llMWUlKIDi m MA, w^-m Yrijdag 30 September 1892. Antirevolutionair Zevende Jaargang No. 359. Orgaan WHS II (Eerste blad. ITJE, :antién zoon AM. IN HOC SIGNO VINCES Bastiaan de Losbol. T. BOEKHOVEN. IT van 'SSEIi. k. lSIAI*». IN t 1- 1,50 aard te ïe Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 centen 3/2 maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Alle stukken voor de Itedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Dit nummer bestaat uit twee bladen. Sport en Slojd. .Harmonische ontwikkeling" is en wordt meer en meer het gevleugel de woord van den dag. Maar veel meer dan een woordeen leuze is het niet. Het woord „harmonisch" doet denken aan een speeltuig met ver schillende tonen. En nu zit de kunst hierin, dat men die tonen alle tot hun recht laat komen. Dat men ze op een welluidende wijze laat samen werken, zoodat zij als 't ware één geheel vormen. Overgebracht op de kinderen wil „harmonische ontwikkeling" alzoo beduiden, dat de toekomstige mede burgers op zulk een wijze moeten opgevoed worden, dat zij de ver schillende vermogens, die er in hun wezen liggen, alle op doelmatige manier leeren gebruiken, zoodat zij later als mannen en vrouwen uit één stuk in de maatschappij kunnen optreden. En dat men daa r in onze dagen van alle zij en zoo gedurig op aan dringt, bewijst eenvoudig, dat men telke s stuit op het gedrag en de houding van lieden, die niet harmo nisch iijn ontwikkeld. D t is dan ook metterdaad het geva'. Vroeger (twintig of een dertig jaren geleden) waren het bijna alleen de z. g. „fijnen," die hun aanmer kingen maakten op den gang van het onderwijs, die klaagden over eenzijdige ontwikkeling. Maar in den laatsten tijd ziet bijna ieder, die over de zaak nadenkt, terstond in, dat er wat gedaan moet worden om het opkomend geslacht meer evenredig, meer geleidelijk, meer overeenkom stig zijn bestemming te ontwikkelen. De hersenen der kinderen hebben het lange jaren moeten ontgelden. Als in een pakhuis of op een graan zolder zochten de onderwijzers en leeraren daar hun eigen kennis neer te stapelen. Opvoeding bij bet onder wijs kwam niet meer te pas, be weerde men. Alleen het onderwijs, dat wil hier zeggen het inpompen van een vracht kennis, zou alles goed maken. Dat begon al op de lagere scholen, maar op de middelbare was het nog veel erger, en op de hooge- scholen eveneens. En wat is uit deze methode voort gekomen Helaas, een geslacht, dat medelijden wekt door zijn zwakheid een geslacht, dat veel meer weet, wellicht, dan vorige geslachten, maar dat zijn kennis niet heeft verwerkt, en dat de bezieling mist om besten dig weerstand te bieden aan de zor gen des levens. Zeker, er zijn veel gunstige uit zonderingen. Niet alle kinderen zijn ook aan de zooeven geschetste, ge vaarvolle proefneming even sterk on derhevig geweest. Maar van de groote massa hebben wij niets te veel ge zegd. In 1875 schreef Prof. Beets nog maar veronderstellenderwijze Het ware met de menschheid gedaan, indien wat opleiding wezen zou, op deze wijze (nl. door opeenhooping van leervakken en vermenigvuldiging van examens,) in nederdrukking ont wikkeling zou blijven noemen, op vernietiging uitliep." Maar in 1888 schreef het Nieuws van den Dag immers een „liberale" courant, rond uit „wij stoppan onze kinderen vol erger, wij overvoeren ze''terwijl van die zijde als eisch voor de toe komst gesteld werd, dat men bij de kinderen zou trachten aan te kwee ken „meer gezond verstand en min der oppervlakkige kennis, meer op voeding en minder onderwijs, meer mijnwerk en minder