AO si mimuww.wamm ,2V Antirevolutionair Orgaan m i }DAM. i uitje, IN HOC SIGNO VINCES ""feuilleton :n, Tjoag anilin ■de 7 8-- Zesde Jaargang No. 322. T. BOEKHOVEN. Alle stuliken voor de Redactie Destenid. Advertentie© esa verdere Administratie franco toe te Kenden aan den Hist ge ver. Hei socialisme in «ie onilerwperswereid. 1 SU, «tie n Carlo's in K. :igd sinds 1882. Vie KS- bu9- ,tgaan te leveren logarmige I, en, om coneu- plita ƒ4©.d Jroonde fabriek wegens haar grootste duur den gang, |nder fabrieaat vetsehe, leven- kich niet door iiiib'slt i-ei- geleverd, de U kosteloos on Overftakkee |t i, nm. 12,30 u .5,10, nm. 1,30 u 5.00 115 n 3,— luiting- met die van .levoetsluis en 9 cn ÓMBOOT. irnis. jsdag" vm. 5.30 u. jigeii 6,30 lijks nm. 1,30 28 Januari. £UltfG. Qiirnia. 'GilXG, Itterdam. f voorm. 5 uur, 1,50 uur. amiymph. ptterdam. 1,1 Oen 4,40 u. 1,10 en 4,40 u. klam. É0 en 5,u. ru* .30 en 5,uur lrootsluis. J- en 5,u. J'uur later, lielle. |3,,en 5,uur. uur later. iRijks veerboot op j vra. 5,15; Zater- 2,30; Woensdag, 5,30; Zaterdag nm. 3. Ig en Dinsdag vm jdag (langs Oud- in Zaterdag nm. 2 ember) op werk- Jondags vm. 83,0 j en Dinsdag Irlaud) n.a. 2uur elke maand zal 1 naar Rotterdam j en Vrijdag. 5,45, van Oud- ad, Zuidland en Sommelsdyk. Kit - II Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER: SOMMJELSMè KJ! Si. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/3 maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en h/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent por plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot donderdagmiddag 12 uur. In den regel kosten premiën door bla den aangeboden geld. De Maas- enSchel- debode biedt bierbij -eens 'n premie aan, welke geen geld, doch slechts 'n weinig moeite aan onze abonné's behoeft to kosteu, en waardoor de lezers iu de gele genheid zijn, ziob in de lange wintera vonden boeiende lectuur te verschaffen. Ieder, die ons een nicuwcsi abwnné aanbrengt, ontvangt franco per post eeu hoogst boeiend Christelijk werk, van ruim 300 bladzijden compres druk. Om dit Boekwerk geheel gratis te be komen, heeft men dus slechts een zijner vrienden of bekenden met de Maas- en Scheldebode iu kennis te brengen, of hen die nu samen lezen, ieder afzonderlijk abonné te worden. Wij twijfelen niet of tal van belang stellenden, zullen door u kunnen worden gewonnen. Vele boekdeelen liggen ter verzending gereed. Zoodra men oen nieuwen abonné heeft gewonnen, late men dezen het biljet in vullen dat in bet binnenblad voorkomt; en zende ons het biljet franco toe, dan weten wij wie ons den abonné aanbracht. Het boek wordt dan onmiddellijk ge zonden. Hoe meer abonné's wij verwerven, des te flinker kunnen wij optreden en des te zekerder kunnen wij maaien als de oogst daar is. Als elk een handje helpt zal het getal onzer abonné's weldra ver dubbeld zijn. Om ook de nieuwe abonné's ge noegen te doen, zullen wij 'ren, vanaf heden bet blad dit kwartaal gratis zenden. Alle abonnementen moeten gesloten worden voor den goheelen jaargang die met 1 Maart a.s. begint. De prijs van t 3.— of cent per kwartaal is zoo gering gesteld, dat dit voor niemand een bezwaar kan zijn. De betaling geschiedt per kwartaal. DE UITGEVER. Het behoeft wel niet gezegd te worden, 'dat het openbaar schoolwe zen in ons Vaderland ons groote be langstelling blijft inboezemen. IIET MORGENROOD DE8 EVANGELIES XV. Met speer en zwaard gewapend, snel len de Heidenen aan, maar voor de ver heven gestalte van den bisschop staan zij als verlamd, ook willen zij de straf fende gerechtigheid van Thor niet voor- uitloopen en wachten op eerbiedigen af stand op hunne wapenen geleund ieder oogenblik een ontzettenden bliksemstraal, om den vermetelen