen het genot van geldelijke vergoeding eenig werk op draag!, en dit werk aanvaard wordt, daardoor tegelijk zeggenschap over do uitvoering van dat werk ontstaat. En naarmate nu die opdracht weer veelvuldig en geregeld plaats heeft, wordt de uitvoerder ook meer onder geschikt of dienstbaar bij den werk gever. Het eenvoudig gebruik van het woord „knecht" voor den werkman is dan ook volstrekt niet misplaatst. Mits men het woord maar goed opvat. Hij is ja een „knecht", maaral leen voor het opgedragen werk en voor zcolang het werk-contract duurt. Nu hebben arbeider en patroon in dezen billijk te oordeelen. De ar beider geeft te bedenken, dat door de onderneming van den ander hij zijn brood verdienten de werkgever heeft in acht te nemen, dat hij alleen door eene menschwaardige toewij ding van den arbeider zijn doel met diens arbeid kan bereiken. Op deze wijze komt de zedelijke band tusschen beide partyen tot zijn recht. Gods Woord straalt ook hier met onbedriegelijke helderheid Zijt uwen heeren in alles gehoorzaam naar het vleesch", zoo worden de dienstknechten vermaand. Maar tot de „heeren" heet het: „doet uwen dienstknechten recht en gelijk, we tende, dat ook gij een fleere hebt in de hemelen." Doordat echter dit beset van „ook een Heere" te hebben bij vele pa troons is uitgesleten, en tegelijk een menigte arbeiders de vreeze Gods in hun hart missen, viel ook in veel arbeiderskringen de zedelijke band weg tusschen baas en knecht, en werd het een dry ven en trekken om te zien wie de sterkste zou blijken te zijn. Er werden dan daaiom toch nog wel vriendelijkheden gewisseld, maar dat werd dan soms politiek overleg in de kwade beteekenis van het woord; dat geschiedde dan vaak met bij oogmerken; van de zijde der „heeren" om van hun arbeiders meer ge daan te krijgen, dan waartoe zij verplicht waren, om ook buiten hun werk hen te beheerschenen van de zijde der arbeiders om hun patroons meer of minder te verblin den voor hun tekortkomingen, om hen te bewegen tot voortrekken bij hun mede-arbeiders. Maar van beide zijden geschiedde het niet naar den geest der H. Schrift, niet „in een voudigheid des harten", niet zonder „oogendienst", niet „van harte als den Heere" niet uit liefde tot het recht. En die valsche verhouding ging zich dan later wreken. In plaats van elkaar voor wederkeerige hel pers aan te zien, werd men er aan gewend elkaar voor vijanden te houden, die elkaar alleen voor hun eigen stoffelijk gewin wat bleven leveren. Satan maakte daarvan gretig ge bruik om wrevel en ergernis, twist en tweedracht te zaaien, om harten, huisgezinnen en werkplaats te ver woesten. Dit bedenkende, behoeft het ons ook niet te verwonderen, dat in den Ephezer-brief terstond op de ver maning aan dienstknechten en heeren de betuiging volgt, dat zij, die God in al hun bedrijf willen dienen, den strijd hebben tegen de machten, te gen de geweldhebbers der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boos heden in de lucht. Het gebod der dienstknechten „in alles gehoorzaam" vindt uit den ten van kerkelijke en burgerlijke plichten, het kiezen van vrienden en kennissen, het oprichten van veree- nigingen en wat dies meer zij, be hoeft de arbeider zijn patroon niet naar de oogen te zien, en mag ook de werkgever van zijne zijde geen volgzaamheid, veel minder nog on derwerping eischen. De liberalen van den ouden stem pel gedoogden zulk een particuliere vrijheid van ondergeschikten niet. Zij wilden de landsoverheid laten heerschen over den geest der natie en zoo ook in kleineren kring den industrieel of anderen werkgever over zjn volk. De socialisten willen dat nu eens omkeeren, en de arbeiders tot zulk eene onevenredige hoogte opvoeren, dat zij den baas kunnen spelen over hun werkgevers. De antirevolutionairen echter houden zich aan het „ïecht en ge lijk" van Gods Woord. Tot de pa troons zeggen zij weest niet koog- gevoelende, misbruikt uw invloed en macht niet, vreest God en be handelt uw werklieden als vrije man nen, die u alleen in hun wijze van werken hebben te gehoorzamen. En tot de arbeiders zeggen zijeert uwen patroon als uwe helpers voor uw tijdelijk bestaan, en gehoorzaam hun in alles wat op uw dienstcon- tract betrekking heeft, opdat ge steeds met eene goede consciëntie tegenover uwe patroons moogt staan en alzoo als vrije mannen kunt bejegend wor den. De Liberalen er tusschen. maat en zijn grens in het dienst- of werkcontract. In al wat daarbuiten valt, het legeer en van eigen huis, het betrach- De Ambachtsschool op Flakkee. Propaganda. Rust roest. Burgemeestersbenoemingen, Tuin- en Landbouw. