s mmiL Antirevolutionaii Orgaan izijn am. rij dag a - .1 Iö0L IN HOC SIGNO VINCES ui' FEUILLETON. i i U lil i 1 Laas, Wg Alle stukken voor «Ie Redactie bestemd. Adverteutiën en verdere Administratiefraneo toe te zenden aan dén Uitgever. „Re nood is mij opg elegd' .Re 28ïjB»t'l op Nclioui. Deze Courant verschijnt eiken "Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent. Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Uitgever: Adverteutiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal. i. D Ut a H O V JE IN. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatping. fSB'jsj**Si>S'SSi Grooto letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan |j Advertentie» worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur. Ir de ge- 1 wevers 1 maken lil wij be- brijs van I breedte S3 2 S o O, u O O hsloopen 2 I deze 8 karde is, eler ook ■ingen en factu al *b O 4». I Overflakkee. 130 nm. 2,30 u I,45 nm. 3,45 u II,15 5.00 5,30 j- met die van betsluis en 9 cn ■BOOT. VIS. VB1. 5. 6,30 nm. 2, 3,— l\G. u. 'dam. torm. 5 uur. nytuph. «art 1391. terdam. 1,10en 4,40 u. 1,10 en 4,40 u. m. en 5,— u. 30 en 5,uur )et9luis. en 5,u. ïur later, elle. ,en 5,-uur. ïur later, tijks veerboot op vm. 5,15; Zater- 2,30; "Woensdag, 5,30; Zaterdag nm. 3. en Dinsdag vm jdag (langs Oud- Zaterdag nm. 2 raber) op werlc- ondags vm. 83,0 ndag en Dinsdag irland) ma. 2uur elke maand zal d naar Rotterdam en "Vrijdag. 5,45, van Oud- ad, Zuidlaad en Als Unie-blaadje no. 25 kom ik weer bescheiden uwe woning binnen en vraag beleefd uwe aandacht. Jaar aan' jaar ga ik rond en roep de ontferming in voor de groote scha re van kinderen wier ouders het aan voldoende middelen ontbreekt om hen. Christelijk onderwijs te doen genie ten. Want al is de booze Wet van'78 dank zij God later belang rijk gewijzigd, zoo dat de Scholen met den Bijbel van het Rijk eenige subsidie krijgen, toch hebben zij een harden strijd. Immers die subsidie moet geheel of voor het grootste deel besteed aan vermeerdering van onderwijzend per soneel en aan verbetering van leer middelen, waaraan op vele plaatsen groote behoefte bleek. Yoor het oprichten van nieuwe Scholen of het uitbreiden van bestaan de verleent het Rijk niets, evenmin als voor het onderwijs aan arme be hoeftige kinderen. Dat alles moet uit eigen beurs, dat wil zeggenuit de beurs van hen, die vrijwillig, uit liefde tot den Ilee- re en in gehoorzaamheid aan Hem, van het hunne geven. De Openbare School put uit de Gemeentekas. Behalve dat het Rijs niet slechts voor de kosten der onderwijzers, maar ook voor den bouw bijspringt-, worden al de te korten van die Scholen uit de ge meente belastingen gedekt. Iloe groot die tekorten dikwijls zijn, hoewel zij niet zelden een groot deel van de inkomsten in beslag nemen, de Ge meentekas dekt alles. Is er niet genoeg dan wordt de hoofdelijke omslag ver hoogd, totdat het tekort gedekt is. Zoo is er altijd geld. Er zijn gemeenten, waar dé hoof delijke omslag schrikkelijk hoog is, en waar de helft, zoo niet meer, alleen voor de openbare scholen wordt be steed. Voor de openbare scholen, die on bruikbaar zijn voor Christenouders, die hun beginsel niet willen verloo- de zeeroover. In de geweldige oorlogen, die door de Fransche heersehzucht en dwingelandij, in het begin dezer eeuw geheel Europa ontroerden, was een kleine vergadering van Zendelingen der Moravische Broeder gemeente in Londen vereenigd. Zij wil den weder naar hunne afzonderlijke stand plaatsen terugkeeren doch fransche kaper of roofschepen maakte overal de zeëen veilig. Het was vooral toen ter tijd in gebruik, bij oorlog kaperbrieven te geven aan degenen die daarom vraagden, dat beteekent het verlof een schip uitrusten waarmede men andere schepen mocht aanvallen, wel te verstaan als die tot een vijandelijke mogendheid behoorden, om die zoo mogelijk te veroveren en te plun deren, zonder daarom als gewone zeeroo- vers vervolgd te worden. Gewoonlijk zijn het de allerlaagste avonturiers die op zulke