llMWUlKIDi m
MA,
w^-m
Yrijdag 30 September 1892.
Antirevolutionair
Zevende Jaargang No. 359.
Orgaan
WHS II
(Eerste blad.
ITJE,
:antién
zoon
AM.
IN HOC SIGNO VINCES
Bastiaan de Losbol.
T. BOEKHOVEN.
IT
van
'SSEIi.
k.
lSIAI*».
IN
t 1-
1,50
aard te
ïe
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
uitgever:
Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 centen 3/2 maal
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Alle stukken voor de Itedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
Dit nummer bestaat uit
twee bladen.
Sport en Slojd.
.Harmonische ontwikkeling" is en
wordt meer en meer het gevleugel
de woord van den dag. Maar veel
meer dan een woordeen leuze is
het niet.
Het woord „harmonisch" doet
denken aan een speeltuig met ver
schillende tonen. En nu zit de kunst
hierin, dat men die tonen alle tot
hun recht laat komen. Dat men ze
op een welluidende wijze laat samen
werken, zoodat zij als 't ware één
geheel vormen.
Overgebracht op de kinderen wil
„harmonische ontwikkeling" alzoo
beduiden, dat de toekomstige mede
burgers op zulk een wijze moeten
opgevoed worden, dat zij de ver
schillende vermogens, die er in hun
wezen liggen, alle op doelmatige
manier leeren gebruiken, zoodat zij
later als mannen en vrouwen uit
één stuk in de maatschappij kunnen
optreden.
En dat men daa r in onze dagen
van alle zij en zoo gedurig op aan
dringt, bewijst eenvoudig, dat men
telke s stuit op het gedrag en de
houding van lieden, die niet harmo
nisch iijn ontwikkeld.
D t is dan ook metterdaad het
geva'. Vroeger (twintig of een dertig
jaren geleden) waren het bijna alleen
de z. g. „fijnen," die hun aanmer
kingen maakten op den gang van
het onderwijs, die klaagden over
eenzijdige ontwikkeling. Maar in den
laatsten tijd ziet bijna ieder, die over
de zaak nadenkt, terstond in, dat
er wat gedaan moet worden om het
opkomend geslacht meer evenredig,
meer geleidelijk, meer overeenkom
stig zijn bestemming te ontwikkelen.
De hersenen der kinderen hebben
het lange jaren moeten ontgelden.
Als in een pakhuis of op een graan
zolder zochten de onderwijzers en
leeraren daar hun eigen kennis neer
te stapelen. Opvoeding bij bet onder
wijs kwam niet meer te pas, be
weerde men. Alleen het onderwijs,
dat wil hier zeggen het inpompen
van een vracht kennis, zou alles goed
maken. Dat begon al op de lagere
scholen, maar op de middelbare was
het nog veel erger, en op de hooge-
scholen eveneens.
En wat is uit deze methode voort
gekomen Helaas, een geslacht, dat
medelijden wekt door zijn zwakheid
een geslacht, dat veel meer weet,
wellicht, dan vorige geslachten, maar
dat zijn kennis niet heeft verwerkt,
en dat de bezieling mist om besten
dig weerstand te bieden aan de zor
gen des levens.
Zeker, er zijn veel gunstige uit
zonderingen. Niet alle kinderen zijn
ook aan de zooeven geschetste, ge
vaarvolle proefneming even sterk on
derhevig geweest. Maar van de groote
massa hebben wij niets te veel ge
zegd. In 1875 schreef Prof. Beets
nog maar veronderstellenderwijze
Het ware met de menschheid gedaan,
indien wat opleiding wezen zou, op
deze wijze (nl. door opeenhooping
van leervakken en vermenigvuldiging
van examens,) in nederdrukking ont
wikkeling zou blijven noemen, op
vernietiging uitliep." Maar in 1888
schreef het Nieuws van den Dag
immers een „liberale" courant, rond
uit „wij stoppan onze kinderen vol
erger, wij overvoeren ze''terwijl
van die zijde als eisch voor de toe
komst gesteld werd, dat men bij de
kinderen zou trachten aan te kwee
ken „meer gezond verstand en min
der oppervlakkige kennis, meer op
voeding en minder onderwijs,
meer mijnwerk en minder
torenbouw."