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSMJBi. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Yan huis uit bestaat er innige ver wantschap tusschen Liberalen en Socia listen zeer veef in levens- en wereld beschouwing stemt overeen. Beiden wij zen 't Licht der Openbaring voor 't pu blieke leven met zekere vijandschap af beide dringen den godsdienst terug tot het leven des gemoeds, en eischen haar slechts als een privaatzaak op, zoo ze niet, wat nog erger is, als openbare vij anden van huiselijke en kerkelijke Gods- vereering optreden. En zoo zijn er meer punten van overeenkomst. Nochtans belet deze overeenstemming in beginselen niet, dat de Socialisten dag aan dag, ter oorzake van het verschil aan gaande het privaatbezit ot kortweg de brandkast, tusschen hen en do Liberalen, dezen onophoudelijk slaan en schelden voor alles wat leelijk is. Geen dag gaat voorbij of mr. Troelstra veegt Juffrouw „Thee tante" den mantel uit. Ook de Antirev. staan met de Libe ralen op geen besten voet, altijd politiek gesproken. Er is tusschen deze twee de klove der Openbaring, ovenals tusschen Antirev. en Socialist. Wat moeten de Liberalen nu doen bij eene verkiezing Bij een eerste stemming natuurlijk op komen met eigen candidaat. Maar bij een herstemming tusschen Socialist en Antirev Den Socialist steunen Den man, dio aard der zaak bij de arbeiders zijn de brandkast wil open maken Zoo één nrAiinAvt .w. -> L J M i- steunen is zich op economisch standpunt den strop omdoen Den Socialist steunen, omdat hij de vrije school wil afbreuk doen Maar dat is onwaar want op 't Con gres te Arnhem is besloten de Subsidies voor de vrije scholen en hare verhooging te steunen. Den Antirevolutionair steu nen Hem, die ook de vrije school wenscht en begeert en als begin, ook daarvan, hoogere subsidie Wat moet een Liberaal nu doen Hij zit er leelijk tusschen. De Socialisten willen zijn beurs, en de Antirevolutionairen bestrijden zijn school. Zich onthouden Laten de Lib. van twee kwaden den minst kwade kiezen nl. den Antirev. Onzes inziens handelen zij dan in 't belang van eigen partij, van volk en vaderland Bij art. 128 van Hoofdstuk V der Staatsbegrooting, worden nieuwe subsidiën voorgesteld ten behoeve van de Am bachtsscholen te Middelharnis, Sneek en Steenwijk. Omtrent de eerste lezen we bij dat artikel Eerstbedoelde school bedoelt te voorzien in de behoefte aan ambachtsonderwijs voor de bevolking van Goedereede en Overflakkee, en zal gevestigd te Middelharnis, door de nieuwe stoomtramlijnen van uit alle gemeen ten van dit eiland gemakkelijk zijn te bereiken. De inrichtingskosten, geraamd op 23000 gul dens zullen te vinden zijn uit eene geldleening ten bedrage van 13000 gld. en uit bijdragen van partuculieren en Corporatiën van 10000 gld. Van laatsbedoeld bedrag zou het Rijk 2000 gld. als bijdrage voor eens kunnen bijbrengen. De jaarlijksche exploitatiekosten worden be groot op 10000 gld. en van particuliere zijde is jaarlijks op 900 gld. te rekenen aan sub sidien van de onderscheidene gemeenten te zamen op ruim 400 gld., terwijl ook van de provincie een subsidie zal behooren te wor den gevraagd. De ondergeteekende (Min. Kuy- per) wenscht bij het subsidieeren van am bachtsscholen voor de Rijksbijdrage voortaan als maximum aan te nemen een bedrag, over eenkomende met 50 proc. der jaarlijksche uitgavenBij den betrekkelijk geringen steun, welke uit de kas der hier bedoelde plattelands gemeenten te verwachten is, vindt hij vrijheid voor deze school tot genoemd maximum te gaan en voor het jaarlijksch subsidie 5000 gld. uit te trekken. Met begrip van de bijdrage ten behoeve van de inrichtingskosten wordt dns voor 1903 7000 gld. aangevraagd. We