torenbouw." Er moest dus, zoo oordeelden verreweg de meesten, wat op gevonden worden, om de ontwikkeling meer harmonisch te maken. En nu zoekt men heil in sport eu slojd, hetwelk, vrij vertaald, betcekent: lichaamsbe weging en handenarbeid. Op die wijze wil men aanvullen wat er aan har monie en volledigheid van ontwik keling schort. Of dit helpen zal? Wij voor on s behooren niet onder degenen, die alle opzettelijke lichaams beweging, gymnastiek, zwemmen, baden, roeien, paard rijden en velo- cipedeeren, of ook het vrijwillig beoefenen van een ambacht, enkel voor afleiding en ontspanning, dwaas heid achten. Integendeelwij gelooven dat het zeer ongezond is, als die jongelieden dag aan dag verschijdene uren stil zitten en enkel met het hoofd werken, en zij krijgen dan daarna geen flinke oefening van de spieren. Er ligt inderdaad veel waarheid in het zeggen der.oudheid, dat ,een gezonde ziel alleen in een gezond lichaam huizen kan," en bij gebrek aan genoegzame beweging en het genieten van de noodige hoe veelheid fiische buitenlucht, wordt de bloedsomloop trager en zwakker, waardoor de gezondheidstoestand langzaam ondermijnd wordt. Dit nu te weten, en er niet naar te leven, en geen meerdere bewe ging voor het lichaam te zoeken, is zelfs een ernstig kwaad, want het is verwaarloozing van den zetel onzer persoonlij Tegen sport en slojd hebben wij dus geen bezwaar, af gelooven wij ook niet dat alle sport zoo gunstig werkt als de liefhebbers willen voor geven. Er is ook in dit opzicht al weer overdrijving. Ook maken velen er een luidruchtige pret van, in plaats van het een nuttige gezond heidsmaatregel te laten. Het Noorden vroeg onlangs al, of soms Olympi sche spelen (1) in Nederland terug keeren, omdat men bijna geen nieuws blad meer in handen kan nemen, of er komen verslagen in van allerlei „uitvoeringen" en „wedstrijden". Dat nu ook zulke wetstrijden, waar bij de inspanning gemeenlijk over matig en somtijds roekeloos wordt, óók de gezondheid dienen, zouden wij niet gaarne beweren. Op zulk een weg boezemd men aan onze meer ernstig levende landgenooten ook veeleer een afkeurig tegen de sjport in. Ons hoofdbezwaar schuilt echter hierin, dat men nu waarlijk meent, dat men door nevens de hersenen ook het overige deel van het lichaam te oefenen, de verbroken harmonie zal herstellen. Dit is een illucie, die slechts op jammerlijke teleurstelling uitloopt. Zoomin de vlugge hand als het vaardig verstand kunnen teweegbren gen, dat 's monschen leven in een harmonischen toestand geraakt. Dat kan alleen, als tevens het hart) hot gevoel wordt bewerkt en aangekweekt; want in het hart zitten, om zoo te spreken de wortels van alle andere vermogens bevestigd. Door het hart buiten bearbeiding te laten, oefenen onze meest nieuwerwetsche opvoe ders, hoeveel zij ook aan sport doen, toch altijd nog maar een stuk van den mensch, en niet den totalen mensch. „De lichamelijke oefening is tot weinig nut" sprak de Apostel Paulus in zijne dagen aan zijn medearbeider Timotheus Dit nut moge nu in onze dag; m, in verband met en ter oorzake o 7 van bestaande fouten in de opvoeding eenigszins anders zijn, nog steeds blijft het daaraan toegevoegde zijn volstrekte geldigheid behouden, t.w. dat „de godzali. beid tot alle dingen nut is, hebbende de belofte destegen- woordigen en des toekomenden le vens." Zoolang dit niet ingezien, erkend en beoefend wordt, kan men wel de fouten in de opvoeding der kinderen verplaatsen en verdoelen, maar nooit herstellen. Uit de fibers. Het Handelsblad heeft uitgecijferd, dat