mm w m f ri.i (tag cto >er 1891. Antirevolutionair Zesde Jaargang No. 307. Orgaan •I? 211 t pg n, IA, M, 1 cl li FEUILLETON. INHOC SIGNO VINCES Intie rd te f. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de Redactie bestemd. Advertentiën en verdere Administratie franco toe te zenden aan den Uitgever. Het Voddenrapers- bcdrijf. r 31 v< - IE 1 voor [ƒ*- vanaf Ie op te in de Ird van 11. In mm- 3 rzien van ckver ren. |ts. ningon. £oningh |er. i Vlieg, ld. Sluis. kg c™. oogt Berg. illeriu s dacht ge> Kilo. leze Courant verschijnt eiken Yrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgevee: SONtfftEijSDIJMi Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/i maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en k/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. De Parijsche voddenrapers zijn zeker reeds vaak beschreven en ook zijn de geldsommen, die deze nacht arbeiders als 't ware van de straat oprapen, niet onbekend. Men heeft berekend dat de Parijsche bevolking iederen nacht meer dan 50.000 francs op de straat werpt, hetgeen per jaar het aanzienlijk cijfer van 1S millioen francs oplevert. De voddenrapers verdienen gemiddeld 2,50 francs a 3 francs per dag. De heer Paulian Heeft zich in den laatsten tijd met dezen stand van werklieden bezig gehouden en niet geaarzeld zelf met eene mand op den rug, onder lei ding van een voddenraper, het werk dezer lieden te verrichten. In een lezenswaardig boekje, getiteldLa hotte du chiffonnier d. i. De zak van den voddenraper vindt men o. a. het volgende opgeteekend over den weg, dien het op straat ge vondene neemt: Ieder weet dat men van lompen napier maakt; nu wordt ieder jaar voor ongeveer 140 millioen francs japier gemaakt uit lompen. De wollen lompen worden uitgeplozen cn tot mutsen gemaakt, die bij dui zenden naar Beneden-Azië worden uitgevoerd. Schelkoorden, franjes en andere passementerie dienen als op vulsel voor kussentjes aan orthope dische toestellen. Met zijden lompen worden parapluies versteld, reismuts- j jes gemaakt, dekbedden gevuld, kus sens overtrokken en handschoendoo- zen bekleed. Gebroken glaswerk wordt tot poe- HET MORGENROOD DES EVANGELIES. IV. Geschiedkundige berichten ontbreken ons, om met zekerheid te kunnen zeggen, of er onder de Germanen, die in de Romeinsche legers dienden en wellicht ook in de provincie Syrië, en het steeds oproerige .loodsche land door hun indruk wekkend voorkomen de rust moesten bewaren of herstellen, geweest zijn, die het Christendom hehben omhelsd en, bij hunne stamgenooten teruggekeerd, pogin gen hebben aangewend, ook dezen in de Zegeningen van het Evangelie der genade en des vredes door het bloed des kruises ;e doen deelen. Wel maken een paar oude schrijvers n. 1. Hamconius en Tumerius er melding j van, dat hier te lande reeds vroegtijdig het Evangelie zou verkondigd zijn, zelfs nog in de eerste eeuw na Christus ge boorte. Het verhaal komt op het volgende neer. De Friezen hadden een paar afgezan ten naar Rome gezonden, deze hadden daar het Christendom leeren kennen, had den het omhelsd en waren gedoopt. Toen zij nu weder naar de kustlanden aan de Noord zee zouden terugkeeren, gaf de Apostel Pe trus hun een van de 70 leerlingen des Heeren mede, om onder hunne Heidensche laudgenooten de boodschap des heils te brengen. Aegistus, zoo heette deze zen deling, volgde gehoorzaam het gebod der gestampt eu voor 20 francs de 100 kilo verkocht aan den fabri kant van schuurpapier. Gave fles- schen hebben meer waarde. Als ze den naam van een handelaar of een fabrieksmerk dragen, worden ze verkocht aan de handelaars, die zc gaarne nog eens laten dienen. Der gelijke potten en flesschen worden vaak bij den voddenraper aan huis afgehaald door de namakers. De beenderen zijn in twee soor ten te verdeelen. Er zijn „werk- botten", die men kan bewerken tot borstelhouders en andere kleine voor werpen, knoopen enz., deze