wmmM Ma Vrijdag 22 Januari 1892. Antirevolutionair Zesde Jaargang No. 323. Orgaan IN HOC SIGN O VINCES FEUILLETON T. BOEKHOVEN. Alle slukkeii voor «Ie Reilaetie bestemd, A«lvertentiën en verdere Administratie franco toe te Kenden aan «len Uitgever. Officieel gedeelte „Kwijgemle getuigen". Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: SOMMSESjSEPSJM. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/j maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en */s maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Jjj den regel kostenjiremiën door bla- Zeeuwsche Spuiscbo jammen f 4,50 a 5,5( dito Flakkeeseho f8,50 a f3,75 dito blauwe f 3, 3,30. Saksische jammen fa IJpolder jan men f a Friescho saaijers f 0,00 a 0,alb per Heet Nieuwe Malta a ct per kilo r Londen 14 Jan, Ter veemarkt werden aangevot 300 runderen 3000 schapen, 110 Kalveren 40 va keus Men noteert: Runderen 2/8 a 4/8 Schapen 3/> 5/8 Kalveren 3/2 a C/0 en Yaikens a 2/9 4/0pe> steen BEKENDMAKING, werk, van ruim mm compres druk. Om dit Boekwerk geheel gratia te be komen, heeft men dus slechts een zijner vrienden of bekenden met de Maas- en Scheldebode in kennis te brengen, of hen die nu samen lezen, ieder afzonderlijk abonné te worden. Wij twijfelen niet of (al van belang stellenden, zullen door u kunnen worden gewonnen. Vele boekdeelen liggen ter verzending gereed. Zoodra men een nieuwen abonné heeft gewonnen, late men dezen het biljet in vullen dat in het binnenblad voorkomt; en zende ons het biljet franco toe, dan weten wij wie ons den abonné aanbracht. Het boek wordt dan onmiddellijk ge zonden. Hoe meer abonné's wij verwerven, des te flinker kunnen wij optreden en des te zekerder kunnen wij maaien als de oogst daar is. Als olk een handje helpt zal het getal onzer abonné's weldra ver dubbeld zijn. Om ook de nieuwe abonné's ge noegen te doen, zullen wij heD, vanaf heden het blad dit kwartaal gratis zenden. Alle abonnementen moeten gesloten worden voor den geheelen jaargang die met 1 Maart a.s. begint. De prijs van f 3.— of 5® cent per kwartaal is zoo gering gesteld, dat dit voor niemand een bezwaar kan zijn. De betaling geschiedt per kwartaal. DE UITGEVER. HET MORGENROOD DES EVANGELIES XVI. Gevaarlijker evenwel voor de zuiverheid des Christendoms was de.toegevendheid van sommige zendelingen, om Heidensche gebruiken in Christelijke te veranderen. Wij willen er enkele opgeven, die zich ook in Nederland, vooral om de katholieken in de Oostelijke provinciën des lands tot op den huidigen dag gehandhaafd hebben. Zoo schijn! de heilige marentak vervangen te zijn door de op des Palmzondag gewij de buksboom- of (diesgenaamde) palmtak jes, die daar b. v. bjj het bouwen van een nieuw huis als een voorbehoedmiddel tegen het inslaan des onweders op de vier hoeken van den schoorsteen gezetofaan den haardketting onder den schoorsteenmantel worden gestoken, als het onweert. Nog sprekender voorbeeld zijn de paaschuren, die daar in ieder dorp, zelfs in elk ge hucht op den avond van den eersten Paaschdag het liefst op een heuvel wor- De vorige week gewaagden wij van een groot gevaar, dat de open bare scholen bedreigt, t. w. de toe nemende invloed van het socialisme onder de onderwijzers aan die soho- len, onwillekeurig opgewekt of zijde lings bevorderd door de schrale trak tementen. Laat ons thans een gevaar noemen, dat meer in het bijzonder de christelij ke scholen bedreigt. Wij bedoelen het willen uitzenden van zoogenaamde „zwijgende