Ons laatste wootfl. @.Qh.$EGTEL. E. Ch. Vegtel. H. Ch. VEGTEL. in de consciëntie der overheidspersonen, aan de ordinantiën Gods ge bonden zij. De Overheid zoo leert ze, is als dienaresse Gods, in eene Christelijke en dus niet—gods- - dienstlooze natie gehouden [j tot verheerlijking van Gods Naam. Wan huiten. Overmits er geen andere naam onder den hemel gegeven is, waardoor het hart verzoend en van zonde -GÊr kan bevrijd worden, dan de Naam van Christus Jezus, zoo is en blijft het voor ons hoofdzaak, dat -cg zijn Evangelie door kerk en school en pers zijn jp- vrijen loop hebben onder alle rangen en standen Jg. van ons volk. Tegen de vrijmaking des volks door AÈr losmaking van den band, die ons aan God bindt, $P~ stelt de Antirevolutionaire partij daarom juist J£ S het tegenovergestelde beginselStaatkundige vrijmaking door èn staat èn volk volledig te -cg onderwerpen aan God. Neel en Uriet De pid§dien§t tier Mede. Eene Partij, die de rede niet raadpleegt, is j eene onverstandige Partij. Wij verlangen eene redelijke Godsdienst, maar niet de godsdienst jj d e r Rede, ook niet in de toepassing op de Politiek. Gij wilt het Cicero nazeggen, dat de |J Rede de eeuwigdurende wet isleer dan ook jj van hem het verhand van de Rede tot j den wilvanGod, Kiezers Denkt er om, dat de witte Mip voor den naam van den Meer VEGTEL goed zwart gemaakt wordt, J xx van Koloniën, Mr. Keuchenius moest zijne begrooting verdedigen. In het voorloopig Verslag was van dezen zeer ernstigen en vromen Be windsman reeds gezegd, dat men zijne onvoorzichtige en misplaatste uitlatin gen op theologisch gebied bepaald -wr* - vr>r* mcxrz Ook op staatkundig terrein belijdt de Antirevolutionaire par tij de eeuwige beginselen van Gods Woordzóó evenwel, dat het staatsgezag noch recht streeks, noch door de uitspraak van eenige kerk, maar alleen Art. 2 en 3a van Ons Program. gevaarlijk vond. Hat hij daarmede voortging, hoe herhaaldelijk en ernstig ook gewaarschuwd om zich in ditop- zicht te matigen, werd hoogst beden kelijk geacht. Maar op 31 Januari werd de open bare discussie gevoerd. De heer Van Gennep opende het debat en sprak o.m. »Waar de Minister met stokpaardjes gaat spelen, waar hij slechts kracht toont in het opwekken van hartstochten, daar acht ik het niet verantwoord om de afwachtende houding, die ik verleden jaar nog meende te moeten innemen, langer voort te zetten." Wat waren die stokpaardjes? Welke hartstochten wekte Keuche nius op Hoort, wat hij zelf antwoordde en ge begrijpt alles gij begrijpt wat de Liberale heeren bedoelden. Dit zei hij aan het slot van het debat »Wat ook moge gezegd of gedacht worden, de godsdienstige meeiiingen, die ik beleden heb in de Tweede Ka mer, zijn geen andere dan die, welke ik blijf aankleven in de Eerstö, en niets ter wereld zal in staat zijn om datgene, wat bij mij de vrucht is van jarenlang onderzoek, nadenken en worstelen te wijzigen. Ik zal met ernst aandacht blijven schenken aan alle raadgevingen tot voorzichtigheid; aan alle bedenkingen, welke tegen mijn meeningen worden aangevoerd maar ik ben te oud ge worden en heb te lang over die za ken, welke waarde hebben voor de eeuwigheid, nagedacht, dan dat ik in eene politieke vergadering zou kunnen afleggen of afzweren, het geen voor mij den troost uitmaakt in leven en sterven." Kiezerskent ge nu de stokpaard jes? Begrijpt ge nu, wat dat wilde zeggen Keuchenius wekt de hartstoch ten op P Na zijne rede werd gestemd en de Begrooting werd afgestemd. Keuche nius was gevonnist, gevallen, omdat hij zijn God beleed ook als Minister. Dat deed de Eerste Kamer, gekozen door de Provinciale Staten. Mag het waar zijn, dat die booze geest van 't Liberalisme wat inge toomd is, gedrongen door de omstan digheden, dooreen onversaagd en kloek optreden der Anti Liberalen't stelsel zelf is niets veranderd. Maar men durft nu niet best meer Kiest