worden voor 25 fres. de 100 kilo verkocht. Minder waarde hebben de beenderen, die verbrand worden om er vet, gelatine, of verf uit te koken. De voddenraper verzamelt nauwkeurig alle kleine vlokjes haar, die de vrouwen na het kappen uit de kam halen cn wegwerpen; de kappers betalen hiervoor 5 6 fres. per pond. Dagelijks worden zoodoende meer dan vijftig kilo haar verhan deld. Ook de mannenharen, die voor de deuren der kapperswinkels wor den opgezocht, zijn niet te versma den. Men gebruikt ze schrik niet om filtreermacliines te maken, waar in siropen worden geklaard. Yan oude sponzen worden kleine stukjes gesneden voor inktkokers, inktlappen of tot brander in spiri- tuslampjes dienende. Ook worden kurken versneden om voor kleine fleschjes te dienen. Spaanders worden tot vuurmakers of tot houtwol omgewerkt. Brood korsten worden, als ze er zindelijk des Apostels, predikte onder de Friezen den gekruisigden Christus, maar vond geen gehoor. Hij werd gruwelijk vervolgd en be zegelde zijn vruchteloos werk mot den marteldood. Op goede gronden mag ech ter de waarheid van dit verhaal betwij feld worden. En al ware het ook, dat het met zekerheid kon geloofd worden, en niet de historische geloofwaardigheid mis te, zooals dit ook het geval is met nog meer berichten over de Evangeliespredi- king in deze gewesten, gedurende de eerstvolgende eeuwen der Christelijke jaartelling, dan bewees het nog niet, dat toen reeds onder onze Heidensche voor ouders het Christendom eenige vorderin gen zou hebben gemaakt. Het kan toch met historische zekerheid bewezen wor den, dat omstreeks het jaar 600 de Hei densche godsdienstbegrippen nog alge meen ïn de Nederlanden werden aange kleefd, en dat eerst in de zevende eeuw hier de nacht des Heidendoms voor het morgenlicht des Evangelies begon te wij ken. Lang en bloedig was ook in deze lan den tegen de Romeinsche wereldbeheer- schers gestreden en eerst, toen na het begin der groote volksverhuizing, Stili- cho, de minister van keizer Honorius, genoodzaakt was, om ter verdediging van Italië zelf tegen de aandringende hor den, alle legioenen uit Brittanje en van den Rijn en den Donau naar het Zuiden te ontbieden, werd hiermede het sein ge geven tot de volksopschuiving in West- Duitschland. Dit geschiedde omstreeks het uitzien, door den voddenraper opge geten zijn ze vuil, dan stopt bij ze anderen in de maag in den vorm van beschuitstrooisel op de Rheim- scher hammen of als broodkorst oin cotcletten in goedkoope restaurants. Ook wordt er, als ze al te vuil zijn, tandpoeder of cichorei van gemaakt. Men behoeft ze dan slechts to laten drogen en daarna te branden. De behandeling is zeer eenvoudig. Poppen, cartonncn doozen, knoop jes, Japansche artikelen (te Pont-a- Mousson vervaardigd!) worden ge maakt uit oude papieren, aanplak biljetten enz., die iederen nacht op straat gevonden worden. Gasbuizen en veelkinderspeelgoedwordtgemaakt uit de caoutchouc van oude kousen banden en bretels. Als een voddenraper zijn eigen huis wil bouwen, behoeft hij slechts de sardijnenblikjes met zand te vul len om een stevigen muur te krijgen. Die blikjes vooral zijn zeer ge zocht; het soldeersel wordt er af gesmolten bn de stukjes blik ver knipt tot kaarsenhouders in lam pions, knoopen, soldaatjes, schuitjes enz. Ook het geringste gouddeeltje wordt van borden, knoopen, galons afgehaald. Yindt hij een stukje sigaar, dan rookt hij het op. Yan alle gevonden voorwerpen is er één, dat nooit tot iets anders vervormd wordt, nl. de zijden hoed. Van uw hoofd gaat hij naar het hoofd van uw knecht, en na een zeer handige kunstbewerking krijgt gij hem, als uw knecht hem jaar 400. Na veel strijd en verwarring werd het Frankeni'ijk gesticht. De eerste koning, die het Christendom aannam, was Clovis. In het heetste van zijnen strijd tegen de Allemannen bij Tolbiac of Ziilpieh in Rijnpruisen, in 496, zwoer hij Christen te zullen worden, zoo