Week blad voor de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche Eilanden. Vrijdag 6 September 1889 Vierde Jaargang N°. 184. IN HOC SIGNO VINCES W. BOEKHOVEN. Alle stukken voor «1e Redactie beste nul, Advertentiën en verdere Administratie, franco toe te menden aan «len Uitgever. Ueerplicht. Uitslag' Verknoping'. Zuivering' van «len politieken dampkring. Opdrijving van «le onderwijs kosten. Uit «le Pers. Deze Courant verschijnt eiken Vrijdag. Abonnementsprijsper drie maanden 50 Cent, franco p. post Afzonderlijke nummers 5 Cent. Advertentiën van 15 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Advertentiën driemaal geplaatst worden slechts tweemaal berekend. Advertentiën worden bij den Uitgever ingewacht tot Donderdagmiddag 5 uur betrekking eveneens onder gepaste oewooruiu1- gen met de wensch, hij nuttig werkzaam hoopt ^bera.1.e" te,lkens en telkens voorgehouden, te zijn tot heil dezer gemeente. In dezelfde ver- Z1J ,4e kosten van het openbaar lager gadering aanvaardde de nieuwbenoemde secre- onderwijs zoo hoog opdreven, taris A. v. d. Hoog deze betrekking onder dank- Maar thans, nu onze Regeering naast betuiging. de millioenen die de „neutrale" scholen Heden avond kwamen 2 rijtuigen met elkan- (omdat ze er eenmaal zijn en op duren der in botsing, waardoor het lemoen brak, bet voet werden ingericht) blijven vorderen, ook paard ging met het lemoen op bol en daar dit eenige tonnen gouds aan de bijzondere buiten het dorp plaats vond sloeg het paard den scholen wil toestaan, en daardoor, gelijk weg naar het dorp in, holde een heel eind voort, vanzelf spreekt, het staatsbudget nog een totdat het viel en daardoor kon gegrepen wor-wejnj„ omhoog gaat voor het oogenbiik, den. Dit ongeval liep vrij goed af, daar in de rQepen mige liberalen, o.a. de heer van Houten, victorie en zeggen gij houdt nog duurder huis, gij vermeerdert nog den belastingdruk, dien gij eerst aan de liberalen hebt verweten. Een fraaie redeneering. Alsof het bestaande met een too verslag ware weg te nemen. Neen, zoolang wij nog altijd opgescheept zitten met de „ellendige zinsnee van art. 192 der Grondwet, moet de Overheid wel veel geld voor het onderwijs uitgeven en zulks zooveel te meer, omdat de liberalen ons volk aan buitensporig hooge kosten ge wend hebben. Slechts langzaam, met voorzichtig overleg kan daarin verandering gebracht worden. Maar dan moet het een vermindering zijn voor alle staatspartijen. Zoolang de liberalen voor hun moderne sectescholen zooveel blijven genieten, moet er ter wille van de rechtsgelijkheid wel wat bij voor de andere partijen. De zuinigste huishoudster kan soms geen extra uitgave vermijden, al legt zij het ook overigens toe op vermindering der uitgaven. Zoo ook hier. Eerst als de ouders in het algemeen hun plicht beter begrijpen en de Grondwet de Regeering minder bindt, kan men de politieke schoolkosten met reuzenschreden zien dalen. Daar moet het heen. Eerst de kosten een weinig verhoogen, ter wille van het recht, en dan langs een rechten weg regelmatig verminderen. Onder de liberale heeren, die zich hebben uitgesproken over het schoolwetsontwerp- Mackay zijn er die beweren, dat eigenlijk nu het tijdstip zou zijn gekomen om over te gaan tot invoering van den leerplicht. Waarom Wel, zeggen zij, omdat de christelijke scholen thans rijks-subsidie zullen krijgen, en de ouders die vroeger door leerplicht zouden gedwongen zijn geworden om hun kinderen uit gebrek aan een andere gele genheid naar de openbare school te zen den, thans veel gemakkelijker een bijzon dere school kunnen oprichten, bestuurd naar hun wenschen of behoeften. Wij zien niet in, dat dit argument steek houdt. Neen, het is onwaar, de tot hiertoe tegen den leerplicht geopperde bedenkingen wor den niet weggenomen door het thans aan hangig ontwerp van den heer Mackay. Trouwens, het is waarlijk niet uit mede lijden voor de „clericalen" dat de liberalen, toen zij een tien a twintig jaren geleden daar in de wagen vijf meisjes gezeten waren die er met den schrik afkwamen. Sept. Veiling, vaste goederen van AIcj. de