Vrijdag 18 October 1901 Antirevolu tionair Zestiende Jaarö. No. 835. Orgaan voor tl© Zuidhollandsclie en Zeeuwsche Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. Eerste Blad. Uitsluitend voor do abonné's van dit blad. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. üitg-eyer: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Alle sïaifefeeia voor de ItedacS.fe bestemd, Advertentfën en verdere Administratie franco toe te Eenden aan «lesi Uitg-ever. ]%ooU goed. Huiten de politiek ilrieven aan mijn vriend te Hleidorp. Uil tie Pers. *m*rr~ -- -v- ■T:■,•.■-«■■■--■ ..- - - --, - i. - T' i Mr Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Ias——nmiii mmwin ii i i Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert utiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. m nTa0 m T 0 rv i -> tv- i r. i _i. T jj Dit nummer bestaat uit Twee Bladen. Tegen inwisseling van de BON, voor komende op de vierde pagina van dit nummer, zijn te bekomen aan ons Bureau, tegen betaling van 90 cents, of voor buiten na inzending van een postwissel ad 1.10, 4 fraaie "Wandplaten met bloemversiering en de navolgende bijbel teksten 1. Alzoo lief heeft God de wereld ge had, dat Hij Zijnen eeniggeboren Zoon gegeven heeft. 2. De Zoon des menschen is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. 3. Komt herwaarts tot Mj allen die vermoeid en belast zjfc eD Ik zal u ruste geven. 4. Zoekt eerst het Koninkrjk Gods en zjne gerechtigheid, en alle deze dingen zullen u toegeworpen worden. Nu Dr. Bronsveld niet ontkennen kan, dat de Troonrede (op 17 Sept. jl. uitgesproken) zeer gematigd is, en weinig stol tot aanmerkingen op levert, heeft hij er weer iets anders op gevonden om zijn gemoed lucht te geven en de liberalen tegen de antirevolutionairen als het ware op te hitsen. Och, zegt hij, die kalmte is slechts tactiek. AR de Premier eerst maar den indruk gevestigd heeft, dat zijn toeleg of die van het nieuwe mi nisterie toch niet zoo verschrikkelijk is als wel gevreesd werd, dan zal hij zijn slag gaan slaan, en dan zal de liberale partij er van lusten. Maak het nu zulk eea tegenstrever eens naar den zin En al even wrevelig en onzinnig is zijne bijvoeging, dat over eenigen tijd het openhaar onderwijs wel ver der ten onder gebracht zal worden en ons land „met kloosters overdekt." Alsof de roomschen voor de ver breiding van hun godsdienst verle gen waren om een beetje meer sub sidie uit de Staatskas alsof zij an ders geen geld los konden krijgen. En ook al kwamen er door de verdere vrijmaking van het onderwijs ook meer kloosters, wat beteekent dit dan nog Moet men dan de vrijheid aan de burgers onthouden, omdat sommigen er een gebruik van maken, dat anderen hindert of dat anderen liever niet zien Wil Dr. Bronsveld het kwade doen, op dat het goede er uit voortkome Wil hij de „neutrale" school her bouwen, opdat de roomschen die toch met ons gelijkgerechtigde bur gers zijn minder geld voor hun scholen in handen krijgen s Hoe achterlijk is dit dryven ook, waar in den laatsten tijd zelfs vele liberalen meê pleiten voor volledige vrijheid van onderwijs. Er moest een lid voor den hoo- gen Raad gekozen worden, en de Tweede Kamer die volgens art. 16,3 der Grondwet een drietal personen aan de Koningin had voor te dra gen, heeft daarbij de aanbevelings lijst van den Hoogen Raad niet ge volgd, maar een paar mannen van andere politieke kleur als no. 1 en no. 2 op de voordracht geplaatst. Vermoedelijk geschiedde dit, om dat er geen antirevolutionair of roomsch lid in den Hoogen Raad zit, en omdat er ook nu weer uit sluitend liberalen waren aanbevolen. Nu kaD men vertrouwen, dat de Hooge Raad zonder eenigen politieken opzet naar zijn gevoelen de beste mannen heeft genoemd. Men kan zelfs aannemen, dat hij voor zich geen antirevolutionairen of room- schea kende, die hij met gerustheid durfde candideeren. Men kan verder betreuren, dat het opmaken der voordracht aan de Tweede Kamer is overgelaten. Doch