Er moest dus, zoo oordeelden
verreweg de meesten, wat op gevonden
worden, om de ontwikkeling meer
harmonisch te maken. En nu zoekt
men heil in sport eu slojd, hetwelk,
vrij vertaald, betcekent: lichaamsbe
weging en handenarbeid. Op die wijze
wil men aanvullen wat er aan har
monie en volledigheid van ontwik
keling schort.
Of dit helpen zal?
Wij voor on s behooren niet onder
degenen, die alle opzettelijke lichaams
beweging, gymnastiek, zwemmen,
baden, roeien, paard rijden en velo-
cipedeeren, of ook het vrijwillig
beoefenen van een ambacht, enkel
voor afleiding en ontspanning, dwaas
heid achten. Integendeelwij gelooven
dat het zeer ongezond is, als die
jongelieden dag aan dag verschijdene
uren stil zitten en enkel met het
hoofd werken, en zij krijgen dan
daarna geen flinke oefening van de
spieren. Er ligt inderdaad veel
waarheid in het zeggen der.oudheid,
dat ,een gezonde ziel alleen in een
gezond lichaam huizen kan," en bij
gebrek aan genoegzame beweging
en het genieten van de noodige hoe
veelheid fiische buitenlucht, wordt
de bloedsomloop trager en zwakker,
waardoor de gezondheidstoestand
langzaam ondermijnd wordt.
Dit nu te weten, en er niet naar
te leven, en geen meerdere bewe
ging voor het lichaam te zoeken,
is zelfs een ernstig kwaad, want het
is verwaarloozing van den zetel onzer
persoonlij
Tegen sport en slojd hebben wij
dus geen bezwaar, af gelooven wij
ook niet dat alle sport zoo gunstig
werkt als de liefhebbers willen voor
geven. Er is ook in dit opzicht al
weer overdrijving. Ook maken velen
er een luidruchtige pret van, in
plaats van het een nuttige gezond
heidsmaatregel te laten. Het Noorden
vroeg onlangs al, of soms Olympi
sche spelen (1) in Nederland terug
keeren, omdat men bijna geen nieuws
blad meer in handen kan nemen,
of er komen verslagen in van allerlei
„uitvoeringen" en „wedstrijden".
Dat nu ook zulke wetstrijden, waar
bij de inspanning gemeenlijk over
matig en somtijds roekeloos wordt,
óók de gezondheid dienen, zouden
wij niet gaarne beweren. Op zulk
een weg boezemd men aan onze
meer ernstig levende landgenooten
ook veeleer een afkeurig tegen de
sjport in.
Ons hoofdbezwaar schuilt echter
hierin, dat men nu waarlijk meent,
dat men door nevens de hersenen
ook het overige deel van het lichaam
te oefenen, de verbroken harmonie zal
herstellen.
Dit is een illucie, die slechts op
jammerlijke teleurstelling uitloopt.
Zoomin de vlugge hand als het
vaardig verstand kunnen teweegbren
gen, dat 's monschen leven in een
harmonischen toestand geraakt. Dat
kan alleen, als tevens het hart) hot
gevoel wordt bewerkt en aangekweekt;
want in het hart zitten, om zoo te
spreken de wortels van alle andere
vermogens bevestigd. Door het hart
buiten bearbeiding te laten, oefenen
onze meest nieuwerwetsche opvoe
ders, hoeveel zij ook aan sport doen,
toch altijd nog maar een stuk van
den mensch, en niet den totalen
mensch.
„De lichamelijke oefening is tot
weinig nut" sprak de Apostel Paulus
in zijne dagen aan zijn medearbeider
Timotheus Dit nut moge nu in onze
dag; m, in verband met en ter oorzake
o 7
van bestaande fouten in de opvoeding
eenigszins anders zijn, nog steeds
blijft het daaraan toegevoegde zijn
volstrekte geldigheid behouden, t.w.
dat „de godzali. beid tot alle dingen
nut is, hebbende de belofte destegen-
woordigen en des toekomenden le
vens."
Zoolang dit niet ingezien, erkend
en beoefend wordt, kan men wel de
fouten in de opvoeding der kinderen
verplaatsen en verdoelen, maar nooit
herstellen.
Uit de fibers.
Het Handelsblad heeft uitgecijferd,
dat zoo de kieswet van Tak wordt
aangenomen, de nieuwe kiezers eerst
in Juni 1894 gehoord zullen kunnen
worden. Dat wil zeggen, de verkie
zingen voor de nie ,we Kamers door
de 800 duizend kiezers zullen eerst
in 1895 worden gehouden; want
daarop komt het ten slotte toch
aan.
