Vrijdag 29 Januari 1892. Zesde Jaargang No. 324. Antirevolutionair Orgaan WlïlfflT jimeremre rejj IN HOC SIGN O VINCES FEUILLETON re T. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie franeo toe te zenden aan den Lii^evcr. Ziende blind. EteapiöaaS en Arbeid. jjJ, Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEYER: SOMMBïLSlt BJSi. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/j maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en h/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent por plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte dio zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. In den regel kosten premiën door bla den aangeboden geld. De Maas- enSchel- debode biedt hierbij eens 'n premie aan, welke geen geld, doch slechts 'n weinig moeite aan onze abonné's behoeft te kosten, en waardoor de lezers in de gele genheid zijn, zich in de lange wintera vonden boeiende lectuur te verschaffen. Ieder, die ons een nieuwen abuuné aanbrengt, ontvangt franco per post een lioogst boeiend Christelijk werk, van ruim 300 bladzijden compres druk. Om dit Boekwerk geheel gratis te be komen, heeft men dus slechts een zijner vrienden of bekenden met de Maas- en Scheldebode in keunis te brengen, of hen die nu samen lezen, ieder afzonderlijk abonné te worden. Wij twijfelen niet of tal van belang stellenden, zullen door u kunnen worden gewonnen. Vele boekdeelen liggen ter verzending gereed. Zoodra men een nieuwen abonné heeft gewonnen, late men dezen het biljet in vullen dat in het binnenblad voorkomt; en zende ons het biljet franco toe, dan weten wij wie ons den abonné aanbracht. Het boek wordt dan onmiddellijk ge zonden. Hoe meer abonné's wij verwerven, des te flinker kunnen wij optreden en des te zekerder kunnen wij maaien als de oogst daar is. Als elk een handje helpt zal het gê'tal onzer abonné's weldra ver dubbeld zijn. Om ook de nieuwe abonné's ge noegen te doen, zullen wij hen, vanaf heden het blad dit kwartaal gratis zenden. Alle abonnementen moeten gesloten worden voof den geheelen jaargang die met 1 Maart a.s. begint. De prijs van f of cent per kwartaal is zoo gering gesteld, dat dit voor niemand een bezwaar kan zijn. De betaling geschiedt per kwartaal. DE UITGEVER. Wat de socialisten in het schild voeren, is voor weinigen meer een ge heim. Overbekend werd het, dat zij, HET MORGENROOD DES EVANGELIES XVII. Met krachtige taal en 'ernstigen na druk drong hij aan op heiligmaking en reinheid des levens, en deze mocht niet bestaan in het vervullen van plichtple gingen en uiterlijkheden, maar zich in alles aan den dag leggen, volgens ieders rang en stand, plaats en betrekking. Zoo als de boetgezant des Nieuwen Verbonds, en de Apostelen des Heeren in hunne bijzondere en algemeene zendbrieven, houdt hij allen te zamen en ieder in het bijzonder hunne plichten jegens anderen voor, noemt ook onbewimpeld hunne zonden, die zij hebben af te leg gen met name, zoowel die, welke uit de rijke bronwol des arglistigen harten van ieder Adamskind opborrelen, als dezulke, die met hunne Heidensche af goderij meer bijzonder samen gingen. Hier volgen nog enkele meer bijzondere werken „Leert uwe kinderen en uwe dienstboden, dat zij God vreezen. Be vredigt twistenden. Die recht spreekt, oordeele rechtvaardig en neme geene geërgerd door de al te groote ongelijk heden, zich in het hoofd hebben gezet, dat er nu eens een tijd moet komen waarin alle menschen gelijk zijn. Zij willen de wereld dus afplatten. Thans zit het geld op hoopen en het werk eveneens. Maar dat alles kan best veranderen, meenen zij. Laat er, om te beginnen, maar algemeen stem recht komen. Wij