)1.
voor de
jassen
SMA,
Verkiezingen.
De kleine Duif.
I
r
9
A M.
Vrlldas; 10 October 1800.
Vijfde .Jaargang No. 240.
llcvflêlab
IN HOC SIGN O VINCES
T. BOEKHOVEN.
FEUILLETON.
BUITENLAND.
1
1 4?
"V,
T 115
lorzien van boven-
r, verkrijgbaar op
Zuidijk
v/d Qevel Pa.
Visser
ran Eesteren
Korteweg
C. A. Poots
van Driel
van Wageningen
»«rd te
A. de Koningb
Giessen
ckama Vlieg
Sluijs
te
A. Camphuis
d. W. Voogt
d. A. Verschoor
Romeijn
Harthoorn
Du Bel
van den Berg,
idacht gevestigd
V. Kilo.
kening op
}ke Seheur-
i Imanak
kale inter",
Jeugd' is
steld.
3oekverkoo-
n onze uit-
Covrespon-
i-In richting,
ieekenlijuten.
Clitdeeling)
geschriften
ik logeren
VOORUITGANG
Overflakkes
Oct. 1890.
am 12,30 aar
0,10, nm 1,30
■S. 3,00
Jo, uur
30
act die van 8,30 en
9 en 12,45 uur von
|)t.
(Raderboot).
terdam.
ag voorm. 5,uur
d°S 6,—
6,30
nm. 2
3,—
n 80 Oct.
iomb.dienst)
harnis.
tobor.
ERDIENST.
890.
irdam.
's morgens 4,30 ure
'g 6,—
middag 1,45
2,45
I
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijs: per drie maanden 50 Cent, franco p. p.
Afzonderlijke nominees 5 Cent.
RED ACTEUR-UIT GEVER
SOMMELSDIJK.
Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Woensdagavond.
Alle stukken voor de Hedaetie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, .frai
te te arenden aan den Uitgever
li.
Kr.n de antirevolutionair van zijn stand
punt dit Ministerie steunen Ziedaar een
vraag die bij de verkiezingen een antwoord
eisclit, en mij dunkt dit antwoordt is niet
moeielijk te geven. Deze regeering kwa m aan
het bewind ten gevolge der verkiezingen
van 1888, toen eene antiliberale meerderheid
in de tweede kamer onzer Staten Generaal
was gekomen. Die meerderheid bestond uit
verschillende bestanddeelen en de eerste Ka
mer bleef liberaal er tegenover staan. Het
een en het ander maakte de stelling der
regeering moeielijk. Nu erken ik hetwij
antirevolutionairen hadden gaarne gezien dat
de regeering krachtiger voor onze beginse
len ware opgetreden, dat er meer van het
dusgenaamd Program van actie ware verwe
zenlijkt, wij konden niet alles goedkeuren
wat de regeering deed en wilden wel dat
zij soms anders gehandeld had. Maar Iaat
ons daarbij niet voorbijzien dat elke regee
ring met velerlei omstandigheden moet reke
nen en dikwijls niet kan wat zij zou wen-
schen maar zich moet te vreden stellen met
hetgeen voor haar bereikbaar is. En wij
17
Nu, dan zal ik er met uw moeder over komen
spreken," zeide Alice//Ga nu heen, doch wij
zullen u laten begeleiden tot buiten de legerplaats,
anders mocht de schildwacht u, als vijand be
schouwen en u wellicht dooden.
Dit zeggende riep de gouverneur een van de
naastbijstaande schildwachten en gaf last het meisje
ongehinderd te laten vertrekken. De kleine Duif
drukte de hand van Alice en liet daarin een kun-
stigen armband van schelpen vervaardigd achter.
Thans kwam de kommandant Chepar de ronde
doen. Alice begaf zich in hare tent om te gaan
slapen, vol gedachten over hare beschermeling en
zich aangetrokken gevoelende door het denkbeeld
ware het mogelijk, het meisje met zich te nemen.
Het kon toch eene besturing Gods zijn, dat
zij met de jonge Indiaansche in aanraking was
gebracht om deze als de eerstelinge der Natchez
aan de voeten des Heilauds te brengen, en met
deze liefelijke hoop, sliep zij weldra, zich aan de
hoede des Heeren aanbevelende, in.
„Wat is uw voornemen? Heer Gouverneur,"
sprak Chepar //want wij kunnen toch niet onver-
richterzake heengaan, en werkelijk zie ik niet in,
hoe wij ons doel nog zullen bereiken."
//Ik zal aan de zaak een einde maken," zeide
Bienville. //Ik begrijp wel, dat de Natchez hun
Opperhoofd, die de hoofdschuldige is, niet zullen
uitleveren, en het stuit mij tegen de borst, dat
deze wonderbaarlijk trouwe onderdanen hun leven
antirevolutionaire kunnen toch niet wenschen,
dat nu opnieuw de heerschappij der libera
len weder hersteld worde en ons Vaderland
aan hun beheer worde overgegeven.