heiligschenner te ver pletteren. Toen eindelijk, door den adem des winds als door eeae hoogeve macht geholpen, Bonifaciu3 den boom zag wan kelen en deze in 4 stukken gespleten De openbare scholen, ook al maken wij er voor onze kinderen geen gebruik van, gaan ons aan als Nederlands dewijl het belangrijke inrichtingen zijn, waar een groot deel van het opgroeiend geslacht geheel of gedeel- telijk zijn vorming ontvangt voor de maatschappij. Het zijn inrichtingen, waar alle partijen aan medebetalen. Want al bracht de wetswijziging van 1889 hierin eenige verandering, door dien nu ook de christelijke scholen ondersteuning van rijkswege genieten, de openbare scholen ontvangen toch nog altijd veel meer. Voor het bouwen en inrichten van nieuwe lokalen krij gen de particuliere vereenigingen geen cent, niet tegenstaande de bouw en de mobileering der openbare scholen geheel uit de overheidskassen bekostigd wordt, dat wil zeggen voor rekening zoowel van de niet- voor standers als van de aanhangers dei- openbare school. En staan er de ge bouwen eenmaal, en worden er on derwijzers benoemd, dan draagt het Ilijk slechts een klein gedeelte van hun traktementen. Het overige moet uit de gemeente- kas komen, ofdoordc burgers vrijwillig worden betaald. Maar terwijl nu de bijzondere scholen niets uit de gemeen tekassen krijgen, past de plaatselijke overheid voor de openbare scholen alle tekorten bij. Ook in bet daarvoor benoodigdc geld zit natuurlijk een deel, dat moet opgebracht worden door de voorstan ders der christelijke school, die alzoo in dat opzicht dubbel betalen. Het is dus volstrekt geen overdrijving als wij zeggen, dat de openbare scholen ons ook uit financieel oogpunt wel terdege aangaan. Nu draagt de antirevolutionaire partij dit alles met leidzaamheid. Nu in de wet Maekay het goed recht van het bestaan der christelijke school en hnr rnrie-a anspraakop den steun der Rege ering in beginsel erkend is, laten wij de doorwerking van dat be ginsel liever aan den tijd over natuurlijk onder den noodzakelijken invloed van den strijd der geesten en de gedurige gedachten-wrijving over de eischen van het menschel ijk leven liever, zeggen wij, dan die doorwerking te willen dwingen. Iu krakend ter aarde stortte, zagen (le Hei denen de nietigheid hunner goden, die zich niet verdedigen konden in, en met den boom zonk daar het Heidendom in het stof. Bereidwillig nam men nu de prediking van Bonifacius aan, en hielp hem van bet bout des dondereiks eene kapel bouwen, die aan den Apostel Pe trus word gewijd. Niet lang daarna stichtte bij op eene liefelijke hoogte in het wouden- en wei- denrjke Tiiüringen eene Kapel tereere van Johannes den Roopor, omdat daarin de bekeerde Thüringers gedoopt werden. Dit was bet begin van het dorp Alten- berga, waar op een berg ten jare 1811 een gedenkteekon voor hem werd opge richt, bestaande in een beogen kandelaar van steen. Eene legende verhaalt, dat gcenen deele wenschen wij de bij zondere school iemand op te dringen. Zij die meeuen geen christelijke op voeding in de schoSh voor hun kroost noodig te hebben, of daarin zelfs wat verkeerds zien, moeten daarom toch niet verstoken zijn van de gelegen heid om hun kindereu schrijven, lozen, rekenen on zoo meer te laten onderwijzen. Immers ieder heeft deze allereerste beginselen van kennis in de maat schappij noodig, en bet is waarlijk een voorrecht dat er niet zooals een dertig, veertig jaren geleden, zoovele menschen meer gevonden worden, die noch lezen noch schrijven kun nen. Werd dit nu dieper ingezien en werkte de ouderliefde op zedelijk gebied wat sterker, och dan zou de Overheid weinig geldclijken steun aan de scholen te verleenen hebben. De ouders zouden dan, door het be sef van