Dertiende Jaargang No. 687, Antirevolu Orgaan voor tie Zuid-Hollandsclie en Zeeuwsche Eilanden. 1899. IN HOC SIGN O VINCES T BOEKHOVEN. FEUILLETON. Eene Spookgeschiedenis, M Aiie stukken voor de Medaetfe tiestesnd, Advertenties! esa verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. In het nummer van dit blad, het welk in den morgen van 2 Januari a.s, verschijnt, zuilen evenals vorige jaren, Nieuwjaarswemcfoem, gebracht aan FAMILIE, VRIEN DEN en BEGUNSTIGERS, enz. opgenomen worden, tegen den prijs van slechts SS ceuf indien de advertentie 5 oi minder regels be draagt, elke regel meer 5 Cents. T. BOEKHOVEN. Uitgever. Mr. ILevy weer aan het woord. Als een treurig staaltje, hoe ook sommige joden elkaar haten met groote innigheid, maar vooral als bewijs welk eene beteekenis er in liberale kringen gehecht wordt aan het ongunstig getuigenis van den opperrabbijn Dr. Dunner aangaan de de openbare school, kan dienen de gemoedsontlasting, door Mr. J. A. Levy, de van ouds bekende drijver, in de Amsterdamsche Courant. Hij begint met den opperrabbijn voor „opper-ketterjagermeester" uit te schelden en hem als zoodanig en dit duidt aan waar hem de schoen wringt op één lijn te stellen met Dr. Kuyper en den schrijver van Syllabus en Encycliek. En dan betoogt hij, dat het open baar onderwijs het symbool is van Neerland» aloude en kostelijke be zitting „de gewetensvrijheid"! Welk een prachtige verklaring; hoe fijn is zij gevonden. Verbeeld u het slui ten van God en Zijn dienst buiten de plaats van opvoeding en onderwijs, het ontwennen der kinderen aan liet heilige en aan de hoogere idealen, het zieldoodend splitsen van gods dienst en arbeid is de basis voor gewetensvrijheidMen moet toch maar durven doorslaan, of de harts tocht moet iemand maar de baas worden, dan kan er heel wat raars voor den dag komen. De kenners der historie weten, dat onze voorvaderen tachtig jaren streden om het behoud van Gods Woord. Doch de heer Levy komt bier even vertellen, dat het historisch veroverde juist omge keerd eene inrichting is zonder Gods Woord. Natuurlijk zijn in het oog des heeren Levy de lieden van den ouden stempel dan ook „drijvers", die „lasteren". Hij wil hen naar een hoek dringen, en mogen zoo gods dienstig zijn als ze willen, wanneer zij hem maar niet hinderen, als zij voor hem en zijn geestverwanten da openbare markt slechts ter beschik king laten. Had dus Dr. Dünner slechts in stilte aan zijn orthodoxe geioolsgenooten geschreven en in het geheim bij hen aangedrongen op handhaving der oude zedenleer, dan was het niets geweest. Zie slechts wat hij schrijft: „Of de roomschen naar Rome, de joden naar Palestina, de Turken naar Mekka uitkijken, is hunne, niet onze zaak. In eigen kring kunnen zij kerken bouwen, scholen bevolken, ghetto's bewonen, al naar hun lust. Maar wat hun, den opperrabbijn gelijk ieder ander, naar het gemeen recht van Neder land niet vrij staat, is den laster lijken uitval tegen eene publiek rechtelijke instelling de school openbaar gemaakt, een intiem-huis- ljken glimp te geven". Volgens den heer Levy mocht dus de opperrab bijn niet eens in het openbaar zeggen, dat er een hemelsbreed verschil is tusschen godsdienst en zedeleer van het jodendom en de grondslag eener „neutrale" school. Natuurlijk vraagt nu ieder redeljk mensch maar waar om mag dan de heer Levy wèl, de heer Dunner niet zjne meening zeg gen. Het korte bescheid van den strafredenaar isuitschelden voor „duisterlingen, die samen aanklach ten bekonkelen". (Welk eeae fat soenlijke taalZou die ook al met de nieuwere zeden in verband