s
mmiL
Antirevolutionaii
Orgaan
izijn
am.
rij dag a - .1 Iö0L
IN HOC SIGNO VINCES
ui'
FEUILLETON.
i
i
U
lil
i
1
Laas,
Wg
Alle stukken voor «Ie Redactie bestemd. Adverteutiën en verdere Administratiefraneo toe te zenden aan dén Uitgever.
„Re nood is mij opg elegd'
.Re 28ïjB»t'l op Nclioui.
Deze Courant verschijnt eiken "Vrijdag.
Abonnementsprijs per drie maanden franco per post 50 Cent.
Voor Amerika bij vooruitbetaling f 3,50 per jaar.
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Uitgever:
Adverteutiën van 1 5 regels 50 Cent elke regel meer 10 cent en 3/2 maal
Boekaankondiging 5 Cent per regel en 4/3 maal.
i. D Ut a H O V JE IN. Dienstaanvragen en Dienstaanbiedingen 50 Cent per plaatping.
fSB'jsj**Si>S'SSi Grooto letters en vignetten worden berekend naar de plaatsruimte die zij beslaan
|j Advertentie» worden ingewacht tot Donderdagmiddag 12 uur.
Ir de ge-
1 wevers
1 maken
lil wij be-
brijs van
I breedte
S3
2
S
o
O,
u
O
O
hsloopen 2
I deze 8
karde is,
eler ook
■ingen en
factu
al
*b
O
4».
I Overflakkee.
130 nm. 2,30 u
I,45 nm. 3,45 u
II,15 5.00
5,30
j- met die van
betsluis en 9 cn
■BOOT.
VIS.
VB1. 5.
6,30
nm. 2,
3,—
l\G.
u.
'dam.
torm. 5 uur.
nytuph.
«art 1391.
terdam.
1,10en 4,40 u.
1,10 en 4,40 u.
m.
en 5,— u.
30 en 5,uur
)et9luis.
en 5,u.
ïur later,
elle.
,en 5,-uur.
ïur later,
tijks veerboot op
vm. 5,15; Zater-
2,30; "Woensdag,
5,30; Zaterdag
nm. 3.
en Dinsdag vm
jdag (langs Oud-
Zaterdag nm. 2
raber) op werlc-
ondags vm. 83,0
ndag en Dinsdag
irland) ma. 2uur
elke maand zal
d naar Rotterdam
en "Vrijdag.
5,45, van Oud-
ad, Zuidlaad en
Als Unie-blaadje no. 25 kom ik
weer bescheiden uwe woning binnen
en vraag beleefd uwe aandacht.
Jaar aan' jaar ga ik rond en roep
de ontferming in voor de groote scha
re van kinderen wier ouders het aan
voldoende middelen ontbreekt om hen.
Christelijk onderwijs te doen genie
ten.
Want al is de booze Wet van'78
dank zij God later belang
rijk gewijzigd, zoo dat de Scholen
met den Bijbel van het Rijk eenige
subsidie krijgen, toch hebben zij een
harden strijd.
Immers die subsidie moet geheel
of voor het grootste deel besteed aan
vermeerdering van onderwijzend per
soneel en aan verbetering van leer
middelen, waaraan op vele plaatsen
groote behoefte bleek.
Yoor het oprichten van nieuwe
Scholen of het uitbreiden van bestaan
de verleent het Rijk niets, evenmin
als voor het onderwijs aan arme be
hoeftige kinderen.
Dat alles moet uit eigen beurs, dat
wil zeggenuit de beurs van hen,
die vrijwillig, uit liefde tot den Ilee-
re en in gehoorzaamheid aan Hem,
van het hunne geven.
De Openbare School put uit de
Gemeentekas. Behalve dat het Rijs
niet slechts voor de kosten
der onderwijzers, maar ook voor
den bouw bijspringt-, worden al de te
korten van die Scholen uit de ge
meente belastingen gedekt. Iloe groot
die tekorten dikwijls zijn, hoewel zij
niet zelden een groot deel van de
inkomsten in beslag nemen, de Ge
meentekas dekt alles. Is er niet genoeg
dan wordt de hoofdelijke omslag ver
hoogd, totdat het tekort gedekt is.
