voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. It, De kleine Duif. jzen. Vrijdag 29 Augustus 1890. Vijfde Jaargang N°. 235. SinU-cllcvoUiMonaiz fyVee&Mad IN HOC SIGNO VINCES adz. k W. BOEKHOVEN. §OHilELS»IJU. Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uitgever. ürnstigc lessen. FEUILLETON. Irlandsche bij het 115 Ihuur. 1 beklemming. Iveunootschap lliameo. altijdduren- komsten. bewijs, fctaigea. ken eed. hinistratie IDRUITGANG pverflakkee I nra. 2,SO uut 3,45 5,00 uur am. 5,30 uur ■lERS, I met de stoom- lO eu 4,40 uur, derboot). 5,uur 6,— 6,30 2,— 3,00 POOTDIKX3T. □is. 3IENST, aam. ■gens 4,SO ure. 6,00 Idag 1,45 2,45 ISNYMPH lei. 6,40 ure. nam 4,40 u 2,10f, 4,40" ■ure. 2,en 5,u. |30tt n 5,— a I 3*, en 6,— u. pu 6,00 ure. later. Ien 6,-— uro. §0 ure. uur later, op Goedereede Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. UITGEVER in liquidatie. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur Met volle instemming nemen wij uit Hel Noorden over Ieder, wien de ernst des levens niet vreemd is, die niet de spreuk van een ver- achtelijken Lodewijk XV ,,Après nous le déluge" (Na ons de Zondvloed) voor zich gekozen heeft, zal, naar hetgeen op den laatsten dag des Heeren te Ueeren- veen plaats vond, zich afvragen „Waar moet het in de toekomst heen Hij zal zulks te meer doen, als hij liet gebeurde in Friesland in verband brengt met het geen kort te voren te Brussel plaats vond. Het Socialisme, in alle vormcni de con sequente toepassing der Hovolutieleer, die den levenden God verwerpt en bij de Volks- souvereiniteit zweert, wint veld ook in Nederland, ook in onze provincie. Met geene halve toepassing van de leer „der rechten van den mensch" meer te vreden, wil ieder genieten. De aarde, het stoffelijke alleen wordt op prijs gesteld geestelijke dingen, God en Zijne geboden, bestaan of gelden voor duizenden en tien duizenden niet meer. Het Kapitaal wil heerschen en gebieden; de Arbeid zegt echter„dat wil ik dat komt mij alleen toe De strijd, die bloed en tranen zal kos- I ten, tusschen de ruwe macht en het ge- j weid en de aan weelde gewende kinderen van het Kapitaal, blijkt aanstaande te wezen. Van God vervreemde arbeiders, door dweepachtige of gelukzoekende leiders aan- ut „Zulk een lot had ons ook kunnen treffen, zeide Bienville. Laat ons God danken, mannen Die getoond heeft nog geen lust in onzen dood te hebben, maar daarin, dat wij ons tot Hem bekeeren en leven. Denk daarover na, en nu,^ dat ieder zich weder op zijne plaats be- De nacht ging verder rustig voorbij. Het ge schreeuw der uilen en het gehuil der wolven werd met meer vernomen. De schildwachten konden, hoe zij ook rondspeurden, geen spoor van de Indianen meer zien. Deze hadden zich klaarblijkelijk teruggetrokken, toen zij hun plan verijdeld zagen. Eindelijk brak de dag aan en goot de zon are vriendelijke stralen over het aardrijk uit. lenville begaf zich toen nogmaals naar de plek, waar het lijk van den Indiaan moest lig gen maar wie schetst zijne verbazing, toen hij het niet meer zag. Tot aller ontsteltenis was et verdwenen! Geen van de soldaten had ie mand bemerkt: nauwkeurig wist men, dat de man werkelijk gedood wasdus bleef alleen e mogelijkheid over, dat de Natchez den doode weggehaald hadden. Op welke wijs zij dat had den kunnen doen, zonder dat iemand zulks be- jïinerkt had, was iets, dat niemand begrijpeu gevoerd, toonen in Bonden van Algemeen Kies- en Stemrecht, in Vereenigingen, Vergaderingen, Meetings, Werkstakingen, welks Geesteskinderen zij zijn. De Bourgeoisie, ook Revolutionair, maar de groote menigte verachtende, welke eerst voor haar' de kastanjes uit het vuur haalde, en den weg lol aanzien en grootheid baande, noemt de groote menigte de arbeiders, Plebs, Canaille, het Gemeenmaar beeft inmiddels voor de immer krachtvol ler wordende Socialistische bewegingen. Toch lacht zij er om, meent hel ge beurde ook te Heerenveen met eene een voudige vermelding in de liberale bladen afgedaan te hebben. De liberale Kapitaal mannen willen