Laten wij het eerlijk uitspreken het libe
ralisme neigt hoe langer hoe meer naar het
radicalisme en dit voert ons met ijzeren con
sequentie het socialisme in de armen. Daartoe
mag immers de antirevolutionair niet mede
werken, want hij weet dat dit lijnrecht tegen
zijne beginselen over staat- Daarom is het
zijn plicht en roeping om deze regeering te
steunen, want dit weten wij, dat de keus
eenvoudig deze is, of deze regeering, zooals
zij bestaat, te steunen of der tegenpartij de
overwinning te verzekeren en die keus is
toch niet moeilijk. Zult gij dan daarom alles
prijzen wat deze regeering deeddaarmede
verklaren dat gij niets meer, niets anders
begeert
Neen zeker niet maar alleen uitspreken
dat gij eene antiliberale regeering naar uwe
beginselen verre kiest voor het heil des Va
derlands en de toekomst uwer kinderen boven
eene liberalistische die ons naar het socialisme
voert. Maar eene zuiver antirevolutionaire
regeering ware toch nog beter zegt gij mis
schien. Die echter is immers onmogelijk te
verkrijgen daarvoor bestaan er in ons Vader-
verder voor hein zullen opofferen, en nog meer
onschuldigen zich zullen lalen dooden. Daarom
zal ik er maar spoedig een eind aan maken en
morgen den krijgsraad te zamen roepen. Mijn
bedoeling is den man, die de buks gestolen heeft
er* dien wij gerust als medeplichtige op getuigenis
van den handelaar kunnen beschouwen, ter
dood te veroordeelen en de anderen vrij te laten,
want de groote Zon krijgen wij toeh niet."
i/Zouden wij daardoor de Natches niet erg ver
bitteren?"
„Dat kan wel zijn, maar vergeet niet, dat
zij het thans door hen zeiven vergoten bloed,
toch op onze rekening zullen schrijven en wij
moeten tooncn, niet bevreesd te zijn, het kwaad
te straffen."
Den volgenden morgen kwam er weder een
hoop Indianen uit het bosch naar de legerplaats.
Bienville liet de soldaten dadelijk aantreden en
zich in slagorde stellen, omdat hij niet wist met
welk oogmerk de Natchez naderden.
Dezen schenen geen wapenen bij zich te hebben.
Met hun beste sieraden opgetooid verschenen zij
voor den gouverneur. Een van hen sprak dezen aan
„Groote krijgsman der bleekgezichtenDe Nat
chez hebben u al meermalen van hunne beste
krijgers ten zoenoffer aangeboden, en u de vre
despijp toegereikt, doch u hebt noch het een, noch
het ander willen aannemen. Noch eenmaal bieden
wij u de hand der verzoening. Hier staan zes
jonge en edele Natchez, bereid hnn leven te geven
om uw wraak te voldoen. Laat slechts de
gevangen Zonnen vrij, opdat de groote Godin des
Lichts, die wij vereeren, omdat zij onzen oogst
doet groeien en ons in onze jachtvelden met hare
vriendelijke stralen verlicht en geleidt, oplat
land te veel richtingen en partijen en regee-
ren is ook niet de roeping der antirevolutio
naire partijwaar zij met andore partijen
tegenover het liberalisme staat en strijdt is
hare roeping om met die te overwinnen of
te vallen. Maar juist hieruit ontstaat voor
haar eenen hooge en dure verplichting, om
voor zoover zij kan, te zorgen en al hare
krachten in te spannen, dat in 's lands raad
zaal door hare vertegenwoordigers hare be
ginselen uitgesproken en hoog gehouden
kunnen worden. Daarom hebben de verkie
zingen voor haar eene zoo hooge beteckenis
en geldt het daarbij niet alleen de regeering
te steunen maar ook afgevaardigden te kie
zen die voor hare beginselen bereid zijn te
strijdendie niet angstvallig alles prijzen
en loven wat van de regeering uitgaat
maar die ook durven en kunnen strijden
voor wat zij voor waar en recht houden en
noodig voor het heil des Vaderlands, des
noods zelfs tegenover de regeering. Want
zoover mag immers het steunen der regee
ring niet gaan zelfs als het eeno bevriende
regeering geldt, om daarvoor de beginselen
op te offerendie eiken antirevolutionair
heilig en onaantastbaar moeten zijn. Vreest
gij nu misschien dat dit te ver gaat dat zoo
eene regeering zou kunnen vallen wees
onze groote Godin, met al te zeer vertoornd worde,
eveu als zij gisteren haar toorn over ons te kennen
gaf. Laat dus de zes jonge krijgers, die zich hier
aanbieden, door uwe kogels sterven, en geef ons
den vrede en de gunst van onze godin weder."
Met aandoening hoorde Bienville deze zelfop
offerende taal; doch kon zijn plan niet opgeven.
