ilsdijk. I 'harais. mm fectie, Vrijdag 10 Januari 1902 1 An tirevo lu tionair Zestiende Jaarg. No. 847. Orgaan voor il® Xiiidliollaiidsfbp en Kcenwsche Eilanden. '□DE. enz. 3RIJZEN 'RIJZEN RS ENZ. T. BOEKHOVEN. *9 :ao, SP.DAK. 'en. ^asmarkt. fH (ïENS. ©Sen, 1 idIËST" ie keuze. aal É05. IN HOC SIGN O VINCE S Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij voornitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nnmmers 5 Cent. SOMMELSniJfi. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Alle stukken voor de Hedaetie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitgever. Bij dit nummer behoort een BIJFOEGSKU Tegenstribbeling. Het „nieuwe" Ministerie is nog steeds, zoo al niet een doorn in veler oog, dan toch een sterke prikkel tot overlegging, welke struikelblokken men toch eens op zal werpen. „Nieuw" behoeft men het Minis terie al haast niet meer te noemen. Een kabinet tenminste, dat aange voerd wordt door een zóó overbekend leider als onze Premier, en dat een zoo breed en veelzijdig debat over de beginselen der te volgen politiek door maakte, blijft niet lang vreemd, Yan den aanvang af ziet men het vast overeind staan. Dit echter prikkelt en jaagt som migen te meer om te zinnen op verstoringsmiddelen. Eerst probeerde men of het volk ook gelooven wilde aan overdreven christelijkheid van een Kabinet-Kuy- per. Toen die vlieger niet opging en zelfs de heer van Houten, die zoo zijn uiterste best gedaan had om „den weg naar het Torentje te ver sperren" voor Dr. Kuyper en allerlei schrikbeelden van diens beleid had opgehangen, moest bekennen, dat het wel zoo'n vaart niet loopen zou, waDt dat het ambt zelf vau Minister bindend genoeg is dat zeide hij n. 1. toen hi| voor het voldongen feit stond, en hij daaraan niets meer bederven kon toen wilde men de ministers gaan betichten van vrijwel het liberale spoor te volgen, en slechts een christelijk etiketje er aan te hebben gehecht. En toen de klare taal der be windslieden ook het volhouden van dat verzinsel onmogelijk maakte, en men ook niet ontkennen kon der warme ambitie der regeering voor de sociale wetgeving, toen ging men aanmerking maken op de volgorde der werkzaamheden, en begon de conservatieve van Houten alle liberalen op te roepen onder de leus van grondwetsherziening voor meer dere kiesrechtuitbreiding. Dat kon, dacht hij, de gemeenschappelijke band weer worden. En of het goede werk, dat de regeering nauwelijks begon, voor onbepaalden tijd ver traagd zou worden, of het volk alzoo groote schade zou lijden, dat was geen bezwaar, als de partijzucht maar kon botgevierd worden. O, die „liberale" politiek. Treurig gevolg. Het Fransche Journal officiël wijst aan, dat er in het jaar 1900 bijna 26000 menschen in Frankrijk meer gestorvm dan geboren zijn. Dit is de vijfde mnal, sedert 1871 dat de jaarcijfers meer sterfgevallen dan geboorten aanwijzen. Het was al ook zoo in 1890 '91, '92 en '95. In alle andere landen ging de bevolking vooruit, maar iu Fraukrijk nu en dan achteruit. Dat komt nu van al die neo- malthusiaansche beweging. Zij ver nietigt ten slotte eene natie. Reeds ontwerpt mea tegenm^t- regelen. Er is een Bond voor den groei der bevolking opgericht, en premiëa zijn er gezet op groote ge zinnen. Ons volk moge zich bij zulk eene statistiek voor gewaarschuwd houden. De 10 plagen. Het oude niet zoo heel slecht.* irreerende prijzen. 'hocolaad, Flikjes t. Vauielje süikel ende prijzen. gebreide keuze Ie kleuren en ma ten isjckkera, enz. imBe 2>ek«»n©. n fabriceeren in de boofd te bieden en 'etaald. ET beate en goedkoop- ï©fi e-n 565 1. i en beweegbare (zonder gevaar) en >n en kamer, ook lenaar, &DOOD tere. BS {Lil 131- j-j Mierins. pl AI.AGE, |g| eer ruim gesor- lat U zult aan- Dw. Dn. ervaardigd, zijn tnlg -zm ht onzer lezers Zilveren, Dia- DER BAK- 1 reeds bekend Wekkers en ïeuw ingericht artikelen van van dien aard Rotterdam" I Deze Courant verschijnt eiken "Vrijdag. UITGEYER: Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert mtiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Iu