verheugen ons, dat het Rijk eene jaarlijksche subsidie geeft van 5000 gld. Maar als we de rekening gaan opmaken, ziet 'ter nog alles behalve rooskleurig uit. Subsidie van 't Rijk 5000 gld. Stel van de Provincie 2000 Yan Particulieren 900 Yan de Gemeenten 400 Schoolgelden200 (50 leerl. a gemidd. f4.) Afgeleverd werk voor bui ten 't Eiland 150 (In Goes f158.) Samen 8650 gld. Geeft dus een jaarlijksch tekort van 1850 gld. Is nu onder die exploitatie kosten nog niet begrepen de rente der geldleening van 13000 gulden, dan rijst het tekort nog aanmerkelijk. Een en ander doet ons vragenzal er wel wat van de oprichting komen P Of is onze rekening mis Heeft de Commissie al eens op vergaderingen en in de Pers een en ander omtrent de centenkwestie bloot gelegd 4 4 Alweer een artikeltje over de propa ganda! Maak U niet boos, tevreden en zelfvoldane kiezer! Maak U niet boos, er zullen er nog meer komen. Geen rust zullen we ons gunnen, voor en aleer er teekenen van leven zich openbaren. En ze zijn er nog niet. Nog slaapt men den slaap des gerusten. MaarSalomo spreekt ook van een slapen in den top van een mast! Een gevaarlijk dutje, natuurlijk! Maar even roekeloos handelt gij, die doet, alsof de tegenstander U niet kan deren. „Wij hebben 't immers schitterend ge wonnen èn voor de Prov. Staten èn voor de Tweede Kamer," aldus redeneert gij bij u zei ven. ,t Is zoo I we hébbenmaar wat zal de toekomst brengen? Vertrouwt ge op succes in 1904 en 1905 Vooral in 1905, waar Sohouwen en Dui- veland zoo overwegend liberaal zijn. Wij Ant. Flakkeeërs, moeten 600, 700 stem men meer uitbrengen dan de Liberalen hier, en anders zinken we als een steen. VertrouwenWaarop? Op de groote middenstof? Vertrouw die niet. 't Zijn vlinders van één dag 1 Vertrouw op God en uw beginselen, die beter zijn dan van de Liberalen. Maar wilt ge de uitkomst aan Hem overgeven, doe dan eerst, wat Hij van U eischt Getuigt dan van XJwe beginselenen laat door bekwame mannen, zooals onze Partij er velen heeft, die beginselen ontvouwd worden. Daarop kan God zijn zegen ge bieden. En anders, bij nietsdoen, niet. Eerst zaaien, dan oogsten. noemd: 45 ingezetenen en 42 1885, 26 9 Tl 34 1886, 33 9 Ti 35 1887, 19 9 Tl 31 1888, 27 9 29 1889, 28 71 T! 30 1890, 16 9 Tl 42 1891, 22 Ti 9 23 1892, 30 Ti 9 56 1893, 25 9 9 50 1894, 29 Ti 9 37 1895, 30 Tt 9 49 1896, 43 li 9 45 1897, 14 9 9 40 1898, 23 Tt 9 48 1899, 22 Ti 9 35 1900, 24 Ti 9 43 1901, 27 Ti 9 62 1902, 17 Tt 9 29 Er kunnen gemeenten zijn, waar de omstandigheden het wettigen, dat een niet-ingezetene worde benoemd. Maar regel moet wezen, |dat een dorps genoot, die de dorpsbelangen door en door kent, en ook den geest van 't volk kent, en daarnaar zal handelen, gekozen wordt. Een gemeente moet niet met een Bur gemeester „opgescheept" zittenIemand, die ageert tegen de beginselen, welke in zoo'n gemeente overheerschend zijn, is als Burgemeester niet op zijn plaats. HEBBEN AFGEVALLEN BLADEREN. BEMESTINGSWAARDE. I Bij 't antwoord op deze vraag willen we wat langer stilstaan dan de ruimte van de vraag baak wel toelaat. Daarom schreven we in verband er mee dit artikeltje. De bladeren zijn plantenorganen van alge- meene bekendheid. Bijna alle planten dragen ze. "Want ze hebben hare bladeren noodig in den strijd om het bestaan. Dat er toch eenige planten worden aangetroffen zonder bladeren is alleen daardoor mogelijk, dat deze op een bijzondere wijze in hare behoefte kunnen voor zien. De gewone planten, zoowel boomen als heesters en kruidachtige gewassen kunnen zon der bladeren niet leven. Reeds bij vroegere gelegenheid wezen we op den dienst der bla deren. Zij moeten de stoffen, welke de plant voortbrengt helpen opbouwen. In de bladeren wordt voortdurend zetmeel gevormd. Dit dient op zijn beurt weer tot allerlei doeleinden. Daar toe moet het worden weggevoerd van de plaat sen, waar 't[gebruikt moet worden. Het blijft dus niet in de bladen. Toch bevatten deze er heel vaak vrij wat van. Maar als de tijd komt, dat de winterkou allen groei zal doen stilstaan, dan is ook de voortbrenging van zetmeel on- f

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1