getuigen" naar de openba re scholen. Dat zijn zeer wonderlijke figuren. Men wil er mede aanduiden piirsonen, die op den Klokkenberg (een chr. normaalschool) te Nijmegen een christelijke opleiding voor het onderwijzersvak ontvingen, en die dan als zij hun examen gedaan heb ben, een betrekking zoeken op de openbare school. Daar gekomen mo gen zij volgens de wet niet spreken tot de kinderen over God en Zijn dienst. Den Bijbel als de kenbron van alle ware levenswijsheid aanprij zen, Christus als den Behouder van zondaren, ook voor het tegenwoordi ge leven verheerlijken, den oorsprong der zonde bespreken en de middelen noemen om van haar overmacht ver lost te worden, dat zijn voor hem dan verboden zaken Hij moet over dat alles zwijqen. En toch wil men hem een getuige noemen. Dat getuigen moet dan zeker hier in bestaan, dat de onderwijzer niet los of onverschillig is in zijn gebaren, op ernstigen toon over de christelij ke en maatschappelijke deugden spreekt, (in den zin der wet zijn dit thans dezelfde soort deugden) en mis schien ook hierin dat hij huiten de school christelijk spreekt en handelt. De liefde is vindingrijk, dat ziet men al weer aan deze zicijgende getuigen. Maar welke liefde? vraagt misschien iemand. Och, voor wie eenigzins op den ontstoken. De Heidenen legden in het voorjaar vuren aan ter eere van Ostara, de godin der lente; dit gebruik werd hun toegelaten maar nu ter eere van den verrezen Heiland. Het lied, dat de Katholieken er bij zingen in de ge noemde provinciën. „Dag van gramschap en ellenden," moet zelfs in de oud-Angel- Saksisch letterkunde voorkomen. Zeer eigenaardig is het ook, dat in twee talen, het Hoogduitsch en het En- gelsch hetPaaschfeestnaarOstaragenoemd is n.l. Ostern, Eastern. In het begin van den zomer schijnende heidenen ter eere van Sunna wellicht, die dan zo olang aan den hemel stond, hunne hutten met groene twijgen versierd te hebbenwij vinden dit terug in den St-Janstak, die op 24 Juni in die streken boven de deuren der Katholieken gezien wordt, maar nu ter eere van Johannes den Doopereene nadere -verklaring weten zij niet te geven. Ook zal de liefelijke helder stralende kerstboom, die in geheel Duitschland en Engeland zoo algemeen is, wel een der- gelijken oorsprong hebben. Maar genoeg hierover, om te bewijzen, dat deze kers- de hoogte is met 's lands toestanden zal het genoeg zijn te zeggen, dat deze bedekte belijders te Utrecht zijn uit gevonden. Het is niets anders dan de begeerte om te agecren tegen alle afsehijding, om zooveel mogelijk den schijnte herstellen, dat ons volk in hoofdzaak van ééne gezindheid is. Om deze reden houdt men op hoop tegen hoop vast aan èèno lands- kerk" en keert men nu ook zoo zachtkens aan terug tot de ééne „volksschool" Eene kerk en ééne school, waaraan de natie „gehecht" is, ziedaar het ideaal, dat men boven alle andere idealen ziet wenken. „Men" bcteekent in dit verband: een groep belijders des ïïeeren in de Hervormde Kerk. De afsehijding, de doleantie, de bijzondere scholen, do Vrije Univer siteit, de Gorelormeerde Kweekschool voor onderwijzers, de Christelijke gymnasia enz. staan dezen broederen in den wegZij zouden ze alle wel op willen ruimen, want zij doen schade aan het eenheidsbegrip der natie. Of wij dan de Utrechtsche heeren daarover hard willen vallen, en of ook wij die éénheid des volks, dat èèn zijn onder èèn Koning en één Herder niet een heerlijk idee vin den? O, wat dit laatste betreft, onge twijfeld Maar