Vrijdag 20 December 1901 Zestiende Jaarg. No. 844. Orgaan Anti re vo lu tionair voor de ZaidliolUnidsche en Zeenw^elie Eilanden, 10Ó2. 1 INHOCSIGNO VINCES T BOEKHOVEN Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. liil 5 A Alle stukken voor de Itedaetïe teesteiiad, Advertentiën en verdere Administratie franee toe te eenden aan den Uitgever. Nieuwjan rwenschen, Kerstfeest. Cbristendojii en Socia lisme. Uit de Kamers. jar Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. UITGEVER Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Gtroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert entiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. t t ,ij V tl I I Bij dit nummer behoort een BIJWOECSEL "Wegens invallende Kerstdagen verschijnt het volgende nummer van ons blad i dag later. In het nummer van dit blad, hetwelk in den morgen van 1 Januari a.S. verschijnt zullen even als vorige jaren, gebracht aan FAMILIE, VRIENDEN en BEGUNSTIGERS, enz. enz. opgenomen worden, tegen den prijs van slechts 25 cents; indien de advertentie 5 of minder regels bedraagt, elke regel meer 5 cents. Advertentien voor dat nummer worden u i t e r 1 ij k ingewacht 31 December 12 uur. Boven den golfslag des bedrijvigen allendaagschen levens verheft zich weldra voor veler oogen weder de kribbe van Bethlehem. Wij zeggen opzettelijk voor „veler" en niet voor „aller" oog, omdat er helaas onder onze gedoopte natie ook velen zijn die dermate buiten den dienst des Heeren en het wezen Zijner kerk om leven, dat het niet in hen opkomt aan het Kerstfeest een anderen zin te hechten dan het genot van één of twee vrije dagen. En gelukkig zijn er ook nog een aantal menschen in ons rijk gezegend Nederland, voor wie geen dag voorbij gaat, of zij ervaren in hun hart iets van die groote heilsfeiten, welke in verband staan met Jezus komst in het vleesch, en voor wie het alzoo in zekeren zin een blijvend Kerst feest is. Maar tusschen die twee uiterste groepen in beweegt zich eene breed e schare menschen, die Jezus geboorte schier zouden vergeten, als er geen Kertfeest ware ingesteld, en dietoch bij zulk eene gelegenheid iets ge voelen, dat hunne ziel verheft boven de sfeer der tijde'ijke belangen ter wijl zulke vierdagen tevens eenige voldoening geven aan vele kinderen Gods, omdat zij daardoor wat langer dan anders hun geest met het hoo- gere kunnen bezig houden. Gelijk die geest van Maria zich, na de aankondiging van Jezus ge boorte, verheugde in Gods haren Za ligmaker, zoo gaan nog allen, die hon geren en dorsten naar de gerechtig heid, met een innig zielsbehagen die hooge feestdagen tegemoet, waarin hun onuitputtelijke historie van Lu kab II weer wordt onlrold. Maar zooals het was in de dagen van Jezus verschijning op aarde, wat betreft de verhouding van hetmensch- dom tot Hem, zoo is het door alle eeuwen heen gebleven. Hij wordt gezet, gelijk de grijze Simeon zeide tot een val en opstanding. Hij is het groote Teeken van den hemel, dat wedersproken wordt, maar dat velen ook gering achten of wijden. Dat begon reeds vóór Jezus geboorte, waut voor Jozef en Maria was, toen zij te Bethlehem aankwamen, nog niets eens een behoorlijk nachtleger te verkrijgen, ondanks de zorgwek kende onstaudigheden, waarin de moe der des Heilands na het volbrengen van een moeilijken tocht verkeerde. „Geen plaats" zoo klonk het zonder inschikkelijkheid. Hij, die in eeuwig heid bij God en God zelf was? zon der Wien iets in het aanzijn kwam, dat geformeerd is, werd, toen Hij zich tot in menschengestalte verne derde verwezen naar een lagen die renstal. En in dien geest is het veeltijds gebleven. Duizenden bij duizenden, die met het Evangelie kennis maak ten, hielden niet op, den Christus Gods af te wijzen, ter zijde te stellen en te doen, alsof hun de boodschap tot verlossing niet aanging. Zij daarentegen die bij Geest; s- licht iets van Zijne goddelyke heer lijkheid bespeurden juichten over Zyne komst en zochten Zijn naam te ver breiden. Aldus bleef Zijn versch jni :ig leven der menschen bekeerscaou scheiding maken tusschen de kiude'. ja des lichts en die der duistenis, tus- de beluisteraars van het eeuwige Woord en hen die zich inbeelden aan hunne door de zonde vaak dwa lende rede genoeg te hebben. Wel is de scheidslijn tusschen deze twee koofdpartjen en niet al- tjd en overal zichtbaar. Te minder, omdat velen een sluier pogen te wer pen over hunne ware verhouding tot Jezus. Maar hoeveel schijnbare tus- schenstanden er ook mogen zijn tus- hen, die Jezus Christus als hun Ko ning eerbiediging op al hun wegen en