voor de ZnidhollandüeKie en Keeuwiche Eilanden. Iff W oensdag 26 Maart 1902, A n tirevo lu tionair Zeventiende Jaarg. Orgaan ij H. Ch. Yegtel. IN HOC SIGN O VINCE S H. Ch. VEGTEL. T. BOEKHOVEN. Woob' iSesi inSiixitl van «lit nummer is «le I&edactie van „ftaaas» en $eliel«ïeb®«le" niet vea'antwoorfleSijli. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f S,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Bienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij besia".n Advert'utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Aan onze Aniirevoiulio- naire Hiezers op Flakkee Dixi. en trotseert d% vlammen. En na den strijd tegen dat verwoestende element rust gij uit, zij 't ook jammerend en klagend over de schade, die aange richt is en over het trotsche gebouw, dat in een puinhoop is veranderd. Of staat ge, als de klok klept, met uw slaapmuts op naar de lucht te kijken al gapend uw oogen uit te wrijven, nijdig en boos, dat ge uit uw dutje zijt gewekt P Neen, ge gevoelt bij 't gevaar vooral uw Plicht en Roeping. Maar wat ge bij een brand doet, moet ge bij een verkiezingsstrijd niet nalaten. Spreidt ook bij dien strijd een grooten ijver ten toon, want er is gevaar. „(Slot tic HBet en be ^etingem**", 300 51} en Mtjbe nofï nu 0115c ÏC115C; en ï)et saï 31)11, 300 on£ £ljr$ten*foerïïbaïfc niet naar bat IBnntb ïjooct, bat ooft 39 m 0113e pnïh ttcöc taoi^teïmg geen bagceaab ïjeüïten 3uïïen. ©00c bc ii0oben ban ^ct ïgbenb bceï on3eé üoïft** moet in tccbcrc öeernfê 00ft on£ roepen uitgaan, 'en boor tjet reeïjt ooft ban 0113c ïagcre boïft^ftïa^e moet on*t pïcit onberstaaftt öïijben uitgaan; maar jjoog moet bij bat pïeit en bij ben «atrgb, bie ec uit bonrtbïoeit, bc banier bc£ ifeeren boben on5e ijoofben biapperen. Om een gevaar af te wenden, moet ge het zien. Daarom waarschuwen we U Ge moet het zien Maar ook daarom roepen wij u toe Op naar de stem bus Niet thuis gebleven Dan kan het- afgewend worden En na den strijd de victorie en dankbare voldoening. Ten strijde dan vol vuur, vol moed, vol hoop voor onzen Candidaat Geen Overwinning- zonder strijd. Donderdag 27 Maart is 't stemdng, en ieder kiezer gaat ter stembus, zoo dringende redenen het niet be letten. Waarom? Omdat het een Plicht is, die op eiken kiezer rust. Waar ons hèt Hecht verleend wordt om te kun nen kiezen, waar we onzen invloed mogen en kunnen laten gelden, moe ten we ons niet onverschillig daar omtrent betoonen, maar van het recht gebruik maken. Plichtsgevoel moet hier spreken. Alle traagheid moet verdwijnen 1 alle gevoelloosheid wijken Geen on verschilligheid maar vuur, maar ijver en flinke bezonnenheid. Als er brand is, blijft gij niet op uw stoel zitten, maar vliegt naar buiten snelt naar het terrein ge helpt, redt, springt over heiningen en wringt u door dorens slaat mu ren om en breekt de vensters open Onze verkiezingsstrijd en de StiUe Week. De zoogenaamde Stille Week, die wij thans weer doorleven, roept ons ter stembus. Met meer bijzondere aan dacht volgt de belijdende Gemeente des Hoeren haar Heiland thans weer op Zijn ,;weg dersmarte." Met aan doening hoort zij den heiden Pilatus spottend en twijfelmoedig vragen „Wat is waarheid?" Hij, de heiden verstond Jezus belijdenis niet, dat Hij tot een Koning in de Wereld was geko men om der waarheid getuigenis te geven. Maar immers, hebt^j/, die de kracht der Waarheid leerdeterkennen,zooals uw Heiland die openbaart, wel de belijdenis van Hem verstaan Het