Vrijdag 19 April 1901 Antirevolutionair Zestiende Jaarg. No. 809. Orgaan voor de KiiidlaoSIandsclie en Zeeuwsclie EKandrsi. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. SOMMESj SJ Mi Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. 4fzonderlijhe nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Bienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. In een tijd van overgang en ver schuiving en inwendige scheuring raakt menig beschouwer de kluts kwijt, en is het soms moeielijk den waren stand der partijen te zien. Toch wordt het thans meer en meer duidelijk, dat de liberalen van het oude genre aan verval van krach ten gaan lijden, en dat de groote strijd nu verder zal gaan tusschen de godsdienstige partijen en de so ciaal-democraten, of wil men het anders uitdrukken, tusschen het chris tendom en de revolutie in haargrove- ren vorm. Zie eens, hoe Prof. Treub, als tolk der rijzinnige democraten te Steen- wijk sprak De liberale partij kent geen be ginsel. Zij neemt alle politici op. Zij worden alleen samengehouden door vrees voor de olericalen. De liberalen zijn onoprecht in hun po litiek, daar zij veel b.eloven, maar weinig geven. Zij willen alleen maar eene meerderheid hebben!" Dit is hetzelfde, dat een buiten- landsche liberale hoofdman reeds lang geleden ge'uigde, nl. Emile de Laveleye, die zeide, dat het libera lisme slechts „in den grond eene negatieve (ontkennende) partij" is. Hetzelfde ook, dat door onze partij zoo lang gezien en gezegd is. 't Is waar, er kwam opzichens sneller voortmarcheeren of trager aanstappen in alle vroegere hoofd partijen verdeeldheid maar wegens gemis aan vaste beginselen is toch de verbrokkeling bij de vroeger saamgaande liberalen verreweg het grootst, en geen vernieuwde oproe ping van het „clericale" spook, gelijk van Houten wil, kan die verkruime ling beletten want de kiezers wor den het theoretisch drijven moede, en snakken naar dadennaar vrucht van den politieken arbeid. Welnu, de radicalen, de sociaal democraten ontrollen met steeds meer driestheid hun roode vanen. En daartegenover roepen de geloovige partijen om eene kou'barebeginsel vaste sociale reformatie. Tusschen deze twee komt de hoofdslag. Wie zal het winnen. Voor de eere der historische tra dition in ons land mag vertrouwd worden, dat de op christelijke basis rustende partijen het op den duur nog niet zullen verliezen. Het liberale Vaderlandde bro chure van den heer Hubrecht be sprekende, schreef dezer dagen Iedere richting haar eigen school is zeker een mooi ideaal, maar in een land met gemengde bevolking is het niet absoluut door te voeren. Voor groote steden gaat bet best ook voor kleinere gemeenten is het door te voeren, als alle verschillende geestesrichtingen er bij tamelijke getalsterkte vertegenwoordigd zijn, maar in kleinere gemeenten en daar waar de bevolking overwegend één richting is toegedaan, doch kleine minderheden erkenning van haar recht mogen eischen, is het niet toe te passen." Welk eene kentering Een kwart-eeuw geleden werd men in liberale kringen schier bespot, als men niet de „neutrale" school het ideaal noemde en de particuliere school met bepaalde kleur een nood zakelijk kwaad, wegens practische onvermijdelijkheid geduld. Thans wordt vlak het tegenover gestelde verkondigd de gezindheids- school, de vrije 3chool voor iedere richting het ideaal, en alleen waar het wegens de kleinheid van den kring der belanghebbenden niet wel anders kande gemengde school aanbevolen. De omkeer is zóó groot, dat Dr. Bronsveld als verslagen uitroeptzijn er nog wel liberalen zij hebben de neutrale school losgelaten. Daarover behoorde Dr. B. zich te verblijden, doch 't schijnt wel alsof hij het eerder betreurt. Als werkgevers boven de arbeiders