voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden, yr- iU; 13 Februari &nti~Mcvoliitioiiaii QCevAêlab IN HOC SIGN O VINCES IS e r i c h t. Wentel nwen weg op den Heere. Vijfde Jaargang No, 258 T. BOEKHOVEN. sommelsdijk. 50 cent per drie maanden. T. Boekhoven. HET SOCIALISME. FEUILLETON. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdilg. Abonnementsprijsper drie maanden .50 feilt, franco p p. Afzonderlijke nommers 5 feut. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Woensdagavond Alle stukken voor de Mtedaelie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, J~raneo toe te menden aan den litt/ever. ij die zich nu op ons blad wen- schen te abonneeren, ontvangen de nog in dit kwartaal verschij nende no. gratis. Door het steeds toenemend aantal lezers is het ons mogelijk geworden, om ons blad met het begin van den zesden jaargang, niet alleen aanmerkelijk te vergrootenmaar ook tweemaal per week {Dinsdag en Vrijdagte doen verschijnen. Verschillende rubrieken die nu wegens plaatsgebrek moesten achterwege blijven of slechts gedeeltelijk konden geplaatst worden, zullen dan worden opgenomen of vollediger kunnen zijn. Dat door velen deze onze uitbreiding zal worden toegejuicht en gestemd, betwijfelen wij niet. Er zullen er echter ook zijn, die onzen yBode" liever evenals nuéénmaal per week zouden willen ontvangen Welnu, dat kan, als zij het ons slechts even gelieven te be richten, dan wordt het hun voortdurend alleen des Vrijdags toegezonden, en ofschoon flink vergroottoch voor denzelfden prijs nl. Zij echter, die niets berichten, zullen aan gemerkt worden als met de uitbreiding meê te willen gaan, tegen voldoening van het dubbele van den bovengenoemden abonne mentsprijs. Het zal wel geen betoog behoeven dat deze onze poging tot uitbreiding van ons werk ten zeerste behoefte heeft aan de be scherming en medewerking onzer politieke geestverwanten; maar wij vleien onsdat allen onder hen, die den politieleen dampkring tusschen Maas en Schelde kennen, en weten hoeveel daar nog voor de antirevolutionaire partij te winnen is, ons die medewerking niet zullen onthouden. Vele onzer politieke vrienden zeggen, dat zij dit of dat liberaal blad moeten lezen voor hun handelsbelangen, voor officiëele beurs- of marktnoteeringen, enz. Maar indien ieder, die aldus redeneert, zich op ons blad abon neerde, dan werden ook wij in staat gesteld, en zoude ook onze financiëele draagkracht toelaten, tal van zulke officiëele noteeringen op te nemen. Dat dan ieder, die het wel meent met onze beginselen, de handen eens aan den ploeg moge slaan. Gedurende de vier eerste weken in het kwartaal, dat met 1 Maart e.k. aanvaugt zullen wij het Dinsdagsnummer gratis zenden aan al onze lezers. Duidelijkheidshalve herhalen wij, dat ieder, die het Z)/«#!/ayanuniuier er voortaan bij wil lezen, ons niets behoeft te schrijven. Alleen zij, die niet met de uitbreiding mede gaan, en enkel het Vrijdags nummer wenschen, worden beleefd verzocht, dit even te melden. Abonnementen worden steeds aangenomen bij den Uitgever Een van de ernstigste verschijnselen van onzen tijd is het socialisme, ook wel bekend onder den naam van nihilisme en communisme. Wij slaan evenwel den bal mis, indien wij meenendat het socialisme een verschijn sel is, dat alleen onze eeuw kenmerkt. Iedereen is van nature in alle tijden so cialist. Sinds den val is niemand met zijn lot tevreden en tracht ieder te herwinnen wat inen verloren heeftnl. het geluk. Want wij moeten er wel om denkendat het den socialisten niet om te doen is uit louter op zet of aardigheid de maatschappij onderst boven te werpen. Volstrekt niet. Die onderst- bovenkeering achten zij slechts middel om te komen tot hun doel: gelukkig zijn. Toen de mensch viel, werd hij ongeluk kig. En dat ongeluk moest hij aanvaarden als een vloek Gods over de zonde. De man zou arbeiden