mm w
m
f ri.i (tag cto >er 1891.
Antirevolutionair
Zesde Jaargang No. 307.
Orgaan
•I?
211
t
pg
n,
IA,
M,
1
cl
li
FEUILLETON.
INHOC SIGNO VINCES
Intie
rd te
f. BOEKHOVEN.
Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever.
Het Voddenrapers-
bcdrijf.
r
31 v< -
IE 1
voor
[ƒ*-
vanaf
Ie op te
in de
Ird van
11.
In mm-
3
rzien van
ckver
ren.
|ts.
ningon.
£oningh
|er.
i Vlieg,
ld. Sluis.
kg c™.
oogt
Berg.
illeriu s
dacht ge>
Kilo.
leze Courant verschijnt eiken Yrijdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
uitgevee:
SONtfftEijSDIJMi
Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/i maal
Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/3 maal.
Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing.
Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan.
Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur.
De Parijsche voddenrapers zijn
zeker reeds vaak beschreven en ook
zijn de geldsommen, die deze nacht
arbeiders als 't ware van de straat
oprapen, niet onbekend. Men heeft
berekend dat de Parijsche bevolking
iederen nacht meer dan 50.000 francs
op de straat werpt, hetgeen per jaar
het aanzienlijk cijfer van 1S millioen
francs oplevert. De voddenrapers
verdienen gemiddeld 2,50 francs a
3 francs per dag. De heer Paulian
Heeft zich in den laatsten tijd met
dezen stand van werklieden bezig
gehouden en niet geaarzeld zelf met
eene mand op den rug, onder lei
ding van een voddenraper, het werk
dezer lieden te verrichten. In een
lezenswaardig boekje, getiteldLa
hotte du chiffonnier d. i. De zak
van den voddenraper vindt men o.
a. het volgende opgeteekend over
den weg, dien het op straat ge
vondene neemt:
Ieder weet dat men van lompen
napier maakt; nu wordt ieder jaar
voor ongeveer 140 millioen francs
japier gemaakt uit lompen. De
wollen lompen worden uitgeplozen
cn tot mutsen gemaakt, die bij dui
zenden naar Beneden-Azië worden
uitgevoerd. Schelkoorden, franjes en
andere passementerie dienen als op
vulsel voor kussentjes aan orthope
dische toestellen. Met zijden lompen
worden parapluies versteld, reismuts-
j jes gemaakt, dekbedden gevuld, kus
sens overtrokken en handschoendoo-
zen bekleed.
Gebroken glaswerk wordt tot poe-
HET MORGENROOD DES
EVANGELIES.
IV.
Geschiedkundige berichten ontbreken
ons, om met zekerheid te kunnen zeggen,
of er onder de Germanen, die in de
Romeinsche legers dienden en wellicht
ook in de provincie Syrië, en het steeds
oproerige .loodsche land door hun indruk
wekkend voorkomen de rust moesten
bewaren of herstellen, geweest zijn, die
het Christendom hehben omhelsd en, bij
hunne stamgenooten teruggekeerd, pogin
gen hebben aangewend, ook dezen in de
Zegeningen van het Evangelie der genade
en des vredes door het bloed des kruises
;e doen deelen.
Wel maken een paar oude schrijvers
n. 1. Hamconius en Tumerius er melding
j van, dat hier te lande reeds vroegtijdig
het Evangelie zou verkondigd zijn, zelfs
nog in de eerste eeuw na Christus ge
boorte. Het verhaal komt op het volgende
neer. De Friezen hadden een paar afgezan
ten naar Rome gezonden, deze hadden
daar het Christendom leeren kennen, had
den het omhelsd en waren gedoopt. Toen zij
nu weder naar de kustlanden aan de Noord
zee zouden terugkeeren, gaf de Apostel Pe
trus hun een van de 70 leerlingen des
Heeren mede, om onder hunne Heidensche
laudgenooten de boodschap des heils te
brengen. Aegistus, zoo heette deze zen
deling, volgde gehoorzaam het gebod
der gestampt eu voor 20 francs de
100 kilo verkocht aan den fabri
kant van schuurpapier. Gave fles-
schen hebben meer waarde. Als ze
den naam van een handelaar of een
fabrieksmerk dragen, worden ze
verkocht aan de handelaars, die zc
gaarne nog eens laten dienen. Der
gelijke potten en flesschen worden
vaak bij den voddenraper aan huis
afgehaald door de namakers.
De beenderen zijn in twee soor
ten te verdeelen. Er zijn „werk-
botten", die men kan bewerken tot
borstelhouders en andere kleine voor
werpen, knoopen enz., deze worden
voor 25 fres. de 100 kilo verkocht.
