?'i)DÜ 11111M0M1S61S 1SJ 2IiTOSIl lOUM Vrijdag 23 Februari 1894. Achtste Jaargang No. 434 An tirevo lu tionair Orgaan IN HOC SIGNO VINCES Tl FEUILLETON. DE VERSTOOTENEN Jodenvervolging in Rusland T BOEKHOVEN mMMELSMJH. s j tS Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bijvoernitbelalirg f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal. Boekaankondiging 5 Cent per regel en maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertent iën eu verdere Administratie franco toe te zendess aasi den Uitgever. Een „onbereikbaar" ideaal De Standaard zette onlangs op nieuw uiteen, dat vooral na de les van '91, toen de Roomschen door hun felle oppositie tegen het Re- geeringsbeleid op zoo harde, haast schreven we op zoo ruwerevoluti onaire wijze de samenwerking met de antirevolutionairen afbraken, bet zaak is niet weer met hen in het stembusschuitje te gaan zitten, zonder een vaster accoord te maken. Het Centrumofschoon de goede bedoeling van de Standaard niet miskennende meent, dat dit orgaan iets onbereikbaars nastreeft. Vooreerst acht het Centrum het al moeielijk om de leiders, hetzij in elke partij afzonderlijk en later in vereenigde zitting tot overeenstemming te bren gen en heeft men dan eenmaal e~n ondubbelzinnig program klaar, dan zal, zoo vreest de redactie, de geheele massa kiezers er zich toch niet aan houden, en zal zulk een program dus niet leiden tot „vastheid en veiligheid, maar zal men „teleurstel ling en bedrog"'oogsten. Dit is ook ge noeg bewezen,denkt hij, door de histo rie der liberale partij, die het eene pro gram na het andere lanceerde, maar die gedurig van tactiek veranderde. „Wat" - zoo vraagt het Centrum 34.) OF DE HOOFDSTUK X. TIJDING UIT EEN VER LAND EN NIEUWE HOOP. Aan ieder afzonderlijk had Nathan mededeeling gedaan van den vrede, die zijn deel geworden was, en de dringende bede gericht om toch de Schriften te onderzoeken en Jezus van Nazareth niet langer te verwerpen, maar Hem te er- .kennen als de beloofde Messias, wiens lijden en sterven lang tevoren door de profeten was voorspeld. Hij smeekte hen zich niet te verzetten tegen de waarheid, gelijk hij dit zoo lang gedaan had, en hem te verblijden met het bericht, dat zij geneigd waren „te zien of deze din gen alzoo waren." Het was Ruth onmogelijk den brief ongeopend te laten, totdat Alexandro- witsch vertrokken was, hoewel zij niets liever zou gewenscht hebben, dan gansch Hoe moet nu over deze tegenbe- denking van het Centrum geoordeeld worden Yan grond ontbloot is zij zeker niet. Maar wij hebben er wat bij te voegen, dat o. i niet uit het oog mag verloren worden. Wij geven aan het Centrum dade lijk toe, dat zonder de „weeropbloei- ing van het christelijk element in onze natie" niet veel goeds gelukken of gedijen zal bij het regelen dei- Staatszaken. Maar die weeropbloeiïng heeft toch ook weer den steun noodig van een goede organisatie der thans beschikbare krachtenom alzoo van tijd tot tijd de vruchten van onzen arbeid te plukken. Ben jong boompje kan reeds heerlijke, groote appelen voortbrengen en nochtans verre van zijn vollen wasdom zijn. Er is niets, dat, ook bij eene partij, den groei en de uitbreiding en de innerlijke kracht zoozeer bevordert als het le veren van een matige vrucht. Daar door wordt ook uitwendig de partij gekend. En dat is wel eens noodig, want de innerlijke drijfveeren worden zoo weinig onderzocht en gewaar deerd door de lieden van andere partijen. Maar hoe zullen er vruchten van den boom vallen, zoolang de minder- alleeu te zijn met dien achat, om den vrijen loop te