T V
„Ach zoo, daarom vraagt gij liet! Nu,
als gij van het begin af hier geweest
waart, zoudt gij gezien hebben, dat onze
heilige Rabbi macht heeft om engelen en
booze geesten te bevelen, en macht om
te straffen, en te helpen wanneer liij hel
pen wil."
Hoewel met dergelijke bedriegerijen
niet onbekend, was nu toch de nieuws
gierigheid van onzen vriend opgewekt,
waarom hij den voerman een roebel (om
streeks f 1,80) beloofde, wanneer deze
hem het geheele geval wilde vertellen.
„Ik heb volstrekt geen tijd," was het
antwoord, „maar wanneer gij mij drie
Roebels geeft, zal ik u alles tot in de
kleinste bijzonderheden verhalen."
Dit werd hem beloofd, en toch begon
hij zijn verhaal niet.
„Waarom zwijgt gij dan nu?"
„Ja, geef mij dan eerst het geld?"
„ZooMoet men bij u vooruit betalen?"
„Zeker; anders zou ik vertellen en later
betaald gij mij niet. Wij kennen u, vrij
denkers, best; gij lacht den heiligen
Rabbi maar uit, en dit zal ook nu het
slot van liet liedje wel zijn. Men moest
u eigenlijk niets verhalen, want het is
werkelijk zonde, maar wat doet men niet
voor dat leelijke geld? Overigens, wat
mij aangaat, ik ben voor uw lachen niet
bang. Lach dus maar; dan zal u nog de
zelfde straf treffen als den vrijdenker
Chajirn Jona"
De man ontving zijne drie Roebels en
begon nu zijn verhaal: „Wij zijn hier
heden al vroeg aangekomen, en dadelijk
bij het binnentreden van de herberg
rook de Rabbi, dat hier een vrijdenker
moest zijn. Aanstonds riep hij den waard
toe, om don vrijdenker uit zijn huis te
verwijderen. Deze beproefde dit dan
ook, maar in plaats van het bevel van
den waard op te volgen, begon Chajim
Jona den heiligen Rabbi te bespotten.
Wat denkt gij, dat hem dit goed beko
men is? De Rabbi dat hij leve!
verwaardigde zich niet, den spotter te
antwoorden. Hij ging naar zijne reistasch
haalde daaruit zijn gebedsmantel en
gebedsriemen te voorschijn, en begon die
aan te doen. Inmiddels hield de vrijden
ker niet op met spotten, maar wat was
het eind? Nauwelijks had de Rabbi
drie woorden gesproken, of de vrijden
ker viel ter aarde, begon als een hond
to huilen, en sprong op handen en voe
ten in het rond. In de gansche stad is
het bekend geworden, en van alle zij
den stroomden de menschen toe om den
Rabbi te smeeken, dat hij den armen
man toch weder gezond zou maken. En
werkelijk, nadat de Rabbi een lang ge
bed had gedaan, is hij weder gezond
geworden, en gij kunt hem nu zien
■zitten naast den Rabbi, wien hij om
vergevirig vraagt."
„Mijn goede man," sprak onze vriend,
„zulke geschiedenissen heb ik al dikwijls
gehoord, maar ik weet ook, dat het alles
leugen en bedrog is."
De voerman dreigde nu, dat hij deze
beschuldiging aan den Rabbi zou over
brengen, maar de ander beweerde dat
hij, dit doende, de drie Roebels weder
terug moest geven. En omdat hij hierin
weinig lust had, zweeg hij.
Acht dagen later was de wonderdoen
de Rabbi in de stad P. Yan het won
der, dat voor acht dagen met den vrij
denker was geschied, had nog niemand
te P. gehoord, maar als een loopend
vuurtje ging het gerucht door de stad
dat de wonderdoende Rabbi S. uit G.
zijn intrek in het logement genomen had
Yan alle zijden der stad kwamen de Jo
den naar zijn logement, maar aanvankelijk
had hij zich opgesloten en wilde niemand
zien. Op het aanhouden der lieden, die
allen een geschenk in geld voor den
Rabbi hadden medegebracht, werd ein
delijk de deur zijner kamer geopend.
Daar staat eensklaps een wagen voor
het logement stil. Een man van dertig
jarigen leeftijd, sterk gebouwd, met een
kleinen, blonden baard en in Europeesche
kleeding, stapt uit den wagen en treedt
het logement binnen. Wie mag hij zijn?
