T V „Ach zoo, daarom vraagt gij liet! Nu, als gij van het begin af hier geweest waart, zoudt gij gezien hebben, dat onze heilige Rabbi macht heeft om engelen en booze geesten te bevelen, en macht om te straffen, en te helpen wanneer liij hel pen wil." Hoewel met dergelijke bedriegerijen niet onbekend, was nu toch de nieuws gierigheid van onzen vriend opgewekt, waarom hij den voerman een roebel (om streeks f 1,80) beloofde, wanneer deze hem het geheele geval wilde vertellen. „Ik heb volstrekt geen tijd," was het antwoord, „maar wanneer gij mij drie Roebels geeft, zal ik u alles tot in de kleinste bijzonderheden verhalen." Dit werd hem beloofd, en toch begon hij zijn verhaal niet. „Waarom zwijgt gij dan nu?" „Ja, geef mij dan eerst het geld?" „ZooMoet men bij u vooruit betalen?" „Zeker; anders zou ik vertellen en later betaald gij mij niet. Wij kennen u, vrij denkers, best; gij lacht den heiligen Rabbi maar uit, en dit zal ook nu het slot van liet liedje wel zijn. Men moest u eigenlijk niets verhalen, want het is werkelijk zonde, maar wat doet men niet voor dat leelijke geld? Overigens, wat mij aangaat, ik ben voor uw lachen niet bang. Lach dus maar; dan zal u nog de zelfde straf treffen als den vrijdenker Chajirn Jona" De man ontving zijne drie Roebels en begon nu zijn verhaal: „Wij zijn hier heden al vroeg aangekomen, en dadelijk bij het binnentreden van de herberg rook de Rabbi, dat hier een vrijdenker moest zijn. Aanstonds riep hij den waard toe, om don vrijdenker uit zijn huis te verwijderen. Deze beproefde dit dan ook, maar in plaats van het bevel van den waard op te volgen, begon Chajim Jona den heiligen Rabbi te bespotten. Wat denkt gij, dat hem dit goed beko men is? De Rabbi dat hij leve! verwaardigde zich niet, den spotter te antwoorden. Hij ging naar zijne reistasch haalde daaruit zijn gebedsmantel en gebedsriemen te voorschijn, en begon die aan te doen. Inmiddels hield de vrijden ker niet op met spotten, maar wat was het eind? Nauwelijks had de Rabbi drie woorden gesproken, of de vrijden ker viel ter aarde, begon als een hond to huilen, en sprong op handen en voe ten in het rond. In de gansche stad is het bekend geworden, en van alle zij den stroomden de menschen toe om den Rabbi te smeeken, dat hij den armen man toch weder gezond zou maken. En werkelijk, nadat de Rabbi een lang ge bed had gedaan, is hij weder gezond geworden, en gij kunt hem nu zien ■zitten naast den Rabbi, wien hij om vergevirig vraagt." „Mijn goede man," sprak onze vriend, „zulke geschiedenissen heb ik al dikwijls gehoord, maar ik weet ook, dat het alles leugen en bedrog is." De voerman dreigde nu, dat hij deze beschuldiging aan den Rabbi zou over brengen, maar de ander beweerde dat hij, dit doende, de drie Roebels weder terug moest geven. En omdat hij hierin weinig lust had, zweeg hij. Acht dagen later was de wonderdoen de Rabbi in de stad P. Yan het won der, dat voor acht dagen met den vrij denker was geschied, had nog niemand te P. gehoord, maar als een loopend vuurtje ging het gerucht door de stad dat de wonderdoende Rabbi S. uit G. zijn intrek in het logement genomen had Yan alle zijden der stad kwamen de Jo den naar zijn logement, maar aanvankelijk had hij zich opgesloten en wilde niemand zien. Op het aanhouden der lieden, die allen een geschenk in geld voor den Rabbi hadden medegebracht, werd ein delijk de deur zijner kamer geopend. Daar staat eensklaps een wagen voor het logement stil. Een man van dertig jarigen leeftijd, sterk gebouwd, met een kleinen, blonden