voor de Pro v. Staten den heer Hij zal bij eene verkiezing voor de Eerste Kamer niet op mannen stem men, die een bekwaam, ijverig en godvreezend Staatsman doen vallen en tot altreden nopen. Natuurlijk meenen de liberalen, dat hun candidaat de voorkeur verdient, omdat hij op het eiland woont. Oppervlakkig- geoordeeld, zou men dat wel haast moeten toegeven. Toch zal bij eenig nadenken ieder eerlijk man moeten toegeven, dat dit argument geen steek houdt. Of zou men nu werkelijk nog dur ven tegenspreken, dat de band tus- schen de kiezers op Flakkee en ons Statenlid den heer DE WILDE in Den Haag, sterker gevoeld wordt dan de band vroeger tusschen de kiezers, en bv. den heer VAN WEEL. Moet niet worden erkend, dat de heer DE WILDE leeft voor ons district. Of zou men het maar weer vergeten, dat door zijne tus- schenkomst bij den Minister ver hinderd werd, dat onze jongens recruten op Zondag moesten reizen, waartoe de Commissaris der Koningin had genoodzaakt. Heeft ooit een liberaal Flakkeeër meer blijk gegeven van onderzoek naar wat voor onzen landbouw drin gend noodig is, als de heer VEG- TEL op den partijdag Durft ge het van den knapsten Liberaal verwachten, dat hij a 1 s de heer VEGTEL zoo harte lijk instemming zal betuigen met de bekende motie tegen de gehate leerplichtwet Bovendien Al leven wij op een eiland, toch zijn we er trotsch op Zuidhollanders te wezen. En het zijn toch de staten van Z u i d- H o 11 a n d, waarheen wij een vertegenwoordiger zenden. Een liberaal mag evenmin als een Antirevolutionair Statenlid uitsluitend de belangen van Flakkee behartigen. Hij zit daar om de belangen onzer Provincie te behar tigen, ook als het district, dat hij vertegenwoordigt, hem het naaste. Daarbij waarborgt de bekende ijver en de groote kennis van onzen Candidaat ons, dat hij zich in de bijzondere belangen van Flak kee zal inwerken. Zijn onaf hanke- lijke positie maakt het hem mogelijk om zonder iemand naar de oogen te zien, zijn plicht als Statenlid nauwkeurig te betrachten. Inderdaad zal Flakkee heel de Provincie aan zich verplichten door een Lid in de Staten te brengen als de Heer VEGTEL. Bedenkt lichten dag, je bluuft er mar uut, oor, ï-'k Haauvve niks te verletten, zeit ie,< Mar allo, hie is dan toch opgebleve. N e e I. Och. heegers 't is toch zoo'n benauwden tied tegenwoordig. Geen cent is ter haest te verdienen. Jaop van mien heit heel de vvintere zoowat op schobberdebonk ge- laope. Op in van de kachelzoo'n beetje houtjes hakken, 's ochens 't zootje schelle en dan den déek op tot twaolt ure, in na tuurlijk ee dan had je 'tis 't eten klaer en kom ter dan maar om. Griet. Och mensch, houd er over op Je zou er gek van worreas je niet ge- holpe wier, kwam je om van den hon ger en wees nog mar dankbaer, dat je 't kiiege kenmar je mot 't toch weer opzeilen van de zeumer. Ne el. Teuntje van me komt van oggend op en daer had je 'tmoeder moeder en die meid kan zulke leelijke schreeuwen geven, 'k zegge: noe, wat mot je! *>Pietje breekt de kanne Wel, mensch, ik docht, dat 'k tureluursch wier, zoo'n mooie kanne van twee dubbel tjes, verlede week pas nieuw laete haele, 'k had die meid wel un klap kenne geve mar wat doe je der an, al slae je ze nog zoo op ter wammes, de kanne is kapot noe motte ze der eige mar in un klompe wassche. Griet. O, mensch, hou je dood stille je word maeger van ermoe en saggerein. Je man geen cent verdienein de jon gere der goed verschoore ik stiere gis tere die meid van me'n mit un dubbel tje nae de wienkel om twee en een half ons riekeluus butter, en daer komt ze mit ofgezakte kousen en een vuul gezicht van 't schreeuwen veromze had ter dubbeltje verlore. Ik zegge der op uut, in geen eten of eerst dat dubbelje veromdaer komt ze einde lijk an, mot je begriepe der klompe kapot in zonder dubbeltje. Ik zeggemiserabele meid, hei je weer hard gelaopen, anders kan die klompe niet kapotWaer is je dubbeltje P Mar jaweldat begriep je de katte had 't ingesliktIn zoo mot je noe tobbe van den eenen dag in den aaren. N e e 1. In noe mit die leerplichtwet, noe is 't nog erger geworreze haele noc het brood heelemael uut je mond. G r i et. Jae mar, daer steur ik me niks an, oor. Die meid van me ken al een -eg Dr. Kuyper. Niet de Vrijheidsboom, maar 't Kruis, blz. 17. 