IAAT i ommelsdijk. 'X. i i WEREN, ember 1001 Zestiende Jaarg. No. 838. lutionair IOrgaan lines „IDEAL". -EN, 6. in der WEIDE. ketbakker. INHOCSIGNO VINCES I el en teas srdam, hang 26. Ikoope en Fijnere* I 1LKEH |~T en KA'" l T. BOEKHOVEN. fdsteeg LEVERTRAAN, ROESPOEDER [BERT ULLRICH-3CHE KRUIDENWIJN ËIlFT. lillende lanvra- '•n. en SI. «ICOLAAS, ©nieten rabat. NG Jr. r f Xuidhollandsclie en Zeeuwsclie EilaDden. e Btcdactie bestemd, Atlvei ieitlien en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. I •i V m. vrije Berger alle doctoren aanbevolen. paarden en vee, bereid volgens re- van de Rijks-veearts le klasse. Maaglijden en de gevolgen daarvan OJiSTPOEDEH, TEERCAPSULE, PASTILLES GERAÜDEL, balsem tan anij aa AD, (3) mdere middelen tegi Hoesten bij PE, Apotheker Midd .harnis. De Jonge Co., Dordrecht. ij geleverde petroleumdorsch- ingei-.aam U te berichten dat gelijke graan- en zaadsoorten heb. verklaring te gebruiken daar de wijze van levering en ft voldaan. NELISSE, Zaadteeler. riottes, zwart, sureD, geheel 1,5028,50. maal, cheviot, met warme 5 19~. iné's en echt |1, Gld. 9,50 ratiné en es- kwalileiten varme plaid— 4,25; 5,75; 18,—. knoopen, jn |tt, en diverse i kwaliteiten, lette, in ver- ramgarensen iw en fantai- 19,-; n mijn .binnen mrden. J, Nette aflevering. pgst van een uitgebreid keuze saisons in alle kleuren en maten. Werkinaiisgekkers, enz. en kebloemde Deken». hoeveelheid laten fabriceeren in de oncurrentie het hoofd te bieden en a „in de stad" betaald. Je aandacht op -ES SAJET nerk, hetwelk de beste en goedkoop- festciyk II. l«t en 1C5. ITEN van L. WESSELS, 3 Cent, ft 8 alle soorten en huur Kastoor örsche Kade 31-33 (Plan C,) LPtLPLAATSESr Denhaven 0. Z. (Pegenoord,) OTTERDAM. plete ijzeren Overkappingen iwt—«amwr-w f JP /j k-'' - I C 1 s- 'ranco per post 50 Cent. [>er jaar. UlTdÈTËk: Advertentiën 10 cent per pegel en maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij besiaai Advert ntiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. ligt dan ook dieper. De liberalen kunnen niet rederiee- ren uit hun beginselen. Die zijn zoo zwak, dat de socialisten hen met hun eigen wapens wel kunnen overmees teren. Zij moeten hunne partij dus trachten aan te bevelen met opsom ming van eenige „weldaden", waar mede zij het land „zegenden". En nu kleedt zich hun zorg voor vaccinatie, voor de aigemeene ge zondheid, zoo mooi aan, want welk redelijk mensch wil de gezondheid niet bevorderd zien Is dus het geloof in de vaccinatie maar gevestigd, dan snijdt 't mes van twee kanten dan ziet het volk eenerzijds liberale weldoeners, en aan den andeien kant domme clericale heethoofden. De historie kan echter ontnuch teren. Minister Geertsema was toch waarlijis geen domme clericaal. Yan Houten en Kappeijne waren het destijds evenmin. Wij vertrouwen dan ook, dat de dwang in deze geneeskundige aan gelegenheid den langsten tijd wel geduurd zal hebben. i£entlracht. Mr. Anema heeft onder meer in zijne jongste brochure gezegd, dat de Roomsche staatslieden in ons land vermoedelijk wel wat meer doordron gen of doorkneed zouden zijn in de christelijke eischen der politiek, wan neer zij maar eene eigen Hoogeschool hadden, evenals de Katholieken in het buCenland hier en daar hebben, en niet alleen hunne opleiding in de rechtswetenschap in liberale krin gen behoefden te genieten. De Nederlander deelde dat be zwaar niet, en vond het niet eens doelmatig om in afzondering te stu- deeren. Beter vond dit blad, dat mannen van allerlei richting aan dezelfde Hoogescholen werkzaam gesteld werden. Voorts spreekt de redactie van gebondenheid aan een bepaald stelsel, aan de opinie van bepaalde personen, enz. Wel is deze repliek, juist van de Nederlander verklaarbaar (omdat éen der hb. redacteuren wegens verschil van beginsel de Vrije Universiteit verliet), doch dat de bedenking ge grond is, kunnen wij niet inzien. Gesteld al, het zou profijtelijk zijn, hoogleeraren van diverse levensop vatting in éen schoolkring te laten arbeiden, dan zou het in ons land, waar sedert vele en nog eens vele jaren de leerstoelen schier uitsluitend aan lieden van éen richting (de liberale) gegeven werden, geen aan beveling verdienen, nu het gansche gevaarte van den vereenigden op bouw in anti-christelijken geest daar gereed staat voor de jongelieden uit moderne gezinnen. Maar ook op zichzelf achten wij de stelling onjuist. In den studententijd hebben de heeren studenten leiding noodig, en wat wordt er dan van als de eene hen zus en de ander