zich opdringen „dat het zoo'n vaart niet zal nemen dat zij met beloften, mooie woordjes, eenige opoffering van kapitaal, met pretjes, kermissen en volksvermaken den storm wel bezweren kunnen." Als in Jezus' tijd „ziende-blind" en „hoorendc-doof" zijn ze of vertoonen ze zich. Toch zijn er uil het gebeurde te Heeren veen en le Brussel, uit het toenemen van het socialisme en de vele en dikwijls ko lossale werkstakingen, ernstige lessen op te zamelen. Den liberalen rijken wordt als toege roepen dat zijn de vruchten van uwe theorie, van het verlaten van den levenden God, van de vei werping van Gods Woord en geboden! Gij hebt voor u zelvcn alles gewildeer, grootheid, rijkdom, weelde, Het maakte op allen eenen (liepen indruk, te weten, dat zij met zulke listige vijanden te doen hadden, en om dezen indruk weg te nemen, beval de Gouverneur op te breken. De marsch ving dus weder met de grootste voorzichtigheid aan, en werd verder door niets gestoord. Na weinige uren bemerkte men ken- teekenen, die duidelijk aantoonden, dat men het groote dorp der Natchez naderde, en inderdaad werd men het weldra, tusschen de hoornen, Het dorp der Natchez lag in eene opene gras vlakte aan eene kleine rivier, en bestond uit een groot aantal stevig gebouwde woningen, in welker midden de zonnetempel stond, want de Natchez waren aanbidders van de zon, en hun opperhoofd, dien men de groote Zon noemde, gat voor, dat hij en zijne gansehe familie van de zon was voortgesproten. Znlk eene blinde afgoderij is niet zeldzaam. Ook de Schrift leert ons, dat reeds vroeg, bjj den zondeval van Adam en Eva in het para dijs, de mensehen zich van God hadden afgekeerd en zich weldra begaven tot aanbidding van zon en maan, van sommige dieren, ja van afgodenbeelden, hel werk hunner handen, die ze naar willekeur maakten en weder vernietigden. En daar het geloof', namelijk het ware za ligmakende geloof uit het gepredikte Woord Gods vervat is in Zijne openbaring de Heilige Schrift, en in die toenmaals onbekende stre ken van Amerika het Evangelie nog niet ge predikt was, kan het ons niet verwonderen, dat alom een blind heidendom heerschte. Hoe wild en wreed de Natchez ook in den krjjg waren, onderscheidden zij zich toch van de macht naar de wereld maar deze zaken wil de door u verachte menigte ook, en zij zal op den duur de meerderheid worden, om slraks zich te krommen voor een kracht vollen leider, die den hefboom vond, welke de volksmacht in beweging kan brengen Verzoent u met de verachten, sluit vrede! beter nog keert tot den Souvcrein van hemel en aarde terug! Ook voor de arbeidersklassen ligt eene ernstige les in de feilen, en zij luidt „Ongelukkigen misleiden ziet ge niet dat ge de speelbal zijt van zoogenaamde groote geesten, maar die in opstand zijn tegen den Eeuwige en zelve slaven zijn van den Vorst der duisternis Zij spiegelen u genot, welvaart, vrede, aardsch geluk voor, en lachen om uw eenvoud, die kunt denken, dat zij u en niet zich zeiven be doelen Meetings, vergaderingen, werk stakingen maken u op den duur met de uwen ongelukkig. Wat uwe leiders u voor stellen vrede en liet noodige, dat geeft de dienst des Heeren u in waarheid Wordt die les gehoord Gode zij dank duizenden arbeiders ver staan haar. De leden van „Patrimonium" kennen die, brengen haar in toepassing. Van die christelijke vereeniging kan ook een kracht ten goede uitgaan Een les ligt in het gebeurde ook voor grootcn, rijken en grondbezitters. De druk der tijden moet u niet koud laten O, de werkstakingen zijn een ramp, die onder de boeren, de pachters, onder de handwerkslieden eu neringdoenden overige Indianenstammen door meerdere be schaving. Zij hadden vaste woonsteden, waar van dit voornaamste dorp met den Zonnetempel in het midden, het middelpunt uitmaakte. Be nevens de jacht hielden zij ook den landbouw in waarde, waarvoor evenwel de vrouwen alleen zorgen moesten. ltondom het dorp lagen welige maïsvelden eil gaven eenen vredigen aanblik aan den geheelen omtrek. Bij de aankomst van Bienville en