„Krijgslieden der Natchez," sprak hij, „gij
wijdt uwe getrouwheid aan verkeerden- De groote
Zon, uw opperhoofd, is zooveel toewijding niet
waardig, en wat uw godin aangaat, ach
uwe priesters misleiden uhet hemellicht de Zon
is slechts het maaksel van den Grooten Geest,
den God des Hemels, die zijne menschenkinderen
niet plaagt, noch ook in hun dood een welgeval
len heeft, maar daarin dat zij de vals then goden
verlaten en Hem alleen dienen. Gaarne leef ik
met u in vriendschap en noodig u uit naar het
fort te komen, waar ik u zal leeren, den waren
God te kennen.
Doch, het kwaad ongestraft te laten, mag ik
niet. Wij hebben dén van de gevangenen overtuigd
van medeplichtigheid aan den diefstal en den
moord. Welnu, ik zal onmiddellijk het oordeel
over hem laten vellen. Maar uw leven aan te
nemen, dat mag ik niet. Keert dus in uw dorp
terug. Nog voor dat de zon haar toppunt van
daag bereikt, zal de zaak beslist zijn
Treurig verwijderden zich de jongelingen. Bien
ville verzamelde de voornaamste van zijn troep
om met hen te raadplegen, terwijl Alice zich op
weg begaf onder het geleide van zes vertrouwde
soldaten, om de kleine Duif op te zoeken en de
tocgtemming van haro moeder te verkrijgen om
het meisje met zich mede naar het fort te nemen,
hetgeen zij hoopte met behulp van een geschenk
gedaan te krijgen.
Niet lang duurde het, of zij was terug en bracht
gerust, zoolang de regeering zich niet stelt
tegenover onze beginselen en dat zal zeker
deze regeering nooit, zoolang is er geen
gevaar dat de antirevolutionaire haar zouden
doen plaats maken voor eene van tegen
overgestelde richting.
Niet regeeren maar controleren moet het
doel der antirevolutionaiie richting zijn, dit
is haar roeping in de maatschappij in den
staat bij dc wetgeving, dit doel te verwezen
lijken en te bereiken moet haar leiden ook
bij de aanstaande verkiezingen. Gelooft gij
liet ook niet Gij kunt toch niet wenschen
dat een liberale regeering deze vervangen
zou. Zoudt gij de verantwoordelijkheid wil
len dragen daartoe te hebben medegewerkt?
Ik geloof het niet.
De Berlijnsch politie heeft de eer in het bezit
te zijn van een der grootste, zoo niet liet grootste
portret-album der wereld. Het bevat toeh niet
minder dan G000 portretten van misdadigers.
De grootste cn kostbaarste postzegel-verza
meling ter wereld, is die van Philippe le Renotere
de Ferrary te Pari)3. Volgens mededeeling in de
jaarvergadering van den postzegclkundigen bond
te Newyork, is die verzameling ongeveer f i)G0,()00
waard. Zij bevat een postzegel, welken de eige
naar niet voor f 2-1,000 wilde afstaan. Er zijn,
volgens eenige sprekers ter genoemde vergadering
Amerikaansche postzegels, welke voor de liefheb-
het meisje mede. Verrukt liep haar jeugdige be
schermeling naast haar en liet de hand van Alice
niet los. De moeder had al zeer spoedig in den
voorslag toegestemd.
Intusschen verhief zich, toen het besluit van
den Gouverneur bekend was, een luid klaag
geschrei in het dorp. De vrouwen kwamen aan-
loopen en boden hunne kleine kinderen als offers
aan, doch Bienville wilde haar niet te woord
staan. Het vonnis was spoedig geveld.
De eerste der gevangenen, bij wien de buks
van een der vennoorden gevonden was, en die
door den bandelaar was herkend, werd nu door
de soldaten voorgebracht, de handen op den rug
gebonden. Hij trad moedig cn trotsch vooruit
hoewel hij wist, dat hij ter dood zou gebracht
worden, verried geen trek op zijn aangezicht van
angst of benauwdheid.
Met luid weegeklaag werd hij door zijne stam-
genooten begroet. De soldaten bonden hem aan
een boom.
„Natchez!" riep de Gouverneur uit: „Uw
hoofdman, de groote Zon, heeft onze vrienden,
die handel kwamen drijven, overvallen, bestolen,
en gedood. Gij hebt geweigerd hem aan mij uit
te leveren. Derhalve moet deze man, die ook schul
dig is en van wien het bewezen is, dat hij mede
plichtig is aan de misdaad, gestraft worden. Dat
eischt de rechtvaardige Wet van onzen God. Uw
godin die gij aanbidt, is niet rechtvaardig, want gij
zegt, dat zij lust heeft aan den dood van onschul
digen, die zich voor den schuldigen opofferen. Hoe
wel: gij dwaalt dubbel, onze God bestaat; Hij
leeft en regeert; docb uw godin bestaat niet,
dat wil zeggen, de Zon is slechts het werk van
Gods handen en slechts een maaksel van onzen
God. Laat dus af eene godin te aanbidden, die niet
bestaat en buigt u liever voor uw Schepper en
{Wordt vervolgd
f
i I
4