zoo de kieswet van Tak wordt aangenomen, de nieuwe kiezers eerst in Juni 1894 gehoord zullen kunnen worden. Dat wil zeggen, de verkie zingen voor de nie ,we Kamers door de 800 duizend kiezers zullen eerst in 1895 worden gehouden; want daarop komt het ten slotte toch aan. Naar aanleiding daarvan schrijft de Amsterdammer. „We zouden zeggen, de weg loopt als volgt: „Men onderzoekt de kieswet in de afdeelingen, nu in 't begin van Oc tober. Het overleg met de Regee ring loopt af vóór de begrootings- debatten, men onthoudt zich van politieke begrootingsspeeches, die, waar een kieswet gereed ligt aller minst eenig nut kunnen hebben, en brengt half Januari de wet in open bare behandeling. Dan kan zij met begin Febr. 1893 aangenomen zijn, veertien dagen daarna spreekt de Eerste Kamer er haar hooge goed keuring over it, en drie maanden later zal men naar deze wet een nieuwe Kamer kunnen kiezen. „Zoo zou het kunnen eu moeten gaan, indien men wilde, maar we behoeven het niet te zeggen men wil juist niet. Het zal het streven der liberale partij zijn deze kieswet- behandeling zoo lang mogelijk te doen duren. Men zal een omhaal, een zoo genaamde degelijkheid, en mitsdien een behoefte aan inlichtingen waar nemen, als nimmer te voren." Voor Jong en Oud. ii. (Wordt vervolgd.) Lessen en Wenken. Rotterdam ste adres voor riers- en Grut- t. per V2 KG HENHAUER IK den Koning der Z.M. den Koning 562. zijn len Willem II iederlanden. ruissen. ieran Saksen, Hertogen van uarl 1691. ano 4,232,000,00 2,773,823,87 4,141,943,13 4,939,265,80 5,459,831,08 92,000,000,00 17,250,000,00 vaste premiën iten Woon- LO; Winkel eren f 1,15; :e f 1,30) per van bouwaavd, vordt vertegen- le Yos Goeree; k Sommelsdijk I). van .Noonl hide Tonge; J. er. Velde Her- aard en door de en Effecten fe ii dw erken ZAR. die dez# angen par te en vierde vering, be et de iijnste iende teks, ithograpkie BAZAR is voor fraaie aanden. AR: >aen 1,50 'knipt. m;n tegen /rijdschrift dellen, sel plaatste editie men INFANTE IT 115 voorzien van jjlsmerkver- k. lasteren. Poots. Ariel. fageningen. de Koningh vman. orver. ïsma Vlieg. v. d. Sluis, oning Czn. Voogt. gn oom, el. den Berg. Willen* g aandacht ge- 0 per Kilo. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. (1) De beroeinste Grieksehe spelen waren de Olym pische, in de stad Olympia aan degoden Jupiter, Juno en Minerva gewijd, en door het geheele volk feestelijk bijgewoond. Zij worden om de viêr jaren gehouden en begonnen 676 jaren vóór Chr. Zij bestonden in wed rennen, worstelen, hardloopen, wagenrennen, enz. BASTIAAN IN ZIJN JEUGD. Ge weet wel, ving vader aan, waar we straks bij gebleven zijn, niet Jawel, zeide Bas, ik heb u 't laatste verteld, wat ze in „de Bles" van u gezegd had den. Nu! vervolgde vader, wij worden zoo gij zegt, uitgelachen en bespot, meent gij dat dit iets wonderlijks is? Meent ge dat het kind Gods niet weet, dat dit gewoonlijk de belooning is van zijn werk, wat hij op dat gebied verricht De lieer Jezus noemt dat een kruis, en wil dat zijne volgelingen dit liefdrijk zullen dra gen. Onder dat kruis is niets anders dan versmaadheid, en als 't er op aan komt, vervolging en verdrukking begrepen. Dit is het heilige kruis, en wil men dit dra gen, vervult met den Geest Gods, en naar diens wille, dan zegt ons Jezus, veilo-' chent men zichzelven. Zelfverloochening gij zult het hoop ik weten, dat is zichzelven ontkennen, Petrus heeft drie maal den Heer verloochent met de woor den, dat hij Hem, voor wien later zijn geheele hart klopte, niet kende. Dit nu echter is weer