II mi ilea, toen. s w. Vrijdag 3 Januari 1002 Zestiende Jaarg. No. 846. Orgaan An tirevo lu tionair IN HOC SIGN O VINCES voor iteKnidiaoIIaiiflsclie cd Zëeuwsclie Eilaiiile®, j a enl tie, G. iga. IJK. ■iX l- agiE^T; bHARNIS teldheid PS- uis. iUtle, iden". ING. s, genaamd It, gelegen iter waarde I. 2de prijs J3de prijs.- paai- ileu, htwagen lan f1100. |er waarde Scliapen, M'deu Da Iorloges, ii- en Da (11 loten J. TIE ij no door id w de )i rten yk teen J| [ten - [an- nt- jstelling jrijzen en, o- en nehi- len Italkêe io»k- ;ïiels. ro- AJI. te I 'S- Deze Courant verschijnt eiken Trijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: T. BOEKHOVEN. HOMMELSaMJH. Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel, boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. öienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert'utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Alle stukken voor «2e Kedactie bestemd, Advertentie*® en verdere Administratie franco toe Se %en«ten aan den Uitgever. m Bij dit nummer behoort een BIJVOECSKIL *%*De 10 plagen. Een nieuw Ministerie. Een nieuw Ministerie, dat belijdt, zoo schreven we verleden week, dat wel liefde moet heerschen tusschen ons en onze naasten maar dat bovenal en in de eerste plaats gelden moetGod lief te hebben met al zijn hart, met ganscher ziel en met geheel zijn verstand, met alle kracht. Want daaruit volgt de liefde voor den naasten van zelf. Een nieuw Ministerie, dat wenscht, dat de Kerk hare werking naar buiten openbare en de neerslag daarvan gezien worde in huisgezin, school, maatschappij en Staat. Een nieuw Ministerie, maar geen Con servatief, geen reactionair Ministerie wel democratisch in den goeden zin des woords. Geen conservatief. Of stond niet reeds duidelijk in de Troonrede, dat eene wijziging van toestan den was ingetreden, die meer dan tot dusver de overheid tot het geven van leiding en het verkenen van steun noodzaakt En dat de Overheid dus moet voortbouwen op de Christelijke grordslagen van ons volksleven. Of heelt Dr. Kuiper het niet duidelijk uitgesproken in zijn tweede rede op 5 Dec. *En wat de sociale hervormingen betreft zij het mij vergund te doen opmerken, dat dit Kabinet is opgetreden niet alleen met het voornemenmaar ook met den wil om de sociale hervormingen zoowel op ethisch (zedelijk) als op oeconomisch ge bied niet slechts te begunstigen, maar zóó door te zetten, dat het Kabinet van achteren blijken zal metterdaad daarbij éen van de hoofclroepinqen van zijn op treden te hébben vervuld Geen reactionair. Neen, niet terugkeeren naar oude en verouderde toestanden, die niet meer op ons volksleven passen, maar voortbouwen, in democratische richting. Of staat het niet in de Memorie van Antwoord, dat er, waar ons Ministerie met het practisch-goede, dat in de denkbeelden der Liberale partij aan het woord kwam zich meende te moe ten verrijkendat er, waar ook de Liberale partij in meer dan één opzicht zoo bijv. bij zending, zondagsrust, publieke eerbaar heid, verbetering van het kazerneleven, vrijheid op onderwijsgebied onze denk beelden overnamdat er daardoor een niet zoo klein gebied van politieke werk zaamheid is ontsloten, waarop zekere alge- meene meening tot eendrachtige samen werking brengten daardoor mogelijk werd geen reactionaire, maar nationale wetge ving. Een nationale wetgeving, die democra tisch is in den goeden zin des woords. Niet een wetgeving, die slechts het oog heeft op de belangen van één stand, n.l. die der werkliedenmaar ééne, die zoowel let op de belangen der rijken als der ar men zoowel op die der patroons, als op die der arbeiderseene wetgeving, die niet alleen den democraat, maar ook den aris tocraat plichten oplegt en rechten