kiezeu dan volks vertegenwoordigers, die de wetf zoodanig wijzigen, dat alle kapitah ah. ngs geheel aan den Staat verval len en dat de Staat aan ieder die het noodig heeft, werk kan verschaffen. Door Staatsbankroeten, door veel inkomstenbelasting (extra verhoogd voor de rijken) door hooge successie rechten, zoo wat gelijk staande met hot opeischen der goederen bij versterf, enz. wil men dan tot dat doel gera ken. Verder moet de Staat een vasten loonstandaard bepalen en een verbod uitvaardigen om de werklieden langer dan een zeker aantal uren te laten werken, en zoo meer. Hoe denkt nu de groote massa in ons land over al zulke eischen Hoe men er over denkt Och, het socialis me wint wel aanhang, maar de over- groote meerderheid wil van zulk een drijven toch nog niets weten. Men heeft met zulke ruwe maatregelen niets op. Men houdt ze voor onmoge lijk. Men verklaart al die beweging makers eenvoudig voor dwaas en slëcht. Vanouds echter heeft het als wijs ge golden om, als men een ernstig kwaad in zijn nabijheid bespeurde, daar niet alleen eens over te denken maar er zoo mogelijk ook wat tegen te doen. Al die klachten en eischen toch, al worden zij op driftige zondige wijze geuit, hebben hun aanleiding gekre gen in velerlei onrecht en ellende. Moest men nu niet het volk in al zijn geledingen zoowel mogelijk te hulp, te gemoed komen moesten de poli geschenken aan, omdat deze ook de wijzen verblinden. Heiligt den dag des Heeren, komt ter kerk, om te bidden, niet om te praten. Geeft naar vermogen aalmoezen, die de zonde uitdelgen, ge lijk het water het vuur uitbluscht. Ont vangt vreemdelingen gastvrij, bezoekt de kranken, helpt weduwen en weezen,geeft tienden aan de kerk, en doet anderenniet, wat gij niet wilt, dat u geschiede." „Ont houdt het gebed des Heeren en de be lijdenis des geloofs, prent ze uwen kin deren in, voor welke gij bij den doop ver antwoordelijk zijt geworden. Bemint het vasten, hebt gerechtigheid lief, weder staat den duivel, gebruik te gelegener tijd het Avondmaaldeze en dergelijke zijn de werken, die God u gebiedt te doen en na te komen." Vaak was de on kerheid van den dag des doods en L to omend oordeel het uitgangspunt zijner toespraken, om zijne hoorders tot bekee- rin en een Gode gewijd leven op te wek ken, niet minder vaak stelde hij hun de hemelsche zaligheid met hetzelfde doel voor, „als een leven in eene plaats, waar de liefde volmaakt en de vrees vernietigd wordt, waar eindeloos heil overvloeit, de waarheid heerschappij voert, niemand be driegt noch bedrogen wordt." „Daar zal leven zijn met God, zonde.' tieke schrijvers van alle richtingen daar niet eenparig op aandringen moesten niet zooveel liberale als an dere volksvertegenwoordigers zich ge negen toonon om met de Regeering voor dit doel samen te werken En zulks zoo spoedig mogelijk eer er nog veel ernstiger gevaar dreigt? Maar neen, men wil daar niet van hooren. Men zoekt zijn kracht in het negeeren (ontkennen), in het stilzwij gend voorbijgaan van wat er broeit. „Och," zegt men, „het zal zoo'n vaart niet loopen. Ons volk is te be daard om zich veel met die gekheid in te laten. Er zijn wel menschen die meer vooruit willen naar nieuwe toe standen, maar conservatieven en meer radicale lieden zijn er altijd geweester is immers niets nieuws onder de zon." „Niets nieuws." Neen, in beginsel niet. De aarde blijft zich nog steeds bewegen tusschen dezelfde polen. Maar daarom zijn alle dagen nog lang niet gelijk. In October zetten wij een kachel, omdat het kouder wordt, en wij beginnen dan vroeger de lamp op testeken, omdat wij behoefte hebben aan meer licht dan ons zonder moeite in den zomer toestraalt. Waarom