FEUILLETON. Steeds hooger. Reclames, Jiededeelingen enz. Bericht aa,n de ongeloovigen. Aardappelen Tasiis- eeg Landbouw. door andere arbeiders, die ook kunnen werken om het gebouw te volmaken Hun plaats wordt door anderen ingenomen, en weigeren deze te werken, wat nood men dwiuge ze door overmacht van den honger tot nieuwe werkzaamheid. En zijn ze bru taal, en dreigen ze de Ark te beschadigen en af te kalefateren 't hindert niets dan zullen de revolvers der agenten en de sabels der militie daar wel een eind aan maken. Wat deert hen stroomen menschen- bloed, als 't 't behoud der Arke, hun Schutsplaats geldt De Liberaal-Democraten beschouwen 't Kapitaal als een machtigen Strijdhengst, die zijne hoeven te diep inslaat in de vo ren van den Maatschappelijken akker, en daardoor stof en gruis en steenen opwerpt, die den armen schildknaap, rijdende achter zijn meester wondt en kneust en de oogen pijnten die den berijder, omdat hij zoo weinig achterwaarts naar zijn schildknaap kijkt, maar voorwaarts naar de plaatsen waar eer, en roem van menschen te halen is, onverschillig en ongevoelig maakt voor leed en vaak ondragelijke smart. Het vurig ros is onmisbaar in den Strijd om het be houd van het leven maar dat het zeer ingetoomd worde door de teugels van Wet en Rechtdat het zeer inge bonden worde door Overheid en Gezag, opdat de Schildknaap niet gewond worde, maar zijn Meester met blijdschap, zonder smart en tranen dienen kan, en mede in de vruchten deele en van de voordeelen ge niete, Laat de Meester zijn paard berijden, maar de Schildknaap is zijn strijdmak ker, die de wapens draagt, en recht heeft op erkenning van zijn diensten en hulp en steun, de onmisbare voorwaarden voor den ten strijde trekkenden Ruiter. En de Christen-Democraten Zij zien in het Kapitaal niets meer en niets minder dan de Johannes aller eeuwen. Het woord Johannes beteekent gave, gift. En dus is voor hen het Kapitaal niets anders dan eene gave Gods, geschonken om te gebruiken tot eere van den Opper sten Gever, tot heil der menschheid, tot zegen vati allen. Wij, en 't is ons eene eere tot deze laatste groep te behooren, willen niet opheffing van 't privaat bezit als de Socialisten niet een losbandige vrijheid van 't Kapitaal, die den Arbeid in banden sluit en vermoordt als de Conservatieven niet een ingrijpen door den Staat in de economische verhoudingen als de Libe raal-Democraten, opdat de Arbeid in de eerste plaats de vruchten daarvan plukke, maar wij willen tegenover de Socialisten handhaving van 't privaat bezit. Hierin staan we zij aan zij met Conserv en Lib. Democr. tegenover de Conservatieven-, wettelijke regeling van den Arbeidopdat deze zijn Rechten kan laten gelden tegen het brutaal opt. edend Kapitalisme. Hierin staan we zij aan zij met de Lib.- Democr. tegenover de Lib.- Democr.regeling van Kapitaal en Arbeid naar de ordinantiën Gods, voorgeschreven in Zijn Woord, opdat de Rechten van beide kunnen ge handhaafd en de Plichten van beide kun nen betracht worden tot eer van God en tot zegen van den naaste. En omdat die ordinantiën van Genesis tot Openbaring eene uitbreiding, eene omschrijving zijn van deze éene Hebt God lief boven alles en uw naaste als 11 zelfofGij zijt allen broeders daarom willen wij eene maatschappij op andere grondsla gen dan de tegenwoordige nl. iLosmaking der Maatschappij van den huidigen Mamondiensttoebrenging der Maatschappij tot het Evangelie. z. Prediking in Kerk en School en Huisgezin van Mededeelzaamheid en Barm hartigheid. 3. Geen Maatschappijvergoding als de Socialisten willenen geen Staatsalmacht als de Lib.