Vrijdag 15 Februari 1001 Vijftiende Jaarg. No. 800. Orgaan Antirevo lutionair voor de Zuidlioflanctsclie en %eeuwsclie Eilanden. IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. De Christelijke Jongeliags- vereeniging. Deze Courant verschijnt eiken Yrijdag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling ƒ3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Alle stukken voor de kedactfe bestemd, Advertenties! en verdere Administratie franc© toe te eenden aan den Uitgever. BIJVOECiSËU. Calvinisme en Socialisme Moei hel zoo zijn Tuin- en lLamlI>©taw SOMMELSDIJH. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij besla",b Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. Bij dit unmmer behoort een De heer Ds. R. J. W. Rudolph, Predikant te Leiden deed zeker een goed werk met het schrijven van een fi/'cZwoord onder bovenstaanden titel In eene bij den heer Kok te Kam pen ter perse gelegde brochure (x) worden het Calvinisme en het Socialisme eerst ieder op zichzelf bechouwd, en hunne beteekenis in de hisiorie der volken in het licht gesteld, en word. verder uitgeweid over hunne schijnbare overeenstem ming, over hunne scherpe tegen stelling en over den vermoedel jken strijd om de opperheerschappij, die wellicht in de naaste toekomst tus- schen deze beide zal worden gevoerd. Moge het uittreksel van het helder en zakelijk geschrift, dat wj hier laten volgen, menigeen opwekken om het in zijn geheel te lezen en te overdenken. Deszelfs rijke inhoud is dit ten volle waard. En dit niet alleen. Maar het uit gesproken doel van de uiteenzetting van Ds. R. is ook om de mannen van Patrimonium, of in het algemeen, onze christelijke arbeiders te waar schuwen voor het lokaas van het So eialisme, dat tegenwoordig vr j kwis tig wordt rondgestrooid. De overtuigde Socialist houdt het Calvinisme voor uitgediend en acht zijn stelsel het éenige dat betee kenis heeft voor onzen tijd. En om gekeerd onderschatten veel vrome menschen het Socialisme, ot denken dat het alleen bestaat in begeerigheid en oproerigheid. Evenwel is met den invloed van beide terdege te rekenen. Eerst iets over het Calvinisme. Bancroft, de geschiedschrijver van Amerika verklaarde „Het enthusi- a8me voor mijn volk voor de vrijheid (l) De prijs van dit werkje, 69 blz. groot, is gesteld op f 0,50. is geboren uit zijn geestdrift voor het Calvinisme". Bakhuizen van den Brink noemde het Calvinisme „den hoogsten ontwikkelingsvorm van het godsdienstig-staatkundig be ginsel der zestiende eeuw" Fruin getuigde, dat de gereformeerden bo ven alle protestanten in geloofsijver en geestkracht uitmuntten. En Groen van Prinsterer zag in de Calvinis tische Reformatie naar de H. Schrift den „oorsprong en waarjorg der ze geningen, waarvan 1789 de bedrie- geljke belofte en jammerlijke cari- catuur gaf". Wat is onder Calvinisme te ver staan Hierbij is te onderscheiden tusschen hetgeen van Calvijn zelf afkomstig is en hetgeen onder den invloed van bestaande volkseigenaar digheden eene bijzondere gedaante aan zjn werk gaf. In Hongarije noemt men alle protestanten Calvinisten (ook de mo dernen) in Engeland roemen zich de Baptisten en Methodisten die d« particuliere genade belijden, by «oo - keur Calvinisten in ons land duidt de term Calvinisme in de kerk de belijders der uitverkiezing aan, en daarbuiten het godsdienstig-wysgee- rig stelsel, dat het gansehe mensche lijke leven omvat. Wat zijn dan de kenmerken van dit Calvinisme Ie. De krachtige belijdenis van de volstrekte eouvereiniteit Gods, zoowel in de natuur als in de genade, ter wijl het Romanisme en het Luther- dom in den menschelyken wil eene grens stellen voor de goddelijke heerschappij. 2e. Het stellen van de verheerlij king Gods als hoogste doeleinde aller dingen, terwijl het Romanisme en het Lutherdom de zaligheid des men schen als hoogste doeleinde aller dingen rekenen. 