Vrijdag 12 September 1903 Zeventiende Jaarg. No. 883. Antirevolutionair w ''''JF Orgaan voor de Zuidltollandsclie en Keeuwselie Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. I Alle stukken voor de Mtedactie bestemd, Advertentiën eia verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever, Bij dit nummer behoort een BIJVOEGSEL. Teleurstellend. Bij het lang aanhangig zijn van belangrijke quaestiën, die ten slotte met meerderheid van stemmen moe ten uitgemaakt worden, gaat men onwillekeurig aan het „tellen dor neuzen" ten einde eenig vermoeden te krijgen aangaande den uitslag. Zoo nu ging het ook bij de breed voerige bespreking van de unificatie der opleidingsmiddelen voor den dienst des Woords in de Gerefor meerde Kerken. En dan kon men wel geen andere meening opdoen of de pogingen om de Theol. Faculteit der Vrije Universiteit met de Theol. School van Kampen te vereenigen, zouden slagen. Er stonden twee gevoelens scherp tegen elkaar over. De eene partij hield wat krampachtig vast aan de voor waarde in 1892 bij het vereenigen der Geref. Kerken uit de actiën van 1834 en 1886 voortgekomen gesteld, te weten, dat die kerken eene „eigen inrichting" voor de opleiding der pre dikanten zouden behouden. En de andere partij stond stellig en sterk in de overtuiging dat de Theol. School in het kader der Geref. Uni versiteit kon ingepast worden zonder van het wezen der eigendom melijk- heid van de kerkelijke inrichting iets te verliezen. Natuurlijk was de conditie van 1892 zedelijk bindend. Dat wil zeg gen, dat men na de vereeniging niet moreel vrij was om met bloote stemmen meerderheid die conditie te vernietigen en de „eigen inrichting" voor opleiding prijs te geven. Dit is dan ook door niemand anders inge zien of anders verdedigd. Maar daarom behoeft dat voorbe houd van eene „eigen inrichting", nog niet op de meest vormelijke, engzielige wijze te worden uitgelegd. Niemand, die hoofdzaak en bijzaak weet te onderscheiden, kan toch ont kennen, dat het bij de „eigen inrich ting" eenvoudig hierop aankomt of de hoogleeraren bij hun onderwijs strengelijk aan de belijdenis der ker ken gebonden zijn, en of in verband hiermede het benoemen, beoordeel en en ontslaan van die mannen bij de Kerken verblijft. Welnu, in dien zin was er een uitgewerkt contract door de b.h. Dr. Bavinck, Biesterveld, Dr. Kuyper en Dr. Rutgers ter tafel gebracht. De hoogleeraren zouden in geval van vereeniging met de Universiteit bij alle quaestiën omtrent belijdenis en verdere plichtsbetrachting steeds af hangen van het oordcel der Kerken. Het pensionneeren, op wachtgeld zetten of bestraffen van de profes soren, en het aanstellen van nieuwe hoogleeraren zoude door de Synode en door haar alleen geschieden. Al- jeen zou er voor hen %'komen eene tweede benoeming van wege de direc tie der Universiteit, en het freffen van eenige regelingen van meer for- meelen aard, ook in verband met de aansluiting aan de andere faculteit; regelingen die anders toch aan de curatoren en professoren, zijnde de deskundigen in deze, moeten overge laten worden. Lang en breed werd er nu eerst in de Synode gedelibereerd over de vraag of men de zaak der vereeni ging wel zoude behandelen, en of men het voorstel Bavinck c. s. en nog een ander, dat door Ds. Bos was ingeleverd wel zou overwegen. Ein delijk, na dagen van debat werd beslist, dat men door zou gaan met dit werk. Met kleine wijzigingen werd toen het voorstel-Bavinck c. s. aangenomen. De Universiteit zou dan te 's Graven- hage gevestigd worden voor gezamen lijke rekening, wac de kosten der gebouwen betreften ingeval van storingen bij de uitvoering der ver- eenigingszaak zou het contract een jaar na opzegging vervallen, en de vereeniging de kerkelijke gelden moeten aflossen. Vijfentwintig van de 40 stemmen verklaarden zich voor de vereeniging op deze conditiën. En toch zal er voor eerst niets van komen. Waarom niet Wel toen aan de minderheid ge vraagd werd, of zij zich nu schikken wilden naar het gevallen besluit, zeiden de heeren Lindeboom en Noordzij, dat zij niet meegingen. Ja, de tegenzin der minderheid {werd in die mate openbaar, dat Ds, van Schel ven het raadzaam oordeelde voor te stellen, ondanks het besluit der meerderheid, vooreerst de vereeniging niet te bewerkstelligen. De Synode nam dit voorstel aan wellicht uit vrees voor nieuwe scheu ring en verdeeldheid. Waarlijk, deze uitkomst