staan?) Mr. Levy zegt dus niets minder dan ik heb het licht, en gij tegenstander zit in het duister, dus zwijg. En dat zal dan geen drijven mogen heeten, en daarentegen het willen meespre ken wèl. Maar hoe dan met de be denking, dat onder zulk een heer schappij van het moderne licht zoo wel het jodendom als het christen dom te gronde gaat? Wei, ook daarmede weet de heer Levy spoedig raad. Het door Dr. Dunner genoemde jodendom is zijn jodendom maar, en de door hem bedoelde zedewettèn, is ook slechts iets particuliers Het jodendom is boven alle godsdienst en zedenverschil verheven, het laat zich gewillig in den grooten stroom opnemen en acht allen geijk, heeft allen geljkeljk lief. Het jodendom kan alzoo wel op een stuivertje staan. Maar is de type van ^joden dom dan niet duideljk in den Bjbel geteekend Och ook dat hindert den fel toornenden man niet. Zelfs sleept hj den Bjbel tot zjn verdediging er bj. Met een paar teksten, waarin geschreven staat dat er slechts één God is, en dat men den naasten moet liefhebben is hj klaar. De oppervlakkigheid, hier ten toongespreid en de onbesuisde drift van den drjver zouden vermakeijk zjn, als zj niet tevens zoo diep tragisch waren, en als z j niet wezen op eene antipathie, beter gezegd op een gevoel van diepe verachting van andersdenkenden, waaryan de heer Levy geen alleeubezitter is. Want wel geiooven wj gaarne, dat er heel wat liberalen zjn met mildere ge voelens, maar als het er op aankomt, dan merkt men ook bj andere ge legenheden menigmaal, dat er bij velen eene neiging bestaat om de moderne levensbeschouwing als de alleen geldige te proclameeren. „Het gaat in Neder land,om den godsdienst" heeft de heer Lobman eens gezegd in eene verkiezingsrede, en deze waar heid wordt nog telkens bevestigd. Onvermijdelijk f! In de repliek, door den heer Ar- moud Sassen in het Handelsblad geplaatst, betreffende Dr. Dunner's klacht over den invloed van het z.g. „neutraal" onderwjs, zegt de schrj- ver dat hj terstond zou overgaan tot de hardnekkige bestrjders der openbare school, wanneer het hem bleek, dat zj on verin jdeljk tot on godsdienstigheid leidt". Welk eene phrase! Alsof dat „onvermijdelijke" ooit kon bewezen worden, en alsof geen bewaring van hooger Hand mogeljk ware ondanks de meest ongunstige omstandigheden. Maar is de redeljke mensch dan niet meer gebonden aan de beste middelen voor het doel dat hj beoogt? Het is echter dezelfde redeneering, die ook vaak ten opzichte van andere instellingen wordt vernomen. Dr. Kuyper en Dr. Bavinck heb ben bewezen, zegt men, dat iemand die te Leiden studeert, nog Gere formeerd kan worden of bijven. En dus In de Ned. Herv, Kerk worden nog menschen bekeerd, en eerst als dat niet meer gebeurt, moet ik er uit. Derhalve Wie begrjpt niet, dat men op deze manier schier al wat schadeljk of wanordeljk is, kan goedpraten? Maar men moet, als men aan het woord is, toch wat zeggen. En het zou al te opzienbarend zijn als men schreefik ben tegen den godsdienst in het leven, en daar om voor de school, waar de kinde ren er aan gewend worden, bj hun werk niet aan God of Zjn dienst te denken. De Middelburgsche Crl. stuurde het anders al een heel eind in die richting. Wj voeden in onze neu trale schooi de kinderen op „tot menschen", schreef zj; het kerke- ljk of godsdienstig leven heeft daar mee niet te maken I ]D 1. te in bat sen ud sen bel If- etslui» ouden, m. ig vm. -,7,45 8,30" lis on le. etslius dagen rdam andag (4.45) 6,15 later Rot ingen Helle 1,45 r LelIt ndere y- lie n. na rtrek rdam, elder, teure voor lder. ntee y. d B. ngen Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetaling' f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEYES: Advertentiën 10 cent per regel en 3/2 maal. Reclames 20 cent per regel. Boekaankondiging 6 Cent per regel en 4/s maal. Bienstaanvragesa en Dienstaanbiedingen 50 Cent pei plaatsing. Qroote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmorgen 10 uur. EEN DORPSVERHAAL. 