baard en in Europeesche kleeding, stapt uit den wagen en treedt het logement binnen. Wie mag hij zijn? Het is dezelfde vrijdenker Chajim Jona die den Rabbi voor acht dagen door zijn vloek tot een hond en daarna door zijn gebed weder tot een mensch had gemaakt. Nauwelijks bespeurt hij den Rabbi of hij begint weder, evenals de vorige week, hem te bespotten; weder vervloekt hem de Rabbi en weder ver andert de vrijdenker in een hond. Verbazing en ontzetting grepen de me nigte aan, en met hevig weeklagen be toonde men den armen vervloekte Chajim Jona zijn medelijden. Aanvankelijk wisten de menschen niet, of zij de hulp van den Rabbi voor den spotter zouden in roepen, of niet. Maar de hond huilde zoo onophoudelijk en zoo erbarmelijk, dat zij het toch niet konden nalaten den Rabbi te smeeken, dat hij den ongelukkige redden zou. Deze legde echter de ver klaring af, dat Chajim Jona hond moest blijven tot het aanbreken van den Sabbath dan ontving de Rabbi de engelen, die den Sabbath met hem kwamen vieren en daardoor zou hij dan de kracht be zitten, om den duivel uit den ongeluk kige te verdrijven. Vol ongeduld wachtten de menschen nu op het aanbreken van den Sabbat. De hond geworden Jood werd gedurende dien tijd door den Rabbi in een kamer opgesloten, en slechts nu on dan had men uit zijne kamer het gehuil vernomen. Op eenmaal vangt de Rabbi zijn Sabbatiisgebed aan, en ziet, de straf wijkt, en de hond wordt weder mensch; Chajim Jona valt aan de voeten van den Rabbi neder, en smeekt onder het storten van tranen om vergeving, «V» UUnill en dezë is edelmoedig genoeg, om dS- bede te verhooren, en ook nu weder ver giffenis te schenken. Allo toeschouwers waren buiten zichzelven van vreugde. Alleen onze jonge vriend, die de vorige week van de voerman hetzelfde wonder(?) van den Rabbi had vernomen, gevoelde smart in zijne ziel, dat zijn volk zich door dergelijk sluw bodrog, dat uatuurlijk door Rabbi en vrijdenker was afgesproken liet versterken in zijn betreurenswaardig bijgeloof. Den goheelen Sabbat werd over niets anders gesproken dan over den wonder- doenden Rabbi. Ouders brachten hunne kindereu tot hem, opdat hij hun zijn zegen zou schenken. Ook de ouders van een vervolgden broedert die het N. Tes tament gelezen had, en daarom veel vijandschap van zijne familie ondervond kwamen tot den Rabbi om hem te vragen dat hij hunnen zoon zegenen en voor hém bidden zou, opdat de wortels van het N. Testament uit zijn hart mochten uitgeroeit worden. En wat deed de Rabbi? Zegenen Bidden Nog het een nog het nder. Wol nam hij geld dor ouders aan, maar in plaats van te zegenen en te bid den, begon hij den lezer van het N. Tes tament zoo vreeselijk te vervloeken, dat diens ouders het niet konden aanhooren. De Rabbi meende, dat iedere Jood die het N. Testament leest, moest worden uitgeroeid, omdat er geschreven staat: „Gij zult het booze uit het midden van u wegdoen." (Reut. 22 21). Zoo ging de Sabbat voorbij. De Rabbi was recht tevreden, want doorzijn hond makerij had hij veel geld verdiend, en na den Sabbat reisde liij af. Algomeene droefheid heerste er over zijn vertek, wijl velen in hunne onwetenheid en bij geloof meenden dat zij door hem nog wel de toekomstige wereld, het eeuwige leven, hadden kunnen verwerven Ook de logementhouder was recht in zijn schik want nog nooit had hij op één dag zoo veel bier en sterken drank verkocht als op dezen dag. Doch wel beklaagden velen zich, omdat zij hunne Iaatse geld aan den Rabbi hadden gegeven. Twee dagen later was het marktdag te J. en