voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden.
It,
De kleine Duif.
jzen.
Vrijdag 29 Augustus 1890.
Vijfde Jaargang N°. 235.
SinU-cllcvoUiMonaiz
fyVee&Mad
IN HOC SIGNO VINCES
adz.
k
W. BOEKHOVEN.
§OHilELS»IJU.
Alle stukken voor de Redactie bestemd, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te zenden aan den Uitgever.
ürnstigc lessen.
FEUILLETON.
Irlandsche
bij het
115
Ihuur.
1 beklemming.
Iveunootschap
lliameo.
altijdduren-
komsten.
bewijs,
fctaigea.
ken eed.
hinistratie
IDRUITGANG
pverflakkee
I nra. 2,SO uut
3,45
5,00 uur
am. 5,30 uur
■lERS,
I met de stoom-
lO eu 4,40 uur,
derboot).
5,uur
6,—
6,30
2,—
3,00
POOTDIKX3T.
□is.
3IENST,
aam.
■gens 4,SO ure.
6,00
Idag 1,45
2,45
ISNYMPH
lei.
6,40 ure.
nam 4,40 u
2,10f, 4,40"
■ure.
2,en 5,u.
|30tt n 5,— a
I 3*, en 6,— u.
pu 6,00 ure.
later.
Ien 6,-— uro.
§0 ure.
uur later,
op Goedereede
Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag.
Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post
Afzonderlijke nummers 5 Cent.
UITGEVER
in liquidatie.
Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent.
Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend.
Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur
Met volle instemming nemen wij uit
Hel Noorden over
Ieder, wien de ernst des levens niet
vreemd is, die niet de spreuk van een ver-
achtelijken Lodewijk XV ,,Après nous
le déluge" (Na ons de Zondvloed) voor
zich gekozen heeft, zal, naar hetgeen op
den laatsten dag des Heeren te Ueeren-
veen plaats vond, zich afvragen „Waar
moet het in de toekomst heen Hij zal
zulks te meer doen, als hij liet gebeurde
in Friesland in verband brengt met het
geen kort te voren te Brussel plaats vond.
Het Socialisme, in alle vormcni de con
sequente toepassing der Hovolutieleer, die
den levenden God verwerpt en bij de Volks-
souvereiniteit zweert, wint veld
ook in Nederland, ook in onze provincie.
Met geene halve toepassing van de leer
„der rechten van den mensch" meer te
vreden, wil ieder genieten. De aarde, het
stoffelijke alleen wordt op prijs gesteld
geestelijke dingen, God en Zijne geboden,
bestaan of gelden voor duizenden en tien
duizenden niet meer.
Het Kapitaal wil heerschen en gebieden;
de Arbeid zegt echter„dat wil ik dat
komt mij alleen toe
De strijd, die bloed en tranen zal kos-
I ten, tusschen de ruwe macht en het ge-
j weid en de aan weelde gewende kinderen
van het Kapitaal, blijkt aanstaande te wezen.
Van God vervreemde arbeiders, door
dweepachtige of gelukzoekende leiders aan-
ut
„Zulk een lot had ons ook kunnen treffen,
zeide Bienville. Laat ons God danken, mannen
Die getoond heeft nog geen lust in onzen
dood te hebben, maar daarin, dat wij ons tot
Hem bekeeren en leven. Denk daarover na,
en nu,^ dat ieder zich weder op zijne plaats be-
De nacht ging verder rustig voorbij. Het ge
schreeuw der uilen en het gehuil der wolven
werd met meer vernomen. De schildwachten
konden, hoe zij ook rondspeurden, geen spoor
van de Indianen meer zien. Deze hadden zich
klaarblijkelijk teruggetrokken, toen zij hun
plan verijdeld zagen.
Eindelijk brak de dag aan en goot de zon
are vriendelijke stralen over het aardrijk uit.
lenville begaf zich toen nogmaals naar de
plek, waar het lijk van den Indiaan moest lig
gen maar wie schetst zijne verbazing, toen hij
het niet meer zag. Tot aller ontsteltenis was
et verdwenen! Geen van de soldaten had ie
mand bemerkt: nauwkeurig wist men, dat de
man werkelijk gedood wasdus bleef alleen
e mogelijkheid over, dat de Natchez den doode
weggehaald hadden. Op welke wijs zij dat had
den kunnen doen, zonder dat iemand zulks be-
jïinerkt had, was iets, dat niemand begrijpeu
gevoerd, toonen in Bonden van Algemeen
Kies- en Stemrecht, in Vereenigingen,
Vergaderingen, Meetings, Werkstakingen,
welks Geesteskinderen zij zijn.
De Bourgeoisie, ook Revolutionair, maar
de groote menigte verachtende, welke eerst
voor haar' de kastanjes uit het vuur haalde,
en den weg lol aanzien en grootheid baande,
noemt de groote menigte de arbeiders,
Plebs, Canaille, het Gemeenmaar
beeft inmiddels voor de immer krachtvol
ler wordende Socialistische bewegingen.