kaperschepen dienen en de zeeroof onder bescherming van zulke, zoogenaamd wet tige kaperbrieven plegen, en daarom chenen, en dus ontoegankelijk voor hunne kinderen. Evenwel worden die ouders gedwongen, voor dat onderwijs bij te dragenwant de hoofdelijke omslag gaat over alle belastingbeta lende ingezetenen. Dat dit hard voor die ouders is, is duidelijk Te meer springt dit in het oog, als men in aanmerking neemt, dat de Scholen met den Bijbel jaarlijks een belangrijke som aan de Gemeentekas uitsparen naardien zij in het onder wijs van een groot aantal kinderen voorzien, die ten laste van de G.emewi- tekas zouden komen, indien het Chris telijk onderwijs wat God gena- digde verhoede wegviel. Zal daaraan een einde komen Zullen de gemeentebesturen gaan inzien, dat in de kosten van het open baar onderwijs in de eerste plaats meer moet bijgedragen worden door het gegoede deel der burgerij, dat gediont is van een onderwijs hetwelk den Heiland verloochent en het gebed nn Zijn Naam van de school verbant? Het is te hopen dat dit spoedig ge schiede. En in afwachting daarvan moet er getuigd, al luider en krachtiger getuigd tegen de gansch onrechtvaar dige benadeeling van de Scholen met den Bijbeltotdat de ouders, die voor hunne kinderen een school verlangen waar Christus Jezus mag geëerd, ten minste rechtsgelijkheid verkregen heb ben met die welke eeno openbare school begeeren, waar Jezus' Naam niet mag geroemd. Getuigd, ja, maar ook gearbeid. De hand moet aan den ploeg. Er moet gearbeid in de school maar ook buiten cn voor de School met den Bijbel. Allen die door 's Ileeren Geest ver licht zich eerbiedig buigen voor Zijn Woord om te doen wat de hand vindt tot nut en voordeel tot behoud, uit breiding en vermeerdering van de Scholen met den Bijbel. Paulus getuigde De nood is mij opgelegd." Welnu hier is een nood, die aan alle Bijbelvrienden, aan alle liefheb bers des Ileeren en van Zijn Woord durfden de zondelingen zonder de be scherming van Engelsche oorlogschepen de reis niet aanvangen. Eerst na lang wachten kwam liet geleide van de oor logschepen aan en toen gingen de zende lingen aan boord van hun schip om de reis te beginnen. Ongeveer zestig koop vaardijschepen zouden nu onder bescher ming van deze oorlogschepen de reis aan vangen. De reis was van de meesten naar Zuid-Airika. Slechts één van deze schepen de Brittania genaamd moest naar hei ei land St. Thomas en kon de bescherming van de oorlogschepen slechts tot het eiland Madera genieten. Daar moest dat schip zich om geen verkeerden weg op te gagn van de anderen scheiden en dat deed de kapitein daarvan dan ook, niet zonder grooten angst of. er hier of daar geen ka per zou opdagen want deze waren toen in die omstreken zeer brutaal. Op de Brittannia bevonden zich twee zendelingen met hunne vrouwen. Hun stil en bedaard voorkomen en zedig gedrag had de opmerkzaamheid van don kapitein getroffen en deze sprak dikwijls en gaarne met hen, ook- over godsdienstige onder aan allen die Zijn Heiligen Naam vreezen, is opgelegd. Die eene teedcre consciëntie voor God heeft kan en wil zich niet ont trekken en steunt de Scholen met den Bijbel. Die niet nauw leeft voor God, vindt gemakkelijk uitvluchten. Zij behoeven hier niet opgeteld of voorgelegd te worden. Zij komen, he laas in ieder hart, dat niet gesta dig onder de tucht van Gods Woord verkeert, gauw genoeg op, om at te trekken van den weg des eenvoud» gen geloofs De strijd gaat om do kinderen on- zes volks om het opkomend geslacht. De overste dezer wereld spant alle krachten in, om van Jezus af te trek ken. Hij vleit en lokt, dreigt en lastert, en zoekt op alle manieren den geest van onverschilligheid te bestendigen i en 'uit te breiden. De plaatsen, waar niet van Jezus mag gesproken, waar Zijn Naam als van den eenigen en algenoegzamen Zaligmaker moet doodgezwegen dus ook do openba re scholen zijn hem zeer naai den zin. De Scholen met den Bijbel daaren tegen zijn hem eene ergernis. Het kan ook niet anders; want onder