3* bovendien, dat de leden, der Prov. Staten de leden kiezen voor de Eerste Kamer, en die Kamer moet medehelpen om ons van den druk der leerplichtwet te verlossen. Daarom trekken we ter stembus en kiezen den Heer Dixi. .-■7 N e e 1. Goeje murge watten weer van nacht, Griet. Murge'k haauwer niks van gehoord of gezieje. Ik had gisteraevend zoo'n piene in mun bovenkaemer, dat 'k om half achte nae bed bin gegaen Wullum heit de pap gekookt, en toen ie gegete had is hie aok nae bed gekomme. Van oggend ging hie der uut, keek us buuten de deure nou, zeit ie, ik komme weer nae bed. Ik zeibin je niet wies, 't is klaer kapittel uut den Biebel leze, van zoo haauw'k je me niet; schrieve kan ze aok al kittig en te rekenen valt er niet veul in un arrebeiershuushouen 't is wat stroop e in zout in zeepe in vet in dan bin j' er as er wat te verdienen is, mot ze der uut oor Neel. Piet is elf jaer, en hie mot aok mar mee, ik ken de centen best gebruuke. Griet. Wullum roept mar: laet die jongen schole gae, want ik hauWe geen zin om nae de kas te gaen. Ik zeggeas joe niet wil, dan gae ik ik wil Rotterdam ook weer eens zieje ik binne der in geen drie jaer geweesten as ik dan uut de kas komme, bluuf ik nog un paer nachjes bie mun zusterze heit 't beter as ik. Ze heit m'n al us een paer nieuwe jurkjes belootd, as ik kwam, in ik zal ze dan mee zieje te briengen. Neel. Mun man geeft, er niks om. As ze mun komme roepe, zeit tun, dan gae'k. Mar ik hauwe hoore zegge, dat die wet zal veranderd worre. Ze motte dur weer voor gae stemme op 't durpsbuus. Ik hauwe tegen Jaop gezeitje mot er aok nae toeje mot die man uut den Haeg mar stemme. Die weunt vlak bie de Ko- neginne Griet. Zit die van daege op 't durps- huus Dan zak mun beklag aok us gae doewe ik hauwe al ellende genogt, in dan die wet nog. Wullum is veul te bedruseld mar dan zal ik 't woord wel doewe tegen diera menheer. Neel. Nee, daer hauwe'k een gelok van die Klores van mien is niks benauwd in in dit geval heelemaele niemendaole, oor Griet. Hoe hiet die meneer uut den Haeg Neel. Ik gelaeve van Esther of Vest er. Griet. Hauwe'k niet gehoord, dat 'n Ves- tel biet. Ik zalle men wat op gae knappe in dan zak 'n tus precies vertelle, wat un erm mensch toekomtNoe xAjuus Neel. Ajuuszeit tegen die meheer dat Jaop aok komt. Op den 248len Mei 1763 werd te Nevers geboren Anaxagoras Chaumette, in later dagen een der dweepzieke volgelingen van Rousseau. Op jeugdigen leeftijd moest hij reeds zelf in zijn onderhoud voorzien, omdat zijn vader als schoenmaker het niet al te breed bad, en werd boots jongen en stuurman. Toen Loustallotin gehoord en vernomen bebbeD. En menig Liberaal op Ilakkee en daarbuiten zat nu wel beseffen, waarom wj Antirevolu tionairen zoo aanhoudend tegendeRevolutie ons woord, ons protest laten hooren. En elk Liberaal moet het nu toch wel verstaan, waarom onze leus geen ander kan zjn, dan Tegen de Revolutie, Tegen de Rede, Tegen de Verbrjzeling der Kerk, Tegen de Loochening van God en Christus het Evangelie. Principiëel staan we tegen den Liberaal ovet. Gaat hij niet zoover ais Chaumette, om in de Kerk een altaar der Rede op O i» wa—ww Groen. Grwtsberz. en Eensgezindh. bldz. 335. I 1790 stierf, waren zjn bekwaamheden en zjn radicale denkbeeldon reeds zoo voor 't voetlicht getreden, dat hj tot hoofdredacteur werd benoemd van het Blad De Omwentelingen van Parijs; ja, hj werd de uitverkorene van de zeer lage volksklasse, het janhagel en grauw van Parijs eu 10 