voor de Zuid-Holland «olie en Zeenwselie Vrijdag 24 Februari 1899. Dertiende Jaargang No. 697. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGN O VINCE S T BOEKHOVEN. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franoo per post 50 Cent. Amerika bij yoornitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën 10 cent per regel en 3,/2 maal. Reclames 20 cent per regel. Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/a maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die Zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. A!ïe slukkCEi voor de fitedactle bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. rikaansche practijk aanbevolen. De aanschouwing van het Auie- rikaansche leven door Dr. Kuyper .heeft hem versterkt in de meening dat wij in Nederland voorstanders behooren te blijven van het heffen van beschermende rechten. In Amerika toch heerscht een stel sel van bescherming dat den invoer door andere volken bijna uitsluit. Een veel strengere protectie dus dan onze antirevolutionaire partij be oogt. En op dit punt zijn de twee groote staatspartijen in Amerika niet verdeeld zoowel de democraten als de republikeinen zijn voor tamelijk hooge tarieven. Wel zijn de demo craten krachtens hun verwantschap met de fransche revolutionairen be minnaars van het individualisme en den vrijhandel; maar evenwel vin den zij het practisch om tot op zekere hoogte het eigen fabrikaat te steunen tegen de concurrentie van andere landen. Gelijk men weet, zijn hier te lande de twee hoofdbezwaren tegen be schermende rechten, ten eerste dat tariefverhooging de lagere klasse slechts duur brood en andere dure artikelen bezorgt, en het werk doet verminderen, en dus die klasse ach teruit brengten ten anderen, dat hooger invoertariet den invoer zou doen afnemen en daardoor ook den uitvoer kleiner zou doen worden. De uitkomst in Amerika is echter omgekeerd, dat de loonen er bijzonder hoog zijn, en dat de groote hoop werklieden dan ook gaarne stemt op voorstanders der bescherming. Niet alleen gaan zij, die reeds lang in Amerika woonden nog steeds met hun loonen vooruit, maar ook voor werklieden uit anderelanden is er nog steeds wat te doen. Daarbij is de uitvoer sterk toegenomen en heeft Amerika enorme sommen in Europa te reclameeren. Evenmin als in Duitschland wor den in Amerika de voorspellingen der doctrinaire vrijhandelaars be waarheid. Eene van de meest opzienbaren de gebeurtenissen onzer dagen is de aanstaande conferentie der verschil lende Mogendhedenstrekkende om te komen tot vermindering van oor logslasten voor de völkeren en tot beperking van de uitgaven voor mi litaire zaken. De ontstane geschillen tusschen de natiën zouden dan, dit is de idèe, zooveel mogelijk door scheidsrechters worden opgelost, zoo dat de kans op oorlog beperkt werd. Het voorstel gaat uit van den Kei zer van Rusland, wiens oprechtheid van bedoeling niet betwijfeld wordt. Dit is op zichzelf reeds veel waard. Met aller goedvinden zal de confe- hage, en natuurlijk zullen dan daar aan groote Hof-fee3ten enz. verbonden worden. Naar men zegt, is de tegen woordige Minister van Buitenlandsche Zaken, de heer de Beaufort, die we gens den aard zijner betrekking al licht aangezocht wordt om de hooge vergadering te leiden niet genegen die voorname taak op zich te nemen, en zal men daarvoor naar andere hulp moeten uitzien. Er is nu ook eene beweging op touw gezet, om met alle volken een adres van dank- en bijvalsbetuiging naar den Czaar van Rusland te zen den. Ook in Nederland zijn voor dat doel reeds comités opgericht. Het is zeker eene schoone, ver heven gedachte, die de conferentie wil verwezenlijken. Maar de vraag is of het mogelijk zal zijn. Scheids gerechten helpen weinig als de macht van wapenen er niet achter zit om de uitspraak der rechters ten uitvoer te brengen en moet de gewapende macht