den zegen des Heeron helpen deze Scholen zijn rijk afbreken. Het liefst zou hij zien, dat gij u met die scholen niet bemoeidetdat gij er nooit een cent aan gaaften dat gij het onverschillig kondet aan zien als zij, bij gebrek aan steun, moesten kwijnen en verdwijnen. Maar zijn boozen zin wilt gij toch niet doen Gij wilt toch niet medewerken, dat zijne listige aan slagen gelukken? Gij stemt im mers in met de bede, die de Heiland in het hart en op de lippen Zijner discipelen gelegd heeft„Uw Ko ninkrijk, o, onze Vauor in de Heme len, Uw Koninkrijk kome Uw wil geschiede op aarde als in den Hemel." Welnu dan onttrekt gij aan de Scholen met den Bijbel uw steun ook niet. Dan smart het u, als die Scho len zouden kwijnen door gebrek aan offervaardigheid uwerzijdsals de ar- werpen. Dan zeide hij soms „Iloe geluk kig zou ik zijn, als ik uw geloof had, maar ik heb geen tijd mij daarmede in te laten." Zij trachtten bon duidelijk te ma ken dat ieder door zijn zofs geloof leven moest en dat er één dwing noodig was waarbij alle andere belangen en bezighe den in liet terugzonken en dat de meeste nienschen aldus verloren gingen door een meer gelegen tijd afcewachten terwijl het "Woord Gods luidt„Heden zoo gij Zijne stem hoort verhardt uwe harten niet maar wend u tot Hem," doch vooralsnog za gen zij niet veel vrucht op hunne waar schuwingen en vermaningen. De reis ging in de eerste dagen nogal voorspoedig. De Azorische eilanden lagen weldra achter hen, ook de Bermudas, en zoo naderen zij den kreeftskeerkring. Een heerlijke Zondagmorgen was'aangebroken, en men hield gemeenschappelijk een go Is- dienstoefening. Daar bemerkten de ka pitein en de 'stuurman eensklaps aan den gezichtseinder een zeil. Ook de overige bemanning werd opmerkzaam en onge rust. De kapitein fluisterde den stuurman toe„Jan, het is een snelzeilende brik, me, de mindervormogende iu stad of dorp die in gehoorzaamheid aan den Heere zijne kinderen op eene School met don Bijbel wenscht toegelaten te zien, afgewezen moot worden omdat aan de Besturen dier Scholen de middelen ontbreken om ze kosteloos of tegen verminderd schoolgeld op te nemen. Zeg-niet: „lk kan niet veel geven dus zal ik mij maar onthouden." 'tls waar: Eén steentje is nog geen muur cn één pan maakt nog geen dak. Maar even waar is het ook, dat de duinenreeks die de Noordzee belet ons land te zwelgen, uit kleine zand- korrelen bestaat, en dat de Heere op het hart ziet. Waar het Zijne zaak geldt cn dat is bij de Augustus- of Unie -Collecte wel degelijk het ge val daar komen de twee penningen van de arme weduwe zelfs zeer in aanmerking. ZJjt go waarlijk gewillig om den Heere te dienen van uwe goederen dan geeft gij naar mate gij kunt; veel, als ge veel, weinig, als ge wei nig van Hem ontvangen hebt. De Unie: Een School met den Bijbel' wenscht alle Scholen met den Bijbel in Nederland te steunen. Zij heeft dit steeds gedaan en wenscht daarmede voort te gaan. Hobt gij eeno bepaalde school op het oog, die gij met uwe gave begunstigen wilt Goed zoo gij daarvan konnis geett, zalj die gave door De Unie] doorge zonden worden aan het adres, dat door u wordt opgegeven. En voortsOnze hulpe is in den Naam des Heer en!" Zoo luidde het opschrift van de schoone en zinrijke munt, die onze Vaderen, in het barste en benardste hunner worsteling tegen Spanje om het behoud van den Bijbel, lieten slaan. Zóó zij, zóó blijre het ook nu, in onzen strijd voor het behoud, de uit breiding en de vermeerdering van de Scholen met den Bijbel. maar ik zie geen vlag in top." „M ijn- heer," sprak deze, „ik zie wel een vlag een bloedroods: het is het fransche roofschip do Jakobijn, de Brittannia, ons schip is verloren, ziet u niet, dat ze ons al bemerkt hebben en allo zeilen bijzetten 0111 ons te bereiken niet een gunstigen wind is het schip binnen drie uren bij ons Een bange bezorgdheid was op aller aangezichten te l.ezen want ieder wist, dat een gewoon koopvaardijschip niet te gen een kaper bestand was. De kapitein deelde