fiiii si m«3mk®ïi li EöfïlEMl. Vrijdag 22 November 1894. Negende Jaargang No. 473. A.ntirevolutionair Orgaan GROOTE UITVERKOOP isiDim w m, UITVERKOCHT worden. wmm M fé IN HOC SIGNO VINCES FEUILLETON. NAAR HET LEVEN. Let wel o11,48, naast de aoeifaMek. ALLEEN GEOPEND EES MAANDAGS en DINSDAGS .Een SOMMELSBBBJBi. Alle stuSilien voor de lïedactle bestemd, Advertentiën eis verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitgever. Biel redmiddel. Bijna alle menschen en alle par tijen zijn het hierover eens, dat do tegenwoordige maatschappij in een beklagenswaardigen toestand ver keert, en dat er nieuwe krachten, nieuwe werkingen noodig zijn orh haar uit de heerschende ellende op te beuren. Het geslacht der „satis- faits," dat is, van de lieden, die eenvoudig' vrede nemen met al het bestaande, en liefst geen hand willen uitsteken tot verbetering van het een of ander, sterft allengs uit, en dit moet ook wel, want de feiten zijn te sterk sprekend. De dreigende bedel- t ptochten en de vele berichten van op roer en doodslag moeten zelf de meest droomerige naturen bj oogenblikken wel tot ontwaking brengen, en hen mede angstig doen vragen hoe komen wij toch die onrust te boven, wat moet daarvoor gedaan worden? Vroeg men dit nu tal van jaren geleden aan de liberalen, dan gaven zij ten antwoord: verdrijf de onkun de, breng verlichting en beschaving aan, richt scholen op, waar de kin- kunnen ieeren, en het deren meer zal beter worden. Het is echter overbekend, hoe het opvolgen van dezen raadgeving op bittere teleurstelling uitliep. Deken nis, onder de eenvoudige standen verspreid is misbruikt. In plaats van die aan te wenden ten algemeenen nutte, heeft ze velen verleid om met zelfzuchtige vaak bedekt oneerlijke middelen veel geld naar zich toe te halen, en waar dit niet gelukte, heeft ze denk slechts aan de dynamiet- bommen de krachten der natuur te hulp geroepen om anderen te ver derven, en schrik en ontsteltenis onder hem te verspreiden. Neen de verstandskennis keert het kwaad niet, hiervan wordt men da gelijks meer door de feiten overtuigd. Maar wat nu? Wel, zeggen de sociaal-democraten, neem door een betere staatsbemoeiing, door een andere wetgeving, de armoede weg, en het menschdom komt weer op het rechte peil, de samenleving zal weer genietbaar worden. Deze lieden willen dus „den Staat" laten optreden als redder van het geheel. Ziedaar hun trek van over eenkomst met de liberalen. Deze heb ben het volk geleerd, dat „de Staat" zijn opvoeder is, en dat „de Staat" evenveel doen en laten kan als hij wil. Zij hebben er - dus een soort godheid van gemaakt, en derhalve wachten zij van hem, als het eene voorzieningsmiddel faalt, of ontoerei kende is geworden, weer een ander middel. Met de liberalen blijven zij bij denzeltden afgod. Zij kennen den waren God niet, die alleen machtig is, alle leven met nieuwe krachten te doordringen. De mensch moet hen helpen, de kern der menschen, de door die kern gevormde Staat. Slechts moet het nu gebeuren met een ander middel. Niet langer op voeding door onderwijs, maar voeding door brood wordt verlangd. Met andere woorden, de burgers moeten op stoffelijk gebied meer in de ruimte gesteld worden, het geld moet gelij ker worden verdeeld, en dan, zoo voorspelt men, zal er een gelukkiger tijdperk aanbreken. In dit opzicht verschillen de so ciaal-democraten van de liberalen. Zj oordeelen nog veel oppervlakki ger. Alleen met stoffelijke hulp willen zij de wanstanden wegnemen. Maar ook deze remedie zal te kort schieten, ja zij moet falen, want zij miskent het wezen van den wensch. De antirevolutionairen echter wil len de maatschappij helpen overeen komstig den aard van 's menschen wezen. Daarom is het ook zoo dwaas, de antirevolutionairen te beschuldigen, dat zij hetzelfde nastreven als de soci alisten. Slechts de onnadenkende kan dit beweren. De antirevolutinairen en de sociaal democraten vormen veeleer de twee uitersten. De eerstgenoemden willen wel een betere wetgeving en uitwen dige lotsverbetering van vele standen in de maatschappij, maar zij