voor lie Zuldliollamdsclie era Zteeuwsche Eilanden, Vrijdag 9 Mei 1902 Zeventiende Jaarg.No.864. Orgaan Antirevolutionair IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. Alle sl ukken vowr «Se üe«lo,eSie bestemd, Advertentfën ess verdere Administratie Sraase© toe te zenden aan den Uitgever. looit g'oed. Deze Courant verschijnt eiken Yrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. G-roote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij bestaan Advert utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Bij dit nummer behoort een Nieuwe Scheurmakerij Het is wel betreurenswaardig, dat lieden, die, waar het de kerkgemeen schap betreft, doodsbenauwd zijn voor alle separatie, ook al dient deze om aan Gods Woord een vrijeren loop te helpen geven, er volstrekt geen been in zien om in het burgerlijk leven scheur op scheur te trekkeD, eD alzoo de gemeen schappelijke Staatsbelangen tegen te staan. Als type van deze soort lieden treedt nu weer Dr. Hoedemaker, de ex-hoogleeraar aan de Vrije Universiteit, naar voren. Er is nl. te Utrecht eene nieuwe vereeniging opgericht tot handha ving van het christelijk-bistorisch karakter der natie, met Dr. H. als eerste woordvoerder. Wat wil die vereeniging nu toch, want gemeld streven is waarlijk geen nieuwigheid op onze erve. Vluchti ge inzage van het antirev. program van 1878 kan hiervan dadelijk overtuigen. Genoemde vereeniging komt ons vertellen, dat de revolutie (de frau- sche van 1889 is natuurlijk be doeld) de souvereiniteit Gods als bron van alle gezag miskent de H. Schrift als richtsnoer en toets steen der waarheid verwerpthet wezen der Kerk miskent als open- baiing van het lichaam van Christus, plaatselijk, gewestelijk, binnen de grenzen van een land en algemeen de roepiDg der kerk loochent om ook op het terrein van het open bare leven het licht van Gods Woord te laten schijnen. Waarlijk geen nieuws Verder zegt deze veretniging zich daartegenover te stellen, en dus de volkssouvereiniteit te verwerpen, als mede de algenoegzaamheid der rede en de neutraliteit ten aanzien van den godsdienst en de kerk voorts de overheidsbemoeiing te willen be perken tot het werk, dat God haar heeft toevertrouwd. Ook al geen grein nieuwigheid slechts eene herhaling van hetgeen duizendmaal door de antirevolutio nairen betoogd en betuigd is. Nog verder heet het, dat de nieuwe vereeniging onze s'aatsin- richting en onze staatsinstellingen met de bovenvermelde beginselen in overeenstemming wil zoeken te bren gen, en op zulk eene Grondwets herziening wil aanwerken" dat het volk in onderscheiding van de re- geeiing in staat worde gesteld zijne belangen bij de overheid te beplei ten, en deze representatie zoo zuiver mogelijk te maken. Ja,welk een antirevolutionair zou dat niet willen Maar nu komt ten slotte de aap uit de mouw. De vereeniging wil nl. ook „het Hervormd karakter on zer natie in stand houden, waarbor gen zoeken voor de vrijheid van volk en overheid tegenover Rome en het geweld van de massa, en het beginsel toe te passen, dat Israël het recht heeft op een eigen volks bestaan." Zullen deze woorden iets beteeke- neu, dan beduiden zij, dat de hee» ren Hoedemaker c.s. het gemengd karakter onzer natie en het daarin uitkomend Godsbestuur willen tegen staan, dat zij eene Staatskerk willen herstellen, en de Roomscben onder drukken of' uitdrijven benevens de sociaal-democraten, die zich feitelijk tegen alien godsdienst verzetten. De herinnering aan het „beginsel" dat „Israël het recht geelt op een eigen volksbestaan" en de gezind heid om dat beginsei „toe te pas sen" zal in dit verband, moeten be duiden, dat Nederland zoo iets moet worden als het beloofde land voor de Joden, Welk een illusie, welk een her senschimmig gewoeiWelk eene plompegebroken opvatting der histo rie vVelk een voorbijzien van bet