Zoo is er altijd geld.
Er zijn gemeenten, waar dé hoof
delijke omslag schrikkelijk hoog is, en
waar de helft, zoo niet meer, alleen
voor de openbare scholen wordt be
steed.
Voor de openbare scholen, die on
bruikbaar zijn voor Christenouders,
die hun beginsel niet willen verloo-
de zeeroover.
In de geweldige oorlogen, die door de
Fransche heersehzucht en dwingelandij,
in het begin dezer eeuw geheel Europa
ontroerden, was een kleine vergadering
van Zendelingen der Moravische Broeder
gemeente in Londen vereenigd. Zij wil
den weder naar hunne afzonderlijke stand
plaatsen terugkeeren doch fransche kaper
of roofschepen maakte overal de zeëen
veilig. Het was vooral toen ter tijd in
gebruik, bij oorlog kaperbrieven te geven
aan degenen die daarom vraagden, dat
beteekent het verlof een schip uitrusten
waarmede men andere schepen mocht
aanvallen, wel te verstaan als die tot een
vijandelijke mogendheid behoorden, om
die zoo mogelijk te veroveren en te plun
deren, zonder daarom als gewone zeeroo-
vers vervolgd te worden. Gewoonlijk zijn
het de allerlaagste avonturiers die op zulke
kaperschepen dienen en de zeeroof onder
bescherming van zulke, zoogenaamd wet
tige kaperbrieven plegen, en daarom
chenen, en dus ontoegankelijk voor
hunne kinderen. Evenwel worden die
ouders gedwongen, voor dat onderwijs
bij te dragenwant de hoofdelijke
omslag gaat over alle belastingbeta
lende ingezetenen.
Dat dit hard voor die ouders is, is
duidelijk
Te meer springt dit in het oog,
als men in aanmerking neemt, dat
de Scholen met den Bijbel jaarlijks een
belangrijke som aan de Gemeentekas
uitsparen naardien zij in het onder
wijs van een groot aantal kinderen
voorzien, die ten laste van de G.emewi-
tekas zouden komen, indien het Chris
telijk onderwijs wat God gena-
digde verhoede wegviel.
Zal daaraan een einde komen
Zullen de gemeentebesturen gaan
inzien, dat in de kosten van het open
baar onderwijs in de eerste plaats
meer moet bijgedragen worden door
het gegoede deel der burgerij, dat
gediont is van een onderwijs hetwelk
den Heiland verloochent en het gebed
nn Zijn Naam van de school verbant?
Het is te hopen dat dit spoedig ge
schiede.
En in afwachting daarvan moet
er getuigd, al luider en krachtiger
getuigd tegen de gansch onrechtvaar
dige benadeeling van de Scholen met
den Bijbeltotdat de ouders, die voor
hunne kinderen een school verlangen
waar Christus Jezus mag geëerd, ten
minste rechtsgelijkheid verkregen heb
ben met die welke eeno openbare
school begeeren, waar Jezus' Naam
niet mag geroemd. Getuigd, ja, maar
ook gearbeid. De hand moet aan den
ploeg. Er moet gearbeid in de school
maar ook buiten cn voor de School
met den Bijbel.
Allen die door 's Ileeren Geest ver
licht zich eerbiedig buigen voor Zijn
Woord om te doen wat de hand vindt
tot nut en voordeel tot behoud, uit
breiding en vermeerdering van de
Scholen met den Bijbel.
Paulus getuigde De nood is mij
opgelegd."