ook uit P. waren oenigen derwaarts gegaan, om er te koopen of te verkoopen. Wie zien zij daar? Waarlijk daar is Rabbi S. uit G.,die den laatsten Sabbat in hunne stad heeft doorgebracht! En daar is de vrijdenker, Chajim Jona, wezen lijk ook, en weder bespot hij den Rabbi en wordt hij door dezen in eene hond, en daarna weder in een mensch veran derd. Geheel dezelfde vertooning! Nu begrij pen de arme lieden, dat de heilige, won derdoende Rabbi een bedrieger is, die met Chajim Jona het land afreist, om gebruik te maken van de lichtgeloovig- heid hunner volksgenooten. Nu gaan zij tot hem en verlangen hun geld terug, hem dreigende, dat zij anders de hulp der politie zullen inroepen. Aanstonds geefc de Rabbi het gevraagde uit vrees voor verdere moeielijkheden, en meton- geloofelijke snelheid verlaat hij de jaar markt. Arm volk, over het welk de duisternis nog zoo heerscht, omdat zij hebben ge weigerd Hem te volgen, die het Licht der wereld isHoe heerlijk, dat onder dat bijgeloovige volk in de laatste jaren zooveel duizenden N. Testamenten zijn verspreid geworden. Laat ons bidden, dat de Heer Zijn Woord zegene in het midden van Israël, en dat welhaast gansch Israel moge wandelen in het Licht. K. Volkeren tier Aarde. Het bezoek van Keizer Wilhelm aan Engeland is thans ten einde gebracht, en de terugreis werd aanvaard. De Keizer mag wel een lichaam van staal hebben om zooveel vermoeienissen te doorstaan. Gedurende een week lang ging hij in Engeland van de eene vermakelijk heid naar de andere en legde een heele afstand met spoor en rijtuig af. Zaterdag is in het kamp van Wimble don de groote wapenschouwing gehou den door Duitschlands keizer. Er waren op het terrein niet minder dan 22000 soldaten en 990 officieren, die onder op perbevel van den hertog van Cambridge stonden. En deze strijdmacht was, als men de cavaleristen en gardesoldaten uitzondert, geheel uit vrijwilligers samen gesteld. Eene ontzaglijke menigte naar men schat van een milioon menschen be vond zich op de vlakte van Wimbledon om van de groote revue getuige te zijn. De keizer en de keizerin van Duitsch- land kwamen, met den Prins en de Prinses van Wallis en de overige Engelsche prin sen en princessen, te 4 ure aan, onder het gebulder der kanonnen. De keizer, vergezeld door een schitterenden staf, inspecteerde do liniën en keerde vervolgens naar het middelpunt vóór de troepen te rug, waarop deze voor hem heentrok ken. Zondag woonde de keizer de godsdienst oefening bij in de groote St. Paul's kerk. Zooals wij zeiden is de terugreis reeds aanvaard, doch voor de keizer nog thuis is, verneemt men geruchten van nieuwe reisplannen. Er is n. 1. een plan in de maak voor een reis naar Zweden en Noorwegen. Dat uitstapje zou niet korter dan 4 a 5 we ken duren. In Frankrijk heeft men weêr feest ge vierd, het jaarlijksche volksfeestter her innering aan de inneming der Bastille in 1789 een gebeurtenis, waarmede feitelijk de revolutie een aanvang nam. Toen de president op den dag des feestes een nieuwe boulevard zou ope nen, drong eT^SSm M*2ir WuHie MuèjAu! heen,enlostte nabij het presidents-rijtuig een schot in de lucht. De dader was weldra gevangen genomen. Watdeaan- leiding tot of liet doel van deze daad was moet nog blijken. Misschien wordt de dader weer voor gek verklaard, dat is nog al veel de gewoonte. Volgens berichten in de Engolsche bladen verergert de nood in Midden- Rusland. De provinciale overheid aan de Wolga en in Kasan heeft besloten onmiddelijk maatregelen te nemen tot leniging van don