Het is dezelfde vrijdenker Chajim Jona
die den Rabbi voor acht dagen door
zijn vloek tot een hond en daarna door
zijn gebed weder tot een mensch had
gemaakt. Nauwelijks bespeurt hij den
Rabbi of hij begint weder, evenals de
vorige week, hem te bespotten; weder
vervloekt hem de Rabbi en weder ver
andert de vrijdenker in een hond.
Verbazing en ontzetting grepen de me
nigte aan, en met hevig weeklagen be
toonde men den armen vervloekte Chajim
Jona zijn medelijden. Aanvankelijk wisten
de menschen niet, of zij de hulp van
den Rabbi voor den spotter zouden in
roepen, of niet. Maar de hond huilde zoo
onophoudelijk en zoo erbarmelijk, dat zij
het toch niet konden nalaten den Rabbi
te smeeken, dat hij den ongelukkige
redden zou. Deze legde echter de ver
klaring af, dat Chajim Jona hond moest
blijven tot het aanbreken van den Sabbath
dan ontving de Rabbi de engelen, die
den Sabbath met hem kwamen vieren
en daardoor zou hij dan de kracht be
zitten, om den duivel uit den ongeluk
kige te verdrijven. Vol ongeduld wachtten
de menschen nu op het aanbreken van
den Sabbat. De hond geworden Jood
werd gedurende dien tijd door den Rabbi
in een kamer opgesloten, en slechts nu
on dan had men uit zijne kamer het
gehuil vernomen. Op eenmaal vangt de
Rabbi zijn Sabbatiisgebed aan, en ziet,
de straf wijkt, en de hond wordt weder
mensch; Chajim Jona valt aan de voeten
van den Rabbi neder, en smeekt onder
het storten van tranen om vergeving,
«V» UUnill
en dezë is edelmoedig genoeg, om dS-
bede te verhooren, en ook nu weder ver
giffenis te schenken. Allo toeschouwers
waren buiten zichzelven van vreugde.
Alleen onze jonge vriend, die de vorige
week van de voerman hetzelfde wonder(?)
van den Rabbi had vernomen, gevoelde
smart in zijne ziel, dat zijn volk zich
door dergelijk sluw bodrog, dat uatuurlijk
door Rabbi en vrijdenker was afgesproken
liet versterken in zijn betreurenswaardig
bijgeloof.
Den goheelen Sabbat werd over niets
anders gesproken dan over den wonder-
doenden Rabbi. Ouders brachten hunne
kindereu tot hem, opdat hij hun zijn
zegen zou schenken. Ook de ouders van
een vervolgden broedert die het N. Tes
tament gelezen had, en daarom veel
vijandschap van zijne familie ondervond
kwamen tot den Rabbi om hem te vragen
dat hij hunnen zoon zegenen en voor
hém bidden zou, opdat de wortels van
het N. Testament uit zijn hart mochten
uitgeroeit worden. En wat deed de Rabbi?
Zegenen Bidden Nog het een nog het
nder. Wol nam hij geld dor ouders aan,
maar in plaats van te zegenen en te bid
den, begon hij den lezer van het N. Tes
tament zoo vreeselijk te vervloeken, dat
diens ouders het niet konden aanhooren.
De Rabbi meende, dat iedere Jood die
het N. Testament leest, moest worden
uitgeroeid, omdat er geschreven staat:
„Gij zult het booze uit het midden van
u wegdoen." (Reut. 22 21).
Zoo ging de Sabbat voorbij. De Rabbi
was recht tevreden, want doorzijn hond
makerij had hij veel geld verdiend, en
na den Sabbat reisde liij af. Algomeene
droefheid heerste er over zijn vertek,
wijl velen in hunne onwetenheid en bij
geloof meenden dat zij door hem
nog wel de toekomstige wereld, het
eeuwige leven, hadden kunnen verwerven
Ook de logementhouder was recht in zijn
schik want nog nooit had hij op één dag zoo
veel bier en sterken drank verkocht als
op dezen dag. Doch wel beklaagden
velen zich, omdat zij hunne Iaatse geld
aan den Rabbi hadden gegeven.