verleent. Een wetgeving, die al het volk, in al zijn rangen en standen invloed wil verleenen op het Landsbestuur. Eene wetgeving, niet alleen onder den invloed der hoogere standenniet alleen onder den invloed der lagere klassen, maar eene, waarbij elke klasse, elke stand, elke kring zich kan laten gelden, en tolken heeft ol middelen ontvangt om voor zijn rechten op te komen en van zijn belangen kan laten blijken. Niet reactionair, maar nationaal, niet afbrekend het goede, dat bestaat, maar voortbouwend. Wel afbrekend, waar kwaads in 'de wet geving is ingeslopen, óf temperend de schadelijke invloeden, die van haar zijn uitgegaan. Een wetgeving, die niet alleen den han del bevordert, maar ook de Nijverheid, maar ook den Landbouw. Maar, zoo staat er in de eerste plaag Een nieuw Ministerie, eu alzoo blijken do verkiezingen ons nu reeds te loeren, dat ook de olericalen op hun beurt er van houden om.i het beBtaacdo omver te werpen, ook al hebben zij eenparig moeten erkennen, dat het oude toch nog zoo heel slecht niet wus." Hebben we niet duidelijk aangetoond, dat er bij tie clerical en volstrekt geen voornemen bestaat om het bestaande om ver te werpen, óf dat bestaande moet zoo slecht zijn, dat het het leven' niet langer waard was. Zou het een plaag zijn, als de Leer plichtwet zooals ze thans bestaat omver geworpen werd ünzes inziens niet Zou het een plaag zijn, als de Onder wijswet, zooals ,ze thans vaak wordt uitge voerd, omvergeworpen werd Onzes inziens niet Zou het een plaag zijn, als de Zondags wet, zooals ze taans wordt uitgevoerd, da delijk werd ingetrokken en eene betere wet of eene andere toepassing werd gemaakt Onzes inziens niet. Het bestaande goede omwerpen Neen, Maar wat niet bestaat, in het leven roepen. Ja. Of wat leeft, doen opbloeien. Ja. Een ongevallenwet ook voor arbeiders en visschers. Een pensioenwet voor werklieden. Speel- en drankzucht krachtiger beteu gelen. Het ze'delijk karakter van 't openbare volks leven meer afdoende beschermen. Het arbeidscontract nader regelen. Het onderwijs vrij maken. Op voedingsmiddelen toezicht houden. Oneerlijke concurrentie bestrijden. Den nationalen arbeid bevorderen. Voortgaan om godsdienstzin en zedelijk heid op oorlogsschepen, in kazernen en kampementen te bevorderen. Is dat nu omverwerpen Of opbouwen Of steunen Maar het -oude wasa nog zoo heel slecht niet, zegt Vooruit" Maar wie van ons heeft ooit beweerd, dat het oude zoo heel slecht was. Neen, de liberalen hebben in vele op zichten zakelijke verbetering aangebracht. Maar ie. Veel goeds kwam tot stand, zonder dat er iets „liberaals" in was. Er stak vol strekt geen liberaal beginsel inIs een nieuwe tramaanleg over 't geheele Land iets liberaals Zijn spaarbanken iets liberaals Kanalen graven, bruggen slaan, is dat iets liberaals Is verlaging van belasting iets liberaals 2e. Veel goeds kwam tot stand door onze medewerking. Hoe klaagde de N. R. C. over den tegenstand van vrienden 3 e. Veel 'goeds kwam tot stand doordat wij reeds een voorbeeld hadden gegeven .denk om onze actie, die uitging van Kerk, evangelisatie, barmhartigheidswerken, van ons vereenigingsleven denk om onze actie voor de school, zoo voor Hooger en Middelbaar als Lager Onderwijs, waar aan door den lieer Tijdeman hulde werd gebracht. Neen, alles was zoo heel slecht niet, maar wel bleek, waartoe de liberaliteit voerde, uit het volgende Ten eerste Om de Kerk neer te drukken en haar geestelijke kracht te breken de zenuw van haar leven door te snijden haar fonda ment te ontwrichten, en Haar levensbron te doen opdrogenof zooals Groen het kort en duidelijk uitdrukte ^Het Liberalisme in de Kerk kenmerkt zich derhalve door de bestrijding van de goddelijke waarheid, zooals het