voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Vrijdag 31 Januari 1890. Vierde Jaargang N°. 205. INHOCSIGNO VINCES M straft t ofltMliprs van Zijn flag. £1 nti-Sicvoiivtionaixy ^lVccM>lad W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor «le Itedaetie bestemd, Advcrtesitiëaa en verdere Administratie, franco toe te zenden aaai den Uitgever. De Hoogcschool met den Bijbel. FEUILLETON. Een belangrijke samenkomst. Uit de Pers. kn. am: 9.45 n. 9.45 n. 9.45 u. 9.45 m. 0.00 u. 9.45 u. 9.45 u. l)eze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijs per drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. MniMKLNKIJH. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur II Een zuiver christelijke Hoogcschool is alzoo zeer noodzakelijk. Hoeveel eer men ook gunnen wil aan eenige christelijk ge zinde hoogleeraren aan de andere Universi teiten, het gezag van Gods Woord is buiten die scholen als zoodanig geworpen en zelfs in de meest behoudende Rijkshoogeschool wordt de wij fel aan den inhoud van Gods Woord als de hoogere wijsheid aangeprezen. Tegen dit envel helpt geen verwijzing naar enkele mannen, die in weerwil van zulk een hoogst gebrekkige beoefening der welen- schap, door God zijn staande gehouden of tegen stroom op vooruit gebracht. Hierin hebben wij wel een bewijs te eeren van Gods vrijmacht en almacht, daar Hij Zijn Raad volvoert ook tegen 's menschen wil, als dal noodig is. Maar daarmede wordt nog niet bewezen de bruikbaarheid van scholen waar men een steeds dieper klove graaft tusschen den kansel en de studeercel, lus- sclien het ziekbed en den katheder, en al- meer spotten gaat met het geloof in God. Wie telt het getal dergenen die omkwamen in de golven van zulk een woeste weten schap, ja wie telt de oudertranen over de al dus opgekweekte wetenschappelijke lieden, maar die braken met da eerste beginselen, hun als kind zoo ernstig geleerd. üok kan hier geen aanvulling haten, of een godsdienstige opvoeding naast een god- delooze wetenschap. Zulk een duëlismc loopt op niets uit. De wetenschap is geen los kleed, dat men naar believen uit en aan kan trekken, en de christelijke overtuiging is dat evenmin. Zij grijpen op elkaar in. Wie Weinige weken geleden werd een timmernan des Zaterdags door zijn patroon gelast den volgenden dag te werken. De timmerman weigerde beleefd en zeide „Mijnheer ik wil alles doen, wat gij beveelt, maar Zondags werken, neen dat kan en mag ik nietwel wil ik beden avond tot twaalf ure en Zondagnacht weer om twaalf ure beginnen, maar de Zondag behoort mij niet, dat is des Heeren dag". „En gij hebt den vorigen Zondag wel gewerkt" was bet antwoord. „Ja mijnbeerdat heb ik gedaan, doch de Heere beeft mij bezocht, omdat ik mij door het geld liet verleiden en den tijd, dien ik in Zijn dienst moest besteden, achter de schaafbank stond. Werd mij eerst door den verleider de zaak rooskleurig voorgesteld en fluisterde bij mij in, dat het zulk een groot kwaad niet was dat het werk af moest, want dat ik anders scha de bad en mijn gezin bet geld, dat ik dien dag verdiende, zeer goed gebruiken kon later keerde bij het bordje om en ik bad bij mijn werk geen rust. Ik deed niet half zooveel als anders. Toen ik des avonds thuis kwam, „tot do wet en de getuigenis" wil gaan en Gods Woord niet wil bespotten, die moet in al zijn werk het licht van dat Woord ge bruiken. üf men het dan niet met een kerkelijke kweekschool kan doen Zulk een vraag toont reeds het diep verval waartoe wij kwamen in ons land. De overige weten schappen (behalve de theologie nlmogen niet overgelaten aan de vijanden der waar heid. Alles is uwe" zegt Paulus. Als de revolutionaire vlag over ons land waait, dan is dat een aanklacht tegen het volk des Heeren, dat zoo weinig zorgde voor de verbreiding eener hetere wetenschap. Ver draagzaamheid is goed, maar een irenische gezindheid, die er toe. leidt om God te la ten onttronen op