Welnu hier is een nood, die aan
alle Bijbelvrienden, aan alle liefheb
bers des Ileeren en van Zijn Woord
durfden de zondelingen zonder de be
scherming van Engelsche oorlogschepen
de reis niet aanvangen. Eerst na lang
wachten kwam liet geleide van de oor
logschepen aan en toen gingen de zende
lingen aan boord van hun schip om de
reis te beginnen. Ongeveer zestig koop
vaardijschepen zouden nu onder bescher
ming van deze oorlogschepen de reis aan
vangen. De reis was van de meesten naar
Zuid-Airika. Slechts één van deze schepen
de Brittania genaamd moest naar hei ei
land St. Thomas en kon de bescherming
van de oorlogschepen slechts tot het eiland
Madera genieten. Daar moest dat schip
zich om geen verkeerden weg op te gagn
van de anderen scheiden en dat deed de
kapitein daarvan dan ook, niet zonder
grooten angst of. er hier of daar geen ka
per zou opdagen want deze waren toen
in die omstreken zeer brutaal.
Op de Brittannia bevonden zich twee
zendelingen met hunne vrouwen. Hun stil
en bedaard voorkomen en zedig gedrag
had de opmerkzaamheid van don kapitein
getroffen en deze sprak dikwijls en gaarne
met hen, ook- over godsdienstige onder
aan allen die Zijn Heiligen Naam
vreezen, is opgelegd.
Die eene teedcre consciëntie voor
God heeft kan en wil zich niet ont
trekken en steunt de Scholen met den
Bijbel.
Die niet nauw leeft voor God,
vindt gemakkelijk uitvluchten.
Zij behoeven hier niet opgeteld of
voorgelegd te worden. Zij komen, he
laas in ieder hart, dat niet gesta
dig onder de tucht van Gods Woord
verkeert, gauw genoeg op, om at te
trekken van den weg des eenvoud»
gen geloofs
De strijd gaat om do kinderen on-
zes volks om het opkomend geslacht.
De overste dezer wereld spant alle
krachten in, om van Jezus af te trek
ken. Hij vleit en lokt, dreigt en lastert,
en zoekt op alle manieren den geest
van onverschilligheid te bestendigen i
en 'uit te breiden. De plaatsen, waar
niet van Jezus mag gesproken, waar
Zijn Naam als van den eenigen en
algenoegzamen Zaligmaker moet
doodgezwegen dus ook do openba
re scholen zijn hem zeer naai
den zin.
De Scholen met den Bijbel daaren
tegen zijn hem eene ergernis.
Het kan ook niet anders; want
onder den zegen des Heeron helpen
deze Scholen zijn rijk afbreken.
Het liefst zou hij zien, dat gij u
met die scholen niet bemoeidetdat
gij er nooit een cent aan gaaften
dat gij het onverschillig kondet aan
zien als zij, bij gebrek aan steun,
moesten kwijnen en verdwijnen.
Maar zijn boozen zin wilt gij toch
niet doen Gij wilt toch niet
medewerken, dat zijne listige aan
slagen gelukken? Gij stemt im
mers in met de bede, die de Heiland
in het hart en op de lippen Zijner
discipelen gelegd heeft„Uw Ko
ninkrijk, o, onze Vauor in de Heme
len, Uw Koninkrijk kome Uw wil
geschiede op aarde als in den Hemel."
Welnu dan onttrekt gij aan de
Scholen met den Bijbel uw steun ook
niet. Dan smart het u, als die Scho
len zouden kwijnen door gebrek aan
offervaardigheid uwerzijdsals de ar-
werpen. Dan zeide hij soms „Iloe geluk
kig zou ik zijn, als ik uw geloof had,
maar ik heb geen tijd mij daarmede in te
laten." Zij trachtten bon duidelijk te ma
ken dat ieder door zijn zofs geloof leven
moest en dat er één dwing noodig was
waarbij alle andere belangen en bezighe
den in liet terugzonken en dat de meeste
nienschen aldus verloren gingen door een
meer gelegen tijd afcewachten terwijl het
"Woord Gods luidt„Heden zoo gij Zijne
stem hoort verhardt uwe harten niet maar
wend u tot Hem," doch vooralsnog za
gen zij niet veel vrucht op hunne waar
schuwingen en vermaningen.
