Vrijdag 19 Juli 1901 Antirevolutionair Zestiende Jaarg. No. 823. Orgaan v*»or tie Ziiidliollanilüiclie en Zeenw^elie Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES FEUILLETON. T. BOEKHOVEN. EEN KAKtKTEIt.SCHETS. dar Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advert ntiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Alle slssfcken voor de MiedacÜe bestemd, Adverteaitlëia ©sb verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Bij dit nummer behoort een Na onzen hoofdredacteur gehoord te hebben, deelen wij aan de lezers van ons Blad mede, dat als me deredacteur is opgetreden van he den af, de heerj. van der Waal, te Middelharnis. T. BOEKHOVEN, Uitgever. Het is ons aangenaam, als vaste medewerker aan dit Blad verbon den te zijn. Vloeide er vroeger ook wel het een en ander uit onze pen, voornamelijk betrekking heb bende op politieke verslagen, thans wordt ons arbeidsveld wat ruimer en hopen we in de gelegenheid te zijn ook andere zaken te bespre ken, die evenzeer met de „politiek" in betrekking staan, maar van bree- dere opvatting zijn dan een of ander Kamerverslag. Moge ieder antire volutionair medewerken om ons blad te verspreiden, opdat er hier geen huis meer gevonden worde, waar dit blad onzer partij op de eilanden een onbekende is Een kiezer zonder Blad, is een schipper zonder Kompas. J. VAN DER WAAL. „Chri&teiijk-hi&loritivh" Dat het groepje, hetwelk zich sinds 1897 als „christelijk-historisch" aan diende, geen eensgezindheid zou kun nen bewaren, was reeds van te voren duidelijk voor ieder, die overwoog, dat alle positieve grondslag aan dat groepje als zoodanig entbrak. Niet als men op den naam afging. Die naam was schoon genoeg, en zou veeleer hebben doen veronderstellen, dat het positieve op den voorgrond was gesteld. Maar feitelyk was dat anders. Alle actie bij de stembus ging op in een openbaren van fel anti-papisme, in een roepen van wee en ach over de uitbreiding der room- sche bevolking en der roomsche in vloeden, en in het bang maken onzer protestansche landgenooten voor het geval dat de antiliberalen gezamen lijk zouden overwinnen. Nu, de op-touw-zetters dezer be weging kregen in 1897 hun zin Zij hadden wil van de reis. De hulp troepen, door Dr. Bronsveld c. s. ge leverd, deden bij de herstemming de school overslaan naar den kant der echte protestanten o neen dat riet, maar naar den kant der „liberalen" van alle gading, onder welke eene groote massa lieden, die evenmin protestansch a's roomsch mogen heeten, omdat zij weinig of niets gelooven. En het gevolg, wat de regeering betreft, was dan ook niet, dat de roomsche invloed werd ver minderd, of dat de roomschen wer den gepasseerd bij benoemingen, maar wèl dat het socialisme veld won en het calvinisme omlaag werd ge houden. Intusschen kwam dit de huisge zinnen door de leerplichtwet en de fabrikanten door de ongevallenwet duur ti staan, en toen de stembus- rook wat opgetrokken was, zag menig christelijk gezind kiezer, dat hij er eigenlijk z'wgeloopen was, en dat hij het zóó met zijn christelijk-histori- schen zin niet bedoeld had. En daarbij zag men toen in de Kamer de waardige houding van Dr. de Yisser, die metterdaad toonde, dat hij het zijne roeping achtte mee op te trekken voor de antirevolu tionaire beginselen, en die daardoor ook als vanzelf herhaaldelijk vlak naast de georganiseerde antirev. (chr. hist.) partij kwam te staan. Zoo verliep almeer de eensgezind heid onder de „chr.