willen dit als vrucht van een degelijker volksop voeding, en niet als hefbmm om het menschdom te hervormen. Deze uitersten raken dus elkaar welmaar meer ook niet. Zij verschillen onmetelijk ver in de beschouwing van den wensch, van de bronnen van zijn geluk, den aard zijner behoeften en de wegen tot zijn verbetering. De liberale ^zeiden maak 's men schen verstand vrij. De socialisten zeggenstel zijn lichaam in vrijheid. Maar de antirevolutionairen zeg gen breng vaste overtuigingen in zijn ziel, grijp zijn geweten aan door de wet en de kracht Gods, laat de Geest van Christus de maatschappij door dringen, en zij is gered. Een betere wetgeving teromtuining van het goede, of ter verkrijging van een vrij veld voor de thans gedrukte standen is daarbij óok noodig. Dit wordt niet ontkend door de antirevo lutionairen. Maar het veld zelf moet door de natie bearbeid worden. Dit is niet de taak der overheid. Wel kan deze bij oogenblikken inspringen voor het volk, en iets meer doen dan ge woon, maar als zij het leven eigen machtig gaat besturen, in plaats van het te beschermen, dan vernietigt zij het, want als een volk leeft, dan leeft het zijn eigen leven Wij kunnen en moeten derhalve wel blijven aanhouden op een goede wet geving, cp finalen kiesrechtsuit'orei- ding, op een belastingherziening, en arbeidswetten, die den geringen bur ger in de gelegenheid brengen om een leven te gaan leiden overeenkomstig zijn aard en bestemming; waar bf hij dit dan doen zal, hangt van zijn in borst af en daarom blijft het vraagstuk van den volksopvoeding in verband met den godsdienst altijd de groote quaestie, waarvan voor ons toekomstig nationaal bestaan het meeste afhangt. VAN Binnenrotte Ho. 48 naast de schoenfabriek. Alle O VERCOMPLETE VOORRAAD in onze Magazijnen zal daar tot een buitentjewoon lage pr(f Vaste Prijzen. Onnoodig af te dingen. Een dergelijke collectie zal men te Rotterdam nog nimmer gezien hebben. Komt dus zien en oordeelt, Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika by vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 C8nt. UITGEVER: T. BOEKHOVEN. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal. Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Gaarne voldoen wij aan het, desbetreffend ver zoek, en biedon onze lezers hiorondor liet Re quest aan H. M. de Koningin Weduwe Regen tes van het Koninkrijk, door de voreeniging van Nederlandsclie Patroons „Boaz" gezonden. Aan Hare Majesteit de Koningin Weduwe Ro- gontes van het Koninkrijk Geeft met den diepsten eerbied te konnon de Vereentglng van Nederlandsclie Pa troons „BOIZ", als rechtspersoon erkend bij Koninklijk besluit van 2d September 1893, Staatsblad no. 28; dat in haro jaarvergadering in September 1893 te Rotterdam gehouden, de zeer noodlijdende toestand van onzen landbouw met hoogen ernst werd ter sprake gebracht; dat tot nauwkeurig onderzoek van dien toe stand in hare vermelde vergadering eene Com missie werd benoemd, bestaande uit twintig voorname landbouwers en doskundigen uit alle oorden dos lauds, waaronder verscheidene, die Uwe Majesteit in verschillende staatslichamen hebben gediend of nog dienen dat deze Commissie in de gehouden jaarver gadering van 25 en 26 September j.l. hare ver schillende rapporten hooft uitgebracht on onze Vereoniging dientengevolge do vrijheid neemt de hoofdzaken daarvan eerbiedigljjk onder de goedgunstige aandacht van Uwe Majesteit te breng m dat de laatste jaren uit het buitenland, voor- namonljk uit Amerika, zeer groote hoeveelhe den van granen, huiden, vetten en wat met een en ander in verband staat, geheel vrij van in voerrechten, in Nederland worden ingevoerd, on dat deze invoeren zoo zorgwekkenden omvang verkrijgen, dat de prijzen der producten hior te land de kosten van landhuur en productie slechts zoo weinig te boven gaan, dat daaruit voorden landbouw geen bestaan meer is tc vinden. In het jaar 1876 kon de tarwe in ons land nog 13.