Vrijdag 29 Januari 1892.
Zesde Jaargang No. 324.
Antirevolutionair
Orgaan
WlïlfflT
jimeremre rejj
IN HOC SIGN O VINCES
FEUILLETON
re
T. BOEKHOVEN.
Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie franeo toe te zenden aan den Lii^evcr.
Ziende blind.
EteapiöaaS en Arbeid.
jjJ,
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEYER:
SOMMBïLSlt BJSi.
Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/j maal
Boekaankondiging 5 Cent per regel en h/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent por plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dio zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur.
In den regel kosten premiën door bla
den aangeboden geld. De Maas- enSchel-
debode biedt hierbij eens 'n premie aan,
welke geen geld, doch slechts 'n weinig
moeite aan onze abonné's behoeft te
kosten, en waardoor de lezers in de gele
genheid zijn, zich in de lange wintera
vonden boeiende lectuur te verschaffen.
Ieder, die ons een nieuwen
abuuné aanbrengt, ontvangt franco
per post een lioogst boeiend Christelijk
werk, van ruim 300 bladzijden compres
druk.
Om dit Boekwerk geheel gratis te be
komen, heeft men dus slechts een zijner
vrienden of bekenden met de Maas- en
Scheldebode in keunis te brengen, of hen
die nu samen lezen, ieder afzonderlijk
abonné te worden.
Wij twijfelen niet of tal van belang
stellenden, zullen door u kunnen worden
gewonnen.
Vele boekdeelen liggen ter verzending
gereed.
Zoodra men een nieuwen abonné heeft
gewonnen, late men dezen het biljet in
vullen dat in het binnenblad voorkomt;
en zende ons het biljet franco toe, dan
weten wij wie ons den abonné aanbracht.
Het boek wordt dan onmiddellijk ge
zonden.
Hoe meer abonné's wij verwerven,
des te flinker kunnen wij optreden en
des te zekerder kunnen wij maaien als
de oogst daar is. Als elk een handje helpt
zal het gê'tal onzer abonné's weldra ver
dubbeld zijn.
Om ook de nieuwe abonné's ge
noegen te doen, zullen wij hen, vanaf
heden het blad dit kwartaal gratis zenden.
Alle abonnementen moeten gesloten
worden voof den geheelen jaargang die
met 1 Maart a.s. begint.
De prijs van f of cent per
kwartaal is zoo gering gesteld, dat dit
voor niemand een bezwaar kan zijn. De
betaling geschiedt per kwartaal.
DE UITGEVER.
Wat de socialisten in het schild
voeren, is voor weinigen meer een ge
heim. Overbekend werd het, dat zij,
HET MORGENROOD DES
EVANGELIES
XVII.
Met krachtige taal en 'ernstigen na
druk drong hij aan op heiligmaking en
reinheid des levens, en deze mocht niet
bestaan in het vervullen van plichtple
gingen en uiterlijkheden, maar zich in
alles aan den dag leggen, volgens ieders
rang en stand, plaats en betrekking. Zoo
als de boetgezant des Nieuwen Verbonds,
en de Apostelen des Heeren in hunne
bijzondere en algemeene zendbrieven,
houdt hij allen te zamen en ieder in
het bijzonder hunne plichten jegens
anderen voor, noemt ook onbewimpeld
hunne zonden, die zij hebben af te leg
gen met name, zoowel die, welke uit de
rijke bronwol des arglistigen harten
van ieder Adamskind opborrelen, als
dezulke, die met hunne Heidensche af
goderij meer bijzonder samen gingen.
Hier volgen nog enkele meer bijzondere
werken „Leert uwe kinderen en uwe
dienstboden, dat zij God vreezen. Be
vredigt twistenden. Die recht spreekt,
oordeele rechtvaardig en neme geene
geërgerd door de al te groote ongelijk
heden, zich in het hoofd hebben gezet,
dat er nu eens een tijd moet komen
waarin alle menschen gelijk zijn.
Zij willen de wereld dus afplatten.
Thans zit het geld op hoopen en het
werk eveneens. Maar dat alles kan
best veranderen, meenen zij. Laat er,
om te beginnen, maar algemeen stem
recht komen. Wij kiezeu dan volks
vertegenwoordigers, die de wetf
zoodanig wijzigen, dat alle kapitah
ah. ngs geheel aan den Staat verval
len en dat de Staat aan ieder die het
noodig heeft, werk kan verschaffen.