-Democr. maar èn Staat èn Maatschappij elk hun eigen sfeer en sou- vereiniteithooghouden het Gezag, en hooghouden het vrije initiatief; eeren den Staat, waarin Gezag wordt geoefend dooi de door God gestelde Overheden ,-, èeren de Maatschappij, waarin ieder zoeken moet naar geluk en welvaart, maar zonder elkan der te schaden en te benadeelen. 4. Erkenning van de solidariteit, de saamhoorigheid en broederschap aller menschenkinderen. (38) //Nu Neeltje 1 dat zegt Willem ook altijd," riep Betje op een toon vol opgewektheid uit. //Wij hadden het laatst samen daar ook over en door zijne uitlegging kreeg ik toen op eens een helderen blik in die groote waarheid dat de strijd, dien een mensch voert tegen Gods wil, oneindig veel zwaarder en moeilijker is dan een strijd tegen de zonde en den duivel. Dat wordt zoo niet ingezien en geloofd, maar toch is het zoodaarom sprak de Heere tot Paulus op den weg naar Damascus, toen Iiij hem zoo krachtdadig en plotseling tot bekeering bracht„Het valt u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. Het was harder voor hem, om zich door achteruitslaan gedurig te wonden, dan volgzaam voort te gaan en wat van Paulus gold, dat geldt voor iedereen." Neeltjes vingers bladerden in het boek, waaruit Willem Elshorst straks voor zou lezen. In stilte dacht zij, toen zij Betjes woorden aanhoorde //Wat leert de Heere aan Zijne kinderen, die door Hem onderwezen willen 5. Erkenning van Gods Voorzienigheid op Maatschappelijk terrein, en diesop bouw van het goede, afbreken van het slechte in de samenleving. 6. Verzet tegen alle revolutionaire be weging, en erkenning, dat »aan den draad der historische ontwikkeling" niet anders mag voort gesponnen worden dan door ge leidelijke overgang en in den wettigen weg. 7. Erkenning, dat we geen absoluut of volstrekt eigendom bezitten, maar dat we van alles slechts Rentmeesters zijn, wien eenmaal rekenschap gevraagd zal worden van de wijze, waarop we onze goederen beheerd hebben. 8. Erkenning, dat de Bodem gegeven is, opdat alle menschen (niet alleen de Grondeigenaar) er van zouden kunnen leven. De Grond moge al aan eenigen behooren, wanneer deze hem alleen voor zich zeiven gebruiken, zonder daarmee te voeden, wat erdoor gevoed kan worden, verkorten zij het recht der menschen. 9. Erkenning, dat de arbeider zijn loon waardig is een loon, zoo groot, dat hij zijn roeping als man en vader kan ver vullen den Sabbath vieren en op zijn ouden dag zouder »arbeid" kan leven. Organisatie tegen het Kapitaal als Kapi taal achten we zondig i omdat het eene gave Gods is want Rijken en armen ont moeten elkander en de Heere heeft ze beiden gemaaktOrganisatie tegen de uit wassen en misbruiken van 't Kapitaalbe zit achten we dringend noodzakelijk. In Duitschland zei een schrijverHet privaat bezit, de eigendom, het Kapitaal dus, zal sociaal zijn óf het zal niet zijn èn verdwijnen. We meenen den geest des tijds niet onjuist te teekenen, als we beweren, dat het streven allerwege ishet Kapitaal zij sociaal 1 d.w.z. het blijve niet op >dotjes'-, maar met erkenning van ieders recht, worde er meer dan thans naar gestreefd om ieder mensch te laten deelen in de zege ningen, die 't Kapitaal bij goed gebruik medebrengt. Overal organiseere men zich, niet tegen Kapitaal, maar tegen 't Kapitalisme jtegen de geldzucht, die de uitzuigerij als haar schaamteelooze dienares in 't werk stelt tegen den werkmantegen den Mamondienst dat huis aan huis, en akker aan akker trekken. Het Kapitaal worde Sociaal A l s Christen-Democraat roepen wij dan ook den arbeiders toeorganiseert