hoe dit alles zij, de Kamer heeft niets buiten sporigs gedaan, en het alarm dat er in de liberale bladen over geslagen is, toont slechts ongegronde en mach- telooze verstoordheid. Maar waar wij vporal op wilden komen is het zeggen, dat de „po litiek" buiten zulke benoemingen moet blijven. Want dat gaat niet op. O ja, de -partijzucht moet bij alle voorname benoemingen, en dus ook bij rechtscolleges geweerd. De „vu^e kant" van de politiek moet er buiten blijven. Maar de onbezoedelde politiek, weike strekt om het rechtswezen op deugdelijke grondslagen te bouwen, kan er niet bepaald buiten blijven, omdat de inzichten omtrent de fundeering van het rechtswezen nauw samenhangen, met de geheele levensbeschouwing der rechtskun digen. Hierop richtend in te werken is de plicht van allen, die geroepen zijn 's lands algemeene belangen te behartigen, Amice Het was een woord uit mijn hart ge grepen, dat „de Nederlander" dezer dagen schreef. „Niet wij willen in den jare iSOi op ons sohip „van Staat de protestantsclie vlag hijsohen. Die „protestantsoho vlag staat daar reeds eeuwen „langgeen Roomsoh-Katholiek denkt er aan „haar neer te halen. En wat onzerzijds aan „het begin dezer eeuw aan ons volk wordt toe- „geroepen, is juist ditNiet die protestantsche „vlag is in gevaar. De gevaren, die thans het „schip van Staat bedreigen, zijn van geheel andere „zijde. De binten en fundamenten van het schip „zelf worden losgerukt. Zoo gij straks het sehip „niet wilt zien vergaan, staar u dan Diet blind „op denkbeeldige gevaren, maar streef naar „aaneensluiting tussohen allen, die de christe lijke grondslagen onzer nationale samenleving „wenschen te handhaven." Er zijn denkbeeldige, en er zijn werke lijke gevaren. Denkbeeldige gevaren zijn het, te vreezen voor het neerhalen der Protestantsche vlag door de Roomschen. De zoogenaamde Protestanten halen zelt de vlag omlaag, door hun heulen met den vijand van Gods Woord. Als de Roomschen terreia winnen, zijn de Pro testanten zelt daarvan de schuld. Waar om Omdat ze de wapenen missen om den Roomsch-Katholiek te weerstaan. Wie het beginsel heeft, het oude, beproef de Protestantsche beginsel om op te komen voor het christelijk beginsel, op alle terrein, om opte komen voor God Almachtig, voo r geloof en waarheid, voor vrijheid en recht wie het oude Protestantsche beginsel belijdt, dat Christus Jezus is Koning der koningen, Heer der heeren op alle ter rein, in Staat en Kerk, in Maatschappij en Huisgezin, in school en werkplaats, hij staat als een muur tegen alle aanma tigingen van welke partij ook. Als de Protestansche vlag wordt neergehaald, zijn de ontrouwe Protestanten daar zei ven de oorzaak zijn. Hun moet verweten worden, dat zij door hun lakschheid, hun anti-christelijk optreden vaak in Kerk en School, de oorzaak zijn, dat de Roomsch- Katholiek veld kan winnen. Ik spreek het uit en gij zult toestemmen Protesteert, gij Protestanten, als Uwe vaderen, met de macht van uw woord, met de macht van Gods Woord, dat scherp» snijdend zwaard. Protesteert in School en Kerk tegen alles wat anti-christelijk isDan zij't ge geen ontaarde kinderen van dat GeuzeD geslacht Maar zwjjgt ge loopt ge mee met den vijand, dan zal de vlag zinken en s de schuld ligt niet aan Rome, maar aan u, 't Is de rechtmatige straf op uwen afval, op uwe onverschilligheid, op „de ver flauwing der grenzen." Protesteert tegen het anti-christelijke in onzen Staat en onze Maatschappij. Binten en fundamenten, raken los. Wie God verlaat, heeft smart op smart te vreezen, ook voor zijn Land en Volk. Tot de Wet en het Getuigenis en zoo Land en Volk daar niet naar hooren, ze zullen geen dageraad zien. Neerlands volk moet een Christenvolk zijn. Steunende op den Bijbel, verdedigen we onze vrijheid. Dat was de leus onzer vaderen. Dat zij steeds de onzeEn dan, Nederlandj is stoffelijk, geestelijken zede lijk gered En protestant met Roomsch- Katholiek zullen rustig zitten onder „wijn stok en vijgeboom." Elkander