)1. voor de jassen SMA, Verkiezingen. De kleine Duif. I r 9 A M. Vrlldas; 10 October 1800. Vijfde .Jaargang No. 240. llcvflêlab IN HOC SIGN O VINCES T. BOEKHOVEN. FEUILLETON. BUITENLAND. 1 1 4? "V, T 115 lorzien van boven- r, verkrijgbaar op Zuidijk v/d Qevel Pa. Visser ran Eesteren Korteweg C. A. Poots van Driel van Wageningen »«rd te A. de Koningb Giessen ckama Vlieg Sluijs te A. Camphuis d. W. Voogt d. A. Verschoor Romeijn Harthoorn Du Bel van den Berg, idacht gevestigd V. Kilo. kening op }ke Seheur- i Imanak kale inter", Jeugd' is steld. 3oekverkoo- n onze uit- Covrespon- i-In richting, ieekenlijuten. Clitdeeling) geschriften ik logeren VOORUITGANG Overflakkes Oct. 1890. am 12,30 aar 0,10, nm 1,30 ■S. 3,00 Jo, uur 30 act die van 8,30 en 9 en 12,45 uur von |)t. (Raderboot). terdam. ag voorm. 5,uur d°S 6,— 6,30 nm. 2 3,— n 80 Oct. iomb.dienst) harnis. tobor. ERDIENST. 890. irdam. 's morgens 4,30 ure 'g 6,— middag 1,45 2,45 I Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs: per drie maanden 50 Cent, franco p. p. Afzonderlijke nominees 5 Cent. RED ACTEUR-UIT GEVER SOMMELSDIJK. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Woensdagavond. Alle stukken voor de Hedaetie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, .frai te te arenden aan den Uitgever li. Kr.n de antirevolutionair van zijn stand punt dit Ministerie steunen Ziedaar een vraag die bij de verkiezingen een antwoord eisclit, en mij dunkt dit antwoordt is niet moeielijk te geven. Deze regeering kwa m aan het bewind ten gevolge der verkiezingen van 1888, toen eene antiliberale meerderheid in de tweede kamer onzer Staten Generaal was gekomen. Die meerderheid bestond uit verschillende bestanddeelen en de eerste Ka mer bleef liberaal er tegenover staan. Het een en het ander maakte de stelling der regeering moeielijk. Nu erken ik hetwij antirevolutionairen hadden gaarne gezien dat de regeering krachtiger voor onze beginse len ware opgetreden, dat er meer van het dusgenaamd Program van actie ware verwe zenlijkt, wij konden niet alles goedkeuren wat de regeering deed en wilden wel dat zij soms anders gehandeld had. Maar Iaat ons daarbij niet voorbijzien dat elke regee ring met velerlei omstandigheden moet reke nen en dikwijls niet kan wat zij zou wen- schen maar zich moet te vreden stellen met hetgeen voor haar bereikbaar is. En wij 17 Nu, dan zal ik er met uw moeder over komen spreken," zeide Alice//Ga nu heen, doch wij zullen u laten begeleiden tot buiten de legerplaats, anders mocht de schildwacht u, als vijand be schouwen en u wellicht dooden. Dit zeggende riep de gouverneur een van de naastbijstaande schildwachten en gaf last het meisje ongehinderd te laten vertrekken. De kleine Duif drukte de hand van Alice en liet daarin een kun- stigen armband van schelpen vervaardigd achter. Thans kwam de kommandant Chepar de ronde doen. Alice begaf zich in hare tent om te gaan slapen, vol gedachten over hare beschermeling en zich aangetrokken gevoelende door het denkbeeld ware het mogelijk, het meisje met zich te nemen. Het kon toch eene besturing Gods zijn, dat zij met de jonge Indiaansche in aanraking was gebracht om deze als de eerstelinge der Natchez aan de voeten des Heilauds te brengen, en met deze liefelijke hoop, sliep zij weldra, zich aan de hoede des Heeren aanbevelende, in. „Wat is uw voornemen? Heer Gouverneur," sprak Chepar //want wij kunnen toch niet onver- richterzake heengaan, en werkelijk zie ik niet in, hoe wij ons doel nog zullen bereiken." //Ik zal aan de zaak een einde maken," zeide Bienville. //Ik begrijp wel, dat de Natchez hun Opperhoofd, die de hoofdschuldige is, niet zullen uitleveren, en het stuit mij tegen de borst, dat deze wonderbaarlijk trouwe onderdanen hun leven antirevolutionaire kunnen toch niet wenschen, dat nu opnieuw de heerschappij der libera len weder hersteld worde en ons Vaderland aan hun beheer worde overgegeven. Laten wij het eerlijk uitspreken het libe ralisme neigt hoe langer hoe meer naar het radicalisme en dit voert ons met ijzeren con sequentie het socialisme in de armen. Daartoe mag immers de antirevolutionair niet mede werken, want hij weet dat dit lijnrecht tegen zijne beginselen over staat- Daarom