in reserve gehouden worden, dan komt men slechts tot een ver plaatsing, niet tot opheffing van oorlogslasten. Toch kan het zijn nut hebben, dat het vrijwillig zich onderwerpen aan de beslissing der vrederechters voor alle natiën tot ideaal wordt gesteld; dat de gedachte: macht is •echt" wordt tegengegaan, en dat het besef doordringt dat hel niet aangaat om duizenden levens op te offeren aan de soms grillige opvattingen van vorstelijke personen. Groot is ook zeker de eer voor Nederland, dat het in zijn midden de Ontwapenings-Conferentie mag ontvangen. Er zal zeker heel wat gedaan worden om hiervoor de noo- dige erkentelijkheid te betoonen. van bedenkingen tegen het Ingedien de Wetsontwerp op den Leerplicht. A. OORDEEL OYER HET WETS ONTWERP OP DEN LEERPLICHT. BB. AANNEMENLTJK STANDPUNT. Hit de Pers. Holl. UITGEVER: Ontwapenings-Con teren üc MPTA Vastgesteld door de Commissie voor Schoolwetwijziging. Het komt der Overheid niet toe met dwingend recht aan de ouders voor te schrijven op welke wijze zij de opvoeding van hun kind hebben te regelen, behoudens hare roeping tot bescherming van het kind tegen verwaarloozing. Het Wetsontwerp bevat eenerzijds, on der bedreiging van straf, zulke voorschriften aan de ouders, en biedt anderzins geene behoorlijke bescherming tegen verwaarloo zing. De hier gegeven voorschriften zijnvoor het grootste deel overbodig, kwellend ook voor ouders die hun plicht niet verzuimen, ondoeltreffend, omslachtig en veelte duur. Het Wetsontwerp legt alle gezag in han den van do centrale Overheid, terwijl het de krachten der Maatschappij, der Kerk, en de medewerking der plaatselijke Over heden zoo goed als geheel verwaarloost, en eischt voorts op onrechtmatige, hatelijke en onpaedagogische wijze de diensten der hoofden van bijzondere scholen ten behoeve der Overheid. De verhouding, die thans tusschen het uijauiiuei eu neu openoaar onaerwijs oestaat, zal ten gevolge van dit Wetsontwerp eene wijziging ondergaan ten nadeele van het bijzonder onderwijs. Het Wetsontwerp is om deze redenen onaannemelijk, en dewijl deze bezwaren den grondslag van het Wetsontwerp raken, ook niet vatbaar om door amendeering aan nemelijk te worden gemaakt. TOELICHTING. Den Hoofdinhoud van het Wetsontwerp vindt men in de volgende punten 1. Ieder moet zijn lcind naar eene lagere school zenden. (Art. 1.) Een valsche en onvolledige regel. Ieder moet, naar de mate zijner krachten, in over eenstemming met zijne overtuiging -en naar zijne positie zijn kind onderwijsook godsdienstonderwijs en beroepsonderwijs, verschaffen. 2. Van 6- tot Vó-jarigen leeftijd moet ieder kind de lagere school bezoeken. (Art. 1.) Wederom een valsche regel. 13 jaar eene nieuwigheid (reeds onaannemelijk wegens kosten en dank voor bijzonder onderwijs.) De eischen van beroepsopleiding en de hui selijke omstandigheden niet onderzocht. 6 jaar geheel willekeurig genomen. Hier vooral komt het oordeel geheel vrij aan de ouders toe. Dwang omtrent den aanvangs- leeftijd buitendien geheel overbodig, daar er bijna geene kinderen zijn, die in het geheel niet de school bezoeken. 3 Slechts één schooltijd in de maand mag verzuimd worden. (Art. 2, al. 2). Wederom een kunstmatige regel, die noodzakelijk door uitzonderingen moet be perkt worden, gelijk later in het Wets ontwerp beproefd wordt. Zulk een regel wordt enkel gesteld, om de reglementeering van den opvoedingsplicht mogelijk te maken, 4. Afwijking van de gestelde regelen niet anders toegelaten dan krachtens vrijstellingen waarbij aan formeele eischen moet worden voldaan en kennisgevingen en attesten of verzoeken en beschikkingen worden ver- eischt, en waarbij zelfs het huisonderwijs onder toezicht wordt gesteld. (Art. 4, 5, 6, 7 jo. 23, 8). Het is eene valsche gedachte, dat wie niet in staat is of het minder wenschelijk acht zijn kind naar school te zenden, door mid