I AR. ENT ei Trijdag 11 Mei 1894. Negende Jaargang No. 445. Will!) :ders. 'terdam. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES FEUILLETON. 'BANT T BOEKHOVEN DE verstootenen Jodenvervolging in Rusland. aak en tbrisk 'TERDAM. af en conditiën tg gaarne toe- 2S8E cent. cent. ij. SOMMEL&&IJK. Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie franco toe te «enden aan den Uitgever. Goedkoop- duurkoop. Dat de sociale verhoudingen zoo netelig en veler ongelegenheid zoo schreiend is, kunnen velen zich maar niet begrijpen, als zij zien hoe „goed koop" vele levensbehoeften tegen woordig zijn, vergeleken bij een twin tig jaren terug. Maar wie spreken zoo, wie hebben reden zich over die goedkoopte voor het oogenblik te verheugen Niet de landbouwers, die gestadig achteruit gaan, zoodat de grond hun onder de voeten wordt weggekocht. Niet de fabrikanten en magazijnhouders, die met volle pakhuizen blijven zitten. Niet de winkeliers, die door de zware concurrentie vaak hun waren bene den den inkoopsprijs moeten opruimen. Niet de handwerkslieden, die vaak voor een karig loon moeten werken öf tot ledig gaan gedwongen worden. Neen aan het goedkoop zijn der le vensbehoeften hebben zij alleen wat, die een vast inkomen genieten. Daar om zijn de ambtenaren, wier tracte- menten in vroegere jaren, toen de levensmiddelen duurder waren, een belangrijke verhooging ondergingen, er nog het best aan toe. Toch is die welstand ten deele slechts schijnen wordt hij slechts tij delijk genoten. Want als door de algemeen heerschende armoede de belasting van de burgers met een vast inkomen hoog moet worden opgevoerd in Friesland vooral wordt dat nu reeds ondervonden dan moeten zij in een anderen vorm toch weer hun geld (dat zij op som mige goedkooper geworden levens behoefte uitspaarden) ten offer bren gen, gezwegen nog van de particuliere liefdadigheid, die zij ook hebben te betrachten, en waaraan zij zich steeds minder kunnen onttrekken naarmate de sociale ellende toeneemt. Het goedkoop zijn der levensmid delen is wel een heerlijke zaak, maar dan moeten alle standen daarbij een dragelijk, houdbaar bestaan hebben, zoodat de algemeene koopkracht niet uitgeput raakt. Er moet verbanden evenwicht blijven tusschen hetgeen geproduceerd en hetgeen opgebruikt wordt. Doch helaas, dit evenwicht is allengs meer verbroken geraakt. Van vele voedings- en kleedingsartikelen is, mede onder de heerschappij van het stoomwezen, veel meer vervaar digd dan er, gerekend naar het koop- vermogon van de burgerij, noodig is. Het treurig gevolg daarvan wordt gezien in toenemende werkloosheid en in achteruitgang van de kleine winkeliers. En alzoo worden dan de in prijs dalende waren als het ware weggenomen (beneden den waren prijs) door hen, die er eigenlijk geen of minder behoefte aan hebben, terwijl de mindere er af moet blijven, omdat hij in 't geheel geen geld verdient. Zoo komt men van erger tot erger. Op de eene plaats zit het geld en goed opgestapeld, en op de andere plaats weet men in het gebrek niet te voorzien. Dit heet dan een goedkoop leven, maar uit een oeconomisch sociaal eu zedelijk oogpunt is het duurkoop. Nu bedoelde men van ouds wel iets anders, als men zeide „goedkoop duurkoop" namelijk, dat zeer laag in prijs gestelde waren in het gebruik niet mede vielen maar de grondge dachte was toch dezelfde, want er lag in dit spreekwoord, dat elk product een zekere waarde vertegen woordigt, en dat het derhalve wel vanzelf sprak, dat wie deze waarde niet betaalde, er bedrogen mede uit moest komen. Het verschil is alleen maar, dat dit „bedrog" vroeger meer school in de slechte waar, en dat het tegenwoordig meer schuilt inde ij/betaling, die de koopers in den vorm van belasting en aalmoezen hebben te verrichten. Het is nu geen individueel bedrog meer, maar een sociaal bedrog op groote schaal, dat hoe eer hoe beter de wereld uit moet om plaats te maken voor meer ware