mm SS M«ÏMIDMII SI Vrijdag 9 Jiuii 1893 Achtste Jaargang. No. 396. Antirevolutionair Orgaan IN HOC SIGN O VINCE S T. BOEKHOVEN, SOMMELSMÏMJH. AS ie stukken voor de Medaetle öestemd, Advertenties! era verdere Administratie franco toe te eenden aan den Uitgever. Onderwijszaken. Het door de Standaard medege deeld V rslag yan de te Rotterdam in de Pinsterweek gehouden verga dering van de Onderwijzersvereni ging is zeer belangrijk. Yeelbetee- kenende voorstellen werden er bepleit en beoordeeld, en kennelijk gingen er twee stroomingen, zij het ook stroomingen van zeer ongelijke sterkte, dooi de vergaderingde eene, de eigenlijke stroom, meer positief aan dringend op den bloei en de bescher ming der eigen beginselen, en mits dien het behoud van een eigen, afgezonderd terrein verdedigenddo andere niet ongenegen om de grenzen tusschen het „neutrale" en het nict- neutrale" onderwijs een weinig te verflauwenof anders gezegdde eene strevend naar beperking van Staatsbemoeiing op schoolgebied, en de andere genegen om uitbreiding- van die bemoeiing te aanvaaiden. Gelukkig echter werd laatstgenoemde strooming geheel verzwolgen door de eerste. Doch laat ons de zaak wat con creter omschrijven. De heer Husen beval de facultatieve splitsing der Staatsschool aanDaar onder verstaat men, dat do Overheid voor de verschillende kerkelijke of godsdienstige gezindheden aparte scho len inricht. Met zeer aantrekkelijke redenen beval de inleider dit voorstel aan. Onze tijd eischt de aldus gesplitste Staatschool, zoo betoogde hijzij zou noodig zijn „voor't behoud van het chr. geloof, van de zedelijke orde in de samenleving en van het onafhankelijk voortbestaan des Va derlands." De Overheidsschool moest voor alle partijen bruikbaar zijn. Door haar slechts voor de ongeloo vigen in te richten, lijdt het volk schade in zijn godsdienstig leven, in zijn zede lijke ontwikkeling, in zijn historisch en nationaal bewustzijn. Het moest gaan om het behoud der groote massa. De chr. school bereikt thans nauwelijks V5 der schoolgaande jeugd, heelt te weinig geld voor haar on derhoud en telt niet genoeg kinde ren uit de meer gegoede standen. Ons volk in zijn geheel heeft de chr. school noodig. De wedergeboorte van dat volk is meer dan de bloei der chr. (bijzondere) school. Dus bij ge volg ook gesplitste kweek-, norinaal- en herhalingsscholen. Thans worden elke zes jaar 500,000 kinderen de maatschappij ingezonden, zonder bij het licht van Gods Woord onderwezen te zijn, en 11000 neutrale onder wijzers oefenen op al die toekomstige medeburgers hun invloed. Krachtig werd echter tegen dit voorstel getuigd door de hh. Lang- hout, Nobels, Smelik, Wiersinge, Jansen en Derksen. Het werd be streden, ls zijnde een miskenning van de door God ons geschonken zegeningen, een aantasten van onze vrij tierende schoolplantals een teruggang naar de school van 1806 als in strijd, in volslagen strijd zelfs, met het antirevolutionair program, en als tot niets nutomdat men zoodoende de groote massa's toch niet bereikt. Men schonk dus klaren wijn, en dat was goed ook. Samenwerking, aaneensluiting, verbroedering, ze is schoon. Doch wat beduidt zij, als zij dadelijk weer met splitting gepaard gaat. Zeker ware het heerlijk, als de ctiristelijke adem en het christelijk^ licht gestadig over geheel het Neder- landsche schoolterrein konden gaan. Maar nu eenmaal de grootste massa onzer landgenooten (ouders en onder wijzers) dat niet zoekt of begeert, en alle dwang in geloofszaken zichzell wreekt, moet vooralsnog de groote meerderheid der schoolbevolking wel aan liet „neutrale" onderwijs overge laten worden. Bij splitsing van die massa zou men weinig winnen. Zij zou een schijntje van christelijkheid wekken op sommige scholen tegen een radicaal-dikke laag- tegen-chris telijke leeringen op vele andere scholen. Neen, dan kwam de heer H. J. Emous uit een geheel anderen hoek. Deze zette de wenschelijkheid van „vrije examens" uiteen. Achtereen volgens ontwikkelde hij de volgende stellingen (verkort door ons weerge geven) 1De opvoeding der kinderen wordt bepaald door haar doel, het welk verschilt naarmate de H. Schrift als richtsnoer van geloof en leven erkend of verworpen wordt. Daarom zullen ook de grondslag en het beginsel der opvoeding in onze vrije chr. scho len geheel verschillend zijn van die der „neutrale" school. 2. De opleiding der onderwijzers moet verband houden met hun later tverk. 