ons voorgaand artikel wezen we er op, waartoe de Liberaliteit voerde tot neerdrukking van de Kerk tot wering van den godsdienst uit de politiek tot verwjjdering van den Bijbel uit de School tot een vrijheid, die elkanders levens- bestaan moest benauwen. Onder de leuze van Vrijheid en Verdraagzaamheid; ooder de leuze van een Christendom boven ge loofsverdeeldheid onder de leuze van Beschaving en ontwikkeling; ooder de leu ze van Godsdienst een private zaak, heeft het Liberalisme de Kerk ontzenuwd de School gemoderniseerd den Staat godsdienstloos gemaakt de Maatschappij ontkerstend, en de Christelijke grondslagen trachten te ondermijnen. Over deze laatste bewering een artikel. "Wat heeft men in de Pers en in de Kamer toch al niet gepraat over die Christelijke grondslagen. Wat waren dat toch voor dingeD zoo vroegen ge leerde liberale heeren En domme liberale heeren vielen in koor bij Wat zijn dat toch voor dingen? En dan, dat Ministerie, van Christelijke huize be weerde nog al, dat die grondslagen onder mijnd waren. Hoe was 't mogeljjk, dat een Liberaal, een man van „Beschaving en Ontwikkeling" aan zulk revolutiewerk mee zou doen Een Liberaal, die ook Christen is, die ook God dient, neen, hij zou opbouwen, maar niet ondermij nen 1 En toch beweren wij, dat de man vaD „Beschavingen ontwikkeling" dat wel ter dege heelt gedaan, en nog doet, even als elke Naam-christen 't Christendom ondermijnt, zij 't ook op andere wijs. We zullen 't bewjjzen. Wat zijn Christelijke grondslagen Ze zijn de ordinantiën Gods, geopen baard in zijn Woord, geopenbaard in de historie, in naluur en ervaring. Ze zijn de regels, waarnaar huisgezin, school, kerk, maatschappij en Staat moeten worden bestuurd. Ze zijn de fundamenten, waarop elk volksleven moet zjjn of worden gebouwd. Het zijn de Goddelijke levensverhou dingen. Het zijn beginselen, norma's of richt snoeren in Gods Woord neergelegd. Het volksleven in Nederland rust op Chris- teljjken grondslag. Waarom? Omdat: Onze Natie is een gedoopte Natie ze erkent Gods gezag op het terrein van alle leven. ze erkent het gezag der Overheid, als dienaresse Gods, die het zwaard niet tever geefs draagt. ze erkent de heiligheid van het huwe lijk als een instelling Gods. ze erkent onderdanigheid te moeten betrachten aan alle wettig, menschelijk gezag. ze erkent de heiligheid van den eed, als eene ordinantie des Heeren. ze erkent den privat n eigendom. Nu slechts over Doop en gezag Gods. ie. Onze natie is een gedoopte Natie. Wormser, reads lang overleden, heelt in zijn werkje; De Kinderdoop gezegd: Leer het Volk zijn doop verslaan, en Land en volk is gered. Hij had gelijk. Want door den doop worden wij vermaand en verplicht tot eene nieuwe gehoor zaamheid, namelijk, dat wij den eenigen God: Vader, Zoon en H. Geest aanhangen, betrouwen en liethebbei van ganscher hart, van ganscher ziel, van ganschen gemoede en met alle krachten, de we reld verlaten, onze oude natuur dooden en in een nieuw godzalig leven wan delen. Onze natie is gedoopt. Het Liberalisme erkent geen doop, omdat bet geen Kerk van Christus erkent. En ze erkent geen Kerk,omdat ze Chris tus niet erkenr, wiens kruis het middel punt van alle Kerkeljj kleven moet zjjn. Het Liberalisme erkent geen doop, omdat het geen zonde erkent; en het erkent geen zonde, omdat het hot recht en de heiligheid van God niet erkent. Ziedaar dus reeds een ondermijning van één der hoofdbeginselen des Christendoms, een ondermijning van de Kerk endaar- door ook van het publieke leven. De vermaning en verplichting toteenenieu- >ve gehoorzaamheid is voor *t Liberalis me een onding, ze past niet in zijn levens beschouwing. Hoe meer 't Liberalisme doorwerkt, >\oe wankelender de Kerk, en daarmee alle leven in den Staat. En dat geldt evenzeer van Vrjz.