is het zijn plicht en roeping om deze regeering te steunen, want dit weten wij, dat de keus eenvoudig deze is, of deze regeering, zooals zij bestaat, te steunen of der tegenpartij de overwinning te verzekeren en die keus is toch niet moeilijk. Zult gij dan daarom alles prijzen wat deze regeering deeddaarmede verklaren dat gij niets meer, niets anders begeert Neen zeker niet maar alleen uitspreken dat gij eene antiliberale regeering naar uwe beginselen verre kiest voor het heil des Va derlands en de toekomst uwer kinderen boven eene liberalistische die ons naar het socialisme voert. Maar eene zuiver antirevolutionaire regeering ware toch nog beter zegt gij mis schien. Die echter is immers onmogelijk te verkrijgen daarvoor bestaan er in ons Vader- verder voor hein zullen opofferen, en nog meer onschuldigen zich zullen lalen dooden. Daarom zal ik er maar spoedig een eind aan maken en morgen den krijgsraad te zamen roepen. Mijn bedoeling is den man, die de buks gestolen heeft er* dien wij gerust als medeplichtige op getuigenis van den handelaar kunnen beschouwen, ter dood te veroordeelen en de anderen vrij te laten, want de groote Zon krijgen wij toeh niet." i/Zouden wij daardoor de Natches niet erg ver bitteren?" „Dat kan wel zijn, maar vergeet niet, dat zij het thans door hen zeiven vergoten bloed, toch op onze rekening zullen schrijven en wij moeten tooncn, niet bevreesd te zijn, het kwaad te straffen." Den volgenden morgen kwam er weder een hoop Indianen uit het bosch naar de legerplaats. Bienville liet de soldaten dadelijk aantreden en zich in slagorde stellen, omdat hij niet wist met welk oogmerk de Natchez naderden. Dezen schenen geen wapenen bij zich te hebben. Met hun beste sieraden opgetooid verschenen zij voor den gouverneur. Een van hen sprak dezen aan „Groote krijgsman der bleekgezichtenDe Nat chez hebben u al meermalen van hunne beste krijgers ten zoenoffer aangeboden, en u de vre despijp toegereikt, doch u hebt noch het een, noch het ander willen aannemen. Noch eenmaal bieden wij u de hand der verzoening. Hier staan zes jonge en edele Natchez, bereid hnn leven te geven om uw wraak te voldoen. Laat slechts de gevangen Zonnen vrij, opdat de groote Godin des Lichts, die wij vereeren, omdat zij onzen oogst doet groeien en ons in onze jachtvelden met hare vriendelijke stralen verlicht en geleidt, oplat land te veel richtingen en partijen en regee- ren is ook niet de roeping der antirevolutio naire partijwaar zij met andore partijen tegenover het liberalisme staat en strijdt is hare roeping om met die te overwinnen of te vallen. Maar juist hieruit ontstaat voor haar eenen hooge en dure verplichting, om voor zoover zij kan, te zorgen en al hare krachten in te spannen, dat in 's lands raad zaal door hare vertegenwoordigers hare be ginselen uitgesproken en hoog gehouden kunnen worden. Daarom hebben de verkie zingen voor haar eene zoo hooge beteckenis en geldt het daarbij niet alleen de regeering te steunen maar ook afgevaardigden te kie zen die voor hare beginselen bereid zijn te strijdendie niet angstvallig alles prijzen en loven wat van de regeering uitgaat maar die ook durven en kunnen strijden voor wat zij voor waar en recht houden en noodig voor het heil des Vaderlands, des noods zelfs tegenover de regeering. Want zoover mag immers het steunen der regee ring niet gaan zelfs als het eeno bevriende regeering geldt, om daarvoor de beginselen op te offerendie eiken antirevolutionair heilig en onaantastbaar moeten zijn. Vreest gij nu misschien dat dit te ver gaat dat zoo eene regeering zou kunnen vallen wees onze groote Godin, met al te zeer vertoornd worde, eveu als zij gisteren haar toorn over ons te kennen gaf. Laat dus de zes jonge krijgers, die zich hier aanbieden, door uwe kogels sterven, en geef ons den vrede en de gunst van onze godin weder." Met aandoening hoorde Bienville deze zelfop offerende taal; doch kon zijn plan niet opgeven. „Krijgslieden der Natchez," sprak hij, „gij wijdt uwe getrouwheid aan verkeerden- De groote Zon, uw opperhoofd, is zooveel toewijding niet waardig, en wat uw godin aangaat, ach uwe priesters misleiden uhet hemellicht de Zon is slechts het maaksel van den Grooten Geest, den