voor de ZnidhollandüeKie en Keeuwiche Eilanden.
Iff
W oensdag 26 Maart 1902,
A n tirevo lu tionair
Zeventiende Jaarg.
Orgaan
ij
H. Ch. Yegtel.
IN HOC SIGN O VINCE S
H. Ch. VEGTEL.
T. BOEKHOVEN.
Woob' iSesi inSiixitl van «lit nummer is «le I&edactie van „ftaaas» en $eliel«ïeb®«le" niet vea'antwoorfleSijli.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Amerika bij vooruitbetaling f S,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
uitgever:
Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel.
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Dienstaanvragen en Bienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij besia".n
Advert'utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur.
Aan onze Aniirevoiulio-
naire Hiezers op
Flakkee
Dixi.
en trotseert d% vlammen. En na den
strijd tegen dat verwoestende element
rust gij uit, zij 't ook jammerend en
klagend over de schade, die aange
richt is en over het trotsche gebouw,
dat in een puinhoop is veranderd.
Of staat ge, als de klok klept, met
uw slaapmuts op naar de lucht te
kijken al gapend uw oogen uit te
wrijven, nijdig en boos, dat ge uit
uw dutje zijt gewekt P
Neen, ge gevoelt bij 't gevaar
vooral uw Plicht en Roeping.
Maar wat ge bij een brand doet,
moet ge bij een verkiezingsstrijd niet
nalaten.
Spreidt ook bij dien strijd een
grooten ijver ten toon, want er is
gevaar.
„(Slot tic HBet en be ^etingem**", 300 51} en Mtjbe nofï
nu 0115c ÏC115C; en ï)et saï 31)11, 300 on£ £ljr$ten*foerïïbaïfc
niet naar bat IBnntb ïjooct, bat ooft 39 m 0113e pnïh
ttcöc taoi^teïmg geen bagceaab ïjeüïten 3uïïen.
©00c bc ii0oben ban ^ct ïgbenb bceï on3eé üoïft** moet
in tccbcrc öeernfê 00ft on£ roepen uitgaan, 'en boor tjet
reeïjt ooft ban 0113c ïagcre boïft^ftïa^e moet on*t pïcit
onberstaaftt öïijben uitgaan; maar jjoog moet bij bat
pïeit en bij ben «atrgb, bie ec uit bonrtbïoeit, bc banier
bc£ ifeeren boben on5e ijoofben biapperen.
Om een gevaar af te wenden,
moet ge het zien.
Daarom waarschuwen we U Ge
moet het zien Maar ook daarom
roepen wij u toe Op naar de stem
bus Niet thuis gebleven
Dan kan het- afgewend worden
En na den strijd de victorie
en dankbare voldoening.
Ten strijde dan vol vuur, vol moed,
vol hoop voor onzen Candidaat
Geen Overwinning-
zonder strijd.
Donderdag 27 Maart is 't stemdng,
en ieder kiezer gaat ter stembus,
zoo dringende redenen het niet be
letten.
Waarom? Omdat het een Plicht is,
die op eiken kiezer rust. Waar ons
hèt Hecht verleend wordt om te kun
nen kiezen, waar we onzen invloed
mogen en kunnen laten gelden, moe
ten we ons niet onverschillig daar
omtrent betoonen, maar van het
recht gebruik maken.
Plichtsgevoel moet hier spreken.
Alle traagheid moet verdwijnen 1
alle gevoelloosheid wijken Geen on
verschilligheid maar vuur, maar
ijver en flinke bezonnenheid.
Als er brand is, blijft gij niet op
uw stoel zitten, maar vliegt naar
buiten snelt naar het terrein ge
helpt, redt, springt over heiningen
en wringt u door dorens slaat mu
ren om en breekt de vensters open
Onze verkiezingsstrijd
en de StiUe Week.
De zoogenaamde Stille Week, die wij
thans weer doorleven, roept ons ter
stembus. Met meer bijzondere aan
dacht volgt de belijdende Gemeente
des Hoeren haar Heiland thans weer
op Zijn ,;weg dersmarte." Met aan
doening hoort zij den heiden Pilatus
spottend en twijfelmoedig vragen
„Wat is waarheid?" Hij, de heiden
verstond Jezus belijdenis niet, dat Hij
tot een Koning in de Wereld was geko
men om der waarheid getuigenis te
geven.
