Ondergeteekenden bevelen u aan voor de verkiezing voor de Provinciale Stalen op Dinsdag 14 Mei, I WH van Oud-Beierland, van Numansdorp. Wij kennen deze mannen als pr&ctische, klindigedegelijke mannen, die ons vertrou wen waardig zijn; die berekend zijn voor de zaken, die in het college der Provinciale staten voorkomendiewat voord thans van gewicht is, medewerken zullen de (Eerste tKamer om te zetten. Oud-Beierland. A. van Gelder C. Hoogenboom A. Smit H. de Vlieger B. den Buiteen H. Cramer Numansdorp. H. Barendrecht C. van Beek A. van der Waal Az. D. van der Waal H. van der Linden 3 de Koning Gz Jok van Beek Klaaswaal. J. Kruithof Strljen. I. Diepenhorst G. A. Diepenhorst H. v d Nadort A. v d Nadort R. Simons Nieuw-Beierland. A. Bouman Piersltfl. A. Rosmolen J. Bouman Clouds waard. J. de Jong Westmaas. A. Bouman W de Zeeuw L. Schilperoort UCifnslteerenland. J. Noppen J. Appeldoorn L. de Jong Putterslioek. G. Zevenbergen 's Ctravendeel. F. ten Hoor F. Bentum C. Moret C. Brand Az. E. Noorlander Hcinenoord. Ds. R. J. W. Rudolph D. Troost H. Leeuwenburg A. Kluit F. Trouw geldel'ijken band tusschen Kerk en Staat) aan de opleiding van staatstheologen, en zoo meer. Ook denke men aan hun verwaarloozen van de sociale belangen en aan bet tegenhouden van de uitbreiding van het kiesrecht. Want ja, het Nieuwsbladpocht er wel op, dat „het volk in den liberalen staat een groot aandeel heeft gekregen in de oplossing der maatschap pelijke quaestiën, maar het is genoeg bekend hoe de liberalen ten onzent de eenvoudige bur gers zoolang mogelijk hebben buitengesloten van het kiesrecht en ten slotte slechts door vrees voor den socialistischen aandrang er toe gekomen zijn om ten minste een deel van „het volk achter de (oude) kiezers" meê toe te laten bij de stembus. Neen waarlijk op de liberalistische „vrijheden" is geen peil te trekken. Daar kan men geen staat op maken. Vrijheden die zij heden ver- leeuen, trekken zij morgen, als het hun gevalt, weder in. Dat komt hieruit voort, zij gaan niet van vaste beginselen uit, zij eerbiedigen niet het koninklijk gezag bij de Gratie Godszij gehoorzamen niet aan de overheid omdat God het zoo wilmaar alleen uit berekeningomdat een groot deel des volks het aldus het beste is. Overigens is hun staatkundige leefregel het Nieuwsbladzegt het zelf „de Koning regeert en het volk bestuurt", dat wil zeggen, zij* verlagen den vorst tot een ambtenaar en meenen dat hem slechts zooveel macht en heer schappij toekomt als het volk hem wil toelaten. De antirevolutionairen daarentegen gehoorza men uit heilig plichtsbesef zoolang aan de wettige overheid als hun niets geboden wordt, dat on tegenzeggelijk in strijd is met Gods Woord, en voorts zoeken zij vrijheid en gelijkheid voor de wet aan alle partijen te verschaften. Dat is heel wat anders. Wij ontkennen dus niet, dat de roomsche leer gevaarlijk is voor onze volksvrijheden, maar wij moeten er tevens nadruk op leggen, dat de liberalistische praktijk nog veel gevaarlijker is. Onder den schijn van vrijheid en bescherming ontnemen de liberalen ons op de verraderlijkste manier onze rust en onzen welstand. Bovendien, men bedenke wel, dat de roomsche j op zichzelven en zonder hulp van andere partgen niets over ons volk vermogen. Zij kunnen ons volk niet aan banden leggen, omdat zjj alleen geen meerderheid in ons land vormen. Voor zoover de antirevolutionairen dus met hen samen gaan, hebben zjj hen geheel in hun macht. Niemand late zich alzoo afschrikken van de roomschen onze partij werkt slechts zoolang en in zooverre met hen mede als dit voor ons volk noodig en nuttig is. En op staatkundig gtbied mag er samenwerking plaats hebben met alle burgers en alle partjjen, die hetzelfde willen als wij, zij het dan ook met andere oogmerken. KIEZERS! JONGEJAN 70S SNELPERSDRUK. W. BOEKHOVEN. SOMMELSDIJK.

Krantenbank Zeeland

Maas- en Scheldebode | 1889 | | pagina 2