handels v erhoud i ngen Xiet royaal. Afgezien van de kiesrechtzaak is de antirevolutionaire partij bij de jongste verkiezingen met de grootsle \erliezen uit den strijd gekomen. Het getal barer Kamerleden slonk van 20 tot op tien, en onder deze tien zijn er nog 5, die op de eene of andere ma nier met de conservatief gezinden zullen moeten medewerken, omdat zij als zoodanig (ten minste wat het re- gelen van den volksinvloed betreft) in de Kamer gebracht werden. Onze partij had evenwel niet zoo gehavend van de reis behoeven te ko men, indien de geavanceerd liberalen bij déze stemmingen, welke toch bijna uitsluitend het kiesrecht golden, min der partijdig waren te werk gegaan. Maar vooral in Friesland toonden zij te weinig zelfbeheersching en politieke tact. ln Sncek, Harlingen en Dokkuui hebben zij onze anti- rev. candidaten verdrongen door hun mannon. Billijk was dit niet, want in de zeven districten te zamen ge nomen brengen de antirev. bijna even veel stemmen uit als de libe ralen zij hadden dus hun drietal zetels daar wel mogen behouden. En het afnemen van die plaatsen aan onze partij is ook niet slim, omdat zij do verdere saam werking allicht een weinig: verstoort. 'en, SomtHelsdfk. worden attent uitstekend ver iest warme sei- ?e jaar 20000 Hsch en stuiver ITTERDAM. en Goadereede. 1ST, lis en HelleToetilmis 2 uur. pllevoetsluis nm. 3 uur. |iddel harnis 4 uur. Stellendam 4,30 uur. jrdamsche t#d. raterstaat F. L. ORTT. tgang. lotterdam, sidag- roorm. 5 uur, (Rotterdam, |e. Rotterdam, lllendam, |nderdag en Vr(|d«g ische tijd. dag 7 Juni. krnis. Inadag ra. 5,uur. lerdag ym. 6,uur. terd g ym. 6,80 uur. nsdag nm. 2,uur. ;e dogen nm. 3 uur. donderdag 31 Met. iEMIlVG. delharnis. uur en nm. 5,*uur ngen niet aangelegd en 16 Augustus «m. nsdag ym 4,30 uur terdag ym 6,— uur ag, 1,45 Donderdag 5 uur el ym 6,uur yan uur oetsluis ARDINGEïT naar i liggende plaatsen dingen iii." t 1893 >ehouden. gen: einen. Locale tjjd 6,06 uur 12,03 7,16 Station LUIS Locale tjjd 7,52 uur 3,50 9,10 eyeer 30 min na het n na het yertrek uit RTJES enhage, Amsterdam, yan Holland zijn bjj ;baar Voor Militairen leider peud geldig. zoo b:iljjk mogeljjk agentenH. P y d 5VELD, Nieuweslui» ie Directie te Viaar- de directeur Deze Courant verBchjnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bijvoornitbetaling f 8,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: Adverteutiëu van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3 '2 jj Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. 44.) OF DE HOOFDSTUK XII. WEDERZIEN, „Ja, uit Siberië," antwoordde Nathan met een glimlach, en nu volgden er vele wederzjdache mededeelingen en verkla ringen, die voor den lezer echter weinig nieuws meer bevatten. Alleen willen wij vertellen, hoe het Nathan gegaan web, «edert hij zijne vrijheid herkregen had. In 't begin van Mei uit Tobolsk ver trokken, had hij zich eerst begeven naar Kazan, als in zijn weg liggende, om daar een bezoek te brengen aan den heer Alexandrowitschdeze had zich echter een maand tevoren naar Berlijn begeven en niet eens de tijding ontvangen van zijn terugkeer. Dit was de eerste teleur stelling op dien tocht, en weinig vermoedde hij hoevele en diep smartelijke er nog volgen zouden, eer zijn reis volbracht zou zijn. Van Kazan begaf hij zich per stoomboot naar Nischni-Novgorod op de boot geraakte hij in gesprek met een boer uit het gouvernement Tambov; en hoe omziehtig beiden ook waren in het uitspreken hunner geheimste gedachten, wat in Rusland altijd gevaarlijk is, toch kwamen zij van elkander te weten, dat zjj één Heer dienden en op reis waren naar hetzelfde Vaderhuis. De boer ver telde daarop, dat er in het gouvernement Tambov vele ware Christenen woonden, die in alle stilte des Zondags te zamen kwamen om Gods Woord te onderzoeken, en dringend noodigde hij Nathan uit hem te vergezellen, om eenige dagen in hun midden te vertoeven. En daar hij