Yrijdag 17 Juni 1892. Ant irevo tionair Zevende Jaargang No. 3 Orgaan IN HOC SIGN O VINCE S T. BOEKHOVEN. Deze Courant verschijnt eiken Yrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Yoor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: SOMMELSMIJBi. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 eenten 3/2 maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/j maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Alle stufefeera voor de Medactie toestemt!, Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitg-ever. Zonder leider. De Maasbode betoogde dezer dagen in een paar artikelen, dat Dr. Schaepman volstrekt niet de leider der roomscbe partij of der roomscke Kamerleden is. De redactie beriep zich daartoe op den heer vhn Ylijmen, die onlangs in de Kamer namens 20 mede-afgevaardigden zou gezegd heb ben wij erkennen geen leider. Nu, zegt de Maasbodeals hij de leider niet is van zijn partijgenooten in de Kamer, dan is hij het na tuurlijk ook niet buiten het Parle ment, want anders zou het volk geen afgevaardigden naast liem stellen, die hem niet als leider erkennen willen. Doch het volk heeft integen deel hém niet eens dadelijk gekozen bij de algemeene verkiezingen van 1891. Te Wijk bij Duurstede viel hij. En eerst toen er te Almelo door een ander plaats voor hem geruimd werd, kreeg hij wTeer zitting. De Maasbode wijst voorts op het groote verschil tusschen Dr- S. en Windthorst, die onder het Duitsche volk zoo algemeen bemind was; het blad beweert, dat Dr. S. in hooge mate de wetenschappelijke bekwaam heden mist om leider der katholieke partij te zijn, dat er voor het lei derschap andere eigenschappen van geest en hart noodig zijn, en dat hij dus ook nooit leider zal worden. De hartstochtelijke, schelle vormen waarin de Maasbode zich hier uit, daargelaten, heeft het roomsche or gaan toch stellig hierin gelijk, dat het leiderschap van Dr. S. tot dus verre al zeer weinig beteekent. En dit is vooral te betreuren omdat de katholieken ook geen andere leider bezitten, en er toch voor een gere gelde politieke actie een leider onmisbaar is. Niet om daarbij alle zelfstandigheid aan de andere te ontnemen, maar om den zelfstandi gen mede-arbeid van de overige staatslieden in een spoor te leiden, waardoor hij vruchten kan afwerpen. Ditzefde geldt van alle partijen. Als de liberalen één groot leider bezaten, kwamen zij ook veel beter vooruit. „Zonder leider," het betee kent op politiek gebied bijna even zooveel als: „zonder kracht." Het karafeter c!er neu trale school. Franxisque Sarcey, een bekend Fransch schrijver en vrijdenker schreef onlangs het volgende „Men moet gestreng de neutraliteit bij het lager onderwijs handhaven, omdat men daardoor op het geloof zelf werken kan. Men bestrijdt het dan wel niet op direkte wijze, omdat het karakter der neutraliteit met iederen direkten aanval in strijd is. Maar men maakt de menschen er aan gewoon, zich niet meer om het geloof te bekommeren men leert hen be grijpen, dat men een fatsoenlijk man en een goed burger zijn kan, zonder eenig onderricht in den ge- openbaarden godsdienst te hebben ontvangen. En daardoor onttrekt men hen zachtjes aanlangzamerhand aan het geloof Dit betoog laat aan duidelijkheid niets te wenschen over. Het revo lutionaire streven is gericht op den ondergang van alle geloof aan den God des Bijbel. Wie in dat revo lutionaire streven zijn ingeleefd, zooals de huidige liberalen, willen o zeker hunne kinderen opvoeden tot heele nette, fatsoenlijke menschen, tot flinke, degelijke burgers, maar aangezien zij zelf zich weinig of niet om God en Zijn dienst bekommeren, wenschen ze voor hunne kinderen ook geen onderwijs dat op Gods Woord gegrond is ja, hui} ideaal is zelfs om de gansche natie van God te vervreemden, door het volk aan het geloof te ontwennen. Geve God, dat dit nimmer met ons volk zoo ver kome Nu kan men in sommige streken van ons vaderland, al is men ook nog zoo liberaal, daar niet zoo rechtstreeks voor uitkomen. Indien men toch zeide: „wat maal ik om den godsdienst ik wil mijne kinde ren niet op eene school hebben, waar men zich met zulke praatjes ophoudt," dan zou men toch het openbare onderwijs zeer benadeelen. Yelen zouden er zeggen„nu vat ik het streven der liberalen. Ze willen den godsdienst op zij zetten, en