-hist." Het kon niet anders. De practijk dwong tot kiezen tusschen het helpen van de liberalen, óf het stemmen van de kerkelijke partijen. Dr, Bronsveld koos het eerste en dat is geen wonder, want hoe be lijdend deze begaafde predikant ook in de kerk is, en hoe boeiend hij daar de menschen op Christus kon wijzen, dit neemt niet weg. dat hij in de politiek uitgaat van hetzelfde grondbegrip als de liberalen, radi calen en socialisten, namelijkdat staatkunde en godsdienst gescheid en moeten worden. Op den eigen dag dat Dr. B. dit opnieuw aanbeval (in de Kroniek van Juni jl.) stond het zelfde b.v. in het Vaderland te lezen. En het werd ook beiderzijds verde digd met avcrechtsche aanhaling van den BijbeltekstGeef den Keizer wat des Keizers is, en Gopie wat Gods is." Maar anderen, ofschoon ook wel wat antipapistisch gezind, vonden dit toch al te bar, en wilden tot dien prijs de roomsche landgenooten niet langer bestrijden. Zij vonden het maar beter om de hoofde.aak het protest tegen de onderdrukking van a^egeloof en alle kerkelijke gezindheid in het oog te vatten. Uit den aard der zaak verheugt ons deze afloop. Scheurmakers ver dienen noch succès, noch medelijden. En wat anders is het dan noodelooze scheurmakerij,, wanneer men zijne liberale of antirevolutionaire gezind heid verbloemt en het gewicht uit alle schalen samenpakt in het antipa pistische schaaltje, terwijl toch ieder nuchter landgenoot weet dat niet de nederlandsche erve maar de kerk het terrein is waar de roomschen moeten bestreden worden, en dat de loom- schen in het land nooit overheerschend kunnen worden zoolang de andere partijen het bij elk daartoe strekkend speciaal voorstel willen verhinderen. Dat Dr. Bronsveld een veel beter oog heeft op de liberalen dan op de antirevolutionairen, bleek ten over vloede ook nog uit zijne bespreking van den verkiezingsuitslag, in het Juli- nr. van de Stemmen Al wat ook maar eenigsins an tirevolutionair is in zijn hart, ge voelde zich verruimd en opgewekt bij het vernemen van het voor de belijders des Heeren zoo gunstig re sultaat. Maar Dr. Bronsveld zoekt direct de schaduwzijde er van op; neen erger nog, hij phantaseerl die. Dit is het gewone, heillooze bedrijf van alle malcontenten. Er worden dan uitwegen gezocht om de onte vredenheid lucht te geven. Vraagt men ot dan zijne waar schuwing tegen een oppervlakkig „stembus-cristendom (en huiche larij om een postje machtig te wor den) niet nuttig is, dan zal geen ernstig antirevolutionair dit ontken nen. Maar op den toon, op het ver band komt het hier aan. AlsDrB. zegt, dat hij duizendmaal liever te doen heeft men een liberaal, die zegt geen christen te zijn, maar den godsdienst te reepecteeren. dan met een man wiens christendom enkel etiquette is,- zie dan voelen wij wel weer uit welken hoek de wind waait. De liberaal in zijne teste gestalte wordt hier geschetst tegenover den kerkelijke in zijne slechte of valsche gedaante. Bovendien wordt hier uit het oog verloren dat het toewijzen van ambten enkel op grond van godsdienst en geloof in onzen tijd eene ongerijmdheid is, die alleen partij-antipathie nog mogelijk kan achten. Logische consequentie van heel de beweging van den „chr.-hist kie- zersbond" zou zijn, dat hij zich op loste, deels onder de liberalen en deels ondei de georganiseerde antire v partij. Invoerrechten. Een verhaal uit den tijd der Hervorming. BtIJFtlEGSEE BBEISICBBT. i. Waar de Kamers op reces zijn, en de nabetrachtingen op de verkiezingen zoo ongeveer weer tot het verleden gaan be- hooren, en daarentegen ieder met spanning, althans met bijzondere belangstelling de toekomst in staart, wachtende op de po litieke dingen, die komen zullen, vonden wij het niet ondienstig een en ander in 't midden te brengen omtrent invoerrechten, te meer waar de pogramma's der partijen bijna zonder uitzondering ook iets in ver band met de invoerrechten behelzen. Ons ontwerp voor het Concept-Program bij de verkiezing in '97 bevatte onder punt B 5 als de wensch uitgesproken Uitbreiding en wijziging van het tarief van invoerrechten op bewerkte artikelen. In 8 der Toe lichting leest men hieromtrent o.m. dit «Bedoeld is alzoo, zulk een wijziging van het tarief van invoerrechten, als noodig is om bijzondere onregelmatigheden weg te nemen en zulk een uitbreiding ook door verhooging, als geëischt wordt om de con currentie van den nationalen arbeid met den arbeid in het buitenland bij hier te lande uit haren aard thuis behoorende industrie ën mogelijk te doen blijven, of weer