- Demonraten, als van Socialisten. Daarom onze leuzeZoek eerst het Koninkrijk Gods en zijne gerechtigheid, en alle dingen zullen U worden toege worpen. Nederland in eene gedoopte Natie, en daarom eene Christelijke Natie, maar ook daarom verplicht het Liberaal be ginsel op het terrein der Kerk tegen te staan, omdat dat beginsel de waarde van den Doop niet gevoeltde beteeke- nis van den Doop niet erkent, en alzoo breekt de kracht der Kerkdoorsnijdt de zenuw der Kerk ondermijnt het fun dament der Kerk. De Doop is een inlijven in de Kerk; en het liberaal beginsel drijft tot ontbin ding der Kerk. Doch genoeg. Ons tweede puntOnze Natie erkent Gods gezag op het terrein van alle leven. Noemen wij vijt terreinen. Voor 't persoonlijk leven geldt de er kenning, dat God den mensch schiep naar Zijn beeld; en dat de mensch als beeld drager Gods verplichtis zjjn Schepper, die hem 't leven, den adem en alle dingen schenkt, te dienen, te eeren en lief te hebben. Voor 't huiselijk leven belijdt onze Natie, dat het huwelijk is eene Godde lijke instelling dat God het instelde in het Paradjjs, toen Hij zeide: „Ik zal hem ""- hulp maken die als tegenover hem is; dat de man is het hoofd der vrouw ook naar luid van Petrus woord: „Des- geljjks, gjj vrouwen, zjjt uwen eigenen mannen onderdanigdat de vader is het hoofd des gezins, ook naar luid van Pau- lus woordGjj, vaders, verwekt uwe kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op, in de leering des Heerendat de kinderen zijn de minderen der ouders ten allen tijde, naar luid van Paulus woord Gjj kinderen, zjjt uwen ouderen gehoor zaam in den lleere, want dat is recht. Voor 't Schoolleven beljjdt onze Natie met Salomo: de vreeze des Heeren is 't beginsel der wjjsheid met Asal: Wjj zullen het niet verbergen voor het na volgende geslacht, vertellende de loffeljjk- heden des Heeren en Zjjne sterkheid, en Zjjne wonderen, die Hg gedaan heeft. Ik ben uw God en uws zaads God. Voor 't maatschappelijk leven Gij zult uw naasten liefhebben als U zeiven,, en God boven alles draagt elkanders lasten gjj huisknechten zjjt met alle vreeze onderdanig den heeren, niet alleen den goeden en bescheidenen, maar ook den harden gjj heeren doet het zelfde bjj hen, nalatende de dreiginggjj rijken weent en huilt over uwe ellendigheden ziet het loon der werklieden roepthet geschrei is gekomen tot in de ooren van den Heere Zebaotharmen en rijken ontmoeten elkander, de Heere heeft ze beide gemaaktde nijvere hand zal vet gemaakt worden, maar de luiaard zal verscheurde kleederen dragen. Voor 't Staatkundig leven Door Mjj regeeren de KoniDgen de Overheid is Gods dienares alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpenwant er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, zjjn van God veror dend alzoo, dat die zich tegen de macht stelt, de ordening Gods wederstaat. Land Land Land hoort des Heeren woord. Geel den Koning, wat des Konings, en Gode, wat Gods is. Tot de Wet en het Getuigenis, zoo zij daarnaar niet hooren, ze zullen geen dageraaad zien. Hoe staat nu 't Liberalisme tegenover Gods gezag op het terrein van alle leven In dat stelsel is voor 't Gezag van God geen plaats. Waar de Souvereiniteit der Bede heersclit, is er voor een almachtig en souverein God geen reden van bestaan. Waarom niet? Omdat God God isd. i. de Gever van alles, de Beschikker over alles. En wie nu de Gave souverein heet, ontkent daarmee den Gever als Souverein. Twee souvereinen bestaan niet. Er is maar ééne Almacht. Een ander conclussie is er niet. God alleen is de Almachtige, die besloot|sn beslist. Schrijft ge nu alleen aan de Rede de macht en kracht toe, om te beslui ten en te beslissenbeljjdt ge, dat alleen de Rede richtsnoer is, dan outkent ge- daarmee, dat alleen God richt en bepaalt, en dat de mensch niet staat onder de eeuwige wet: vMijn Raad zal bestaan en Ik zal al Mijn welbehagen doen." En nu mag een Liberaal honderdmaal zeggen, dat hjj aan een God gelooft, dan is dit eene onwaarheid, als hjj tevens be weert aan de Souvereiniteit der Bede te gelooven. En zegt nu oen Liberaal, dat hij ge looft, aan God, die hem een Rede heeft geschonken, dan is hij verplicht de ljjn door te trekkenen moet er uit volgen, dat de Liberaal ook zal erkennen een God, die niet alleen eene Bede schenkt maar ook alles, wat met 's menschen