daarom mag men zich daar op school ook niet mede bemoeien. De kinderen zullen dan, als zij volwassen zijn, zich ook niet meer om den godsdienst bekommerende gods dienstzin zal er bij hen uitgesleten zijn." Wie dan nog een greintje godsdienstzin had, en wie zijne kin deren ook wenschte op te voeden in de leering en vermaning des Heeren zou dan ook terstond pogingen in het werk stellen om zijne kinderen Christelijk onderwijs te doen geven. Maar zoo slim zijn de liberalen wel, om zoo veel mogelijk het doel te ver bergen, dat men met de zoogenaamd neutrale school voor heeft. O, ze weten hurf neutrale school, die feite lijk niets anders is dan eene moderne-secteschoof zoo aardig te verdedigen. „De godsdienst houden ze hoog, daar hebben ze natuurlijk allen eerbied voor zooveel eerbied, dat ze het zelfs zeer oneerbiedig zou vinden kinderen er van te spre ken. Die kunnen daar immers toch niets van begrijpen. Neen, geen godsdienst op schoolZooiets hoort toch in de kerk thuis. Alles op zijn plaatshet onderwijs in de school, de godsdienst in de kerk." Brengt men daar dan tegen in, dat men alle opvoeding en onderwijs, die niet op het Woord Gods gegrond zijn, verderfelijk acht, dan is de ge wone wedervraag: „Ze leeren op de openbare school immers geen kwaad?" En niet ieder begrijpt dan terstond, dat tusschen geen kwaad leeren en iets goeds leeren nog een groot on derscheid is. Dat ons volk toch ein delijk eens ging inzien, dat de neu trale school onverschillige menschen kweekt. Wie niet gewoon is zijn Bijbel te gebruiken in zijn jeugd, zal er later ook niet naar grijpen wie niet gewoon is in zijn jeugd Gods zegen te vragen over al wat hij doet, kan God later ook best missenwie in zijn jeugd er niet op gewezen wordt Gods wetten te houden, zal later ook niet trachten die te volbrengen. In één woord wie in zijn jeugd van God ver vreemdt, toont zich in zijn verder leven onverschillig jegens Hem. En nu weten we wel, dat God wonderen kan werken, dat Hij eene School met den Bijbel niet bepaald noodig heeft, om uw kind van een eeuwig verderf te redden, maar toch blijft het waar, dat men de middelen, die God gegeven heeft, moet aan wenden. De school met den Bijbel nu kan een werktuig in Gods hand zijn, om uw kind het pad ten leven te wijzen. Wie zulk een school dus voor zijn kind versmaadt, begrijpt het ware, het eeuwige belang van zijn kind al zeer slecht. Ge zoudt uw kind niet gaarne met een scherp mes laten spelen, nietwaar Yeel gevaarlijker dan dit is het, uw kind bloot te stellen, aan eene opvoeding, die met Gods Woord gee- ne rekening houdt, die eene eeuwig heid voorbij ziet en slechts op dit aardsche leven acht geeft. Zoo ge aan uwen Bijbel gelooft, zoo ge ook voor uw kind het èène noodige zoekt, dan kunt ge u niet tevreden stellen met neutraal onder wijs en |eene opvoeding die onver schilligheid jegens God en zijne ei gene zaligheid kweekt, maar dan moet ge uw kind doen opvoeden en onderwijzen in de vreeze des Heeren, en dat gebeurt alleen op de School met den Bijbel. Men steune daarom het Christelijk onderwijsen wende alle pogingen aan om iedere gemeente den zegen van dat onderwijs te doen ge nieten. I&ijfeen eii aranen. De Standaard wees terecht op een leemte in de anti-revolutionaire partij. Deze leemte namelijk, dat som mige van de groote heeren, die door het eenvoudige kiezersvolk in de Staatscolleges worden geholpen, te weinig omgang hebben niet die eenvoudige lieden, hen te weinig kennen en waardeeren, en hun be hoeften en hun klachten ook te weinig verstaan. Kennelijk is dit ook tegen de H. Schrift. Rijken en armen behooren elkaar te ontmoeten. En zoo ook rijken en minder rijken, burgers van allerlei gaven en vermogens. Eerst als deze met en door elkaar werken, en hun gaven ten nutte van elkander aanwenden, kan het gewenschte doel, de verbetering van het maat schappelijk leven worden bereikt. Volkeren der Aarde. Yoor zoover de beperkte ruimte van ons blad het toelaat, wenschen wij in het vervolg, zoo God wi1, een meer uitgebreid overzicht te geven van het meest belangrijke, dat buiten de grenzen van ons Vaderland voor valt. Het doel dat wij daarmede beoogen, is niet, de nieuwsgierigheid te vol doen, of om te bewijzen dat er niets nieuws, maar veel kwaads onder de zon geschiedt, doch om te doen zien