in het zweet zijns aanschijns, de vrouw met smart kinderen voortbrengen. En ja, door Gods ontferming werd den mensch wel hope gegeven voor blijder dag, maar wat dit leven betreft, ontving hij de onafwendbare zekerheid, dat zijne jaren zou den heengeen door Gods verbolgenheid. (Ps. 90.) Dien vloek moest de mensch aanvaarden en bijaldien hij het deed in verootmoediging des harten, zich buigend onder de gerechte Joh. VERHAGE Jr. 2) Den avond van den dag, waarop de rechters haar veroordeeld hadden om binnen één maand haar huisje te verlaten en de kosten van het proces te betalen zat de weduwe wederom in haar kamertje en was eenzaammaar toch niet eenzaam. Een leger van oogen kwam hare woning ■binnen, zonder te kloppen. Waarvan zon zij nu met hare kindereu leven, nu bet stukje land voor haar verloren was Van wien zon zij de kosten bekomen, die zij binnen acht dagen betalen moest en die ineer daalders beliepen dan de arme weduwe penningen wist bijeen te brengen Wanneer zij binnen acht dagen niet betaald had, zou alles wat zij bezat bij eecutie verkocht worden. De arme vrouw dacht met angst aan het uur, waarop de gerechtsdienaars zouden binnentreden, en zat voor haar spinnewiel. Doch zij had geen water noodig om de draden te bevochtigen, want hare tranen vloeiden onophoudelijk. Het was stil in het vertrek en stil daar buiten, want de zon was reeds ondergegaan en het schemerde reeds. De weduwe vermoeid van den arbeid des daags, sliep aan haar spinnewiel in. Nauwelijks is zij ingesluimerd, of zij ziet in den droom, hoe de huurklok al verder en verder wijst, het eene uur na het andere /oorbijgaat en de achtste dag eindelijk aanbracht. En nog beeft zij geen penning in huis om de gerechtskosten te betalen Waar treden de gerechtsdienaren binnen wraak van den heiligen Godwerd hem te vens in Christus eene deur der hope besteld, hem het uitzicht geopend op eene wereld van gerechtigheid en heerlijkheidwaar geen vloek meer zijn zoumaar stroomen van heil en zegen nederdalen zouden op 's Ileeren gunstgenooten. Maar zietaan dien vloek wilde de mensch niet aan. Was het al oneindig veeldat God in Zijne barmhartigheid den eeuwigen vloek weg wilde nemenook de tijdelijke straf wilde de hoogmoedige mensch weg hebben. Vandaar in de historie der enkelen en der volkeren altijd weer dat worstelen om, buiten God omtot 'een aardschen gelukstaat te komen. Nooit is het eenen enkele gelukt en immer houdt ieder vol. Wij willen hiermede niet zeggendat wij niet beproeven mogen om ook voor dit tij delijke leven in betere conditie te komen, mits en dit lioude men in 't oog, mits dit streven niet geoordeeld worde door den Woor- de Gods. De wet Gods blijft in dezen het onveranderlijk richtsnoer. Niet door slinksche streken, door bedrog of diefstal, door laster of geweld mogen wij in beteren doen zien te komen. En nu onderzoekt een iegelijk maar zijn eigen hart, of men, ook wat zijn tijdelijk bestaan betreft, tegenover de Wet Gods vrij uit gaat. Misschien zijn vele onzer lezers door Gods bewarende genade voor de zondige daad dikwijls bewaard geblevenmaar giste en woelde daar binnen in 't hart niet vaak een afgunst jegens den naaste, die u voor God gelijkstelde met den snoodsten socialist Maar als wij er dan toe komen mogen om op ons zeive in de eerste plaats den steen te werpen, dan ook eene schrede ver der gegaan en ons zelve afgevraagd wat het socialisme in zijne tegenwoordige verschijning beoogt en naar de geschikste middelen om gezien om het in zijne vaart te stuiten. En dan doen wij wél met er op te letten dathoe zondig de wortel van het socialisme ook wezen moge, er in zijne openbaring veel is, dat niet het socialisme maar wel vele ellendige maatschappelijke verhoudingen ver oordeelt. Het is zoo niet de eene mensch behoeft evenveel geld te hebben als de andereniet allen behoeven even hard te werkenniet en vertoonen