een andere zin, zelfver loochening is nu niet dat men zegt ik ken mijzelven niet, zooals Petrus de Heer ontkende, maar b.v. een heer heeft een knecht, en deze is hem onderdanig. Al het werk dat verricht moet worden, weet zijn meerdere en deze geeft hem de rechte en goede orders, waarna, als ze gehoorzaamd worden, gewisselijk goed werk volgt. Denkt nu de knecht bij zich zelven het zal wel goed komen, zonder dat ik menheer er over spreek of met hem raad neem, dan zal het blijken als hij het werk naziet, dat er veel is wat hij niet gewild had, en daarbij is hij de machthebbende over de knecht, en zal dus het gedane werk, buiten zijn wijs bestel verricht, als verwerpelijk achten in zijn oogen. Zoo is het nu ook met ons bijbelwoord. De zelfverloochening die hier bedoelt word, is, met zichzelven geen raad nemen, aangaande het werk der zaligheid. God is nu onzen Heer, waardoor wij gescha pen, en waaronder wij gesteld zijn, en! willen wij dienstknechten, of dienstmaag den van Hem zijn, dan zeggen wij na tuurlijk niet, ik weet mijn te verrichten werk wel, zoo ik het goedvindt, is het goed, maar dan nemen wij in alles raad met God, welke ons aller meerdere is; dan zeggen we, Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal, beveel Gij ons het werk dat gedaan moet fworden, wij zijn uit ons zeiven geheel onwetend en onbe kwaam, om iets welbehagelijks in Uw' oogen te doen. Gebied Gij ons dan, hoe we zullen werken in Uwen wijnberge, wij weten het zei ven niet hoe wij het doen zullen, dat het Uwe goedkeuring wegdraagt. Wij ontkennen in deze, wij verlochenen onszei ven dus. En voornamelijk Bastiaan, hebben wij bij het dragen van het liefdekruis, de zelfverlochening in acht te nemen want hoe dikwijls, ik heb het zelf ervaren, wordt zoo iemand door diepe droefheid die dat kruis medebrengt, ineengedrukt dat hij uit zichzelven bijna niet weet, hoe hij zijn belagers, en bespotters, een goed en bescheiden woord zalj doen hoo- ren. Wie hierin verkeerd, ook die is het een behoefte, het geloofsoog vertrouwend, opwaarts te heffen, met de bede, Heere geef Gij mij in dezen strijd wijselijk te handelen, U bovenal tot eer, mij tot volbrenging van het, Uwe knechten bevo- lene werk, en hun die mij dat kruis verschaffen wat ik in liefde, en zacht moedigheid voor U wil dragen zoo het zijn kan tot heil hunner onsterfelijke zielen. Ge ziet dus ook, dat, wanneer den Christen om des geloofs wille wordt uit gelachen en bespot, of geminacht, dat niet alleen hem dit wordt aangedaan, maar mede Hem die hem geboden heeft aldus te handelen, En dus Bastiaan, of ze nou al in „de Bles" van me zeiden watdrooge vent, wat suffert, of wat fijne, ik ben van den Heer geroepen, en in Zijn wijngaard werkzaam, wijl ik mij niet stoor aan de voorstellingen en beoordeelingen derledigloopendeman. Hem is het werk wat Hij mij bevolen heeft, wat mij aan 't eind mijner reize, door mijne Jezus duizendvoudig zal worden beloond. De ware edelmoedigheid houdt boek, om te weten, niet wat ze reeds gaf, maar wat ze nog geven kan. Medelijden, dat ten voordeele van on- gelukkigen feestviert, is een opgeschik te leugen. 't Pleit niet voor onze mededeelzaam heid, als de open collecteschaal meer krijgt, dan de gesloten bus. Vele menschen leenen niet omdat ze liever geven maar geven niet omdat ze liever houden, Om voor onze medemenschen goed te zijn, moeten we alles vatten en voelen van mede en mensch. Wees een nauwgezet schuldenaar en een barmhartig schuld eischer.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1892 | | pagina 1