dezulken, die zelfs Zijn goddelijk bestaan loochenen, toch zijn er ten slotte maar twee toestanden mogelijk óf men gaat met de wjzen uit het oosten geleid door hemelsch licht naar Bethlehem's kribbe heenof men staat aan de zijde van Herodes, die de ziel van het kindeke zocht met de snoodste overlegging. Zoo is het met de menschen hoofd voor hoofd, en zoo is het ook met de volkeren der aarde en hunne partijen. Yeel wordt er ook in onze dagen, niet het minst op regeerigsgebied, gedacht en gesproken over den in vloed, die er van het Christendom als zoodanig in staat en maatschappij, huisgezin en school uitgaat, en Gode zij dank, oat in hot weldra geëin digde jaar de meerderheid der meê- stemmende landgenooten zich geneigd heeft getoond om onder de werkiDg van christelijke invloeden te worden bestuurd. Daardoor levert thans 's lands Raadzaal een schouwspel op. dat de groote Spurgeon een aantal jaren geleden nog eene zeldzaamheid achtte. Deze gevierde prediker schreef destijds Tot op den huidigen dag is er zeer weinig plaats voor Chris. tus, in de parlementen. Hoe zelden wordt de godsdienst erkend door staatsmannenWie pleit voor Jezus in de raadzalen? Is niet Zjn godsdienst onder den naam van geest- drijven het groote schrikbeeld Wie stelt zijn gulden wetten voor als richtsnoer voor eerste ministers, wie predikt Christus-gelijkvormige wet geving als den maatstaf voor de nationale staatkunde Evenwel, al kwam er te dezen opzichte in ons Vaderland een gun stige keer, zoodat thans bij het be spreken der Staatsbegrooting van regeeringswege helder en overbloemd het christelijk standpunt kon worden beleden van regeeringswege, toch mogen wj ons daarover slechts ver blijden met beving en wegens dezen tjjdelijken voorspoed den tegenstand niet vergeten, waarmede allen, hetzij in hoogere cf lagere kringen geplaatst, te worstelen hebben, die het chris tendom daadwerkelijk in toepassing wiii.n brengen. lok geldt daarbij steeds voor een 1 :i V persoonlijk de vraag: hoe staat gy tegenover den Christus? Werd hij u dierbaar door het geloof Deedt gy uit kracht vau ontvangene genade de deur des harten voor Hem open, zoodat Hij woning bij u kwam ma-, ken Zoo neen, dan leeft gij te midden van het evangelielicht feite lijk nog in de heidensc'ae duisternis, zoo niet erger. Maar zoo ja, dan breekt, ook voor u weldra weer het feest der feesten aan, en zult gy bij vernieuwing iets indrinken van het licht, dat de Zonne des heils verspreidt, en ie's smaken van de liefde Gods, die de kennis fe boven gaat. Thans meer dan ooit, is het de tijd om acht te geven op de stem der Opperste Wijsheid mijn zoon, mijne dochter, geeft mij uw hart. Want Christus kwam op t arde om den Zijne het leven en overvloed toe te bedeelen. Welgeluk zalig zijn allen, die biervan de proef nemen. Wat het vorig Ministerie niet deed en niet kon doen, dat heeft het te genwoordige Kabinet aanvaard, nl. een principieëlen strijd met de soci aal-democraten. De socialisten toch zijn het, die de lijnen van het liberalisme het verst doortrekken. De revolutionaire idee het liberalisme is om volgens de'uRspra- ken der menschelijke rede, zonder correctie van Gods heilige openbaring, het staatsbestuur in te richten. Best, zeggen de socialisten, met de rede de zaak klaar maken, dat willen wij ook maar weet wel, onze rede is zoo goed als de uwe, en dus luistert naar ons\ wij hebben evenwel recht om n het «redelijkbelang der gemeenschap voor te houden als gij om de belangen der enkelin tUSs gen te bepleiten. En gelijk de liberalen steeds be weerden, dat hun politiek den per soonlijken godsdienst niet te na kwam, zoo willen de socialisten hun groep pogen uit te breiden met datzelfde voorgeven. Hierover had nu in de Kamerzit ting van 6 December een ernstig samentreffen plaats. Er werd een af doende slap geleverd, waarin de socia listen het onderspit dolven. Het zeggen der liberalen, dat men heel goed godsdienstig kan zijn en toch «liberaal// zijn in de politiek (d. vv. z. God en godsdienst daarbui ten houden) kanwat lien betreft nog eerder te goeder trouw zijn, het kan uit gebrekkige opvoeding, uit misbegrip, uit een onbewuste tweespalt in het leven verklaard wor den doch bij de socialisten, die zoo tot in den wortel der dingen door dringen, gaat dat veel moeielijker. En als het nu is aan te toonen,dat de leer der socialisten in den weg staat aan het christelijk geloof, dan zijn niet alleen de christelijke arbeiders gerechtvaardigd, als zij zich door hen niet laten annexeeren, maar dan spreekt het ook vanzelf, dat eene christelijke