helaas het is en blijft voor ons land en voor deze bedeeling slechts een idée. De werkelijkheid beantwoordt er niet aan en kan er niet aan beantwoorden. Daarom zouden wij de lieden die zulke „zwij gende getuigen" aanbevelen, willen verzoeken om toch eens minder the oretisch en meer practisch te willen worden. „Zwijgende getuigen"wat zijn dat veel anders Ann negative protestanten, dat wil zeggenniet- roomschen. Maar als ge nu weet van iemand, dat hij niet roomsch is, als men u teniug van Heidensche gebruiken ook eene schaduwzijde hadde zendelingen hebben stellig niet gedacht, dat hunne inschikkelijkheid zulke diep ingewortelde gewoonten, die nog met zoovele andeie bijgeloovigheden in verschillende streken zijn blijven heerschen, na meer dan dui zend jaren, niet heeft kunnen overwin nen. Van een anderen aard waren de raad gevingen, die Bonifacius van den meer genoemden bisschop van Winchester ont ving over de wijze, waarop hij de Heidenen van hunne dwalingen moest overtuigen hoe hij op hun eigen verstand een beroep moest doen, wanneer voorstelde,dat hunne goden met menschelijke natuur, hartstoch ten en gebreken toch de wereld niet konden geschapen hebben, daar die er reeds eerder geweest was dan die goden zeiven en hoe hij hun dan met gematigd- beid en liefde van den waren God en Christus moest verhalen, in één woord, hoe hij den weg bewandelen moest, die tegenwoordig nog door de zendelingen in do Heidenlanden gevolgd wordt. Zeer uitvoerig is het onderwijs van zegt, dat hij protestant is, wat weet ge dan in onzen tijd nog? Immers bijna niets. Dan kan hij volgens het tegenwoordig, door en door wazig en vaag spraakgebruik (waarin de geest onzer eeuw zich ook al kenmerkt) Ned. Hervormd zijn of Luthersek, of Christelijk Gerefor meerd, of Neilerduitsch Gereformeerd, of Baptist, of Darbist, of zelfs lid dei- Vrije gemeente. Het kan een belijder of een loochenaar van den Heiland zijneen die den Bijbel voor Gods Woord houdt en zich daarvoor buigt, en een die dat niet doet. Eenigszins evenzoo is het met die „zwijgende getuigen". Hun christelij ke op.eiding doet hopen, dat zij zeiven althans sterke indrukken van de voortreffelijkheid des Christendoms gekregen hebben. Doch zij zwijgen ter plaatse waar zulks het meest noo- dig iszij „belijden niet met den mond ter zaligheid;" zij verkeeren in strijd met Petrus vermaning om altijd bereid te zijn te getuigen van de hope die in hen is. Als zij dat met volop christelijke vrijmoedigheid deden, zou de Over heid hen moeten nagaan en het hun verbieden. Zij zijn dus in eencondi tie die hen, omdat zij toch ook op een chr. school hadden kunnen gaan, gestadig in gevaar brengt te vallen in de termen van het woord des Heeren: „Wie zich Mijns of mijner woorden zal geschaamd hebben, dien zal de Zoon des menschen zich scha men, wanneer hij komen zal in zijne heerlijkheid, en in de heerlijkheid des Vaders, en der heilige enge len." Vraag verder ook niet of zulke „zwijgende getuigen" een algemeene verzoening gelooven of een beperkte, of zij aan Gods Bijbelwoord een on feilbaar 'gezag toekennen, of zij op hun gevoel of op Christus, Borgtocht leerden, steunenmen komt daar niet achter, zij, zwijgen. Neen waarlijk, wij hebben in Bonifacius beschreven en voor het late nageslacht bewaard, en veel uitnemends wordt er in zijne redevoeringen en toe spraken gevonden. Het is, alsof wij daarin den grooien Heiden-Apostel zeiven hooren, zooals deze in zijne brieven tot de gemeen- tus in