Toch lacht zij er om, meent hel ge
beurde ook te Heerenveen met eene een
voudige vermelding in de liberale bladen
afgedaan te hebben. De liberale Kapitaal
mannen willen zich opdringen „dat het
zoo'n vaart niet zal nemen dat zij met
beloften, mooie woordjes, eenige opoffering
van kapitaal, met pretjes, kermissen en
volksvermaken den storm wel bezweren
kunnen."
Als in Jezus' tijd „ziende-blind" en
„hoorendc-doof" zijn ze of vertoonen ze
zich.
Toch zijn er uil het gebeurde te Heeren
veen en le Brussel, uit het toenemen van
het socialisme en de vele en dikwijls ko
lossale werkstakingen, ernstige lessen op
te zamelen.
Den liberalen rijken wordt als toege
roepen dat zijn de vruchten van uwe
theorie, van het verlaten van den levenden
God, van de vei werping van Gods Woord
en geboden! Gij hebt voor u zelvcn alles
gewildeer, grootheid, rijkdom, weelde,
Het maakte op allen eenen (liepen indruk, te
weten, dat zij met zulke listige vijanden te doen
hadden, en om dezen indruk weg te nemen,
beval de Gouverneur op te breken.
De marsch ving dus weder met de grootste
voorzichtigheid aan, en werd verder door niets
gestoord. Na weinige uren bemerkte men ken-
teekenen, die duidelijk aantoonden, dat men het
groote dorp der Natchez naderde, en inderdaad
werd men het weldra, tusschen de hoornen,
Het dorp der Natchez lag in eene opene gras
vlakte aan eene kleine rivier, en bestond uit een
groot aantal stevig gebouwde woningen, in
welker midden de zonnetempel stond, want de
Natchez waren aanbidders van de zon, en hun
opperhoofd, dien men de groote Zon noemde,
gat voor, dat hij en zijne gansehe familie
van de zon was voortgesproten.
Znlk eene blinde afgoderij is niet zeldzaam.
Ook de Schrift leert ons, dat reeds vroeg, bjj
den zondeval van Adam en Eva in het para
dijs, de mensehen zich van God hadden afgekeerd
en zich weldra begaven tot aanbidding van zon
en maan, van sommige dieren, ja van
afgodenbeelden, hel werk hunner handen, die
ze naar willekeur maakten en weder vernietigden.
En daar het geloof', namelijk het ware za
ligmakende geloof uit het gepredikte Woord
Gods vervat is in Zijne openbaring de Heilige
Schrift, en in die toenmaals onbekende stre
ken van Amerika het Evangelie nog niet ge
predikt was, kan het ons niet verwonderen, dat
alom een blind heidendom heerschte.
Hoe wild en wreed de Natchez ook in den
krjjg waren, onderscheidden zij zich toch van de
macht naar de wereld maar deze zaken
wil de door u verachte menigte ook, en
zij zal op den duur de meerderheid worden,
om slraks zich te krommen voor een kracht
vollen leider, die den hefboom vond, welke
de volksmacht in beweging kan brengen
Verzoent u met de verachten, sluit vrede!
beter nog keert tot den Souvcrein van
hemel en aarde terug!
Ook voor de arbeidersklassen ligt eene
ernstige les in de feilen, en zij luidt
„Ongelukkigen misleiden ziet ge niet
dat ge de speelbal zijt van zoogenaamde
groote geesten, maar die in opstand zijn
tegen den Eeuwige en zelve slaven zijn van
den Vorst der duisternis Zij spiegelen
u genot, welvaart, vrede, aardsch geluk
voor, en lachen om uw eenvoud, die kunt
denken, dat zij u en niet zich zeiven be
doelen Meetings, vergaderingen, werk
stakingen maken u op den duur met de
uwen ongelukkig. Wat uwe leiders u voor
stellen vrede en liet noodige, dat geeft
de dienst des Heeren u in waarheid
Wordt die les gehoord
Gode zij dank duizenden arbeiders ver
staan haar. De leden van „Patrimonium"
kennen die, brengen haar in toepassing.
Van die christelijke vereeniging kan ook
een kracht ten goede uitgaan
Een les ligt in het gebeurde ook voor
grootcn, rijken en grondbezitters.
De druk der tijden moet u niet koud
laten O, de werkstakingen zijn een ramp,
die onder de boeren, de pachters, onder
de handwerkslieden eu neringdoenden
overige Indianenstammen door meerdere be
schaving. Zij hadden vaste woonsteden, waar
van dit voornaamste dorp met den Zonnetempel
in het midden, het middelpunt uitmaakte. Be
nevens de jacht hielden zij ook den landbouw
in waarde, waarvoor evenwel de vrouwen alleen
zorgen moesten.
ltondom het dorp lagen welige maïsvelden eil
gaven eenen vredigen aanblik aan den geheelen
omtrek.