is treurig. Want nu is er niemand recht bevre digd. De voorstanders der vereeniging niet, omdat nu feitelijk de minderheid regeert. En de minderheid niet, omdat zij wel weet, dat het grootste deel der tot mee beraadslagen geroepen broederen van een tegenovergesteld gevoelen is. Ons dunkt naar recht en billijkheid, ook op grond der Keikenorde, was de minderheid verplicht, toen eenmaal het besluit tot vereeniging der school met de Faculteit genomen werd, zich in de vreeze des Heeren daaraan te onderwerpen- Daarom zeggen wij nog niet, dat het geen wijze zet van Ds. van Schel ven was om opschorting voor te stel len. Wie weet, hoeveel daartoe drong en dwong. Maar dat die noodsprong noodig scheen in eene schoolquaestie, waarmede de handhaving der belij denis niet gemoei l was, zie dat is het nat na zooveel moeite en arbeid aan de zaak besteed, bitter tegenviel. En wij kunnen niet anders zien, of de heeren Lindeboom en Noordzij c. s. hadden hier blijk van ruimer blik en diepere opvatting onzer volks belangen èn kerkelijke aangelegen heden moeten geven. Deze Courant verschijnt eiken Try dag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Algemeen Kies- en Stemrecht IX. Welke zijn de beweegredenen, die de socialisten hebben, voor 'tA. K. Yele en velerleiWe zullen ze opnoemen, na eerst 't standpunt, 't beginsel aangegeven te hebben, waarop zij 't A. K. zeggen te baseeren In de 5de overweging van het laat ste internationaal Congres schreven ze „Overwegende dat het volk souverein is en dat de direkte volkswetgeving een aanhangsel is van deze Souvereiniteit, proclameert het con gres de noodzakelijkheid om de werking dezer Souvereiniteit te waarborgen door de rechten van initiatief en referendum. En in de 6de „Het congres verklaart, dat de strijd voor de vervolmaking van het A. K. een der boste middelen is om de massa's intellectueel en mo reel voor te bereiden voor de verovering van de politieke en ekonotnisehe souvereiniteithaar te doordringen van het bewastzgn van den klas senstrijd en haar ervaring te geven in 't besturen van den socialistischen staat der toekomst. Evenals de Revolutionairen van 1789 3t»an ook deze op 't standpunt van de Volkssouvereiniteit en loochenen ze dus even als de Liberalen de Souvereiniteit Gods. Ze loochenen, dat de macht van God op patroon en boer en overheid ne derdaalt, maar dat integendeel de men- schen zeiven de macht scheppen, of dat ze ontstaat uit door geen Godheid beschikte omstandigheden, die in 'tverleden geboren zijn of in 't heden door Zijn voorzienig Bestuur en Alvermogenden Wil tot stand gekomen zijn. Ze loochenen Gods Almacht om met zijne schepselen te doen naar Zijn welbehagen om den een te tooien met 't Koninklijk hermelijn en den ander schamel te kleeden in het ruige werkmanspak. En omdat zij Gods Sou vereiniteit over al 't geschapene en 't le vende met 't levenlooze, over al 't politiek en economisch leven der enkele perso nen, der familiën en geslachten nieter- kennen, daarom willen zij veroveren de politieke en economische Souvereiniteit d. i.: zjj willen Gezag en Macht in den Staat en in de Maatschappij krijgen om beide zoo spoedig mogelijk om te zetten; buiten God om naar eigen inzichten, of zooals zij dat wat geleerder zeggenom het historisch proces van nu reeds lang zame verandering van den kapitalistischen in den socialistischen Staat te bespoedigen en te verhaasten. Maar hierin verschillen zij weer van de Yrijzinnig^emocraten, hoewel beiden staande op 't standpunt der Volkssouver einiteit, dat de laatsten d;e Souvereiniteit en 't daaruit voortvloeiende Algemeen Kiesrecht, want immers de man is zoo goed als de vrouw souverein, en ieder heeft recht om te kiezenontleent aan een onvervreemdbaar, ingeboren recht, terwijl de Socialist het baseert op een rechtsbewustzijn in den tijd en uit de om standigheden, zoo politieke als economische geborenzooals mr. Troelstra dit duidelijk zei op 4 Mei '99 tegen Dr. Kuyper Ik geloof niet aan onvervreemdbare of natuur rechten en niemand in de Kamer denkewanneer ik hier een lansbreek voor algemeen kiesrecht dat ik mij op een natuurrecht of op een onver vreemdbaar recht zou beroepen. Ik sta op het standpuntdat het nutteloos is van rechten te spreken, zoolang men niet eens de middelen heeft om zijne reohlen te laten gelden. Ik sta op -t standpunt, dat er geen eeuwige en algemeene rechtsbeginselen bestaan. Elke