zoo leidtwat groeit er van de hoogere kennis, als uitgangspunt, methode, richting, kortom bet geheele studieplan, van de leermeesters grooteiijks verschilt Slechts hopelooze verwarring kan er uit voortvloeien. Breede opvatting der studie, ken nisneming van allerlei meeningen en inzichten, door de beoefenaars der wetenschap verspreid, is wat anders. Dat wordt van christelijke zijde door niemand afgekeurd. Maar daarvoor is ook wel gelegenheid, al is er een dracht in de opleidingsmethode. Altijd nog dwalende. De it Vooruit"-redactie heeft nog eens weer haar stokpaardje bereden. Zij kan er nog maar altijd geen hoogte van krijgen, dat de antire volutionairen godsdienstiger zijn dan de liberalen, en dat de liberalen in tegenstelling met de christelijke par tijen revolutionair zijn. Dat noemt zij nu in haar onberaden ijver zelfs vvuile verdacht making. Ja, we kunnen ons verklaren, dat //Vooruit// liever niet onder die ver denking stond, maar er is geen derde öf men moet in de politiek Gods geopenbaarden wil, Zijn gezag erken non, of men is revolutionair. Want of //Vooruit// nu al schermen wil met Dr. Kuyper's eigen woorden, om aan te toonen, dat ook de anti revolutionairen den invloed der Fran - sche revolutie hebben ondervonden, dat brengt haar niet verder, want dit ontkent geen enkel denkend anti revolutionair. Doch er is een groot onderscheid tusschen het ondergaan van den in vloed eener groote beweging, en het zich er door laten beheerschen cn vervoeren. Dit laatste deden de liberalen van alle gading, omdat zij de basis van Gods Woord verlieten met hun po litiek. Over hun persoonlijken godsdienst spreken wij niet. Maar met hun po litiek verlieten zij den grondslag der H. Schrift, en daardoor werden zij //kinderen»/ der revolutie, kinderen van de omwenteling der vorige eeuw. En als //Vooruit//ditzelfde ons wil toedichten, dan antwoorden wij dat is impertinent onwaar, want bij alle nieuwe vormen en voorstellen des tijds is de Bijbel onze toetsteen. Evenmin snijdt het hout, als //Vooruit// citeert, dat het Staats wezen en de Overheid uit de ge- meene gratie zijn voortgekomen. Im mers neemt dit iu geenen deele het groote voordeel weg voor hen, die de Staatkunde beoefenen en de sociale vraagstukken overwegen bij de Lamp van Gods Woord. De vreeze des Heeren is ook hier het beginsel der wijsheid. Meieren nan mijn vriend te Bileidórp. Amice, Fichte heeft eens gezcgrl Het Christendom verbergt in zim schoot een veel grooteren schat van levensver nieuwing, dan ge vermoedt. Tot hiertoe oefende het zijn krachtnog slechts op de enkele personen; en slechts zijdelings op den staat. Maar etn ieder, die ooit, 't zij ajs on- geloovige, 't zij als belijder, zijn geheime drijfkracht bespieden kon, moet toestem men, dat er van het Christendom ook voor d e M a a t s c li a p p ij eene won dere organiseerende kracht kan uitgaan en, eerst als die kracht door breekt zal de religie van het Kruis voor heel de wereld schitteren in al de diepte harer conceptiën, en in al den rijkdom van den zegen, dien ze brengt Chiistus Consolator, de Trooster van bedroefdende Vriend van tollenaren en zondaren die den melaatsche, voor anderen een afschuw, door Zijn genezende aanraking weer terug riep in het familieleven die blinden, dooven, lammen en kreupelen genas, en geen andere "belooning// begeerde, dan dat zij zouden geiooven, dat hij was de Zone Gods, de Gezondene des Vaders, het Lam Gods, dat ook de zouden der ellendigen wegnam, zoowel als hun gebre ken. hun lijden en lichaamssmart. En niet alleen de zonden der individuen, maar ook die eener kranke maatschappij. Want Jcrank, zeer krank was de Israë- lietische maatschappij. En de Israëliet zag dit wel. Niet, of bij de Romeinsche vergeleken, die aireede wegzonk, die in ontbinding overging, was er in Israël, dank zij de Mozaïsche wetgeving, dank zij de ontfer mende liefde Gods, die in die wetgeving blonk, een draaglijker toestand dan in Rome, maar het was niet zonder reden, dat de Heere Jezus deze verschrikkelijke gelijkenis uitsprak //Eens rijken menschen land had wel gedragen En hij overleide bij zich zeiven, zeggende: Wat zal ik doen? want ik heb niet, waarin ik mijne vruchten zal verzamelen. En hij zeide Dit zal ik doenik zal mijne schuren afbreken, en grootere bouwen, en zal aldaar verzamelen al dit mijn gewas, en deze mijne goederen. En ik zal tot mijne ziel zeggen Ziel, gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jarenneem rust, eet, drink, wees vroolijk. Maar God zeide tot