nood, want niet min der dan 40,000 personen lijden gebrek. Scherpe verwijten richt de Free Rus sia., het te Londen verschijnend orgaan van Russische uitgewekenen, tot de regee ring, terwijl;zijjtevens een donkeresjchil- derij geefc van het lijden der Russen De regeering zoo heet het dan heefc geen tijd om zich niet de belan gen des volks te bemoeien zij heeft zich bezig te houden met de bekeering der Roomsch-Katholieken, der Uniaten en der Stundisten tot de orthodoxe kerk. Zij heeft middelen te beramen om vijf mil- lioen Joden samen te dringen binnen de hun toegewezen grenzen, waar de ellen de reeds ten top is gestegen. Zij heeft schikkingen te maken voor den triomf tocht van den czarewitch door Siberië, en daarvoor eon aantal Siberische boe ren tot den bedelstaf te brengen. Zij heeft hen te vervolgen, die de begrafe nissen bijwonen van algemeen geachte mannen, of die brieven| schrijven van dank voor betoonde sympathieën. Ondanks de sterke controle, waaronder de Russische pers staat, komen er toch bijzonderheden aan het licht, die maar al te duidelijk het ernstige van den toe stand bekend maken. Uit de provincie Viatka wordt gemeld, dat de boeren hun vee hebben moeten verkoopen uit gebrek aan voeder. Zelfs het stroo der daken was verbruikt, en toen de beestep vobr het eerst buiten op de weide werden gebracht, waren zij zoo zwak dat zij niet konden blijven staan. Inde provincie Perm zijn tengevolge van den hongersnood de meeste scholen gesloten. In de provincie Kostroma zijn de boe ren reeds genoodzeakt, hun brood in plaats van rogge grootendeels, zoo niet uitsluitend, van zemelen te bakken. Uit Kasan schrijft menOveral heerscht wan hoop, er is geen graan, noch voor voed sel, noch om te zaaien. Het vee is voor ongekend lagen prijs verkocht. Werk is niet te krijgen. De 400,000 roebels (pl.m. f 580,000) die door de schatkist zijn gegeven voor den aankoop van zaaikoren, zullen weinig goed doen. In de meeste gevallen ver koopen de boeren dit zaaikoren aan een woekeraar, en verhuren hun land aan een rijk man. Toen te Anehikove de inwoners waren opgeroepen om een ver zoekschrift te onderteekenen, bleek het dat de meesten te uitgeput waren om het gemeentehuis te bereiken. Zuid-Amerika schijnt tegenwoordig niet zonder burgeroorlog te kunnen leven In de meeste Staten is er eene gisting, in andere brand het vuur van de krijg nog onverhinderd voort. Nu is het weer niet pluis in Guatemala. Volgens bericht uit Guatemala hebben zich in deze republiek vele ontevredenen vereenigd in de bergen en maken krijgs toerustingen. Er worden oproerige pro clamaties verspreid, maar tot dusver heeft de beweging niets te beteekenen. De pre sident heeft troepen gezonden om de weer- spanningen uiteen te drijven. De regee- ring van San Salvador ontkent, dat zij de inwoners van Guatemala tot verzet de regeering aanspoort. CwemoHsd lieuws Een paar jeudige Haagsche gelief den, die van do wederzij dsche ouders niet veel medewerking ondervonden, besloten zich te verdrinken. Zoo gezegd zoo ge daan, en levensmoe wierpen zij zich in het Ververschingskanaal. Zij werden echter gered en geheel ververacht" wer den zij onder luide hoera 's der straat jeugd, die hun vochtig spoor volgde, naar huis gebracht. Vrijdag avond to half acht ure brak brand uit in de fabriek tot coserveering van hout van den heer E. W. M., buiten de Nobelpoort te Zierikzee. Autoriteiten en brandweer waren spoedig ter plaatse aanwezig on de brand werd beperkt tot het gedeelte van het gebouw, waar de brand ontstaan was en dat