Vrijdag 21 Maart 1902. Zeventiende Jaarg. No. 857. Orgaan A n tirevo lu lion air H. Ch. VEGTEL. H. Ch. Vegtel, merman. IN HOC SIGN O VINCES a ooodigt de den Heer angen van >m bekend Kamer op en of eens- ïdidaat T. BOEKHOVEN. r kin (fen. lizer uddorp Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en */3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Bij dit nummer behoort een De godsdienst der Rede en de Statenverkiezing Schooldwang en de Statenver kiezing. lea r <hjk 'l/endam. Vollen wlaud It Seters egaal Ooslenbrugge erkhoveu oper Jz. linos Leenz. eeteman Johz, ;e ossing VViele der iibroek. m voor ilr KoidhoHandnche en Keenwoche Eilaeiden, Deze Courant verschijnt eiken Yrijdag. SOMMSZSjSMJgi. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert ntiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Aile stuBikesi vo«>r «Ie Medaetüe toesteiiad, Acfvertejitlën ee verdere Administratie franco toe te zenden aaea tien Uitg-ever. Op den 24sten Mei 1763 werd te Nevers geboren Anaxagoras Chaumette, in later dagen een der dweepzieke volgelingen van Rousseau. Op jeugdigen leeftijd moest bij reeds zelf in zijn onderhond voorzien, omdat zijn vader als schoenmaker het niet al te breed had, en werd boots jongen en stuurman. Toen Loustallot in 1790 stierf, waren zijn bekwaamheden en zijn radicale denkbeelden reeds zoo voor 't voetlicht getreden, dat hij tot hoofdredacteur werd benoemd van het Blad: De Omwentelingen van Parijs-, ja, hij werd de uitverkorene van de zeer lage volksklasse, het janhagel en grauw van Parijs en 10 Aug. 1792 Procureur der Commune. Allerlei pogingen werden door hem in 't werk gesteld om de Armen zorg, het Onderwijs, het Huiselijk leven, de Zedelijkheid enz. buiten de Kerk om te organiseeren. Ja, zijn dwaze haat tegen de Kerk ging zoover, dat hij het stoute stuk beging om den godsdienst der Rede in de plaats te stellen van het Katholiek Geloop Chaumette noodigde de Regeering (Conventie) uit, om in den nieuwen Re- publikeinschcn kalender een dag op te nemen, die voor heel Frankrijk zou gelden als de Dag der Redeen voorts nam hij als voorzitter der Commune het besluit, dat de Dienst der Rede zou aan vangen op 10 Nov. en de eerste bijeen komst zou plaats hebben in de kerk de Notre Dame. Op de plaats van bet altaar en ter vervanging uaarvaa was eene soort van verhevenheid opgericht, de Berg der Wijsbegeerte, en op den top tusschen 't groen en de bloemen was eene schoone vrouw geplaatst, juffrouw Maillird, eene opperazangeres, die de godin der Rede moest verbeelden. Een wit gewaad hing om hare Jeden; een hemelsblauwe man tel golfde om hare schouders: zij droeg een roode muts en had een piek in de hand. Aan haar voeten stonden tal van operazangeressen in het wit, met eiken loof het hoofd omstrengeld. Het gezang werd aangeheven en toen de Inwijding geschied was, keerde men terug en ver zocht de Regeering om voortaan de Kerk} die aan de H. Maria was gewijd te mogen gebruiken in den Dienst der Rede. Daarmee had de Regeering zich officieel losgemaakt van hot oude geloof. En als gevolg ook daarvan werden verschillende Keiken ontchrietelijkt. Die van St. Eus- tache werd een café. Overal zag men nieuwe optochten, met nieuwe godinnen der Rede, de eene al fraaier uitgedoscht dan de andere. In Quaks werk, de Socialisten, bladz. 420, lezen we als laatste gedachte over dezen nieuwen Dienst Een ijskoude ril ling ging over het Katholieke Frankrijk. De godsdienst der Rede. Menig eenvoudig lezer zal thans voor 't eerst de verklaring dier uitdrukking gehoord en vernomen hebfceD. En menig Liberaal op hlakkee en daarbuiten zal nu wel beseffen, waarom wij Antirevolu tionairen zoo aanhoudend tegendeRevolutie ons woord, ons protest laten hooren. En elk Liberaal moet het nu toch wel verstaan, waarom onze leus geen ander kan zijn, dan Tegen de Revolutie, Tegen de Rede, Tegen de Verbrijzeling der Kerk, Tegen de Loochening van God en Christus het Evangelie. Principiëel staan we tegen den Liberaal over. Gaat hij niet zoover als Chaumette, om in de Kerk een altaar der Rede