mogelijk te doen worden.In het door de deputaten- verg. te Utrecht op 17 Apr, jl. goedge keurde program der antirev. leest men dat voor belangrijke staatsuitgaven middelen moeten worden geschapen, door eene oor deelkundige verhooging onzer tarieven, die tevens aan de nationale welvaart ten goede komt en den nationalen arbeid kan verheffen en met name, door uitbreiding en wijziging van het tarief van invoerrechten op be werkte artikelen.Graanrechten stonden in 97 op 't program nu niet. Het program der Kathol, leden van de Tweede Kamer, vastgesteld 20 Oct. 1896, bevatte onder punt 6 o. m.Bescherming van landbouw en nijverheid door herziening van ons Ned. tarief van invoerrechten terwijl in hun ma nifest van 16 Maart jl. wordt verklaard: «voor zoover het betreft mededinging met het buitenland, behoort gestreefd te wor den naar eene herziening der tarieven van in- en uitvoer, waardoor de voorwaarden van voortbrenging binnen eigen grenzen zooveel mogelijk gelijk gemaakt worden met die van het buitenland Patrimonium, een Chr. Werkliedenpartij, schreef in zijn program «Daar de bescherming in andere landen aan de nijverheid betoond, de con- 4) Vrij naar het Hoogduitseh. In Jungbruck heeft men hem op echt breuk betrapt, en reeds was de zak gereed, waar in men hen verdrinken zou, toen de keurvorst van Saksen als zijn bemiddelaar optrad, en hij tot levenslange gevangenisschap in het Domi- nikanerklooster te Leipzig gedoemd werd. Hij schijnt echter een zeer bruikbaar man geweest te zijn, want op voorspraak van den paus werd hij uit zijne gevangenis verlost en zelfs tot apostolischen kettermeester verheven. Nu reist hij reeds langen tijd het land af om geld voor den aartsbisschop in te zamelen, opdat deze laatste zijne schuld van 30,000 goudgul dens zou kunnen betalen. En waarlijk, de aartsbisschop had kwalijk een geschikter man kunnen vinden. En toeh heeft men hem on langs duchtig beet gehad. Daar komt een zeker edelman Dietrich von Haacken moet hij heeten tot hem en vraagt, of hij hem ook een aflaat kon geven Voor eene zonde, die hij nog begaan moet in dat geval wilde hij hem tien daalders geven Aanvankelijk weigerde Telzel, doch eindelijk beloofde hij hem de verlangde aflaat te geven tegen betaling van dertig daalders. Toen Tetzel echter des anderen daags uit Leipzig trok, wachtte de edelman hem op, viel hem onver hoeds aan en maakte zich met Tetzels geld kist uit de voeten. Tetzel maakte nu groot misbaar, doch de edelman toonde zijn aflaat, en Tetzel was de mond gestopt en kon toezien. De slotvoogd zag echter, dat zulke praatjes den graaf niet zeer bevielen, daarom gaf hij den koopman een wenk, en deze zweeg. Van de aanwezigen hadden zich velen ron dom de tafel verzameld, doch de Graaf en zijn Voogd stonden op om zich ter ruste te begeven, ten einde den volgenden morgen vroeg op te zijn. v Vroolijk scheen de zon, toen zich onze beide reizigeis des anderen daags op weg begaven. Onderweg troffen zij onder de talrijke schare, die zich stadwaarts spoedde, ook eenige lands- kneclden aan. Het was een ware pelgrims tocht. Hier en daar lieten zich zelfs eenige pelgrimsliederen hooren. Voor de galgpoort der stsd Halle vertoonde zich een bont schouwspel. Het was of er jaar markt gehouden werd. Het. plein was rondom met dunne boomstammen afgezet, om welke groene guirlandes gevonden waren en aan welker top roode vlaggetjes wapperden In dezen bonten kring waren twee rijen kramen opgeslagen, waarin allerlei waren te koop wer den geboden. Daar tusschen bevond zich ook het rad van fortuin, en werd ook gedobbeld. Ook de koorddanser ontbrak niet, terwijl het gebrul der wilde dieren zich vermengde met de tonen der muziek Kortom het had alles het aanzien van een jaarmarkt. cWat beteekent dat alles vroeg de Voogd, dis zijn heer voor een oogenblik kwijt was, aan iemand, die in behagelijke rust het gewoel aanstaarde. Zijt gij een vreemdeling?