staande, behooren zij niet tot de volks klasse, waarvoor de socialisten spe ciaal strijden doch tegenover de landheeren zijn zij weer de „kleine man," of de „gedrukte partij". In andere politieke kringen heeft men met zulk eene vraag geen moeite, want dezelfde maatschappelijke klasse kan nu eens gesteund en dan weer beteugeld of berispt worden, al naar- dat het geval zich voordoet. Maar de socialisten kennen die vollediger opvatting niet, In het een zijdig op de spits drijven en over drijven hebben zij hunne kracht. Zij zoeken nu eenmaal het recht en het belang van uitsluitend ééne volks klasse, en storen zich daarbij weinig aan de rechten en belangen van de overige klassen. In dit verband moest dus uitge maakt, of men de „kleine pachters als bevriend of als tegenstandig zou aanmerken, Dr. Gorter stelde namens de af- deeling Noorden Bussum het laatste voor. Maar Mr. Troelstra vond, dat zij voorloopig niet gemist kunnen worden bij de verkiezingen, en wilde hen daarom tijdelijk bij de socia listische partij opnemen. Duidelijk blijkt ook bij eene ge legenheid als deze, hoe weinig self- beheersching er in die socialisten vergadering is, hoe weinig respect men voor eikaars meening heeft, hoe gejaagd men zich aanstelt. Is dat ook omdat men zelf weinig gelooft aan de zegepraal van eigen meeningen? Al spoedig loopt het debat uit op een ongegeneerd marktgekijf en ver wijt men elkaar dat er afbreuk ge daan wordt aan het succes. m Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uui\_ Alle §tïi!&SseB8 voer «le fited&ctie feestens*!, Advertentlép eis verdere AglgiiiiaistratSe franco toe te zenden aaia «ieia Uitgever- Bij dit nummer behoort een BIJVOCGSClt. föodsdfenstloos. Met eenige heftigheid protesteert het Weekblad //Vooruit" in zijn nummer van 10 dezer er tegen, dat de liberale partij of de liberale par tijen zoo telkens op de kaak worden gesteld als ongeloovig en godsdienstloos. Het valt echter moeielijk in te zien op welken redelijken grond dat protest berust. Dat er onder de liberale partijgangers menschen zijn, die persoonlijk tot de ge- loovigen moeien gerekend worden, is nooit ontkend door de antirevolutionairen. Op Staatkundig gebied echter hebben wij geen persoonlijk oordeel te vellen, maar komt alleen de vraag aan de orde, of de liberalen hun partij-program al of niet laten bebeerscben door den gods dienst. Alle liberalen, die eenigsrins op de hoogte der historie zijn, zullen als uit één mond getuigenneen, dat doen wij niet; wij stellen ons politiek program op buiten den godsdienst, want die heeft er niets mede te maken. Hetzij men nu oud-liberalen, vooruit strevend liberalen ot radicalen, vrijzinnig democraten of socialisten hoort, op dit punt stemmen zij allen overeen. De godsdienst is voor hen allen ballast op het Staat kundige erf. Het is zooals „Vooruit" zelf zegt, voor de liberalen van alle gading „zijn godsdienst en Staatkunde er twee". En wel twee in dézen zin, dat zij niet met elkaar in dadelijk en onaf scheidelijk verband staan. Welnu, déze „opvatting" der Staat kunde als zoodanig is en blijft gods dienstloos en ongeloovig. De antirevo lutionairen mogen dat niet anders beti telen, want het is niet anders. Godsdienst is logisch ondenkbaar zonder e kenning van het wezen Gods. Als ik God erken, daD kan ik geen enkel stuk van het leven, derhalve ook het Staat kundig terrein niet van Zijne ordinan tiën uitsluiten, want waar ik dit zou doen, daar zou ik terstond weer met mijne Gods-erkenning in strijd komen. Want hetgeen „Vooruit" er nu bij voegt, dat dit uitsluiten van den dienst Gods buiten de Staatkunde toch ook het gevolg is van onderzoek en geloof, dit is niets dan spelen met woorden en aan sturen op spraakverwarring. In absoluten zin is