dat nog altijd het Bijbelwoord waar is, dat „gerechtigheid een volk ver hoogt, doch dat de zonde een schand vlek der natiën' is." Ter waarscüuwing dus? Juist! want wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht, niet waar? Wij weten reeds vooruit, dat wij zelden veel goeds zullen kunnen melden. Integendeel, oproer, revolutie, werkstakingen, aanslagen op het le ven van medemenschen, dat zijn dagelijksche verschijnselen. Wat te prijzen is, zullen wij niet nalaten te vermelden, opdat het ter navolging strekke. In de Italiaansche Kamer gaat het er sedert eenigen tijd wonderlijk naar toe. Men moet weten dat onlangs een nieuw ministerie optrad, dat van den aanvang af aan zoo felle bestrij ding bloot stond, dat men elk oogen- blik een einde aan het kortstondige leven verwachten kon. Maar de mi nisters hielden stand, hoe ook door alle partijen bestookt. Nu moest za terdag jl. beslist worden of men hun een voorloopige begrooting voor een paar maanden toe zou staan. Zon der geld kan men niet leven, geldt vooral ook voor ministers. De ministers hadden het er blijk baar op gezet eens goed de tanden te laten zien, en, afwijkende van hun eerste eisch, vroegen zij nu be williging der begrooting tot December 1892of zouden anders ver plicht zijn de Kamer te ontbinden. Deze bedreiging scheen te helpen. Na een zeer ontstuimig debat, waar bij de „heeren" afgevaardigden el kander de ergste scheldwoorden naar het hoofd wierpen, werdt met 256 tegen 17 2 stemmen de begrooting toegestaan. Deze overwinning belet evenwel niet, dat er nog ernstig ge sproken wordt over de ontbinding der Kamer. Terwijl wij dit schijven, zit men bij onze buren, de Belgenmidden in een hevige verkiezingsstrijd. Met onge looflijke krachtsinspanning strijden liberalen en clericalen om de over winning. En geen wonder Niet alleen toch zal van deze verkiezing afhangen, welke partij voor de eerstvolgende jaren het re- geeringskasteel zal bezetten, maar de nieuwe Kamers worden met het bepaalde doel gekozen om de Grond wetsherziening ter hand te nemen. Mag men de liberale correspon denten uit Belgie gelooven, dan is hunne partij vol hope op de over winning. Maar zij hebben reeds meer malen zoo hard geschreeuwd, terwijl die gehate „clericalen" toch een schitterende overwinning behaalden. Evenals in zeker land (onze le zers goed bekend) doen ook de Bel- giesche liberalen bij de geopende stembus de schoonste beloften hooren, die evenwel bestemd zijn als het doel er mede bereikt is, voor onbe- paalden tijd opgeborgen te worden Wij hopen, in een naschrift, nog den uitslag te kunnen mededeelen. In Spanjeen voornamentlijk in Barcelona, zijn er zulke dreigende werkstakingen uitgebroken, dat er ernstig sprake van is, ue staat van beleg af te kondigen. De werkstakers bemoeilijken voort durend de lieden, die arbeiden wil len, werpen met steenen naar de politie en de troepen, beletten de los sing van schepen, kortom, zij ver oorzaken een toestand, die een krach tig optreden noodzakelijk maakt. Op een andere plaats, eveneens in Spanje, werd jbij dergelijke stand jes zelf een bisschop gewond. Daar schijnen onder de onruststokers ook kannuniken te zijn, in verband met kerkelijke twisten. Zouden die geestelijken ook „het werk" gestaakt hebben? Yolgens berichten uit Venezuela is een beslissende strijd tusschen de opstandelingen en de regeeringstroe- pen weldra te verwachten. Generaal Crespo vereenigt zijn troepen bij Caracas en werpt verschansingen op. President Palacio heeft tweeduizend man tegen hem uitgezonden. Uit Trujillo word bericht, dat er bij die stad reeds lang een slag geleverd is, die eindigde met de nederlaag der opstandelingen. In Maracaïbo heerscht groote op- winding daar de opstandelingen voor de stad verschenen zijn en zich verschanst ^hebben. De commandant der bezetting heeft nu om versterking geseind. Sedert hoe lang is Zuid-Amerika reeds lijdende aan de elkander, met korte tusschenpoozen, opvolgende omwentelingen In Bolen gaat het er weer erg „Russisch" naar toe! De politie neemt aldaar vele perso. nen gevangen, die onder verdenking- staan tot de Poolsche of nihilistische partij te behooren, 2000 werden er reeds in de gevangenis geworpen, \vaarvan 100 na een oppervlakkig

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1892 | | pagina 1