U tot eene antir. kiesvereeniging of sluit U bij een Antirev. Kiesv. aan o1 valcver- eeniging, die een positief Christelijke be lijdenis heeft, bv. Patrimoniumopdat door die Organisatie aan Staat en Gemeente kunne geopenbaard worden ja overal en aan ieder 1. dat de werkman in de eerste plaats verbetering zoekt door de belijdenis des Evangelies, door terugkeer tot de ordinan tiën Gods. 2. dat hij in de tweede plaats verbete ring wacht van het optreden van een Christelijk Ministerie, dat Kapitaal en Ar beid gelijke rechten gunt en gelijke plich ten oplegt. 3. dat hij in de derde plaats verbetering eisclit (in den weg van Wet en Gezag) van elke Regeering, die 't haar roeping acht den arme te beschermen, den rijke niet te knevelen Als Christen-Democraat roepen we het Marx na ^Proletariërs van alle landen, vereenigt U", maar onder deze leuze Steunende op den Bijbel vragen en eischen wij Een Menschwaardig Bestaan voor ons en onze kinderen, wat te berei ken is 1. door Terugkeer van Rijk en Arm tot de ordinantiën Gods. 2. door Bestrijding van den Mamon ovcrwelken de Christus hetWee u, wee u heeft uitgeroepen 3. door Betere Verdeeling van de Vruch ten van 't Kapitaal, door God zelve in het Oude Israël vastgesteld, geboden en gehandhaafd. De uitslag der Herstemming te Oude-Tonge. De uitslag van de Gemeenteraadsver kiezingen te Oude Tonge heeft ons ver blijd. De Heer Heèsiermans, Roomsch Katholiek is gekozen en de liberale ze- worden, toch altijd dezelfde les! Hoe merk waardig, dat zij dezelfde bevindingen hebben dat hetzelfde licht in hun harten wordt ont stoken, en dat zij tot dezelfde slotsom komen //Willem vertelde mij onlangs iets uit zijn vroeger leven,// zeide Betje. //Hij heeft een jongeling gekend uit een Christelijk gezin, die er kwam, om, ter wille van de spotterij zijner kameraden, zijn Heere te verloochenen, en te doen zooals zij, maar dat kostte hem een strijd en baarde hem een leed, veel greoter en zwaarder, dan wanneer hij een keer als een man flink voor zijn geloof ware uitgekomen. Daarenboven waren de rust en vrede zijns harten verdwenen, en werd hij soms inwendig verteerd door een nameloos verlangen naar dat geluk, dat hij in zijn ouderlijk huis gekend, maar door eigen zwak heid verloren had. Toch moest dat sterke verlangen naar dat vroegere geluk telkens zwichten voor die noodlottige menschenvrees Is een nederlaag lijden niet verschrikkelijk en is het niet heerlijk, om in den strijd, dien Paulus den goeden strijd des gelools noemt, en waarin wij nooit alleen gelaten worden, de overwinning te behalen //En//, vervolgde Betje met hoe langer hoe meer vuur Willems woorden herhalende, en tel wordt nu door een tegenstander in genomen Maar hoewel tevreden met dezen uit slag men moet het er niet bij laten zitten. Da R. K. vertegenwoordigen een groot deel der bevolking, en ze hebben dus recht op meer dan één Raadszetel. Ddar moet het nu heengestuurd worden, dat er zooveel R. K. in den Raad komen, ala de verhoudingen van Liberaal. R. K. en Antirev. eischen. Hoe dit te krjgen Aizoo: Laten R. K. en Antirevol. samen eene Vereenigiug oprichten ten doel hebbe de Samenwerking bij de stembus voor Ge meenteraadsverkiezingen of' Gemeentebe langen. Laat er een program gemaakt worden, waarin die Samenwerking zoo juist mo gelijk wordt omschreven. Bj elke naderende Gemeenteraadsver kiezing vergadert men om het plan der Campagne vast te stellen. Ea ïede.e Antirev. en elke R. K. houdt zich eerljk en oprecht aau het wottig genomen besluit in die Vergade ring. En men ruste niet, voordat de R. K. en de A. R. beidon