kunnen laten aan den stroom harer gewaarwordingenen ook Benjamin brak den zijnen terstond open. Terwijl zij lazen, sloeg Alexandrowitsch hen nauwkeurig gade, al was hij in ge sprek getreden met Baltikof en Nitschewo. In 't eerst schenen beiden den inhoud als te verslinden, daarna teekende zich verbazing en eindelijk ontsteltenis op hun gelaat. Benjamin werd beurtelings rood eu bleek, en keek van terzijde naar Alexandrowitsch met iets wantrouwends in zijn blik, als begon hij te vreezen, dat deze een bedrieger was, terwijl zijne moeder van voren af aan begon te lezen, blijkbaar in de meening, dat zij verkeerd gekeken had. De brief was door Nathan, zelf geschreven, dit leed geen twijfel; indien zelfs de inhoud haar daarvan niet de verzekering had kunnen geven, zoo had zij nochtans terstond zijn schrift herkend. Eindelijk gaf zij het papier aarzelend aan Baltikof over, als wilde zij van hem weten, wat zij doen of ant woorden moestdeze las het geschrevene haastig door, gaf het haar terug, en zei niets tot groote verwondering van Alex androwitsch, die van hem althans een uitbarsting had verwacht. „Misschien heirlspartijen zich niet tijdelijk aan eensluiten Nu is het volkomen waar, dat de politiek zeer ingewikkeld is, en dat de inzichten over het wathet hoe en het wanneer ook bij bekwame Staatkundigen nog al eens verande ren. Ook is het waar, dat er na zekere afspraken soms in het geheim bedrog wordt gepleegd. Maar om dit laatste geheel te voorkomen, zou men zelfs uit het instituut der Kerk moe ten gaanMaar wat hier vooral weegt is, dat de partijen, die waar lijk naar verheffing van het christelijk clement in de natie jagen, een vaste basis voor hun program hebben. Het is o. i. een groote fout van het Centrumdat het te dezen opzichte de christelijke met de niet-christe- lijke partijen gelijk stelt. De liberale program-wisselzucht bewijst nog vol strekt niet het onbereikbare van bestendigheid in de christelijke poli tiek. Het komt er maar op aan, dat men meent wat men voorgeeft te zijn, en dat dus zich „christelijk" noe mende staatslieden weten te zeggen welk effect die christelijke zin voor hen sorteert bij het behandelen der hoofdquaëftiën, die het Centrum op somde. Wie dat niet zeggen kan, en er ook niet naar streelt, maar alles van „den loop der zaken," van het „toeval" laat af hangen, die is niet christelijk in zijn politiek. Gewaagt dus het Centrum van iets onbereikbaars, als zij op het „vast accoord" ziet, dan kan de redactie hierin wel gelijk hebben, maar dan is dat, dewijl er onder de Roomschen niet genoeg christelijken zin in de politiek wordt gevonden en dat zij dus in dit opzicht aan de liberalen gelijk zijn. Helaas, er zijn maar al te veel teekenen, die dit ook doen gelooven. bedwingt hij zich beleefdheidshalve," dacht hij, en wendde zich nu tot mevrouw Waiscovitz met de vraag, of zij den volgenden dag een brief gereed kon hebben voor haar echtgenoot, dan zou hij de bezorging er van op zich nemen. „Ja zeker," antwoordde zij haastig; „maar is er kans, dat hij in de rechte handen komt?" „Zonder twijfel," was het antwoord; „ik heb vrienden te Tobolsk, die niet onder politie-toezicht staan, en gaarne bereid zullen wezen den brief persoonlijk aan uw echtgenoot te overhandigen." Daarop vertelde hij aan Benjamin, dat hij dokter Scheidel den vorigen dag ge sproken en van hem vernomen had, welke bittere teleurstelling hem naar Witebsk terug had doen keeren. „Wat! kent u dokter Scheidelriep de jongeling zichtbaar verrast uit, en nu geraakte hij al heel spoedig in druk gesprek met