// vroeg de aan gesprokene. //En weet ge dan niet, wie er heden in de stad verwacht wordt De wereld beroemde Dominikanerprior en pauselijke ket termeester, Johan Tetzel, zal hier weldra zijn intocht houden.// //Maar wat heeft die rommel nu met Telzel te maken //Noemt ge dat een rommel?// lierman de ander. //Daarvoor heeft Tetzel grootendeels zelf gezorgd. Hij weet, hoe hij het volk lokken moet. Waarlijk, een beteren had de Aarts bisschop niet kunnen vinden.// Op hetzelfde oogenblik ontdekte de Voogd onder de menigte weder de hooge gestalte van zijn heerhij groette dus den aange sprokene en zocht tot den Graaf door te dringen. Tegelijkertijd liet zich het geluid der klok ken hooren en van aller lippen klonk het//Hij komt! Hij komt!// Spoedig daarop verschenen de stadsknech- ten en stelden zich met liune hellebaarden aan de Galgpoort op om de rust en orde te bewaren. De schoolkinderen trokken iu pro cessie met vaandels en kransjes uit de stad, alsook de monniken en nonnen aller kloosters, met brandende kaarsen in de handen om den man Gods waardig te ontvangen. Ten laatste verschenen de heeren van den Raad met hun fluweelen mantels en baretten, en schaarden zich in een halven cirkel op het plein vóór de poort. Zoo was dus alles voor Telzels komst bereid en het eenige, dat er aan ont brak was, dat men niet zong gelijk eens het volk te Jeruzalem //Geloofd zij, die daar komt in den naam des Heeren, Hosanna in de hoogste hemelen Spoedig ontwaarde men in de verte eene stolwolk, en weldra werd er een rijtuig zichtbaar. Toen het naderbij gekomen was, zag men eene korte, ineengedrongen mon niksgestalte met een kostbaar, van goud schitterend misgewaad. Dat was Johannes Tetzel. Zijne dikke lippen vertrokkon zich tot een zoet L cüje: zijne kleine oogen waren nauwelijks zichtbaar en zijne korte, dikke handen strekten zich zegenend over de menigte uit, die zich knielend en met de handen op de borst langs den weg geschaard had. Terwijl een groot, rood kruis, met het pau selijk wapen en een violetkleurig fluweelen kussen met vergulde kwasten, waarop de pauselijke aflaatconcessie lag, hem vooraange dragen werden schreed de monik aan de zijde van zijn helper Baumhauer door de rijen van het volk naar den Raad der stad, die hem met alle leekenen van eerbied ontving. Daarop zette de stoet onder het zingen van psalmen in beweging naar de Martinskapel, waar de pauselijke concessie op het altaar gelegd, het roode kruis geplant en de aflaatkist neder gezet werd. Nadat het volk, dat deels de kapel vulde, deels het plein er voor bezet had, eengszins tot rust gekomen was, stelde Tetzel zich voor de openstaande deur bij en begon zijne predikatie. //Lieve ChristenenDit is de dag, dien de Heere gemaakt heeft. Komt, laten we ons ver heugen en vroolijk zijn 1 Heil is deze stad beschoren, evenals eens het huis van Zacheus, waarin de Heere zijn intrek genomen had. Dit kruis met het pauselijk wapen, waarvan somtijds, zooals onlangs te Leipzig, rood, warm bloed stroomt, heeft dezelfde kracht als het kruis van Christus op Golgotha, en u, die verwaardigd zijt het te zien, is eene genade beschoren, zooals sedert den tijd van Christus en de Apostelen geen menseh op aarde ten deel is gevallen. Heden is voor u de poort der Hemels geopend, en hij, die tot u spreekt, heeft in zijne hand de sleutelen des hemelrijks. Groot is de heilige Petrus, maar grooter dan hij is Johannes Tetzel, want hij heeft door zijne aflaten meer zielen zalig gemaakt dan Petrus door zijn prediken. Zoo werden nog onlangs te Leipzig vijfduizend menschen door den aflaat verlost, waaronder slechts drie ver loren gingen, omdat ze evenals weleer Ananias en baphiva iets van de aflaatpenningen terug gehouden hadden. Het is u bekend, hoe Chris tus tot den jongsten dag aan Zijn stedehouder op aarde alle macM gegeven heeft. Zoo werkt Hij nu door Zijn plaatsvervanger, die machti ger is dan alle Apostelen, Engelen en Heiligen, en aflaat geven mag, wien hij wil. Wordt vervolgd. 1

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1901 | | pagina 1