Door Staatsbankroeten, door veel
inkomstenbelasting (extra verhoogd
voor de rijken) door hooge successie
rechten, zoo wat gelijk staande met hot
opeischen der goederen bij versterf,
enz. wil men dan tot dat doel gera
ken. Verder moet de Staat een vasten
loonstandaard bepalen en een verbod
uitvaardigen om de werklieden langer
dan een zeker aantal uren te laten
werken, en zoo meer.
Hoe denkt nu de groote massa in
ons land over al zulke eischen Hoe
men er over denkt Och, het socialis
me wint wel aanhang, maar de over-
groote meerderheid wil van zulk een
drijven toch nog niets weten. Men
heeft met zulke ruwe maatregelen
niets op. Men houdt ze voor onmoge
lijk. Men verklaart al die beweging
makers eenvoudig voor dwaas en
slëcht.
Vanouds echter heeft het als wijs ge
golden om, als men een ernstig kwaad
in zijn nabijheid bespeurde, daar niet
alleen eens over te denken maar er zoo
mogelijk ook wat tegen te doen.
Al die klachten en eischen toch, al
worden zij op driftige zondige wijze
geuit, hebben hun aanleiding gekre
gen in velerlei onrecht en ellende.
Moest men nu niet het volk in al zijn
geledingen zoowel mogelijk te hulp,
te gemoed komen moesten de poli
geschenken aan, omdat deze ook de
wijzen verblinden. Heiligt den dag des
Heeren, komt ter kerk, om te bidden,
niet om te praten. Geeft naar vermogen
aalmoezen, die de zonde uitdelgen, ge
lijk het water het vuur uitbluscht. Ont
vangt vreemdelingen gastvrij, bezoekt de
kranken, helpt weduwen en weezen,geeft
tienden aan de kerk, en doet anderenniet,
wat gij niet wilt, dat u geschiede." „Ont
houdt het gebed des Heeren en de be
lijdenis des geloofs, prent ze uwen kin
deren in, voor welke gij bij den doop ver
antwoordelijk zijt geworden. Bemint het
vasten, hebt gerechtigheid lief, weder
staat den duivel, gebruik te gelegener
tijd het Avondmaaldeze en dergelijke
zijn de werken, die God u gebiedt te doen
en na te komen." Vaak was de on
kerheid van den dag des doods en L
to omend oordeel het uitgangspunt zijner
toespraken, om zijne hoorders tot bekee-
rin en een Gode gewijd leven op te wek
ken, niet minder vaak stelde hij hun de
hemelsche zaligheid met hetzelfde doel
voor, „als een leven in eene plaats, waar
de liefde volmaakt en de vrees vernietigd
wordt, waar eindeloos heil overvloeit, de
waarheid heerschappij voert, niemand be
driegt noch bedrogen wordt." „Daar
zal leven zijn met God, zonde.'
tieke schrijvers van alle richtingen
daar niet eenparig op aandringen
moesten niet zooveel liberale als an
dere volksvertegenwoordigers zich ge
negen toonon om met de Regeering
voor dit doel samen te werken En
zulks zoo spoedig mogelijk eer er nog
veel ernstiger gevaar dreigt?
Maar neen, men wil daar niet van
hooren. Men zoekt zijn kracht in het
negeeren (ontkennen), in het stilzwij
gend voorbijgaan van wat er broeit.
„Och," zegt men, „het zal zoo'n
vaart niet loopen. Ons volk is te be
daard om zich veel met die gekheid
in te laten. Er zijn wel menschen die
meer vooruit willen naar nieuwe toe
standen, maar conservatieven
en meer radicale lieden zijn er altijd
geweester is immers niets nieuws
onder de zon."
„Niets nieuws." Neen, in beginsel
niet. De aarde blijft zich nog steeds
bewegen tusschen dezelfde polen.
Maar daarom zijn alle dagen nog lang
niet gelijk. In October zetten wij een
kachel, omdat het kouder wordt, en
wij beginnen dan vroeger de lamp op
testeken, omdat wij behoefte hebben
aan meer licht dan ons zonder moeite
in den zomer toestraalt.