hun proporiie, hun aandeel hebben in de zetels van den Raad. Is dat doel eenmaal bereikt, dan kun nen de Partjen verder zien, wat de toesta id eischt. Maar dat doel eerst zien te bereiken in de naaste toekomst 't Is zeer goed mogeljk. "Wie slaat de hand aan den ploeg? Wie neemt het initiatief? Eere aan dien man Onder zijn wijnstok en zijn vij geboom. „En Juda en Israël woonden zeker, een iegelijk onder zijn wijnstok en vijge boom, van Dan tot Berseba, al de dagen van Salomo." De Maatschappj in Salomo's dagen was een kapitalistische, want men erken de den privaten eigendom. Van onteigening geen sprake. En toch een iegelijk zat rustig onder wijnstok en vjgeboom. Die Ond-lsraëlietisebe Maatschappij is het ideaal der Christelijke Sociale Richting. Eonerzyds bestrjding van den Ma mondienst. Anderzijds handhaving van den pri vaten eigendom als een grondzuil onzer samenleving. Het Mamonisme kweekt ophooping van kapitaal aan den eenen kantverarming aan den anderen. Het doet den Middenstand verdwijnen den arbeider hongereD. Het verbreekt alle Maatschappelijke evenwicht en rukt de MaatBchappj uit haar voegen. Het is ceu Demon, een duivel, die de zielen en lichamen van Bezitters en Proletariërs verwoest. Maar het Kapitaal is de Mamon niet Ook maakt het Kapitaal iemand niet absoluut tot een Mamondienaarzoomin als do Armoede iemand absoluut tot een Milden gever maakt. Ooder den fijnen Kapitalistischen man tel evenzeer als onder het ruige kleed van den Proletariër kan het steenen hart, van den Vrek verborgen zijn, zoowel als de mildheid van den Barmhartigen Samaritaan. Wat wij willen is Kerstening, c'aris- tiauiseering van het Kapitaald. w. z. het Kapitaal niet onteigencD, maar door Evangelie en Christelijke Wet aldus iafluencaeren, aldus invloed uitoefenen op het Kapitaal, dat de Maatschappij er ruimschoots de vruchten van plukt. Niet het Oude Israël nagebootst, maar het Sociale beginsel, dat in Israels wet geving uitblonk, in onze wetten en toe standen neergelegd op eene wijze, die nist in strijd is met onze historie, onze traditiën, en de ordinantiën Gods. Bij ons, in onze samenleving is geen sprake van een Jubeljaar, waarin de eigendommen werden teruggegeven aan heD, die ze eert jds bezaten, maar hadden moeten verkoopen uit armoe of dergel jke omstandigheid. die veel weerklank in haar gemoed gevonden hadden //zie nu bijvoorbeeld eens naar een dronkaard. Denkt ge, dat het hem geen strijd gekost heeft, om te gaan drinken en een dronkaard te worden Wel de strijd van een man tegen verleiding en den tergenden spot zijner kameraden is, beweert Willem, slechts kinderspel, vergeleken bij den strijd, dien hij heeft moeten voeren om een dronkaard te worden. Vooreerst heeft hij zijn innerlijkcn afkeer tegen de onheilige plaats, waar de drank geschonken wordt, moeten overwinnen, hij heeft zijne ooren moeten leeren wennen aan de lalïe, vuile, goddelooze taal, die daar gehoord wordtzijn tong moeten dwingen, om dezelfde taal uit te slaan. Dan heeft hij een strijd moeten voeren in zijn huis, die w- arlijk niet gering was. Vooreerst strijd togen zijn eigen vrouw, die- hetzij -u.it liefde lot haren man, hetzij uit eigenbelang of uit zorg voor hare kinderen dag aan dag, zonder ophouden, al hare kracht inspant oru hem toch van die heillooze gewoonte af te brengen strijd tegen armoede en vervalstrijd tegen de ingeschapen vaderlijke liefde voor de kinderen, aan zijne zorgen toevertrouwd, en die als het ware een stil verwijt voor hem wordenO, noem dat alles maar //geen strijd cijfer al Zooiels zou in onze Maatschappij niet precies