(Eersteblad. Yrijdag 8 Juli 1892. Antirevolutionair Zevende Jaargang No. 347. Orgaan RE IN HOC SIGNO VINCES T. BOEKHOVEN. rocareur am. Ao. Ao. 5. [OOPSTE rT. N: axis. ornmelsdijlc. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. SOMMELSDIJti. Advei'tentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 centen 3/2 maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en V3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Alle stokken voor de Hedactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. bit nummer bestaat alt twee bladen. De Unie-collecte. Nog altijd is de openbare School neutraal en wordt dus het grootste deel onzes volks opgeleid in de secte- school der modernen. Nog altijd geldt het woord van den met ons Christelijk geloof spottenden Spectator: „Och, laat het ons toch inzien en, ingezien het erkennen het onderwijs kan niet volstrekt nc u- traal zijn, en het is onkerkelijk, ja kerkondermijnend Nog altijd heeft Dr. Allard Piersor gelijk, als hij zegt: „dat de hedendaagsche openbare School voor het ondogmatische of moderne Christendom partij trekt." Nog altijd blijven, te onzer waar schuwingde woorden van den moder nen hoogleerlaar Rauwerhoff van kracht: „Als het boek van den (f misdienst is er voor den Mij bel (geen plaats meer. Het is niets minder en niets meer dan de overblijfselen der Israë- lietische en eerste proeven der Chris telijke literatuur. De wereldbe schouwing der Schrift is geheel tegen overgesteld aan die van onzen tijd de BSijbel maakt hel (gods dienstig leven arm en ongezond. De kerkelijke overlevering vindt voordurend steun en voedsel in den Bijbel. De begrip pen van eene schuld der menscbheid tegenover God, van verzoening daar voor door Jezus' kruisdood teweeg gebracht, van eeuwige zaligheid voor de geloovigen, tegenover eeuwige rampzaligheid voor de ongel00vigen, al die begrippenin ons oog zoo on waarzoo schadelijk voor onze zuivere godsdunstige ontwikkelingleert de ge meente altijd opnieuw uit den Bijbel Wij modernen, hebben onder de onderwijzers een aantal geestver-, wanten. Wij kunnen dus op de school een onbelang- rijken invloed uitoefe nen Nog altijd luidt de vermaning van den modernen prekikant P. H. Hu- genholtz Jfijaldus„Laten'de zaden van ontwikkeling steeds milder wor den uitgestrooid, maar vefgeten wij daarbij nooit onze roepingom in die scholen te brengen, niet eene arke Gods, een onbegrepen dogmatiek, een Bijbel als bet tooverboek, waarmee alle booze geesten zouden worden uitgedreven, maar wel het paedago- gisch element, de vorming van ge moed en karakter, gelijk onze begin selen ons daartoe dwingen." "Welnuaan die school, dienstbaar geworden aan het modernisme, thans ook op vele plaatsen reeds aan bet socialisme, aan die school, die nog altijd dezelfde is -en dezelfde moet blijven, omdat nu eenmaal de burgelijke Overheid, tenzij in room- sche streken, geen onderscheid tus- schen geloovigen en ongeloovigen kan maken, aan die school vertrouwen nog tal van Christenen hunne kinderen toe! Zij doen het vaakomdat zij bet gevaar niet kunnen inzien zij moeten het vaak doenomdat er in hunne woonplaats enkel openbare scholen zijn. Dezulken moeten worden voor gelicht of geholpen. En dat nu voorlichting en hulpebieding is de eenige taak van de Unie. Aanvankelijk trad de Unie op als protest tegen de SchoolwetDie wet is, Gode zij dank, verbeterd. Maar de openbare school is niet verbeterd en kan niet