noodzakelijkheid gedreven, de hoofden en beurzon bij elkaar stekenen hetzij zij godsdienstig of godsdienstloos onderwijs begeerden, elke groep, elke richting zoude haar eigen scholen onderhouden. Maar nu het grootste doel van ons volk door een eenmaal in- en vastgegroeidon toestand ontwend is aan zulk eeu particulieren ijver, nu moet daarmede gerekend worden, en het valt niet te betwisten, dat waai de particuliere ambitie ontbreekt, de staat verplicht is toe to schieten cn tc doen wat der ouderen is. Niet te betwisten zeggen wij, om dat do Overheid te maken heeft, dat de algemeene burgerlijke belangen niet te zeer worden verwaarloosd en dat het ontwikkelingspeil van de natie niet tc laag dale. Do openbare scholen als zoodanig zijn dus v oor ons onder de bestaande omstandigheden geen ergernis. De wet Mackay heeft aan die scholen ook volstrekt geen sloopende hand gelegd. En dat die openbare scholen moeie- lijk godsdienstig kunnen zijn onder een volk, samengesteld uit lieden van allerlei gezindheden, ook dat is in zichzelf duidelijk, cn dus daarover morren wij liict. Er zou dus nu betrekkelijk vrede toen de Kapel te klein werd en Bo:ii- faoius bij zijne prediking in de open lucht veel binder bad van bet gekras der raven on kraaien, deze op zijn be vel zwegen en verhuisden. Natuurlijk is dit niets anders dan dichterlijke in kleeding van de waarheid, dat voor liet Woord Gods liet geschreeuw der booze geesten en ook der demonen onzer eeuw 7,al moeten verstommen. Zoo wordt ook de stichting dor kerk te Okrdruf, nu een aan de Ohra en den vost der bergen ia Saksen-Gotha gele gen stadje, met tien wonder in verband gebracht; daar liet n. 1. eeu voorbijvlie gende vogel op de gedekte tafel oen grooten visch vallen. Levensmiddelen had den zij niet, en Bonifacius had in ge loof en vertrouwen op Hem, die Elia met den onderwijs toestand kunnen ge nomen worden; do christelijke en de niet- christelijke scholen zouden rustig naast elkaar kunnen arbeiden, en de grootesfcrjl tu-sichen de godsdienstige cn de ongodsdienstige partijen onder ons volk zou niet langer rondom de school behoeven beslecht te worden. Doch zie, nu komen er socialistische tonen uit de onderwijzerswereld, zóó schril, zóó zorgwekkend, dat het niet aangaat, daarover altijd het stilzwijgen te bewaren. Niet dat wij, daarom allo openbare onderwijzers over éón kam scheren. Volstrekt niet. Er zijn onder hen, dit nemen we gaarne aan, nog tal van ernstige mannen,'die ook ern3t in de kinderen willen prenten, en die al kunnen en al mogen zij geen Christus in hun scholenvel-kondigen, toch al hun best doen cm maatschap pelijke deugden, als orde, reinheid, tevredenheid, gematigdheid, vader landsliefde, medeljjden, inschikkelijk heid, enz. onder huu leerlingen aan te kweeken. Zonder een positief-godsdienstigen grondslag gaat dat wel lastig, maar zij streven er dan ten minste nog naar, en hot resultaat blijft niet uit. Vergelijk, om u hierom te over tuigen eens den aardden smaak on de manieren van het gewone volk op twee dorpen met elkaar; dorpen die beide nog weinig onder de beademing van christelijke scholen zijn geweest, en waar twee hoofdonderwijzers met een gansch verschillend karakter een dertigtal of meer jaren hun invloed hebben uitgeoefend. Laat éón van die hoofdonderwijzers een beschaafd, vriendelijk, buigzaam ordelijk man zijn, on de ander meer luchthartig cn ongemanierd. Ge zult dau eens zien hoe het zelfde verschil na een reeks van jaren ook afgeteebond ligt in de houding van het volk. Zóóver gaat do inv.oed van het onderwijs. Het kan dus niet missen, of on derwijzers die de leer der sociaal democraten zijn toegedaan, jagen een ernstig vaderlander vrees voor do toekomst aan. En toch is zulk een vrees