eend-.r kunnen worden voorgesteld maar om eens een voorbeeid te noemen zou het stelenzijn, onteigening, om een Arbeider, die in een huis van f 700 bij inkoop 35 jaar heeft gewoond, en dus betaald heef t aan huur 35 maal 50 gul den of 1750 gulden zou het nu ontei gening" zijn, om zoon Arbeiderna dien tijd vrij te laten van huishuur Het huis heeft reeds den inkoop opgebrachtdaar bij nog ruim 1000 gulden. Zoo'n feit komt overeen met Israëla toestanden Wat is nu de plicht van den Eigenaar Ziende op Israël deze Den man gratis laten wonen of alleen betalende de kosten van onderhoud, als die niet le veel zijn. Had die Arbeider dan een pensioen van 3 gulden; ziju vrouw een van 2 gulden, en waren ze vrij van huishuur, dan zaten ze tot hun dool Rustig ouder hun Wijnstok en hun Vijgeboom, En de Kapitalist was nog Eigenaar. 20 Cent per regel De lieer A. Versteeg le Doesburg is thans aan 't woord» Een ieder weet reeds wat men reeds sedert langen tijd omtrent onze wondervolle Pink pillen zegtDe een en den ander weet niet op welke wijze te zeggen hoe hij genezen is geworden van bloedarmoede bleekzucht, neurasthenie rheumatiek of' van algemeene zwakte ver oorzaakt door eene ernstigs ziekte over dreven arbeid, of andere oorzaken En allen hebben recht, want de getui genissen zijn niet te teilen en volkomen oprecht die eiken dag tot ons komen en die de werkelijke werkdadigneid dezer [ui len bevestigen. De reden is doodeenvou dig. Al deze ziekten komen voort uit de verarming van het bloed of uit de zwakte der zenuwen. De Pink j illen die de zui- veiste hernieuwer van liet bloed zijn en de krachtigsteversterker der zenuwenhande- Len op wondervolle wijze in deze beide ge vallen. De heer A. Versteeg zegt, mijne moeder was sinds langen tijd lijdende aan maagziekte. Haar toestand is thans uitstekend, lleeds twee jaren was zij lijdende, gepaard gaan de met zenuwaandoeningen. Er kwamen somtijds oogenblikken, dat zij zulke vree sclijke pijnen kreeg dat zij zich gevoelde of de dood zoude intreden. Verschillende middelen werden door ons aangewend, doch alles scheen vruchteloos. Nu, nadat door ons Uwe pink pillen werden aangewendis er steeds vooruitgang te bespeuren. Nu en dan heeft zij nog wel eens aanmaningen van hartkloppingen, doch wij hopen dat ook dit zal uitblijven, evenals de hevige maagkrampen die zij thans niet meer heeft welk voor ons eene groote blijdschap is. Zij is U ten hoogste dankbaar en raadt dit middel een ieder aau I11 een tweede schrijven verklaart ons de lieer Versteeg. Als bevestiging van mijn laatste schrijven diene liet volgende, 't Was reeds lang mijn plan geweest u eeni- ge mededeelingen te doen, doch door eene korte ongesteldheid was ik hier toe ver hinderd Nu sinds eenige maanden is mijne moeder van de bekende kwaal geheel en al vrij gebleven, een enkele maal eene kleine dreiging, doch die direct weer voorbij was. Haar dank is nu ook onbeschrijfelijk groot voor u, voor de heilzame uitwerking dezer Pink pillen van Dr. Williams. Wij geven u van harte vergunning hare gene zing te publiceeren. Zoo er nog ongeloo vigen zijn, dat zij zich tut mij wenden want onzen dank is zeer groot. Zie hier de oprechte beken enis en ver klaring van den heer Vers eeg, waarvan een ieder zich van de waarheid kan over tuigen Trouwens wij achten dat een na dere aanbeveling overbodig zij van mond tot mond worden de echte Pink pillen aangeraden wacht U over de afschuwelijke namaaksels. Bestelt ze alleen bij de de pothouders die onder de attesten worden aangegeven. Prijs t. 1.75 de doos. f 9.per 6 doozen. Verkrijgbaar bij Snabüié, Steiger die moeite, dat verdriet, en hartzeer maar weg, als ge kunt. En dan die inwendige onrust waarvan men bijna nooit iets te hooren krijgtIndien iedere diepgevallene eerlijk wilde zijn, dan zou hij bekennen, dat het handelen tegen Gods wil boven alle beschrijving zwaar en moeilijk is dat liet ellendig maakt, en dat het waarlijk hard valt, „de verzenen tegen de prikkels te slaan.