sir mm ESS®] mm Orgaan IN HOC SIGN O VINCES r»? S Teuilleton. 4 en. >n van (baar. ra ft ft T. BOEKHOVEN. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie franeo toe te zenden aan den Uitgever. Wat wij wel mogen ver wachten. y JK. i 50 ct. lenkamer. Met een ■li Stuart. graaf van ,nsch ver- Tvvee dee- iscilla aan eene Ro- e vriendin ar. Uit het umaGz. 3 owe. Be ën. Tiende m den ar- iten. Prijs athilde in leurde pla- het oog aal uit het flink boek- lijden. Prija U. Dewij- Prija f 1,50. ihrift. Geïll. r de jeugd. lphek, MC. Hazebroek, f2,25. deelen BE izonden door U1U. i ar/.o ii. im Overflakkoe i. 5,30 nm. 2,30 u 9,45 nm. 3,45 u -, 11,15 5.00 15 5,30 uiting met dio van llcvoetsluis en 9 cn JN )omboot. ïsdag vin. 5.u. jrdag 6,— u. erdag 6,30 sdag nm. 2, gen 3,— 24 September. EMING. harnis. TGüVG, otterdam, jvoorm. 5 uur, g 2,50 uur. aasnyuipli. !7 Maart 1891. Rotterdam. l,10en 4,40 u. 1,10 en 4,40 u. terdam. 1,30 en 5,u. u. 1.30 en 5,uur dlevoetsluis. 3,en 5,u. ïalfuur later. Brielle. 30 3,,en 5-,uur. ïalf uur later, et 'sRijks veerboot op erdienst. m. tisdag vm. 5,15; Zatcr- 0 nm. 2,30; Woensdag, nm. 5,30; Zaterdag m. 8, nm. 3. tndag en Dinsdag vm Vrijdag (langs Oud- lag, en Zaterdag nm. 2 September) op werk les Zondags vm. 83,0 Maandag en Dinsdag -Beierland) n a. 2uur van elke maand zal dland naar Rotterdam ierdag en Vrijdag. vm. 5,^5, van Oud- jierlbiid, Zuidland en Antirevohitionaif t .iii i1 ia MS f m, Deze Courant versclijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. uitgever: SOMMELSMJK. Advertentiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal Boekaankondiging 5 Cent por regel en 4/3 maal. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatsing. Groote letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zj beslaan. Advertentiën worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Reeds een paar malen spraken we het uitzegt het Noorden, dat de Antirevolutionairen van dit Kabinet, waarin de meest hatelijke fractie der Liberalisteu zeker den hoofdtoon zal aangeven, en met deze Kamermeer derheid niets voor zich verwachten te meer daar het stellig zij het ook al niet wanneer liet hervormend op treedt gesteund zal worden door al zijn partijgenooten, wanneer het poogt reactionair van het vorig Ka binet te handelen. Niets verwachten Ja, toch wat, maar juist iets wat lijnrecht tegen onze beginselen in- druischt En dat isuitbreiding nog der Staatsalmacht, der Staats-albemoeiïng, iets waartegen wij zoo menigmalen waarschuwdenwij verwachten min der eerbiediging der in dividuëele vrijheid, der persoonlijke rechten, minder overlaten aan particuliere of vereenigingspogingen De Staat moet en wil, naar de Revolutionaire beginselen, alles drij ven, beheerschen, leiden, uniformiteit moet er heerschen. Het heiligst recht, door den Heere vastgesteld, zelfs het familierecht en leven moeten wijken voor de eischen van den keerschenden en tirannieken Staat. Zoo zou men naar Liberalistische en naar Radicalistische beginselen \hel kind tot Staatseigendom willen I maken. Gaf de Heere het aan de ouders lis het kind dus hun wettig heilig [eigendom, over welks opvoeding en [onderwijs het naar Christelijke leer en doopsbelofte aan God verantwoor- HET MORGENROOD BES EVANGELIES. I. Reeds eeuwenlang had liet Evangelie Ides kruises zijn glorierijken triomftocht, [op Golgotha's heuveltop bogonnen, voort