3e. Het stellen van een recht- sreeksch verkeer tusschen den mensch en zijn God (zonder tusschenpersonen) terwijl het Romanisme den priester en het Lutherdom de Kerk schuift tusschen den mensch en zijn God. 4e Het zich met alle kracht wer pen op het geheele menschelyke leven, terwijl in de dagen der reformatie het anabaptisme allen politieken ar beid schuwde, en het piëtisme en methodisme van onzen tijd de refor matie van kerk, staat en maatschap pij ook niet ter hand nemen, en slechts op persoonlijke bekeering uitgaan. 5e. Het toepassen van 's Heeren Woord op het persoonlijk, het hui selijk, het kerkelijk, het wetenschap- pelyk, het maatschappelijk en staat kundig leven, terwijl de Lutherschen in kerk, staat en maatschappij een conservatief karakter toonen, en alleen het dadelijk met Gods Woord in strijd zijnde willen verbeteren. Groot was de invloed van het Calvinisme op de historie der volken. Allereerst in Genève, waar in bijzon- lere mate het maatschappelijke en burgerlijke leven onder de tucht van Gods Woord werden gebracht. oor Luther waren de sociale vragen bijzaak, voor Calvijn zaken van groote beteekenis. Luther nam bv. nagenoeg geheel het middeneeuwsch-roomsche denkbeeld van de rente over, en ver klaarde dus de rente als woekeren zeer zondig. Calvijn daarentegen stel de in het licht, dat eene matige rente geoorloofd is. Luther veroordeelde den groothandel. Calvijn legde iu Ge nève den grond voor eene bloeiende lakenindustrie, waardoor die stad eene koopstad van betoekenis werd. Groot was ook Calvijn's invloed op het buitenland,vooral op Frankrijk; ookdoor zijne relatiën met John Knox op Schotlanden verder op Noord Amerika. „Overal" zoo schreef Robert Fruin, „waar het Calvinisme zich door het zwaard moest vestigen, is het 't Calvi nisme geweest dat den strijd heeft ge wonnen." IFordt vervogld (Slot.) Eu zooals ik zeimeuig uitgever moet er rekening mee houden, want anders trekt hij geen lezers; en ergo geen verdiensten, maar ieder voelteen ideaaltoestand is dit niet. Neen, een uitgever moet zaaien, goed zaad zaaiengeen distels en doornen zaaien, want die groeien er zonder zaaien toch volop, hij moet een degelijk blad geven, met duidelijkheid en frischheid ge schreven een degelijk blad met allerlei berichten, maar die wat te denken geven, die ons een blik leeren slaan in 't maat schappelijk raderwerk, in 't kerkelijk leven, in schooltoestanden, in staatkundige aan gelegenheden, in heel ons en onzes naas ten lichaams- en zielsbestaan. Niet specu- leeren op de lagere hartstochtenWeg met zulke courantenberichten Niet specu- leeren op het onedele in den mensch maar geheel, en alleen zulk nieuws, dat ons tot nadenken stemt, tot onderzoek leidt, nieuws, dat ons tot verbetering van ons zeiven dwingt, nieuws, dat tot ons hart en noofd spreekt, ons waarschuwt voor 't kwade, ons drijft naar 't goede, ons te rug houdt door 't slechte uiteinde, van 't verkeerde pad, waarop we staan, onze wil versterkt door 't heerlijk loon in 't betreden van het goede pad. Gelukkige tijd. Moogt ge eens zeer spoedig komen, dat de werk man, de arbeider tijd en lust krijge, om zijn blad te lezen, naarstig te lezen en te overdenken Dat de uitgever zijn blad de gelijker kan maken, en hij geen andere berichten behoeft te plaatsen, en geen ander nieuws, dan die èn hart èn hoofd, en ziel en lichaam te nutte komt. Voorzeker, de roeping der Pers, der politieke Pers, waarover we thans 't meeste hebben, is een hooge. Ze is edel; ze ver dient gesteund te worden Maar dan ook moet door uitgever en redactie aan die hooge roeping kunnen worden voldaanEn de moeilijkheid daartoe is niet uitgesloten, zoolang bij vele menschen de maag harder roept dan 't hoofdde buik meer gevuld wordt gewenscht dan de hersenen, zoodat uitgever en redactie om hun blad niet ge heel te laten verdwijnen, niet altijd in zulke richting drijven, als zij zeiven wel meenen, dat oorbaar is en nuttig. Maar, en zie hier weer een gedeelte van de taak cener kies- vereeniging aangewezen, laat er contact zijn