tegen woordig niet uit do lucht gegre pen. Ziehier een paar bewijzen. In „de Bode", het orgaan van liet brood door de raven liet brengen de tafel laten dekken. De belangrijkste stienting was echter die Van de abdij aan de Fuld-.i, welke de oorsprong is der gelijknamige stad. Deze werd een mid delpunt, uit hetwelk veel Christelijk licht is uitgegaan, om de omwonende volkeren tot liet Christendom te bekeeren. Het viel niet gemakkelijk de Heidenen van bun aloude plechtigheden af te bren gen en het is oenigszins te vergoelijken, dat de zendelingen daartoe stoffelijke middelen gebruikten, zooals b. v. de re- lequiën maar zooals wij aanstonds zullen zien, niet zonder gevaar. Van Bonifacius is het bekend, dat hij bet verzoek richt te tot eene abdis in Engeland, hem een afschrift vau Petrus brieven met gouden, letteren geschreven te doen toekomen, don „Bond van Ned. onderwijzers", bijna uitsluitend uit hulppersoonesl bestaande; een blad dat met 2500 "X. oplaag verspreid wordt, en waarin voortdurend te volde wordt getrokken tegen het gezag dor Aoo/Ronderwjjzers iu dat orgaan stond dezer dagen hot volgende te lozen. „Geschiktheid tot vorkoopen wordt in deze maatschappij in vele gevallen boter bezoldigd dan de geschiktheid om als opvoeder te fungeeren. En aan wien de schuld? Aan ons! Evenals ieder volk een regeering lieefc, overeenkomende met zijn ont wikkeling, eveneens is onze salariëering in overeenstemming met de ouder- wetsehe, fatsoenlijke houding, die onze collega's aannamen, en die velen hun ner nog bewaren. Met dat al zijn er teokenen van beterschap te bespeuren. Men begint ontevreden te worden. Do al lereerste voorwaarde voor verbetering is aanwezig. Men begint minder gauw liet oor te neigen naar die zoetsappige, zelfvoldane, tevredenbeidspredikers. De praatjes, alles kan niet op eens ver anderen en het geluk zit 'm niet in het geld, hebben uitgediend. Ze kun nen naar het museum van oudhe den Voorts, iu betrekking tot het christendom, lezen wij in hetzelfde artikel „Meer dan achttien eeuvven geleden loeraardo Jezus: hebt uwen naaste lief als uzelven en wat is er van die naas tenliefde terecht gekomen? Kunnen we, zonder bitter te worden, van broe ders en zusters, van eenon Vader spreken Als er een Vader is, dan kan ik hom niet anders denken dan goed en hoe een vader goed te noemen, die het meerendeel zijner kinderen ecu hopeloozen strijd om liet bestaan laat voeren. Ilaast gelooft men zijn oogen niet, als men ziet hoe mannen die zich geroepen achten het opkomend ge slacht te onderwijzen, hun ontevre denheid in zulk een wilde, bittere, alle christendom trotseerende taal lucht zoeken te geven. Dat nu onderwijzers, die zich aldus in het publiek zwart op wit uitlaten, gansch onbekwaam zijn om naar hot voorschrift der schoolwet „chris telijke en maatschappelijke deugden" onder het onderwijs aan te kweoken, zal toch wel voor niemand betoog behoeven. Bal zijn dan de vruchten van de opscherping van het verstand om dit voor ziob te leggen bij zijne pre diking en de Heidenen daardoor tot eer bied te stemmen voor Gods Woord. Hot zal don lezer bekend zijn, dat deze stof felijke voreering der Heilige Scbrifc reeds van ouder dagteekening was. Zoo wordt in de bibliotheek der boogesohool te Upsala in Zwelen een handschrift van den Bijbel bewaard op rood perka ment met zilveren letters en sierlijke gouden hoofdletters geschreven. Deze Codex argenteus (zilveren bandschrift) van den Gothischen Bijbel, die door Ulphilas, don Apostel dor Gothen, over leden 388, vertaald was, werd in de abdij van Werden in Westfalen gevon den on Is afkomstig uit de 4de of 5de eeuw. Wordt Vervolgd, I 1 ,v VI

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1892 | | pagina 1