Minder waarde hebben de beenderen,
die verbrand worden om er vet,
gelatine, of verf uit te koken. De
voddenraper verzamelt nauwkeurig
alle kleine vlokjes haar, die de
vrouwen na het kappen uit de kam
halen cn wegwerpen; de kappers
betalen hiervoor 5 6 fres. per
pond. Dagelijks worden zoodoende
meer dan vijftig kilo haar verhan
deld. Ook de mannenharen, die voor
de deuren der kapperswinkels wor
den opgezocht, zijn niet te versma
den. Men gebruikt ze schrik niet
om filtreermacliines te maken, waar
in siropen worden geklaard.
Yan oude sponzen worden kleine
stukjes gesneden voor inktkokers,
inktlappen of tot brander in spiri-
tuslampjes dienende. Ook worden
kurken versneden om voor kleine
fleschjes te dienen.
Spaanders worden tot vuurmakers
of tot houtwol omgewerkt. Brood
korsten worden, als ze er zindelijk
des Apostels, predikte onder de Friezen
den gekruisigden Christus, maar vond
geen gehoor.
Hij werd gruwelijk vervolgd en be
zegelde zijn vruchteloos werk mot den
marteldood. Op goede gronden mag ech
ter de waarheid van dit verhaal betwij
feld worden. En al ware het ook, dat het
met zekerheid kon geloofd worden, en
niet de historische geloofwaardigheid mis
te, zooals dit ook het geval is met nog
meer berichten over de Evangeliespredi-
king in deze gewesten, gedurende de
eerstvolgende eeuwen der Christelijke
jaartelling, dan bewees het nog niet, dat
toen reeds onder onze Heidensche voor
ouders het Christendom eenige vorderin
gen zou hebben gemaakt. Het kan toch
met historische zekerheid bewezen wor
den, dat omstreeks het jaar 600 de Hei
densche godsdienstbegrippen nog alge
meen ïn de Nederlanden werden aange
kleefd, en dat eerst in de zevende eeuw
hier de nacht des Heidendoms voor het
morgenlicht des Evangelies begon te wij
ken.
Lang en bloedig was ook in deze lan
den tegen de Romeinsche wereldbeheer-
schers gestreden en eerst, toen na het
begin der groote volksverhuizing, Stili-
cho, de minister van keizer Honorius,
genoodzaakt was, om ter verdediging van
Italië zelf tegen de aandringende hor
den, alle legioenen uit Brittanje en van
den Rijn en den Donau naar het Zuiden
te ontbieden, werd hiermede het sein ge
geven tot de volksopschuiving in West-
Duitschland. Dit geschiedde omstreeks het
uitzien, door den voddenraper opge
geten zijn ze vuil, dan stopt bij
ze anderen in de maag in den vorm
van beschuitstrooisel op de Rheim-
scher hammen of als broodkorst oin
cotcletten in goedkoope restaurants.
Ook wordt er, als ze al te vuil zijn,
tandpoeder of cichorei van gemaakt.
Men behoeft ze dan slechts to laten
drogen en daarna te branden. De
behandeling is zeer eenvoudig.
Poppen, cartonncn doozen, knoop
jes, Japansche artikelen (te Pont-a-
Mousson vervaardigd!) worden ge
maakt uit oude papieren, aanplak
biljetten enz., die iederen nacht op
straat gevonden worden. Gasbuizen
en veelkinderspeelgoedwordtgemaakt
uit de caoutchouc van oude kousen
banden en bretels.
Als een voddenraper zijn eigen
huis wil bouwen, behoeft hij slechts
de sardijnenblikjes met zand te vul
len om een stevigen muur te krijgen.
Die blikjes vooral zijn zeer ge
zocht; het soldeersel wordt er af
gesmolten bn de stukjes blik ver
knipt tot kaarsenhouders in lam
pions, knoopen, soldaatjes, schuitjes
enz.
Ook het geringste gouddeeltje
wordt van borden, knoopen, galons
afgehaald.
Yindt hij een stukje sigaar, dan
rookt hij het op.
Yan alle gevonden voorwerpen
is er één, dat nooit tot iets anders
vervormd wordt, nl. de zijden
hoed. Van uw hoofd gaat hij naar
het hoofd van uw knecht, en na
een zeer handige kunstbewerking
krijgt gij hem, als uw knecht hem
jaar 400. Na veel strijd en verwarring
werd het Frankeni'ijk gesticht. De eerste
koning, die het Christendom aannam, was
Clovis. In het heetste van zijnen strijd
tegen de Allemannen bij Tolbiac of
Ziilpieh in Rijnpruisen, in 496, zwoer
hij Christen te zullen worden, zoo hij
overwon. Hij zegevierde en hield woord.