hij overwon. Hij zegevierde en hield woord. Op kerstdag liet hij zich met 3 duizend Franken doopen. Bisschop Remigius, de Apostel der Franken, voltrok in de kerk te Rheims, waar het doopvont nog vertoont wordt, de plegtigheid met eene drie maal her haalde onderdompeling en de woorden „Buig, Sicamber, deemoedig uw hoofd. Vereer voortaan, wat gij placht te ver branden, verbrand, wat gij placht te vereeren 1" Van den Paus ontving hij den titel van „aller christelijksten koning der Franken." Het wa3 er evenwel zeer verre van af, dat deze titel bij hem en de eerstvolgende koningen waarheid werd. Degeheele zesde eeuw staat met bloedroode letteren in de geschiedenis van het Fran keni'ijk aangeteekend. De gruwelijkste wreedheden, sluipmoorden, vergiftigingen doodslagen werden geploegd onder de ko ningen en koninginnen, onder wie het rijk meer dan eens verdeeld werd. Brunehilde en Fredegonde behoefden voor Messalina en Agrippina, de vrouwen van Claudius, waarlijk niet onder te doen. Zelfs hoog geplaatste geestelijken werden vermoord bij de uitoefening van hun dienstwerk. Eersttoeu in 613 Clotarius alleenlieerscher van geheel Frankrijk werd, brak er een gunstiger tijd aan ook voor het Christen- heeft afgedankt, weder op uw hoofd, om daarna weder op het hoofd van uw knecht over te gaan enz. WoBkereii tier turilc Hadden wij in de laatsten tijd steeds de aandacht te vestigen op gebeurtenissen, waardoor de vrede van Europa gevaar liep, thans is er iets te vermelden, dat een aangenamen indruk achterlaat. Voor één of twee jaar nog moesten wij meermalen iets schrijven over de moeie- lijkkeden aan de Fransch-Duitsche gren zen, in zake de strenge paadwang door Duitschland ingevoerd. Feitelijk waren daardoor Elzas-Lotharingen voor reizigers afgesloten, wat vooral voor de bewoners van de grensplaatsen erg lastig was. Over tredingen kwamen nog al eens voor, en dit gaf meer dan eens aanleiding, dat de verhouding tusschen genoemde landen er niet heter op werd. Nu zijn wij plotseling verrast met de tijding dat die dwang i3 afgeschaft, en alzoo een struikelblok uit den weg ge ruimd is. Voortaan zullen nog slechts in actieven dienst staande militairen, voor malige officieren, kwoekelingen van de militaire scholen in het buitenland, en personen die voor de vervulling van hun militieplicht het Duitsche burgerschap verloren hebben, aan het passtelsel on derworpen zijn. Het stelsel van aanmel ding, dat den pasdwang vervangt, schrijft aan eiken buitenlander voor, binnen 24 uren na aankomst in de betrokken ge meenten van het rijksland zich aan te melden, waarbij de bovengenoemden, den geviseerden pas moeten overleggen. Wordt hieraan niet voldaan dan worden zij het land uitgezet. De maatregel treedt in wer king 1 Oct. a. s. De berichteu uit Spanje luiden nog steeds treurig. De soldaten doen overal dienst als doodgravers ten einde do vele lijken te begraven ter voorkoming van ziekte. Het verdronken vee dat men in massa vindt, wordt meerondeels verbrand. Niet alleen de Amarguillo, ook de Traag, dom. Hij liet zijn zoon üagobert opvoeden door den bisschop Arnulf te Metz. De Friezen, die zich intusschen van de Wezer tot de Schelde hadden uitge breid, verklaarden zich met de Saksers in 622 onafhankelijk van de Franken, maar werden zwaar gestraft en weder onder het juk gebracht. In dezen strijd werd in 631 ook Wil- tenburg of Utrecht veroverd, en dit gaf den Frankisehen koning Dagobert aan leiding tot het stichten eener Christelijke kapel in die plaats. Wanneer men te Utrecht onder het hooge booggewelf van den Dom heengaat en zijne schreden richt over het Domplein of Munsterkerk hof, dat, sedert daar het standbeeld ver rezen is van den stichter der Utrechtsche Unie, Jan-van-Nassau-'splein genaamd wordt, om den ingang te bereiken van het Academiegebouw, boven welks poort in eene zon met gouden stralen de kern achtige spreuk te lezen is: Sol