verbeterd worden. Zij moet vervangen worden door de vrije, door Christelijke scholen, doch daartoe is niet de wetgever, daartoe zijn wij zelve geroepen. En wij zelve kunnen dat werk, met Gods hulp, volbrengen, mits er toewijding ijver en samenwerking zij. Samenwerking Zijn dan de scho len niet plaatselijk, en moet dus niet ieder voor zich zeiven zorgen? Yoorzeker! Maar wij, Christenen, zijn ook een Chrislen-natieEr zijn eigen belangenmaar er is ook een band, er is ook een gemeenschappe lijk belang! Er zijn, die zich zelve alleen kunnen helpenmaar er zijn nog veel meer, die hulp, steun, vooral die voorlichting behoeven De talentendie de Heere ons toe vertrouwt, goud, zilver, verstand, mogen niet begraven, het licht dat Hij ons gaf, mag niet onder de ko renmaat gezet worden. Tegenover de ontkerstende Open bare School hebben wij allen, schou der aan schouder, in hetzelfde gelid te staan, al vormen wij verschillende compagnieën. Maar, zegt men, die samenwerking is, ten gevolge van den strijd op kerkelijk gebied, onmogelijk, Och, BroedersLaat u niet mis leiden Bij haar eerste optreden had de Unie met soortgelijke bedenking te kampen. Op sommige plaatsen wensehten de Christelijke Gerefor meerden enkel voor eigen scholen te werken, en dus hun gaven aan de gemeenschap te onttrekken. De Unie kwam steeds tegen die neiging in verzet. Yoorzeker is gedeeldheid niet wenschelijk, maar j verdeeldheid behoeft en mag er het gevolg niet van zijn. Gedeeldheid heeft sedert de Reformatie bestaan en moeten wij, hoe ongewenscht ook, verkiezen bo ven de eenheid der Roomsche kerk. Maar juist daarom is alle verbittering over die gedeeldheid uit den Booze. Lichtvaardig uiteengaan mag even min als lichtvaardig samenblijven maar het oordeel over het al of niet lichtvaardige van uiteengaan of saam- blijven, blijve aan Hem die gezegd heeft: Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Laat ons toch bedenken, dat de Kerk van Christus zich niet beperkt tot eene belijdenisen dat de Christelijke scholen door alle Chris tenen moeten worden gesteund. Daar de Unie boven alles samen werking beoogt, kwaam zij aan elk bezwaar, zelfs aan dat van hen die, naar baar meening, te veel uitsluitend op zich zeiven zien, zooveel mogelijk tegemoet. Geeft, zeide zij, uwe gaven aan allen zonder onderscheid. Doch slechts een klein deel daarvan zal besteed worden voor propaganda. Dat deel komt dan direct ten bate van allen daarvoor zorgt het Bestuur der Unie. Behoudt echter het grootste deel voor n zelve, voor eigen omgeving. Zijn er in die omgeving verscheidene scholen met den Bijbel, laat dan uw bijdrage hoofdsgewijze worden verdeeld. Dan ontvangt elk naar ver houding hetzelfde. Dan wordt de geest van samenwerking, dan wordt de onderlinge liefde niet uitgedoofd. Die raad is nu sinds jaren opgevolgd, en alles liep wèl. Zouden wij dan nu niet weer het zelfde doen, Broeders? Zijn er in uwe omgeving scho len, die n niet aanstaan, welnu dat hebt gij met anderen gemeen. Geeft dus allen naar vermogen, bij de verdeeling komt dan alles in 't reine. Of is er in uwe omgeving niet ééne school, die u bevalt Geef dan uwe bijdrage aan het Bestuur der Unieook zóó komt zij ten bate van allen. "Want de Unie vraagt niet, van welke richting eene school is, of aan wien zij behoort, als het maar een school met den Bijbel is Misschien overlegt gij bij U zei ven als ik nu wat weinig geef, doch mijn buurman die kerkelijk van