reeds lang een sterk verlangen had gekoesterd naar gemeenschap met andere kinderen van God, en ook wenschte gedoopt te worden, besloot hij van deze gelegenheid daartoe gebruik te maken. Toen hij ech ter, na veel liefde ondervonden te hebben van deze stillen in den lande, verkwikt en versterkt in 't geloof, zijn reis weer dacht te vervolgen, werd hij ziek. Met groote hartelijkheid werd hij verpleegd in de woning van den boer, wiens vrouw en beide zoons zich, evenals hij, beijver den om den geloovig geworden Israëliet als een broeder in Christus te dienen. Eenige maanden verliepen er en langzaam begon hij te herstellen. Intusschen be vreemdde het hem zeer, dat hij nog volstrekt geen tijding ontvangen had van zijne geliefde betrekkingen, aan wie hij van deze omstandigheid bericht gegeven had. Wel was hem nu en dan iets ter oore gekomen van vervolgingen, van ro- geeringswege tegen de Joden ingesteld, van verdrijving en verbanning naar het Jodengebied, maar zijn echtgenoote woon de daar immers reeds, en Benjamin, aan wien hij eveneens geschreven had na zijn aankomst in Tambov, zoowel als aan zijne moeder, had toch het volste recht in Moskou te wonenEvenmin was het aan te nomen, dat al zijne brie ven, sedert eenige maanden geschreven, verloren zouden zijn geraakt, want op de voorgaande had hij geregeld antwoord gekregen. Zoo stonden de zaken, toen Iwan Strobolowsk een onderkomen kwam zoe ken in dezelfde woning, waar hij zoo gastvrij opgenomen was. De vrees der bewoners, dat den pelgrim de afwezig heid van kruisen en heiligenbeelden in 'toog vallen en hij bemerken zou, dat zij ketters waren, was niet ongegrond indien zij echter gemeend hadden, dat dit onaangename gevolgen voor hen heb ben zou, dan lieten zij die gedachte al spoedig varen. "Wel was Iwan zeer vroom naar de meening van allen, die hem ken den, want hij nam getrouw al de voor schriften der kerk in acht en had reeds vele bedevaarten gedaanevenwel was hij geen ij veraar voor het gezag der kerk, en was het hem tamelijk onver schillig wat anderen dachten of geloofden; en in plaats van vrome toewijding, zoo als men meende, was het slechts zucht naar verandering geweest, die hem had doen besluiten pelgrim te wordeD, zoowel als tegenzin in zwaar en geregeld werk. Met oprecht gemeende verontwaardiging sprak hij ook over de onrechtvaardige behandeling, den Joden aangedaan, en dit punt eenmaal ter sprake, vertelde hij zóóveel, dat Nathan inderdaad bange voorgevoelens begon te koesteren aan gaande zijne familie. Iwan was juist in Moskou gekomen vóór het Paaschfeest GOD LAAT ZICH NIET BESPOTTEN. Voor eenige tijd had er, zoo lazen we in een onzer bladen, een treffende gebeurtenis te Maasluis plaats. Eenige jongelieden waren in een herberg, om deu tijd door te brengen in het botvieren van alle goddeloosheden. Men wist, na alles reeds uitgevonden te hebben, bjjna niets meer te doen, toen eindelijk een hunner op de gedachte kwam, om ai spottende het H. Avondmaal te vieren. Do herbergier werd verzocht de tafel te overdekken met een wit klee 1 en brood er op, maar in plaats van wijn moest een kan jenever opgezet worder. De een der goddelooze voorwerpen zcu het brood breken, en een ander zou en had er eenige wekenvertoefd, zoodat hij getuige was vem do gruwzame uit drijving der Israëlieten, daar woonachtig; cn toen hij vernam, dat Nathan plan had over Moskou naar Witebsk te gaan, raadde hij hem dit ten sterkste af. Weinig goeds kon hom daar te wachten staan terwijl het bovendien nauwelijks te be twijfelen viel, of zijn zoon Benjamin had de stad reeds verlaten, zoowel als de familie Mirandi, bij wie zijne moeder inwoonde. Nathan besloot dus in eens door naar Witebsk te gaan, in de hoop hen allen daar te vinden en, gedreven door angst en onzekerheid, gaf hij zijn voor nemen te kennen, den volgenden dag tegelijk met Iwan te vertrekken. Diep bewogen nam hij afscheid van den boer en zijn