Op kerstdag liet hij zich met 3 duizend
Franken doopen.
Bisschop Remigius, de Apostel der
Franken, voltrok in de kerk te Rheims,
waar het doopvont nog vertoont wordt,
de plegtigheid met eene drie maal her
haalde onderdompeling en de woorden
„Buig, Sicamber, deemoedig uw hoofd.
Vereer voortaan, wat gij placht te ver
branden, verbrand, wat gij placht te
vereeren 1" Van den Paus ontving hij den
titel van „aller christelijksten koning der
Franken." Het wa3 er evenwel zeer
verre van af, dat deze titel bij hem en
de eerstvolgende koningen waarheid werd.
Degeheele zesde eeuw staat met bloedroode
letteren in de geschiedenis van het Fran
keni'ijk aangeteekend. De gruwelijkste
wreedheden, sluipmoorden, vergiftigingen
doodslagen werden geploegd onder de ko
ningen en koninginnen, onder wie het rijk
meer dan eens verdeeld werd. Brunehilde
en Fredegonde behoefden voor Messalina
en Agrippina, de vrouwen van Claudius,
waarlijk niet onder te doen. Zelfs hoog
geplaatste geestelijken werden vermoord
bij de uitoefening van hun dienstwerk.
Eersttoeu in 613 Clotarius alleenlieerscher
van geheel Frankrijk werd, brak er een
gunstiger tijd aan ook voor het Christen-
heeft afgedankt, weder op uw hoofd,
om daarna weder op het hoofd van
uw knecht over te gaan enz.
WoBkereii tier turilc
Hadden wij in de laatsten tijd steeds
de aandacht te vestigen op gebeurtenissen,
waardoor de vrede van Europa gevaar
liep, thans is er iets te vermelden, dat
een aangenamen indruk achterlaat.
Voor één of twee jaar nog moesten wij
meermalen iets schrijven over de moeie-
lijkkeden aan de Fransch-Duitsche gren
zen, in zake de strenge paadwang door
Duitschland ingevoerd. Feitelijk waren
daardoor Elzas-Lotharingen voor reizigers
afgesloten, wat vooral voor de bewoners
van de grensplaatsen erg lastig was. Over
tredingen kwamen nog al eens voor, en
dit gaf meer dan eens aanleiding, dat de
verhouding tusschen genoemde landen er
niet heter op werd.
Nu zijn wij plotseling verrast met de
tijding dat die dwang i3 afgeschaft, en
alzoo een struikelblok uit den weg ge
ruimd is. Voortaan zullen nog slechts in
actieven dienst staande militairen, voor
malige officieren, kwoekelingen van de
militaire scholen in het buitenland, en
personen die voor de vervulling van hun
militieplicht het Duitsche burgerschap
verloren hebben, aan het passtelsel on
derworpen zijn. Het stelsel van aanmel
ding, dat den pasdwang vervangt, schrijft
aan eiken buitenlander voor, binnen 24
uren na aankomst in de betrokken ge
meenten van het rijksland zich aan te
melden, waarbij de bovengenoemden, den
geviseerden pas moeten overleggen. Wordt
hieraan niet voldaan dan worden zij het
land uitgezet. De maatregel treedt in wer
king 1 Oct. a. s.
De berichteu uit Spanje luiden nog
steeds treurig. De soldaten doen overal
dienst als doodgravers ten einde do vele
lijken te begraven ter voorkoming van
ziekte. Het verdronken vee dat men in
massa vindt, wordt meerondeels verbrand.
Niet alleen de Amarguillo, ook de Traag,
dom. Hij liet zijn zoon üagobert opvoeden
door den bisschop Arnulf te Metz.
De Friezen, die zich intusschen van
de Wezer tot de Schelde hadden uitge
breid, verklaarden zich met de Saksers
in 622 onafhankelijk van de Franken,
maar werden zwaar gestraft en weder
onder het juk gebracht.