mij gescheiden is, geeft veel, dan is dat bij de verdeeling een aardig voor deeltje voor mijDat is goed uit gerekend, broederMaar zou die uit rekening ook Gode welgevallig zijn Of omgekeerdgij zelf hebt wel hart voor alle christelijke scholen; maar uw buurman, slechts voor zijn eigen school. Daarom geeft ook gij niets of weinig, opdat uw hekrompen buurman zich niet te uwen bate verrijke. Al wederomvoorzichtig geredeneerdDoch als ieder zóó redeneert, dan komt er in de Unie- Collecte niets! En zou dan de Heere niet met recht U toevoe gen Eerst smeektet en badt gij mij om een betere Schoolwet. Ik schonk u die; thans ontvangt gij van Over- heidswege voor uwe scholen negen maal zooveel als gij vroeger in .ééne Unie-Collecte bijeengebracht. En ziet uit dankbaarheid daarvoor onttrekt gij mij uwe Unie-Collecte. Want voor zooveel gij uwe gaven aan de minste mijner scholen niet hebt gegeven, hebt gij ze ook aan mij niet gege ven Neen BroedersLaat ons niet al- zoo uitrekenen en overleggen. Dit betaamt den belijder des Heeren Jezus Christus niet. Laat ons allen het oog slaan op de nooden onzes volks, op het getrek aan Christelijke Scholen; laat ons elkander helpen. En zoo er zijn, die zich opzettelijk aan onzen arbeid onttrekken of zelfs dien tegen werken, laat ons dan kolen vuurs op hun hoofd werpenlaat ons het kwade overwinnen door het goede Eenmaal zullen ook zij inzien, dat zij tegen hun broeders gezondigd hebben. Met vertrouwen op onzen Heer, die het Hoofd is van alle Kerken, welke Hem belijden als den Zone Gods, doen wij opnieuw een beroep op uwe medewerking; vragen wij niet enkel uwe geldelijke gaven, maar ook uwen arbeid, uwe toewij ding, uw gebed. Mogen wij niet beschaamd uit komen Moge do vijand niet juichen over onze verdeeldheid, die zijne eenheid bevestigt. Moge niet door ons eigen toedoen de Naam des Hee ren worden gelasterd Dat zij zoo Eene onjuiste tegenstel ling. Bij de behandeling van de aanhan gige belastingvoorstellen, wordt vaak de rentenier tegenover den landbouicer gesteld, en dan de vermogensbelas ting bestreden, omdat ook grondbezit ters er een deel van zullen moeten betalen. De „rentenier" is dan de „cou ponknipper," „die niets doet" en voor zijn bedrijf enkel „de schaar'' behoeft zulk een mensch moet worden belast. De landbouwer daarentegen is de noeste arbeider, die in het zweet zijns aanschijns het brood levert voor den niets doenden kapitalistzoo iemand moet worden ontlast. Het zij geoorloofd, hiertegen een paar bedenkingen in te brengen. Er zijn vele „renteniers," maar de meesten hunner arbeiden minstens even ijverig als de „landbouwers" of als vde arbeiders"; hetzij omdat hun „renten" volstrekt onvoldoende zijn ter voorziening in hun dagelijk- scke behoeften, hetzij omdat zij gratis arbeiden voor anderen. Het is dus geheel onjuist „renteniers" als cou- ponknippende luiaards te beschou wen. Maar het is ook onjuist te meenen, dat „renteniers," arbeiders of niet, enkel roerend goed bezitten. Yelen hunner hebben hun vermogen geheel of grootendeels in don grond gesto ken, zonder dat zij zich ooit met land bouw inlaten. Als nu de „vermogensbelasting" zulke renteniers geheel of grootendeëls vrijstelt, dan zouden deze boven an dere renteniers worden bevoordeeld. Er zijn onder de grondbezitters na tuurlijk ook landbouwers en daar de landbouw tegenwoordig niet bloeit, zoo zullen de kleine landbouwers, die meer dan f 13000 bezitten, elke