Naar aanleiding daarvan schrijft
de Amsterdammer.
„We zouden zeggen, de weg loopt
als volgt:
„Men onderzoekt de kieswet in de
afdeelingen, nu in 't begin van Oc
tober. Het overleg met de Regee
ring loopt af vóór de begrootings-
debatten, men onthoudt zich van
politieke begrootingsspeeches, die,
waar een kieswet gereed ligt aller
minst eenig nut kunnen hebben, en
brengt half Januari de wet in open
bare behandeling. Dan kan zij met
begin Febr. 1893 aangenomen zijn,
veertien dagen daarna spreekt de
Eerste Kamer er haar hooge goed
keuring over it, en drie maanden
later zal men naar deze wet een
nieuwe Kamer kunnen kiezen.
„Zoo zou het kunnen eu moeten
gaan, indien men wilde, maar we
behoeven het niet te zeggen men
wil juist niet. Het zal het streven
der liberale partij zijn deze kieswet-
behandeling zoo lang mogelijk te doen
duren. Men zal een omhaal, een zoo
genaamde degelijkheid, en mitsdien
een behoefte aan inlichtingen waar
nemen, als nimmer te voren."
Voor Jong en Oud.
ii.
(Wordt vervolgd.)
Lessen en Wenken.
Rotterdam
ste adres voor
riers- en Grut-
t. per V2 KG
HENHAUER
IK
den Koning der
Z.M. den Koning
562.
zijn
len Willem II
iederlanden.
ruissen.
ieran Saksen,
Hertogen van
uarl 1691.
ano 4,232,000,00
2,773,823,87
4,141,943,13
4,939,265,80
5,459,831,08
92,000,000,00
17,250,000,00
vaste premiën
iten Woon-
LO; Winkel
eren f 1,15;
:e f 1,30) per
van bouwaavd,
vordt vertegen-
le Yos Goeree;
k Sommelsdijk
I). van .Noonl
hide Tonge; J.
er. Velde Her-
aard en door de
en Effecten fe
ii dw erken
ZAR.
die dez#
angen par
te en vierde
vering, be
et de iijnste
iende teks,
ithograpkie
BAZAR is
voor fraaie
aanden.
AR:
>aen 1,50
'knipt.
m;n tegen
/rijdschrift
dellen,
sel plaatste
editie men
INFANTE
IT 115
voorzien van
jjlsmerkver-
k.
lasteren.
Poots.
Ariel.
fageningen.
de Koningh
vman.
orver.
ïsma Vlieg.
v. d. Sluis,
oning Czn.
Voogt.
gn
oom,
el.
den Berg.
Willen* g
aandacht ge-
0 per Kilo.
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur.
(1) De beroeinste Grieksehe spelen waren de Olym
pische, in de stad Olympia aan degoden Jupiter, Juno
en Minerva gewijd, en door het geheele volk feestelijk
bijgewoond. Zij worden om de viêr jaren gehouden en
begonnen 676 jaren vóór Chr. Zij bestonden in wed
rennen, worstelen, hardloopen, wagenrennen, enz.
BASTIAAN IN ZIJN JEUGD.
Ge weet wel, ving vader aan, waar
we straks bij gebleven zijn, niet Jawel,
zeide Bas, ik heb u 't laatste verteld,
wat ze in „de Bles" van u gezegd had
den. Nu! vervolgde vader, wij worden
zoo gij zegt, uitgelachen en bespot, meent
gij dat dit iets wonderlijks is? Meent ge
dat het kind Gods niet weet, dat dit
gewoonlijk de belooning is van zijn werk,
wat hij op dat gebied verricht De lieer
Jezus noemt dat een kruis, en wil dat
zijne volgelingen dit liefdrijk zullen dra
gen. Onder dat kruis is niets anders dan
versmaadheid, en als 't er op aan komt,
vervolging en verdrukking begrepen.