nochtans zijn bevelen uit, en een druk gewoel ontstond oogenblikkelijk op het gchcele koopvaardijschip. Do Brittan nia moest trachtten naar liet zuiden te sturendoch nauwelijks had kaperschip dit ontdekt, of het stuurde donzelfden kocre uit. Aan wederstand was niet te denken alleen moest men trachten te vluchten. De kapitein riep dé^eheele be manning op liet dek en sprak ze aldus aanYrienden daar is de Jacobijn ge kent hem! en hier is het schip dat deze roofvogel in zijn klauwen wil heb ben. Doej auen uw best prouip mijn be- De noodzakelijkheid van het gebruik van den i Bijbel op de lagere school hebben we bepleit We wenschen er nu nog op te wijzen, dat een goed gebruik ook ontirilclckeleiui op de kinderen werkt Meermalen wordt do vraag gedaan „staat het Onderwijs met den Bijbel niet achter bij dat op de openbare school onder overigens gelijke omstandigheden De beweegredenen voor die vraag zijn dan dezemen meent, dat de tijd, dien men besteedt aan Bijbelsche Kerk,- en Zendingsgeschiedenis bepaald verloren tijd is De opvoeding voor de eeuwig heid kan er inode gebaat zijn, nu ja maar dat gaat dan 'toch ten kaste van de opvoeding voor dit levon Herinner u echter, lezer, dit gulden Bijbelwoord: De vreeze des Hoeren is het beginsel der wijsheid, en ge ziet terstond in, dat do Heere Zijn zegen niet kan onthouden aan hen, die Ilem vreezen De dienst des Ileeren brengt altijd en dus ook voor het onderwijs belooning met zich Het is dan ook een feit, dat het onderwijs op onze Christe lijke scholen in goenen deele achterstaat bij dat op de Openbare scholen De school- autoritelten hebben dat meermalen in hunne verslagen vermeld „Maar," zal men zeggen, „de tijd aan het maatschappelijk onderwijs be steed, is op de Christelijke school toch korter dan op de openbare school" Dat is slechts ten deele waar Of meent ge, dat de jeugd geene ontwikkeling opdoet door het Bijbelsch onderricht? Integen deel! Een schat van kennis doen onze kinderen op bij een goede behandeling der Bjjbelsohe geschiedenis „Als we de kennis van Gods Woord, de hoofdvorming van 't geweten en 't gemoed nog buiten rekening laten" dat is 't hoofddoel van 't Bijbelsche onder wijs,) zoo schrijft Dr J Woltjer in zijn werkjewat is het doel van het Chr Nat Schoolonderwijs, als we dit hoofd doel niet rekenen is reeds de schat van historiekennis, dien de behandeling der Bijb gescli den leerlingen der lagere school schenkt, door geen ander leervak te vergoeden Van Mozes, David, Salomo, Nebu- cadnezar, lAlexander de groote, Augustus, van Nero; van Aegyptenaren, Arabieren, Phoeniciers, Syriers, Babyloniers, Grie ken en Romeinen, van den Nijl, den Euphraat, den Jordan, van woestijnen, bergen on dalen, van Oostersche huizen en Oostersche kleeding, en wat al niet, krijgen de kinderen ongezocht een ken nis, die voor hun geheele leven vrucht baar kan zijn, daarzij aanknoopings punten voor meerdere kennis biedt" velen na te komen zoo God wil zullen wij hem ontvluchten 1" En tot de Zende lingen zeide hij „Mijne Ileeren gaat in uwe kajuit hier zijt ge ons tot niets nut, maar roept daar uwen Qod.aan, of de ze ons ook verlossen wil. De zendelingen begaven zich in hun kamertje. Daar wierpen zij zich op dc knieën en riepen tot den Hecro aller heoren, wion alle macht in Hemel en op aarde is, dat hij het schip in Zijne hoede zou nemen. Ook baden zij voor de zielen van allen, die met hen het schip bevaarden, en dat allen, hetzij in leven of in sterven het eigendom van Christus wezen worden of mochten. T11 dien tusschentijd was do roover nader gekomen; omkruiste de Brittannia als een roofvogel, om het geschikte tijd punt uit to kiezen op haar los te storten. Deze spande alle krachten in, om zuid waarts te ontvluchten. Op den aanma ning van den kaper antwoordde zij niet; toen opende het roofschip zijn schiet gaten en gaf onder een honend hoera- geschreeuw de Brittannia de volle laag. (Slot volgt) ti ■f >fMI ir

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1891 | | pagina 1