groot stuk historie en de verdere ontwikkeling der „Hervormde" be ginselen sedert de 1 be tos in de 20e eeuw En op die wijze wordt nu af breuk gedaan aan het bereikbare, worden de menschen in de maling genomen en ontevreden gemaakt, en traag in het uitvoeren van hetgeen de kiesplicht van hen eischt. Wij protesteeren met al den na druk, dien het belang der zaak mee brengt tegen zulk een heilloos be- drijf. Wil Dr. Hoedemaker aan het zuiverenlaat hij dan in vredesnaam op zijn kerkelijk terrein blijven, en daar met de revolutie alle gemeen schap afsnijden maar niet op Staats- gebied bepleiten, wat in de gegeven omstandigheden slechts contra-revo lutie zoude zijn. De Nederlander maakte dezer dagen de opmerking, dat het voor onbevan gen lieden al zeer moeielijk is om tegenover de Sociaal-democraten het (/weldoen en niet omzien" in toepas sing te brengen, omdat, als men de juistheid van een door hen geop perde grief erkent, en wil helpen om die grief weg te nemen, dit uit gelegd wordt als een wijken der "bourgeoisie// voor hun dreigementen en beschimpingen. Ja, zoo is het. Met aldoor nijdige en haatzieke lieden is geen huis te houden. Laat men hen zwijgend be gaan, dan denken zij, dat men de kracht tot verweer mist oftetrotsch is, om hen te beantwoorden. En gaat mén op hunne klachten in, dan mer ken zij, dat aan als een goedkeuring van hun geheele houding of als een teeken van vrees. O p deze wijze kunnen ook de anti- revo lutionairen moeielijk ontkomen aan den schijn, dat zij somtijds op de| hand der Socialisten zijn. Zij toch willen recht doen aan alle partijen, en tegemoetkomen aan alle bezwaren, die de overheid ook slechts eeniger- mate kan verhelpen. Wie die bezwa ren liet eerst noemt of het duidelijkst uiteenzet is voor hen bijzaak. Mengen dus de Socialisten onder hun oprui ende taal het een of ander stuk waarheid, welnu, dan kan en moet dit meê dienst doen in de antirevolu tionaire richting. Maar dat in mengsel van waarheid is dan ook niet speci fiek socialistisch. Neen het eigenlijke socialistische par tij doel is om den klas senstrijd op te wekken, den godsdienst uit te roeien, de stoffelijke goederen te verplaatsen, desnoods met geweld. Het is dus een onredelijke toeleg en dit booze werk stemt hun gemoe- dere.i zoo bitter, dat zij niets goeds meer kunnen zien in het otrevenvan de andere partijen, en vooral niet in het werk dergenen, die met God en Zijne geboden rekenen. Als zij een ander standpunt innamen, dan zou hunne partij ook geen reden van bestaan meer hebben, dan ging voor hen het mooie er af. Geen staatsman of journalist make zich de illusie, ooit de Socialisten tevreden testellen. Organisatie van Patrimoniumd.i. Vaderlijk Erfdeel. De Schoolwetagit uie was in de zeven tiger jaren in vollen gang. Da heeren Moens, Kerdijk en Heldt e.a. Btonden in volle wapenrusting tegen de geharnaste Dr. Knyper, Mr. LohinaD, Pierson en huns gelijken. Het Algemeen Nederl. Werkliedenverbond behandelde op de beide Kerstdagen in s74 de vraag, of het niet noodzakelijk was bij Regeering en Volksvertegenwoordiging aan te drin gen op algemeen verplicht kosteloos neu traal Staatsonderwijs,"- en werd, zoo sprak later Poeeiat, de 2e Voorzitter van Patri monium, daardoor „partij gekozen tegen over den Christus," dit was voor vele Christen-werklieden eene reden, om po gingen in 't werk te stellen tot verkrij ging eener eigen zelfstandige Christelijke Organisatie. In het voorjaar van '76 kwamen opeeuekamerop deLindengracht te Amsterdam 9 mannen bijeen, ook om eene vraag te overwegen, n.l. deze Moeten wijChristenmannende ontker stening van ons volk lijdelijk aanzien, of moet daartegen iu den naam en de kracht des Heeren de strijd openlijk aangebonden?" Van de 9 waren er 4 werklieden en 5 hooger geplaatsten, 2 dezer laatsten ont trokken zich aan den komenden