gezin, en droeg hen vele groeten op aan de bekenden, die te ver af woonden om ze eerst nog een bezoek te brengen. Tot de stad Orel zou Iwam hem vergezellen, om vandaar naar Kiew te gaan, terwijl Nathan zijn reis zou vervolgen naar Witebsk. Op dezen tocht moesten zij een bosch doortrekken en daarin overnachten. Eerst hield Iwan eenige uren de wacht bij het vuur, door hen aangelegd om de wilde dieren op een afstand te houden, en daarna nam Nathan zijn plaats in, terwijl hij zich ter ruste begat. Niets anders verbrak de doodeljke stilte dan het gehuil der wol ven, die soms tot op geringen afstand naderden; doch Waiscovitz was aan zulko geluiden gewoon cn verschrikte er niet van. Toch ontstslde hij eensklaps, toen daar een gedaante naderbij sloop, dan don wijn of liever den jenever in een beker schenken. Terwijl nu alles in gereedheid was gebracht, en allen om de tafel plaats hadden genomen, ging een opstaan die het brood zou breken, om daarbij een toespraak te houden. Met het brood in de hand staat die man gereed. Men hoorde niets, God de Heere had den spottor op zijn goddeloos werk gestraftdo man werd stomeen ander die den jenever, die jn moest voorstel len, inschonk,, werd opdat oogenblik krankzinnigde andere, het oordeel Gods ziende, vluchtte in allerijl de herberg uit. Zoo kan men zienO verwaand men- schenkind! God laat zich niet bespotten. Een woord van waarschuwing aan ouders mag niet achterwege blijven, om onze kinderen op te voeden in de vreeze des Ileeren, ze te onderhouden om niet in gezelschap van diegenen zich te begeven, die losbandig daar heen leven en gebro ken hebben mot God en Zijn Woord. Anarchisten en socialisten hebben het er op toegelegd om te spotten met alles wat heilig is, maar eens kom! de groote dag des Ileeren, dan zal ieder die nu spot met Hem, in wiens hand ons leven is, en die spreekt en het is, en die doet met de menschenkinderen wat hij wil, dan zal alles openbaar worden. O Anarchist en Socialist ook gij zult moeten buigen voor den Christus der Schriften, nu hoort men uw hoon en smaad, maar dan zal het woord u toeklinken en de vijanden van Hem zullen aan Zijn voeten worden doodgeslagen; dan te laat, voor eeuwig te laat en daarom wilt gij de oplossing van alle nooden, dan tot dien God toe vlucht genomen, die alles in Zijne hand heeft. Doetichem. Wbl. Onbegrijpelijk. Zaterdagmorgen heeft het Ministe rie collectief ontslag genomen. De heer Roëll is bij de Koningin ontbo den. waggelend als een dronken man, doods bleek en zwijgend. Bij het vuur gekomen zakte de gestalte in eenhet was een knaap van ongeveer vijftien jaar, mager als een geraamte en blijkbaar uit geput van honger; zijn zwarte haren hingen ordeloos om zijn uitgeteerd ge zicht, en met zijn bolle oogen staarde bij Nathan aan, als wilde bij zonder woorden om ontferming 3meeken. „Wat wilt gij, arme jongen, en waar komt gjj vandaan P" vroeg Waiscovitz met zooveel deelneming in zijn stem, dat voor een oogenblik de doffe wezen loosheid plaats maakte voor een straal van hoop. „Broodstamelde hij, nauwelijks hoor baar. Nathan haastte zich zijn valies open tc makenhij nam er een stuk gersten- koek uit, dat hj den knaap toereikte, die het gretig verslond. Gaarne had hij hora meer willen geven, maai hij vrees de, dat het den uitgehongerde niet goed bekomen zou. Hij schonk een bekertje wijn in, en nadat de knaap dit geledigd had, sloten zich zijne vermoeide ooglo den en viel hij in een diepen slaap. Met vaderl jke bezorgdheid sloeg Nathan den knaap, in wien hj een zoon Israels herkende, gade, en wikkelde hem in zjn eigen mantel. Ook wekte h j den pelgrim niet op het vastgestelde uur, maar bleef in treurige gedachten verzonken zitten waken tot het aanbreken van den morgen stond, toen Iwan wakker werd en niet weinig verhaard opkeek nog een derde persoon te vinden. Wordt vervolgd.) area

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1894 | | pagina 1