Waarom doet men nu ook zoo niet
op politiek gebied Waarom bekent
men niet meer den ernst der tijden
En waarom spannen do denkende
mannen in ons land zich niet meer
in om, waar de socialisten met plan
nen komen aandragen, die onuitvoer
baar zijn (dewijl zij de vaste grond
slagen der maatschappij niet laten
rusten) ten minste andere plannen
voor te dragen, die den socialen nood,
wezenlijk kunnen verlichten?
Het is omdat men het gevaar
te geriu j acht. Men denkt er den
tijd nog wel voor te hebben. Dus laat
men zich niet jagen. „Wat zou ook
al die drukte Ons volk is immers
een kalm volk
vrees voor den dooddaar altijd schijnend
licht en nimmer duisternisdaar volko
men verzadiging voor hen, dio hongeren
en dorsten naar de gerechtigheiddaar ge
luk, door geen vrees verwoest, blijdschap,
door geene droefheid verteerd, eeuwige
heerlijkheid met de Engelen en Aartsen
gelen, met de Patriarchen en Profeten, met
de Apostelen en Martelaren, met allen, die
Christus volgen, waar Hij ook henen gaat.
Daar wordt iets grooters en liefelijkere,
iets betere en zoetere, iets aangenamers en
beminnelijkere aan de heiligen geschon
ken, dan gezegd of gedacht kan worden,
dewijl de Heer, zooals de Apostel gezegd
heeft, wat geen oog gezien en geen oor
gehoord heeft en in geens menschen hart
is opgeklommen, bereid heeft voor hen, die
Hem beminnen. En tot deze vreugde zal
Hij, 'die u geschapen heeft u doen ingaan."
-Wij zouden'te uitvoerig worden, wilden
wij nog meer aanhalen uit de geschrif
ten, die de leerredenen van den grooten
Apostel der Duitscliers bevatten. En zoo
kon hij prediken, omdat hij putte uit
de éénige ware bron van geloof en wan
del, die hij ook aan anderen met den
meesten aandrang bleef aanbevelen, zoo
b. v. aan eenen jongeling iu Engeland
in een brief: „Zet voortaan, alles, wat
u zou kunnen storen, ter zijde en oefen
Zoo redeneert men. Maar het eind
zal den last dragen.
Want ja, onze natie is wel be
daard en conservatief, maar toch is
er ecu gestadige opschuiving. Zij die
in Thorbecke's tijd den naam van
liberaal droegen, heeten nu conser
vatief, en die liberalen van thans zou
den destijds radicaal gehccten zijn.
Achter de radicalen van thans staan
de mannen van de „volkspartij," ach
ter hen de socialiston. Het proces
gaat alzoo, of men het weten wil of
niet, steeds verder door. De afval van
God en godsdienst neemt toe, en
daardoor de verwildering, de ver
deeldheid ook.
En nu is ons volk wel van ouds
bedaard geweest in zijn houding. Maar
toch, dat begint ook al te verande
ren. Hoeveel menschen zijn tegen
woordig niet geprikkeld en gejaagd,
en worden daardoor driftig en korze
lig? En wat de ideeën betreft, wie
kan tegenspreken dat zij aan hot om-
loopen zijn Hoeveel nog als zeer
„fatsoenlijk" geachte lieden weten u al
te vertellen, dat het letten op verschil
van stand „onzin" is, dat ieder die
wat weet het maar moet zeggen, en
dat allen evenveel recht van spre
ken moeten hebben in de wereld Zie
daar de opkomende beginselen van
het socialisme in wijder kring
Meer en meer begint in schier
alle kringen de rede te heersc.hen
over het hart. Het komt omdat de
godsdienst er uit is. Straks echter zal
de vuist gaan heerschen over de
rede
Lang houdt ons volk oude gedach
ten en gebruiken vast. Maar als liet
eenmaal door nieuwe gedachten van
revolutionairen aard geheel bevangen
is, zal het ook op dat verderfelijk
spoor lang, zeer lang blijven.