Alexandrowitsch, die weldra bemerkte, dat de jongeling vlug van bevatting en goed ontwikkeld was. „Mij dunkt," zei bij eindelijk, „dat gij veel lust hebt tot de studie?" „Boeken zijn mijn beste vrienden!" antwoordde Benjamin, terwijl zijn oogen fonkelden, „maar zonder leermeesters kan Gewetensdwang- Te Bergum in Friesland is, vol gens bericht in de N. Rott. Crt. een curieus geval van „rechtspleging" gepasseerd. Yier personen, bij gelegenheid van de regeling eener nalatenschap voor den kantonrechter opgeroepen, zouden, ofschoon tot de doopsgezinde gemeente behoorende, door dezen ambtenaar gedwongen zijn een eed af te leggen, in plaats van eene ge wone belofte (zooals anders aan de doopsgezinden wordt toegestaan) en zulks omdat zij nog niet als belijdend lid tot de gemeenschap der doopsge zinden waren toegetreden. Wij kunnen niet anders zien, of dit is een indringen in de regeling van kerkelijke verhoudingen, dat moeielijk anders dan als gewetens dwang kan aangeduid worden. Nu eenmaal de „doopsgezinden" volgens de wet zijn vrijgesteld van het afleggen van den eed, mag, dunkt ons, de rechter die vrijstelling niet beperken en binden aan een kerkrechtelijke handeling. De tot eedzwering gedwongenen hebben zich dan ook, naar men meldt, bij den heer Minister van Justitie hun beklag ingebracht. Met belangstelling wordt de uitslag- verbeid. lie sociale nood In ons land schijnt het soms, als of vele roomschen nog weinig of niets gevoelen van den socialen nood, die heerschende is. Alleen in ver band hiermede is het ook te ver klaren, dat zij in '91 de antilibe rale Kamermeerderheid zoo roekeloos uit elkaar gedreven hebben, en dat zij daarvoor een wetsontwerp aan grepen, dat door een roomsch mi nister was opgesteld, en, dewijl het men het niet ver brengen," liet hij er met een zucht op volgen. Nu kwam het gesprek op de moeielijke omstandigheden, waarin de geheele fami lie verkeerde, en Alexandrowitsch, die dit alles met veel deelneming vernam, dacht er ernstig over, ot het hem niet mogelijk zou wezen op de een of andere wijze hulp te bieden. In de eerste plaats wenschte hij iets te doen voor den eenigen zoon van zijn vriend en broeder Wais covitz hij besloot echter nog te wach ten met eenig voorstel dienaangaande en de zaak rustig in overweging te nemen tot den volgenden dag, wanneer hij eerst Rebekka wilde bezoeken. Deze was voor- loopig met de familie Mirandi uit Smo- lensko meegekomen om de zieke te ver plegen, die zoozeer aan haar gewend was, en de meisjes onder toezicht te houden, die nog zoo moeielijk hare zorgende liefde missen konden. Zoo nam Alexandrowitsch dan afscheid en keerde terug naar zijn logement, doch eer hij zich ter ruste had gelegd, wist tante Rebekka reeds alles van den vreemden heer uit Siberië, want Benjamin was terstond heengeloopen om haar het nieuws mede te deelen. Hij sprak echter met geen enkel woord over de nieuwe inzichten van zijn vader, geen enkel specifiek-roomsch belang schaadde cn door hem op de beste gronden kon worden verdedigd. Maar buiten ons land schijnen de roomschen er dan toch meer van te beseffen. Een Luiksch bisschop ten minste, Mgr. Doutrelouxgeheeten, waarschuwt, in aansluiting aan 's Pausen - encycliek, ernstig tegen het kortzichtig of luchthartig voor bijgaan van den socialen toestand. Hij wijst op de machtige organi satie der socialisten, op den snellen aanwas der democratische strooming, op den machtigen invloed van de afgedwongen uitbreiding van het kiesrecht, en dat alles doet hem zijnen landgenooten toeroepen slaapt niet in, laat geen loomheid of laf hartige vrees u van het werk hou den, maar neemt zelfstandig het goede uit de voorstellen der soci aal-democraten over, en bestrijdt ook daardoor hun grove dwalingen. Uit de Pers. EEN "VOLKS-BELANG. Niet alle landbouwers nemen er maar zoo dadelijk genoegen in, dat dr Bond van Suikerfabrikanten den prijsde bieten op flO.per 1000 kilo heeft gesteld. In N.