Dit is het heilige kruis, en wil men dit dra
gen, vervult met den Geest Gods, en naar
diens wille, dan zegt ons Jezus, veilo-'
chent men zichzelven. Zelfverloochening
gij zult het hoop ik weten, dat is
zichzelven ontkennen, Petrus heeft drie
maal den Heer verloochent met de woor
den, dat hij Hem, voor wien later zijn
geheele hart klopte, niet kende. Dit nu
echter is weer een andere zin, zelfver
loochening is nu niet dat men zegt ik
ken mijzelven niet, zooals Petrus de Heer
ontkende, maar b.v. een heer heeft een
knecht, en deze is hem onderdanig. Al
het werk dat verricht moet worden,
weet zijn meerdere en deze geeft hem
de rechte en goede orders, waarna, als
ze gehoorzaamd worden, gewisselijk goed
werk volgt. Denkt nu de knecht bij zich
zelven het zal wel goed komen, zonder
dat ik menheer er over spreek of met
hem raad neem, dan zal het blijken als
hij het werk naziet, dat er veel is wat
hij niet gewild had, en daarbij is hij
de machthebbende over de knecht, en
zal dus het gedane werk, buiten zijn
wijs bestel verricht, als verwerpelijk
achten in zijn oogen.
Zoo is het nu ook met ons bijbelwoord.
De zelfverloochening die hier bedoelt
word, is, met zichzelven geen raad nemen,
aangaande het werk der zaligheid. God
is nu onzen Heer, waardoor wij gescha
pen, en waaronder wij gesteld zijn, en!
willen wij dienstknechten, of dienstmaag
den van Hem zijn, dan zeggen wij na
tuurlijk niet, ik weet mijn te verrichten
werk wel, zoo ik het goedvindt, is het
goed, maar dan nemen wij in alles raad
met God, welke ons aller meerdere is;
dan zeggen we, Heere, wat wilt Gij, dat
ik doen zal, beveel Gij ons het werk
dat gedaan moet fworden, wij zijn uit
ons zeiven geheel onwetend en onbe
kwaam, om iets welbehagelijks in Uw'
oogen te doen. Gebied Gij ons dan, hoe
we zullen werken in Uwen wijnberge,
wij weten het zei ven niet hoe wij het
doen zullen, dat het Uwe goedkeuring
wegdraagt. Wij ontkennen in deze, wij
verlochenen onszei ven dus.
En voornamelijk Bastiaan, hebben wij
bij het dragen van het liefdekruis, de
zelfverlochening in acht te nemen want
hoe dikwijls, ik heb het zelf ervaren,
wordt zoo iemand door diepe droefheid
die dat kruis medebrengt, ineengedrukt
dat hij uit zichzelven bijna niet weet,
hoe hij zijn belagers, en bespotters, een
goed en bescheiden woord zalj doen hoo-
ren. Wie hierin verkeerd, ook die is het
een behoefte, het geloofsoog vertrouwend,
opwaarts te heffen, met de bede, Heere
geef Gij mij in dezen strijd wijselijk te
handelen, U bovenal tot eer, mij tot
volbrenging van het, Uwe knechten bevo-
lene werk, en hun die mij dat kruis
verschaffen wat ik in liefde, en zacht
moedigheid voor U wil dragen zoo
het zijn kan tot heil hunner onsterfelijke
zielen.
Ge ziet dus ook, dat, wanneer den
Christen om des geloofs wille wordt uit
gelachen en bespot, of geminacht, dat
niet alleen hem dit wordt aangedaan,
maar mede Hem die hem geboden heeft
aldus te handelen,
En dus Bastiaan, of ze nou al in „de
Bles" van me zeiden watdrooge vent, wat
suffert, of wat fijne, ik ben van den Heer
geroepen, en in Zijn wijngaard werkzaam,
wijl ik mij niet stoor aan de voorstellingen
en beoordeelingen derledigloopendeman.
Hem is het werk wat Hij mij bevolen
heeft, wat mij aan 't eind mijner reize,
door mijne Jezus duizendvoudig zal worden
beloond.
De ware edelmoedigheid houdt boek,
om te weten, niet wat ze reeds gaf, maar
wat ze nog geven kan.
Medelijden, dat ten voordeele van on-
gelukkigen feestviert, is een opgeschik
te leugen.
't Pleit niet voor onze mededeelzaam
heid, als de open collecteschaal meer
krijgt, dan de gesloten bus.
Vele menschen leenen niet omdat ze
liever geven maar geven niet omdat ze
liever houden,
Om voor onze medemenschen goed te
zijn, moeten we alles vatten en voelen
van mede en mensch.
Wees een nauwgezet schuldenaar en
een barmhartig schuld eischer.