Twee dagen later was het marktdag te J.
en ook uit P. waren oenigen derwaarts
gegaan, om er te koopen of te verkoopen.
Wie zien zij daar? Waarlijk daar is
Rabbi S. uit G.,die den laatsten Sabbat
in hunne stad heeft doorgebracht! En
daar is de vrijdenker, Chajim Jona, wezen
lijk ook, en weder bespot hij den Rabbi
en wordt hij door dezen in eene hond,
en daarna weder in een mensch veran
derd.
Geheel dezelfde vertooning! Nu begrij
pen de arme lieden, dat de heilige, won
derdoende Rabbi een bedrieger is, die
met Chajim Jona het land afreist, om
gebruik te maken van de lichtgeloovig-
heid hunner volksgenooten. Nu gaan zij
tot hem en verlangen hun geld terug,
hem dreigende, dat zij anders de hulp
der politie zullen inroepen. Aanstonds
geefc de Rabbi het gevraagde uit vrees
voor verdere moeielijkheden, en meton-
geloofelijke snelheid verlaat hij de jaar
markt.
Arm volk, over het welk de duisternis
nog zoo heerscht, omdat zij hebben ge
weigerd Hem te volgen, die het Licht
der wereld isHoe heerlijk, dat onder
dat bijgeloovige volk in de laatste jaren
zooveel duizenden N. Testamenten zijn
verspreid geworden. Laat ons bidden, dat
de Heer Zijn Woord zegene in het midden
van Israël, en dat welhaast gansch Israel
moge wandelen in het Licht. K.
Volkeren tier Aarde.
Het bezoek van Keizer Wilhelm aan
Engeland is thans ten einde gebracht, en
de terugreis werd aanvaard. De Keizer
mag wel een lichaam van staal hebben
om zooveel vermoeienissen te doorstaan.
Gedurende een week lang ging hij
in Engeland van de eene vermakelijk
heid naar de andere en legde een heele
afstand met spoor en rijtuig af.
Zaterdag is in het kamp van Wimble
don de groote wapenschouwing gehou
den door Duitschlands keizer. Er waren
op het terrein niet minder dan 22000
soldaten en 990 officieren, die onder op
perbevel van den hertog van Cambridge
stonden. En deze strijdmacht was, als
men de cavaleristen en gardesoldaten
uitzondert, geheel uit vrijwilligers samen
gesteld.
Eene ontzaglijke menigte naar men
schat van een milioon menschen be
vond zich op de vlakte van Wimbledon
om van de groote revue getuige te zijn.
De keizer en de keizerin van Duitsch-
land kwamen, met den Prins en de Prinses
van Wallis en de overige Engelsche prin
sen en princessen, te 4 ure aan, onder
het gebulder der kanonnen. De keizer,
vergezeld door een schitterenden staf,
inspecteerde do liniën en keerde vervolgens
naar het middelpunt vóór de troepen te
rug, waarop deze voor hem heentrok
ken.
Zondag woonde de keizer de godsdienst
oefening bij in de groote St. Paul's kerk.
Zooals wij zeiden is de terugreis reeds
aanvaard, doch voor de keizer nog thuis
is, verneemt men geruchten van nieuwe
reisplannen.
Er is n. 1. een plan in de maak voor
een reis naar Zweden en Noorwegen. Dat
uitstapje zou niet korter dan 4 a 5 we
ken duren.
In Frankrijk heeft men weêr feest ge
vierd, het jaarlijksche volksfeestter her
innering aan de inneming der Bastille in
1789 een gebeurtenis, waarmede feitelijk
de revolutie een aanvang nam.
Toen de president op den dag des
feestes een nieuwe boulevard zou ope
nen, drong eT^SSm M*2ir WuHie MuèjAu!
heen,enlostte nabij het presidents-rijtuig
een schot in de lucht. De dader was
weldra gevangen genomen. Watdeaan-
leiding tot of liet doel van deze daad was
moet nog blijken. Misschien wordt de
dader weer voor gek verklaard, dat is
nog al veel de gewoonte.
Volgens berichten in de Engolsche
bladen verergert de nood in Midden-
Rusland. De provinciale overheid aan
de Wolga en in Kasan heeft besloten
onmiddelijk maatregelen te nemen tot
leniging van don nood, want niet min
der dan 40,000 personen lijden gebrek.