De reis ging in de eerste dagen nogal
voorspoedig. De Azorische eilanden lagen
weldra achter hen, ook de Bermudas, en
zoo naderen zij den kreeftskeerkring. Een
heerlijke Zondagmorgen was'aangebroken,
en men hield gemeenschappelijk een go Is-
dienstoefening. Daar bemerkten de ka
pitein en de 'stuurman eensklaps aan den
gezichtseinder een zeil. Ook de overige
bemanning werd opmerkzaam en onge
rust. De kapitein fluisterde den stuurman
toe„Jan, het is een snelzeilende brik,
me, de mindervormogende iu stad of
dorp die in gehoorzaamheid aan den
Heere zijne kinderen op eene School
met don Bijbel wenscht toegelaten te
zien, afgewezen moot worden omdat
aan de Besturen dier Scholen de
middelen ontbreken om ze kosteloos
of tegen verminderd schoolgeld op
te nemen.
Zeg-niet: „lk kan niet veel geven
dus zal ik mij maar onthouden."
'tls waar: Eén steentje is nog geen
muur cn één pan maakt nog geen dak.
Maar even waar is het ook, dat de
duinenreeks die de Noordzee belet
ons land te zwelgen, uit kleine zand-
korrelen bestaat, en dat de Heere op
het hart ziet. Waar het Zijne zaak
geldt cn dat is bij de Augustus-
of Unie -Collecte wel degelijk het ge
val daar komen de twee penningen
van de arme weduwe zelfs zeer in
aanmerking.
ZJjt go waarlijk gewillig om den
Heere te dienen van uwe goederen
dan geeft gij naar mate gij kunt;
veel, als ge veel, weinig, als ge wei
nig van Hem ontvangen hebt.
De Unie: Een School met den
Bijbel' wenscht alle Scholen met den
Bijbel in Nederland te steunen. Zij
heeft dit steeds gedaan en wenscht
daarmede voort te gaan. Hobt gij eeno
bepaalde school op het oog, die gij
met uwe gave begunstigen wilt
Goed zoo gij daarvan konnis geett,
zalj die gave door De Unie] doorge
zonden worden aan het adres, dat
door u wordt opgegeven.
En voortsOnze hulpe is in den
Naam des Heer en!"
Zoo luidde het opschrift van de
schoone en zinrijke munt, die onze
Vaderen, in het barste en benardste
hunner worsteling tegen Spanje om
het behoud van den Bijbel, lieten
slaan.
Zóó zij, zóó blijre het ook nu, in
onzen strijd voor het behoud, de uit
breiding en de vermeerdering van de
Scholen met den Bijbel.
maar ik zie geen vlag in top." „M ijn-
heer," sprak deze, „ik zie wel een vlag
een bloedroods: het is het fransche
roofschip do Jakobijn, de Brittannia,
ons schip is verloren, ziet u niet, dat
ze ons al bemerkt hebben en allo zeilen
bijzetten 0111 ons te bereiken niet een
gunstigen wind is het schip binnen drie
uren bij ons
Een bange bezorgdheid was op aller
aangezichten te l.ezen want ieder wist,
dat een gewoon koopvaardijschip niet te
gen een kaper bestand was. De kapitein
deelde nochtans zijn bevelen uit, en een
druk gewoel ontstond oogenblikkelijk op
het gchcele koopvaardijschip. Do Brittan
nia moest trachtten naar liet zuiden te
sturendoch nauwelijks had kaperschip
dit ontdekt, of het stuurde donzelfden
kocre uit. Aan wederstand was niet te
denken alleen moest men trachten te
vluchten. De kapitein riep dé^eheele be
manning op liet dek en sprak ze aldus
aanYrienden daar is de Jacobijn ge
kent hem! en hier is het schip dat
deze roofvogel in zijn klauwen wil heb
ben. Doej auen uw best prouip mijn be-
De noodzakelijkheid van het gebruik
van den i Bijbel op de lagere school
hebben we bepleit We wenschen er nu