In dezen strijd werd in 631 ook Wil-
tenburg of Utrecht veroverd, en dit gaf
den Frankisehen koning Dagobert aan
leiding tot het stichten eener Christelijke
kapel in die plaats. Wanneer men te
Utrecht onder het hooge booggewelf van
den Dom heengaat en zijne schreden
richt over het Domplein of Munsterkerk
hof, dat, sedert daar het standbeeld ver
rezen is van den stichter der Utrechtsche
Unie, Jan-van-Nassau-'splein genaamd
wordt, om den ingang te bereiken van
het Academiegebouw, boven welks poort
in eene zon met gouden stralen de kern
achtige spreuk te lezen is: Sol Justitiae
illustranosd. i. „Zonne der gerechtig
heid bestrale ons!", komt men over de
plek, waar deze eerste Christelijke kapel
in Nederland werd gesticht. Door eene
eenvoudige zerk met het opschrift„Hier
stond de kapel St. Thomas," ia deze merk
waardige plaats aan de vergetelheid ont
rukt. Hier werd het mosterdzaad aan de
aarde toevertrouwd, dat ook in Nederland
zou opwassen tot een boom, die zijne
takken zegenrijk van uit dit middelpunt
tot de uiterste grenzen des rijks zou uit
breiden. Hadden koning Dagobert en de
nederige geestelijke, die daar in de een
voudige kapel den Evangelie dienst ver-
de Guadalquivir en vele kleinere rivie
ren zijn buiten haar oevers getreden, een
honderd duizend menschen zwierven van
dak en have beroofd rond. De koningin
had het paleis te Aranjuez beschikbaar
gesteld en een menigte lieden er op haar
kosten gevoed en gehuisvest. Eigenaars
van buitenplaatsen hebben hetzelfde ge
daan of werden door dreigende volksme
nigten daartoe gedwongen.
De wegens in Ciudad Real, Malagon,
Estromadura, Badajoz waren vol vluch
telingen, schrik en ontsteltenis versprei
dend waar zij kwamen, daar de bewoners
van vele dorpen zelfs niet veel hadden.
Door de stoornis in telegraafverkeer en
spoordienst is het aanbrengen van hulp
moeielijk. Naar het betrekkelijk nabij
gelegen Consuegra b. v. moest het voedsel
in veertig wagens dertien uur ver ver
voerd worden, langs wegen waar zij soms
tot de naven in den modder zakten, en
men kan dus nagaan hoe het gesteld
moet wezen op plaatsen welke rondom
in het water liggen en waar bijna alles
verteerd is. De burgemeester van Consue
gra heeft een ridderorde ontvangen voor
zijn moed. Van de 73 straten der stad
zijn 49 geheel verdwenen.
In vele landen van Europa worden gel
den bijeengebracht om de ongelukkigen
te hulp te komen. Ook in ons land wordt
eene oproeping gedaan, en het is te ho
pen dat onze landgenooten daaraan vol
doen zullen op ruime schaal.
Maar mochten wij, bij geldelijke hulp
ook het Evangelie brengen aan dat land,
dat nog in diepe duisternis ter neder zit,
even treurig als voor drie eeuwen, toen
het poogde het licht dat over de Neder
landen, door Gods genade, opgegaan was,
uit te blusschen.
Omtrent Chili het door burgeroorlogt
verteerde land, kan gemeld worden da-
zachtjes aan de rust terugkeerd, en ver
volgens dat de ex-president Balmeceda op
treurige wijze aan het einde zijns levens
gekomen is.
Balmeceda was, na de Iederlaag zijner
troepen, den 19 Augustus uit Valparaiso
richtte, eens duizend jaar later in de na
bijheid van die plaats mogen staan en het
oog kunnen richten op de heerlijke Dom
kerk, die toen nog met den toren ver
honden, in ongeschonden pracht hare Go-
thische spitsbogen ten hemel strekte, als
wilde zij ieder, die haar naderde een „Sur-
surn corda!" „De harten naar boven!"
toeroepen, voorwaar, zij zouden over de
vrucht van hun werk verbaasd gestaan
hebben. Toen beleefde Nederland zijn gou
den eeuwde strijd om de geloofsvrijheid
had het groot gemaakt, en door de hooge
domgewelven weergalmde de zuivere ver
kondiging des Evangelies. Ook thans nog
maakt kerk en toren een overweldigen
den indruk, vooral nu het nog bestaande
koor gerestaureerd isde Dom wijst nog
als een steenen vinger naar boven, en zijn
klokkenspel van 42 klokken stemt menig
hart tot verheven gedachten, daar elk
vol uur een psalm of gezangwijs als uit
duizeling wekkende hoogte naar beneden
golft. In den geest staan wij daar aan
zijn voet, zien daar de nederige kapel van
Sint Thomas, in wier plaats in het jaar
720 door Willebrord de bouw der Dom
kerk begonnen werd. Door storm en brand
zwaar beschadigd werd zij van 1251 tot
'67 vernieuwd terwijl de domtoren van
1321 tot 1382 gebouwd werd, die op zijn
top als windwijzer het beeld van Sint
Maarten, aan wien de kerk gewijd was,
draagt.
Wordt Vervolgd
-J
ii j
V