er geen mensch zonder geloof. Men gaat uit van zich zelf, men steunt op andere menschen of men gelooft in God. Maar men heeft het spraakgebruik vastgesteld, dat alleen het geloof in God geloof in godsdienstigen zin is, en het redelijk besef laat trou wens geen ander spraakgebruik toe. Als ik een Opperwezen, dat Alwijs, Alwetend, Almachtig, Alomtegenwoor dig, Albestierend is, buiten een deel van dat levensgebied sluiten wil, waar van Hij zeif de Schepper is, dan is dat toch (ondanks overigens de beste gezind heid) geen godsdienst te noemen. Och kom, wat „Vooruit" wil, is te dwaas om er over te redeneeren. Hij wil het onmogelijke. Hij spreekt van „waarlijk nadenkenden", maar het ware te wenschen, dat hijzelf wat beter deze zaak Had ingedacht, alvorens nog andere partijen van „laagheid" te beschuldigen omdat zij eenvoudig wit wit en zwart zwart noemen. Het beroep op orthodoxe dominees, die soms met liberalen meeloopen of den strijd tegen hun godsdienstlooze politiek, opgeven, baat „Vooruit" ook al niet, want zulk eene houding bewijst slechts hetzelfde dat van alle geloovigen onder de liberalen geldt, te weten dat deze lieden geen consignent leven leiden, maar onharmonisch denken en werken. In de kerk belijden, dat men heel het leven aan God en Zijn dienst toe zal wijden, en dan straks uit de kerk ge komen, weer te zeggen neen, dit zal ik nu eens buiten God afdoen, wat is dat anders dan tweespalt in het eigen leven Er is dus niets aan te wenden of te keeren, partijen die God bij al hun werk niet erkennen, zijn als partijen gods dienstloos. Wrijzlnsiig'-cBciiiftucE'aten. Men kan de p rrtijdie zich vrijzin nig-democratisch noemt, als nieuw be schouwen in dezen zin, dat zij zich op 17 Maart jl. met een bepaald weikpro- gram voor de stembus heeft geconstitu eerd. Maar zij is niet nieuw doordat zij nieuwe gezichtspunten opende, nieuwe lijnen trok, een nieuwe basis van be ginselen voordroeg. Sedert vele jaren was er oneenigheid onder de liberalen, wat betreft het aan pakken van de zaken, inzonderheid het wettelijk ingrijpen op de sociale toestan den. „Olericalen" vrees trachtte de scheu ren gedekt te houden. Maar op het laatst kon dit niet meer. Er gingen er ook reeds te veel over naar de sociaal-de mocraten omdat men het theoretisch getreuzel der liberaleu moede werd. Om nu nog wat volk te trekkeD, moe ten zij zoover mogelijk naar den socia- listischen hoek opschuiven, en daarbij missen zij een jeugdigen, geestdriftigen leider zooals de socialisten in Mr. Troelstra hebben. Zij maken dus thans wél een pover figuur, en het zal hun heel wat moeite kosten om hun politieken bouw zoo in te richten, dat het afzonderlijke van hun politiek gezelschap duidelijk in het oog valt. Socialistisch willen zij niet zijn, maar toch ver in socialistische richting zich voortbewegen, en dat zonder een graad meter en beginsel-kompas zooals de ker kelijke partijen hebben in Gods woord! Inderdaad het wordt voor hen moeie lijk om zich te handhaven. Waar iaeï op aaai gaat. dinfeeea*. li leaste pacSiters, Op het te Utrecht gehouden so cialisten-congres werd onder meer ook gedebateerd over de vraag ol de kleine pachters meê zullen gesteund en beschermd worden door de socia listen, al dan niet. Tfiilii- en Landbouw SYIKSTOFMEST OP STIKSTOF- VERZAMELAARS. Onze lezers zullen weten, dat de meest alge meen gebruikte stikstofmesc het Chilisalpeter is. Wij mogen ook als bekend veronderstellen, dat sommige gewassen hot vermogen bezitten, do de luohtstikstof voor hunne ontwikkeling te ge bruiken. De meest bekende dezer gewassen zijn erwtenboonen en de klaversoortenbenevens lupinenserradella eu wikken. Dot ze evenwel niet alle en niet onder alle omstandigheden even- voel luchtstikstof in hare orgauen