belasting hoe klein ook voelen daar in zullen zij gelijk staan met kleine winkeliers enz wier zaken ook vaak niet bloeiend zijn. Het is voorzeker wenschelijk op middelen te peinzen om landbouiversonverschillig of zij al- dan niet in de vermogensbelasting val len, te hulp te komen doch daaruit volgt niet dat alle grondbezitters nu maar alvast moeten worden ontheven van bijdragen in de vermogensbelas- ting. Het schijnt ons even onjuist, den landbouwers te hulp te willen komen door de lasten die thans op den grond drukken, weg te nemen of te ver minderen. Indien men die wegnam, zou wel de tegenwoordige bezitter worden ontlast maar, doordat de land bouwers bij aankoop toch weer met den geldbeleggenden kapitalist moeten concurreeren, zou de gedruktheid reeds spoedig terug komen. (Pr. Noordbr.) lïe g'ocldelooze school. In het arrondissement Heerenveen, zoo lezen we in het Vaandelhiel den de openbare onderwijzers hun jaarvergadering onder presidium van den arrondissements-schoolopziener H. de Jong. Deze vergadering werd mede bijgewoond door den districts schoolopziener Yan Renesse. Een der openbare onderwijzers hield een referaat, waarin hij de stelling verkondigde: „Alle onderwijs moet uitgaan van aanschouwing." Dit is evenwel een opvoedkundig spreuk- je, dat jarenlang opgeld heeft gedaan, vooral in de openbare school. Toch is het niets anders dan een vrome wensch. De districts-schoolopziener was het met den inleider eens maar blijkbaar voelde hij wel, dat er iets hokte en deed den inleider de vraagHoe doet gij, bijv. bij de behandeling eener vrucht of bloem, om daaruit de kin deren Gods almacht te leeren kennen De inleider antwoordde: „dat bij nauwkeurige beschouwing van een plant wel degelijk gewerkt wordt op het zedelijk gevoel der kinderen, doch dat hij, onderw jzer, nimmer den naam van God in de school gebruikteom dat hj het dogma daar buiten wensch- te te houden, waartoe hij in het. an dere geval zou medewerken." Een school dus, waar de naam van God niet genoemd wordt. Dat is de neutrale staatsschool. Scholen zonder God. „Wij lezen niet, vervolgt het Vaan del, wat de arrondissementsschoolop ziener, de heer De Jong sprakmaar in zijn leesboekjes komt de naam God nog al eens voor. „Wij hechten aan het noemen van r - r tdagen houden. •ikaanscht happij. an de kan te Rot terdam of bij •oningen. isterwijk en Overflatkee RDIENST. n Mirtdelharnia 30*, (4,10), 0) uur. 5,10,15 nm. 3,55u 10,45 5.- 5 5,30 ,15 uur et de stoomboot- v. v, MBOOT. vm. 5.u. o 6?n en 6,30 v *ks nm. 2, HI AG. rnis. nam. 5 uur. r. uur. nr. ,nam. 3 uur. m. 3 uur. AXG, erdam. oorm. 5 uur. ag 5,45 ,45 uur. snyinph. terdam. ll,10en 4,10 u. 1,10 en 4,10 u. m. (Ven-4,30 u. nnm. 4,30 uur etsluia. n 5,u. ur later, lie. 30 en 5,uur ur later, jjks veerboot enst. vm. 5,15; Zater- ,30; "Woensdag-, 5,30; Zaterdag nm. 3. en Dinsdag vm ag (langs Oud- Zaterdag nm. 2 mber) op vrerk- ndags vm. 83,0 dag en Dinsdag land) njA. 2uur elke maand zal aar Rotterdam en Yrijdag. 5,45, van Oud- d, Zuidland en tschappij n naar Helle- v. v. N III'» 2. en. inen. 6,59 uur. ion. 9,20 uur. 20, 5,34 en 11,8 tterdam, 's Gra- n Den Helder rijgbaar. Voor en Helder. Eerste Klasse ,85 tour 0,55. Eerste Klasse. Eerste Klasse 0. etour 0,25 oederenvervoer lden. ~nH. P. v. x>. D Nieuwesluis mm m immmid Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. uitgever: Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1892 | | pagina 1