op te richten, om een Dag der Rede uit te roepen, hij ontkeüt de Openbaring Godshij ontkent de Waarachtigheid van den Bijbel als 't Woord van den Eenigen, Eeuwigen en Drieëenigen God. En daarom, om die ontkenning der Openbaring, daarom is er tusschen ons en hem esne ondempbare klove. Daarom kan en mag een Antirevolu tionair niet stemmen op den Heer van Schouwen, al moge ook deze Ganöidaat., een iu Oude Tonge geacht burger zijn en een eerlijk Burgervader. Een antirevolutionair mag dat niet, omdat hij in den heer Van Schouwen een man most zien, wat deze als liberaal ook is, die eene andere Belijdenis heeft als hij zalf; eena Beljjdanis, die Ji Rade huldigt en de Openbaring Gods niet aanvaardt. Wij laten aan ieder 't recht, te gelooven, wat hij wil; maar zullen het standpunt van den tegenstan der ook blijven bestrijden bij en door de stembus, als een standpunt voor den God des Hemels hoonend voor den Christusbelijder daarom on aannemelijk voor Volk en Vaderland noodlottig. Kiezers Kiest daarom den Antirevolu tionairen Candidaat Reeds in '98 hebben we openlijk den strijd aanvaard tegen de Leerplichtwet en we zullen blijven strijden, totdat de Minister öl do Wet intrekt öf ze ver zacht. Ook daarom is deze Statenverkie zing zoo belangrijk. Den Minister van Binn. Zaken moet het door den schitterenden uitslag voor onzen Candidaat aangezegd worden (het moet een noodschreeuw zijn van het Flakkeesche volk), dat de Schooldwang op ons Eiland de arbeiders niet hindert, maar ze drukt, verdrukt, onderdrukt; ze niet alleen verplicht, maar dwingt qn dringt tot armoe en dat die armoe ze in de gevangenis brengt. De Minister van Binn. Zaken moet het hoorendat het Flakkeesche volk den dwang moe is; dat het hijgt naar ver lossing; naar afschudding van het on draaglijk loodzware juk. Kiezers protesteert tegen den School dwang Protesteert tegen de Leerdwangwet Arbeiders velen uwer hebben al ge noeg geleden Armoe in uw buis! omdat ge niets verdient in den winter Boete en gevangenisstraf, omdat ge in den zomer uw tekort wilt aanvullen. Droog roggebrood voor een fatsoenlijk huisvader 1 Omdat hij arm was Kiezers! Burgers en Arbeiders, ja wie ge ook zijfcStemt den Heer als protest tegen Schooldwang: eene Straf op de Armoede. fiefs over fifielftsch aardewerk. Het was nog in de dagen dat ik gere geld iedere week voor mijn betrekking met den trein mee moest en dan plaats nam in de derde klasse. Sinds een jaar of wat komen die wekelijksche reizen niet meer voor en de enkele malen dat ik nu tusschen de wielen zit, heb ik me zelf tot de tweede klasse doen promoveeren. Ik kan evenwel niet zeggen dat de tweede gezelliger is dan de derde. In de derde is men aanstonds met zijn reisgenooten in ge sprek en hoort men de eigenaardigheden van het volk, in de tweede zit men stom tegenover elkander, terwijl naar ik zoo van hooren zeggen heb, men elkander in de eerste klasse nog bovendien aankijkt met een. gezicht waarop te lezen staat«wat mot je van me.> Ik zat dan in de derde klasse, met te genover me een als heer gekleed man, met een koperen kandelaar slordig in papier gewikkeld, op zijn knieën. Toen hij den kandelaar van de papieren ontdeed, om hem daarna weer beter in te pakken zeg ik tegen mijn reisgenoot. Wat hebt ge daar een aardig lampje. Ja, zegt hij, zuivere stijle empire. Daar had ik nou al zoo lang naar ge zocht. Ik vermeende met een omkooper van antiquiteiten te doen te hebben en mijn veronderstelling bleek juist. Dan zal je er goed geld aan verdie nen Nou ik doe mijn moeite toch niet voor niet. Na een kleine pauze Kan je daar niet altijd koopers voor vinden Als 't maar mooi is, dan koopers zat, maar om iets te vinden dat mooi is, dat is de kunst. Atkomen daar is geen zorg voor, maar om het te krijgen. Zoo en waar zitten er hier nog veel antiquiteiten. Dat is verschillend, mooi snijwerk veel in Friesland, en porselein veel in Hol land en Zeeland. Koop je ook porselein Ja natuurlijk, ik reis geregeld om op te koopen. Verleden week ben ik nog naar Fakkee voor porselein geweest Daar Flakkee ook mij niet onbekend is wilde ik wel eens iets naders omtrent zijn meening over het eiland vernemen. Zit daar nog veel Nou er zit nog wel wat, maar het voornaamste is er ook al weg, opgekocht. 