of hare zaden weten te verzamelen is een gevolg van het feit, dat dit vastleggen van luchtstikstof sleohts kan plaats hebben onder don invloed van zekere bacteriëndie zioh vastzetten aan de wortelvezels der opgenoemde planten on daar knobbelvormigo verdikkingen doen ontstaan. De werkzaamheid dezer bacteriën nu hangt van allerlei omstandig heden af. Vooral de warmte oefent op haar leven veel invloed uit. In 't vroege voorjaar, zal van hare aanwezigheid in den bouwgrond al heel weinig opgemerkt worden. Een gevolg daarvan is, dat het glad verkeerd mag heeten, te denken, dat een stikstofbemesting op bovengenoemde gewassen dwaasheid zou wezeD. Wij zijn van meening, dat ook op erwtenboonen enz. een weinig Chilisalpeter volstrekt niet weggegooid is, maar integendeel goede uitwerking heeft. Ook de volgende beschouwing, die we ergens over deze zaak lazen, pleit voor onze meening. „De peulgewassen vinden, evenals alle andere planten, de eerste stikstof in het zaad na uit putting van het zaai moeten de wortels ze in den grond zoeken. Eerst wanneer deze laatste flink zijn ontwikkeld en do plant dus met een uiterst groot aantal gronddeeltjcs in aanraking is gekomeD, kan de heilzame werking dei' boven bedoelde bacteriën een aanvang nemen. Elke poging om de planten spoedig een flink wortel gestel en ook ferme bovenaardsche deelen te bezorgen is dus in 't belang eener ruime mate van „benuttiging" der luohtstikstof. En om nu dit doel te helpen bereiken moet het gebruik van Ohili al is 'tmaar van 50 tot 100K.G. per H.A. worden aangeraden." Wellicht zijn er, die het mot de door ons aangehaalde redeneering niet eens zijn. Dezulken willan we den raad geven i „neemt eons proeven in deze riohting." Beproeft eens wat Chili op erwten of boonen, die in den beginne niet willen en vergelijkt de resultaten met de opbrengsten van naast de proefvelden gelegen stukken, die niets hebben gehad. DE VERZAMELING DER VEREENlGING „Landbanivondenrijs" TE MIDDELHARNIS. XIX DE OPGEZETTE ZOOGDIEREN. En nu over den egel. Stekelvarken noemen de meeste mensohen het beest veelal. Nu, in onze omgeving zal dat geen aanleiding tot verwarring geven, want echte ste kelvarkens komen bij ons niet voor. De egel dan wel hooren we vragen. En gulweg moeten we bekennen, dat we ei' in 't wild op on3 Eiland nooit een zagen. Toch is 't ons bekend, dat de egel er nu en dan ge zien werdmaar algemeen bekend is het beest er volstrekt niet. Omdat er een opgezette egel in de zaal te zien is, willen we er nochtans even bij stil stnan. Allereerst iets omtrent den naam. Dat men 't dier nu en dan stekelvarken noemt zal voor niemand meer vreemd zijn, die den opgezetten egel ziet. Zijn snuitje tooh gelijkt precies op dat van een varkenterwijl de stijve haren op zijn rug de toevoeging van 't woord stekel vc doende verklaren. Aan hem, die 't gelukt, een 'gel in de natuur te bespieden, zal 't niet moeilik vallen, nog meer overeenkomst op te merken tussohon dit diertje en een varken. Het maakt namelijk ook een eenigszins knorrend geluid. Dan is het ook min of meer een alles- eterdat wil zeggen: het voedt zich zoo wel met plantaardig als dierlijk voedsel. Wij gevoe len ons verplicht, hieraan evenwol dadeljjk toe te voegen, dat het eten van plantenkost eohter bijzaak is. In de meeste boekjes staat de egel als insecteneter aangeteekend en wordt hij iu eeuen adem genoemd met mol en spitsmuis. Wij rekenen het ook onzen plioht, hem als een voor land- en tuinbouw nuttig dier to signaleeren. Na wat we reeds over de andere inseoten- eters schreven, zouden we van don egel eigen lijk niet voel meer behooven te vertellen, ware het niet, dat hij een hoogst merkwaardige eigen-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1901 | | pagina 1