uitbrandde en van het dak berooft werd. Eene partij bereid hout, tegen de muur van het gebouw staande, bleef behouden. Onder do gemeente Rijswijk is uit het water opgehaald het lijk van de kunst schilder G. II., aldaar woonachtig, Bij den heer dr. Ritter, opperrabbijn is een schrijven ontvangen uit Kowno (Rusland), waar in word medegedeelt dat thans niet minder dan tien duizend men schen, van alles ontbloot, op opon velden kampeeren en aan alles gebrek hebben. De meeston hebben alles ten gevolge vau zware branden verloren. In de dagbladen hebben sedert eeni- gen tijd verschillende berichten de rond te gedaan omtrent den wonderdokter Se- quali, of eigenlijk Sequah met zjjn wonder olie te Rozendaal. De „Nieuwe Bredascho Courant" zond een lid harer redactie naar Rozendaal, om den dokter te interviewen. Zij beschrijft hem als een donker uit ziend man van middelmatigen lichaams bouw, oogensclujnlijk tenger doch forsch gespierd en krachtig. Hij heeft eenfijn- Yri i-diHgc.!ï<r -maw-.-a „Tl'iW. i/'igwii en wenkbrauwen en laag, zwart haar. Hij draagt baard noch knevel, en is 37 jaar oud, doch men zou hem 25 geven. In huis is hij gewoon gekleed, doch wan neer hij uitrijdt om het. volk toe te spre ken, is hij in Mexiaansch costuum. Hij is dan gezeten op een praalwagen, rijk met beeldhouwwerk, schilderstukken en spiegelglas voorzien, rood geverfd en met goud kwistig afgezet. Op den wagen zit ten eveneens zes in Indiaanach costuum gekleede muzikanten. Op het spiegelglas staat aan de voor- en achterzijde van den wagen met gouden letters: „Sequah," aan de zijden: „Se- quau's oil en Soquah's Prairie Flower." De wagen is bespannen met vier fraaie, bruine lersche paarden. Zoodra de wagen op het door Sequah gehuurde terrein is aangekomen spreekt hij door middel van zijn tolk tot liet publiek. Hij verhaalt dan vau de deugdelijkheid van zijne ge neesmiddelen, doet circulaires uitdeelen en vraagt of er onder zijn gehoor men schen zijn, die lijden aan jicht en rheu- matiek. Meldt zich iemand aan, dan wordt hij op den wagen geheeschen. Een paar om standers worden eveneens verzocht op den wagen te komen en Sequah onder vraagt den lijder hoe laug en waar hij pijn voelt enz. Daarna wordt een linnen kleed om den wagen getrokken en daardoor de patiënt en de getuigen aan de oogen van het pu bliek onttrokken. Als na eonigen tijd liet voorhangsel wordt weggeschoven, ver zoekt de dokter aan den patiënt zijn we dervaren mee te doelen aan het publiek. Ook de getuigen verhalen van 't geen zij zagen en deden, want zij zijn het, die den patiënt meestal met de Sequah olie inwrijven. Hij zelf verkoopt slechts de middelen. Hij maakt slechts reclame voor de middelen, welker verkoop het monopo lie is der Sequah-maatschappij. Niet hij geneest, maar het middel en om juist alle aandacht op het middel alleen te doen vallen, wil hij ook de patiënten niet aan raken, opdat men hem niet voor wonder dokter houde. Het blad geeft voorts eenige voorbeel den van lieden die na het gebruik der middelen werkelijk groote verbetering in hun toestand konden bemerken. De Prai- ry-flower wordt in water opgelost ingeno men. De beide middelen worden verkocht in fleschjes die 1 per stuk kosten. Ten slotte raadt het blad zijnen lezers aan geen reisje naar Rozendaal te onder nemen om van rheumatiek verlost te wor den want Sequah behandelt niemand. De middelen moeten het doen. De trein van Toulouze naar Parijs is, nabij Toulouze, gederailleerd; 12 menschen werden gewond, de machinist, de stoker en twee conducteurs zeer ernstig. Aan de vestingwerken te Parijs bij Porte Bagnolet is het naakte lijk van een vrouw, vermoord op de Jack- the Ripper-manier, gevonden. Te Mekka sterven gemiddeld 50 personen per dag aan de cholera. Volgens berichten uit Mexico heerscht de gele koorts te Vera Cruz. Vele inwoners zijn van daar gevlucht naar Jalapa en Tampico, waar de ziek te zich niet vertoont. Tc Appelscha herdacht Antje Joekes de Vries, weduwe van A. Kroem, haar hondersten verjaardag. 