tusschen pers en kiesvereeniging. De kiesv. moet toezicht hebben op haar blad, de gastvrouw moet 't recht van proeven heb ben, niet alleen de kok. De kiesv. moet weten in wat richting 't blad gaat, niet alleen, maar moet zelf die richting bepalen, wijzigen zoo noodig. Het blad moet onder hare voogdij staanmaar natuurlijk staan daarom uitgever en redactie niet onder curateele. Uitgever en redactie moeten wel in innig contact staan, met de kiezers, maar na de afbakening der grenzen, na de gevoerde afspraken, zijn beide vrije mannen, die bin nen die grenzen doen en laten wat ze meenen dat oorbaar en goed is. We zouden 't oogenblik zegenen, dat de strijd om 't kiesrecht eindigde, en allen kiezer waren, die er recht op hadden dat elk kiezer was lid eener kiesv., dat elk lid zijn blad las, dat elk blad beoogde ontwikkeling, vere deling, verheffing dat el k degelijk blad door kiezer en kiesvereeniging met volle sympathie, met opoffering van tijd en geld kan worden gesteund dat de sociale toe standen zoodanig mochten worden, dat èn kiezer èn uitgever èn redactie, de eerste tot opneming van de spijzen, de beide laatste tot bereidiag, den meesten lust en gelegenheid hadden. We zouden 't oogen blik zegenen, dat de Pers 't licht op den kandelaar werd, waarbij de Kiezer in kalme rustigheid kon neerzitten. Dat 't zoo spoe dig worde. DE VERZAMELING DER VEREENIGING „L%ndbonwondenvij$" TE MIDDELHARNIS. XI. DE OPGEZETTE VOGELS. Van de opgezette vogels resten ons thans nog de roofvogels. Want ook deze orde is in de BVerzameling« vertegenwoordigd. Er zijn er zelfs twaalf exemplaren te zien. Evenwel be- hooren ze niet alle tot verschillende geslachten, want van enkele hiervan vonden we twee, van één zelfs drie soorten. Ook voor een niet dier kundige zou het gemakkelijk zijn, de opgezette roofvogels van <je andere te onderscheiden. Vooral hij, die bedenkt, dat deze vogels van roof loven, zich voeden met het vleesch van andere dieren (zoogdieren, vogels, visschen), vooral hij zal kunnen begrijpen, dat we te doen hebben met forsch gebouwde, kraehtige bees ten met stevige klauwen en gekromde snavels. Want dat zijn zoo ongeveer de meest voor de hand liggende, uitwendig zichtbare kenmerken van de roofvogels-Voorts hebben ze alle sterke en wijd uitslaande vleugels, welke hun bij 't bemachtigen van hun prooi uitstekende dien sten bewijzen. Gezicht en gehoor ook dit ligt voor de hand zijn bij de roofvogels goed ontwikkeld. Aan deze algemeene kenmerken willen we nog dit toevoegende meeste dierkundigen splitsen de orde der roofvogels in twee zooge naamde onderorden. Tot de eene worden ge bracht de dagroofvogels, en tot de andere de nachtroofvogels. Dat deze verdeeling niet maar zoo uit de lucht is gegrepen doch een gevolg is van 't verschil in leefwijze der verschillen de soorten, blijkt ons duidelijk uit de beide Toespraak gehouden in ae Chr. Jon- gelingsvereeniging Jonathanle Dirksland. (Slot) Treden wij in onze gedachten 't eigen huis van een J. V. in de stad binnen, 't Is groot en 4 verdiepingen hoog. Wij gaan de gang door en komen in een zaal, de grootste van het geheele gebouw. Deze zaal wordtge'bruikt tot het houden van vergaderingen, lezingen, zanguitvoeringen, maar voor gewone vergade ringen zou zij toch te ruim, te ongezellig wezen, daarom zijn er ooven nog eemge kleinere zalen. De trap opgaande komen we eerst in een bibliotheekkamer, waar meer dan 2000 boeken op allerlei gebied tot lezen uitnoodigen. Nog liooger klimmende, komen we in de conversatiezaal. Treffen we een drukken avond, dan behoeven we niet te vragen, waar we zijn, want de conversatie is soms luidruchtig genoeg. Hebt ge geen lust tot praten, er zijn tal van kranten,brochures tijdschriften, illustraties, waarmede geukuiu bezighouden. Wilt ge u ontspannen vraagt om een spel en ge kunt u in het edele dam- of schaakspel met een vriend meten. In som mige gebouwen vinden we nog een gymnastiek zaal en in een verwijderd