die door de verschillende kerkgemeenschappen bele den vindt, en openbaart zijn oneerlijk en onzedelijk karakter door liever dan een eigen kerkgemeenschap te vormende rech ten en belangen van anderen te miskennen. s-Het Liberalisme in de Kerk openbaart ijn afkeer van het onvoorwaardelijk ge lag van Gods getuigenis in den vorm van godsdienstigheidmaar van eene godsdien stigheid, die altoos verstorend en vernie lend werkt, en zich alzoo in alles betoont de moeder te zijn van het sociale en po litieke liberalisme. Misken de Kerk en het Christendom is nergens te vinden." Ten tweede Om den godsdienst vreemd te houden aan de politiek, 0111 Gods Openbaring en Wil allen ""invloed te ontzeggen op wetge ving en bestuur. Zooals Groen het uitdruktDe kracht der Revolutie is gelegen in die soort van vrijzinnigheid, welke den invloed der gods dienst van de staatkunde weert. Indien zij de godsdienst oprechtelijk erkende ook bij de regeling van de aangelegenheden van den Staat, zou zij ophouden revolu tionair te. zijnomdat zij daardoor haar verstorend vn omkeer end vermogen zou verliezen. Ten derde-: Om den* godsdienst vreemd te houden aan de Schobt en eene neutraliteit in te voeren, die,\ op niets anders uitliep, uit kon, en uit\ moest loopen, dan op een moderniseerep der jeugd. Een Christendom zonder een Christus. Konden wé> '.dezer dagen nog niet van één onzer tegenstanders lezen: De open bare ondei ivijèms waren de politieke agenten der liberale partij. De Staatsschool was een machtig wapen voor de liberale partij. (Het Volk 24 Dec. 2e Blad). En hoe is 't aan onze hoogescholen Aan onze Middelbare Scholen? Zijn niet op weinige uitzonderingen na, onze professoren, onze leeraars, mannen, die onder den naam van vrije wetenschap en vrij onderzoek zoowel bij theologie als in andere faculteiten met Gods Woord weinig of geen rekening houden en bij hun lessen met dat Woord in 't minst niet rekenen, óf meer in\ eggen dan uitleggen. Mannen met eene ongeloovige wereld beschouwing en zijn niet de leerlingen voor negentig procent de toekomstige libe rale geneesheeren, de liberale predikanten, de liberale advocaten en rechters, de li berale litteratoren en natuurkundigen. Wat is niet liberaal, hetgeen van de hoogeschool komt Wat is niet liberaal op de Staatcgym- nasia en. de Rijks-Hoogere burgerscholen Ten vierde Om den godsdienst vreemd te houden aan de Maatschappij De N. Rott. beroemde er zich in 1898 op, toen het vijftig jarig bestaan der Grond wet besproken werd, dat het Liberaal be ginsel een halve eeuw den toon aangege ven had in Europa, in Nederland maar was er geen reden om ook de scha duwzijde te laten zien Zou er wel ooit sprake geweest zijn van een klassenstrijd, als de Kerk haar invloed had behouden, als de Staat met meerder kracht was opgetreden om in te grijpen tot steun van zwakken en minder bevoor rechten, als de liberale beginselen niet ja ren en jaren lang deze waren geweest, n.l. om ongebreidelde vrijhe'd te schenken aan allen, waardoor ontstond die treurige con currentie, die treurige wanverhouding, die het Socialisme heeft gebouwd. Was het oe onomisch beginsel der libe ralen niet onmiskenbaar»Ben ik mijns broeders hoeder Zat het Egoïsme niet gevoelloos op den troon Heerschte niet in geheel Europa en in Ne derland die vrijheid, waarvan Groen schrijft »Het is deze vrijheid, deze onbeperkte con currentie, deze wegneming, zooveel doenlijk der natuurlijke verhouding van werkbaas en werkman, welke de maatschappelijke banden verscheurtop de overmacht der rijken en de heerschappij der bankiers huizen uitlooptaan de handwerkslieden regelmatig onderhoud ontneemt, de samen leving in twee vijandige heir legers deelt en tallooze scharen van armen doet