het terrein van de welen- schap, is in Gods Woord veroordeeld. „Als God het niet verhoedt, gaan wij, eer de negentiende eeuw ten einde is, grooto schokken tegen" heeft een wijs man ge waarschuwd. Doch bij voegde er hij „herzie, o natie, uzelve". Als Gods recht en waarheid alom worden tegengestaan in de maatschappij, dan mogen Zijn kinderen niet in een hoek schuilen, maar moeten in alle opzichten daartegen getuigen. Niets anders laat zich dan ook verwachten van het kroost der echte geuzen van vorige eeuwen. Vele belijders des Heeren, die eerst met ons streden, hebben zich om kerkelijke redenen onttrokken en zoeken nu op andere paden het heil voor Neder land. Helaas, zij gingen kerkelijke en andere zaken verwarren (zij plaatsten hun kerk boven hun belijdenis). Toch heeft God de Vrije Universiteit bewaard en door alle aanvechtingen heengeholpen. Welke roepstem brengt ons nu Jesaja's had ik 2,40 verdiend, docb mijne vrouw had dien dag een spiegel gebroken, die ons voor weinige maanden f 8 bad gekost en toen ik mijn horloge opwond, draaide ik de veer stuk en moest f 1,60 betalen om een nieuwe in het uurwerk te laten zetten, dns ik had behalve mijne gewetenswroeging en de ongeregeldheid iu mijn gezin, 4 maal zooveel schade als ik ver diend had". Welnu hernam de patroon voor knechts, die ,s Zondags niet willen wer ken, heb ik andere dagen ook geen werk. Hier is uw loon, pak uw gereedschap in en vertrek" Wat onze timmerman beproefde, om zijn patroon tot andere gedachten te brengen, was te ver geefs. Onze werkman was ontslagen. Maar God regeert Waar bet hart vol van is loopt de mond van over. Zoo ging het ook dien werkman. Toen hij den volgenden morgen uit de kerk kwam, deelde bij de reden van zijn ontslag aan eeu zijner vrienden mede. En deze zeide verheugd wel vriend dat treft al zeer gelukkig, mijn patroon moet acht buizen in de V. straat bou wen en kan wel eenige bekwame timmerlieden gebrniken. Kom morgen ten vijf ure aan het kantoor en ik ben verzekerd, dat gij geplaatst wordt." En bet was ook zoo. Hij werd terstond aangenomen tegen een loon van f 2,50 per dag en moest bovendien tot des avonds 10 ure overwerken, zoodat hij met een aardig weekloou Godspraak met betrekking tot het chr. hooger onderwijs. Allereerst hebben wij ons te verootmoedigen, dal er niet veel eerder een V. U. is verrezen. Minstens een halve eeuw vroeger had men daarmede een begin moeten maken, omdat het hier de hoogste belangen raakt: het recht onzes Gods, de heerschappij van den Heere Chris— tus^ het welzijn onzer natie, liet wassen van den stroom des ongeloofs is een ver wijl voor 's Heeren kerk. Maar des te ernstiger moet dan nu ook alles gedaan worden wal mogelijk is om weer ware wetenschap, houdbare denkbeelden te verspreiden. Zij die medelijden hebben met Jeruzalem's gruis en een open venster ken nen naar het Jeruzalem dal Roven is, heb ben den dienst van Aaron en Uur hij Mozes in anderen zin te bewijzen en gedurig de V. U. op de vleugelen (les gebeds lot God te dragen. En daarbij behooren dan ook de stoffelijke gaven. Deze moeten vermeerderen, opdat de V. U. zich kunnen uilbreiden en er een medische faculteit aan verhonden kan worden. Ook op het zenden van leerlingen o. a. voor de rechten en letteren zij men be dacht. Dit is even noodig als het zenden van studenten in de theologie. Met groole belangstelling word deze rede aangehoord. Moge GodsV.egen erop geschon ken woiden. Nu de nieuwe Schoolwet de beweging der Vrije Scholen wat vergemakkelijkt heeft, dient hel christelijk schoolwezen een weinig anders georganiseerd te worden, opdat allen die hel chr. onderwijs wen- schen voor te staan, gereedelijk met anderen kunnen samenwerken, zonder in iederen Zaterdag thuis kwam. Docb deze geschie denis is nog niet uit. Toen de werkman, den eersteu Maandag des morgens ten 9 ure aan de schaafbank stond, vertelde een zijner kameraden, zijne geschiede nis te