Wed. K. JBraber en kinderen door Mr. van Weel te Ooltgensplaat. Ie koop. Een woonhuis, Molendijk Oostzijde, door A. Wagner, voor ƒ580,- 2e koop. Een woonhuis, Molendijk Westzijde, door L. Dijkers, voor 4?10, ';iili' door J. Als het schoolwetsontwerp niet wordt aangenomen, zoo sprak de altijd scherpe heer Rutgers van Rozenburg in de Kamer zitting van 23 Augustus „dan zullen wij (liberalen) op zijn graf deze spreuk mogen beitelenhier ligt een wetensontwerp dat voor het clericalisme in hooge mate be schamend was, en dat, al heeft het kort geleefd, tot ontsmetting van den politieken dampkring niet te vergeefs geleefd heeft." Ook wij gelooven, dat als dit ontwerp mocht verworpen worden en hierbij hebben wij vooral het oog op de Eerste Kamer de politieke dampkring daarvan zal opfrisschen. Doch in een anderen zin. Het zal dan namelijk voor geheel ons volk opnieuw openbaar worden, dat de li berale partij, hoe schoon zij zich ook voor geeft, hoe verzoeningsgezind zij ook wil schijnentoch, als het er op aankomt, alles tegenstaat wat tot verzoening en vrede kan leiden. Want wel is er onder de liberalen een groep, die zich wat meer gematigd aanstelt, en nog iets goeds in het ontwerp durft aanwijzen en waardeeren, maar toch sta pelen ook deze heeren nog zooveel be zwaren opeen en stellen zoo onaanneme lijke voorwaarden, dat zij van de zuivere tegenstanders eigenlijk alleen in den vorm verschillen. De liberalen hebben geen vrede met het ontwerp, of eerst moet het zijn eigenlijk karakter verliezen en de kleur van het liberalisme krijgen. Iets waartoe wij voor shands niet vreezen dat het Ministerie- Mackay zich zal laten verleiden. De liberalen willen het onderste uit de kan. Hoeveel de Regeering te hunnen be lieve reeds wijzigde, altijd vragen zij nog meer, óf dreigen met afstemming der wet, Maar wat meent men, zou onze natie dit soms niet merken en er zich aan ergeren Zoo zal dan de stembus later hun rechter zijn en inderdaad den dampkring zuiveren! Zooals men weet, is onzerzijds aan de nog sterk in de meerderheid waren, ook geen leerplicht invoerden. Zij stoorden zich over het geheel al bitter weinig aan de kritiek van andersdenkenden, en dus zou den zij hierin ook wel hun eigen gang zijn gegaan. Maar er zijn groote bezwaren aan leerplicht verbonden, dat weten de liberalen ook wel, en daarom konden zij het vroe ger ook niet eens worden. Wel werd ongeveer twintig jaren ge leden een schoolverbond opgericht door sommige liberalen, die daarmede bedoel den een algemeene beweging te verwek ken, die zou leiden tot wettelijke invoering van schoolplicht. Toch kwam het daar niet toe, omdat andere liberalen te veel overtuigd waren van de praktische moeielijkheden. En wat zeide destijds de liberale Minister Geertsema: „Wij wenschen niet gedwon gen te worden, zelfs niet ten goede dat is een karaktertrek van het geheele Nederlandsche volk". De practische moeielijkheden bestaan onder andere hierin, dat vele kinderen op te grooten afstand van de schoolgebouwen wonen, waardoor zij bij ongunstig weder en slecht begaanbare wegen er bijna niet kunnen komen. Ook zou de leerplicht een bezwaar zijn voor den veldarbeid. De on langs aangenomen arbeidswet heeft wel den arbeid van jeugdige kinderen in fabrieken en werkplaatsen strafbaar gesteld, doch niet op het open veld, omdat de gezond heid der kinderen daar lang niet zooveel te lijden heeft. Door nuechter de kinderen tot geregeld schoolgaan te dwingen, zouden zij onder alle omstandigheden van dien landarbeid uitgesloten zijn. Deze wetsbe paling zal ook sommigen liberalen wel te streng voorkomen. Wèl, dit geven wij toe, zou het wenschelijk zijn, dat alle kinderen beneden de 13 jaren geregeld konden school gaan, maar het is een andere vraag of de wetgever onder de tegenwoordige sociale omstandigheden, nu de ouders vaak uit be hoefte aan brood hun kinderen mede naar het land nemen, wel zoo diep mag ingrij pen in het huiselijk leven, dat hij zonder uitzondering alle niet-zieke kinderen naar de school oproept. Doch ook al waren deze bezwaren, welke sommige liberalen met