lokaal worden re petities van 't muziekgezelschap gehouden. Op sommige avonden kunt ge zelfs u oefenen in 't spreken van Franseh ofEngelsch of'Duitsch. En wat is nu 't werk van de leden Dat is velerlei. In de eerste plaats vermeerdering van kennis, eigen ontwikkeling. Ais de eene hand de ander wascht. worden ze beide schoon. Als de een wat tracht te leeren aan den ander, heeft de onderwijzer er 't meeste nut van. Het is een s ireker (I) dikwijls gebeurd, dat hij in jeugdigen overmoed een onderwerp op zich nam, en dat h i door en na de be handeling eerst op de hoogte kwam. Want de kritiek is vrijmoedig en lang niet malseh. Die er lust toe heeft, kan ook op andere wijze zijn krachten oefenen b. v. als onderwijzer aan de zondagsschool, als lid van het muziok- gezelscliap of van de zangvereeniging, van de gymnastiek of debatteerclub. Eenigen,} die zich sterk genoeg gevoelen, deelen op de kermis traktaatjes uit, maar de meesten ontvluchten 't gewoel door tochtjes buiten de stad Doch 't grootste nut, dat niet zoo dadelijk gevoeld wordl, is wel de aaneenslui ting van gelijkgezinde jongelingen. Menige vriendschapsband is op de J. V. gelegd, die eerst bij den dood werd verbroken. Ook Dirksland telt een J. V. die heden haar veertiende jaardag viert. Het is de stichting van Ds. de Klerk, die eenige jaren geleden nog met ons feest vierde. Wanneer deze vereeniging vergeleken wordt met ande re in groote steden, dan verzinkt ze in 't niet. Toch wordt ook hier vrij geregeld ver gaderd, en worden allerlei onderwerpen be sproken. Allereerst 'uit derf Bijbel, dit blijve altijd nummer eén. Maar ook uit de geschie denis van het vaderland, en over 't geen in en buiten 't dorp de gemoederen in bewe ging brengt. Men kan zich oefenen in 't voordragen, in de uiterlijke welsprekendheid, in 't lezen. Kortom, veel wat in een J. V. in de stad gedaan wordt, kan ook hier ge daan worden, al is het op kleinere schaal. Want ze 19 een takje van den grooten boom. En zooals aan de kleinste takjes de schoonste vruchten kunnen komen, zoo heeft de Dirks- landsche vereeniging haar vachten gegeven die wellicht eerst in de eeuwigheid openbaar zullen worden. Bovendien 't zelfde voordeel, dat we zooeven 't grootste voordeel noemden van een J. V. in de stad bestaat ook hier. Gelijkgezinde jongelingen ontmoeten elkaa en kunnen elkander voor veel kwaad behoeden, 't Spreekwoord zegt„Kwade samensprekin- gen bederven goede zeden", maar ook, door aaneensluiting wordt 't goede versterkt. Leden en gij ook begunstiger der Chr. Jon- gelingsvereeniging wJonath- n, al vindt gij weinig waardeering, geeft den moed niet op Doet uw werk in 's Heeren naam, streeft naar algemeene ontwikkeling, versterkt den vriendschapsband, cn al is uw kracht klein, uw arbeid zal niet ijdel zijn in den Heere. VEEBONDSLIED. Komt reiken wij elkander De trouwe broederhand Wat wissel of verander. Ons trouw verbond houdt stand Eén woord heeft ons verbonden. Wij dragen eene vaan. Eén Eedder van de zonden, Eén Koning voert ons aan. Wij weten en gelooven En dreigden Hel en Dood, U kunnen ze ons niet rooven, Almachte Bondgenoot Al gaat het op een strijden. Uw schild bedekt ons saam. En onder kamp en lijden, Verheerlijkt Gij Uw naam! Wij zien den vijand blinken Met bliksemend vizier Zoo laat de krijgsleus klinken, En wapp'ren de banier, Het liefdevuur diens Eenen, Die ons verlossen kan, Moog' kampende ons vereenen, Gelijk een éénig man. ,En snort des vijands flitse, En wacht ons kruis en hoon, De Heer aan onze spitse, Droeg eens een doornenkroon. Schoon met een wuft vermeten, Des werelds smaad en sla, De wereld zal 't weten, Wij volgen Jezus na 1 Zoo zij 't verbond bezworen, Vernieuwd in smart en nood! En deze leus verkoren i/Getrouw tot in den dood \u Gebergten mogen wijken. Een wereld moog vergaan, 't Geloot zal niet bezwijken, Zoolang het Kruis blijft staan I 31 Jan. 1901,

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1901 | | pagina 1