strijd, en aan de 4 werklieden werd opgedragen een ontwerp der statuten voor te bereiden zoo flink liep een en ander van stapel, dat op 19 Maart '77 de Koninklijke goedkeuring op die Statuten reeds volgde. Laten we, om den geest dier Vereeniging aan onze lezers te doen blijken, de inlei ding vermelden daarna Naam, Grond slag en Doel of Art. 1 der Statuten. «Statuten van het Nederlandsch Werklieden verbond Patrimonium (Yaderlijk Erfdeel) Spr. 22 vers 28 Gevestigd te Amsterdam, Goedge keurd bij Zr. Ms. Besluit van 19 Maart 1877. Rijken en armen ontmoeten elkander, de Heere heeft hen allen gemaakt (Spr. 22 vers 2) Ge rechtigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën. (Spr, 14 vs. 34.) Naam, Grondslag en Doel. Art. 1. Er bestaat een Nederlandech Werklieden verbond, onder den naam van Patrimonium, hetwelk, in de overtuiging, dat Gods "Woord en de traditien onzes volks de vertrouwbare grondslagen eener Christelijke Maatschappij uitmr.ken, zich ten doel steltde kennis daar van te verbreiden, om de liefde daartoe op te wekken, teneinde op deze grondslagen de belan gen der maatschappij in haar geheel, die der werklieden in 't bijzonder, door alle geoorloofde middelen te bevorderen. Zooals uit dit eerste artikel blijkt, steunt Patrimonium op en wacht het Verbond verbetering door het Woord Godsdat een vertrouwbaar fundament is om daar de Sociaie bouwwerken op te grondvesten, ott voorts mag aan „mu ren" en „binten" gearbeid worden met alle geoorloofde middelen. Vóór we een en ander meedeeieu uit zijn Sociaal Program, dat 9 Mei '94 is vastgesteld, en van zijn Verkiezingspro gram, van 2 April '97 of dat van 28 Aug. 1900, willen we nog even stilstaan bij de Organisatie als zoodanig. Het Verbond (art. 4 der Statuten) be staat uit Afdeelingen en bijzondere leden. Eene Afdoeiing moet mmsiens 15 leden tellenze heeft een eigen bestuur en een eigen reglement. Lid der Afdeeling is ieder, die minstens 18 jaar oud is geen ergerlijk leven lijdtgeen oneerbaar be drijf of brroop uitoefent en zich niet hetzij persoonlijk alleen, of in verbinding met anderenop eenigerlei wijze stelt tegen de door God gestelde ordeningen. Die leden kunnen zijngewone en buiteDge.vone. De gewone zijn werklieden de buiten gewone kunnen zijn fabrikanten, werk bazen, neringdoenden, boeren, ambachts bazen, pachters, predikanten, dokiers, renteniers enz. Bijzondere leden zjjn die, welke hun domicilie hebben ter plaatse, waar geen afdeelingen bestaan. AI die afdeelingen en bijzondere leden vormen saam het Verbond Patrimonium, dat thans plusminus 13000 leden tolt. Eere-Voorzitter is de heer K. Kater te Amsterdam, één der oprichters in '76; Voorz. de heer P. van Vliet, Lid der 2e Kamer; Redacteur van het Weekblad Ds. A. S. Talma, lid der 2e Kamer. Na deze korte uiteenzetting der Organisatie zelve, rest thans de vraag, wat vraagt het Sociaal Program, vastgesteld op 9 Mei '94. Elk artikel der 17 zullen we kort weergeven. Art. 1. Opdat het komend geslacht weer naar God en zijn Woord worde teruggeroepen, vraagt Patrimonium weg neming van de geldelijke bevoorrechting der Openbare School. Art. 2. Die vrij making vraagt Patr. ook voor de middelbare scholen, de gym nasia en de Hoogescholen, omdat het den Cbristelijken werklieden aan de noo- dige voorlichting en leiding blijft ontbre ken, zoo de wetenschap en alle hoogere kennis door de Overheid bijna uitsluitend wordt overgegeven van mannen, die den Weg, de Waarheid en het Leven, dat in den Christus Gods is, verwerpen. Art. 3. De Overheid menge zich niet in 't kerkelijke leven. Art. 4. Opdat de werkman niet in de stoffelijke dingen onderga, maar als geroe pen tot een eeuwig leven, zijn God op zijn heiligen dag kunne dienen, vraagt Patrimonium zulk een vrijmaking van den Dag des Heeren, dat alle slaafsche arbeid alsdan rusten kan, ook opdat naar