Scherpe verwijten richt de Free Rus
sia., het te Londen verschijnend orgaan
van Russische uitgewekenen, tot de regee
ring, terwijl;zijjtevens een donkeresjchil-
derij geefc van het lijden der Russen
De regeering zoo heet het dan
heefc geen tijd om zich niet de belan
gen des volks te bemoeien zij heeft zich
bezig te houden met de bekeering der
Roomsch-Katholieken, der Uniaten en der
Stundisten tot de orthodoxe kerk. Zij
heeft middelen te beramen om vijf mil-
lioen Joden samen te dringen binnen de
hun toegewezen grenzen, waar de ellen
de reeds ten top is gestegen. Zij heeft
schikkingen te maken voor den triomf
tocht van den czarewitch door Siberië,
en daarvoor eon aantal Siberische boe
ren tot den bedelstaf te brengen. Zij
heeft hen te vervolgen, die de begrafe
nissen bijwonen van algemeen geachte
mannen, of die brieven| schrijven van
dank voor betoonde sympathieën.
Ondanks de sterke controle, waaronder
de Russische pers staat, komen er toch
bijzonderheden aan het licht, die maar
al te duidelijk het ernstige van den toe
stand bekend maken.
Uit de provincie Viatka wordt gemeld,
dat de boeren hun vee hebben moeten
verkoopen uit gebrek aan voeder. Zelfs
het stroo der daken was verbruikt, en
toen de beestep vobr het eerst buiten op de
weide werden gebracht, waren zij zoo zwak
dat zij niet konden blijven staan. Inde
provincie Perm zijn tengevolge van den
hongersnood de meeste scholen gesloten.
In de provincie Kostroma zijn de boe
ren reeds genoodzeakt, hun brood in
plaats van rogge grootendeels, zoo niet
uitsluitend, van zemelen te bakken. Uit
Kasan schrijft menOveral heerscht wan
hoop, er is geen graan, noch voor voed
sel, noch om te zaaien.
Het vee is voor ongekend lagen prijs
verkocht. Werk is niet te krijgen. De
400,000 roebels (pl.m. f 580,000) die
door de schatkist zijn gegeven voor den
aankoop van zaaikoren, zullen weinig
goed doen. In de meeste gevallen ver
koopen de boeren dit zaaikoren aan een
woekeraar, en verhuren hun land aan
een rijk man. Toen te Anehikove de
inwoners waren opgeroepen om een ver
zoekschrift te onderteekenen, bleek het
dat de meesten te uitgeput waren om het
gemeentehuis te bereiken.
Zuid-Amerika schijnt tegenwoordig niet
zonder burgeroorlog te kunnen leven In
de meeste Staten is er eene gisting, in
andere brand het vuur van de krijg nog
onverhinderd voort. Nu is het weer niet
pluis in Guatemala.
Volgens bericht uit Guatemala hebben
zich in deze republiek vele ontevredenen
vereenigd in de bergen en maken krijgs
toerustingen. Er worden oproerige pro
clamaties verspreid, maar tot dusver heeft
de beweging niets te beteekenen. De pre
sident heeft troepen gezonden om de weer-
spanningen uiteen te drijven. De regee-
ring van San Salvador ontkent, dat zij de
inwoners van Guatemala tot verzet de
regeering aanspoort.
CwemoHsd lieuws
Een paar jeudige Haagsche gelief
den, die van do wederzij dsche ouders niet
veel medewerking ondervonden, besloten
zich te verdrinken. Zoo gezegd zoo ge
daan, en levensmoe wierpen zij zich in
het Ververschingskanaal. Zij werden
echter gered en geheel ververacht" wer
den zij onder luide hoera 's der straat
jeugd, die hun vochtig spoor volgde, naar
huis gebracht.
Vrijdag avond to half acht ure brak
brand uit in de fabriek tot coserveering
van hout van den heer E. W. M., buiten
de Nobelpoort te Zierikzee. Autoriteiten
en brandweer waren spoedig ter plaatse
aanwezig on de brand werd beperkt tot
het gedeelte van het gebouw, waar de
brand ontstaan was en dat uitbrandde
en van het dak berooft werd. Eene
partij bereid hout, tegen de muur van
het gebouw staande, bleef behouden.