Bij de aankomst van Bienville en zijne soldaten
werd geen verdacht teeken van vijandschap open
baar. Het dorp was en bleef rustig. De vrouwen
waren voor het meerendeel in de velden bezig,
de kinderen speelden voor de huizen en
meestal ongewapend traden enkele mannen hier
en daar te voorschijn en gingen den troep te
gemoet.
Maar al werd geen vijandelijk teeken vernomen,
Bienville liet zich daardoor niot misleiden. Deze
vreedzame ontvangst verhoogde zijn wantrouwen
en zette hem tot de grootste omzichtigheid aan.
Het geringe aautal der aanwezige mannen trok
zijne opmerkzaamheid. Het was mogelijk, dat de
overigen zich op eenen krijgstocht tegen de Chi-
kahaws bevonden, maar even goed konden zij
het dorp hebben verlaten, om zich hier of daar
in hinderlaag te leggeu.
Met het geweer in den arm liet hij zijne
soldaten halt maken en wel in zulk eene stel
ling, dat zij in den rug door het riviertje gedekt
waren. Verscheidene inboorlingen kwamen nader
en boden Bienville hunne woningen aan, om
uit te rusten, doch deze sloeg dat aanbod af.
„Ik ben niet gekomen om den vrede van uw
dorp te verstoren, en u in uwe huizen lastig
den' kleinen burger liet meest schaden.
Weest menschclijk, Christelijk, liefde
rijk, gezond, en zeker neemt ge dan de
kracht, waardoor de aanvoerders der soci
alisten handelen en invloed kunnen uit
oefenen, weg." Moge deze les verstaan
worden.
Maar ook eene ernstige les ligt in het
gebeurde voor de antirevolutionairen en
die les luidt: „Richt op de slappe handen
en trage knieën Ontwaakt gij die slaapt
De vijand dreigt! Ziet het jaar 1801 is
binnen eenige maanden daar moet in onze
Provincie het socialisme, moet het libera
lisme zegevieren Onder de Kruisbanier
strijden voor Gods Souvereiniteit is uw
plichtSteunt elkander Hebt uw kapitaal
voor de goede zaak niet te lief! Steunt
uwe pers! Ziet het socialisme is sterk tegen
over het liberalismemaar zwak als de
belijders der Waarheid in het strijdperk
komen
Zou „het denkend deeluit de feiten,
die in Nederland, over de gcheele aarde
door Socialisten, Communisten, Nihilisten,
door allerlei soort van Anarchisten worden
veroorzaakt, geene leering trekken Het
schijnt, dal hunne oogen daarvoor ver
blind zijn. Vermetel slaapt de liberaal in
op den rand eens afgronds of boven een
op uitbarsting staanden vulkaan.
Ernstig zijn de teekenen der tijden. Ge
lukkig, dat de christen weetGod regeert
in Zijn handc zijn de tijden! Hij leidt de
harten der menschen als waterbeken.
te vallen," sprak hg, >maar om met uw op
perhoofd en de voornaamsten van uwen stam te
beraadslagen. Ik leef in vrede met den mach
tigen stam der Natchez zegt 'daarom de
groote Zon, dat de man uit het fort gekomen
is, om zoo mogelijk de vredespijp met hem te
rooken en met hem te onderhandelen."
Kort daarop vertoonden zich zeer statige krijgs
lieden in den vollen praal hunner oorlogskleeding
en wapenen. Het waren krachtige, schoone
gestalten en hun rustige blik verried, dat zjj
tot de voornaamsten van den stam behoorden.
Bedaard trad Bienville hun te gemoet. Het
oogenblik, waarin het doel van zijne komst zou
beslist worden, was gekomen. Hjj keek de In
dianen beurtelings vragend aan.
»Ik heb om uw opperhoofd, de groote Zon,
gevraagd, en zie hem onder u nietzeide
hg.
Een der krijgers trad vooruit.
>Uw oog heeft recht gezien," antwoordde hjj.
Wanneer de groote Zon het wist, dat de sterke
man uit het fort hem hier in zijn dorp een
bezoek bracht, zoo zou hij zeker onmiddellijk
bierheen ijlen om met hem de vredespijp te
rooken en hem in zijne woning te ontvangen.
Nu is dat onmogelijk, want de groote Zon ver
wijlt met het meerendeel zijner krijgslieden aan
gene zijde der bergen, om de Chikahaws van
de jachtgronden der Natchez te verdrijven en
te verdelgen. Maar ook in de aderen der man
nen, die hier voor u staan, stroomt het bloed
der groote Zon en de geest van het groote
opperhoofd zal uit hunnen mond spreken, als
gij hun zeggen wilt, wat de reden van uwe komst
in het dorp der Natchez is." Wordt vervolgd.)