Vrijdag 16 Maart1894. Negende Jaargang No. 137. Antirevolutionair Orgaan t ii i ii- ii n i. u .'ui-; n ii f. üsj ramsi FEUILLETON. Jodenvervolging in Rusland, IN HOC SIGNO VINCES DE YERSTOOTENEN De Crisis. Zoo is dan de kieswet, waar zoo lang en breed over gedebatteerd is, door den Minister ingetrokken. Het amendement-De Meyier, bedoelende (na driemaal gewijzigd te zijn) het kiesrecht te verleenen aan alle hoof. den van gezinnen, die in een woning gehuisvest zijn van één vertrek met keuken of achterhuis, en aan alleen- wonenden en inwonenden, die een vertrek met een haardstede hebben welk amendement werd aangenomen met 57 tegen 41 stemmen was den heer Tak te kras. Ofschoon hij dit amendement niet vóóruit onaanne melijk verklaard, wèl ontraden had, stond hij onmiddelijk nó de aan neming op om aan de vergadering mede te deelen, dat daardoor het karakter van het Regeeringsontwerp verloren zou gaan, en dat hij het dus niet verder wenschte te verde digen. Deze slag is menigeen onverwacht op het lijf gevallen. Zij, die zoo'n beetje „tusschen door" wilden zeilen zij die inzagen, dat een belangrijke uitbreiding van het kiesrecht toch niet meer is tegen te houden, maar die het tevens nog gaarne wat be perkt willen houden, hoopten, dat de Minister zich ten slotte wel bij het amendement zoude neerleggen. Nu hij dit niet deed, wordt er gejuicht èn door de conservatieven, omdat nu die „akelige" wet van de baan is, èn door de radicalen, omdat de heer Tak geen water in zijn wijn heeft willen doen. Nu, de vreugde der conservatieven zal spoedig voorbijgaan, want ken nelijk wenscht de meerderheid van ons volk finale uitbreiding, en tegen dien stroom is moeielijk op te roeien De toekomst is aan de voor dit doel radicaal-gezinden. Als het tegenwoor dig Kabinet heenging en een meer behoudend Ministerie optrad met eene meer gematigde kieswet, zou dit den gang van het politieke werk 36.) OP DE HOOFDSTUK X. TIJDING UIT EEN VER LAND EN NIEUWE HOOP. Alexandrowitsch durfde nu niet langer te vertoeven, maar hoopte in de gele genheid te zullen wezen nader naar hare omstandigheden te vernemen. Na zijn vertrek verliet ook Rebekka de kamer, en begon onder tranen en gebed haar kleederen in te pakken. Eenige nren later trof Alexandrowitsch haar aan bij de familie Baltikof, waar zij, op Ruth's verzoek, opname gevonden had, althans voor eenige weken, en in dien tijd hoopte zij antwoord te ontvangen uit Odessa. Levi Baltikof stelde zich daardoor wel onder verdenking van tot het geloof der Christenen over te hellen, en dit zou hem bij velen zijner geloofsgenooten in groote verachting brengen doch zijne goedhartige natuur kwam er tegen op een hulpeloos meisje onbarmhartig te vorstooten en aan allerlei ellende prijs te geven, en bovendien miste hij dien farizeeschen ijver voor de godsdienst zijner vaderen, waardoor het hem mogelijk geweest zou zijn elk gevoel van medelijden te smoren. En wat Ruth betrof, zij was niet bij machte geweest ook maar den min sten tegenstand te bieden of een wei gerend antwoord te geven aan Nathan's meest geliefde zuster want tot in het diepst harer ziel was zij geschokt, al lerlei twijfelingen van vroeger waren met vernieuwde kracht bij haar opgere zen, en zij kreeg een gevoel, alsof de laatste steun haar ontzonk, toen ook thans, als zij dan ook duidelijk hun afwijkende gevoelens omschrijven. Dan kan de andere an tire v. kiesver- eeniging bij herstemmingen ook met haar onderhandelen. Maar zonder eenig beding zich bij de liberalen voegen, dit is voor „christelijk-historischen" een poli tieke zelfmoord, een schandelijke de sertie. Het denkendstdeel van de natie. De liberalen hebben zichzelf lan gen tijd „het denkend deel" van de natie genoemd. Maar nu zijn zij overtroffen door hun kleinkinderen. In eene te St. Anna Parochie gehouden lezing heeft, luidens een verslag in de N. Rolt. Crt. de heer Domela Nieuwenhuis de verdeeldheid onder de socialisten hieruit verklaard, dat deze landgenooten veel „naden- kender" zijn en daardoor ook veel zelfstandiger optreden dan de andere partijen. Op die manier gaat toch van gemeld liberaal testimonium de glans wel een beetje af, want men kan nu eens opmerken waar al dat „denken" buiten Gods "Woord om toe leidt. Het is een ladder, die al naar beneden voert; die de „zelfstandigen" op de verschillende sporten in on derling gedrang en onderlinge ver deeldheid houdtmaar die de lieden toch allengs meer doet omlaag schui ven. Tusschen de leden van het geheele gezelschap blijft evenwel verband de overgangen zijn geleidelijk. Wie kan b.v. nauwkeurig zeggen, welke liberale Kamerleden tot de oud- liberale partij behooren, en welke tot de radicale? En wat nu de socialisten betreft, de heer D. N. heeft ze onderscheiden in parlementaire of autoritaire èn revolutionaire of li- braire socialisten van de eerste soort heeft hij gezegd, dat zij door kies recht-uitbreiding hun doel willen bereiken, dat zij het program der Er komt dus geen eind aan al het splitsen en sorteeren, en wie geeft de grenzen aan tusschen al die familieleden Deze laatste uitdrukking is niet te sterk. Want hoe groot naar het aange zicht de verwijdering ook is, de familietrek van Gods miskenning in de politiek blijft toch aan allen gemeen. Bij hen allen heeft het woord „zelfstandig" oen geheel an dere beteekenis dan bij dezulken, die gelooven aan onfeilbare aanwij zingen voor het uitgangspunt en de richting van het politieke leven. Of korter gezegd, langs geheel de lange linie, die loopt van de conser vatieven tot de anarchisten, vindt go overal, dat men de politiek laat rus ten op het menschelijk denkenter wijl de antirevolutionairen of ehriste- lijk-historisch-gezinden zich met hun denken baseeren op het vaste fun dament van Gods Woord. Kou liet waar xiji; „Eveneens was het onzen tijd voor behouden" zoo lazen wij in het Nieuws van den Dag" op 20 Febr. jl. in een aitikel strekkende tot verklaring' en tot aanprijzing van het politieke leven „de menschen tot het algemeen inzicht te hpbben ge bracht, dat politiek niet is een baat zuchtige strijd van personen en par tijen tot hunnen strijd in den diep- sten grond worden gedreven door beginselen. En beginselen van staat kunde wortelen in de geheele levens- en wereldbeschouwing van den mensch.'' Zou het waar zijn, zoo schrijven wij hierachter. En wij bedoelen hiermee Israëliet om aan een universiteit te wor den toegelaten, om ook maar een wei nig hoop te kunnen koesteren, dat zoo iets binnen eenige jaren zou kunnen gebeuren. Wel zou hij nog eenigen tijd moeten besteden aan voorbereidende stu die, doch ik vrees, dat slechts nieuwe teleurstelling hem wachten zullen." „Ik ben het volkomen met u eens," zei Alexandrowilsch, „doch meen de bezwaren wel uit den weg te kunnen ruimen. Wat het eerste betreft, zou ik u willen verzoeken, mij toe te staan de zaak zelf met mevrouw Waiscovitz te bespreken, daar ik toch naar Odessa denk te vertrekken en haar uit naam van uw echtgenoot een bezoek te brengen. Keurt uwe schoonmoeder het plan goed, dan zou ik door middel van invloedrijke vrienden hem wel toelating kunnen verschaffen, wellicht aan de hoogeschool te Odessa of anders in Moskou." II? Deze Courant verschijnt eiken Trfjdag. Abonnementsprijs per driemaanden franco per post 50 Cent. Amerika bfjveoruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Alle stufefeen voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. maar vertragen, en zou na korten tijd de electorale quaestie opnieuw aan de orde moeten komen. En dan want wij leven snel en de Socialisten zitten niet stil zou dit wellicht met heel wat moer rumoer gepaard gaan dan thans. Daarom, ook al hadden wij veel liever gezien, dat de heer Tak het amendement-De Meyier vóór de stem ming even duidelijk onaannemelijk had verklaard als eenige dagen te voren het amendement-Mackay-Van Alphen op art 3, nu eenmaal de beraadslaging over de wet gestaakt is, hopen wij dat eene nieuwe Kamer haar weldra zal kunnen hervatten, en dat de wet or dan door zal gaan zonder beperking (want het stellen van den eisch, dat de kiezers bij hun woonvertrek, als zij een huis gezin hebben, ook nog een keuken of achterhuis moeten kunnen aan wijzen. beperkt vooral op de dorpen veel te sterk;) veeleer met eenige verruiming, n.l. door het laten weg vallen van de schrijfproef. Doch laat ons afwachten wat de toekomst baren zal. Terwijl wij deze regelen schrij ven (Maandag) is er nog niets van de Regeeringsplannen bekend. Moge God ons volk bewaren voor onstui mige revolutionaire woelingen. Geve Hij wijsheid aan de leiders en on derworpenheid aan