Onder do gemeente Rijswijk is uit
het water opgehaald het lijk van de kunst
schilder G. II., aldaar woonachtig,
Bij den heer dr. Ritter, opperrabbijn
is een schrijven ontvangen uit Kowno
(Rusland), waar in word medegedeelt dat
thans niet minder dan tien duizend men
schen, van alles ontbloot, op opon velden
kampeeren en aan alles gebrek hebben.
De meeston hebben alles ten gevolge vau
zware branden verloren.
In de dagbladen hebben sedert eeni-
gen tijd verschillende berichten de rond
te gedaan omtrent den wonderdokter Se-
quali, of eigenlijk Sequah met zjjn wonder
olie te Rozendaal. De „Nieuwe Bredascho
Courant" zond een lid harer redactie naar
Rozendaal, om den dokter te interviewen.
Zij beschrijft hem als een donker uit
ziend man van middelmatigen lichaams
bouw, oogensclujnlijk tenger doch forsch
gespierd en krachtig. Hij heeft eenfijn-
Yri i-diHgc.!ï<r -maw-.-a „Tl'iW. i/'igwii
en wenkbrauwen en laag, zwart haar.
Hij draagt baard noch knevel, en is 37
jaar oud, doch men zou hem 25 geven.
In huis is hij gewoon gekleed, doch wan
neer hij uitrijdt om het. volk toe te spre
ken, is hij in Mexiaansch costuum. Hij
is dan gezeten op een praalwagen, rijk
met beeldhouwwerk, schilderstukken en
spiegelglas voorzien, rood geverfd en met
goud kwistig afgezet. Op den wagen zit
ten eveneens zes in Indiaanach costuum
gekleede muzikanten.
Op het spiegelglas staat aan de voor-
en achterzijde van den wagen met gouden
letters: „Sequah," aan de zijden: „Se-
quau's oil en Soquah's Prairie Flower."
De wagen is bespannen met vier fraaie,
bruine lersche paarden. Zoodra de wagen
op het door Sequah gehuurde terrein is
aangekomen spreekt hij door middel van
zijn tolk tot liet publiek. Hij verhaalt
dan vau de deugdelijkheid van zijne ge
neesmiddelen, doet circulaires uitdeelen
en vraagt of er onder zijn gehoor men
schen zijn, die lijden aan jicht en rheu-
matiek.
Meldt zich iemand aan, dan wordt hij
op den wagen geheeschen. Een paar om
standers worden eveneens verzocht op
den wagen te komen en Sequah onder
vraagt den lijder hoe laug en waar hij
pijn voelt enz.
Daarna wordt een linnen kleed om den
wagen getrokken en daardoor de patiënt
en de getuigen aan de oogen van het pu
bliek onttrokken. Als na eonigen tijd liet
voorhangsel wordt weggeschoven, ver
zoekt de dokter aan den patiënt zijn we
dervaren mee te doelen aan het publiek.
Ook de getuigen verhalen van 't geen
zij zagen en deden, want zij zijn het, die
den patiënt meestal met de Sequah olie
inwrijven. Hij zelf verkoopt slechts de
middelen. Hij maakt slechts reclame voor
de middelen, welker verkoop het monopo
lie is der Sequah-maatschappij. Niet hij
geneest, maar het middel en om juist alle
aandacht op het middel alleen te doen
vallen, wil hij ook de patiënten niet aan
raken, opdat men hem niet voor wonder
dokter houde.
Het blad geeft voorts eenige voorbeel
den van lieden die na het gebruik der
middelen werkelijk groote verbetering in
hun toestand konden bemerken. De Prai-
ry-flower wordt in water opgelost ingeno
men.
De beide middelen worden verkocht in
fleschjes die 1 per stuk kosten.
Ten slotte raadt het blad zijnen lezers
aan geen reisje naar Rozendaal te onder
nemen om van rheumatiek verlost te wor
den want Sequah behandelt niemand. De
middelen moeten het doen.
De trein van Toulouze naar Parijs
is, nabij Toulouze, gederailleerd; 12
menschen werden gewond, de machinist,
de stoker en twee conducteurs zeer
ernstig.
Aan de vestingwerken te Parijs
bij Porte Bagnolet is het naakte lijk
van een vrouw, vermoord op de Jack-
the Ripper-manier, gevonden.
Te Mekka sterven gemiddeld 50
personen per dag aan de cholera.