5 dochters, van welke de oudste 70 jaar, zijn nog in leven en waren om hare moeder ge schaard in de eenvoudige woning. Over G kinderen is zij bet-overgrootmoeder. „Oude Antje" is nog vrij kras van gehoor en gezicht en toonde zich bijzon der opgewekt op dezen grooten gedenk dag. Te Papendrecht is het driejarig zoon tje van den onderwijzer B., terwijl het een oogenblik zonder toezicht was, achter de woning in het water geraakt en ver dronken. In de gemeente Heer-Hugowaard heeft oen 12-jarig meisje, na eene beris ping van hare moeder ontvangen te heb ben, zich door ophanging van het le ven beroofd. Dezer dagen werd een rietschelf, staande onder Noordwijkerhout en toe- behoorende aan een ingezetene van Noordwijk, door brand vernield. Reeds dadelijk meende men aan boos opzet te moeten denken en werd door de politie een onderzoek ingesteld. Dit onderzoek onder leiding van den burgemeester van Noordwijkerhout, jhr. Dommer van Pol- dorsveldt, leidde tot de ontdekking der vermoedelijke daders, die naar 's Graven- hage werden overgebracht, Te Teraeuzen is Vrijdagavond in het Kanaal te water geraakt en verdron ken de 13-jarige zoon van den heer Js. de Smidt. Een poging tot kinderroof werd te Leiden tot een begin van uitvoering ge bracht. Het 9-jarig zoontje van zekeren R., woonachtig aan de Garenmarkt aldaar, be gaf zich niet een jeugdiger zusje Vrijdag middag naar school. Zich nog even op houdende, nadat zijn zusje reeds de school was binnengetreden naderde hem een per soon in vrij havelooze kleeding die vol gens signalement van den ontvoerde, een langen zwarten baard droeg. Onder be lofte van versuaperingen en speelgoed wist hij den knaap te bewegen met hem me de te gaan. Hoezeer onwillig, ging de kleine met den overlaat schoorvoetend mi geiden vervolgens aan don Leirlschen dam terecht. Onder Veur klopte de iniri aan bij mejuffrouw v. d. Meer en vroeg om een weinig lafenis, desnoods om een teug wa ter. Reeds aanstonds verwonderde zich mej. v. d. Meer een zoo welgekleed kind te zien in gezelschap van zulk een persoon, maar de laatste beantwoordde dit met de opmerking dat hij om familie-relaties het arme schaap naar Delft moest brengen. Den weg volgende kon de ontvoerder geen weerstand bieden aan den slaap, vlijde zich in het gras ter neder en sliep in. Van deze omstandigheid maakte de knaap gebruik om weg te loopen en hij bereik te weldra de woning van mej. v. d. Meer die hem even te voren zoo liefdrijk ont vangen had. In den beginne was deze huismoeder van oordeel den knaap tot den volgenden morgen bij zich te houden, in dien zin schreef zij dan ook een brief aan de ont stelde ouders, doch weldra begreep zij, dat die ouders doodelijk ontsteld zouden zijn, waarom zij besloot den knaap per eert volgenden tram huiswaarts te bren gen. Te 10 uren kwam do knaap vergezeld van zijn edelmoedige beschermster te huis. Men begrijpt zich de vreugde der diep bedroefde ouders die hun lieveling reeds verloren waanden. Piaat^etijk Nieuws. Sommclstltfk, 23 Juli. Bij de opening der stembriefjes voor twee leden van