— per ff. L. opbrengen, terwijl in Septem ber dezes jaars die prijs raeds tot omstreeks f 5.was gedaald, en do markt in Amerika nog steeds dalende iszoodat welhaast vooral voor de versoliillende granen de productiekosten den daarvoor ie verkrijgen prijs zullen overtreffen; dat van dien toestand de treurige gevolgen zijn: lo. verarming dor landbouwers, die reeds nu in grooten getale in roiMchillende provinciën en vooral in Friesland hunne eigeno lioavan moeten verkoopen, terwijl de pachters niet meer in staat zijn den pachtprijs op te brengen 2o. omzetting van duizenden hectaren bouwland in weiland, waardoor elke bunder in wei gebracht land een schade aan de arbeiders veroorzaakt van f 50.per jaar. Op deze wijze gaan door het gebruiken van buitenlandsohe graansoorten voor onze bevolking eenigo millioenen aan ar beid verloren Dit gebrek aan werk is tevens oorzaak dat gehoele scharen naar de groote ste den worden gevoerd, waar zij de werkeloosheid op onrustbarende wijze vermeerderen en ton prooi worden aan het pauperisme, hetwelk reeds zoo zorgwekkende afmetingen aanneemt; 3o. door de sterke vermeerdsring van weiland, evenredige uitbreiding van den veeteelt en dug daling dor prijzen vau Het vee en der produoteu voor zuivelbereiding; 4o. belangrijke vermindering van koopkraoht in het algemeen, niet alleen bij do landbouwer» on arbeiders, maar ook bij do grondbezitters, hetgeen dus kwijning tengevolge heeft in alle takken van nering en bcdrijt 5o. de vermelde achteruitgang van de prijzen der producten heeft mede tengevolge dat voor 2.) S lot. Zoo heeft die man voortgeleefd tot op dezen dag. Het waren aangename theoriën, en zij maakten hem het leven gemakkelijk, zoolang hij bij die vrouw in lndiö bleef. Maar nu komt de praiitijk, en het is eenmaal een waarheid, niet zoo gemakke lijk door een andero te vervangen, dat op het oogonblik van het afsoheid het hart weekeq en teo- derdor gestemd is dan anders. Wanneer een menseh sterft, zoo zegt mon, dan gaat voor do sohaidende z'el nog eenmaal het leven voorbij in al zijn bijzondorheden, zijn vreugd en droefheid, zjn kwade en goede oogenblikken. Ieder afsoheid is een soort van starvan, het tijdperk, dat wij achter ons laten is dood, een nieuw wordt er geboren. Wij treden er in als in een onbekend jong leven, met het oude hebben wij afgedaan. Voelde de man dit alles terwijl hij hot afscheid gadesloeg van die moeder en zijn kinderen Of hij het wilde of niet, hij stelde zich de vraag hoe zijn le\en g&waest zou zijn zonder haar. Hij was alleen aangekon en, als een vreemdeling in een vreemd land, hjj had afscheid genomen van alles wat hem lief wa«. Niet zooals de oude evangeliepredikers doden, omdat hij aan die onbeschaafde] heidenen iots had te brengen, neen, eenvoudig om van de rijken en meer beschaafden onderh m iets te halen. Hij ging om zjjn fortuin te maken. Maar hoe ellen dig was zijn leven in den eersten tijd geweestHij kwam aan onbekend met de taal, de zeden van het volk, de waarde der eenvoudigste benoodigdheden Hij werd bedrogen en bestolen, slecht gevoed en slQchtgekleedt,tij wistzich nietgoed te beveiligen tegen do brandende hitte van het klimaat. Bijna had hij het moeten opgeven tot dat hjj deze vrouw, neen, deze huishoudster kreeg. Toen is zijn leven als meteen tooverslag veran derd. Zij was handig en knap, eene uitmuntende huishoudster. Zij hield zijne kleederen in orde, maakte zijn woning confortable en gezellig. Zij had een goed humeur, zij was de gedienstighei 1 zelve. En als hij ziek was of ongesteld, hoeveel middeltjes kende zij niet. Die inlandsohe vrouwen zijn halve dokters, zoo verzekerde hij later meer dan eens aan zijne Europeesche kennissen. Heel wat knapper dan de Hollandsohe vrouwen, die van niets verstand hebben. Zoo had hy met haar geleefd, jaren lang. Waarlijk het is niet demora liseerend voor zulk eene vrouw, verzekert hij, ie dereen leeft en volgens hare begrippen is er geen kwaad in. Toen er kindoren kwamen, hoe dier baar was zijne woning hem geworden. Het waren zijne kinderen, die hij zijn naam zou geven. Zij waren flink gezond eti verstandig. Zij deden hem denken aan zijn eigen broers en zusteis, eene zelfs aan zjne