gezet, vóór in ons vaderland een straal doordrong van liet licht, dat in Jezus ■Christus, den eeniggeboren Zoon Gods, luit den hemel was nedergedaald. Be apostelen, die drie jaren met den Heer hadden gewandeld en oor- en ooggetui gen waren geweest van zijne woorden feu wonderen, die, hoezeer ook door Zij pen kruisdood geschokt en teleurgesteld pn hunne aardscke verwachtingen, met jnoed en kracht werden aangegord, toen pij Hem na Zijne opstanding met vele gewisse kenteekenen verheerlijkt aan- pchouwden, gingen, nadat zij op het pinksterfeest de volle stroomen des Hei- ugen Geestes hadden ontvangen, uit, om den wereld de blijde boodschap des lieils jte brengen. Bijna allen hebben zij hun geloof en werk met den bloedigeu mar teldood bezegeld. Van geen hunner is pchter do werkzaamheid nauwkeuriger bekend dan van Paulus, die, eerst drei- fewg en moord blazende tegen de Chris tenen, door den Heer zelf werd geroe- |jen om j16j. Evangelie vooral aan de Heidenen te brengen. Hoewel gering van Persoon en ziekelijk van lichaam, was sterk in de godskrackt des geloofs J® vol vurige liefde tot zijnen Heer. Op Ap Tan den Maoedonisohen man, lle,n „J *n een gezicht aanschouwde, p ni-ai' EuroPa en stichtte daar de Christelijke gemeenten. Maar ook delijk is, de Staat (naar Revolutio nair theoriemaakt het kind tot zijn be zitting. Het moet en zal naar zijn theorie behandeld, verzorgd, gevoed, opge kweekt en onderwezen worden. Zoo gaarne zou men naar dit laat ste begrip, als de oude Spartanen, openbare voeding, kleeding en onder wijs hebben. Daarom ook kunnen we zeker ver wachten dat al tornt deze Regee ring rechtstreeks niet aan de herziene Schoolwet van 1889 en de rechten daarbij aan de Christelijke scholen geschonkenzij toch in de praktijk en bij alles het leeuwendeel der Staats- sympathie aan het Openbaar onder wijs zal toonen te geven. In één punt komen alle Revolu tionaire fractiënLiberalen, Geavan- ceerden, Radicalen, zelfs Socialisten, overeen, en dat isde noodzake lijkheid der invoer inn- ven den Leerplicht. Die mag men d-iu ook zeer zeker als wetsontwerp van dit Kabinet, dezen Mini-.er van Binnenlandsche Zaken, vej achten, en niet twijfelen of de mee derheid der Tweede Ka mer zal ie er doorhalen, terwijl zé ker do E' rste Kamer ze zal aannemen. Le> rplicht met een drijven naar Schc lplicht; dezen zien we te gemoet. En wat is daartegen tc zeggen? Wilier; wij Antirevolutionairen dan ook niet, dat het kind goed leert, goed onderwezen wordt. Zeer zekerwij houden vast aan den plicht der Ouders om hun kin deren op te voeden in de vreeze en de vermaning des Heeren. Maar geschied dit laatste op do Openbare Scholen Immers juist het tegendeel, daar God en Christus bui ten de schooldeuren moeten blijven, en de meerderheid der onderwijzers openlijk hot meest drieste ongeloof huldigen Doch de Christelijke scholen zijn er toch? Eilievezijn die er overal en ook voor de armen? iJUWMUL.' - w.. UVi A AAJAA U J.U, Een heerlijk Glas BIER 6 cents en een kop zuivere en onvervalschteKOFFIE kost hier slechts 5 Cents, terwijl brieven, boodschappen of Goederen van bezoekers hier gratis worden in bewaring geno men. II. POEHENOIIW, Logement- en Koffiohuishoudor. MAASKADE, No. 13, ROTTERDAM. N.B. Gelieve te letten op No. 13. geachte publiek dat hij met zijn prachtige was hij het uitverkoren vat des Hoeren, om de prediking des kruises van Jeru