ons deelen, niet overwegend, dan blijft toch, na aanneming van Mackay's schoolwet nog het groote bezwaar bestaan, dat niet alle ouders een school in hun nabijheid hebben, die zij voor hun kinderen bruikbaar kunnen achten. Voorzeker, het onderhoud van de bijzon dere scholen wordt, als de nieuwe wet er doorgaat, iets vergemakkelijkt (men heeft uitgerekend, dat het Rijk even 8 percent in de kosten zal bijdragen, en dat het overi ge van de Rijks-subsidie zal noodig zijn voor meerder onderwijzerspersoneel), maar voor het bouwen van scholen is dan in elk geval nog niets toegestaan, zoodat men nog lang niet overal waar men zulks begeert, een vrije school zal kunnen krijgen, en dus menig ouder door leerplicht aan de „neu trale" school zou gebonden worden. De leerplicht zou alzoo evenzeer na als vóór de invoering van de nieuwe schoolwet leiden tot heerschappijvoering over de ge wetens daartegen zullen de antirevoluti onairen steeds blijven getuigen. EEN HOGFDONDERWl.JZER-SO CIALIST. De heer Gerhard, hoofd eener openbare school te Amsterdam, heeft dezer dagen verklaard, dat hij is sociaal-democraat. Hij is niet de eenigste onderwijzer, die Domela Nieuwenhuis volgt. Tal van openbare onder wijzers zijn het liberale kamerlid De Beaufort heeft het zelfgezegd van een Multatuliaanschen geest doortrokken, En Multatuli's geschriften zijn het, waaruit de sociaal-democraat zijn meeste wijsheid put. Maar al had bovengenoemde liberaal zulks niet beweerd, wij weten het toch wel dat er onderwijzers zijn, die zich bij de sociaal-demo cratie hebben aangesloten. In den Haag kunnen wij ze u met name aanwijzen, en niemand hunner zal ons dit kwa lijk nemen. Zij stellen er zich een eer in. En toch, ook deze heeren stichten de jeugd, en helpen haar in de beoefening van maatschap pelijke en christelijke deugden. Straks zullen ook zij aan het hoofd eener school staan als Gerhard, en onbewust hun in vloed doen gelden op heel een kring van on derwijzers en leerlingen. Reeds vergiftigden Buijs, Spruit, Scholten, Allard Pierson en zoo vele anderen de geleerde, de meer klassiek gevormde jongelingschap. Straks vallen ook de jongens uit het volk den geest der eeuw in den „schoot," en zoo wordt het spel volmaakt, dat zoo kerk als school in al hare vertakkingen door den staat geëxploiteerd het ongeloof ten buit wordt. Niet dat nu eerst dit handjevol socialisten op de „openbare" sehool ons voor de toekomst van Neêrlands zonen beducht maakte. 0 neen het liberalisme is de vijandhet was dit reeds sinds jarenhet bedierf de karakters en ondermijnde het gezag, niet alleen toen het de valsche leus der onzijdigheid aanhiefmaar ook toen het zijn toevlucht nam tot de gedienstigheden derprac- tijk en den „bijbel na schooltijd" iu destaats- scholen invoerde. Eerst baande het door zijn ontkenningen, voor het modernisme den weg daarna haalde het door zijn halfslachtig, straks door zijn tweeslach tig bestaan ook radicalisme en socialisme binnen. De geest van Multatuli waart dreigend rond en is niet te bezweren. Onze arme kindoren worden er het slacht offer van. En dan kunnen nog orthodoxe menschen in Zeeland en op Flakkee de school met den bijbel, de christelijke volksschool weerstaan en ijveren voor eene school, die slechts acten voor weten schap, niet voor geloof eu belijdenis uitreikt en dus er toe meewerkt krachtens haar eigene beginselen, dat de natie gezegend wordt met een stel schoolopvoeders, die omkeering van het bestaande prediken, desnoods met moord En zulk een „openbare" school zou nog goed zijn voor allen Neen, zeg niet, onze hoofdonderwijzer is zoo niet. Het zal bij ons zoo'n vaart niet loopen. Gij weet dit niet. Uw hoofdonderwijzer kan sterven, en wie waarborgt u, dat niet zijn op volger een socialist zal zijn Het gaat immers bij vergelijkend examen En daar wordt slechts op veel weten, niet op godsdienst gelet. Een ieder haaste zich om zoo spoedig moge lijk te geraken tot het bezit van een school met den bijbel. Denk er aan, wie nog niets aan de Unie-

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1889 | | pagina 1