't Is een lastige reis er heen, niet Ja dat is het wel, maar ik ga er graag heen. De luidjes, die kennen me er al en ik ben er welkom. En geld mijnheer, geld dat er zit. Je hebt daar maar millio- nairs zat. En de meisjes daar zijn niets ge wend en als ik er nou kom, nou dan spelen we wat piano en maken we een dansje. Ik heb er de grootste pret. 't Kwam me voor dat onze vriend nu wel wat aan het opsnijen was want de dansen de milionaires heb ik op Flakkee nooit ge hoord. Dan moet je toch oppassen dat je niet tegen de porseleinenkast aandanst, want daar kan ze niet tegen. Je kan niet gelooven hoe op Ouddorp bij arme broertjes de duinen mooie Delft sche pullen zijn. Zoo, daar kan je zeker nog wel goed koop te recht Nou ze weten daar ook dat het waarde heeft, en 't is jammer dat er zoo weinig compleet is. Mooie pullen en borden van Delftsch aardewerk hebben ze wel, maar porseleinen ^serviesjes geen enkel clompleet. Hiermede was ons gesprek ongeveer ten einde, het gaf mij aanleiding om eens na te slaan wat wel de oorzaak is dat men hier te lande zooveel oud Chineesch en Japansch porselein aantreft. Het oud por selein namelijk dat men hier te lande aan treft is bijna steeds van Chineezen of Ja- panschen oorsprong, terwijl het oud aarde werk bijna steeds uit Delft dus wel zoo dicht in de buurt, afkomstig is. Die oorzaak is deze Do Hollanders met de Engelschen waren in de eerste helft der 17 de eeuw de eenige naties met wiedeja- paneezen handel dreven. Hun voorgangers de Portugeezen hadden zich in Japan gehaat gemaakt wegens het drijven met hun katho lieken godsdienst. Toen de Hollanders en Engelschen het bewijs hadden geleverd niets met dien godsdienst te maken hebben, zoo men zegt door op het kruis te trappen of te spuwen, werden ze door dejapaneezen met minder vijandige blikken aan gezien. De handel profiteerde hierbij en scheepsladin gen porselein werden naar Europa over gebracht. Tot dien tijd was porselein uiterst schaarsch, men gebruikte tinnen borden en kroesen. Geen wonder, dat men aan het prachtige porselein de voorkeur gaf en de invoerders er van goede zaken maakten. Twee honderd jaar heeft men naar de sa menstelling van dit porselein gezocht totdat eindelijk het aan Böttger te Meiszen in Sak sen in 1709 gelukte om porselein te ver vaardigen, dat eenige overeenkomst had met het Japansch en Chinëesch. Ook in Holland had men veel moeite gedaan om porselein na te maken, doch te vergeefsch. Aan deze pogingen evenwel heeft het Delftsch aardewerk zijn oorsprong te dan ken. Hoewel het in samenstelling geheel van porselein afwijkt, deed men al het mogelijke om het uitwendig zooveel mo gelijk op Japansch porselein te doen gelij ken. Vandaar de voorkeur voor de blauwe kleur, voor de lange Vrouwenfiguren bekend als lange lijzen, voor dezelfde bloemen als men veel in het Japansch porselein aantreft namelijk, de pieterselie en de aster, (chry santhemum) Het eerst werd een fabriek van aarde werk opgericht te Delft in ióió.Dezaken gingen zoo voordeelig dat in 1667 er reeds 28 fabrieken waren. Van 1650 tot 1750 bereikte de fabrikatie, wat kunst waarde betreft, haar hoogste punt. Iedere fabriek had onder hare werklie den en schilderslieden die meesters in hun vak waren. De voornaamste fabrieken waren de drie porseleinen flesjes, de griek- sche A, de Pauw en de Eenhoorn In deze laatste lieten de regeeringcollegies de voor vorsten en gezanten bestemde geschenken vervaardigen, Deze geschenken bestonden gewoonlijk in pullen van groote atmeting met kasmiei beschildering. Onder kasmier- versiering verstaat men een versiering door middel van vogels en bloemen in blauwe roode en gouden kleur. Deze kleur com binatie is hij Delftsch aardewerk zeldzaam en bijgevolg de voorwerpen in die kleuren zeer kostbaar. Nog zeldzamer zijn voorwerpen met zwarten in plaats van witten ondergrond. Voorts behooren om hun vorm