Griekenland en Klein-Azië het woord richt. Vooral wees Bonifacius zijne hoorders op de ontfermende genade Gods in Christus, om het tot wederliefde en en dankbaarheid op te wekken. Geven wij hem zeiven het woord„Dit is de grootste adel, dat de mensch van aarde een kind van God wordten dit heerlijke adeldom en groote voorrecht moet door goede zeden ijverig bewaard worden. De allerhoogste Vader, de God van allen wil geene andere kinderen hebben dan goede, kuiselie en geloovige, die Zijne geboden onderhouden, en Hij, die ons zoo uitnemend heeft liefgehad, is waardig, dat wij Hem eene volmaakte liefde toedragen Ilij, die de eeuwige God is, en tocli als mensch op aarde wilde geworden, omgebo- ren alles te doen en te lijden, wat in het heilige Evangelie tot onze zaligheid ge schreven staat." onzen tijd wel dringende behoefte aan levende, sprekendemoedige ge tuigen. De nevelen om ons heen moeten niet dikker gemaakt, maar zooveel mogelijk verdreven worden door de vorstelijke kracht van het woord. Daarvoor zijn ook de christelijke scholen opgericht. Om den kinderen te leeren, hoe zij zich later tegen het ongeloof verdedigen moeten, ook mot den moivd.- Als christelijk opgeleide onderwij zers voor „zwijgende getuigen" gaan dienen, doen zij in dubbel opzicht aan de Chr. scholen schade. Zij ont trekken aan haar krachten, die daar èroodnoodig zijn, want het volgens de schoolwet vereischte getal onder wijzers is daar nu toch al haast niet te verkrijgenen men weet de ge volgen als er niet genoeg onderwij zers zijn, wordt de Bijks-subsidie in gehouden Maar ten anderen doen zij ook hierin aan de Chr. scholen afbreuk, dat zij het zoo ingrijpend onderscheid tusschen het godsdienstig en het niet godsdienstig onderwijs voor het bewustzijn onzes volks ver zwakken en de particuliere ambitie om eigen scholen te bouwen, verdoo- ven. En waar loopt al dat krammen en lijmen, dat bij elkander practiseeren wat niet bij elkander behoort, op uit Och, op niets anders dan op onver schilligheid eerst, en daarna op een hopelooze ontevredenheid en verwar ring. Nog eens, ook ons lacht het ideaal van ééne Kerk en ééne School vrien delijk toe. Doch wij moeten nuchter zijn en de dingen in waarheid en stilheid aanvaarden gelijk zij zijn. Ons volk is èèn onder ons Konings huis van Oranje, zoolang de laatste telg daarin woont; maar overigens zeer zeer verscheiden. En inzonder heid gedeeld in zijn gevoelens om trent den godsdienst. Een derdedeel ruim van onze bevolking (plm. 1 Va Op liet lijden van Christus weet hij vooral ook zijne hoorders„De Eenigge- borene des Vadersis vleesgeworden, op dat Hij ons tot geloof zou leiden. O, hoe groot is de goedheid onzes Gods, die ons geschapen en verlost heefr, veel smaad en bespotting heeft verdragen van de ongeloovige Joden, opdat wij door Zijn voorbeeld do ware lijdzaamheid zouden beoefenen. Hij werd door de spotters geslagen, om de zielen die gelooven uit de boeien des duivels te verlossenHij heeft het gelaat niet verborgen voor het spuwen der ongeloovigen, opdat hij Hij ons zou reinigen door het water des heils; zwijgend duldde hij de geeseling, om ons van de eeuwige straffen te bevrijden Hij liet zich staan, om ons eeuwige eer in de reien der Engelen te gevenzijn dorst heeft hij met bittere gal gelesolit, om ons meteeuwige zoetheidte verkwikken Hij is in den dood gegaan, om ons het; leven te bereiden uit de dooden." Wordt Vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1892 | | pagina 1