3. Wijl het examen dient om na te gaan, of de voorbereiding de onderwijzers voldoende bekwaam maakte, moet ook£het examen ver schillend zijn. 4. Het neutrale examenprogram past dus alleen bij de opleiding voor de neutrale school. Het chr. program rust op andere beginselen, heeft een anderen inhoud, en een andere s!rekking. 5. Door het neutrale program ook voor de chr. onderwijzers te doen gel den, maakt de overheid inbreuk op de vrijheid der chr. scholen. 6. Uithoofde van het publiek ka rakter der school, en het nationaal be lang, daarbij betrokken, is echter het toezicht der overheid ook bij de „vrije" examens noodzakelijk en onzerzijds gewenscht. Dit alles werd samengetrokken in de volgende motie, die de vergade ring aannam: „De 40e algem. vergadering der Yereeniging van Chr. onderwijzers en onderwijzeressen in Nederland, overwegende Over de wijze, waarop deze vrije examens (ontboeid van hun feitelijk bestaand verband met de neutrale school) zouden moeten ingericht wor den, wilde men zich nog niet ver klaren. maar het -beginsel, en de zaak zelve werden gretig aangeno men. Wij meenen daarom te mogen zeggen, dat de Chr. onderwijzers- vcreeniging in den lande hare eere gehandhaafd heeft. Ook in de algem eene vergadering van Christelijk Nationaal Schoolonder wijs, den volgenden dag gehouden, werden zeer levendige discussiën ge houden vooral omtrent de vraag, in hoeverre thans de schoolstrijd nog bestaat, en hoe hij verder is op te lossen. Tot verlevendiging van de gedachtenwisseling werd ook niet weinig bijgedragen door de tegen woordigheid en de fiere houding van den Oud-Minister Jhr. Mr. A. F. De Savornin Lohman. Deze wees er op, naar aanleiding van de ge uite klachten over den achteruitgang van de vereeniging Christelijk Na tionaal (de heer Bijleveld, Secr. had even te voren sterk aangedrongen op het aanwenden van middelen tot bevordering van een nieuwen bloei der Yereeniging) de heer Loh man, zeggen wij, wees er op, dat na de zoogenaamde oplossing der schoolquaestie de belangstelling van vele niet warme vrienden van het Chr. Onderwijs zeer is afgenomen, en dat, zoolang hierin geen verbe tering gekomen is, ook Chr. Nationaal eenigszins zal blijven kwijnen. Hij wil een voorstander geacht worden van de schoolwet-Mackay, dit erkent hij. Maar de rijkssubsidie heeft helaas velen onverschillig gemaakt. Zij be grijpen niet dat wij nog maar tot een begin van oplossing zijn gekomen. De oude schoolstrijd is niet voorbij. Alle onrecht is niet weg. Dat besef moet weer levendig worden. In verband hiermede werd de vraag behandeld welke wijzigingen in de wet van 1878, herzien in 1889, worden bij een nieuwe her ziening wenschelijk geacht. Eerst was er nog sprake van het benoemen eener commissie om de nadere ver langens in zake deze wetsherziening te formuleeren. Doch al spoedig liet men de bijzonderheden rusten vatte het onderwerp in de wol op, en onder luid applaus werd met alge- meene stemmen de volgende motie aangenomen „Do Yergadering van C N. S., „dankbaar, dat bij de herziening in „1889 het beginsel van rechtsgelijk- „heid van de bijzondere school met „de openbare is uitgesproken, blijft „zich stellen tegen het beginsel onzer „schoolwetten en verklaart, dat zij „niets minder wenscht, dan de vrije „school voor de geheele natie." Yooral op de nog verkeerde ver houding van de gemeentebesturen tot de scholen werd gewezen dooi den heer Lohman. Invoering van een gemeentelijk restitutiestelsel (te rugbetaling van uitgespaarde kosten door de gemeentebesturen aan de oprichters van bijzondere scholen) zou te veel strijd in bijna iedere gemeente doen ont' randen. Daarom zou het beter zijn, dat de gemeenten niet meer behoefden mede te betalen in de kosten van het onderwijs, en dat het Rijk alleen bij betaaldeaan alle partijen naar proportie evenveel Dan zou de vrije school allen kun nen omvatten. Dat zou recht zijn. Thans worden uit vel gemeente kassen nog enorme sommen gekwe ten, enkel voor het neutrale onderwijs. Die wanverhouding moet weg. Lieden van alle richtingen moeten zelve voor hun kinderen de scholen bou wen. Ook de liberalen moeten dat willen, om gesepareerd te raken van de kringen waar, naar men vreest, socialistisch onderwijs gegeven wordt. Het is waar, zij moeten dat offeren voor vrije scholen nog leeren, maar het zal toch nuttig zijn. Als maat regel van overgang zouden de ge meentebesturen als schoolcommissiën voor hen dienst kunnen doen. Maar betalen moeten de vermogenden in elk geval zelf. Dat is billijk. De ouders zijn de eerst aangewezenen voor de opvoeding. Onder meer werd nog de invloed van den kerkelijken strijd op den toestand der Yereeniging voor Chr. Nationaal