Maar immers, hebt^j/, die de kracht
der Waarheid leerdeterkennen,zooals
uw Heiland die openbaart, wel de
belijdenis van Hem verstaan
Het is uw plicht als christen, maar
immers ook uw voorrecht, en daarom
ookuw lust toch om Hem natevolgen,
dat ook gij der waarheid wilt getui
genis geven. Welnu, dan moeten we
dat getuigenis ook afleggen bij de
stembus. Het liberalisme, dat opkomt
uit de revolutie, is uit den vader der
leugenen. Het rekent met God niet
in de Staatkunde. Dat is ons genoeg
gebleken. De Christelijke staatkunde
zoekt voor haar toepassing juist dat
beginsel „dat Gods Woord ook in
het volksleven richtsnoer zal zijn."
Ook in en voor de regeering des
lands zegt daarom de Christen het
Jezus na: „Hemelsche Vader: Uw
Woord is de Waarheid (Joh. 17).
Welnu, dan willen we ook in onze
Staten mannen, die dat met ons belij
den. En zulk een man hebben wij
in onzen Candidaat. Daarom nu vooral
deze Stille Week, onzen Heiland ge
ëerd, en bij de Stembus der Waarheid
getuigenis gegeven.
Dat doen wij, als wij op onze
stemkaart de stip zwart maken voor
den naam van den heer
Dixi.
XedeSijke ISancS met «Ie
HiezersOf g-een
Hat in «len zafe.
De conservatieve partij wil voor
Kamer en Staten personen van ver
trouwen. Zoo op den klank af, luidt
dat allermooist. Want natuurlijk; men
gaat geen candidaat steunen, of men
moet hem kunnen vertrouwen. En
wie geen vertrouwen waardig is,
komt in de verste verte niet in aan
merking bij elk kiezer, die zelf nog
I
karakter bezit. En toch, hoe natuurlijk
het ook lijkt, dat elk kiezer perm
sonen van vertrouwen wenseht, toch
bedoelt de uitdrukking iets minder
moois. Bij nader onderzoek wordt
ze zelfs iets leelijks. Want wat ver
staat men er eigenlijk onder Dit
Een paar heeren dringen den een
of anderen heer, zoodra de verkiezing
in aantocht is, wat naar voren. Zijn
naam wordt al luider en luider ge
noemd, en ja, allerwegc wordt bet
bekend, dat die en die de man moet
zijn.
Maar zijn beginselen, welke zijn
O, ja hij is net eender als de
heeren, die hem wat voor het voet
licht brachten
Ja maar, hij moet zijn beginselen
toch voor de Kiezers bloot leggen
Heen, dat doet de aanstaande
candidaat niet.
De kiezers weten, dat hij aanbe
volen is door mijnheer N„ en mijn
heer X en nu moeten zij het verder
maar uit zien te zoeken.
Ja maar, de kiezers moeten toch
weten, onder wat vlag het schip
zeilt en welke koers het uitgaat.
Moet de vlag dan niet in den mast
Ja, dat moet natuurlijkmaar
die hijschen onze personen van vertrou
wen niet. De kiezers moeten maar
aannemen, dat hot schip niet lek,
de koers juist en de vlag ongeschon
den is en willen ze niet mee, dat
moeten ze zelf dan maar weten.
Kiezers op Flakkee! snapt ge 't nu,
wat men bedoelt met mannen van
vertrouwen
Thorbecke zou zeggen Het zijn
candidaten zonder band met de kiezers.
Gansch anders oordeelt hierover
onze antirev. partij.
Wij willen, dat onze candidaten
,;v
SOMMEE, a.S 3i
Op onze laatste vergadering der Centr.
Kiesvereeniging kwam het heerlijk uit, dat
Calvinisten geen ja-broers zijn.