del van formaliteiten tot vrijstelling moet komen. Op de verschillende vrijstellingen in het bijzonder gaan we hier niet in. Ook bij verruiming blijft de regeling verkeerd gedacht. Slechts als een kind eenmaal op school is ingeschreven, kan men zeggen, dat de ouders voor de goede orde in den regel verplicht zijn het kind er heen te zenden, maar het leven bevat zooveel schakeeringen en bezwaren, dat toch niet zonder onbil lijkheid de last van het bewijs van een uit zonderingsgeval op de ouders kauworden gelegd. Buitendien is de regeling betreffende het tijdelijk schoolverzuim in hooge mate on doeltreffend en willekeurig. 5. Tijdelijk schoolverzuim toegelaten wegens redenen a. met zoovele woorden in de wet uit gedrukt. [Art. 9); b. door de wet toegelaten [Art. 10, 11, 15), onderworpen aan de beoordeeling van den Arrondissements-Schoolopziener of den Üistricts-Schoolopziener. Ondoeltreffendomdat het verzuim af hankelijk wordt gemaakt van verzoekendie de ouders bijna zeker zullen verzuimen; omdat dc Arrondissements-Schoolopziener de eischen van het landbouw-bedrijf moet beoordeelen en de kleinste gebeurtenissen in ieder gezin omdat het grootste gedeelte van het tijdelijk schoolverzuim toch bij de wet toegelaten blijft (het gronddenkbeeld van het w.- o., bescherming der kinderen, die trouw de school bezoeken, tegen verzuimen van anderen, vervalt daardoor)omdat on verschillige ouders om de straffen niets zul len geven. Willekeurigdewijl Schoolopzieners geen behoorlijk onderzoek kunnen instellen en toch alle verzuimen moeten beoordeelen, en dewijl de wet zeer ongelijk zal werken. Critiek meer in bijzonderheden ook hier kortheidshalve achterwege gelaten: 6. Voor verzuim zijn aansprakelijk ou ders of voogden op straffe van vermuning aanplakkingboetehechtenis. (Art 19, 20.) Daargelaten de onbillijkheden, die reeds uit het voorgaande zijn op te maken, is deze regel in zijne algemeenheid ook valsch. Niet gerekend met de noodzakelijkheid kinderen weg te zenden, als tuchtmiddel. Niet gerekend met hulp aan ouders te bieden tegen ongehoorzame kinderenniet gerekend met hulp aan behoeftige ouders. 7 Controle door schoolopzieners door mid del van de diensten der gemeentebesturen en der hoofden van scholen. (Artt, 13, 14). Onverstandig van hoofden van scholen te eischen, dat zij de ouders der kindereu ter bestraffing zullen aangeven. Onrechtmatig bovendien ten aanzien van de hoofden der bijzondere scholen. De bevolking onder curateele der School opzieners geplaatst, van wege hetcentraal Buitendien taak van de Schoolopzieners veel te zwaar. Eeiten te beoordeelen buiten hun vak of werkkring. Enorme uitbreiding van personeel noodig. Dure tak van dienst 8. Straf voor hoofden van scholen die de ouders niet aangeven maatschapelijke doodtevens bestraffing van oudersdie hunne kinderen wel naar de school zenden (Art 22 j° 14). Aan deze ongehoorde strafbepaling hangt de uitvoering der wet. 9 Gelegenheid tot plaatsing op de scho len te verschaffen door twee toelatingstijds stippen per jaar (Art. 3). Bijna algemeen afgekeurd. Doch ruimte moet gemaakt worden, als men gebiedt kinderen naar school te zen den, terwijl nog zoo velen (ten minste 15 a 18.000) geene plaats kunnen vinden. Onnatuurlijke drang zal ontstaan om open bare scholen te stichten. Anders groeit blijkens statistiek langzamerhand bijzon- onderwijs, nog steeds te langzaam. Groei te bevorderen, niet te belemmeren. 