// //Wi'lcm heeft wel gelijk// zeide Neeltje, toen Betje zweeg net een uitdrukking op haar gelaat alsof zij nog wel meer te zeggen had. //Willem heeft gelijk. Niemand weet dat foo goed als ik. Wat was ik vroeger bij al mijn schijnbare vroolijkheid toch ongelukkig; en hoe geheel anders is het nu." Vol gedachten zaten de beide meisjes nog eenige oogenblikken haicn vroegeren wegen de liefdevolle leiding van haren Hemelschen Vader te overdenken, toen een welbekend zacht schellen Betje met een blijden glimlach en een vlugge beweging deed opstaan want zij wist, dat haar Willem was gekomen. O, die Zondagavonden! Hoe gelukkig, hoe gezegend, hoe onvergetelijk waven zij H )e leefde dit drietal, inzonderheid in die uren, als in de onmiddellijke nabijheid des Heeren 1 Zij konden Terstecgen wel nazingen 27, Rotterdam, hoofd-depothouder voor Nederland en Apotheken. Franco toezen ding tegen postwissel. Dok echt verkrijgbaar bij de firma D1JKEMA DOORNBOS te Soramels- dijk. Een aanbevelenswaardig adres om uwe in Commissie te zenden, is bij J. KNOOP, (voorheen Evenblij Knoop) Commis sionair, Prinsengracht 43 Amsterdam. UIT NEDERLANDSCH LANDB. WEEK BLAD. Wij meonon in 't belang onzer lezers 't vol gende stukje uit bedoeld weekblad te moeten overnemen. WAARSCHUWING. Door de Firma G. Nieuwlaat te Deventer wordt onder den oaam vdeesohmeel geleverd een pro duct, dat door het Rijkslandbouwproefstation te Wngeuingen nader werd onderzocht e i bleek te bestaan uit de volgende plantaardige afvalstoffen vooral oacaoschillen en zomelen van verschillen de graansoorten vleesobaohtige bostanddeeleu werden daariu niet gevonden. Het product wordt verkocht tegen f9,50 de 100 KG. De werkelijke waarde is wellicht 3 g, indien men oonbareko- ning wilde maken naar de aanwezige voedings stoffen maar ik zou haar nog lager willen tax- eereo wegens do gevaren, die het voederen van allerlei afvalstoffen voor de gezondheid van het vee na zich sleept. De benaming „vleepchmeol* zal wellicht door do fabrikanten ivordou verdedigd uit het gezichts punt, dat het meel is goschikt voor vleeschvor- ming bij varkens. Voor den veehouder is het oohtor van gewicht te weten dat er geen vleesob aohtige bestanddeelen in ziju en liet goedje ver boven zijne zeer geringe waarde wordt aange boden. Men zij over het algemeen zeer vooi- zichn'g met voedormeelsoorten. Een zeer groot gedeelte van hetgeen in den hundol is, is ons gebleken in meer of minder mate vervalscht te zijn. (was g.) ADOLF MAYER. Rijkslandbouwproefstatio.i te Wageningen, April 1902. OYER DEN AANLEG YAN WEI- EN HOOILANDEN EN KUNST WEIDEN. Of de uitgestrektheid weide groot of klein zal zijn, hangt van zeer veel omstandigheden af. De schaarischte der arbeiders, de daardoor stijgende arbeidersloonen, de hooge prijzen van het vee, de dalende suikerprijs, dat alles maakt, dat in den laatsten tijd meer werk gemaakt wordt van de weide en er meer wei- en hooi landen en kunstvveiden aangelegd worden. Een enkel woord over deze weide- en hooilanden is dus zeker niet overtollig. De tijd, dat de weiden niet bemest werden, is, hoop ik voorbij. Men heeft ingezien, dat ook de weideplanten moeten gevoed worden en de ervaring heeft