-Brabant nl. in de gemeente Wouw, Rozendaal, Nieuw-Vosmeer en andere hebben vele gegoede boeren, die niet van het voorschot afhankelijk zijn, tot heden geen land aangegeven. Intutschen spoedig zullen zij ook moeten volgen, onmachtig tegenover den Bond, die den prijs in de hand heeft. Dr. Vitus Bruinsma te Steenbergen, de wakkere kampioen voor de bieten-boeren, schrijft o. m. in de N. Rott. Ct.\ j „Noodgedrongen zal de landbouwer zich misschien nog dit jaar moeten on derwerpen, maar hij weet, dat tegen den prijs van f 10 de bictenbouw, op eenigs- zins groote schaal doorgevoerd, op den duur geen voordeel meer afwerpt en schadelijk moet werken op zijn bedrijf; daarbij is hij overtuigd, dat de fabrikant op dit oogen blik misbruik maakt van de weinig vermoedende welk een bigde tij ding hij haar onthield. Zijn stellig voor nemen was het evenwel, de boeken der profeten nauwkeuriger dan ooit te gaan bestudeeren. „Jezus Christus is uw Messias, heeft moeder gezegd," dit waren de laatste woorden door Olga tot hem gesproken, „Als het toch eens waar was?" Rebekka zag den volgenden dag met vurig verlangen uit naar de komst van den vreemden heer, want Benjamin had haar verteld, dat zijn vader ook voor haar een brief meegegeven had. In den namiddag kwam Alexandrowitsch, en vond haar in gezelschap van den ouden heer Mirandi en zijn echtgenoote; even daarna kwam ook de vrouw des huizes binnen, en zette zich bij hen neder. Terstond opende Rebekka den brief, daar toe aangemoedigd door Alexandrowisch, die gaarne getuige wilde zijn van den eersten indruk, welken dat schrijven op haar maken zou, want hij had N ithan beloofd, hem van een en ander mededeeling te doen. Hoe verbaast was hij echter, toen een glans van blijdschap zich over haar ge laat verspreidde, terwijl hare oogen zich met tranen vulden en de brief aan haar be vende vingers ontviel. (Wordt vervolgd.) Si Wat deed de liberale partij voor de ont wikkeling der nationale bronnen van wel vaart wat mot de regeling der defensie wat voor het belasten der ingezetenen naar draagkracht; wht met de uitbreiding van het kiesrecht; wat met haar scheiding van Kerk en Staatwht met de verbetering der toestanden in de Koloniënwiit met de reorganisatie der gemeentelijke financiën, met de goedkoope reohtspraak, depraotisoher armenzorg, de verbetering van de arbeiders toestanden? Waren het niet alles knollen, die voor citroenen verkocht werden? En bestond feitelijk niet het eenig streven der liberale partij in het ongodsdienstig maken der natie, het aanwendeD van staatsmidde len, om het geloof uit het hart des volks te rukken? Iets, dat juist niet op het politiek program stond, maar haar geboden was op de teekenplank der Loge? „Welnu, wat wij Katholieken wensohen is juist het omgekeerde van wat de liberale partij gedaan heeft." Doch dit kan eerst worden bereikt „als het christelijk element in de natie zoodanig weer opbloeit, dat het in de hooge Regee- ringskringen, in de omgeving der Kroon, in de Ministeries, in de Kamers een overwe genden invloed kan doen gelden, ook al zou men het daartoe uit het lagere volk moeten ophalen."

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1894 | | pagina 1