is uw plicht als christen, maar immers ook uw voorrecht, en daarom ookuw lust toch om Hem natevolgen, dat ook gij der waarheid wilt getui genis geven. Welnu, dan moeten we dat getuigenis ook afleggen bij de stembus. Het liberalisme, dat opkomt uit de revolutie, is uit den vader der leugenen. Het rekent met God niet in de Staatkunde. Dat is ons genoeg gebleken. De Christelijke staatkunde zoekt voor haar toepassing juist dat beginsel „dat Gods Woord ook in het volksleven richtsnoer zal zijn." Ook in en voor de regeering des lands zegt daarom de Christen het Jezus na: „Hemelsche Vader: Uw Woord is de Waarheid (Joh. 17). Welnu, dan willen we ook in onze Staten mannen, die dat met ons belij den. En zulk een man hebben wij in onzen Candidaat. Daarom nu vooral deze Stille Week, onzen Heiland ge ëerd, en bij de Stembus der Waarheid getuigenis gegeven. Dat doen wij, als wij op onze stemkaart de stip zwart maken voor den naam van den heer Dixi. XedeSijke ISancS met «Ie HiezersOf g-een Hat in «len zafe. De conservatieve partij wil voor Kamer en Staten personen van ver trouwen. Zoo op den klank af, luidt dat allermooist. Want natuurlijk; men gaat geen candidaat steunen, of men moet hem kunnen vertrouwen. En wie geen vertrouwen waardig is, komt in de verste verte niet in aan merking bij elk kiezer, die zelf nog I karakter bezit. En toch, hoe natuurlijk het ook lijkt, dat elk kiezer perm sonen van vertrouwen wenseht, toch bedoelt de uitdrukking iets minder moois. Bij nader onderzoek wordt ze zelfs iets leelijks. Want wat ver staat men er eigenlijk onder Dit Een paar heeren dringen den een of anderen heer, zoodra de verkiezing in aantocht is, wat naar voren. Zijn naam wordt al luider en luider ge noemd, en ja, allerwegc wordt bet bekend, dat die en die de man moet zijn. Maar zijn beginselen, welke zijn O, ja hij is net eender als de heeren, die hem wat voor het voet licht brachten Ja maar, hij moet zijn beginselen toch voor de Kiezers bloot leggen Heen, dat doet de aanstaande candidaat niet. De kiezers weten, dat hij aanbe volen is door mijnheer N„ en mijn heer X en nu moeten zij het verder maar uit zien te zoeken. Ja maar, de kiezers moeten toch weten, onder wat vlag het schip zeilt en welke koers het uitgaat. Moet de vlag dan niet in den mast Ja, dat moet natuurlijkmaar die hijschen onze personen van vertrou wen niet. De kiezers moeten maar aannemen, dat hot schip niet lek, de koers juist en de vlag ongeschon den is en willen ze niet mee, dat moeten ze zelf dan maar weten. Kiezers op Flakkee! snapt ge 't nu, wat men bedoelt met mannen van vertrouwen Thorbecke zou zeggen Het zijn candidaten zonder band met de kiezers. Gansch anders oordeelt hierover onze antirev. partij. Wij willen, dat onze candidaten ,;v SOMMEE, a.S 3i Op onze laatste vergadering der Centr. Kiesvereeniging kwam het heerlijk uit, dat Calvinisten geen ja-broers zijn. Het was bij lange na geen Oostersche hofhouding, waar de één den ander prijst en vleit om op zijn beurt ook weer gepre zen en gevleid te worden. Wie het daarom te doen is, doet den naam van Calvinist schande aan en hoort in onze kringen niet thuis. Wel is er nog zoo'n enkele onder ons binnengeslopen, die laf genoeg is om zich zelf te laten vleien en die dat ook uitlokt door zijn eigen voortreffelijkheden te vermelden. Doch zulk een egoist moet óf zich yan die dwaasheid bekeeren, óf hij moet onze gelederen verlaten, als hij merkt, dat men hem niet spaart. Wie