Volgens berichten uit Mexico
heerscht de gele koorts te Vera Cruz.
Vele inwoners zijn van daar gevlucht
naar Jalapa en Tampico, waar de ziek
te zich niet vertoont.
Tc Appelscha herdacht Antje
Joekes de Vries, weduwe van A. Kroem,
haar hondersten verjaardag. 5 dochters,
van welke de oudste 70 jaar, zijn nog
in leven en waren om hare moeder ge
schaard in de eenvoudige woning. Over
G kinderen is zij bet-overgrootmoeder.
„Oude Antje" is nog vrij kras van
gehoor en gezicht en toonde zich bijzon
der opgewekt op dezen grooten gedenk
dag.
Te Papendrecht is het driejarig zoon
tje van den onderwijzer B., terwijl het een
oogenblik zonder toezicht was, achter
de woning in het water geraakt en ver
dronken.
In de gemeente Heer-Hugowaard
heeft oen 12-jarig meisje, na eene beris
ping van hare moeder ontvangen te heb
ben, zich door ophanging van het le
ven beroofd.
Dezer dagen werd een rietschelf,
staande onder Noordwijkerhout en toe-
behoorende aan een ingezetene van
Noordwijk, door brand vernield. Reeds
dadelijk meende men aan boos opzet te
moeten denken en werd door de politie
een onderzoek ingesteld. Dit onderzoek
onder leiding van den burgemeester van
Noordwijkerhout, jhr. Dommer van Pol-
dorsveldt, leidde tot de ontdekking der
vermoedelijke daders, die naar 's Graven-
hage werden overgebracht,
Te Teraeuzen is Vrijdagavond in
het Kanaal te water geraakt en verdron
ken de 13-jarige zoon van den heer
Js. de Smidt.
Een poging tot kinderroof werd te
Leiden tot een begin van uitvoering ge
bracht.
Het 9-jarig zoontje van zekeren R.,
woonachtig aan de Garenmarkt aldaar, be
gaf zich niet een jeugdiger zusje Vrijdag
middag naar school. Zich nog even op
houdende, nadat zijn zusje reeds de school
was binnengetreden naderde hem een per
soon in vrij havelooze kleeding die vol
gens signalement van den ontvoerde, een
langen zwarten baard droeg. Onder be
lofte van versuaperingen en speelgoed wist
hij den knaap te bewegen met hem me
de te gaan. Hoezeer onwillig, ging de
kleine met den overlaat schoorvoetend
mi geiden vervolgens aan don Leirlschen
dam terecht.
Onder Veur klopte de iniri aan bij
mejuffrouw v. d. Meer en vroeg om een
weinig lafenis, desnoods om een teug wa
ter.
Reeds aanstonds verwonderde zich mej.
v. d. Meer een zoo welgekleed kind te
zien in gezelschap van zulk een persoon,
maar de laatste beantwoordde dit met de
opmerking dat hij om familie-relaties het
arme schaap naar Delft moest brengen.
Den weg volgende kon de ontvoerder geen
weerstand bieden aan den slaap, vlijde
zich in het gras ter neder en sliep in.
Van deze omstandigheid maakte de knaap
gebruik om weg te loopen en hij bereik
te weldra de woning van mej. v. d. Meer
die hem even te voren zoo liefdrijk ont
vangen had.
In den beginne was deze huismoeder
van oordeel den knaap tot den volgenden
morgen bij zich te houden, in dien zin
schreef zij dan ook een brief aan de ont
stelde ouders, doch weldra begreep zij,
dat die ouders doodelijk ontsteld zouden
zijn, waarom zij besloot den knaap per
eert volgenden tram huiswaarts te bren
gen.
Te 10 uren kwam do knaap vergezeld
van zijn edelmoedige beschermster te huis.
Men begrijpt zich de vreugde der diep
bedroefde ouders die hun lieveling reeds
verloren waanden.
Piaat^etijk Nieuws.
Sommclstltfk, 23 Juli. Bij de
opening der stembriefjes voor twee leden
van den Gemeenteraad bleek dat 153
hunne stem hebben uitgebracht waar
van de heerenC. Joppe Gz. 108, H.