dragend in de verschillende overtuigingen. De een den ander zoeken te winnen, te overreden. Zonder haat en vijand schap elkaar tegemoet tredend. Dan is er vrede bij edelen strijd Uw vriend JAN. Liberalisme eu Protestantisme. De Protestanten, en er zijn er meer dan de fractie Bronsveld, zijn bevreesd voor Roomschen invloed. Maar niets be vreesd voor 'tLiberalisme. Neen, integen deel; die Protestanten huldigen dat stel sel; prijzen de beginselen, in dat stelsel neergelegd. In de verkiezingen gaan ze met den Liberaal door dun en dik. Ze steunen zijn partij, ze stellen circulaires en strooi biljetten op om hem aan te prijzen. Pro testanten, die volbloed Liberaal zijn, ge vindt ze bij de vleet. Beklagenswaardige menschen, die de tegenstelling niet inzien tusscben Liberalisme en Protestantisme. Die twee woorden staan lijnrecht tegen over elkander. De beginselen drijven in tegenovergestelde richtiDg. Wat is Protestantisme anders dan pro testeeren, getuigen tegen alles wat anti christelijk is? Wat is Liberalisme anders, dan het goddelooze stelsel om den mensch te zetten op de plaats van Cod? Het Protestantisme, wat is bet anders, dan opkomen voor het Christelijk begin sel in de Kerk. Den Bijbel te erkennen als den eenigen onfeilbaren regel des geloofs Ja, we weten hettegenwoordig be teekent het woord weer heel iets anders. Protestant en modern zijn thans bijna zin verwante woorden. Maar de historie moet spreken, willen we weten wat Protestan tisme is. 't Woord is geboren, toen Luther en Calvijn opstonden om te getuigen te gen de afdwalingen van het oude Chris telijke geloof. Protestantisme (we willen niet met woorden spelen) is een krachtig, machtig, christelijk stelsel. Liberalisme (we willen het woord juist vertolken) is het stelsel van vrijheid om God en zijn Woord opzij te zetten en er inenschelijke spitsvon digheden voor in de plaats te stellen, fs Geen Protestant kan Liberaal zijn. 't Is een onmogelijkheid, of „protestant" moet slechts een fraze zijn een franje, die verschoten iseen vlag, die de lading niet dekt; een „naam," die niets noemt; een zinledige klank. Een Protestantwioe^ protesteeren tegen den Liberaal, omdat 't Liberalisme anti christelijk is. 't Is uit het Christendom den Christus weggenomen Beklagenswaardige Protestanten, die hun beginselen niet kennen hun naam ontsieren hun afkomst loochenen. Hun protest wegmoffelenZonen der geze gende Reformatie, doet langer zoo niet! .De profetieën van Dr. Bronsveld. Den profetenmantel heeft zich de doctor omgehangen. In zijn Kroniek inde»Stem- men voor Waarheid en Vrede« is zijn geest vaardig gewordenen een menigwerf herhaald »zal«, »zal«, »zak, klinkt U uit de Sybellijnsche bladen tegemoet. Hoor een oogenblik, hoe de doctor orakelt »Aan den ondergang van de openbare school zal met kracht worden gewerkt. »De roomsche broeders en zusters kun nen gerust zijn. »A1 wat roomsch is, zal weldra in ons land door hen zijn onderwezen. -i.'Met kloosters zal lt vaderland binnen kort zijn overdekt. »In onze rechterlijke collegies zal meer en meer het overwicht komen aan de zijde van mannen, die het kanonieke recht stel len boven ons burgerlijk recht, en die re kening houden met de eischen en de be langen van de geestelijkheid. »Devolkomen vrijheid van geweten, waarin wij nu ons verheugen, zal ingesnoerd worden. Waarom zouden de roomsch- katholieken hier nalaten, wat zij overalen altijd deden, indien zij het vermochten Zooals de lezer merkt voorspelt de doctor eene donkere toekomstEer we vier jaar verder zijnf stalt elke winkel pa ternosters uit, staan; de >heiligen« langs eiken publieken weg op elk plein komt een standbeeld voor Roomsche grootheden dc straten zullen herdoopt worden en men zal niet meer door de Van Oldenbarne- veld-straat, Hugo de Groot-straat wandelen, en door de Jan de Witstraat, (die vrienden van 't Oranjehuis maar uit de Bloed- raadsteeg over 't Alvaplein naar de Brand stapelstraat. Kloosters zullen 't land