Gods Wet het lichaam zijn eisch hebbeen het huiselijk leven bevorderd kunnen worden. Art. 5. Daar de zonde de schandvlek der natiën ie, vraagt Patr. dat de Over heid strafbaar stelle het houden van hoerenhuizen, dat zij het onderzoek naar het vaderschap van onechte kinderen toelatedat zij allen handel in binnen- en buitenlandscue loterijen weredat opium- en drankgebruik wordeingetoomd, en de doodstraf in onze strafwetgeving worde opgenomen. Art. 7. Geneeskundige hulp, waar do toestand zoodanig is, dat de doktersreke ning niet kan betaald worden. Art. 8. Afschaffing van den vaccinatie- dwaug, Art. 9, Alle armenverzorging voor den wetkman worde voorgoed overbodig gemaakt door goedo regeling van het arbeiderspensioen bij ouderdom, vermin king of ziekte. De voorwaarden hiervoor worden in hei Arbeidscontract tusschen Werkgever en Werkman verplicht ver klaard. Art. 10. Daar de aan zichzelf overgelaten arbeid in zjjn verhouding tot het met allerlei rechten bekleede kapitaal onver mijdelijk uitzijn natuurljjke voegen wordt gedrongen, vraagt Patr. dat de Overheid ook aan don arbeid, die reohten verzekere, die voor zijn gedijen onmisbaar zijn, door het Arbeidscontract. Art. 11. De arbeid wordegeorganiseerd, allereerst door het oprichten van gemengde Kamers van Arbeid, waarin patroons en werklieden zitting hebben zóó, dat beide groepen ook afzonderlijk vergaderen kun nen, en het Arbeidscontract worde niet geregeld, dan na deze Kamers gehoord te hebben. Art. 12. Theoretisch en practischam- bachtsonderwijs. Art. 13. Rekening houdende met de Goddelijke roeping van de patroons tegen over de arbeiders, vraagt Patr. werk te geven in tijden van „werkeloosheid." Art. 14. Een goede wo ing; en de arbeiderswoningen van een zekere soort worden van alle belastingen, die den huurder drukken, vrijgesteld. Art. 15. Naar dien het erfrecht in te verre graden doelloos kapitaal ophoopt, vraagt Patr. dat het erfrecht lot minder graden da n thans beperkt worde, en dat de aldus vrijkomende kapitalen worden aan gewend, om do werklieden voor hun aan deel iu het pensioenfonds enz. te ontlasten. Art. 16. Overmits, krachtens de natuur der zaak, de beschikking over den bodem niet aan hetzelfde recht mag onderworpen worden, als de beschikking over roerend goed, zoo vraagt Patr. dat in de wetge ving de mogelijkheid geboren worde, dat door onteigening van den bodem binnen zekeren kring om elke gemeente, aan de inwoners de gelegenheid geopend worde, om bij erfpacht een plek voor woning en een akker ter bebouwing of ook gele genheid voor de uitoefening van een ander bedrijf te vinden dal voor het pachtcontraet bindende bepalingen wor den vastgesteld, die den landbouwer dan eerst tot betaling verplichten, als er werkelijke winst door hem behaald is, die hem tevens vergoeding toezeggen voor aangebrachte verbetering in alles wat land en hoeve betreftvoorts, dat de hoeveelheid grond, die iemand bezit ten mag, beperkt worde, en voor den eigen geërfden landbouwer de nadeelige gevolgen van deeling van zijn goed bij versterf, voorkomen worden. En eindelijk dat een Rjjkscredietbank en een Rijks- bypotheekbank voor den landbouw worde opgericht. Art. 17. Daar in de naburige landen een bescherming van de nijverheid is ingevoerd, die maakt, dat men uit deze landen naar het buitenland onder den prijs verkoopt, zoo vraagt Patr. dat ook hier te lande door het tarief van. inko mende rechten zoodanige bescherming aan den arbeid worde verleend, dat het werk den Nederlandschen werkman niet uit de handen worde genomen en de nati onale njjverheid ten onder ga; dat alle arbeid in gevangenissen, die de particu liere nijverheid benadeelt, ophoude; dat de toleenheid tusschen Nederland en zijne Koloniën worde hersteld. Ziedaar in 't kort het Sociaal Program

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1