ont staan den aanval der nietsbezittenden te gen den vermogenden voorbereidt en dien in veler oog, verontschuldigen en bijkans wettigen zou. Zij heeft Europa in een toestand gebracht, akelig en somber genoeg om velen sidderend te doen uitroepenis er geen middel om, gewijzigd, de associa tion te doen herleven, die men zoo roeke loos onder de revolutionaire bouwvallen vergruisd heeft? Heeft het droeve liberale beginsel niet daardoor juist het sociale beginsel naai den voorgrond geschoven Was het niet het geweten, dat ontwaakte? Was het niet het bewustzijn, dat er grove fouten waren begaan Ten vjfde: Om den godsdienst vreemd te houden aan Kerk, School, Staat en Maatschappij. Onder de leuze van Vrijheid en Ver draagzaamheid, onder de leuze van een Christendom boven geloofsverdeeldheid, on der de leuze van Beschaving en ontwik keling onder de leuze van Godsdienst een private zaak, heeft het Liberalisme de Kerk ontzenuwd de School gemoderniseerd den Staat godsdienstloos verklaard de Maatschappij ontkerstend en (daarmee de Christelijke grondslagen van ons volksleven trachten te ondermijnen... Door de ont- en miskenning van het Woord van God, wordt de vrijheid dwang de verdraagzaamheid onverschillig heid het Christendom een Deugden leer de beschaving een witgepleisterd graf de ontwikkelingeen groei zonder geeste lijke vrucht de godsdienst een carricatuur, of wangedrocht Dat vrijevrije volk zijn zij De Sociaal-Democratische Onderwijzers- vereeniging vergaderde op Kerstdag te Utrecht. Ze telt 15 3 leden. Behandeld werd de Amsterdamsche motie omtrent de ver plichte algemeene Volksschool. Met 17 stemmen voor, 11 tegen en 6 blanco werd ze gewijzigd aldus aangenomen »Het Congres van meering: Dat de mogelijkheid niet is buitengeslo ten, dat de arbeiders-vertegenwoordigers in deze zittingsperiode over de al of niet invoe ring van de vrije school eene uitspraak heb ben te doen en deze kwestie dus urgent is dat de sectaire school 't 01-ganiseeren van de arbeiders in den klassenstrijd krachtig tegenwerkt en 't peil van algemeene ontwik keling verlangt dat slechts zulk onderwijs goed kan ge- noemqt'-y^den, dat vrij is van staatkundige en g-qftji<^?nstige dogma's is bovendien van meening dat godsdienst is privaatzaak, waarmede de sociaal-democratie als zoodanig niets te maken heeft dat dus geen staatsgelden mogen gebruikt worden voor kerkelijke en godsdienstige doel- dat derhalve geen subsidie mag worden ver leend aan scholen met bovenstaande doeleinden opgericht acht het den plicht van den Staat te zorgen voor voldoend wereldlijk onderwijs aan al zijneleden, 't aan de ouders overlatende, of zij hun kind ook buiten de school willen onderwijzen of doen onderwijzen in den gods dienst neemt in haar program op 1. de verplichte staatsschool, neutraal in godsdienstig, en politiek opzicht. 2. achthet den plich t der Nede? landsche Sociaal- Democratie te ijveren tegen de vrije school', dus op te treden tegen elke meerdere subsi- dieëering van de bijzondere School, hoewel de Soc. Dem. Arb. Partij behoort te zijn voor de algemeene verplichte volksschool. Acht het 't beste aan de S. D. A. P. over te laten om te beoordeelen of taktische re denen misschien noodzakelijk maken zich tenminste voorloopig bij den bestaanden toe stand neer te leggen.