Justitiae illustranosd. i. „Zonne der gerechtig heid bestrale ons!", komt men over de plek, waar deze eerste Christelijke kapel in Nederland werd gesticht. Door eene eenvoudige zerk met het opschrift„Hier stond de kapel St. Thomas," ia deze merk waardige plaats aan de vergetelheid ont rukt. Hier werd het mosterdzaad aan de aarde toevertrouwd, dat ook in Nederland zou opwassen tot een boom, die zijne takken zegenrijk van uit dit middelpunt tot de uiterste grenzen des rijks zou uit breiden. Hadden koning Dagobert en de nederige geestelijke, die daar in de een voudige kapel den Evangelie dienst ver- de Guadalquivir en vele kleinere rivie ren zijn buiten haar oevers getreden, een honderd duizend menschen zwierven van dak en have beroofd rond. De koningin had het paleis te Aranjuez beschikbaar gesteld en een menigte lieden er op haar kosten gevoed en gehuisvest. Eigenaars van buitenplaatsen hebben hetzelfde ge daan of werden door dreigende volksme nigten daartoe gedwongen. De wegens in Ciudad Real, Malagon, Estromadura, Badajoz waren vol vluch telingen, schrik en ontsteltenis versprei dend waar zij kwamen, daar de bewoners van vele dorpen zelfs niet veel hadden. Door de stoornis in telegraafverkeer en spoordienst is het aanbrengen van hulp moeielijk. Naar het betrekkelijk nabij gelegen Consuegra b. v. moest het voedsel in veertig wagens dertien uur ver ver voerd worden, langs wegen waar zij soms tot de naven in den modder zakten, en men kan dus nagaan hoe het gesteld moet wezen op plaatsen welke rondom in het water liggen en waar bijna alles verteerd is. De burgemeester van Consue gra heeft een ridderorde ontvangen voor zijn moed. Van de 73 straten der stad zijn 49 geheel verdwenen. In vele landen van Europa worden gel den bijeengebracht om de ongelukkigen te hulp te komen. Ook in ons land wordt eene oproeping gedaan, en het is te ho pen dat onze landgenooten daaraan vol doen zullen op ruime schaal. Maar mochten wij, bij geldelijke hulp ook het Evangelie brengen aan dat land, dat nog in diepe duisternis ter neder zit, even treurig als voor drie eeuwen, toen het poogde het licht dat over de Neder landen, door Gods genade, opgegaan was, uit te blusschen. Omtrent Chili het door burgeroorlogt verteerde land, kan gemeld worden da- zachtjes aan de rust terugkeerd, en ver volgens dat de ex-president Balmeceda op treurige wijze aan het einde zijns levens gekomen is. Balmeceda was, na de Iederlaag zijner troepen, den 19 Augustus uit Valparaiso richtte, eens duizend jaar later in de na bijheid van die plaats mogen staan en het oog kunnen richten op de heerlijke Dom kerk, die toen nog met den toren ver honden, in ongeschonden pracht hare Go- thische spitsbogen ten hemel strekte, als wilde zij ieder, die haar naderde een „Sur- surn corda!" „De harten naar boven!" toeroepen, voorwaar, zij zouden over de vrucht van hun werk verbaasd gestaan hebben. Toen beleefde Nederland zijn gou den eeuwde strijd om de geloofsvrijheid had het groot gemaakt, en door de hooge domgewelven weergalmde de zuivere ver kondiging des Evangelies. Ook thans nog maakt kerk en toren een overweldigen den indruk, vooral nu het nog bestaande koor gerestaureerd isde Dom wijst nog als een steenen vinger naar boven, en zijn klokkenspel van 42 klokken stemt menig hart tot verheven gedachten, daar elk vol uur een psalm of gezangwijs als uit duizeling wekkende hoogte naar beneden golft. In den geest staan wij daar aan zijn voet, zien daar de nederige kapel van Sint Thomas, in wier plaats in het jaar 720 door Willebrord de bouw der Dom kerk begonnen werd. Door storm en brand zwaar beschadigd werd zij van 1251 tot '67 vernieuwd terwijl de domtoren van 1321 tot 1382 gebouwd werd, die op zijn top als windwijzer het beeld van Sint Maarten, aan wien de kerk gewijd was, draagt. Wordt Vervolgd -J ii j V

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1891 | | pagina 1