geleerd, dat de hoedanigheid en hoeveelheid van het gras en het hooi in evenredigheid is met de zorg en moeite, met de kosten voor bemesting aan de weide besteed. Een eerste voorwaarde voor het goed slagen bij het aan leggen van kunstweiden is een zorgvuldige voorbereiding van den grond. Voor een vlakke ligging draagt men zorg door het afgraven van hoogten en het vullen der laagten, bij het eerste zooveel mogelijk den ondergrond wegnemende de boveugiond moet inde meeste gevallen op de oorspronkelijke plaats blijven. Doch in de eerste plaats moet de grond goed van onkruid gezuiverd en goed bemest wor den. Het is over dit laatste vooral, dat ik heden een enkel woord wil zeggen. Het is duidelijk, dat de bodem van een wei- of hooiland wan neer het gras en de andere weideplanten er eenmaal opstaan, niet zoo behandeld kan wor den als die van een gewoon bouwland. De grond kan niet opengemaakt worden, om de meststoffen te ontvangen m. a. w. de mest kan niet ondergeploegd worden. Het is dus in de eerste plaats noodig in den bodem alle stoffen te brengen, die voor den groei der weideplan ten noodig zijn en wel in zoodanigen vorm, dat de voedende bestanddeelen, langzaam en geregeld de planten ten goede komen. Men moet op dit punt onderscheid maken tusschen tijdelijke, zoogenaamde kunstweiden, die na enkele jaren weder omgeploegd worden en blijvende graslanden. Beschouwen wij eerst de kunstweiden. De bodem van deze weiden blijft wel zoo los, dat de zuurstof der lucht er in kan doordringen en de temperatuur in de bovenste lagen stijgt, als het buiten war mer wordt. De salpetervervvarming kan dus bij aanwezigheid van stikstofhoudende bestand deelen in zulk een bodem zeker plaats hebben. Het is dus wenschelijk, dat de bodem van zulke kunstweiden vö&r de zaaiing der weide planten bemest wordt met een meststof, waar in de stikstof aanwezig is in een vorm, die langzaam tot salpeter wordt, waaraan de plan ten het tweede en ook het derde jaar zich nog voeden kunnen. Daarvoor komt naast stalmest in de eerste plaats in aanmerking de Peru- Guano, die de stikstof bevat in den ammoniak vorm, een stof, die door den bodem wordt geabsorbeerd, d. w. z. vastgehouden, tot zij in salpeter overgaat. Die Peru-Guano moet ge geven worden in den opgelosten vorm. Het moet dus zoogenaamde opgeloste Peru-Guano zijn. Eu wel omdat ook aanstonds de grassen er reeds nut van moeten kunnen trekken. Op zandgronden zal het in de meeste gevallen goed zijn, zooals ik bekend mag veronderstellen, dat 't Is of de zoete blikken Eens vaders ons verkwikken; Voorwaar! wij hebben 'tgoed. Ja, recht gezegenne Zondugavonduren wer den in die nederige kleine keuken door gebracht. Al wat in de afgeloopen week was voorgevallen in de verschillende omgeving, waarin Willem, Betje en Neeltje leefden en arbeidden, en dat de moeite van vermelding waard was, vertelde men elkander. En daar zij alle drie, doordat de Heere hun de oogen eopend had, de gave hadden ontvangen om de liefdevolle leidingen van hunnen Hemel schen Vader in hun leven op te merken, zoo waren de kleinste omstandigheden ge- wieh'ig in hunne oogen. Als men zoo'n uurtje met elkaar gesproken had, volgde het voorlezen. O, laat toch nooit iemand zeggen, dat de lijtl lang valt, en dat er daarom gezocht moet worden naar een middel om hom te verdrijven, zoolang er boeken in de wereld gevonden worden, boeken, doorailemd. van Lemelsche lucht, daar Gods kinderen» die ze schreven, hun pen lieten besturen door den Geest die van Boven komt en naar Boven terugvoert. [Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 2