zijne soldaten werd geen verdacht teeken van vijandschap open baar. Het dorp was en bleef rustig. De vrouwen waren voor het meerendeel in de velden bezig, de kinderen speelden voor de huizen en meestal ongewapend traden enkele mannen hier en daar te voorschijn en gingen den troep te gemoet. Maar al werd geen vijandelijk teeken vernomen, Bienville liet zich daardoor niot misleiden. Deze vreedzame ontvangst verhoogde zijn wantrouwen en zette hem tot de grootste omzichtigheid aan. Het geringe aautal der aanwezige mannen trok zijne opmerkzaamheid. Het was mogelijk, dat de overigen zich op eenen krijgstocht tegen de Chi- kahaws bevonden, maar even goed konden zij het dorp hebben verlaten, om zich hier of daar in hinderlaag te leggeu. Met het geweer in den arm liet hij zijne soldaten halt maken en wel in zulk eene stel ling, dat zij in den rug door het riviertje gedekt waren. Verscheidene inboorlingen kwamen nader en boden Bienville hunne woningen aan, om uit te rusten, doch deze sloeg dat aanbod af. „Ik ben niet gekomen om den vrede van uw dorp te verstoren, en u in uwe huizen lastig den' kleinen burger liet meest schaden. Weest menschclijk, Christelijk, liefde rijk, gezond, en zeker neemt ge dan de kracht, waardoor de aanvoerders der soci alisten handelen en invloed kunnen uit oefenen, weg." Moge deze les verstaan worden. Maar ook eene ernstige les ligt in het gebeurde voor de antirevolutionairen en die les luidt: „Richt op de slappe handen en trage knieën Ontwaakt gij die slaapt De vijand dreigt! Ziet het jaar 1801 is binnen eenige maanden daar moet in onze Provincie het socialisme, moet het libera lisme zegevieren Onder de Kruisbanier strijden voor Gods Souvereiniteit is uw plichtSteunt elkander Hebt uw kapitaal voor de goede zaak niet te lief! Steunt uwe pers! Ziet het socialisme is sterk tegen over het liberalismemaar zwak als de belijders der Waarheid in het strijdperk komen Zou „het denkend deeluit de feiten, die in Nederland, over de gcheele aarde door Socialisten, Communisten, Nihilisten, door allerlei soort van Anarchisten worden veroorzaakt, geene leering trekken Het schijnt, dal hunne oogen daarvoor ver blind zijn. Vermetel slaapt de liberaal in op den rand eens afgronds of boven een op uitbarsting staanden vulkaan. Ernstig zijn de teekenen der tijden. Ge lukkig, dat de christen weetGod regeert in Zijn handc zijn de tijden! Hij leidt de harten der menschen als waterbeken. te vallen," sprak hg, >maar om met uw op perhoofd en de voornaamsten van uwen stam te beraadslagen. Ik leef in vrede met den mach tigen stam der Natchez zegt 'daarom de groote Zon, dat de man uit het fort gekomen is, om zoo mogelijk de vredespijp met hem te rooken en met hem te onderhandelen." Kort daarop vertoonden zich zeer statige krijgs lieden in den vollen praal hunner oorlogskleeding en wapenen. Het waren krachtige, schoone gestalten en hun rustige blik verried, dat zjj tot de voornaamsten van den stam behoorden. Bedaard trad Bienville hun te gemoet. Het oogenblik, waarin het doel van zijne komst zou beslist worden, was gekomen. Hjj keek de In dianen beurtelings vragend aan. »Ik heb om uw opperhoofd, de groote Zon, gevraagd, en zie hem onder u nietzeide hg. Een der krijgers trad vooruit. >Uw oog heeft recht gezien," antwoordde hjj. Wanneer de groote Zon het wist, dat de sterke man uit het fort hem hier in zijn dorp een bezoek bracht, zoo zou hij zeker onmiddellijk bierheen ijlen om met hem de vredespijp te rooken en hem in zijne woning te ontvangen. Nu is dat onmogelijk, want de groote Zon ver wijlt met het meerendeel zijner krijgslieden aan gene zijde der bergen, om de Chikahaws van de jachtgronden der Natchez te verdrijven en te verdelgen. Maar ook in de aderen der man nen, die hier voor u staan, stroomt het bloed der groote Zon en de geest van het groote opperhoofd zal uit hunnen mond spreken, als gij hun zeggen wilt, wat de reden van uwe komst in het dorp der Natchez is." Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1890 | | pagina 1