moedor, wier naam z j' droeg. Neen, hij zou ze niet in Indië achter laten, schoon het volstrekt niet zoo sleolit zou zjjn, wanthoo- velen deden het maar ze naar Holland brengen en daar laten opgroeien. Meer en meer raakten de kindoren op den voorgrond on de vrouw, die toch hunne moedor, neen ik vergis mj die de moeder was vimzijne kindaren, verdween daarach ter. En toch het was vreemd, maar op dit oogenblik van soheidon kon hj niet deuken aan iedor afzon derlijk, hj zag zo steeds te zamen. Of had zj niet voor hen gewolkt en gezorgd Had zj niet aan hun bedje gewaakt als ze ziok waren Had z j ze niet gekleed en gevoed en als de duisternis plotse ling inviel en koelte bracht na de hitte des daags, hadden dezachto oentoonigeliederen van haar volk zo niet in slaap gezongen P Spraken zij niet hare taal Droegen zij niet hare gelaatskleur Waren dat niet hare oogen, hare trekken, de bewegingen barer ledomaten, die hij in hen terugvond Maar hij behoeft dit alles niet te vragen. Zie hoe zj schreien, zooals slechts een kind het doen kan, dien men van zijn moeder afsohourt. En do vrouw, zj' wil ze niet laten gaan. Zij klemt ze aan haar hait, zj schreowt, zj roept om hulp. Het zweet breekt den man uit, hj zal forsche maatregelen moeten nemen. Er is geen tjd te verliezen, de boot moet weg. En hij zegent hot in zjjn hart, dat zulk eon aanval van heftige smart niet lang kan z jn en door een soort van dofhoid wordt opgevolgd, die al duurt ze kort, hem toch dan jd laat, de kinderen weg te brengen. De boot roeit hem naar het schip en het allereerste doel van hun Europeesche opvoeding hebben zj achter den rug. De man had zelf een paar dagen noodig om vau de aandoeningen, of zooals hj het zelf noemt van de drukte van da tafscheid te bekomen. Ook was het lastig, dat de kinderen voortdurend om hunne moeder riepen. Hj had daarop gerokeud, en allerlei nieuw speelgoed meegenomen waarvan zj niet wiston. Dat gaf hj zo, benevens ruimte van lekkers en toen waren zj spoedig getioost. Zoo zju kinderen. Ook die vrouwen moet men zich vooral niet te sentimenteel voorstellen, zoo rede neerde hj. Voor geld doen ze heel wat, eigenljk is het een inhalig geslacht. (Wj Hollanders zjn dat niet) Zj troosten zich bovendien spoedig. Zj vinden spoedig een andere man, en krjgen andero kinderen. Dat is volstrekt niet demoraliseerend voor haar maar zeer geoorloofd, volgens haro begrippen. Neen het is niet demoraliseerend voor haar voortdurend te moeten scheiden van het liefste wat zj heeft, het bittorste leed to ondervinden als een zeer natuurljko zaak. Nietdomoraliseorcnd, voor durend beschouwd te worden ah de mindere, niet slechts van haar man, maar ook van hare kinderen. Niet demoraliseerend, om nooit iots beters te Iee ren, maar steeds bohaudeld te wordon alsof zjj beter wist. Niet demaralisearend telkens de huis houdster te worden van een andere man en men behoeft niet te denken, dat het gehalte van die mannen er beter op wordt. Somtjds zien wj dan ook, dat die vrouwen er anders over donken. Mon hoort dan van plotselinge sterfgevallen, of van een langzamen dood aan een onbekende ziekte, vaneen ljden dat aan vergiftiging doetdonkon. Doorgaans staat dit dan in verband met eon voorgonoma i vertrek naar Holland of met do komst van eor.e vronw die, naar men haar meldt, degouvornant i der kinderen is, maar van wie zj verondorstolt dat zij nog wel iets anders worden zal. oo spreekt z j dan zelf het laatste woord uit van hot stelsel d t haar niet demoraliseert. Men klaagt or over dat het Christendom zn weinig invloed heoft tegenover het Mahoinedan' - me. Is dat wel zulk een groot wonder? Moeten z j het Christendom niet allereerst beoordeolen naai de Christenen die zj kennen. En wat dan fi denken van den godsdienst van menschen,die h.i ir niets leeron, maar alles van hen eisehen, en die li i voortdurend behandelt zooals z j zelf in geen enk 1 opzicht zoudon wenschen behandeld te worden M. P. Bode de Ileldr. gest.) DE TOEGANG IS VS1IJ. - -v - - - - -

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1894 | | pagina 1