tijd brengt naar mijn beschouwing zijn eigen rechts overtuigingen mede, die ongelijk zijn voor de verschillende klassen en ongelijk voor de ver schillende ontwikkelingstijdperken der maat schappij. De worsteling der klassen gaat gepaard met een worsteling van rechtsideeën en de op- strevende en overwinnende klasse doet ook haar rechtsbegrip meer en meer zegevieren. Hieruit vloeit een zeker overheerschend rechtsbewustzijn voortdat in den grond de uitdrukking is in het menschelijk denken van de bestaande econo mische, historischo en andere machtsverhoudingen. En nu beroep ik mij dus voor 't A. K. niet op boven de lucht zwevendo of op andere wijze met algemeene eeuwige begrippen gemotiveerde rechtsbeginselen, maar ik meen, dat in het be wustzijn van de tegenwoordige maatschappij van de menschen, dio thans leven, de idee van 'tA. K. meer en meer is doorgedrongen. Dat rechtsbewustzijn nu, dat zich thans doet galden, is het gevolg van de ontwikkel'ng der arbeidende bevolking, van het feit, dat de arbeiders in onze maatschappij meer en moer te zeggen hebben gekregen en zich door eigen organisatie lang zamerhand politiek gelijk hebben gesteld met de andere klassen. Ik heb dus eenvoudig een beroep gedaan niet op eeuwige rechtsbeginselen of wat van dien aard ook, maar op het rechtsbewustzijn als gevolg van de oeoouomisohe en machtsverhoudingen, zooals dat in de tegenwoordige maatschappij in steeds bree- deren kring des volks zich manifesteert (openbaart.") Kort samengevat is dus het beginsel der Sociaal-Democraten omtrent A. K. dit: De mmsch, het volk is souverein, maar nu de gelegenheid er nog niet is, om die volksmacht te laten gelden, en nochtans de sociale en politieke toestanden het nood zakelijk maken, dat die macht wordt ge handhaafd door 't Volk, nu of nooit zullen we daarom door Algemeen Kiesrecht ons van de politieke en economische macht zien meester te maken. Echter deze opmerking: dat zij met Volk alleen den vierden stand bedoelen, de proletariërs, de bezitloozen. Dezen heeten souvereine macht te bezitten, maar ze zijn niet anders dan de onterfde, de onmon dige, onderdrukte, uitgebuite loonslaven van dat andere deel des Volks, dat ook souve rein heet, en 't ook in werkelijkheid is, nl. de Kapitalist en Bourgeois. En waar is 't den Socialist nog meer om te doen Het Congres sprak 't uit, deze sociale beweegreden Het Kongres der S. D. A. P. overwegende, dat Regeering en Wetgevende Macht zioh thans meer dan ooit bezig houden met de regeling van zaken in allerlei onderdee- len van het dagelijksch leven der arbeiders ingrij pende alsZondagsrust, leerlingstelsel, arbeids contract, ziekteverzekering, uitbreiding der onge vallenverzekering, vervroegde winkelsluiting, invoerrechten, vrijmaking „van het onderwijs", enz-; van oordoel, dat deze onderwerpen zioh bewe gen op het terrein van de vakvoreenigingen, zoowel als van de politieke vereenigingon der arbeiders, en doze organisaties dus genoodzaakt zijn, zich daarover te laten hooren en te trachten bij de totstandkoming dier zaken hun invloed te laten gelden overwegende, dat zelfs onder werpen als arbei- derspeüBioneering zonder oen kraohtig optreden der georganiseerde arbeideis zei ven, door de burgerlijke hervormers zoodanig zullen geregeld worden, dat, in rail voor kleine voordeelen voor enkelen, de geheele arbeidendo klasse duurzaam een last zal worden opgelegd meent, dat reeds hieruit voortvloeit het gemeen schappelijk belang van alle strijdende arbeiders- vereenigingen bij de totstandkoming van algemeen kiesrecht, het eenige middel, om den arbeiders direkten invloed te verzekeren bij de behande ling hunner algemeene en vakbelangen in de wetgevingwijst op de groote sooiale beteekenis van het algemeen kiesrecht, dat voor de arbei ders geene politieke partijleuze mag zijn om hen te verdeelen, dooh hen juist moet aaneen snoeren weg.ns de groote ekononische arbeiders belangen, ter bevordering waarvan het onmis baar is. Evenzoo een belastingmotief en tegen militairisme Het Kongres dor S. D. A. P. overwegende, dat de bestaande kieswet, die er op ingericht blijkt, de arbeidende klasse groo- tendeels van de stembus te weren, hot aanzijn heeft geschonken aan oene Regeering en Kamer die wel liefhebberen in sociale hervorming, doch door het verspillen van een derde deel der staats inkomsten aan militairisme en hun vrees om de kapitalisten te