het bev 1 tot in beslagneming. De goederen worden uit het huis gedragen en ver kocht. Maar de opbrengst is op verre na niet voldoende, om de kosten te dekken. De eenige koe, de "winterprovisieal liet huisgereedschap, hare zouuagskleederen en die van hare kinderen werden verkocht, doch noch altijd zijn de kosten niet gedekt. Het huisje zelf wordt eindelijk ver kocht, en nauwelijks is de opbrengst nu toereikend om het gerecht te bevredigen. Daar verlaat de weduwe, met hare kindereu de verkochte woning en heeft niets meer dan haar ellende en Gods heerlijkheid. Haar eenige schat is haar Bijbel, dien zij onder den arm heeft. Op de straat komt den verzoeker haar legen en zegt„Ziet gij dezen wagen vol goed Geef mij dat oude boek, dat gij daar onder den arm draagt, en dat alles zal het uwe zijn." Doch zij omklemde haren schat en zeide„ga e g van mij satan!" Nu sprak deze, wederom lachende: „Ik zal aller eten en drinken behoeft even uitnemend te zijn (de socialisten zien veel te veel over 't hoofd, dat een sober maal maar door goeden honger gekruid, verreweg beter smaakt dan het heerlijkst gerecht in den mond van den luiaard), maar weet .ge wat wel een eiseh des Ileeren is, dat den arbeider zijn loon waardig is, niet een loon bij mondjes maat toegepast maar geëvenredigd aan den verrichten arbeidaan den betoonden ijver, aan de verkregene winst. Dit geldt de werkgevers. En wat zien wij nu dikwijls in de maatschappij rondom ons Ditdat de heeren en bazenvooral door den arbeid hunner onderhooringenin goe den doen gekomen, zoodat zij zelve, gelijk men zegt, er het hunne goed van nemen kunnen en desondanks hunne ondergeschik ten met een weekgeld afschependat te groot is om met de hunnen van honger te sterven en te klein om behoorlijk te kunnen leven. Dergelijke handelwijze prikkelt tot verzet en werkt net socialisme in de hand. Preciesdaar hebt ge hetroepen de arbeiders, onze patroons moesten beter uit den hoek komenmaar zij laten ons sjouwen en steken zelve het geld op. Wacht evenwat wij daar opmerkten gold niet alle werkgevers en in de tweede plaats dient het ronduit gezegd, dat reeds sinds tal van jaren vele arbeiders en hand werkslieden tegenover hunne meerderen niet warendie zij moesten zijn. Wij hebben onze oogen en ooren nog al eens goed open gezet en helaas al te vaak moeten constateerendat plichtsbetrachting en trouw bij velen heel wat te wenschen overlaat. Dagdieverij en slecht werk zijn in ons land geene onbekende zaken. En dat is dan ook eene van de oorzaken dat de werk gevers voor hunne onderhoorigen in den laat- sten tijd niet meer dat „hart" hadden als voorheen, toen eerlijkheid en goede trouw bij den arbeidersstand niet zoo schaars ge vonden werd itls thans. Nog is er eene oor zaak die in rekening dient gebrachtals wij over kleine loonen sprekennl. de financiëele achteruitgang van vele heeren en bazen. Daarmede wordt door vele arbeiders ook niet gerekend. Toen het hunnen meerderen goed gingging het hun ook vrij goedmaar nu de werkgeversvele althansachternitboeren, steken de knechts de hoofden bijeen tot ge- billijker zijn, alles zal het uwe zijn, indien gij inij uit dat boek het blad laat scheuren, waarop gij een teeken hebt gemaakt." De vrouw ziet het na en leest het woord „Wentel uwen weg op den Heere en vertrouw op Hem; Hij zal het maken.'' Zij bedenkt zich geen oogenblik, maar zegt getroost en blijmoedig„Dit woord zal het mijne zijn en het mijne blijven, en alle schatten der wereld zijn voor mij niets bij dit eene woord „ga weg van mij Satan En onder den luiden uitroep van „Wentel uwen weg op den Heere," ontwaakte de weduwe. Het was slechts een droommaar hare ziel was buitengewoon getroost. Den volgenden avond wederom aan haar spin newiel zittende dacht zij aan haar lieflelijken. droom. {Slot volgt.}

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1891 | | pagina 1