God des Hemels, die zijne menschenkinderen niet plaagt, noch ook in hun dood een welgeval len heeft, maar daarin dat zij de vals then goden verlaten en Hem alleen dienen. Gaarne leef ik met u in vriendschap en noodig u uit naar het fort te komen, waar ik u zal leeren, den waren God te kennen. Doch, het kwaad ongestraft te laten, mag ik niet. Wij hebben dén van de gevangenen overtuigd van medeplichtigheid aan den diefstal en den moord. Welnu, ik zal onmiddellijk het oordeel over hem laten vellen. Maar uw leven aan te nemen, dat mag ik niet. Keert dus in uw dorp terug. Nog voor dat de zon haar toppunt van daag bereikt, zal de zaak beslist zijn Treurig verwijderden zich de jongelingen. Bien ville verzamelde de voornaamste van zijn troep om met hen te raadplegen, terwijl Alice zich op weg begaf onder het geleide van zes vertrouwde soldaten, om de kleine Duif op te zoeken en de tocgtemming van haro moeder te verkrijgen om het meisje met zich mede naar het fort te nemen, hetgeen zij hoopte met behulp van een geschenk gedaan te krijgen. Niet lang duurde het, of zij was terug en bracht gerust, zoolang de regeering zich niet stelt tegenover onze beginselen en dat zal zeker deze regeering nooit, zoolang is er geen gevaar dat de antirevolutionaire haar zouden doen plaats maken voor eene van tegen overgestelde richting. Niet regeeren maar controleren moet het doel der antirevolutionaiie richting zijn, dit is haar roeping in de maatschappij in den staat bij dc wetgeving, dit doel te verwezen lijken en te bereiken moet haar leiden ook bij de aanstaande verkiezingen. Gelooft gij liet ook niet Gij kunt toch niet wenschen dat een liberale regeering deze vervangen zou. Zoudt gij de verantwoordelijkheid wil len dragen daartoe te hebben medegewerkt? Ik geloof het niet. De Berlijnsch politie heeft de eer in het bezit te zijn van een der grootste, zoo niet liet grootste portret-album der wereld. Het bevat toeh niet minder dan G000 portretten van misdadigers. De grootste cn kostbaarste postzegel-verza meling ter wereld, is die van Philippe le Renotere de Ferrary te Pari)3. Volgens mededeeling in de jaarvergadering van den postzegclkundigen bond te Newyork, is die verzameling ongeveer f i)G0,()00 waard. Zij bevat een postzegel, welken de eige naar niet voor f 2-1,000 wilde afstaan. Er zijn, volgens eenige sprekers ter genoemde vergadering Amerikaansche postzegels, welke voor de liefheb- het meisje mede. Verrukt liep haar jeugdige be schermeling naast haar en liet de hand van Alice niet los. De moeder had al zeer spoedig in den voorslag toegestemd. Intusschen verhief zich, toen het besluit van den Gouverneur bekend was, een luid klaag geschrei in het dorp. De vrouwen kwamen aan- loopen en boden hunne kleine kinderen als offers aan, doch Bienville wilde haar niet te woord staan. Het vonnis was spoedig geveld. De eerste der gevangenen, bij wien de buks van een der vennoorden gevonden was, en die door den bandelaar was herkend, werd nu door de soldaten voorgebracht, de handen op den rug gebonden. Hij trad moedig cn trotsch vooruit hoewel hij wist, dat hij ter dood zou gebracht worden, verried geen trek op zijn aangezicht van angst of benauwdheid. Met luid weegeklaag werd hij door zijne stam- genooten begroet. De soldaten bonden hem aan een boom. „Natchez!" riep de Gouverneur uit: „Uw hoofdman, de groote Zon, heeft onze vrienden, die handel kwamen drijven, overvallen, bestolen, en gedood. Gij hebt geweigerd hem aan mij uit te leveren. Derhalve moet deze man, die ook schul dig is en van wien het bewezen is, dat hij mede plichtig is aan de misdaad, gestraft worden. Dat eischt de rechtvaardige Wet van onzen God. Uw godin die gij aanbidt, is niet rechtvaardig, want gij zegt, dat zij lust heeft aan den dood van onschul digen, die zich voor den schuldigen opofferen. Hoe wel: gij dwaalt dubbel, onze God bestaat; Hij leeft en regeert; docb uw godin bestaat niet, dat wil zeggen, de Zon is slechts het werk van Gods handen en slechts een maaksel van onzen God. Laat dus af eene godin te aanbidden, die niet bestaat en buigt u liever voor uw Schepper en {Wordt vervolgd f i I 4

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1890 | | pagina 1