10. Danrte ook in verband met de plan nen des Ministers. De opvoeding van het kind is de taak der ouders, maar de overheid is bevoegd hen daarbij te steunen, ook door het aan moedigen en bevorderen van getrouw school bezoek. Dwang is daarbij uitgesloten. Hierbij zal de Overheid gebruik hebben te maken van plaatselijke organisaties, waarin ook de invloeden van Maatschappij en Kerk tot erkenning komen. (Zie 13, Yoorloopig Yerslag.) Daarbij behoeft niet enkel op het bezoek der gewone Lagere school, maar kau ook op het llerhalings-en Ambachts- onderwijs worden gelet. Het geregeld schoolbezoek zal bevorderd worden door de vacanties en de schooltij den, meer -dan tot nu toe, naar plaatse lijke toestanden te regelen. Wenschelijk is het daarbij met de eischen van den landbouw en met de weergesteld heid en den toestand der wegen in verband met afgelegen buurten, rekening te houden Dwingende tusschenkomst der Overheid kan eerst gewettigd zijn bij gebleken on-" wil of onverschilligheid; dus waar de ouders zeiven blijkbaar hun plicht niet erkennen of de vervulling er van niet aanvaarden. Komt de Overheid tusschenbeide, dan moet wettelijk worden aangeduid, niet wat onder goede opvoeding, maar wat onder verwaarloozing te verstaan zij, om dan de gerechtsgevolgen aan te wijzen, aan die verwaarloozing verbonden. Schoolverzuim kan blijk geven van ver waarloozing, mits de omstandigheden, waar onder het plaats heeft; en de toestand van het kind, alsmede de gesteldheid van het gezin dit be vestige. Slechts grove en voordurende verwaar loozing der opvoeding of misbruik van het ouderlijk gezag kan aanleiding geven tot geheele Overdracht van de waarneming van het ouderlijk gezag op een ander (meestal misschien minder juist, genoemdontzet ting uit het ouderlijk gezag). Mindere verwaarloozing speciaal met be trekking tot. schoolverzuim, kan hoogstens tot gedeeltelijke overdracht van de waar neming van het ouderlijk gezag op een ander leiden, (voogd ad hoe). Doch steeds in verband met omstandigheden, waaruit voor den rechter volgt, dat het schoolver zuim werkelijk het karakter van verwaar loozing draagt. De politie steune de ouders, op hun ver zoek tegenover de kinderen, die onwillig zijn om de school te bezoeken, door hen er heen te brengen. De Commissie van Schoolwetswyziging iE. Mackay, te 's Gravenhage, Voorzitter II. Bavinck, te Kampen; T. Bos, te Le dum; II. J. Emous. te Amsterdam; Tir. Heemskerk, te AmsterdamR. llusen, te Utrecht; A. W. Van Kluijve, te Middel burg; A, Kuyper, te Amsterdam; A. E. De Savornin Lobman, te 's Gravenhage; T. P. Mackay, te 's Gravenhage; M. Noord - zy te Kampen; H. Pierson, te Zetten; Schimmelpenninck Van der Oyc van Hoe velaken, te Hoevelaken; 1. IVoltjer, te Amsterdam; D. Wijnbeek te Zwolle; R. Derksen, te Rotterdam, Secretaris. DAT TEEKENT. Een onzer correspondenten, op wiens geloofwaardigheid wij aan kunnen, meldt; ons, dat het hoofd eener openbare school te B., een man van Cristelijken huize, ziju zoontje naar een naburig dorp op de school met den Bijbel zendt, tot tijd en wijle het in de klasse zijns vaders kan geplaatst worden, om bet te vrij waren voor de ongodsdienstige en socia listische invloeden van zijn personeel. Zulke feiten zijn veelbeteekenend. Ze zeggen meer dan lange redeneeringen. MT®lker&si der Aarde. DE PRESIDENT VAN FRANKRIJK. De president der republiek Félix Faure is Vrijdagavond om tien uur overleden. Faure had reeds lang een hartkwaal. Om half zeven voelde hij zich minder goed. Onmiddelijk werd de ministerraad op het Elysée bijeengeroepen. In weerwil van al de zorgen, aan den zieke besteed, bezweek deze^ om tien uur in eene be roerte. Het Kabinet van het Elysée zond be richt aan alle officieele personen, de mi nisters, den militairen gouverneur van Parijs, de prefecten der Seine en van de politie, de voorzitters van Kamer en Se naat, die zich naar het Elysée begaven. Minister Dupuy heeft aan de prefecten en onderprefecten het volgende telegram gestuurd Ik vervul de droevige taak u het overlijden van den president der repu bliek te berichten. Wil de uoodige maat regelen nemen om het de bevolking te doen weten. Ik reken op al uw doortas tendheid en ijver. Den 30a der vorige maand was Faure

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1899 | | pagina 1