doet men nu ook zoo niet op politiek gebied Waarom bekent men niet meer den ernst der tijden En waarom spannen do denkende mannen in ons land zich niet meer in om, waar de socialisten met plan nen komen aandragen, die onuitvoer baar zijn (dewijl zij de vaste grond slagen der maatschappij niet laten rusten) ten minste andere plannen voor te dragen, die den socialen nood, wezenlijk kunnen verlichten? Het is omdat men het gevaar te geriu j acht. Men denkt er den tijd nog wel voor te hebben. Dus laat men zich niet jagen. „Wat zou ook al die drukte Ons volk is immers een kalm volk vrees voor den dooddaar altijd schijnend licht en nimmer duisternisdaar volko men verzadiging voor hen, dio hongeren en dorsten naar de gerechtigheiddaar ge luk, door geen vrees verwoest, blijdschap, door geene droefheid verteerd, eeuwige heerlijkheid met de Engelen en Aartsen gelen, met de Patriarchen en Profeten, met de Apostelen en Martelaren, met allen, die Christus volgen, waar Hij ook henen gaat. Daar wordt iets grooters en liefelijkere, iets betere en zoetere, iets aangenamers en beminnelijkere aan de heiligen geschon ken, dan gezegd of gedacht kan worden, dewijl de Heer, zooals de Apostel gezegd heeft, wat geen oog gezien en geen oor gehoord heeft en in geens menschen hart is opgeklommen, bereid heeft voor hen, die Hem beminnen. En tot deze vreugde zal Hij, 'die u geschapen heeft u doen ingaan." -Wij zouden'te uitvoerig worden, wilden wij nog meer aanhalen uit de geschrif ten, die de leerredenen van den grooten Apostel der Duitscliers bevatten. En zoo kon hij prediken, omdat hij putte uit de éénige ware bron van geloof en wan del, die hij ook aan anderen met den meesten aandrang bleef aanbevelen, zoo b. v. aan eenen jongeling iu Engeland in een brief: „Zet voortaan, alles, wat u zou kunnen storen, ter zijde en oefen Zoo redeneert men. Maar het eind zal den last dragen. Want ja, onze natie is wel be daard en conservatief, maar toch is er ecu gestadige opschuiving. Zij die in Thorbecke's tijd den naam van liberaal droegen, heeten nu conser vatief, en die liberalen van thans zou den destijds radicaal gehccten zijn. Achter de radicalen van thans staan de mannen van de „volkspartij," ach ter hen de socialiston. Het proces gaat alzoo, of men het weten wil of niet, steeds verder door. De afval van God en godsdienst neemt toe, en daardoor de verwildering, de ver deeldheid ook. En nu is ons volk wel van ouds bedaard geweest in zijn houding. Maar toch, dat begint ook al te verande ren. Hoeveel menschen zijn tegen woordig niet geprikkeld en gejaagd, en worden daardoor driftig en korze lig? En wat de ideeën betreft, wie kan tegenspreken dat zij aan hot om- loopen zijn Hoeveel nog als zeer „fatsoenlijk" geachte lieden weten u al te vertellen, dat het letten op verschil van stand „onzin" is, dat ieder die wat weet het maar moet zeggen, en dat allen evenveel recht van spre ken moeten hebben in de wereld Zie daar de opkomende beginselen van het socialisme in wijder kring Meer en meer begint in schier alle kringen de rede te heersc.hen over het hart. Het komt omdat de godsdienst er uit is. Straks echter zal de vuist gaan heerschen over de rede Lang houdt ons volk oude gedach ten en gebruiken vast. Maar als liet eenmaal door nieuwe gedachten van revolutionairen aard geheel bevangen is, zal het ook op dat verderfelijk spoor lang, zeer lang blijven. Eigelijk is de natie er al van door trokken. Maar de uiting geschiedt nog meest in fijnere vormen. Het u vlijtig in de Heilige Schrift, zoek daarin de goddelijke wijsheid, die blin- kender is dan goud, schooner dan zilver, schitterender dan een karbonkel, helder