tot de zeldzame stukken vioolen in gewone grootte. Slechts vijf van die vioolen bestaan er en bevinden zich in buitenlandsche musea. De vervaardiger van die vioolen is een zekere van der Hoeven, die ze omstreeks 1670 op zijn fabriek »De klauw« maakte. Mede zeldzaam zijn koffie en theepotten kopjes en schoteltjes van Delftsch aarde werk. Bekend zijn de kabinet stellen. Deze be staan uit 5 pullen, 3 er van hebben den vorm van een vin, terwijl de 2 overige of beker of cylindervormig zijn. Deze twee laatste pullen noemt men fluiten, als ze bekervormig zijn. (Voor een paar jaar werd te Groningen een dergelijk mooi stel voor den. hoogen prijs van f 9000 verkocht Zijn die -twee pullen cylinderv ormig. dan noemt men ze rolwagens, deze nu zijn mede zeldzaam en een paar rolwagens met fijne beschildering worden met duizenden guldens betaald. Na 1750 breekt een tijdperk van verval in de fabrikatie van het Delftsch aarde werk aan. De groote concurrentie van bui- tenlandsch steengoed van geringen prijs was oorzaak, dat de Delftsche fabrikanten zich gingen toeleggen om veel af te leveren, al bezat het dan ook niet de minste kunst waarde. Uit dien tijd is de masse schotels en ook wel pullen afkomstig, die niet de minste sierlijkheid bezitten. Velen er van zijn met opschriften of portretten (vooral van Willem V. en diens familie) beschilderd, waarvan de uitvoering veel te wenschen overlaat. Dit aardewerk heeft dan ook geringe waarde en voor f 1 'a f 5 koopt men een grooten schotel. Doch ook die verandering in werkwijze kon hen niet van ondergang behoeden. De eene fabriek na de andere ging te gronde na jaren een kwijnend bestaan te hebben gelijd. De laatste was «De 3 klokken« die omstreeks 1840 ophield met werken. In de laatste 20 jaren is evenwel de fabriek «De porseleinen flesch« die sinds jeren niets meer dan vloertegels bakte onder leiding van de heei en 't Hoofft en Labou- chere weer Delftsch aardewerk gaan maken en me* verrassende resultaten, niet alleen wat finantieeel betreft, doch ook uit een oogpunt van kunst. 't Gevolg van die goede resultaten is dat men de produkten van de Porseleinen flescli namaakt, zoozelfs dat de leek ze niet van de echte kan onderscheiden. Een ander gevolg is geweest dat men op andere plaatsen mede aardewerk fabrie ken heeft opgericht en wel te 's Graven- hage (de fabriek Rosenburg) te Utrecht, te Gouda, te Purmerend en voor Priesch aardewerk een te Makkum. Deze fabrieken leveren voornamenlijk veelkleurig aardewerk, terwijl die te Delft hoofdzakelijk zich tot het blauwe bepaalt. v. R. Ingezonden Ttalsa- en jL&sMfliotaw. RUWE EN OPGELOSTE PERU-GUANO. Wat ruwe en wat opgeloste Peru-Guano is, beginnen we, dank zij de juistere inlichtingen, die we in den laatsten tijd ontvangen, weder te wetenRuwe of gemalen Peru-Guano is de guano, zooals zij uit Peru wordt aangevoerd, nadat zij van steenen gezuiverd is en de grovere stukken fijngemalen zijd. Opgeloste Peru-Guano is de ruwe Peru-Guano, nadat deze met zwa velzuur is behandeld. Is de ruwe guano te nat bij de ontlading, dan wordt zij eerst op daartoe ingerichte droogovens uitgespreid en gedroogd. Men besproeit ze tevens met een kleine hoeveel heid zwavelzuur om het vervliegen van ammo niak te verhinderen- Is de guano bij haar aan komst droog genoeg, dan is dit kunstmatig drogen onnoodig. De behoorlijk droge guano wordt, door krachtigo toestellen gepletterd, fijn gemaakt, gerift en van steenen gezuiverd. Die toestellen zijn zoo doolmatig ingerieht, dat zij de guano ziften, naarmate zij ze fijn maken en de grove doelen terug ontvangen, om ze nog maals te breken, terwijl zij de steeeen afzonderen en verwijderen. Do aldus droge, gezifte, ruwe guano wordt vervolgeus vermengd met een vooraf berekende hoeveelheid zwavelzuur. Na eenigen tijd verkrijgt men eene harde droge massa, die men nogmaals iijamuakt en zift en zoo hekomt men eindelijk opgeloste guanoHet zwavelzuur vorvult bij de behandeling der guano eendubbele rol, het vereenigt zioh met den ammo- - li 1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1