Het was bij lange na geen Oostersche
hofhouding, waar de één den ander prijst
en vleit om op zijn beurt ook weer gepre
zen en gevleid te worden. Wie het daarom
te doen is, doet den naam van Calvinist
schande aan en hoort in onze kringen niet
thuis. Wel is er nog zoo'n enkele onder
ons binnengeslopen, die laf genoeg is om
zich zelf te laten vleien en die dat ook
uitlokt door zijn eigen voortreffelijkheden
te vermelden. Doch zulk een egoist moet
óf zich yan die dwaasheid bekeeren, óf hij
moet onze gelederen verlaten, als hij merkt,
dat men hem niet spaart. Wie strijdt om
zijn eigen roem en niet voor onze beginselen,
die moet maar spoedig opdoeken. Zulken
zouden de Antirevolutionaire atmosfeer be
derven met hun verwijfdheid. Eere daarom
den broederen op de bovenvermelde ver
gadering. Bij hun allen bleek, dat zij- niet
waren gekomen om zichzelf of eenig mensch
te vergoden, maar om de heilige zaak van
ons Vaderland te dienen. Men streed, men
ijverde tegen elkander, aan welken man het
meest en het best in onze tegenwoordige
omstandigheden het lidmaatschap van onze
Zuid-Hollandsche Staten kan worden op
gedragen. Eindelijk vond men er drie, wien
als om strijd de taak als Statenlid kon
worden toebetrouwd. Altijd die taak opgevat
in den geest onze r Antirevolutionaire begin
selen, dat is: naar den regel van Gods Woord,
zooals Ds. Van Lummel dat op den Par
tijdag heelt uiteengezet.
De plaatselijke kiesvereenigingen zouden
nu overleggen, welke van het gestelde drie
tal het meeste kans van slagen had.
Reeds gaf de Calvinist" Van der Waal
een toon aan, door zich voor ditmaal terug
te trekken. Dit voorkwam reeds stemmen-
versnippering. En nu kon het welhaast niet
anders of de indruk bij de Kamerverkiezing
in het district Brielle eenerzijds, en ander-
vgB zijds de indruk van zijn doorwrochte speech
op den Partijdag gekregen, maakte vele
discussiën verder overbodig om met bijna
algemeene stemmen tot onzen Candidaat
Liberalen ran allerlei slag,
vrijzinnig-democraten en soci
aal-democraten hebben deze
negatieve eigenschap met el
kander gemeen, dat zij elke
politiek verwerpen, welke haar
uitgangspunt neemt In eene
goddelijke openbaring, die Iiet-
dlrect aan de personen zelve,
hetzy aan de kerk, waartoe deze
behooren, ten deel gevallen is.
Prof. Treub, "ütrechtsche Rede, blz. 12
te proclameeren de Heer H. Ch. VEGIEL.
Komt aan dan mannen broeders! Waar,
na zulk een mannelijk en eerlijk overleg,
zonder aanzien des persoons, toch zulk een
eenstemmigheid werd verkregen, daar eert
dit de Antirevolutionaire partij op ons
Eiland. Laat het u dan een eere wezen,
om die partij en haar beginselen te steunen,
en om haar invloed te vergrooten. Toont
nu, dat gij niet voor een persoon, maar
voor eene heilige zaak hebt geijverd.
Geen sympathie voor A, of antipathie
tegen B, mag ons leiden, maar eeniglijk ons
beginsel. Een beginsel, door »Vooruit« sma
delijk,maar door ons met verheffing ge
noemd het heerlijk Antirevolutionair be
ginsel.
En dat beginsel dringt er toe, dat wij
als een éénig man onze stem uitbrengen
op ons aller Candidaat, den Heer
Gevaar, dat een Liberaal de plaats
zal innemen van onzen afgestorven
Notaris.
Gevaar, dat de liberale minderheid
weer wordt aangevuld, en de anti
liberale meerderheid verzwakt.
9 9
Dr. Kuyper. De Christus en de Sociale nooden, bldz. 93.
Gevaardat bij mogelijke verkie
zing voor één of meer leden der
Eerste Kamer de kans minder wordt,
dat een Lid gaat zitting nemen, het
welk ons Ministerie goed gezind is
en steunen wil.
Waarom wordt men door
heillooze geschriften zoo dikwerf
verleid
Omdat men door de Hei
lige Schrift niet geleid wordt.
Door geen kreet des onge-:
loofs, door geen redeneeringen
der begeerlijkheid, behoeft hij
zich te laten bedwelmen, die
met de uitspraak der Open
baring bekend is. Hij keere
slechts tot de eerste begin
selen terug, die hij in de
goddelijke voorschriften ge
leerd heeft.
Groen Verspreide Geschriften blz. 308 le.deel.
XX
XX
>x
>x
XX
O
4