Schilperoort, 90, C. J. Mosterdijk 49,
en J. Timmerman Mz. 43 stemmen
hadden, zoodat zijn gekozen de heeren
Cornelis Joppe, Gerrit zoon en Hijmen
Schilperoort, 1 stembriefje was blanco.
Burgemeester en Wethouders van
Sominelsdijk maken bekend dat de Pa
tentbladen en de afschriften daarvan
kunnen worden afgehaald ter Gemeen
te-Secretarie op 29 en 30 jnli a. s. beide
dagen van 912 en van 24 ure.
Bij de muziekuitvoering op Donderdag
der vorige week ontstond een vechtpartij
tusschen de arbeiders van Sominelsdijk
en de visschers van Middelharnis die
nog al ernstig was.
Na gehouden onderzoek is gebleken
dat de aanleidende oorzaak bij de ar
beiders moet gezocht worden en is al-
zoo preces-Verbaal opgemaakt.
Mitldc-ISiarnis. 22 Juli 1891
In den voormiddag van den 20 Juli
had den Landbouwer G. van Loon ter
wijl hij met een vierjarig paard bespan
nen voor een karros langs het zandpad
reed het ongeluk, dat zijn paard schrikte.
Plotseling liep het dier met de karros
tegen de ongeveer 3 meter hooge dijk
op, waardoor voornoemde G. v L. achter
over van de karros viel daar bij een
wond aan zijn hoofd bekomende. Hij
werd bewusteloos in een woning binnen
gedragen. Het paard dat zich van het
voertuig had los weten te rukken, kwam
in holle vaart aanloopen over de West-
dijk, het 12-jarige dochtertje van M. Cats
omverliep zoodat dit arme kind voor dood
van de straat werd opgenomen.
In de ouderlijke woning binnen ge
bracht, werd onmiddelijk geneeskundige
hu'.p ingeroepen. Naar wij vernemen
zijn gelukkig beide patiënten aan de be
terhand het paard is bij den landbou
wer C. van den Tol gevat en op stal
gezet.
Bij de verkiezing op 21 Juli alhier
voor 4 aftredende raadsleden in ons vorig
nummer vermeld, zijn 118 stemmen
uitgebracht, waarvan drie van onwaar
de waren, daarvan verkregen de Heeren
P. C. v d Broek 143 A. Vink. 157 J.
II. Birkhof 118 J. J. Nipius 133L.Kor-
vink 51, P. Knops G2. O. Juch 43.
zoodat de 4 aftredende hun plaats weer
opnieuw zullen innemen.
De vischsloepen tot den Middelhar-
nische vloot bekoorende zullen deze
week hunne 2e Noordzeereis aanvangen.
17 Juli. Heden middag kregen C. V.
en L. K. beiden van Sominelsdijk, ter
wijl zij elkander op het zandpad alhier
ontmoeten, eenige twist die niet bij woor
den bleef. C. V. gaf L. K. een slag met
een zoogenaamde Boksbeugel aan haar
voorhoofd waarbij laatstgenoemde, een
hevige bloedwond bekwam zoodat ge
neeskundige hulp noodig was.
BK'II Stommel, 21 Juli. Bij de
verkiezing van den gemeenteraad alhier
werden ten gevolge der periodieke aftre
ding der Heeren J. Kievit en M van
Prooijen 79 geldige stemmen uitgebracht
van de 97 kiezers, en wel op de heeren
J. Kievit 47 M. van Prooijen 39 F. Knoop
33 II. Rosmolen 11 P Segers 4 P. Jakops
4 J. Prins Fokkes 2 A. de Weerd. 2
A. Jongeling 1.
Zoodat de Heer Kievit is gekozen en
tusschen de Heeren M. Van Piooijenen
F. Knoop herstemming moet plaats heb
ben.
(toltgensjiËaal, Bij de j. 1. ge-
houdene verkiezing van 2 leden van
den gemeenteraad alhier werden geko
zen de li.h. Mr. A J. C. van Weel (af
tredend.) en in plaats van D. van den
Broek Jilles van Noordt. beide de Can-
didaten der Liberale Kiesvereenigiug.
Den Heer J. van den Tol, de Candi
daat der Antirevolutionaire Kiesvereeni-
ging vereenigde 42 stemmen op zich
van de 139 Kiezers.
Mr. A. J. C. van Weel 125 stemmen.
Jilles van Noordt 80 stemmen 8. de