Aug. 1792 Procureur der Commune. Allerlei pogingen werden door hem in 't werk gesteld om de Armen zorg, het Onderwjs, het Huiseljk leveD, de Zedelijkheid enz. buiten de Kerk om te organiseeren. Ja, zjn dwaze haat tegen de Kerk ging zoover, dat hj het stoute stuk beging om den godsdienst der Rede in de plaats te stellen van het Katholiek Gelo of. Chaumette noodigde de Regeering (Conventie) uit, om in den nieuwen Re- publikeinschen kalender een da,g op te nemen, die voor heel Frankrjk zou gelden als de Dag der Redeen voorts nam h j als voorzitter der Commune het besluit, dat de Dienst der Rede zou aan vangen op 10 Nov. en de eerste bjeen- komst zou plaats hebben in de kerk de Notre Dame. Op de plaats van het altaar en ter vervanging daarvan was eene soort van verhevenheid opgericht, de Berg der Wjsbegeerte, en op den top tusschen 't groen en de bloemen was eene schoone vrouw geplaatst, juffrouw Mailhrd, eene opperazangeres, die de godin der Rede moest verbeelden. Een wit gewaad hing om hare leden; een hemelsblauwe man tel golfde om hare Behouders: zj droeg een roode muts en had een piek in de hand. Aan haar voeten stonden tal van operazangeressen in het wit, met eiken loof het hoofd omstrengeld. Het gezang werd aangeheven en toen de Inwjding geschied was, keerde men terug en ver zocht de Regeering om voortaan de Kerk, die aan de H. Maria was gew jd te mogen gebruiken in den Dienst der Rede. Daarmee had de Regeering zich officieel losgemaakt van hot oude geloot. En als gevolg ook daarvan werden verschillende Kerken ontchristel jkt. Die van St. Eus- tache werd een café. Overal zag men nieuwe optochten, met nieuwe godinnen der Rede, de eene al traaier uitgedoscht dan de andere. De verbetering van den Staat f is onbereikbaar zonder verbete- ring dergenen, nit wie de Staat is samengesteld. Der bal ve zon der Gods dierst geen wez n~ lijk herstel en geen duurzaam bebond. En dit juist wordt ver geten, neenstelselmatig bestre den door de verbeteraars in onzen tijd. [Groen. Grwtsherz.en Eensgezindh. bldz. 243. In Quaks werk, de Socialisten, bladz. 420, lezen we als laatste geckcht8 over dezen Dieuwen DienstEen ijskoude ril ling ging over het Katholieke Frankrijk. De godsdienst der Rede. Menig eenvoudig lezer zal thans voor 't eerst de verklaring dier uitdrukking te richten, om een Dag der Rede uit te roepen, hj ontkeDt de Openbaring Godshj ontkent de Waarachtigheid van den Bijbel als 't Woord van den Eenigen, Eeuwigen en Drieëenigen God. En daarom, om die ontkenning der Openbarinq, daarom is er tusschen ons en hem eene ondempbare klove. Daarom kan en mag een Antirevolu tionair niet stemmen op den Heer van Schouwen, al moge ook deze Candidaat een geacht burger zjn en een recht schapen Burgervader. Een antirevolutionair mag dat niet, omdat hj in den heer Yan Schouwen een man moet zien, wat deze als liberaal ook is, die eene andere Beljdenis heeft dan hj zelf; eene Beljdenis, die de Openbaring Gods niet aanvaardt zooals wij. Wj laten aan ieder 't recht, te gelooven, wat hj wilmaar zullen het standpunt van den tegenstander ook bij ven bestrjden bj en door de stembus, als een standpunt onzes inziens voor den God des Hemels hoonend voor den Christusbei jder daarom on- aannemeljk voor Yolk en Vaderland noodlottig. Kiezers Kiest daarom den Antirevolu tionairen Candidaat Zii zullen het niet hebben xx Ons oude Nederland! xjt XX Het bleef bij alle ellenden xx J xx Gods en der Vaadrenpand Zij zullen het niet hebben De goden van den tijd. Niet om hun erf te wezen Heeft God hetons bevrijd! Met al hun schoone woorden, Met al hun stout geschreeuw, Zij zullen ons niet hebben De goden dezer Eeuw Tenzij het woord des Zwijgers Moedwillig werd verzaakt 'k Heb met den Heer der heeren Een vast Verbond gemaakt. DaCosta. Aan Nederland in de lente van 1844.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 3