treften, elke finantieele verbetering voor de arbeiders achterwege doen blijven wenschen A. K., dat in staat zal zijn de klasse aan het roer te brengen, welke, omdat zij het hevigst onder den druk van het milttairisme zucht en omdat hare leden het talrijkst als offers van den oorlog vallen, de klasse is, wier politieke organisaties over heel de wereld alleen metterdaad den strijd voert tegen den Moloch en het bolwerk is voor den wereldvrede, omdat haar leden over heel de wereld een belang gemeen hebben. Evenzoo; een vrijheidsmotief: „Het directe, geheime en gelijke algemeene kiesrecht bij de keuze van de houders der publieke macht, maakt voor de arbeiders-democratie een der meest wezenlijke en oen allereerste voorwaar de voor de vrijmaking der arbeidersklasse uit." Evenzoo een opvoèdingsmotief „Het oongres beschouwt den strijd voor de invoering van het algemeen kiesrecht en het gebruik van dat recht als krachtige middelen van opvoeding van het proletariaat in het poli tieke leven." Evenzoo; een rechtvaardigheidsmotiefj „Zijt gij voor het algemeen kiesrecht, dat aan alle deelen der maatschappij, aan alle elemen ten, die de ontwikkeling hebben te bewerkstel ligen, gelijken invloed op die ontwikkeling zal toekennen en niet een deel dier elementen wille keurig van allen invloed buitensluit". Evenzoo een motief tegen tyranniebe werkgeveis Het algemeen kiesrecht is de noodwendige grondslag voor alle aktie, die de voortdurende verheffing van het proletariaat, j i van de mensch- heid en de maatschappij op het oog heeft. Gij, vakvereenigingsman, die in de vakorga nisatie de basis der toekomst-maatschappij ziet, of die ook maar alleen door een kraohtig ver bond van vakgenooten den levensstandaard van georganiseerden en ongeorganiseerden, van het treurig peil, waarop die zich nu nog veelal bevindt wilt opvoeren tot e n waarlijk menschwaardig be staan,? oor u is het algemeen kiesrecht een noodza kelijke eisch op uw pogram, omdat gij alleen, in dien alle vakgenooten gemeenschappelijk met de arbeiders uit andere vakken invloed op de wetgeving kunnen uitoefenen, in staat zult zijn de grootst mogelijke macht te ontwikkelon, op dat de wet u niet in het vereenigingsreoht belemmere, maar dit door krachtige maatregelen tegen tyrannieke werkgevers beveilige en opdat eenmaal door vakveieenigingsaktio verkregen voordeelen vastgelegd worden in de wet, zoodat gij uw tijd niet meer hoeft te besteden aan het verdedigen dier voordeelen, maar voor de .in williging van nieuwe eisohen aan het werk kunt gaan. Evenzoo; een motief tegen slavernij der vrouwen Gij moderne vrouw die den strijd hebt aan gebonden om uw sekse te bevrijden uit de ban den van wettelijke ekonomisehe en verstandelijke slavernij, waarin zij eeuwen en eeuwen lang gekluisterd is geweest, de hoop uwer over winning hebt gij te zoeken bij de arbeiders klasse, die de knechting deelt met de vrouw en zioh derhalve haar strijdmakker moet voelen het algemeen kiesreoht voor de volwassan man nen zou voor u daarom een groote stap zijn op den weg naar uw doel. Evenzoo; een motief tegen de Justitie en Brandkast en vóór 't Ondsrwijs. Gij vrienden der humaniteit, wier rechtsgevoel zich krachtig verzet tegen wat een in klassevoor- oordeel bevangen justitie voor rechtspraak wil laten doorgaan; gij ij ver aars voor volksverlich ting,die in het school-onderwijs een machtigen het boom tot verheffing der aehterafgestelden in doze maatschappjj ziet, gij voorstanders eenor alzijdige arbeidswetgeving, die met sterken dwang den winstzieken ondernemer wilt nopen tot meer menschelijkheid jegens hen, die zijn brandkast vullen, het algemeen kiesrecht der door klas- sejuitiüe, onvolaoend onderricht en uitbuiting verdrukte proletariërs is voor u het eenig doel treffend middel om uw wenschen bevredigd te krijgen. Evenzoo; een motief tegen't Koning schap. De sooiaaldemooratio rioht zich, voor de berei king van haar doel, niet tot den vorst,maar tot het volk. Een instelling van zóó middeleeuwsoh karakter als het koningschap moge voor de bourgeoisie een gesobikt instrument zijn ter bevestiging ha- rer heerschappij in haren strijd tegen het pro letariaat als wapen van het proletariaat tegen de bourgeoisie deugt het in 't geheel niet. Tenminste niet als wapen van het moderne pro letariaat, dat het kiesrecht voor zich begeert als

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1