nog op te wijzen, dat een goed gebruik
ook ontirilclckeleiui op de kinderen werkt
Meermalen wordt do vraag gedaan
„staat het Onderwijs met den Bijbel
niet achter bij dat op de openbare school
onder overigens gelijke omstandigheden
De beweegredenen voor die vraag zijn
dan dezemen meent, dat de tijd, dien
men besteedt aan Bijbelsche Kerk,- en
Zendingsgeschiedenis bepaald verloren
tijd is De opvoeding voor de eeuwig
heid kan er inode gebaat zijn, nu ja
maar dat gaat dan 'toch ten kaste van
de opvoeding voor dit levon
Herinner u echter, lezer, dit gulden
Bijbelwoord: De vreeze des Hoeren is
het beginsel der wijsheid, en ge ziet
terstond in, dat do Heere Zijn zegen
niet kan onthouden aan hen, die Ilem
vreezen De dienst des Ileeren brengt
altijd en dus ook voor het onderwijs
belooning met zich Het is dan ook een
feit, dat het onderwijs op onze Christe
lijke scholen in goenen deele achterstaat
bij dat op de Openbare scholen De school-
autoritelten hebben dat meermalen in
hunne verslagen vermeld
„Maar," zal men zeggen, „de tijd
aan het maatschappelijk onderwijs be
steed, is op de Christelijke school toch
korter dan op de openbare school" Dat
is slechts ten deele waar Of meent ge,
dat de jeugd geene ontwikkeling opdoet
door het Bijbelsch onderricht? Integen
deel! Een schat van kennis doen onze
kinderen op bij een goede behandeling
der Bjjbelsohe geschiedenis
„Als we de kennis van Gods Woord,
de hoofdvorming van 't geweten en 't
gemoed nog buiten rekening laten" dat
is 't hoofddoel van 't Bijbelsche onder
wijs,) zoo schrijft Dr J Woltjer in zijn
werkjewat is het doel van het Chr
Nat Schoolonderwijs, als we dit hoofd
doel niet rekenen is reeds de schat van
historiekennis, dien de behandeling der
Bijb gescli den leerlingen der lagere
school schenkt, door geen ander leervak
te vergoeden
Van Mozes, David, Salomo, Nebu-
cadnezar, lAlexander de groote, Augustus,
van Nero; van Aegyptenaren, Arabieren,
Phoeniciers, Syriers, Babyloniers, Grie
ken en Romeinen, van den Nijl, den
Euphraat, den Jordan, van woestijnen,
bergen on dalen, van Oostersche huizen
en Oostersche kleeding, en wat al niet,
krijgen de kinderen ongezocht een ken
nis, die voor hun geheele leven vrucht
baar kan zijn, daarzij aanknoopings
punten voor meerdere kennis biedt"
velen na te komen zoo God wil zullen
wij hem ontvluchten 1" En tot de Zende
lingen zeide hij „Mijne Ileeren gaat in
uwe kajuit hier zijt ge ons tot niets nut,
maar roept daar uwen Qod.aan, of de
ze ons ook verlossen wil.
De zendelingen begaven zich in hun
kamertje. Daar wierpen zij zich op dc
knieën en riepen tot den Hecro aller
heoren, wion alle macht in Hemel en
op aarde is, dat hij het schip in Zijne
hoede zou nemen. Ook baden zij voor
de zielen van allen, die met hen het
schip bevaarden, en dat allen, hetzij in
leven of in sterven het eigendom van
Christus wezen worden of mochten.
T11 dien tusschentijd was do roover
nader gekomen; omkruiste de Brittannia
als een roofvogel, om het geschikte tijd
punt uit to kiezen op haar los te storten.
Deze spande alle krachten in, om zuid
waarts te ontvluchten. Op den aanma
ning van den kaper antwoordde zij niet;
toen opende het roofschip zijn schiet
gaten en gaf onder een honend hoera-
geschreeuw de Brittannia de volle laag.
(Slot volgt)
ti
■f
>fMI
ir