weten dat de aannemer Z, dezelfde die tot Zondagwerken wou dwingen, den vorigen dag van een ladder was gevallen en bet rechter been bad gebroken, en dat de werklieden, toen bet hoofd weg was, niet alleen meer verteerd hadden, dan zij dien dag verdienden, maar dat eenigen door de politie wegens dronkenschap in arrest waren genomen. Toen de held dezer geschiedenis ons bet bo venstaande mededeelde, berinderden wij ons een nog treffender geval, dat eenige jaren geleden plaats had. Een boer in Zwitserland, die om God noch zijn gebod gaf, bad op zekeren Zondag zijn koren op het veld liggen, toen zich tegen den middag de wolken samenpakten en alles een naderend onweer voorspelde. IJlings riep de boer zijn gezin, knecht en meid bijeen en zeide schielijk naar buiten aan het schoven binden Wij zullen tegen den avond on weder hebben bunnen wij tegen den avond duizend garven droog binnen krijgen, dan mag het voor mijn part regenen zoo bard als bet wil." Zijne moe der waarschuwde hem en zeide »Jobannis zoo lang ik mij beriuner is bier nooit een handvol kerkelijke verwikkelingen te komen. Om nu ten deze een doeltreffende re geling te verkrijgen, hebben de li.h. anti revolutionaire Kamerleden voorgesteld om een algemeene vergadering te houden met de leden van Chr. Nationaal, van Gerefor meerd Onderwijs, van de Unie en van de Vereeniging der chr. Onderwijzers en On derwijzeressen. Eerst zullen de Besturen van deze Ver- eenigingen bijeenkomen, en hel program der vergadering opmaken. W ij juichen dit plan in zijn geheel zeer toe en onze Kamerleden gaven hiermee een nieuw blijk van hun reeds zooveel jaren gelooiiden ijver voor de deugdelijke opvoeding van het jeugdig geslacht. Thans, meer dan ooit, zal er op gelet worden, of de veerkracht onder de anti revolutionairen ook verslapt, en of hun onderwijs inderdaad staatssteun verdient. Wake men dan allerwegen, en worde alles gedaan om onnoodige verdeeldheid voor te komen. Wellicht is de zaak zóó te regelen, dal alle chr. scholen uil ééne hoofdkas, en door één Bestuur worden gesteund, voor zooveel zij geldelijken hijstand noodig hebben, of paedagogische voorlichting be hoeven, en dat zij onder verschillende Hoofdbesturen kunnen ressorteeren voor zooveel de kerkelijke belijdenis betreft. GEEN HAASTIGE SPOED. In onze jeugd boorden we vaak van de spreuk „haastige spoed is zelden goed." Zouden de leden onzer Eerste Kamer, die spreuk steeds in betrachting willen brengen, als zij te zarnen komen Het schijnt wel. koren op Zondag geborgen. En nu althans is het niet noodig. Het koren is droog en zal van een bui geene schade lijden. De Heere, die bet koren gegeven beeft, geeft ook den regen, ont heilig Zijn dag niet." Maar de boer lachte om de woorden van zijne oude moeder, ging naar het veld en voor nog de eerste regendroppelen neervielen waren meer dan duizend schoven on der dak, en zat Jobannis verheugd te denken over den arbeid, die verricht was. De bui werd intusscben heviger. Zware slagen rolden door het luchtruim en verblindende-flitsen verlichten het zwerk. De oude moeder bad, docb Joban nis sloot de luiken en ontstak licht. Hij dacht steeds met blijdschap aan zijne geborgen schoven Plotseling werd bet gebeele vertrek verlicht, en er brak een donderslag boven bet huis los, als of bet met een slag in millioenen spaanders ge slagen werd. Het onweer was in de schuur ge slagen. Toen men bniten kwam brandde uit bet dak reeds het binnengevoerde] koren.) In een oogenblik stond bet huis in lichte laaie vlam niets kon gered wordeu en weinige uren later stond de boer bij den nog rookenden puinhoop van zijne woning en koren. Nu moest bij erkennen, dat de Heere de ontheiligers van Zijn dag straft. Gedenkt en viert, met vee eu magen, Den Sabbat, na zesdaagscbe vlijt God schiep ,t heelal in zooveel dagen, En beeft den Sabbat zich gewijd

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1890 | | pagina 1