8) In zijn gebed gebruikte hj ongeveer dezelfde woorden van den Psalmist, maar zette ze in eene smeekbede om. Toen het „Amen" weerklonken had, begon het kleine gezin aanstalten te makeD, om ter ruste te gaan. „Ik begrjp wel," zeide mevrouw van der Bijl, voor wie de verzekering, dat God haar dekken zou met Zjne vlerken, opdat geen kwaad haar genaken mocht, voldoende was om alle ongerustheid weg te nemen, „ik begrjp wel, dat Janna vannacht niet graag alléén boven zal willen slapen." „Ik zou nog liever den ganscben nacht op de mat voor uwe kamer slapen dan naar boven te gaan," verzekerde Janna met groote beslistheid. „Nu Janna dan gaan wj samen even naar boven om ,uw bed en dekens te halen slaap dan vannacht maar in de naaste kamer op een kermisbed." Janna was heel bijde, dat hare me vrouw op dezo wijze de zaak wilde schik ken. Zoo bestond althans eeDige kans, dat zj een paar uren rustig zou neder- liggen. Aan slapen was geen denken, zeide zj. „Mevrouw," hernam Janna, toen zj aamen boven op den zolder waren, ter wijl Ferdinand beneden alles nog eens nazag en de deuren sloot, „Mevrouw! 't was wel te denken, dat er iets vree- seljks moest gebeuren. Weet u nog wel, hoe wj allen een paar weken geleden midden in den nacht zjn wakker gewor den, vanwege dien harden slag Ja, haar mevrouw herinnerde zich dat nog zeer goed. Allen hadden dien slag gehoord. Hoewel men den volgenden morgen den ganschen zolder had door zocht, zoo had men toch niets bjzonders gevonden. Ware er een kat in huis ge weest, dan zou men nog hebben kunnen denken, dat deze des nachts het een of ander had omvergeworpen. Niemand had evenwel aan dat nachteljk voorval meer dan éénen dag zjn aandacht gewjd maar nu Janna op deze zelfde plaats, op dezen hoogen hollen zolder, welke er bj het flauwe sohjnsel van de kaars spookachtig uitzag, genoemd voorval we derom in herinnering bracht, voelde de jonge predikantsvrouw, ondanks zich zelf, weder eene rilling door hare leden ,Kom meisje! laat ons daar nu Diet over spreken, maar liever denken aan hetgeen wj zoo even gehoord hebben," zeide zj. „Wj mogen niet zoo bevreesd zjn, maar moeten rustig betrouwen ouder Gods vleugelen." „Jawel Mevrouw antwoordde Janna meer werktuigljk dan uit een krachtig ontwakend geloof, „Geen kwaad zal u wedervaren en geen plage zal uwe tent naderen. Gj zult niet vreezen voor den schrik des nachts," herhaalde mevrouw van der Bjl, om het opnieuw opkomend gevoel van vrees te onderdrukken. „Kom Janna, pak nu handig alles bjeen, opdat wj naar beneden kunnen gaan." Janna moest tweemaal loopen om het beddegoed naar beneden te brengen, ter- wjl mevrouw Van der Bjl rustig met de kaars in de hand bovenaan de trap bleet staan, steeds eenige woorden uit den 91sten Psalm in zichzelf herhalende. Toen Janna gereed was, werd de deur van de zoldertrap op slot gedraaid. Zoo was eindelijk de lang gewenschte rusttjd aangebroken. Het was één uur geworden. Hoewel Janna bj hoog en bj laag verzekerd had dat z j geen oog dicht zou doen, zoo vond mevrouw Yan der Bjl, die uit bezorgdheid een half uurtje later nog even naar haar ging zien, haar rustig slapende. Wat heeft het zonnelicht toch een overweldigenden