bedekken geen jongeling of jonge deern zal meer op den weg te vinden zijnuitgestorven zijn 's heeren straten alles ligt devoot geknield in de bidcel of geeft zich over aan stille overdenkingen. (Bsythenoord is bijzonder geschikt terrein.) De volkomenrrijheid van geweten zal ingesnoerd wordenBe doelt de doctor, die zoo gaarne de libe ralen te vriend houdt, dat de vrijheid om de Openbare school grooter toelage te geven dan de Bijzondere, zal ingesnoerd worden. Dan heelt hij gelijk. Volkomen vrijheid van geweten maar de Openbare School, waaraanjde doctor met zijnvrien- den (niet de Natie) zoo gehecht is, wat dieper in de kas gegrepen dan de Bij zondere. Volkomenhier raakte de doctor in zulk eene extase, dat alle gedachte aan t verleden en aan 't heden totaal weg was. Doch waarom nog langer naar zulke »stemmen« geluisterd We lachen om dat Roomsche Spook. Niet of we weten, dat Rome een macht is maar juist, omdat we dat wetenvreezen wij niets. Onze beginselen zijn even mach tig onze overtuiging is eveu sterkonze geestdrift voor het ons toebetrouwde pand even gloeiend. Vreezen doen die halven, die halfslachtigen, die heen-en- weer-geslingerden, die dobberaars, die mod- deraars. >Die middelmans, Hebt zelf een kloeke overtuiging van de degelijkheid en de kracht van uw eigen beginsel, en ge verzet bergen. Gelooft in uw beginsel Belijdt dat beginsel, fier en trouw En geen Roomsch-Katholiek zal u doof zijn beginselen kunnen overrompelen. Trouwens, hij zal dan wel zoo wijs zijn het te laten. Doch slechts èène vraag. Waarom geen kloosters, en wel rederij kerskamers Waarom geen kloosters, en wel come dies en danshuizen Waarom geen bidcel, maar wel een drinkgelag in herberg of sociëteit. Of doen Protestanten daaraan niet mee Liever kloosters dan comedies Liever voor het Jezusbeeld dan in het danshuis Laten wij, Protestanten, wat voorziohtg zijn in ons oordeel En zeiven wat meer gefundeerd worden in ons beginsel In ons hoofdorgaan de „Standaard," la» zen we het volgende Partijdagen. In de Maas- en Scheldebode wordt het denk beeld geopperd om voor Flakkee een partij dag te organiseeren. Een denkbeeld, dat toejuiching verdient. Plakkee heeft en bij de Staten-verkiezin- gen en bij de Kamer-stembus op schitterende wijze getoond, het vaandel van onze partij hoog te kunnen houden. Aan het kloeke en tactvolle optreden van onze plaatselijke lei ders in de dorpen van dat eiland heeft onze partij te danken de verovering van den ze tel, zoo lange jaren door Yan Kerkwijk in genomen. Een partij-dag nu zal zonder twijfel den band tusschen de geestverwante kiezers ver sterken, en een do'eltreffende gelegenheid bie den om hen in onze beginselen op te bouwen. Want wel zijn provinciale partijdagen boven. d/s<Wcis-vergaderingen te verkiezenmaar Flakkee ligt tamelijk geïsoleerd, zoodat onze vrienden van dat eiland niet -verwacht kun nen worden op een samenkomst te Rotterdam of in een andere stad van Zuid-Holland te houden. Over het algemeen zou het wellicht ge- wenscht zijn, indien in den komenden winter zoo mogelijk voor iedere Provincie een partij dag kon worden georganiseerd. Ongetwijfeld zijn er vele moeilijkheden aan verbonden maar de vruchten van dergelijke provinciale vergaderingen wegen wel tegen die moeilijkheden op. Nu, meer dan ooit, is het noodzakelijk om in gemeenschappelijk gebed, door toelichting van onze beginselen en onder broederlijke ge- dachtenvvisseling den band onder de vrien den hechter te maken. Opdat, zoo noodig, in ieder district onze mannen onmiddellijk in slagorde kunnen ge steld worden. Schouder aan schouder den wederpatijders weerstand biedende. Houd, wat ge hebt, zsgt een der Apos telen. En nu zijn wij verplicht alle ge oorloofde middelen te gebruiken om voor onze beginselen propaganda te ma ken. En een partijdag is niet alleen ge oorloofd, maar is een zeer uitnemend middel om de beginselen te verbreiden.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1901 | | pagina 1