Schoolonderivijs besproken en er gingen een paar stemmen op om de oprichting der legenvereeniging „Christelijk Volksonderwijs" te recht vaardigen. Zekere heer Kleijn meende zelfs, dat Chr. Nationaal moest er kennen, „van het reformatorisch standpunt te zijn afgeweken" en op onheilige wijze een deel der broederen te hebben uitgedreven. Doch toen de Secretaris van het hoofdbestuur bewijs öf intrekking van deze beschuldigin gen verzocht, koos de heer Kleijn wijselijk het laatste. Dat er wel eens onheilig vuur op het schoolaltaar heeft gebrand sedert het begin der kerkelijke actie, werd niet ontkend, maar het Bestuur van Chr. Nationaal kan daarvan de schuld niet dragen, en door het streven naar Christiani- seering der openbare schoei toonen de mannen van „Christelijk Volks onderwijs" duidelijk, dat er wat anders tusschen zit dan alleen ker kelijke teergew eligheid ja, toonen zij, dat zij paedagogisck een ander standpunt innemen. Men kan uit liet bovenstaande bespeuren, dat de vergadering een levendig karakter droeg, qn ofschoon er nu juist niet veel nieuwe stof verwerkt is of nieuwe gezichtspunten geopend werden, loont het toch ruimschoots de moeite, rotitie van het verhandelde te nemen want het is o zoo noodig, dat wij elkaar tel kens de hoofdzaken, waar het in den schoolstrijd om te doen is, in herinnering brengen. llit tie Pers. Brie. Prov. mmmm Deze Courant verschijnt eiken Yrijdag. Abonnementsprs per drie maanden franco per post 50 Cent. Amerika bij vooruitbetlaing f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEYER: Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal. Boekaankondiging 5 Cent per regel en h/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. „dat de grondslag en het beginsel der opvoeding in de Chr. School geheel verschillend zijn van die der neutrale; dat diensvolgens ook de opleiding der onderwijzers en het examen als proef op de opleiding verschillen moeten; dat buiten tegenspraak het neu trale overheidsprogram bij de oplei ding voor de neutrale school past, en dat het examen volgens dat pro gram de principiëele ontwikkeling van ons lager onderwijs tegenhoudt, spreekt als hare overtuiging uit, dat een vrij examen noodzakelijk is voor den inwendigen welstand der Chr. School." LOON NAAR WERK? Onze Rooinsche landgenooten van de fractie-Baklmann kunnen tegenwoordig waarlijk hun plezier wel op. Een paar jaar geleden was 't wel eenigszins anders. Toen vlamden de vreug devuren hoog op en was de blijdschap zoo uitbundig, dat een nuchter toeschou wer zich afvroeg, of er soms één van de vijf op den loop was. Mr. Haffmans was blij „als dc enge len"; de Maasbode jubelde en toostte el- ken dag op de behaalde overwinning. En oppervlakkig bezien was er reden voor. Het antiliberale kabinet vie' en sleepte in zijn val de leger wet met den gehaten persoonlijken dienstplicht mede. „In de diepte des afgronds gestort", juichte men, om er nimmer weer uit te voor schijn te komen. Het liberale kabinet trad op. Het ge noegen, dat de Roomschen er van gehad hebben, kunnen ze waarlijk wel op een velletje octavo zetten. 't Was dan ook meest negatief er kwam geen legerwet. Maar ziet! Eindelijk, na een paar jaar broedensii het kuiken op het Departement van Oorlog uit het ministeriëele ei te voorschijn gekomen en heeft zich den volke gepresenteerd als de legerorgani- satie-Seyffardt. 't Beestje werd dadelijk van alle kanten bekeken en wat ieder dadelijk opmerkt een der pooten, waarop het diertje (dat er overigens erbarmelijk uitziet) nog zoo wat staat is persoonlijke dienstplicht. Nu troosten de heeren er zich mee, dat het beestje toch nooit groot wordt en daar kunnen ze best gelijk in hebben. En mocht men er nog ooit aan denken het uit de kuikenmand in 't kippenhok te zetten, dan zal de één zeggen, dat het lam, de ander, dat het blind is enz. (waar dan ook veel van waar is) en dan zullen de heeren probeeren het den nek om te draaien. En misschien dat het lukt; weinigen zouden er om rouwen. Maar dit verstaan de heeren niet. Als eenmaal Tak's kieswet er door is en daar door gansch nieuwe politieke toestanden zullen ontstaan, dan is per soonlijke dienstplicht, evenmin te keeren, als een bergstroom, die van de Alpen schiet. En dan kon het gebeuren, dat ze den geeselen ontloopen zijn, om de schor pioenen over zich te halen. Dan kon er best een Minister van Oorlog opstaan, wiens pink dikker is, dan Bergansius' lendenen. En dan gaan de heeren met hun spot naar bed. L. P. Br.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1893 | | pagina 1