zalem, het middelpunt der oude bedee ling, over te dragen naar Rome, het mid delpunt der toenmalige wereld. Twee jaren vertoefde hij daar, als gevangene aan een Romeiusohen soldaat vastgekluis- terd, maar toch als geloofsheld, steeds voor zijnen Meester werkzaam. Toen ging Rome in vlammen op, door eene dolzin nige, roekelooze daad van de gruwelj- ken, ijlhoofdigen Nero, die de zware schuld der brandstichting van zich afschoof op de Christenen, tegen welke toen eene bloedige vervolging losbarstte. In die vervolging kwam Paulua om, volgens de "overlevering werd hij onthoofdmaar de zaak des Christendoms werd niet in de gloeiend roode vlammenzee van Ro me vernietigd of in den breeden stroom van martelaarsbloed gesmoord; veeleer was het bloedder martelaren het zaad der kerk. In het slotwoord van Paulus' brief aan de gemeente te Philippi, de eerstelingsgemeente in Europa en als het ware, de lievelingsdochter des Apos tels, welke brief waarschijnlijk het laat ste is, (wat hij geschreven heeft, wordt reeds melding gemaakt van Christenen, die van het huis des keizers zijn. Ruim twee en een halve eeuw later zetelt op de keizerstroon een monarch, wien het toeken des kruises banier ten zege was geworden en die het Christen dom tot godsdienst van den staat ver hief. Toen vorbreidde het zich met groote krachtmaar tot de uiterste grens provinciën des rijks, waartoe ook ons va derland behoorde, drong iiet nog niet door, en de loop der gebeurtenissen in de eerstvolgende eeuwen was oorzaak, dat er na Constantjn den_ Grooten nog- crk-lamiien, Café-lampen voor ende lampen van af de goedkoopste tot de te "toonen"""' te weten of men aan den Leerplicht voldeed. Maar wie zal er rekening nemen inet dofheid, ziels- en lichaamsziekten bij de kinderen, met idiotisme? Yoert men Leerplicht, natuurlijk bij overtreding met strafbepalingen in, hoe zal men ooit aan de duizende bezwaren, die er kunnen voorkomen, kunnen tegemoet komen, zonder de nog meer tirannieke Schoolplicht te willen invoeren? Wij zien hiervan de mogelijkheid niet in. Toch blijft de Leerplicht het meest geliefkoosde idee van alle Liberalen, niet het minst van de openbare on- maals ruim twee en een halve eeuw verliepen, voor in ons land, althans in de Noordelijke Nederlanden de eerste stralen van het morgenrood aanschouwd werden, dat op den stikdonkeren nacht des Heidendoms zou volgen. In de da gen van een grijs verleden, waaruit gee- ne geschiedkundige berichten bewaard zijn, hadden in de hooggelegen streken onzes lands mensoben gewoond, die gee- ne andere sporen van Jiutf'bestaan heb ben achtergelaten dan de hunnebedden in Drenthe en het Gooreeht, nog ten getale van 53 a 55 aanwezig. Deze „reuzengraven" bestaan uit op elkander gestapelde granietblokken, waar van sommigen zelfs duizenden kilogram men wegen, on bevatten urnen met ascli van verbrande lijken, waarbij ook vuur- steenen wapenen gevonden worden. In sommige gemeenten van Drenthe vindt men ze talrijk, b. v. in Odoorn en Bor ger elk elf, in Eminen negen. Het groot ste hunnebed vindt men in de nabijheid •van Borger, het is 21 ineter lang en bestaat uit 54 steenon, waarvan de groot ste 20,000 kilogram weegt. Een der beide hunnebedden te Rolde, die daar in de ruwe omgeving liggen als getui gen uit het grijs verleden, in de scha duw van eeuwenoude eiken, beslaat eene. vlakte van ongeveer 50 vierkante meter- De