strijdt om zijn eigen roem en niet voor onze beginselen, die moet maar spoedig opdoeken. Zulken zouden de Antirevolutionaire atmosfeer be derven met hun verwijfdheid. Eere daarom den broederen op de bovenvermelde ver gadering. Bij hun allen bleek, dat zij- niet waren gekomen om zichzelf of eenig mensch te vergoden, maar om de heilige zaak van ons Vaderland te dienen. Men streed, men ijverde tegen elkander, aan welken man het meest en het best in onze tegenwoordige omstandigheden het lidmaatschap van onze Zuid-Hollandsche Staten kan worden op gedragen. Eindelijk vond men er drie, wien als om strijd de taak als Statenlid kon worden toebetrouwd. Altijd die taak opgevat in den geest onze r Antirevolutionaire begin selen, dat is: naar den regel van Gods Woord, zooals Ds. Van Lummel dat op den Par tijdag heelt uiteengezet. De plaatselijke kiesvereenigingen zouden nu overleggen, welke van het gestelde drie tal het meeste kans van slagen had. Reeds gaf de Calvinist" Van der Waal een toon aan, door zich voor ditmaal terug te trekken. Dit voorkwam reeds stemmen- versnippering. En nu kon het welhaast niet anders of de indruk bij de Kamerverkiezing in het district Brielle eenerzijds, en ander- vgB zijds de indruk van zijn doorwrochte speech op den Partijdag gekregen, maakte vele discussiën verder overbodig om met bijna algemeene stemmen tot onzen Candidaat Liberalen ran allerlei slag, vrijzinnig-democraten en soci aal-democraten hebben deze negatieve eigenschap met el kander gemeen, dat zij elke politiek verwerpen, welke haar uitgangspunt neemt In eene goddelijke openbaring, die Iiet- dlrect aan de personen zelve, hetzy aan de kerk, waartoe deze behooren, ten deel gevallen is. Prof. Treub, "ütrechtsche Rede, blz. 12 te proclameeren de Heer H. Ch. VEGIEL. Komt aan dan mannen broeders! Waar, na zulk een mannelijk en eerlijk overleg, zonder aanzien des persoons, toch zulk een eenstemmigheid werd verkregen, daar eert dit de Antirevolutionaire partij op ons Eiland. Laat het u dan een eere wezen, om die partij en haar beginselen te steunen, en om haar invloed te vergrooten. Toont nu, dat gij niet voor een persoon, maar voor eene heilige zaak hebt geijverd. Geen sympathie voor A, of antipathie tegen B, mag ons leiden, maar eeniglijk ons beginsel. Een beginsel, door »Vooruit« sma delijk,maar door ons met verheffing ge noemd het heerlijk Antirevolutionair be ginsel. En dat beginsel dringt er toe, dat wij als een éénig man onze stem uitbrengen op ons aller Candidaat, den Heer Gevaar, dat een Liberaal de plaats zal innemen van onzen afgestorven Notaris. Gevaar, dat de liberale minderheid weer wordt aangevuld, en de anti liberale meerderheid verzwakt. 9 9 Dr. Kuyper. De Christus en de Sociale nooden, bldz. 93. Gevaardat bij mogelijke verkie zing voor één of meer leden der Eerste Kamer de kans minder wordt, dat een Lid gaat zitting nemen, het welk ons Ministerie goed gezind is en steunen wil. Waarom wordt men door heillooze geschriften zoo dikwerf verleid Omdat men door de Hei lige Schrift niet geleid wordt. Door geen kreet des onge-: loofs, door geen redeneeringen der begeerlijkheid, behoeft hij zich te laten bedwelmen, die met de uitspraak der Open baring bekend is. Hij keere slechts tot de eerste begin selen terug, die hij in de goddelijke voorschriften ge leerd heeft. Groen Verspreide Geschriften blz. 308 le.deel. XX XX >x >x XX O 4

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1