regeering niet in hun schuitje mag roeien, ook al geeft zij acht op de feitelijke gegevens en practische voorstellen, waarmee de Socialisten voor den dag komen. Welnu, wat is dan toch het stelsel der Sociaal-Democraten, vroeg de heer Heemskerk in de Kamerzitting van 4 December. Want een van de woordvoerders dier partij had kort te voren wel zijn verlangen naar eene zekere algemeene regeling van den arbeidsduur te kennen gegeven, maar dat is toch, zeide de lieer H., niet specifiek socialistisch. De President-minister kwam hier op den volgenden dag terug en zei de te willen vernemen of de Socia listen principiëel tegenover het gezag en tegenover God staan, en hij zeide ook -waarom, hij een duidelijk beken tenis in de Kamer wilde hooren. Bernstein, een voornaam Socialistisch woordvoerder, heeft gezegtde Soci aal-democraten, die Marx volgen, zijn Calvinisten zonder GodCalvinisten in dien zin, dat zij gelooven aan een deterministisch ontwikkelend wereld proces, maar van materialistischen aard. Staan nu de heeren Sociaal-democ raten (in de Kamer) in beginsel te genover God en de werking van den levenden God vroeg de minister. Neen riep daarop de heer Van Kol. Maar de Minister vervolgde: Dat dit bij Marx (den hoofdman onder de denkende leiders der Socialisten) het geval is, is niet twijfelachtig. Marx zelf heeft erkend en de plaats waar dit te lezen is, werd er bij aan gewezen dat het zelfstandig bestaan en de spontane werking van bewust leven door hem genegeerd en ontkend wordt, en daar nu geen God bestaan baar of denkbaar is zonder zelfstan dig bewustzijn en spontane energie van bewustzijn, ligt daar de meest absolute godloochening. alias»»* Op de vraag nu, of de heeren het eens zijn met die uiting van een hoofdman als Marx, werd eerst een ontwijkend bescheid gegeven, werd gezegd, dat men onderscheiden moest tusschen theorie of philosophic en practijk, dat de Socialisten niet allen aansprakelijk waren voor hetgeen «een hunner woordvoerders geliefde te schrijven, en zoo meer. Maar nadat de Minister er op gewezen had, dat het stelsel, döor Marx ontwikkeld, scheiding maakt tusschen de Socialis ten en andere partijen, en dat Marx nu eenmaal de erkende stichter der Socialisten-partij is, bekende de heer Schaper beter kleur en gaf hij zich eindelijk als tegenstander der religie gevangen. «Het historisch materialisme, in die uitspraak door den M inister geciteerd, aanvaarden wij,« zeide hij «daarmede zijn wij het eens. Hoe klaar de Minister dat debat gewonnen heeft, kan men meê opma ken uit de volgende regelen van het liberale Vaderland. „Wij mogen niet nalaten hier alle oppositie te laten varen en ons geheel aan de zijde van den Minis ter van Binnenlandsche Zaken te scharen. Niet geslaagd is de heer Schaper in zijn betoog, dat hij en zijn geestverwanten, willen zij be hoorlijke Marzisten blijven, daarne vens kunnen behouden een godsge loof. Het historisch materialisme im mers dat uit den oeconomischen ondergrond geheel den idealogischen bovenbouw van kunst, literatuur en ook van religie wil verklaren, laat voor de religie dan geen goddelijken oorsprong over en indien God zelfs van den godsdienst niet de oorsprong ware, wat ware hij dan De groote winst van zulk een debat is, dat er weer helderheid in de partijverhoudingen komt. Dr. Bos opende bet debat over 't On derwijs. Het verheugt hem, dat er pogin gen in 't werk worden gesteld om te komen tot vrijmaking van intellectua listische hypertrofie om te komen tot meer practisch onderwijs, wat door de Liberale Unie-mannen in hun program van '96 ook wordt begeerd. Er waren voorna melijk twee fouten in ons onderwijsstel sel. De eerste fundamenteele fout was deze, dat er aan de opleiding van hen, die aanstonds geroepen zullen worden om onderwijs te geven, zooveel ontbreekt. Een tweede fundamenteele fout is deze, dat er zoo weinig verband bestaat tus schen de lagere en hoogere scholen. Als een kind 12 ot 13 jaar oud is, en de lagere school gepasseerd heeft, moet het naar een gymnasium bv. zon der dat de ouders eenige zekerheid heb ben omtrent den aanleg van zoo'n jongen. De overgang van de lagere school naar een gymnasium is nog al groot en menige jongen mislukt dan ook, niet door gebrek aan ijver altijd, maar omdat heel het reilen en zeilen op zoo'n gymnasium voor zoo'n knaap niet te verwerken is. Wat is er gedaan voor handelsonder wijs Zoo wat niets. Handels-hooge scho len, waarop onze aanstaande handelslui, fabrikanten enz. flink ingeleid eninge- j

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1901 | | pagina 1