groote deksteen van een der hunne bedden te Emmen diende eens tot voet stuk voor een levend ruiterstandbeeld eens konings. voor wien iu Nederland wel geen standbeeld zal verrijzen. Toen Lodewjk Napoleon n. 1. in 1808 deze landstreek [bezocht," liet hij zijn fier ros op dezen steen springen en wachtte in deftige houding zijn gezelschap af. Zeker zijn bij de invoering des Cristendoms derwijzers. Viel hun onderwijs, dikwijls alom, tot in het buitenland toe, zoo ver good en geprezen, in den uitslag bitter tegen; werd de stelling: „besteedt millioenen voor het Open haar onderwijsgij wint het aan minder of in het geheel geen gevange nissen weer uit", zoo bitter weerspro ken door de ervaring, dewijl men gevangenissen en krankzinnigenge stichten met lichaams- en zielsziekten, met onzedelijkheid cn ondeugden, zag toenemen, konden de Openbare onderwijzers zulks niet ontkennen, zöö verklaarden ze„dat komt door het schoolverzuim, en omdat cr geen Leerplicht is ingevoerd." Men is blind voor de waarheid! Men ziet nietmen wil niet zien Welnu de Leerplicht is te verwachten. Leerplicht en Schoolplicht als leer dwang en - Schooldwang, Inderdaad wanneer door een wet met strafbepalingen dc Staat de Ou ders nog moet dwingen hun kinderen jhet noodige onderwijs te doen geven, dan heeft inderdaad het zooveel millioenen verslonden hebbende onderwijsstelsel in Nederland van af 180G al bedroefd weinig practischo vruchten godragen Leerplicht of lieverleerdwang zal ook ons Yolk niet wijzer, heter, zedeijker, deugdzamer ofpractisch geschilder maken. Daarbij en hierom juist veroor- deelen wij den leerplicht, dien men ivil) de Ouders moeten niet door Staatsdwang hun kroost, dat de Ileere hun schonk, onderwijs doen geven; maar door de liefde voor hun kinderen, door de vreeze Gods, en de gedane beloften bij den Hei ligen Doop daartoe gedrongen worden. vele dezer gedenkzuilen der oudheid weg geruimd, evenals dolmen of offeraltaren en andere gesteenten, en worden deze stomme getuigen uit den Heidenschen tijd dan ook hoogst spaarzaam aange troffen. Met de Hunnobedden is dit trou wens anders, men vindt deze grafge steenten ook veel in Noord-Duitsehland, vooral in Mecklenburg, waar zij Riesen- gröbe of Riesenbotte genoemd worden, sommige met reusachtige deksteenen, zoo als te'Börgerwald, onder welks grootste deksteen een kudde van honderd scha pen schuilen kan. In Denemarken wor den ze onder den naam van Jettengraf- ver of Steenkauire, in Zweden onder dien van Jatterstriër of Troldestriër, d. i. reuzen- of spookkamers aangetroffen. Ook in Engeland, Frankrijk, Spanje en Por tugal zelfs in Noord-Afrika komen ze voor. Maar ook in Indië, Porziö, Syrië, Kaukusië, de Kr.üm en Koerland vindt men ze. Eeuwen zijn over deze steen gevaarten heengegaan. Een tijdgenoot van Alexander den Groote, n. 1. de Griek Epkorus noemt ze reeds in Portugal [toen Lusitauië]Faoitus een Romeinsch geschiedschrijver en tijdgenoot van Pau lus maakt melding van zuilen van Her cules in de landen der Friezen, eii spreekt er van als oudheden. Of de Kelten de- zo grafmonumenten hebben opgericht, dan of zij van een nog vroogereu volk stam afkomstig zijn, is moeieljjk te be slissen. De Kelten hadden reeds zelfgesmede metalen wapenen, en hiervan vindt men in de hunnebedden geen spoor, sommi gen schrijven ze toe aan de Ibeziërs,die dan door deze gesteenten den weg heb ben geteekend, dien