geheel de natie. Hij alleen is het machtig. Hij ver andert de tijden en stonden. „Christelijke" liberalen. Op sommige plaatsen richten enkele kiezers, die het in de antirevolutio naire kiesvereeniging niet meer naar hun genoegen hebben, een apart ver- eenigingske op, omdat zij zich toch ook niet bij de Liberalen willen voe gen, en „christelijk-historisch wen- schen te blijven. De Vaderlanderhet orgaan van Dr. Bronsveld en zijne vrienden, raadt dezen maatregel af, en acht het beter, dat zulke malcontenten voortaan met de liberalen medeloopen, want immers er zijn ook wel „christelijke" liberalen, zeer gods dienstige mannen zelfs, al bewegen zij zich wat vrijer in de politiek Dit lezende kwam ons te binnen hetgeen wij Dr. Schaepman (nu juist geen medestander van Dr. Bronsveld, maar dan toch wel waarlijk een „christelijk" man) eens hoorden zeggen, to n hij bezig was voor eene roomsche kiesvereeniging de Gelling te bepleiten, dat de Roomschen wèl met de Antirevolutionairen, maar niet met de Liberalen kunnen sa menwerken: „Wij ontkennen niet" aldus riep hij met verheffing van stem uit dat vele liberalen niet gaarne dat plechtanker in het leven zouden willen missen, hetwelk zij „God" noemen; maar dien God, die óveral gediend wil wezenniet slechts in de kerk, maar ook in het werk ook op het kantoor en op den akkerook in de school en in de vergadering der volksvertegenwoor digers neen dien God erkennen zij niet." Kan Dr. Bronsveld dat nu op goede gronden tegenspreken O neen, maar hij zelf vindt het ook zoo noodig niet, dat de godsdienst in de politiek getrokken wordt. Ilij is dus in dit opzicht „liberaal". Intusschen wil hij geen afstand doen van den naam van godsdien stig te wezen, en daarom raadt hij andere „christelijk" gezinden om maar zijn spoor te volgen. Nu, het is er mij dan ook een „godsdienst" en een „christendom" naar, als men in de kerk Christus be lijdt, en in het staatsburgerlijk leven Hem verloochent Eerlijke en nadenkende christenen kunnen zich in zulk eene positie onmogelijk schikken. Als zij hun afwijkende inzichten meenen te moe ten propageeren, en voor dat doel een nieuwe vereeniging oprichten, toonen zij ten minste karakteral- Rèbekka beleed, dat Jezus Christus de belootde Messias was. Zij wist niet meer, waaraan zich vast te klemmen het eene ontzonk baar, en het andere durfde zij niet aangrijpen. In dien geest schreef zij ook aan Nathan, en zij smeekte hem toe te zien, dat hij, behalve door de menschen, ook niet door God verstooten zou worden, zoodat hij dan nimmer deel zou hebben aan de heerlijkheid, die Israël wellicht waohte; tevens beloofde zij hem echter aan zijn verlangen te voldoen van nauwkeurig de Schriften te onderzoeken, hoewel het haar voorkwam, dat dergelijke studie liever aan de Rab bijnen moest worden overgelaten. Rebekka was juist bezig aan haar broeder te schrijven, toen Alexandro witsch inkwam, en, terwijl zij zich haastte den brief af te maken, trad hij in gesprek met Benjamin, en bood aan hem op zijne kosten te laten studeeren aan een fier universiteiten. De oogen van den jongeling schitterden, de lucbt- kasteelen, zoo kort geleden ingestort, rezen plotseling weer op voor zijn ver beelding indien het hem gelukken mocht zijn diploma te behalen, dan was zijne vrijheid niet langer beperktzijn lieve moeder zou dan eindelijk de benauwde, drukkende atmosfeer van een overbe volkte stad in het Jodengebied kunnen verlaten. De weg tot eer en aanzien stond voor hem open, en zoo was er dan reeds één scheidsmuur tusschen hem en Olga weggeruimd „Welnu, hoe denkt ge er over? vroeg Alexandrowitsch glimlachend. Aarzelend keek Benjamin naar zijn moeder, die minder met het voorstel ingenomen scheen. „Zijne grootmoeder heeft tot heden toe voor zijn opleiding zorg gedragen," sprak zij, „wij zouden dus eerst hare meening h'erover moeten weten boven dien is de kans al te gering voor een radicalen overnemen, en wèl voor afschaffing van 't privaat bezit zijn, maar zonder zich daar voorshands druk mede to maken. De tweede soort acht hij best vereenigbaar met de „communistische" anarchisten, welk soort weer wordt onderscheidon van de individuëele anarchisten. (Wordt vervolgd.) mm i Dan toeh zou het wel verworpen zijn

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1894 | | pagina 1