der dan kristal, kostbaarder dan een topaas. De jongelingen kunnen niets beters zoeken, de ouden van dagen niets heerlijkere bezitten, dan de kennis der Hei lige Schrift, die het schip onzer ziel be stuurt, en het, zonder door gevaarlijke stormen te stranden, naar de zalige kust van het Paradijs en do eeuwige hemel vreugde der Engelen voert." Dit is taal, een dichtervorst waardig! Werd de Geest des Heeren niet vaardig over hem, toen deze verheven woorden uit zijne pen vloeiden En daarbij bleef hij nederig van ge moed, welk een hoogen rang hij ook bekleedde en hoeveel eer hij inoogstte, zoodat hij in tollen aarsootmoed aan eene abdis in Engeland schreef: „Bid voor mij, dat Hij, die in den hoo ge woont en op het lage nederziet, mij mijne zonden vergeve, opdat mij gegeven worde, het woord te spreken met blij moedige opening des monds, en het E- vangelie van de heerlijkheid van Chris tus onder de Heidenvolken zijn voort gang hebbe en verheerlijkt worde!" Talrijke medehelpers werden hem uit bijbrengen van do grovere vormen is nu op til. Och dat men het gevaar meer al lerwegen inzag, en nog zedelijke maatregelen beraamde om het kwaad te stuiten. Meer en meer wordt de verhou ding tusschen Kapitaal en arbeid een totaal vijandige, die in de toe komst het ergste doet vreezen. Dat de meeste werkstakers arbei dersbonden en bovenal de Socialisten op een ongeloovig standpunt staan, en de haat tegen alles wat kerk heet luide uiten, betreuren we: terwijl we tevens met het oog op de histo rie van 't laatst der vorige eeuw in Frankrijk en hetgeen daarop volgde, mot het oog op hetgeen daar in 1830 en 1848 gebeurde ons overtuigd hou den dat de Socialisten een onbereik baar ideaal van algemeen aardsch geluk najagen. Maar zeker is het toch dat de miskenning, door het Kapitaal den Arbeid aangedaan, do tegenwoordige vijandschap heeft doen ontstaan. Wij gelooven zeker dat de meeste werkstakingen, haar oorsprong heb ben in de onzedelijkewij voegen er bij onmenschelijke bepaling van ar- beidsloonen voor zwaren arbeid loo- nen die de werklieden en hun ge zin tot armoede en ellende doemt! Dat komt er van het hooggevierde LiberalismeVrijheid maar voor de gegoeden, gelijkheid doch alleen voor de Kapitalisten onderlingbroeder schap maar om de Liberale bour geoisie de macht in handen te spelen Zijdie zich nu op ons blad abonneerenontvangen de nog in dit kwartaal verschijnende num mers gratis. Engeland toegezonden, waaronder zelfs vrome vrouwen,w icr namen bewaard gebleven zijn, en die met groolen zegen werkzaam waren. In het jaar 732 werd hij door den Paus tot aartsbisschop der Duitscliers zonder bepaalden zetel en pauselijk vicaris van Gormanië gewijd, zoodat hij nu en vooral na eene derdo reis naar Rome in 738 zich meestal be zig hield met de regeling der door hein gestichte gemeenten in de landen ten Oosten van de Rijn. Daartoe richtte hij verschillende bisdommen op, o. a. te Pasiau, Regensburg, Neuberg, Salzburg, enz. Zelf had hij zijn zetel in het jaar 745 te Mainz. Ook het bestuur der Prie- sclie kerk behoorde tot zijn ambt, en zoo moest hjj, vooral na Willebrords dood, daar bijzonder zorg voor dragen ofschoon hij nooit, evenmin als Wille- brord of Gregorius bisschop van Utrecht geweest is, zooals sommige geschiedboe- boeken vermelden. Wanneer hij zich naar Utrecht begeven heeft, om in de streken, waar hij eenmaal zijne taak aanvaard had, die ook te voleindigen, is onbekend; maar hoogstwaarschijnlijk was het eerst na 752, want in dat jaar werd hij geroepen, om eene hoogst gewichtige plechtigheid te voltrekken. Wordt Vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1892 | | pagina 1