zij uit Azië, de ba- kermat des menscheliiken geslaohts, door Door Leerplicht, waaronder de Schoolplicht ligt verborgen, in te voeren, treedt de Staat in de rechten der oudersdit veroordeelen wij GEVLEUGELDE WOORDEN. opgevangen uit den mond van liberale Kamerleden. „(Ik) wil het clericaal ziekteproces niet storen. (Ik) geef de voorkeur aan door zieken tot er een Jonner, Pasteur of Koch opstraat, met een lymphe tegen den bacil van de eiericale lupus." Rutgers. Zal het blijken dat de minister op de stang gereden dient te worden, laten wij dan als leden van-Volksonderwijs toonen, dat wij niet ongestraft dulden, dat het openbaar onderwijs wordt benadeeld en miskend. v. S windeken. Waar de, o zoo liefel jke en verdraag zame verkondigers van onverschillig wel ke orthodoxie zich vermeten de hand naar den Staatsteugel uit te strekken, daar voegd een onbewimpeld en krachtig grond wettelijk verzet. Verzet met het woord, zoo 'tkan; met de daad zoo 't moet, Levy. De kerkeljken moeten opzoeken een ander land, een land waar de aarde nog niet draait, waar men Gods water over Gods akker laat loopen. Lieftinck. Tot zelfs de krankzinnigengestichten moeten nu christelijk worden De liberaal, praetische christen, heeft met dat theore tisch christendom niet te maken, lij houdt zich godsdienstig aan den vrijheidsboom, en laat de bovennatuurlijke dojma's, inge geven door botweterj, jdeltuiterij, boe renbedrog en politiek beleid, voor ande ren." Dezelfde. Ban moeten de minderheden maar on derdrukt, want dan zjn zij de vlieg, die des apothekers zalf stinkende maakt." Kappeijne 1874, 2e Kamer. Verknoei met uwe Bijbelspreuken ons staatsrecht niet. Kappeijne 1891. Ie Kamer. (1) In oen verkiezingsspeeoh te Balk Zie N. 11 Crt 7 Maart. P N B Europa en N. Afrika hebben afgelegd. Evenals deze volkstam dan door de Kel ten werd gevolgd, jzju deze op hunne beurt gevolgd door de Galliërs, en moes ten ook zj weer plaats maken voor verschillende volkeren van den grooten Germaauschen stam. De herinneringen aan de openbaringen Gods in de groote gebeurtenissen in den vroegen morgen van het mensehei jk geslacht namen deze volksstammen mode op hunnen vooruit- gostrekten tocht en, hoe ook verbasterd door den natuurdienst, hoe ook omvloch ten door de ranken eener weelderj groeiende legende, toch vinden wij inde godenleer der Kelten, Galliërs en Germa nen nog tal van onmiskenbare punten van overeenstemming met de [geopenbaarde waarheid in het onfeilbare Woord Gods]. Dezo zjn zelfs duidelijker en zuiver der dan die in de Grieksche en Romein- sohe godenleer. In Scandinavië, waar het helderstralende licht des Evangelies eerst in do tiende eeuw begon door te breken, bloef de Heidensohe godsdienst der Kei- ton het langst bewaard. Het is onsdoel niet, om haar te beschrijven, daartoe moeten wj de lezers naar werken, die moer bepaald over dit onderwerp hande len, verwijzen, maar eenige hoofdzaken mogen en moeten toch genoemd worden, opdat de lezer de zegeningen, die het Evangelie over onze gewesten bracht, deste meer Ieere waardeeren, en tevens de verklaring vinde van eenige zaken, die ondanks het zuivere licht, des Chris tendoms nog eeuwen lang, ja zelfs nog in onzen tjd, nadat toch in Nederland reeds meer dan duizend jaren de zon des Evangelies geschenen heeft, zjn bij ven hangen. V

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1891 | | pagina 1