invloed en krachtNiet aileen des zomers, wanneer velden en akkers worden gebaad in zijnen schitte renden gloed, en de vogels langs den blauwen hemel rondvliegen, en het vee in de weide dartelt, en het bloemje bloeit en geurt, en het inseetenheir gonst en joelt, en alles, alles leeft en tiert, maar ook in het bange jaargetijde, als de nevelen zóó zwaar zjn, dat de zonne stralen dagen achtereen er niet doorheen kunnen dringen, en de korte dag eigenljk een korte schemering genoemd moet worden. Toch heeft het zonnelicht ook dkneeneoverweldigende, een groote macht. Het licht zoowel des winters als des zomers brengt leven en vrooijkheid. Ook meerdere gerustheid De geluiden, die ons in den nacht met schrik vervullen, ontgaan onze aandacht, als de dageraad is aangebroken. Gestalten, die inden nacht gemakkeljk voor geesten en spookge- droehtenzoudenkunnen worden aangezien, en iemand van angst zouden kunnen doen beven, zjn door het zonnelicht beschenen dikwjls de onnoozelste dingen, de een voudigste voorworpen. Toen Betsy des morgens in de huis kamer vóór net raam stond en een blik in den tuin wierp, kon zj zich niet voor stellen, hoe zj weinige uren geleden zóó angstig was geweest. Zj zou er nu niets tegen op zien, om heel alleen den tuin door te wandelen en langs het kerkhof te gaan, Qliefeljk, gezegend zonnelicht welk een zegen zjt gj voor den mensch 1 Hoe vluchten angst en vreeze bj uwe nadering heen, Bljf onseeneafschaduwing van dat zooveel glansrjker en heilrjker licht des Evangelies, waarvoor alle vrees en angst van heidendom en ongeloof en bj geloof verdwjnen. Men was overeengekomen, om met niemand over het voorval op Oudejaars avond te spreken. Zelfs Janna had dit beloofd, in den grond der zaak uit eigen belang. „De booze" zoo redeneerde zj, „is zoo geweldig slim. Als hj bemerkt, dat iemand bang voor hem is, dan jaagt hj dien nog meer schrik op het lijf. Zwjgen is dus zeker het verstandigste dat ik doen kan." Alleen aan vrouw Djkman, met wie de predikant en zjne vrouw altjd bjzon der bevriend waren, wilde Betsy, natuur- Ijk heel in vertrouwen, de zaak mededee- len. Wellicht kon deze goede ziel er licht in ontsteken, en van goeden raad dienen. Zj was volkomen te vertrouwen, en had meermalen op zeer duideljke wjze ge toond, dat z j der predikantsvrouw gaar ne van jienst was. Zj was een rjke boerin, die voor armen en kerk een warm hart toonde te hebben; Zj zelf, haar man en kinderen, waren vroeger nooit trouwe kerkgangers geweest, maar sinds de komst van den nieuwen predikant waren zj in dit opzicht als bladeren aan den boom omge keerd. Vrouw Djkman behoefde hare kin deren niet meer zooals vroeger aan te zet ten om ter catechisatie te gaanz j gingen thans uit eigen beweging daarheen. En dat er eene Zondagsschool was opgericht, waar de kinderen werden onderwezen in het Woord Gods, beschouwde deze eenvoudige, maar verstandige vrouw inagel jk als eenen grooten zegen. Z j had er van verstomd ge staan, toen zj bj de laatste Kersifeestvie- ring de antwoorden der kinderen had aan gehoord zj had hare handen in eikaar geslagen en tranen in de oogen gekregen, toen een klein meisje, zonder haperen met een pieperig maar toch lief stemmetje de gausche Kerstgeschiedenis woordeljk had opgezegd. Zj had vernomen, hoe kin deren uit een zeer ruw en berucht huisge zin eens uit de Zondagschool waren thuis gekomen, geheel onder den indruu van wat zj gehoord hadden en hoe zj een ver bond hadden gemaakt om nooit meer te vloeken, (Wordt vervolgd), B t

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1898 | | pagina 1