Eigelijk is de natie er al van door
trokken. Maar de uiting geschiedt
nog meest in fijnere vormen. Het
u vlijtig in de Heilige Schrift, zoek
daarin de goddelijke wijsheid, die blin-
kender is dan goud, schooner dan zilver,
schitterender dan een karbonkel, helder
der dan kristal, kostbaarder dan een
topaas. De jongelingen kunnen niets
beters zoeken, de ouden van dagen niets
heerlijkere bezitten, dan de kennis der Hei
lige Schrift, die het schip onzer ziel be
stuurt, en het, zonder door gevaarlijke
stormen te stranden, naar de zalige kust
van het Paradijs en do eeuwige hemel
vreugde der Engelen voert." Dit is taal,
een dichtervorst waardig! Werd de
Geest des Heeren niet vaardig over hem,
toen deze verheven woorden uit zijne
pen vloeiden
En daarbij bleef hij nederig van ge
moed, welk een hoogen rang hij ook
bekleedde en hoeveel eer hij inoogstte,
zoodat hij in tollen aarsootmoed
aan eene abdis in Engeland schreef:
„Bid voor mij, dat Hij, die in den hoo
ge woont en op het lage nederziet, mij
mijne zonden vergeve, opdat mij gegeven
worde, het woord te spreken met blij
moedige opening des monds, en het E-
vangelie van de heerlijkheid van Chris
tus onder de Heidenvolken zijn voort
gang hebbe en verheerlijkt worde!"
Talrijke medehelpers werden hem uit
bijbrengen van do grovere vormen is
nu op til.
Och dat men het gevaar meer al
lerwegen inzag, en nog zedelijke
maatregelen beraamde om het kwaad
te stuiten.
Meer en meer wordt de verhou
ding tusschen Kapitaal en arbeid
een totaal vijandige, die in de toe
komst het ergste doet vreezen.
Dat de meeste werkstakers arbei
dersbonden en bovenal de Socialisten
op een ongeloovig standpunt staan,
en de haat tegen alles wat kerk heet
luide uiten, betreuren we: terwijl
we tevens met het oog op de histo
rie van 't laatst der vorige eeuw in
Frankrijk en hetgeen daarop volgde,
mot het oog op hetgeen daar in 1830
en 1848 gebeurde ons overtuigd hou
den dat de Socialisten een onbereik
baar ideaal van algemeen aardsch
geluk najagen. Maar zeker is het
toch dat de miskenning, door het
Kapitaal den Arbeid aangedaan, do
tegenwoordige vijandschap heeft doen
ontstaan.
Wij gelooven zeker dat de meeste
werkstakingen, haar oorsprong heb
ben in de onzedelijkewij voegen er
bij onmenschelijke bepaling van ar-
beidsloonen voor zwaren arbeid loo-
nen die de werklieden en hun ge
zin tot armoede en ellende doemt!
Dat komt er van het hooggevierde
LiberalismeVrijheid maar voor de
gegoeden, gelijkheid doch alleen voor
de Kapitalisten onderlingbroeder
schap maar om de Liberale bour
geoisie de macht in handen te spelen
Zijdie zich nu op ons
blad abonneerenontvangen
de nog in dit kwartaal verschijnende num
mers gratis.
Engeland toegezonden, waaronder zelfs
vrome vrouwen,w icr namen bewaard
gebleven zijn, en die met groolen zegen
werkzaam waren. In het jaar 732 werd
hij door den Paus tot aartsbisschop der
Duitscliers zonder bepaalden zetel en
pauselijk vicaris van Gormanië gewijd,
zoodat hij nu en vooral na eene derdo
reis naar Rome in 738 zich meestal be
zig hield met de regeling der door hein
gestichte gemeenten in de landen ten
Oosten van de Rijn. Daartoe richtte hij
verschillende bisdommen op, o. a. te
Pasiau, Regensburg, Neuberg, Salzburg,
enz. Zelf had hij zijn zetel in het jaar
745 te Mainz. Ook het bestuur der Prie-
sclie kerk behoorde tot zijn ambt, en
zoo moest hjj, vooral na Willebrords
dood, daar bijzonder zorg voor dragen
ofschoon hij nooit, evenmin als Wille-
brord of Gregorius bisschop van Utrecht
geweest is, zooals sommige geschiedboe-
boeken vermelden. Wanneer hij zich
naar Utrecht begeven heeft, om in de
streken, waar hij eenmaal zijne taak
aanvaard had, die ook te voleindigen,
is onbekend; maar hoogstwaarschijnlijk
was het eerst na 752, want in dat jaar werd
hij geroepen, om eene hoogst gewichtige
plechtigheid te voltrekken.
Wordt Vervolgd.