den Gemeenteraad bleek dat 153 hunne stem hebben uitgebracht waar van de heerenC. Joppe Gz. 108, H. Schilperoort, 90, C. J. Mosterdijk 49, en J. Timmerman Mz. 43 stemmen hadden, zoodat zijn gekozen de heeren Cornelis Joppe, Gerrit zoon en Hijmen Schilperoort, 1 stembriefje was blanco. Burgemeester en Wethouders van Sominelsdijk maken bekend dat de Pa tentbladen en de afschriften daarvan kunnen worden afgehaald ter Gemeen te-Secretarie op 29 en 30 jnli a. s. beide dagen van 912 en van 24 ure. Bij de muziekuitvoering op Donderdag der vorige week ontstond een vechtpartij tusschen de arbeiders van Sominelsdijk en de visschers van Middelharnis die nog al ernstig was. Na gehouden onderzoek is gebleken dat de aanleidende oorzaak bij de ar beiders moet gezocht worden en is al- zoo preces-Verbaal opgemaakt. Mitldc-ISiarnis. 22 Juli 1891 In den voormiddag van den 20 Juli had den Landbouwer G. van Loon ter wijl hij met een vierjarig paard bespan nen voor een karros langs het zandpad reed het ongeluk, dat zijn paard schrikte. Plotseling liep het dier met de karros tegen de ongeveer 3 meter hooge dijk op, waardoor voornoemde G. v L. achter over van de karros viel daar bij een wond aan zijn hoofd bekomende. Hij werd bewusteloos in een woning binnen gedragen. Het paard dat zich van het voertuig had los weten te rukken, kwam in holle vaart aanloopen over de West- dijk, het 12-jarige dochtertje van M. Cats omverliep zoodat dit arme kind voor dood van de straat werd opgenomen. In de ouderlijke woning binnen ge bracht, werd onmiddelijk geneeskundige hu'.p ingeroepen. Naar wij vernemen zijn gelukkig beide patiënten aan de be terhand het paard is bij den landbou wer C. van den Tol gevat en op stal gezet. Bij de verkiezing op 21 Juli alhier voor 4 aftredende raadsleden in ons vorig nummer vermeld, zijn 118 stemmen uitgebracht, waarvan drie van onwaar de waren, daarvan verkregen de Heeren P. C. v d Broek 143 A. Vink. 157 J. II. Birkhof 118 J. J. Nipius 133L.Kor- vink 51, P. Knops G2. O. Juch 43. zoodat de 4 aftredende hun plaats weer opnieuw zullen innemen. De vischsloepen tot den Middelhar- nische vloot bekoorende zullen deze week hunne 2e Noordzeereis aanvangen. 17 Juli. Heden middag kregen C. V. en L. K. beiden van Sominelsdijk, ter wijl zij elkander op het zandpad alhier ontmoeten, eenige twist die niet bij woor den bleef. C. V. gaf L. K. een slag met een zoogenaamde Boksbeugel aan haar voorhoofd waarbij laatstgenoemde, een hevige bloedwond bekwam zoodat ge neeskundige hulp noodig was. BK'II Stommel, 21 Juli. Bij de verkiezing van den gemeenteraad alhier werden ten gevolge der periodieke aftre ding der Heeren J. Kievit en M van Prooijen 79 geldige stemmen uitgebracht van de 97 kiezers, en wel op de heeren J. Kievit 47 M. van Prooijen 39 F. Knoop 33 II. Rosmolen 11 P Segers 4 P. Jakops 4 J. Prins Fokkes 2 A. de Weerd. 2 A. Jongeling 1. Zoodat de Heer Kievit is gekozen en tusschen de Heeren M. Van Piooijenen F. Knoop herstemming moet plaats heb ben. (toltgensjiËaal, Bij de j. 1. ge- houdene verkiezing van 2 leden van den gemeenteraad alhier werden geko zen de li.h. Mr. A J. C. van Weel (af tredend.) en in plaats van D. van den Broek Jilles van Noordt. beide de Can- didaten der Liberale Kiesvereenigiug. Den Heer J. van den Tol, de Candi daat der Antirevolutionaire Kiesvereeni- ging vereenigde 42 stemmen op zich van de 139 Kiezers. Mr. A. J. C. van Weel 125 stemmen. Jilles van Noordt 80 stemmen 8. de

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1891 | | pagina 2