ziele- en lichaamsleven in betrekking staat. Dan moet de Liberaal erkennen God, Schepper der Rede, maar ook Schepper des lichaams; Schepper des hemels en der aarde maar ook daarom de Almachtige om in elk Scheppingswerk „in te grjjpen" om „wonderen" te doen. Dan moet de Liberaal ook belijden, dat hjj van dien God, dien Schepper der Rede, mét ziel en lichaam afhanke lijk is,; öt dat die God wel schiep, maar nu verder alles maar aan zjjn lot overliet, en hemel en aarde, mensch en dier en plant nu maar laat reilen en zeilen, naar de eenmaal ingeschapen wetten. Maar erkent de Liberaal zjjn afhanke- ljjkheid van God van ziel en lichaam dan moet de Liberaal ook Gods Woord, als Gods Openbaring erkennen, want ons is op de gansche wereld niois be kend, waaruit ik weten kan, hoe ik, wat het zieleleven betreft voor dien Almachtige, van wien ik afhankeljjk ben, leven en handelen moet. Voor 't lichaam zou ik 't zonder zulk eene Openbaring ver sturen, omdat pijn, vermoeidheid, enz. spoedig waarschuwen, als 't lichaam tegen zjjn natuurlijk be staan inwerkt. Elke reactie wreekt zich. Maar voor de ziel is ons dat niet moge ljjk want wel is er eene aanklagend geweten, dat ops doet opschrikken bij gepleegde „euveldaden" maar wat kwaad is, leert ons het natuurljjk leven niet zeker, er kunnen goede en kwade din gen, goed en kwaad genoemd worden door de gewoonte zoo is bjjv. bij velen vloeken slecht, omdat het bij fatsoenljjke menschen niet voorkomt, en men gaat vloeken slecht noemen, omdat niet-vloe- ken in een beschaafd mensch eisch is. Maar is daarom vloeken slecht Eilacy, maar als de gewoonte zich nu gaat wjj- zigen, ('t is geen mode meer, zegt men dan), dan krjjgt het vloeken burgerrecht, dan wordt vloeken mode. De gewoonte kan niet de maatstaf zjjn, niet de norma, 'iet richtsnoer, niet de wetwant de ge woonten wjjzigen zich met de menschen en het spreekwoord is hier waar wat is veranderlijker dan een mensch Nieu we heeren, nieuwe wetten Noch eene algemecne gewoonte, noch een eenmaal aangenomen zedeljjke wet zelfs is toetssteen voor wat kwaad is en dus is ons niets overig, dan eene Openbaring aan te nemen, als het eeni- ge middel om te leeren, wat kwaad is. Wjj hebben er in een vroeger artikel „Openbaring en Rede" reeds opgewezen, en zullen dus de gedachten niet verder uitwerken. Maar erkent een Liberaal, dit is onze slotsom, Zjjn af hankeljjkheid van God, dan moet hjj ook erkennen, al was 't alleen voor 't zieleleven en dus voor 't zedeljjk leven, eene vaststaande Open baring, waarin hij vinden kan, hoe hij zjjn afhankeljjkheid tegenover dien God zjjns levens moet betoonen. Want noch gewoonte, noch wet, noch geweten, zelts geven daar klaarheid en vastheid in. Een liberaal, die dus iD God, Schep per der Rede enz. zegt te gelooven, kan niet ontkomen aan dezen eisch gelooft dan ook in Zjjne Openbaring maar ook andersom gelooft hjj in die Openbaring niet, dan is voor hem God wel Zjjn Schepper, maar een Schepper, die zjjn schepsel zonder kompas op de wereldzee laat omdolen zoo zijn schepsel reilt en zeilt, zoo is 't goed; een Schepper, die het „leven" nu maar aan zichzelve overlaat, zonder zjjn schepsel ook maar iets naders in te lichten, over de wjjze waarop Hjj als Schepper moet gediend worden en dan moet men consekwent doorredeneerend komen tot Multatuii's vreeseljjk woord „En ongerijmd is 't, dat God van den [mensch verwacht. „Aanbidding, dienst en lof terwjjl [Hjj zelf „Omtrent de wjjze hoe, ons in't onzeker [liet. „Wanneer wij God niet dienen naar Zijn [zin, „Dan is 't Zijn schuld, Zjjn schuld „En onze schuld is 'tniet. Ziedaar de consekwentie vaD een Li beraal, die wel in een Schepper, maar in geen Openbaring gelooft. Niet elke Liberaal is zoo oprecht als Mutatuli. Hij zegt het, maar anderen zwjjgen wijselijk. Én wat is de consekwentie van een Liberaal, die aan een God zegt te ge looven, en nochtans de Rede huldigt als Souvereine macht. Deze: „Mijn Wetenschap en mijn Geloof """""ag januari 's nam, 2 uur. Ver- _i. - f is

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1