« Geen rechtsgelijkheid dus De Openbare School alles De Bijzondere Niets En dat willen nu socialisten, die altijd den mond vol hebben van vrijheide, van »gelijkheid« en broederschap. Een mooi voorspel van de Socialistische maatschappij, die ons gepredikt wordt. En hoe zal de maatschappelijke en chris telijke deugd, die »rechtvaardig« heet, wel aangepreekt worden op die »neutrale Staatsschool, waar zulke onderwijzers ar beiden Arme kinderen, aan zulke leidslieden toevertrouwd. Maar toch zal de reclitsgeljkheid ko men, iederen vijand ten spijt. Taain- es® Landbouw. EGGEN. Na da ploeg mag zeker de egge genoemd wor den. Die wordt toch stellig niet minder druk gebruikt dan de ploeg. Zonder zijn egge zou de boer 'tuiet klaren. Ja, zelfs hij, die maar een stukje hofland" te bewerken heeft, ziet men hoe langer hoe meer de egge bezigen, al doet hij dan ook zelf dienst als trekkracht. Te zeggen, waarvoor de egge dient, mag ze ker overbodig heeten. lader lezer weet dit. Ook is> 't niet noodig er op te wijzen, hoe men voor zwaarder werk, zwaardere eggen be zigt dan voor lichter werk, dat men dus -voor 't uiteggen van de wintervoor een steviger werk tuig behoeft, dan voor 't onderbrengen van lichte en fijne zaden. Toch is 't niet waar wat sommi gen meenen, dat men op zware gronden bepaald zwaardere eggen moet gebruiken, dan op lich tere. In verband hiermede lazen we in een ove rigens zeer verdienstelijk werk dat men juist daarom op de kleigronden eggen met ijzeren tanden gebruikt en op de zandgronden geheel houten eggen. Onze lezers weten dat wel beter. De houten egge met houten tanden is in onze streken zoo algemeen bekend en wordt zoo druk gebruikt, dat de sohrijver van bovenbedoold werk de aan gehaalde opmerking niet zou gemaakt hebben, indien hij bij ons beter bekend ware geweest. Maar we haasten ons er bij te voegen, dat het gebruik van eggen met houten tanden tosh in andere kleistreken bij lange na zoo algemeen niet is als bij ons. Onlangs waren we nog in de gelegenheid ons te overtuigen van de verbazing van sommige landbouwers met wie we over eggen met hou ten tanden spraken. „Die breken toch dadelijk af", zoo zeiden zo. Wij weten dat wel beter, niet waar? En 't strekt zeer zeker onzen wagen maker tot eer, dat hunne oggen zelfs buiten 't Eiland naam hebben. Gelijk aan de ploegen, moet men ook aan de eggen zekere eisohen stellen. En de voornaam ste is stellig wel déze, dat elke tand een eigen voortjemaakt. In dit opzicht zij 1 enkele eggen nog niet zuiver geconstrueerd. Ten einde zich er van te overtuigen of de egge aan genoemden eisch voldoet, bewege men haar maar een eindje voor uit en ziet of^er evenveel geultjes zjjn als tan den. Is dat geval, dan is de zaak gezond. Op akkers, die vlak liggen gaan de tanden der egge overal even diep in den grond. Maar zoodra do grond niet overal even hoog is, zal dit niet meer 't geval wezen en werkt dus de egge niet geheel. "We dachten het wel aardig gevonden van een boer, die twee eggen naast elkaar liet werken. De paarden trokken aan een balk, waaraan beide werktuigen verbonden wa ren. Elk der twee eggen kon zioh dus vrij op en neer bewegen, zonder dat het andere werk tuig er eenigen laat van ondervond. Er is ook een egge in den handel die omtrent precies zoo werkt, 't Is de schotsche Zig-zag egge. Deze be staat echter niet uit twee, maar uit drie losse eggen, welke netjes naast elkaar aan èon balk do trekbalk zijn bevestigd. Inzonderheid op oneffen land, is deze soort egge zeer aanbe velenswaardig. Ten slotte nog een woord over de zoogenaam de kettingegge of mosegge. Dit werktuig bestaat uit een grooter of kleiner aantal ijzeron tanden welke onderling zijn verbonden door schakels. Daardoor is elke tand op zichzelf zeer gemak kelijk beweegbaar en is deze egge uitmuntend geschikt voor land met allerlei ongelijkheden er in. Waarom ze kettingegge beet, is na 't bo venstaande al duidelijk. Maar hoe men aan den naam mosegge komt willen we nog oven zeggen. Dit werktuig is zoo bijzonder geschikt voor los maken en uittrekken van mos uit weilanden. (9 M 4 w» z

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1902 | | pagina 1