hem Gij dwaas in dezen nacht zal men uwe ziel van u afeischen, en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn? Alzoo is het met dien, die zich zeiven schatten vergadert, en niet rijk is in God. En nu welen wel, het verband van de gelijkenis duidt het aan, dat nier sprake is, van een familietwist overgeldzaken, waarin men Jezus als scheidsman inroept, waardoor de Heere ook wijzen kon op de gierighei d: maar scherp stelt zich de Heiland partij tegen dien dwazen rijk aard, die de hebzucht zoo treurig uit de plooien van zijn overkleed laat zichtbaar wordeu. Hij, de rijkaard, denkt wel om de vergrooting van zijne schuren, maar om de armen en ongelukkigen eens wat meer te bedeelen om meer barmhartigheid te oefe nen, om de Synagoge eens te gedenken met een extragave, om zijn werklieden en de plaats zijner inwoning eens dankbare en blijde dagen te geven, neen, daarover denkt hij niet. Zelf volop, maar wat geeft hij om een ander Zijn schuren afbreken, en dan grootere, veel grootere Dat is 't ideaal. En zoo zielkundig juist is het woord van dien rijkaard weergegeven Ik zal tot mijne ziel zeggen Neem rust, eet, drink en wees vroolijk.// Ja, dat is de materialistische opvatting van het leven in optima forma. De Heiland geeselt iu deze gelijkenis, op krachtige wijze een toestand, die in Israël meer dan eenmaal voorkwam. Schatten vergaderen, waar ze de mot. en de roest verteerdehoe vaak kwam liet voor God dienen en den Mamon wat pro beerde men, om dat samen te laten gaan. En tegen deze zonden waarschuwt de Heiland zoo ernstig, zoo teeder, zoo streng. Neen, de Heiland doet niet als onze Socialisten, en scheldt op den rijkaard, omdat hij rijk is de Heere erkent, dat de man langs wettigen en rechtmatigen weg aan zijn goed is gekomen en het dus ook mag houden maar hij toornt er tegen, dat hij alle winst voor zich houdt, en alle voordeel naar zich toetrekt, zonder een ander daar ook eens van te laten genieten. En daartegen nu gaat 't protest van den Heere Jezus uit. Zoo iets moet iu eene maatschappij, eene christelijke maat schappij, niet gebeuren. Rijkeii en armen ontmoeten elkander de Heere heeft ze beiden gemaakt, 't Is zo,o. Maar de rijken hebben eene grooteche roeping in betrekking tot de armen. Niet één rijke is absoluut eigenaaren dan pas vervult hij zijne roeping voor de Maatschappij, als hij des Heeren woord betracht //Gij hebt het om niet ontvan gen, geef het om niet.// De rijke moet den arme helpen en zóó aan de Maatscliappij die hoogere wijding geven, welke in volmaaktheid zal zijn op de Nieuwe Aarde, wanneer alle verlosten //rijk// en //arm// als broeders en zusters het zul len uitjuichen //Gij,// o Christus, hebt U zelf ge geven om ons te redden.// U w vriend J AN. Vrijhandel of protectie Vrees voor Amerika Te Weenen werd in de laatste week van October eene belangrijke bijeenkomst gehouden van industrieëlen en landbou wers. Ze waren (en de Regeering was er ook vertegenwoordigd) bijeengekomen om middelen te beramen tegen de Ameri- kaansche Concurrentie. leder, die eenigszins meeleeft, weet, dat deze kwestie ook tot de zoogenaamde „brandende" behoort. Het Amerikaansch gevaar is zoo groot, dat in Oostenrijk en Hongarije althans andere kwesties op den achtergrond blijven, en deze nl. de vrees voor Amerika's overwicht, de vraag vrijhandel ot protectie naar den voorgrond dringt. Het bewustzijn, dat er voor allen ge vaar ie, drijft landbouwer en industiieël tot elkander. Dr. Peeseb,een invloedrijk industrieël, schreef de tegenwoordige beweging ten gunste van hooge beschermende rechten uitsluitend toe aan de Amerikaansehe concurrentie, die don continentalen land- bouw van de Engelsche markten hM verdreven. Hij voorzag iets dergelijks op indus trieel gebied, waarop Amerika met reu zenstap voortschrijdt. Het was voor hem duidelijk, dat de Ver. Staten streefden naar de opperheerschappij op economisch gebied. Welk middel van tegenweer was er nu Hij verklaarde, dat het voornaamste doel voor Oostenrijk-Hongarije was, zich meester te maken van de binnenlandsche markten voor eigen landbouw en eigen in dustrie, en tevens te zorgen, dat de uit voer zoo ruim mogeljjk kon geschieden. Ten slotte werd een resolutie aange nomen, waarin aanbevolen werd 1. Geheele herziening van het toltarief, met hooge rechten, teneinde gelijke kracht dadige en permanente bescherming aan nijverheid en landbouw te verzekeren. 2. De Centraal-Europeesche Staten i

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1901 | | pagina 9